Kiinnostunut vai samaistunut Kristukseen?

jukka.finland

"Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu" (Gal. 2:19-20). Onko tämä totta Sinun ja minun arkielämässä?

Hengellisen elämän kannalta on välttämätöntä allekirjoittaa kuolintodistus taipumuksellemme syntiin. Meidän on annettava siveellinen tuomio taipumuksellemme syntiin, s.o., minun on tuomittava oikeuteni omaan itseeni.

Paavali sanoo:"Minut on ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa". Hän ei sano:"Minä olen päättänyt menetellä niin kuin Jeesus" tai "Minä kilvoittelen seuratakseni Herraa" tai "Yritän täyttää Vuorisaarnan opetuksia", vaan "Minä olen samaistunut Hänen kanssaan Hänen kuolemassaan".

Kun tulen tällaiseen siveelliseen ratkaisuun ja käyttäydyn sen mukaisesti, silloin kaikki se, minkä Kristus on puolestani tehnyt ristillä, toteutuu minussa. Vapaehtoinen antautumiseni Jumalalle tekee Pyhälle Hengelle mahdolliseksi lahjoittaa minulle osallisuuden Jeesuksen Kristuksen pyhyydestä.

"...enkä enää elä minä..." Yksilöllisyys säilyy, mutta elämän päälähde, hallitseva luonteenlaatu, on perinpohjaisesti muuttunut. Sama inhimillinen olemus säilyy, mutta vanha saatanallinen oikeus itseeni on tuhottu.

Tämä kaikki voi olla totta Jeesuksen opetuslapsessa ja sen pitäisikin olla totta.

"...ja minkä nyt elän lihassa...", ei se elämä, jota ikävöin eläväni, haaveilen eläväni tai rukoilen eläväni, vaan elämä, jota nyt elän kuolevaisessa lihassani -se elämä jonka muut voivat nähdä- "sen minä elän Jumalan Pojan uskossa".

Lainasin tässä Paavalin tunnustusta uskostaan, mutta tässä esitetty usko ei ole vain Paavalin uskoa Jeesukseen Kristukseen, vaan uskoa sellaista, mitä Jumalan Poika on jakanut hänelle - "Jumalan Pojan uskoa". Se ei ole enää uskoa uskoon vaan uskoa sellaista, jonka Herra Jeesus lahjoittaa opetuslapselleen yli kaikkien inhimillisten tietojen ja rajoja, samaa uskoa, kuin on Jumalan Pojalla.

Onko meillä tätä lahjaksi saatua uskoa?

11

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastausten määrä

kertoo jotain palstan tilasta..täällä ei näy kukaan ottavan kantaa asiallisiin aloituksiin,
      mutta jaksetaan kyllä vängätä kuukausikaupalla ja vieläpä tehdään uusia aloituksia,
      että voidaan jatkaa-mielestäni monikaan itseään uskovaksi nimittävä ei suostu tuohon
      itselle kuolemiseen-palsta antaa mahdollisuuden purkaa lihanmieltä ja oma hengellinen
      elämä soluu siinä sivussa..olen vain laittanut merkille palstalla ollessani,että kaikki uskovan
      kärsimystä,antautumista,kuritusta..jne..koskevat aiheet jätetään huomioimatta.
      Saattaa tietysti olla niinkin,että täällä olijoista suurin osa on aikalailla nuoria uskonkasvussaan..?

• -surullinen uskova

Palstalla on riitaa, panettelua ja aivan toisarvoisista asioista kirjoitellaan ja kiistellään. Liittyyköhän ne kaikki edes palstan aiheeseen? Harvaa näyttää kiinnostavan Jeesuksen risti, opetuslapseuden ehdot, antautuminen, pyhitys ja muut evankeliumin keskeiset asiat. Tälläkin hetkellä seriffi-asia näyttää olevan paljon kiinnostavampi aihe kuin tämän aloituksen aihe, joka on mun mielestä evankeliumin ydintä.

Mä en tiedä onko palstalle kirjoittajat uskonkasvussaan alussa vai eivät, mutta itsensä kieltäminen ja Jeesuksen ristintyö ei näytä olevan mieluista luettavaa sivistyksen ja hyvinvoinnin maassa.

• usein syyttäjilleni näillä sanoilla:

2. Korinttolaiskirje 4
        16 "Sen tähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu. "

-

• Iso Lapis

Jeesus sanoo ilman minua te ette mitään voi, ja anokaa minulta minun nimessäni niin minä teen sen!
      Olin lahden urheilutalolla noin 8 vuotta sitten, kokouksen lopussa menimme riviin ja vaimoni ja minun
      eteen tuli kolme miestä. Yksi heistä kysyi minulta, mitä rukoilemme sinun puolestasi, sanoin että Jeesus
      antaisi Uskoa lisää, pitkämielisyyttä, kärsivällisyyttä, kuuliaisuutta,uskollisuutta, totuutta ja rakkautta.
      Siihen tämä sama mies vastasi, koviapa anot!
      Jälkeenpäin olen huomannut sen että kovia anoin, totuuden ja evankeliumin julistaminen tänä päivänä Herrani Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan voimassa Pyhässä Hengessä on hyvin siunaavaa.
      Anoen ja rukoillen Herralta Jeesukselta Kristukselta, saa kokea Pyhässä Hengessä hänen läsnäoloaan, AAMEN.
      Uskovan on turha itseään muuttaa ja päästä synneistään eroon, Herra Jeesus Kristus katkaisee synnin
      kahleet kun sitä häneltä anomme hänen nimessänsä, AAMEN.

• ei hellari

Kiitos, Jukka hyvistä ja asiallisista kirjoituksistasi! Tällaisa kirjoituksia tulisi saada palstalle lisää, sillä ne ovat rakentavia kirjoituksia! Jumala siunatkoon sinua ja antakoon sinulle kaiken sen mitä olet anonut!

• Samaa mieltä
        ei hellari kirjoitti:

Kiitos, Jukka hyvistä ja asiallisista kirjoituksistasi! Tällaisa kirjoituksia tulisi saada palstalle lisää, sillä ne ovat rakentavia kirjoituksia! Jumala siunatkoon sinua ja antakoon sinulle kaiken sen mitä olet anonut!

enemmän vain hengellisesti opettavia kirjoituksia!

• >>>Lainasin tässä Paavalin tunnustusta uskostaan, mutta tässä esitetty usko ei ole vain Paavalin uskoa Jeesukseen Kristukseen, vaan uskoa sellaista, mitä Jumalan Poika on jakanut hänelle - "Jumalan Pojan uskoa". Se ei ole enää uskoa uskoon vaan uskoa sellaista, jonka Herra Jeesus lahjoittaa opetuslapselleen yli kaikkien inhimillisten tietojen ja rajoja, samaa uskoa, kuin on Jumalan Pojalla.

• Kiitos kirjoituksestasi. Se alku kyllä meni aivan väärin, kun totesit:

>>Kirjoituksistasi päätellen olet melko syvällä Kristuksessa. Minä taidan olla pintavesissä rypevä kakara. Sukeltelet ulapalla kymmenen metrin syvyyteen kun minä polskuttelen käsipohjaa rantavesissä.

• Tapio522eikirj.

jukka.finland: "Yritän täyttää Vuorisaarnan opetuksia"... "Minä kilvoittelen seuratakseni Herraa".
      Hyviä kehoituksia!

3.Johanneksen kirjeestä voimme lukea GAIUKSESTA, DIOTREFEKSESTÄ JA DEMETRIOKSESTA.
      Lukiessamme kirjettä tulee hyvin esiin ihmisen raadollisuus.
      Niin moni paimenistakin pyrkii "herroina hallitsemaan niitä, jotka ovat heidän osalleen tulleet". He unohtavat sen, että heidän tulisi olla laumalleen esikuvina,(1.Piet. 5:3
      --
      GAIUKSELLA on vaikeuksia, koska seurakunnassa on vastutuspuolue, jota johtaa vallanhaluinen Diotrefes. Diotrefes yrittää kovin ottein estää ottamasta vastaan Vanhimman lähettämiä matkasaarnaajia.
      Opillisista erimielisyyksistä ei ole kyse, vaan ihmisluonnon raadollisuudesta. Ei oikea oppikaan suojele miestä vääränlaiselta vallan tavoittelulta.

Oikeaa oppia ja oikeaa elämää ei voi erottaa toisistaan.
      Diotrefeen oppia ei moitita, mutta kuitenkin hänestä sanotaan, että hän ”seuraa pahaa”.
      Hedelmistään puu tunnetaan. Uudestisyntyminen tulee ylhäältä (Joh.3:3-8). Oppi ja elämä ovat tämän Jumalan lahjan seurausta.

Kirjeen lopussa mainitaan DEMETRIUS-niminen mies (12), josta annetaan hyvä todistus. Tämä todistus on saatu ”jopa itse totuudeltakin”.
      Lienee kysymys Totuudesta eli Herrasta Jeesuksesta (Joh.14:6).
      Jossakin erityisessä hetkessä seurakunta on saanut erikoisen merkin Demetriuksen luotettavuudesta, mikä on katsottu Jeesuksen antamaksi.
      Vanhinkin (=Johannes) puolestaan yhtyy tähän todistukseen ja näin tästä kirjeestä tulee samalla suosituskirje. Kenties Demetrius on juuri kirjeen tuoja.

Johanneksen 3. kirje antaa mietittävää myös meidän aikamme seurakuntien vastuunkantajille, miten toimia kristillisesti seurakuntaelämän arjessa.
      ----
      Kysymyksiä:
      Miten yleistä lieneekään seurakunnissamme Diotrefeksen kaltaiset henkilöt?

• Luulen, että ymmärsit -vastauksestasi päätellen- väärin aloitukseni ytimen. Kirjoitin, aloitussanoihisi viitaten, näin:

>>Paavali sanoo:"Minut on ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa". Hän ei sano:"Minä olen päättänyt menetellä niin kuin Jeesus" tai "Minä kilvoittelen seuratakseni Herraa" tai "Yritän täyttää Vuorisaarnan opetuksia", vaan "Minä olen samaistunut Hänen kanssaan Hänen kuolemassaan".

• jukka.finland kirjoitti:

Luulen, että ymmärsit -vastauksestasi päätellen- väärin aloitukseni ytimen. Kirjoitin, aloitussanoihisi viitaten, näin:

>>Paavali sanoo:"Minut on ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa". Hän ei sano:"Minä olen päättänyt menetellä niin kuin Jeesus" tai "Minä kilvoittelen seuratakseni Herraa" tai "Yritän täyttää Vuorisaarnan opetuksia", vaan "Minä olen samaistunut Hänen kanssaan Hänen kuolemassaan".

JUKKA.FINLAND: "Luulen, että ymmärsit -vastauksestasi päätellen- väärin aloitukseni ytimen. Kirjoitin, aloitussanoihisi viitaten, näin:..."
        ---
        Kiitos huomautuksestasi!
        Joo, kyllä huomasin erheeni ja yritin korjata sen, mutta se ei enää ollut mahdollista! (Korjata ei voi, kun kirjoittaa ei-kirjautuneena)

Me raadolliset ihmiset tavoittelemme valtaa, kunniaa ja ensimmäisiä sijoja "pidoissa".
        Näin oli opetuslastenkin suhteen.
        Tämä ilmenee mm. Jeesuksen ja Sebedeuksen välisestä keskustelusta.
        Mark.10:35-45 (Rinnakkaiskohta: Matt. 20:20-28)
        --
        10:41 Kun ne kymmenen sen kuulivat, alkoivat he närkästyä Jaakobiin ja Johannekseen.
        10:42 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi heille: "Te tiedätte, että ne, joita kansojen ruhtinaiksi katsotaan, herroina niitä hallitsevat, ja että kansojen mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
        10:43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne;
        10:44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.
        10:45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."
        --
        Jaakob ja Johannes olivat Jeesuksen lähimpien joukossa. Tämän kunniasijan he olisivat tahtoneet säilyvän iäti (37).
        He pyytävät Jeesukselta: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi" (37).

Vaikka Jeesus oli toistuvasti puhunut tulossa olevasta kärsimyksestään, eivät opetuslapset tajunneet, mistä oli kyse.
        Jeesus vastaa:
        "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin; mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu" (39,40).

Maljalla Jeesus tarkoitti lähestyvää kärsimystänsä. Rukoillessaan Getsemanessa Hän puhuu maljasta, joka Hänen on juotava (Mark. 14:36).
        Sana ”minun maljani te tosin juotte” toteutui; Jaakob surmattiin v. 44 (Apt. 12:2) ja Johannes sai muuten paljon kärsiä (Apt. 4:3, 5:18,40,33, Ilm. 1:9).

Sama kunnianhimo, joka oli aiheuttanut veljesten kysymyksen, sai toiset opetuslapset närkästymään (41). Jeesuksen aikaisempi opetus ”kuka on suurin” (Mark.9:35) ei ollut mennyt perille.
        Maailmassa vallalla on itsekkyys.
        Kristuksen kirkossa on toisenlainen arvojärjestys: Joka haluaa suureksi tulla, hän antautukoon palvelemaan muita (42-45).

Jeesus antoi henkensä, uhrasi itsensä, vuodattamalla verensä lunnaiksi synnistä, että saisimme anteeksiantamuksen (Kol. 1:14, Ef.1:7).
        Kaikki eivät tätä lunastusta ota vastaan. He luottavat enemmän maalliseen asemaan ja valtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      92
      3528
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2907
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2396
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2328
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2291
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2256
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2143
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2107
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      115
      2055
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1974
    Aihe