Abilify kokemukset

ppppzz

Eli minulle laitettiin Abilify masennukseen (15mg). Olen käyttänyt ensin viikon puoli tablettia/päivä ja nyt muutaman päivän ajan kokonaisen 15mg. Ja olo on ollut ns paska jo useamman päivän. Väsymyksen lisäksi on ihan rauhaton olo, ei pysty keskittymään mihinkään. Ei edes jo nähtyihin Simpsonit-jaksoihin ;) Nukkuminenkin vaikeaa, usein vaihdan 5min välein pois sängystä takaisin sohvalle jne.

Pitänee soitella lääkärille, mutta onko kenelläkään ollut alussa selvempiä haittavaikutuksia ja ovatko kadonneet? Tiedän että se on mukana tuleva lista on aikamoinen kauhuluettelo..

101

34033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinä

      kauhuluettelosssa ei taideta kertoa, että jotkut haittavaikutukset voivat jäädä pysyviksi vaikka lopettaisi lääkkeen käytön.

    • Abilify pois!

      Olen juuri ajamassa sitä alas. Pyysin lääkäriltä että saisin lopettaa sen mutta en saanut kuin puolittaa sen, eli otan nykyään puoli tablettia yhden sijasta. En tiedä saanko sen jälkeen lopettaa.
      Mutta syyt miksi haluan lopettaa sen on ensinnäkin nykyiset haittavaikutukset esim. keskittymiskyvyn puute, tunteiden latistuminen (en ole koskaan kovin surullinen enkä myöskään iloinen, tunteet poikaystävää kohtaan hävisivät lääkkeen myötä yms.) ainainen väsymys (en kuitenkaan saa nukuttuuksi yleensä kuin unilääkkeiden avulla)..
      Toinen syy on mahdolliset tulevat haitat esim. pakkoliikkeet ja seksuaalisuuden tuhoutuminen. Jos ne tulee, ne ei välttämättä lähde koskaan pois vaikka lopettaisikin lääkkeet.
      Neuvoisinkin sinua miettimään jotain muuta mahdollista hoitoa masennukseen (yleensähän abilifya kuten myös muita neuroleptejä määrätään psyykoottistason ongelmiin).
      Tietystihän myös masennuslääkkeissäkin on omat huonot puolet mutta mielestäni ne eivät kuitenkaan ole niin "pahoja" kuin neuroleptit.
      Tässä vain oma mielipiteeni asiasta!
      Ja niin, otan itse abilifya psykoosin ehkäisemiseksi. (Jota omasta mielestäni minulla ei koskaan ole edes ollut, oli kova ahdistus ja lääkärit määrittelivät sen psykoosiksi.)
      Ainut hyöty lääkeestä on mielestäni ahdistuksen lieventyminen.

      • pppzzz

        Kiitos vastauksista. Nyt kokeillaan tuon annoksen pienentämistä.


      • Jos olet
        pppzzz kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Nyt kokeillaan tuon annoksen pienentämistä.

        käyttänyt lääkettä vain vähän aikaa, niin voit todennäköisesti lopettaa sen kerralla.


      • pppzz
        Jos olet kirjoitti:

        käyttänyt lääkettä vain vähän aikaa, niin voit todennäköisesti lopettaa sen kerralla.

        No, olisihan kiva jos tuo alkaisi toimia, kai se on mahdollista kun tuntuu olevan monta kertaa tujumpi lääke mitä aikaisemmin kokeillut. Mutta nyt siis sovittiin että puolitan annoksen. Ei tuota kyllä melkein tohtisi ottaa jos on jotain tärkeää tekemistä päivällä..

        Mutta kokeilen silti alkaisiko tuo auttaa.


      • dxghjh7
        Jos olet kirjoitti:

        käyttänyt lääkettä vain vähän aikaa, niin voit todennäköisesti lopettaa sen kerralla.

        Ei koskaan kerralla! Olin syönyt vain kolme päivää mietoa annosta ja ette olisi uskoneet mitä helvettiä olivt viekkarit.


    • ystävys

      Olen seurannut läheisen ystäväni sairastamista pitkään (psykoosi) ja Abilify on ensimmäinen lääke, millä ei ole pitkällä aikavälillä ollut mainittavia haittavaikutuksia. Lääkettä aloitettaessa tietynlainen levottomuuden ja rauhattomuuden tunne lisääntyi jonkin verran, mutta ainakin hänellä se meni ohi muistaakseni kuukauden aikana. Nyt käyttänyt Abilifya 1.5 tbl yli puoli vuotta ja voi erittäin hyvin.

      • Tuollaista

        sairautta ei ole olemassa. Sairaus on jotain mitä jollakin on, ei mitä joku tekee.


      • Anonyymi
        Tuollaista kirjoitti:

        sairautta ei ole olemassa. Sairaus on jotain mitä jollakin on, ei mitä joku tekee.

        teko voi olla oire vitun idiootti


    • Q

      Minulle aloitettiin abilify 7.5mgn annoksella ja levottomuuden lisääntyessä lisättiin viime viikolla eli menee nyt 15mg ja olo ollut ihan sietämätön!
      Itsetuhoiset ajatukset tulleet takaisin ja kamalan levoton olo koko ajan, tuntuu kuin sisin kääntyisi ympäri kokonaan, aivan karmeata ja unet ollu ihan peestä.
      Eilen sitte palattiin takaisin seroquel prolongiin joka jo lopetettiin asteittain kun abilify aloitettiin, eli seroa menee nyt 200mg illalla ja sero on muuten hyvä lääke mutta lihottaa ja väsyttää ihan älysti mutta ne ovat pieniä pahoja ton olotilan rinnalla josta nyt haluan päästä eroon =)

    • bambi5

      Onko kukaan laihtunut Abilify kanssa? Minusta tuntuu että se veisi ruokahalua?
      Tosin pinein annostus menossa,puolikas 15Mll:stä. Sain lääkkeen Efexorin rinnalle ja huomaan kyllä jo että ainakin piristää :)
      Ensimmäinen listakin vasta menossa.
      Kokemuksia Abilify kanssa laihtumisesta?

      • Katiiia

        Itse aloitinpari viikoa sitten Abilifyn puolikas 15mg:sta. Ja huomaan myös että vie ruokahalua!
        Tosin itselleni eisiitä haittaa, päinvastoin. Jospa nyt saisi liikakiloja tämän avulla pois. Makeanhimo täysin kadonnut! Ja yletön mässäily jäänyt pois :)
        Sain myös Efexorin rinnalle, ja toimii hyvin. Olo on pirteä, ja toiveikas myös hoikistumisesta. Olisi tosiaan kiva kuulla onko muilla tämä lääke vienyt ruokahal


      • naturell

        Mässäily yleensä lisääntyy psykoosilääkkeitä käytettäessä. Lääkärit ja hoitajat saisi tunkee omaan nassuunsa määräämänsä lääkeet, tosin itsekkin vetelevät lääkkeitä aikaslailla. Kynnys heolle on matala aloitaakseen lääkitykset. Varmaan ajattelevat, että ongelmat joituu lääkkeillä ja nukkuessa. Ainakaan vukria ei kukaan maksa nukkuessa ja yms. Asioita. Aika vaikea on lääkäreiden päätöksiä kumota. Sairaalalääkäreillä on kauheesti valtaa. Pitäidi olla lakipykälät hallussa tai jokin asianajaka ja tuttu lääkäri puolia pitämässä. Jotku ovat fiksumpia ilman lääkkeitä.


      • Anonyymi

        Mä oon laihtunut lyhyessä ajassa 10 kg siitä, kun aloitin Abilifyin. Hyvä lääke muutenkin. Piristää ja mieli on tasainen ja hyvä.


    • Jaanaskainen

      Mulla tippui lähes 20kg Abilifyn avulla. Ja vaikka alku oli hankala (lähinnä lisääntyneen levottomuuden takia), en tästä enää luovu. Zyprexa, Seroquel ja risperdal tekivät täysin zombiksi ja toimintakyvyttömäksi, ei tehnyt mieli muuta kuin nukkua. Abilifyn avulla sain elämänhaluni takaisin ja kun alun oireista selvittiin (kesti n. kuukauden) niin nyt ei mitään haittoja. Annos 30mg ja iltaisin myös ketipinor 50mg.

    • st_82

      MOi Jaanaskainen! Missä ajassa sait tippumaan tuon 20kg abilifyn käytön aikana?

    • pävwe

      mulla tippunut myös abilifyn aikana painoa yli 20kg vuoden sisään. vei ruokahalut pois ja alkuun oli levotonta oloa ja vaikka mitä.
      nyt syön abilifya 10kk ja näin hyvin en ole koskaan voinut.
      paras psykoosi lääke!
      suosittelen!

    • st_82

      Hei!


      Siis aivan ihana kuulla tällaista, että painonpudotus on onnistunut ablify lääkityksen aikana....Oletko Pävwe joutunut tekee paljon töitä painonpudotuksen eteen siis liikkumaan, vai onko paino tipunut ihan vaan laittamalla ruokavalio kuntoon tms? Hienolta kuulostaa, että noin hyvin on tosiaan tuo paino laskenut! Itselläni vielä risperdal psykoosinestolääkitys, jona aikana paino kahdessa vuodessa noussut 20 kg ja nyt vaihto abilifyn, ja positivisesti odotan tuloksia! Kiitoksia kommenteista!

      • Anonyymi

        Mä olen lihonut 40kg parissa vuodessa Abilifyn aloittamisen jälkeen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen lihonut 40kg parissa vuodessa Abilifyn aloittamisen jälkeen...

        Minä taas 20 kg vuodessa abilify maintenalla. Lopetin vuoden vaihteessa, mutta lääkärin mukaan vieläkin on lääkettä kehossa.


      • Anonyymi

        Mulla tippui 10 kg ilman ruokavaliomuutoksia tai liikuntaa.


    • pöpipää

      koskahan tämä levoton olo ja keskittymiskyvyn puute menee ohi. kamala olo kun jalkoja särkee, ei kauheesti mutta vähän. loppuu heti kun liikkuu. muutenkin ei pysty katsoon esim telkkaria ollenkaa (mikä on varmaan vaan hyvä) kun ei pysty keskittyyn.
      syöny nyt abilifya 10päivää 15mg. heti alusta tolla määrällä. muuten huomaa että iltavitutus menny ohi.
      onko kokemuksia noista haittavaikutuksista.

    • poppipää

      Pöpipää: mulla kesti aloituksesta kolmisen viikkoa, mutta sitten alkoi helpottamaan.
      Soitin silloin lääkärillekin, joka sanoi, että hyvin monille samanlaisia tuntemuksia tulee, mutta kannattaa sinnitellä. Onneksi uskoin, koska nyt olen syönyt yli puoli vuotta, eikä oikeastaan mitään haittoja ja painokin tippunut. Aikaisemmin käytin risperidonia, mikä sai ihan tönköksi ja vapisevaksi.

    • pöpipää

      kiitti vastauksesta poppipää
      "lievititkö" oireita jollain alussa. tullut mieleen että auttasko joku tähän alun hankaluuteen

    • poppipää2

      Mulla oli opamoxia alussa ei kauan tarvinnut, mutta hyvä tuki kuitenkin.
      Propral auttaa kuulemma kans.

    • st_82

      Kelläs muilla tippunut paino abilify lääkityksen aikana?

    • Lopetellaan12

      Mulla paino noussut Abilifyn aikana, verensokerin heittelyt ja kauhea levottomuus. Ei pysty käydä töissä. Lisäksi kauhea ahdistus ja paniikki päällä suurimman osan ajasta. Olen nyt ajamassa alas lääkitystä. Käyttänyt Abilify 15mg n.4kk, toivottavasti oireet eivät jää pysyviksi.

    • kauhein kokemus

      Neuroleptit pitäisi kieltää lailla, ne eivät auta vaan tuhoavat keskushermostoa.

      Itse ehdin 4kk niitä syödä ja olin täysi vajakki niitä syödessä, onneksi pääsin eroon.

      • kokemus

        Kerrankin joku joka oivaltaa TOTUUDEN.


      • huonotonlääkkeet

        Sama kokemus


    • girl_82_2013

      Minä olen nyt syönyt abilifya reilun kuukauden, tosi kiva olo ,pirteä jne. nyt olen alkanut käymään kuntokeskuksella ja liikun 1 h päivässä kuntopyörällä ja ehkä max puoli tuntia päälle kuntosalia, ja nyt paino lähtenyt laskuun , viikossa lähtenyt 1,2 kg pois, ruokavaliota tarkkailen hieman myös, eli nyt jos tuota tahtia laskee jatkossakin pitäisi painon laskea 2 kk:ssa 10 kg ...?=)

      • girl_82_2013

        No niin, nyt laskin eli samalla kuntoilumäärällä, eli tunti päivässä liikuntaa ja hieman tarkkaillen syömisiä niin paino laskenut nyt 2,2kg / viikko ....jes :) Mukavaa , että työ tuottaa tulosta :)


    • tyqwe

      Abilify aiheuttaa ainakin aluksi voimakasta keskittymiskyvyttömyyttä ja rauhattomuutta. Mulla nuo haittavaikutukset menivät aikanaan ohitse eikä pidemmällä ajanjaksolla ole esiintynyt muita haittavaikutuksia. Tosin annostuskin on pieni vain 7,5 mg vuorokaudessa. Minulla lisäksi tuo Abilify vähentää reippaasti pakko-oireita. Itseasiassa uusimmissa tieteellisissä tutkimuksissa on osoitettu, että Abilify auttaa jo pienellä annostuksella pakko-oireiseen häiriöön merkittävästi. Olen ollut silloin tällöin myös ajanjaksoja ilman Abilifyä, mutta minulla on huomattavasti parempi olo silloin, kun syön säännöllisesti Abilifyä.

    • aaaaaaa2

      Mulla tuli abilify lääkkeestä liikaa vauhtia annostus mulla oli 15mg. saipahan kodin suursiivottua ja kaikki paperiasiat järjestykseen, koko ajan piti touhuta jotain ei pystyny olemaan paikallaan, toisaalta hyvä ,mutta liika on liikaa touhuamissessaki, nii ja se vielä että meni yöunet. nyt sitten lääkäri oli sitä mieltä ettei lääke sovi mulle.

      • hidastus

        Noista tulee huonovointisuutta, väsymystä, särkyjä ja kipuja. Monet lääkkeet tuhoaa elimistöä, hermostoa ja lihaksiaMiten voi nostaa suorituskykyä, yleensä neuroleptit väsyttävät. Parempi olisi annostukset yöksi. Ehkä joillakin joilla on ollut vahvempia rauhottavia- tai piristäviä lääkkeitä vai aiheuttaa äkillisen lopetuksen vuoksi unettomuutta ja levottomuutta. Koskaan ei tule esille mikä on kenenkin elämäntilanne ja miksi on joutunut ottamaan lääkkeitä. Tuskin kaikki on ollut "tyrmäystippojen tai norsunkaatajien kehteena". Tosille on määrätty jo lapsena jokin lääkitys. Ennemmin tulee ajatus elinympäristöstä ja lähellä olevat ihmiset, aiheuttaako ne jotenkin harmia.


      • Anonyymi
        hidastus kirjoitti:

        Noista tulee huonovointisuutta, väsymystä, särkyjä ja kipuja. Monet lääkkeet tuhoaa elimistöä, hermostoa ja lihaksiaMiten voi nostaa suorituskykyä, yleensä neuroleptit väsyttävät. Parempi olisi annostukset yöksi. Ehkä joillakin joilla on ollut vahvempia rauhottavia- tai piristäviä lääkkeitä vai aiheuttaa äkillisen lopetuksen vuoksi unettomuutta ja levottomuutta. Koskaan ei tule esille mikä on kenenkin elämäntilanne ja miksi on joutunut ottamaan lääkkeitä. Tuskin kaikki on ollut "tyrmäystippojen tai norsunkaatajien kehteena". Tosille on määrätty jo lapsena jokin lääkitys. Ennemmin tulee ajatus elinympäristöstä ja lähellä olevat ihmiset, aiheuttaako ne jotenkin harmia.

        No mulla on tyyppi I bipolaarihäiriö, johon tuota syön.


    • Abilify on ok!

      Ihmiset reagoivat lääkkeisiin yksilöllisesti, siksi mahdollisia sivu-/haittavaikutuksia ei pitäisi yleistää. Omat kokemukseni Abilifystä ovat erinomaisia, ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia aloittaessakaan. Otin aluksi kahtena iltana 7,5 mg, sitten siirryin aamuun ja 15 mg. Mulla ei ole todettu varsinaista kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta ehkä joku syklotymian tapainen on olemassa. Jokatapauksessa Abilify tasaa hyvin mieltä ja antaa paremmin nukuttua kuin aikaisemmin. Kaikenkaikkiaan olen tähän mömmöön tyytyväinen. :)

      • COI

        Mille lääkeyhtiölle työskentelet?


      • Abilify on ok!
        COI kirjoitti:

        Mille lääkeyhtiölle työskentelet?

        Oletko henkisesti noin köyhä vai etkö yksinkertaisesti pysty verbaalisesti parempaan.........?


      • COI
        Abilify on ok! kirjoitti:

        Oletko henkisesti noin köyhä vai etkö yksinkertaisesti pysty verbaalisesti parempaan.........?

        Olet oikeassa, päättelykykyni petti. Katsotaan vain mika yhtiö valmistaa Abilifyita!


      • Abilify on ok!
        COI kirjoitti:

        Olet oikeassa, päättelykykyni petti. Katsotaan vain mika yhtiö valmistaa Abilifyita!

        Valmistaja

        Bristol-Myers Squibb S.r.l.
        Contrada Fontana del Ceraso
        I-03012 Anagni-Frosinone - Italia


    • uneton6

      Minusta on hyvä kuulla myös positiivisia kokemuksia.

      Olen itse käyttänyt Abilifyä loppuvuodesta 2013 lähtien, alkuun yhtaikaa edellisen lääkkeeni Zyprexan kanssa. Mutta kun Zyprexa ajettiin kokonaan alas, alkoi minua vaivaamaan unettomuus. Silloin etsin tietysti netistä kaikkea mahdollista tietoa Abilifystä ja olin kieltämättä vähän kauhuissani, kun luin tätäkin vanhaa ketjua. Toisaalta en ollut valmis heti luovuttamaan, kun ymmärsin, että nuo haittavaikutukset voivat mennä ohitse ja niin sitten kävikin myös minun kohdalla. Aikaa vaan kului pari kuukautta, mutta nyt olo on mitä mainioin.

      • Abilify on ok!

        Hyvä! Ainakin osa haittavaikutuksistasi on voinut johtua Zyprexan lopettamisesta. Kuten olen aiemmin maininnut jokainen reagoi lääkkeisiin yksilöllisesti. Mulle Abilify on on ollut erinomainen alusta lähtien. Tietysti vaikutus on vielä parantunut kun elimistöön on ajan kanssa vakiintunut sopiva lääkepitoisuus. Se kestää n. pari viikkoa. Hyvää kevättä!


    • tyytyväinen

      tervehdys! toista vuotta syönyt 30mg vrk eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut. päin vastoin ! nosto tapahtui nopeasti, ehkä olen vaan niin kyllästetty lääkkeillä ,että mikään ei tunnu missään!

      • pian toivoton

        itselläni tällä hetkellä vaikea keskittyä ja sellainen jotekin tuskainen olo.abilifyita menee 7.5 mg joka päivä. lääke mennyt nyt noin viisi viikkoa. lisäksi venlafaxin ja yöksi mirtatzapin. miettinyt että onko tässä jo liikaa lääkkeitä, mutta pakko oli aloittaa. nyt vain seurataan tilannetta helpottaako olo. en voisi sanoa että vielä olisi helpottanut, ainoa muutos kai parempaan on se etten kykene itkemään kun aikaisemmin itkin koko ajan.


      • Hitsinpimpula
        pian toivoton kirjoitti:

        itselläni tällä hetkellä vaikea keskittyä ja sellainen jotekin tuskainen olo.abilifyita menee 7.5 mg joka päivä. lääke mennyt nyt noin viisi viikkoa. lisäksi venlafaxin ja yöksi mirtatzapin. miettinyt että onko tässä jo liikaa lääkkeitä, mutta pakko oli aloittaa. nyt vain seurataan tilannetta helpottaako olo. en voisi sanoa että vielä olisi helpottanut, ainoa muutos kai parempaan on se etten kykene itkemään kun aikaisemmin itkin koko ajan.

        Ite oon syönny abilify lääkettä nyt kuukauden ja ensin puolikkaan nyt kokonaisen..olo on hiukan helpottunut mutta pitkin päivää tulee semmoisia tuskaisuus kohtauksia..lievää ahdistusta.On vaikea olla paikoillaan ja esim keskittyä tv katseluun..nukkumaan käyminen ja rauhottuminen vaikeaa..Onko kohtalotovereita? Oletteko päässeet näistä eroon ? Myös semmoista raajojen levottomuutta ja vääntelyä..kiusallisia oireita :-\


      • dseeee
        Hitsinpimpula kirjoitti:

        Ite oon syönny abilify lääkettä nyt kuukauden ja ensin puolikkaan nyt kokonaisen..olo on hiukan helpottunut mutta pitkin päivää tulee semmoisia tuskaisuus kohtauksia..lievää ahdistusta.On vaikea olla paikoillaan ja esim keskittyä tv katseluun..nukkumaan käyminen ja rauhottuminen vaikeaa..Onko kohtalotovereita? Oletteko päässeet näistä eroon ? Myös semmoista raajojen levottomuutta ja vääntelyä..kiusallisia oireita :-\

        jOS LÄÄKE HAITTAA ilmenee, puhu ja pyydä uutta lääkettä ja vähennystä. Itselle kyseinen lääke ei sopinut laisinkaan. Heti oli niin levoton olo, että ei tullu mitään. vaadin vaihtoa jo ennen kun muut haitat alko, etten olis tehnyt itelleni mitään.


    • abilify_is_not_cure
    • Skitsoo266

      No Sulla on jo valmiiks sekasin Wintti. Et sama se mitä nappaat.

    • jeajeajjooooo

      abilifylla saa kunno akatisian

      • ööööaapinen

        Mikä on akatisia?


    • jeajeajjooooo

      Lääkkeen aiheuttama levottomuustila..

    • nimerkki15

      Abilify lääkettä saa syöttää / myrkyttää enintään 12 viikko ohjeen mukaan. Tehkää lääkäreistä valitus oikeuteen jos määräävät syömään kauemmin. Lopettakaa kahvinjuonti, tupakanpoltto, alkoholinkäyttö ja huolehtikaa riittävästä unesta niin ette tarvitse mitään lääkkeitä ! Youtubesta löytää vaikka minkälaisia aivoja hoitavia meditaatioita.
      Ei aivojen hoitamiseen mitään synteettisiä kemikaalimyrkkyjä tarvita. He haluavat vaan tuhota kaikki mielenterveyspotilaat hitaasti mutta varmasti aivan niinkuin Hitleri jahtasi aikoinaan juutalaisia. Hoitakaa itseänne normaalilla levolla ja juttelemalla todellisten ystävien kanssa. Keksikää uusi mukava harrastus itsellenne niin kohta huomaatte että ette enää olekkaan "sairaita"!
      Ihminen tarvitsee oikeaa ruokaa ja lepoa jos on jotain oireita eikä mitään lääkereseptejä. Mitä enemmän te syötte lääkkeitä sitä
      paremmin tienaa lääketehtaiden pyörittäjät ja lääkärit.

    • tunteetkatoaa

      Aloitin ensin 5 mg ja söin pari kuukautta ja kun oli levottomuutta ja rupesi masentamaan niin sitten nostettiin 15 mg (kuulemma levottomuus häviää suuremmissa annoksissa ja auttaa myös masennukseen), sitä annosta olen nyt pari kuukautta syönyt ja suht ok olo, ei ahdista. Mutta keskittymiskyky on huono - tosi vaikea esim lukea kirjaa - ja suurin haittavaikutus itselle on tunteiden totaalinen latistuminen, en tunne iloa eikä surua, on vaan tasaisen harmaata. Aion lopettaa lääkkeen, koska en mielestäni ole koskaan varsinaisesti kaksisuuntainen ollut, oli vain voimakasta ahdistusta lyhyen ajan, ja mulla on ikävä omaa itseäni, yleensä mulla on rikas tunne-elämä ja niin sen kuuluu olla. Haluan elää, en vain olla olemassa.

    • jeajeajjooooo

      Ristiriitasta tietoa koska mulla abilify siedätettiin pienilla annoksilla kohti 30mg annosta.. eli vähemmän levottomuutta pitäisi olla pienillä annoksilla..

    • jeajeajjooooo

      Abilify on lääke joka toimii niin kuin termostaatti. Mania potilaat rauhottuu ja masentuneita sen pitäisi aktivoida. Itellä lääke aktivoimassa...

    • jeajeajjooooo

      Joskus 17-vuotiaana sain tätä lääkettä yksistään niin meni tila aivan levottomaksi..

    • jeajeajjooooo

      Järeä lääke voisi sanoa =D

    • jeajeajjooooo

      2 viikkoa levottomuuttaa ja propraalia vähentämään akatisiaa... Sitten eristyskoppiii siitä lepositeisiin ja jotain lääkettä jota deliriumissaki annetaan.. taisi lääkäriki säikähtää reaktiota siihen lääkkeeseen.. =D

    • jeajeajjooooo

      Älkää nyt pelätkö kuitenkaan sitä lääkettä reaktiot ja vasteet on yksilöllisiä..

    • monta-asuinsijaa

      Kuolleesta takaisin eläväksi! Kaikki lääkkeet bipolääriseen kokeiltu;ei löytynyt sopivaa(diagnosoitu 2003). Vaihdoin lääkäriä,kun entinen ei saanut mitään aikaan;eikä suuremmin kuunnellut!Meni mahtava määrä lääkkeitä;1400mg Ketipinor,120mgOpamoxia,20mg Diapam,40mgTenox,80mgPropral lihäsjäykkyyten Akinetonia kuuri silloin tällöin! Uusi fiksu tri.lopetti Ketipinorin ja diapamin,Opamox tarvittaessa ja sitten uusi lääke Ability15mg/vrk ja jo rupesi tapahtumaan. Kertalaakista ,kuin tulinen rakastuminen;ei enää paniikkikohtauksia;yöt nukutaan mieliala todella hyvä;siis tosi Suberb-lääke tämä Ability!Ja,mikä parasta pienentää ruokahalua tehokkaasti;nyt jo tippunut kohta 10 kg. ja aloituksesta vasta reilu kuukausi!

      • totuuden-torvi_

        Kuulostaa huolestuttavalta.


    • jeajeajjooooo

      kuulostaa mainokselta.. =D

    • jeajeajjooooo

      jos paino tippuu tolleen ni mitenkäs siinä sitten käy jatkossa?

    • jeajeajjooooo

      Voihan tuo painon tippuminen johtua myös muiden lääkkeiden lopettamisesta. Rupeaa lääke pöhö katoamaan..

      • Anonyymi

        Ei välttämättä, vaan siittä että lääke saa aktiiviseksi siksi laihduttaa.
        Hieno homma että ajaa ylös sängystä!


    • jeajeajjooooo

      Itsellä 30mg annos päivässä eikä mitää laihtumista ole tapahtunut...

    • jeajeajjooooo

      Leponex ja venlavaxin myös käytössä.. jospa ne pitääkin painon samassa.... ja sen takia mulla ei abilify laihuta?

    • jeajeajjooooo

      En usko että, abilify laihduttaa.. Joskus joku on sanonu, että edes lääketieteellä ei ole mitään tehokasta laihdutuslääkettä ilman rajuja sivuvaikutuksia.. Esitin tuon kysymyksen vaikken usko edes abilifyn laihduttavaan vaikutukseen.. toho kysymykseeni voi kuitenkin vastata =)

    • jeajeajjooooo

      Tuli tässä mieleen, että jos lähdetään kehittämään laihdutuslääkettä sen pitää vaikuttaa aivojen nälkäkeskukseen. Ei rasva-aineenvaihduntaan. Mutta jos tollee lähetään muuttaa aivojen toimintaa niin varmaan menee koko elimistön toiminta sekaisin.

    • merkkinimimerkki

      Miten te muut ootte aloittanu niin isoilla annoksilla? Itse aloitin annoksella 2,5 mg ja siitä on pikkuhiljaa siirrytty 10:n milligrammaan ja saattaa olla, että annos nousee vielä. Syön tota lääkettä indikaatiolla psykoosi, joskin oireet on lieviä. Toinen diagnoosi on masennus ja tosta lääkkeestä voi olla apua myös siihen.

    • jeajeajjooooo

      Jos sulla on psykoosi ja masennusta, niin eikös sun diagnoosin pitäisi olla masennus sävytteinen skitsoaffektiivinen häiriö?

      • merkkinimimerkki

        Jaa-a...ei mulla ehkä täyty skitsofrenian kriteerit. Googlailun perusteella skitsoaffektiivinen ois yhdistelmä skitsofreniaa ja mielialahäiriötä.


      • Anonyymi

        Vaikea-asteinen masennus voi sisältää toisilla potilailla myös psykoottisia oireita. Masennusoireiden lisäksi potilas kokee aistiharhoja ja harhaluuloisuutta.


    • jeajeajjooooo

      Jos on tuo häiriö, niin parantumisennuste on parempi kuin skitsofreniassa.. Eli siis tuo diagnoosi ei tarkoita, että olisi skitsofrenia..

    • jeajeajjooooo

      Sen takia on oma nimi tuolle häiriölle.. Skitsofreniaa voi sitten taas olla eri tyyppisiä.. Katatoninen, paranoidinen, erilaistumaton jne... Olenko oikeassa?

    • jeajeajjooooo

      Skitsoaffektiivisessa häiriössä henkilö voi vaikuttaa masentuneelta.. Tosiasia on se, että mielessä pyörii asioita jotka eivät ole totta. Elikkäs tälläinen henkilö pyrkii pitämään itseään kasassa? Henkilö tajuaa vielä että mielen sisällöt ovat vääriä. Skitsofreniassa todellisuuden taju on häiriintynyt niin paljon, että henkilö ei enää tiedä mikä on totta ja mikä ei.

    • jeajeajjooooo

      Tuo oli iha oma teoria.. Itse tässä yritän pitää ajatukset ja toiminnan kasassa.. ja mulla on tuo diagnoosi.. siitä päättelin näin...

    • jeajeajjooooo

      Sitä tässä alkanu miettiä, että voivatko psyykenlääkkeet aiheuttaa jossain määrin oireitakin.. Vaikka ne on kehitetty vähentään oireita.. Leponex ainaki tuntuu vievän väsymykseen, lihoamiseen ja liikaa nukkumiseen.. Siinä sitten tulee pidettyä aivoija iha liikaa lepotilassa.. Joskus kaveri kysy multa, että olenko kännissä ku olin napannu lääkkeet...

    • jeajeajjooooo

      Psyykelääkkeitten ei pitäisi aiheuttaa riippuvuutta.. Se ei varmaankaan pidä paikkaansa.. Itseä motivoi lääkkeiden käyttöön juuri tuo riippuvuuus.. Leponex pistää kyllä rentoutumaan.. Joka päivä odottaa koska pääsee ottamaan ilta-annokksen.. =D Ja vum ku on rentoa..

      • merkkinimimerkki

        No mä kyllä tajuan nää harhat ainakin valtaosan ajasta mahdottomiks, ts. äänet on vaan ääniä ja tuskin mun koko elämäni on vaan joku julma ihmiskoe tai tuskin mitkään henget yrittää oikeesti kommunikoida mulle, vaikka tämmösiä hiton pelottsvia ajatuksia tulee.

        Monien psykoosilääkkeiden on kyllä havaittu monissa tutkimuksissa kutistavan aivoja.


    • jeajeajjooooo

      Onko väliä sillä että aivot kutistuvat?.. Sillä on väliä jos kongnitiiviset kyvyt heikkenevät.. Muuten aivot kyllä saavat kutistua..

      • merkkinimimerkki

        No kyllähän tuo kognitioon vaikuttaa D: Mitä pidempään ja isommilla annoksilla syö, sitä voimakkaampaa kutistuminen on. Tosin abilify toimii eri tavalla kuin muut neuroleptit, eikä sitä oo paljon tutkittu vielä.


    • jeajeajjooooo

      Aivojen koko ei määrää kongnitiivisia kykyjä... Mutta ehkä niiden pieneneminen voi vaikuttaa muistiin jne.. Jopa verenpaine lääke voi heikentää ajattelua.. Ei onnistu päässälaskut enää samalla tavoin kuin ennen..

    • jeajeajjooooo

      Tai ehkäpä määrää.. Mutta ihmisaivojen kokojen vaihtelu ei vaikuta..

    • jeajeajjooooo

      Normaali annoksilla ei pitäisi aivojen kutistua... Halot varmaa pienentää jonkin verran.. Haloja saa käyttää vaan akuutissa psykoosissa.. Avohoidoissa haloperidolia ei käytetä..

    • väsyttää_

      En suosittele kenellekkään! Itse käytän 15mg ja vaikka siihen kylkeen diapamia, niin silti olo niin rauhaton etten pysty tekemään juuri mitään.

      • akine

        Koittakaapas saada noihin rauhattomuus/levottomuus oireisiin respa Akinetoniin, itelle tuli risperidonista/xeplionista ihan hirveet akatisiat (kyvyttömyys pysyä paikoillaan), jotka Akineton vei pois heti ekan pillerin jälkeen. Akatisia on yksi ekstrapyramidaalisista oireista joita antipsyket aiheuttaa. Sain kans Temestaa Akineton kylkeen, mutta Akineton auttoi niin hyvin levottomuuteen ym. ettei Temestaa ole tarvinnut edes oikeastaan syödä.


    • jeajeajjooooo

      Itellä semmone tunne, että tuo lääke pisti iha levottomaksi ja sen katsottiin olevan psykoosia.. Vaihdettiin leponexiin ja tilanne rauhottui vaikka oisi voinut rauhottua muutenkin ilman leponexia..

    • Usko90

      Syökee Skitso nameij nii ei tartte selvää päivää ikinää nähdä. Mie otan mielummin kepuu

    • jeajeajjooooo

      EIkös nuo skitso namjit selkeytä niitä joilla on epäselviä päiviä?

    • Bombeina

      Itse aloitin ko lääkkeen viikko sitten, aikaisemmin zyprexalla. Pari päivää sitten alkoi huono olo aina syömisen jälkeen, tuntuu että vatsaan kertyy ilmaa, kuumeinen olo ja kurkkukipu.
      En tiedä olenko saamassa flunssan vai onko osa sivuoireita lääkkeestä. Ajattelin kuitenkin antaa vielä toisen viikon aikaa ja seurata tasoittuuko tilanne.

    • IVvVI

      Sain psykoosiin jotain piikillä kerran kuussa annettavaa lääkettä en muista nimeä, olo oli ihan paska ja nukuin 14h / päivä ja olin töissä 8h, lihoin 80 kg 116kg kun vaan makasin ja söin noiden kahden tunnin aikana.
      Sit sanoin lääkärillä et oon ollu pikkasen väsyny lähiaikoina ja kerroin miten vuosi on menny ja painonoususta ni määräs ton piikin pois ja laitettiin abilify kohtuu annoksella päälle.
      alkuun oli ihme olo kun oli nukkunu vuoden tai pari eikä ollu pystyny tekemään mitään kun saikin ihan kohtuuttoman levottomat tilat, mitään ei oikeen pystyny tekemään kunnolla mut levottomuus piti hereillä, unet tippu 14h 8h ja alko hiljalleen palaamaan elämään.
      Abilify annosta laskettiin hiljalleen mut vaivuin psykoosiin uudestaan kun annosta pinennettiin joten nostettiin se takas noin 15mg.
      2 vuotta meni ihan hyvin syön ketipinooria iltaisin 100mg ja imovania jos ei meinaa nukkua millään, töissä ollut kokoajan kun sairaalajaksosta pääsi väli psykooseja lukuunottamatta.
      2 vuoden jälkeen sain taas psykoosin ja abilify nostettiin 22.5mg ja väliaikaisesti ketipinor ylös ja imovania niskaan jokapäivä.
      Ketipinorin lopetin ite koska jos syön pieninäkin annoksina ei meinaa pysyä hereillä ollenkaan ja olo on ihan paska ja suu kuivuu vielä 16h jälkeen 100-150mg annoksesta, lopetus meni hyvin itsekseen.
      Imovanista oon kuullu et aiheuttaa riippuvuutta ja sekin väsyttää mun mielestä seuraavana päivänä ni käytän vaan jos ei meinaa saada unta aamuvuoroissa ( vuorotyöläinen).
      Abilify on 22.5mg ja se on tehny elämästä elämisen arvosen, pystyn miltei normi elämääm sen kanssa, levottomuus näkyy enää siinä et en voi lukea kirjoja ollenkaan / luku kyky on hävinnyt mut se voi olla noista 3 psykoosistakin mistä ensimmäinen kesti yli 3 kk sairaalahoidossa ja pari kotihoidossa sairaslomalla valvonnassa.
      En huomaa mitään muitä häröjä abilifystä kun toi lukemis juttu ja oon nyt käyttänyt sitä about 6 vuotta kohtuullisella annoksella 22.5mg.
      Mun mielestä Abilify pelasti mut, en tiiä muista mut pystyn töihin ja tekemään muitakin asioita, väsymys on silti kova ja nukkuisin jos otan ketipinorin 12h, normi uni 10h ja imovanilla 5h, mut töitten takia pystyy nukkumaan noin 7h normisti, toivottavasti tää auttaa jotain pitkä ja tylsä teksti.

    • IVvVI

      Ainiin unohdin et paino on tippunut jä pysyny tasasena 104kg about alun tippumisen jälkeen kun annos on pysynyt samana, eli painon lasku ei oo loputonta ellei urheile jasyö vähän, ite oon laiska ja syön mitä haluun ja dokaan paljon.

    • Anonyymi

      Te, jotka ehdotatte, että antipsykootit pitäisi kieltää lailla, mitä ehdotatte levottomalle ja itse tuhoiselle psykoottiselle/harhaiselle henkilölle. Yrttejä? Morfiinia, niin kuin 1900-luvin alussa?

      Neurolepti imipramin löytyminen 1950-luvun alussa oli suuri helpotus psykoosisairauksille. Nykyään antipsykootit ovat suhy turvallisia. 1/1000 saa vakavia sivuvaikutuksia. Abilifyn kohdalla kannattaa aloittaa pienellä annoksella 2,5-5mg. Varsinkin masentuneet, jotka saavat ko. lääkettä masennuslääkkeen tehoa parantamaan.

      • Anonyymi

        Antipsykootit aiheuttavat eniten haittoja ehkä syöpälääkkeiden jälkeen. Ne eivät edes auta kaikkia, mutta kokeilemalla selviää mitkä haitat ja hyödyt ko. potilas saa. Se on täysin arpapeliä. Sille ei voi mitään sille ettei VIELÄKÄÄN ole hyviä lääkkeitä psykoosiin tai skitsofreeniaan.

        Aripipratsoli on kuitenkin yksi vähiten haittoja aiheuttavista, joten suosittelen kokeilemaan sitä, mutta aloita pienellä annoksella (esim 5mg aamuisin 10-14 päivän ajan ja nosta se sitten pienin askelin tarpeen mukaan. Itse voin suositella esim. 7.5 - 10 mg:n annosta päivässä.

        Mutta jos tulee levottomuutta tai unettomuutta, niin annoksen NOSTAMINEN ei auta vaan pahentaa sitä. Usein tämän tyyppiset haitat tarkoittaa sitä että nostit aripipratsolin annosta liian nopeasti (kannattaa pyytää lääkäriltä niitä 5 mg tabletteja alkuun ja sano että pelkäät ettet pysty nukkumaan jos annosta nostetaan liian nopeasti). 5mg jälkeen kannattaa ottaa puolikas 15mg tabletti eli 7.5mg, jonka jälkeen kannattaa nostaa tarpeen mukaan se 10mg (eikä suoraan 15mg). Suosittelen myös pyytämään Mirtazapiini reseptin ja ottamaan niitä että saa nukuttua hyvin. Kannattaa nähdä vaivaa ja etsiä se itselle sopiva annostus (ja sopiva lääke), ei sillä lääkärillä ole mitään yhtä annostusta joka sopii kaikille ja kaikkiin tilanteisiin.


    • Anonyymi

      Haistakaa vittu

    • Anonyymi

      Hirvee olo tulee abilifypaskasta. Aamut ihan unessa ja paata sarkee , jos ei kayta laaketta lahtee ajokortti. Paska laakari ku keksi yhtakkia alottaa laakityksen tai ajokortti pois.

      • Anonyymi

        On outoa määrätä tuohon tarkoitukseen, itsellä sumeni näkö juuri eri kulkuneuvoilla ajaessa. Ajoin polkupyörällä ja autolla. Lääkkeen lopetettuani sekavuus loppui.


    • Anonyymi

      Pohdittavaksi...
      Sairastuin hormoniperäiseen rintasyöpään muutama vuosi sitten. Olen syönyt abilify 15 mg annoksella noin 15 vuoden ajan lääkärin suosituksella.
      Pyynnöstäni mitattiin prolaktiini määrät, jotka olivat yläviitetason rajoilla. Abilify nostaa noita joillakin potilailla. Lääkäri väitti että tuo on normaalia että prolaktiini eli raskaus hormoni on kuitenkin juuri ja juuri viitetasoilla. Nyt luin kuitenkin toisen prolaktiini hormonia nostavan lääkkeen tiedoista seuraavan lainauksen: suuri veren prolaktiinihormonipitoisuus tai suurista prolaktiinipitoisuuksista mahdollisesti aiheutunut syöpä (esim. rintasyöpä)...

      Kysyin jo aiemmin syöpälääkäriltäni onkohan näillä yhtäläisyyttä hormoniperäiseen rintasyöpääni... ja vastaus että, ei .
      Tarkennukseksi kun suvussa ei esiinny rintsyöpää ja että kun satuin vielä sairastumaan hormoniperäiseen harvinaiseen syöpään nuorena.
      Mitä mieltä muut ovat ja onko jollain kokemusta!?

      Olen pieni nyt vuodessa 15 mg 6 mg: aan ja nyt voin hyvin .

      Että näin.

      • Anonyymi

        Kuitenkin aripipratsoli on kaikkesta pienin riski että prolaktiini tasot alkaa nousta verrattuna muihin neurolepteihin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe