Kytkin ja lähtö......

fdhfd

Niin eli mulla on sellanen ongelma, että auto sammuu liian usein aina risteyksistä ja liikennevaloista lähtiessä.. mullaon nyt noin 17 ajokertaa takana ja aluks oli tää sama ongelma et sammu melkeen aina ku piti lähtee risteyksestä. .. mut sit sen jälkeen luin paremmin näit kytkimen käyttöjuttuja ja kyselin opettajalta ja pari kertaa sen jälkeen osasin täydellisesti noi lähöt eikä sammunu ollenkaa.. mut nyt taas on tullu toi sama ongelma. En tajuu, miten en enää osaa tota. Ehkä vaan oon ruvennu hätäileen liikaa ja nyppäsen sen kytkimen liian nopeesti tai jotain tollasta. Oisko teillä jollain jotain hyvii ideoita miten sen auton sais lähtemään siitä fiksusti ja ilman että sammuis? :D

21

6247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä on varmaan tullu sulle ongelma ja jännität sitä liikaa..mulla oli itsellä sama ongelma,mutta se hävis ihan itsestään.en tiedä onko siihen olemassa mitään poppakonstia,kyllä sen sit kai oppii ihan huomaamatta.

      • ..

        automaatti olis yksi vaihtoehto tai ehkä olis helpompikin vaihtoehto mennä syrjäiselle tielle opettajan johdolla harjoittelemaan liikkeellelähtöjä 50 - 100 kertaa tarvittaessa enemmän. Täytyy autolla liikkeelle päästä. Riittävä harjoittelu tuottaa tulosta.


    • jaww

      Nostat kytkintä oikein hitaasti ja samaan aikaan hieman kaasua. Sen takia se sammuu, jos nostat kytkimen liian nopeasti.

      Keskity, äläkä hätäile, niin opit varmasti! :)

    • vw_cc

      Paina ensin kaasua ja nosta kytkin hitaasti.
      Luulen että ongelmasi on liian varovainen kaasun käyttö. Älä pelkää sitä vaikka moottori hieman huutaisikin ennenkuin auto lähtee liikkeelle, kyllä oikea kaasun painallus / kytki nosto aika nopeasti alkaa mennä rutiinilla oikein kun tatsi löytyy.

    • bensaa?

      Ope on tankannut kengurubensaa...
      Ei vaiskaan, harjoitus tekee mestarin, toisissa autoissa on hankala kytkin (pitkäliikkeinen ja kuitenkin nopeasti kiinni ottava) ja jos moottori on "äkkikuolema" tyyppiä (takavuosina ainakin opelin 1,6 oli herkkä), niin siinä helposti käy. Ei muuta kuin rohkeasti harjoittelua ja valkkaa inssiin helpommin ajettava auto.

      • ruotsinsuomalainen

        eikös aina ole helpointa ajaa sillä tutulla ja turvallisella autokoulu autolla se inssi?


    • laatu_autoilija

      Mikä auto sulla on autokoulussa ajossa? Volkkareiden kytkin on ainakin aloittajille tosi hankala. Ottaa tosi myöhään kiinni ja tuntuma on muutenkin huono.

      • aloittaja

        on opel. Voisiko se tosin vaikuttaa helposti sammumiseen...

        kiitos vastauksista :)


      • ruotsinsuomalainen
        aloittaja kirjoitti:

        on opel. Voisiko se tosin vaikuttaa helposti sammumiseen...

        kiitos vastauksista :)

        autokouluautot pitäs olla just sellasia että ne passaa opettelulle...


      • aloittaja
        ruotsinsuomalainen kirjoitti:

        autokouluautot pitäs olla just sellasia että ne passaa opettelulle...

        autokoulussa...


      • se oli
        aloittaja kirjoitti:

        on opel. Voisiko se tosin vaikuttaa helposti sammumiseen...

        kiitos vastauksista :)

        90-luvun puolenvälin opelin koneen sai sammutettua lähdössä todella helpolla.
        On niitä muitakin tullut vastaan, esim. 70/80-luvun taitteen ford "juuttuvakurkkuisellla" kaasuttimella oleva kone oli etevä siinä.
        Kaippa niitä on muitakin sellaisia...


      • abcdefghijklmn
        se oli kirjoitti:

        90-luvun puolenvälin opelin koneen sai sammutettua lähdössä todella helpolla.
        On niitä muitakin tullut vastaan, esim. 70/80-luvun taitteen ford "juuttuvakurkkuisellla" kaasuttimella oleva kone oli etevä siinä.
        Kaippa niitä on muitakin sellaisia...

        240 volvo ei saanu sammumaan millään, risteyksetä löysäs kytkimen ilman kaasua kierrokset laski johonki 500rpm helevetinmoinen kolina mutta ei sammunu:D. autokouluun pitäs näimmä saada harjottelu autoiksi noi 240 volvot niin ei sammu kellään


    • kliujhbjbn

      mutta ajo-opettaja antoi tälläisen neuvon:

      nosta kytkin siihen puremakohtaan. Laske kahteen (yksi-kaksi) ja sitten paina vähän kaasua ja nosta kytkin hitaasti ylös laskien kolme-neljä.

      Mä sählään vielä jos on hieman ylämäkeä tai olen liikenneympyrässä, jossa pitääheit lähteä kun kolo tulee.

      • Enska62

        Ei muutakun kun laitat kakkosvaihteen silmään ja nostat moottorin kierrosluvun yli neljän tuhannen. Sitten nostat kytkintä sen verran et auto alkaa liikkua... Vauhtia säätelet kytkimellä siten, että moottorin kierrosluku pysyy kokoajan yli neljässä tuhannessa niin loppuu myös ne auton sammahtelut... Turvallista matkaa toivottaen Enska...


      • Autokoululainen
        Enska62 kirjoitti:

        Ei muutakun kun laitat kakkosvaihteen silmään ja nostat moottorin kierrosluvun yli neljän tuhannen. Sitten nostat kytkintä sen verran et auto alkaa liikkua... Vauhtia säätelet kytkimellä siten, että moottorin kierrosluku pysyy kokoajan yli neljässä tuhannessa niin loppuu myös ne auton sammahtelut... Turvallista matkaa toivottaen Enska...

        Joo, yllä oleva neuvo on hanurista :P


        Elikkäs!

        Kytkin tuntumaan, harjoitelkaapa vaikka pihassa tasaisella mikä se tuntuma on. Eli kun auto ikään kuin "tärisee" ja kierrokset aivan pikkuisen putoavat ;)
        Nyt hiljalleen kytkintä ylös pienen tasaisen kaasun (alle 1000 - 1500) ja siitä sitten auto lähtee liikkumaan ;)

        Ja jos sammuu, niin rauhassa käyntiin jne ;)
        Kyllä se auto starttaa uudestaan ja ei kukaan sua tuolla liikenteessä tuomitse!
        Hauskoja ajotunteja!


      • pp
        Autokoululainen kirjoitti:

        Joo, yllä oleva neuvo on hanurista :P


        Elikkäs!

        Kytkin tuntumaan, harjoitelkaapa vaikka pihassa tasaisella mikä se tuntuma on. Eli kun auto ikään kuin "tärisee" ja kierrokset aivan pikkuisen putoavat ;)
        Nyt hiljalleen kytkintä ylös pienen tasaisen kaasun (alle 1000 - 1500) ja siitä sitten auto lähtee liikkumaan ;)

        Ja jos sammuu, niin rauhassa käyntiin jne ;)
        Kyllä se auto starttaa uudestaan ja ei kukaan sua tuolla liikenteessä tuomitse!
        Hauskoja ajotunteja!

        ongelma.. eilen ajaessa sammu kaks kertaa risteyksessä (ei kyllä ajettu missään ruuhkasissa paikoissa). mentiin pikkutielle harjotteleen liikkeellelähtöö nii epäonnistu lähemmäs 50 kertaa putkeen. kyllä siinä vaiheessa jo kyyneleet valu silmistä ku tuntu et mitä tahansa tein nii prkleen auto vaan nytkähtää kaks kertaa eteenpäin ja sammuu... sit lopulta sain käyntiin juurikin sillä moottorin pienellä huudattamisella :-D kai se on nyt pääasia että se auto liikkuu, jospa myöhemmin sais vähän kevyemmällä kaasulla liikkeelle! oon kyllä aika alkuvaiheessa opettelussa nii suotakoon toi tunarointi ny vielä :D


      • olli43
        pp kirjoitti:

        ongelma.. eilen ajaessa sammu kaks kertaa risteyksessä (ei kyllä ajettu missään ruuhkasissa paikoissa). mentiin pikkutielle harjotteleen liikkeellelähtöö nii epäonnistu lähemmäs 50 kertaa putkeen. kyllä siinä vaiheessa jo kyyneleet valu silmistä ku tuntu et mitä tahansa tein nii prkleen auto vaan nytkähtää kaks kertaa eteenpäin ja sammuu... sit lopulta sain käyntiin juurikin sillä moottorin pienellä huudattamisella :-D kai se on nyt pääasia että se auto liikkuu, jospa myöhemmin sais vähän kevyemmällä kaasulla liikkeelle! oon kyllä aika alkuvaiheessa opettelussa nii suotakoon toi tunarointi ny vielä :D

        kytkin pohjaan ja uudelleen lisää kaasua ja kytkintä ylös hitaammin.Kyllä autokoulussa voi luistattaa kytkintä ja inssissä sillä ei se ole hylyn peruste ellei auto huuda kaasupohjassa:=)tuon kytkimen käytön oppii huonoinkin vuodessa ja ei se haittaa jos ekan auton kytkimen vaihdattaa ekan vuoden jälkeen,kun ostaa halvan ekan auton.mutaman kympin ja kyllä ain ajoku kaveri joka vaihtaa sen pikkurahalla löytyy.Pääasia jotta pääset inssistä läpi ja inssi on tottunut siihen jotta varsinkin naiset luistattaa kytkintä alussa.


      • olli43 kirjoitti:

        kytkin pohjaan ja uudelleen lisää kaasua ja kytkintä ylös hitaammin.Kyllä autokoulussa voi luistattaa kytkintä ja inssissä sillä ei se ole hylyn peruste ellei auto huuda kaasupohjassa:=)tuon kytkimen käytön oppii huonoinkin vuodessa ja ei se haittaa jos ekan auton kytkimen vaihdattaa ekan vuoden jälkeen,kun ostaa halvan ekan auton.mutaman kympin ja kyllä ain ajoku kaveri joka vaihtaa sen pikkurahalla löytyy.Pääasia jotta pääset inssistä läpi ja inssi on tottunut siihen jotta varsinkin naiset luistattaa kytkintä alussa.

        Ei sitä opi kuin opettelemalla, aika usein syy voi olla juurikin tuo että kytkin pohjaan asti, risteykseen tullessa sammuu varmasti jos ei ole TÄYSIN pohjassa.


      • ;)
        sfinski80 kirjoitti:

        Ei sitä opi kuin opettelemalla, aika usein syy voi olla juurikin tuo että kytkin pohjaan asti, risteykseen tullessa sammuu varmasti jos ei ole TÄYSIN pohjassa.

        Noin 10 tuhatta kilometriä autolla, niin huomaakin miten joustavasti tuo vaihteiden yms. yhteistyö menee, yhtä luonnollisesti, kuin esim polkupyörällä ajo :)


    • sammuttelija

      mulla meni aivan loistavasti ekan ajotunnin liikkeellelähdöt, en sammuttanut kertaakaan. en tainnut sammuttaa vielä tokalla tunnillakaan, mutta siitä eteenpäin alkoi onkelmat, ja kun kävin omalla autolla (suljetulla alueella) kerran harjottelemassa tajusin, että nostan kytkintä ja painan kaasua, mutta pysäytän kaasujalan "keskelle" ja nostan kytkimen ylös, jolloin kaasua ei ole vielä tarpeeksi ja auto sammuu. oli päässyt pikku perusasia unohtumaan. eihän sulla tällasta ongelmaa vaan olis? ;) tosin sammuttelin autoa vielä ongelman ratkeamisen jälkeenkin, mutta nyt sujuu jo tiukoissakin paikoissa, kortti ollut puoli vuotta.

      • autokoululaineneeee

        sitä kaasua saa painaa reippaastikki risteyksessä lähdettäessä, eli kaasua joku vähä alle 2000kiekkaa, ja sitte kytkintä ylös, nyt jos nostaa kytkimen liian nopeaa niin auto sutiii ennemin ku sammuu, ainaki näin talvella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe