Miten hankalaa on nykyään rakentaa ihan itse matkailuauto esim. avolavapakun rungolle, siis niiin että ohjaamo tulisi pakusta itse rakentaisi matkailukorin? Millaisia hankaluuksia tuossa tulee vastaan (lujuuslaskelmat, testit yms.)
Aken sivuilta ei juuri löytynyt mitään aiheesta, mutta käsittääkseni siinä on iso ero, tekeekö vain matkailukorin (jossa ei saa matkustaa ajon aikana) tai integroidun korin (jossa saa).
Kellään hyviä linkkejä aiheen tiimoilta? Kellään kokemusta lähivuosilta?
Tee-se-itse matkailuauto
23
3256
Vastaukset
- älä ei ei ei
Kafin kori lavaauton rungon päälle ja lähti katsastaa! Läpi meni MUTTA on aivan HIRVEEN näköinen.
- _sakke
Juuripa siksi tässä pohdin koko korin tekemistä itse, ettei tulisi naapurin kafin oloista.
Lueskelin liki koko Aken sivuston läpi, mutta juuri mitään käyttökelpoista en löytänyt, ainostaan ehkä sen, ettei vastaan tullut mitään selkeästi asiaa kieltävääkään. Ja sen, että vaatimuksia on paljon enemmän, jos asunto-osassa meinaa myös matkustaa. - topias22
_sakke kirjoitti:
Juuripa siksi tässä pohdin koko korin tekemistä itse, ettei tulisi naapurin kafin oloista.
Lueskelin liki koko Aken sivuston läpi, mutta juuri mitään käyttökelpoista en löytänyt, ainostaan ehkä sen, ettei vastaan tullut mitään selkeästi asiaa kieltävääkään. Ja sen, että vaatimuksia on paljon enemmän, jos asunto-osassa meinaa myös matkustaa.Tee kuule vanhasta bussista
Minullakin on 75 mallin kanikka
Toimii arkisin hevoskuljetusautona ja viikonloppuisin matkailuautona
Lähetänkö piirustukset sinulle
Topias - _sakke
topias22 kirjoitti:
Tee kuule vanhasta bussista
Topias...mutta nyt on suunnitelmissa ihan pieni, ns. retkeilyauto.
- Anonyymi
topias22 kirjoitti:
Tee kuule vanhasta bussista
TopiasNäillä polttoaineiden hinnoilla😂..tuollaisella Kanikalla kun lähtee Riihimäeltä ja ajaa Kilpisjärvelle ja takaisin niin se näkyy tilillä. Joka paikkaan ei edes mahdu linja-auto kokoinen asuntoauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näillä polttoaineiden hinnoilla😂..tuollaisella Kanikalla kun lähtee Riihimäeltä ja ajaa Kilpisjärvelle ja takaisin niin se näkyy tilillä. Joka paikkaan ei edes mahdu linja-auto kokoinen asuntoauto.
Lyhyempiäkin linjaautoja on mutta vähemmän. Mutta jollain 90 luvun bussilla taittaa matkaa ihan eri mukavuudella kuin jollain pakupohjaisella styrox tekeleellä vaikka uudella. Bussi ei maksa älyttömiä kuten uudemmat matkailuautot. Jos on vähänkään itse kätevä käsistään.
25 litran kulutus on kokonaiskustannuksia ajatellen mitätön kulu.
- Saldo-Ellu
Ajattelin itsekin asiaa takavuosina hieman toiselta kantilta. Projektia ei tarvitse aloittaa ihan alkutekijöistä, jos hankkii ns. raadon ja alkaa sen pohjalta rakentaa koko hommaa uusiksi. Mielessäni oli vanhempi ja hintasyistä mielellään katsastamaton matkailuauto, jonka moottori ja runko on vielä jossakin kohtuullisessa kunnossa, korjattavaa ja kunnostettavaa saa siis kaikin mokomin olla, sehän siinä oli tarkoituskin. Mutta aihiot on siis periaatteessa kaikkeen ja eikun sisustus kokonaan uusiksi sekä jonkin verran uusia laitteita ja muita mukavuuksia. No, me nyt kuitenkin päädyimme sitten n. kymmenen vuoden ikäiseen ja hyvin huollettuun asuntoautoon, mutta tämä alkuperäinen ajatuskin vielä mielessä liikkuu: mitähän jos lisäksi ihan vain semmoisen pienemmän kotteron joskus...........
- _sakke
olisi toki hyvä vaihtoehto, mutta ei ole moisia tullut vastaan. Perinteistä matkailuautoa tuskin kannattaa itse alkaa tekemään, kun - kuten sanoit - vanhoja käytettyjä saa hyvinkin edullisesti, ja hommasta pääsee pelkällä kunnostamisella.
Oma projektini on jonkinlainen matkailuauton ja (harrastukseen sovitetun) erikoisauton välimuoto, ja siksi suunnittelen korin rakentamista itse. En ala tässä nyt erittelemään tarkemmin auton käyttötarkoistusta, mutta etsin tietoa nimenomaan tuon korin rakentamisesta ja sitä koskevista säännöistä.
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=iGVu6fKw5R4
siinä yks malli, kertokaa nyt kokemuksianne mille pohjalle olette rakentaneet=? lähinnä mietityttää kosteus onko ovet/ikkunat tarpeeks auki ...- Anonyymi
Yleensä matkailuautoksi rekisteröinnissä ratkaisevaksi tulee sisäkorkeus. Omassa tehdastekoisessa retkeilyautossani on laitettu pitkä kattoikkuna, jotta keskikorkeaan dukatokoriin on saatu lain vaatima korkeus (ikkunan pituudelta). Linkin auto ei menisi Suomessa läpi verottomana matkailuautona, mutta jos perusauto on jo rekisteröity henkilöautoksi (ja verot maksettu) voi rakennella mitä haluaa eikä korkeuttakaan vaadita.
- Anonyymi
paljonko tummennettu(ovat yleensä tehtaalla jo) kattoikkuna huonontaaa aurinkopaneelin tehoa, jos paneeli on about tuossa lasissa kiinni?
- Anonyymi
Itse kun tekee niin tulee hyvä, uusissa asuntoautoissa tilaa vie aika turha suihku!! Sellaisia nitiseviä ja kitiseviä muovikoppeja.
- Anonyymi
Nuo suihkulliset matkailuautot on tulleet susoituksi puskaparkkeilun vuoksi, halutaan käydä suihkussa leirintäalueiden ulkopuolellakin. Suurimmassa osassa omistamissani matkailuvaunuissa oli suihkuvarustus, mutta niitä ei koskaan käytetty. Siksi nykyisessä retkeilyautossani ei ole sellaista.
- Anonyymi
Simppeli homma rakentaa retkeilyauto. Patjan heittää pakun tavaratilaan niin se on siinä.
- Anonyymi
Mulla Toyota Corolla farmari, patja sisään ym. Siinä se.
- Anonyymi
Ysäriaikoina oli mulla Mazda E2200 paku.
Tavaratila oli verhoiltu ja lattiassa kumimatto.
Sinne vaan laitettiin matot ja patjat, vaimon kanssa reissuttiin niin.- Anonyymi
Eikös tuossa ollutkin 3 metriä pitkä tavaratila, niin jää sänkyjen lisäksi pieni nurkkaus vielä vaikka tasolle ja tuoleille niin viihtyvyys paranee.
- Anonyymi
Minulla on Elnakki pakettiautohytillä ja ropottivaihteet Palstavahti Joksu
- Anonyymi
Olipa auto kun auto kun siihen asentaa rumatikin niin on karavaanari.
- Anonyymi
Mutta missä on Kuopionhurmuri Joksu ?? Rumatikin asiantuntija
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1784698Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä382522- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811338
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241271Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321183Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451170Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117877