vaikea valinta

audiko

Olen lähiaikoina lähtemässä Saksaan hakemaan todennäköisesti Audi A6 3.0 TDI (4F) Tiptronic vaihteistolla olevaa autoa, viimehetkiin asti olen vielä arponut BMW 530da E60 ja Mercedes Benz w211 E 270 CDI-320CDI.

Valinta ei vieläkään ole ihan selvä, vaan voi vielä tarkentua jopa paikan päällä. Autoja yhdistää kilometrimäärä, noin 90-110000 ja vuosimalli joka tulee olemaan n. 2004. Pitoaika tulee olemaan 2-3v, jonka jälkeen ne menee vaihtoon.Kilometrejä vuodessa noin 30-40tkm. Olen alkanut kahlata nettiä läpi koskien automaattivaihteistonöljynvaihtoja, lian liikkeelle lähtemistä, tukkeutumisia, öljynvaihdon seurauksena(???!!!) hajonneita vaihteistoja yms. Aihe jakaa "asiantuntijoita" todella paljon laidasta laitaan. Puhutaan ikiöljyistä ja siitä, että edes huoltovihkossa ei ole niille öljyille vaihto-suositusta.

Olen ollut sähköpostiyhteydessä autojen osalta saksalaisiin lähinnä MERKKILIIKKEISIIN seuraavasti:

Audi: 6 yritystä
BMW: 5 yritystä
Mercedes: 1 Yritys

Yhdessäkään tapauksessa öljyjä ei ollut vaihdettu ja yhdessä luvattiin tarvittaessa vaihtaa jos niin haluan. ilmeisesti merkkiliikkeisiin ei kannata välttämättä luottaa, varsinkin jos keskieuroopassa sattuu olemaan eri laatuvaatimukset.

Tällä hetkellä minulla on sellainen (ehkä virheellinen) käsitys, että laadukkain Automaattivaihteisto on Mercedes W211 oleva perinteinen aski(?). Toiseksi luotettavin olisi BMW:ssä ja heikoin lempiautossani Audi A6 3.0 TDI:ssä. Tosin audin laatikko ei ole paljon keskustelua herättänyt multitronic vaan tiptronic. BMW:ssä on kuitenkin ilmeisesti laajasti nykimisongelmia BTCF:n sivujen viestiketjujen perusteella.

Minkälaisia kokemuksia noin yleensä tällaisista autoista tuonnin mielekkyydestä? Autojen hinnat muodostuvat tällä hetkellä verojen ja tuontikustannuksien jälkeen tällaisiksi:

AUDI A6 3.0 TDI 26776
Mercedes Benz E320 CDI 28437
BMW E61 530 DA Touring 28102
BMW E60 530DA 27385
Mercedes Benz E270 CDI 24447

Kaikki olen koeajanut ja jokaisessa oli omat hyvät ja huonot puolensa.

Ehkä turvallisin osto voisi olla e270 cdi joka on 5-pyttynen tai sitten e320 cdistä hiukkassuodattimella muuneltu malli e280 cdi.

Sitten on tietenkin vaihtoehtona tuoda erittäinkin luotettavaksi kehuttu BMW e90 320d manuaalilootalla.

7

993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko13301

Kannattaa olla varovainen. Onko glykooli ongelma tuttu? Kaikissa nyky automaateissa taitaa olla todella kalliita vikoja, jotka vaikeuttavat myyntiä kun auton hinta laskee. Siinä vaiheessa kun olet myymässä autoasi muutaman vuoden päästä, niin ostajat voivat olla harvassa. Kymppitonnin autoon saattaa tulla yli 5000 €uron vika.
      Automaatti on todella mukava, mutta mulla ei ole siihen varaa.

• oikeesti?

Kannattaako oikeesti lähteä tuomaan 6 vuotta vanhaa autoa Saksasta? Noihin kaikkiin ovat varaosat huisin kalliita ja tekniikka monimutkaista, auta armias jos aski tosiaan kilkkaa!!

Hen.koht. en lähtis noin vanhaa paskaa tuomaan, vaan ottaisin pienemmän ja uudemman. Eikös se auton keskimääräinen käyttöikä siekkä Sakelaniassa ole noin 10 vuotta? Eli nuo kuusvuotiaat ovat jo toinen jalka haudassa.

• heksat

Nuo automaatit ovat tosiaan ongelma,vielä kun vallalla kertakäyttömeininki jossa öljyjä ei tosiaan vaihdeta.Saksassa ensimmäinen omistaja ei rupea öljyjä vaihtamaan jos ei se huoltoohjelmaan kuulu.

• audiko
        heksat kirjoitti:

Nuo automaatit ovat tosiaan ongelma,vielä kun vallalla kertakäyttömeininki jossa öljyjä ei tosiaan vaihdeta.Saksassa ensimmäinen omistaja ei rupea öljyjä vaihtamaan jos ei se huoltoohjelmaan kuulu.

...mutta mielestäni 6 vuotias auto joka on aikanaan suomessa maksanut perusvarusteluilla 60-70000e ja jossa on 100tkm mittarissa ei vielä ole vanha paska. Ensimmäiselle kirjoittajalle: Glygoli ongelma on tuttu, se että glykoli voi joutua laatikon öljyjyn sisään kun öljy kiertää ton syylarin kulman kautta. Se tietääkseni koskee autoja joissa on valeon jäähdytin.

Tosiaan on näköjään totta että kaikilta osin saksalaiset eivät ole pikkutarkkoja ja näyttää siltä että puheet siitä että saksalainen pitäisi autoaan paremmin kun suomalainen niin on osittain legendaa. 6 vuotiaan auton tuominen sisnänsä on mielestäni järkevää tai premminkin 4 vuotiaan, koska iso osa arvosta on jo hävinnyt ja pääsee ajamaan silti nykyaikaisella autolla.

Voi olla, että minun tapauksessani kannattaa pitäytyä 1 segmenttiä pienemmissä autoissa eli BMW 3-sarja e90, Honda accord 2.2 ctdi 2006 vm, yms. Olen aika tarkka, että auton tulisi olla luotettava ja edullinen huoltaa ja korjata. BMW 3-sarja voisi olla ratkaisu, huollot ei ole kalliita ja tulevat 30tkm välein Tarkoitus oli silti aiheuttaa keskustelua.

Aika paljon noita autoja silti tuodaan tuolta saksasta kun katsoo tilastotietoa tulli päätöksistä. 20-30kpl kutakin/kk. Kyllähän ihmiset paljon automaateilla ajelevat. Päätöksen teen lopullisesti vuoden loppuun mennessä.

Olen myös arponut 5-sarjalaista e60 manuaalilaatikolla, mutta mielestäni manuaalilaatikko tällaisissa autoissa on jo pyhänhäväistys.

• 14
        audiko kirjoitti:

...mutta mielestäni 6 vuotias auto joka on aikanaan suomessa maksanut perusvarusteluilla 60-70000e ja jossa on 100tkm mittarissa ei vielä ole vanha paska. Ensimmäiselle kirjoittajalle: Glygoli ongelma on tuttu, se että glykoli voi joutua laatikon öljyjyn sisään kun öljy kiertää ton syylarin kulman kautta. Se tietääkseni koskee autoja joissa on valeon jäähdytin.

Tosiaan on näköjään totta että kaikilta osin saksalaiset eivät ole pikkutarkkoja ja näyttää siltä että puheet siitä että saksalainen pitäisi autoaan paremmin kun suomalainen niin on osittain legendaa. 6 vuotiaan auton tuominen sisnänsä on mielestäni järkevää tai premminkin 4 vuotiaan, koska iso osa arvosta on jo hävinnyt ja pääsee ajamaan silti nykyaikaisella autolla.

Voi olla, että minun tapauksessani kannattaa pitäytyä 1 segmenttiä pienemmissä autoissa eli BMW 3-sarja e90, Honda accord 2.2 ctdi 2006 vm, yms. Olen aika tarkka, että auton tulisi olla luotettava ja edullinen huoltaa ja korjata. BMW 3-sarja voisi olla ratkaisu, huollot ei ole kalliita ja tulevat 30tkm välein Tarkoitus oli silti aiheuttaa keskustelua.

Aika paljon noita autoja silti tuodaan tuolta saksasta kun katsoo tilastotietoa tulli päätöksistä. 20-30kpl kutakin/kk. Kyllähän ihmiset paljon automaateilla ajelevat. Päätöksen teen lopullisesti vuoden loppuun mennessä.

Olen myös arponut 5-sarjalaista e60 manuaalilaatikolla, mutta mielestäni manuaalilaatikko tällaisissa autoissa on jo pyhänhäväistys.

Kaverillani oli tuo sama pakkomielle audista. Halusi vaihtaa 5 bmw:n juuri tuollaiseen 2004 audi a6 3.0 quattroon ja noin 100 tkm ajettuun ja vaihtoikin. Hääp jaksoi reilu puoli vuotta kuskata sitä korjaamolle ees takas ja sitten vaihto takasin 5 bemariin... että tämmönen tarina tällä kertaa.

• Länsimies

Parempi vanha hyvä, kuin uusi ja huono. Itselläni ollut sekä Saab 9000 griiffin 3.0 V6, Volvo V70 T5, Volvo V70 2.4T, ja seuraavaksi Mersun E-malli, kaikki 2-6 käytettyjä, eikä ole ollut yhdessäkään suurempia vikoja. Oli minulla pari kertaa firma autona S40, Mondeo ja niissä oli vain ongelmia.

• parhaita ajaa?
        14 kirjoitti:

Kaverillani oli tuo sama pakkomielle audista. Halusi vaihtaa 5 bmw:n juuri tuollaiseen 2004 audi a6 3.0 quattroon ja noin 100 tkm ajettuun ja vaihtoikin. Hääp jaksoi reilu puoli vuotta kuskata sitä korjaamolle ees takas ja sitten vaihto takasin 5 bemariin... että tämmönen tarina tällä kertaa.

Onko nuo 500-sarjalaiset saaneet hyviä arvosanoja ja onko oikeita kokemuksia pitkältä aikaväliltä siis -03-09 vuosimalleista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      35
      2740
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2527
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2248
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      19
      1850
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1508
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1504
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1453
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1341
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1138
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      18