Minusta Seinäjoki on yksi ahdistavimmista kaupunkikeskustoista Suomessa. Ainoastaan Joensuussa on rumempi keskusta kuin täällä.
pari ok näköistä myyjää
ei päällekarkailevia koiria
- ei yliopistoa
- huono kirjasto
- marketit kaukana
- kehnot lenkkeilyolosuhteet
- kehnot linja-autoyhteydet
- kehno LIDL
Seinäjoki asuinpakkana
52
1675
Vastaukset
- Pena Nelonen
Seinäjoki on slummi. Miksi ihmiset asuvat jossain Seinäjoella kun voi asua, vaikka Helsingissä?
- Luce
...Seinäjokea ei oikein voi verrata keskenään. Joensuussa on sentään oikea kaupunkikeskusta kävelykatuineen, puistoieen, rantoineen ja kaupunkimaisine ostoskeskuksineen. Joensuussa sentään on jonkin verran vanhaakin rakennuskantaa, Seinäjoen keskustassa ei käytännössä lainkaan. Joensuun keskustassa on vettä (Pielisjoki). Jos sen sijaan joku väittää, että Seinäjoen joki - Seinäjoki - on jotenkin viihtyisä ympäristönä, niin täytyy olla täysin tynnyrissä kasvanut ja asunut. Mutta tunnettu tosiasiahan on, että Seinäjoki on Suomen 15 suurimman kaupungin joukosta ehdottomasti rumin, Joensuu ihan hyvää keskitasoa, jota verrataan mm. Kuopioon ja Jyväskylään. Seinäjokea ei siis oikein voi verrata suurten kaupunkien joukossa mihinkään kaupunkiin.
- Avara mieli..
Olet itse täysin tynnyrissä kasvanut tai vähintäänkin hyvin rajoittunut. Sinäkö ainoastaan pystyt sanomaan, että mikä viihtyisä ja mikä epäviihtyisä? Eiköhän kuitenkin kaikilla ole asiasta oma näkemys. Entäpä jos minä pidänkin Seinäjokea Suomen parhaimpana kaupunkina? Entä jos minä näenkin kauneutta siellä, missä sinä et sitä huomaa? Eikä minun ole pakko olla samaa mieltä kuin enemistö, koska se useimmiten on arvostelukyvyttämyyttä...virran mukana menemistä, ilman omien löytöretkien takemistä.
Yleistäjät ja luokittelijat ovat tämän maailman kirous!
- Psyko-opiskelija
Olet kuin suoraan psykologian oppikirjasta repäisty. Olen tavannut sinun kaltaisia ennenkin. Yhteistä teille on että ette viihdy missään. Tosiasiassa ette viihdy itsenne kanssa, vaan etsitte syitä tyytymättömyyteenne ulkopuolelta. Olet itse se "ahdistava". Mielesi on musta, etkä löydä hyvää mistään. Odotat hemmottelua ja että kaikki tarjottaisiin sinulle valmiina. Saat tyydytyksen muitten mollaamisesta. Sinulta puuttuu luova ajattelu. Olet niitä ihmisiä, jotka luhistutte vastoinkäymisistä.
Että tällainen psykolooginen tulkinta. Teidät on helppo tunnistaa (pimeä mieli tuo esiin pimeyttä jne.).- mulla.
Se nyt vaan on niin että Seinäjoki on ruma kun mikä. Täynnä 70-80-luvun järjettömän rumaa rakennuskantaa, jota ei voi sanoa hienoksi vaikka miten kattois. Mikä Seinäjoella on sitten kaunista? No ei edes uudet asuinalueet, jossa talot ovat ihan toisissaan kiinni, ei myöskään lakeuden risti, joka rappeutuu nopeaa vauhtia, ja kohta joku saa jo punatiilestä päähänsä, eikä myöskään sekava rakentamistapa, jossa rakennustyyli vaihtuu jatkuvasti erilaiseksi, eikä mitään isompia kokonaisuuksia ole saatu aikaiseksi.
- Psyko.
Ennen julkaistiin vähän virallisempiakin kaupunkien missikisoja.
Seinäjoki oli pienten kaupunkien sarjassa aina rumin tai toiseksi rumin Raision kanssa vuorotellen.
On aivan hullua verrata vielä hetki sitten kurakauppalana tunnettua Seinäjokea kaupunkeihin, jotka ovat olleet sata vuotta kaupunkeina ja olleet jos silloin isompia kuin Seinäjoki nyt. Vai lasketko Liipantönkän kaupunginosaksi? Siellä kyllä varmaan on kauniimpaa kuin keskustassa, mutta moniko seinäjokinen on edes käynyt siellä?
Siis kannattaisi palata vertailuissa S-joki-Raisio linjalle. Kumpi nyt on viihtyisämpi? Vai palataanko asiaan sitten, kun Raisio on liittynyt Maskuun, Naantaliin, Ruskoon ja Turkuun? - Tonttuzz
Psyko. kirjoitti:
Ennen julkaistiin vähän virallisempiakin kaupunkien missikisoja.
Seinäjoki oli pienten kaupunkien sarjassa aina rumin tai toiseksi rumin Raision kanssa vuorotellen.
On aivan hullua verrata vielä hetki sitten kurakauppalana tunnettua Seinäjokea kaupunkeihin, jotka ovat olleet sata vuotta kaupunkeina ja olleet jos silloin isompia kuin Seinäjoki nyt. Vai lasketko Liipantönkän kaupunginosaksi? Siellä kyllä varmaan on kauniimpaa kuin keskustassa, mutta moniko seinäjokinen on edes käynyt siellä?
Siis kannattaisi palata vertailuissa S-joki-Raisio linjalle. Kumpi nyt on viihtyisämpi? Vai palataanko asiaan sitten, kun Raisio on liittynyt Maskuun, Naantaliin, Ruskoon ja Turkuun?Seinäjoen kaupunkikeskustan pilaa autot ja kauppojen paljous. Tämä on lähinnä FRAMIN varassa elävä nörttislummi, jossa kukaan ei haluaisi asua ja valmistuttuaan kaikki järkevät/pätevät muuttavat asiallisille paikkakunnille. Sanoisin, että Tampere voittaa 5:0 tämän läävän asuinalueena.
EI mitenkään pahalla, mutta näin valitettavasti on. Oulun seutu myös on kuulemma parempi- - sfasdfsfa
mulla. kirjoitti:
Se nyt vaan on niin että Seinäjoki on ruma kun mikä. Täynnä 70-80-luvun järjettömän rumaa rakennuskantaa, jota ei voi sanoa hienoksi vaikka miten kattois. Mikä Seinäjoella on sitten kaunista? No ei edes uudet asuinalueet, jossa talot ovat ihan toisissaan kiinni, ei myöskään lakeuden risti, joka rappeutuu nopeaa vauhtia, ja kohta joku saa jo punatiilestä päähänsä, eikä myöskään sekava rakentamistapa, jossa rakennustyyli vaihtuu jatkuvasti erilaiseksi, eikä mitään isompia kokonaisuuksia ole saatu aikaiseksi.
törnävän museo alue ainakin silloin kun se ei ole täynnä punkkareita;)
Törnävän kirkko onko kauniimpaa näkyä kun tulee talvella s-marketin suunnasta ......
keskusta on ruma se myönnetään heti mutta eiköhän se joskus;) parane.
Olen aina ollut sitä mieltä jos ei pidä jostakin asumispaikasta työpaikasta akasta ukosta, sille pitää tehdä jotakin eikä valittaa siitä....
no okei näistä valittajista on puolet maakunnasta jotka ovat katkeria seinäjoelle ikävä kyllä. - Ei mikään syntyperäi
"Olet kuin suoraan psykologian oppikirjasta repäisty. Olen tavannut sinun kaltaisia ennenkin. Yhteistä teille on että ette viihdy missään"
En ole aloittaja, mutta olen samoilla linjoilla hänen kanssaan. Olen asunut ja viihtynyt 4:ssä kaupungissa ja yhteensä 6:ssa kunnassa (sis. nuo kaupungit). Seinäjoella sen sijaan en viihdy ja olen itselleni katkera kun päästin perheeni tänne muuttamaan (vaimo ja lapset). Lisätyönikin lopetin, koska näin masentavassa ympäristössä ei yksinkertaisesti pysty luovaan työskentelyyn.
"vaan etsitte syitä tyytymättömyyteenne ulkopuolelta"
Seinäjoen syntyperäisille asukkaille on luonteenomaista etsiä aina syitä muualta. Appivanhempani esim. hokevat mantraa ulkopaikkakuntalaisista ja maakuntalaisista, jotka aiheuttavat kaikki alueen ongelmat.
"Että tällainen psykolooginen tulkinta. Teidät on helppo tunnistaa (pimeä mieli tuo esiin pimeyttä jne.)"
Monille se pimeä mieli tulee vasta tänne muutettuaan. Kummallista, kuinka virkeät ja iloiset ihmisetkin pikkuhiljaa vakavoituvat tänne muutettuaan. Jotkut tuntuvat jopa olevan jonkinlaisessa henkisessa umpikujassa Seinäjoelle muutettuaan ja se on aivan ymmärrettävää.
Tutkimusten valossa tiedetään, että kun asuinympäristö muuttuu radikaalisti huonompaan suuntaan on selvä riski masentua tai kokea noita sinun mainostamiasi "synkkiä" ajatuksia. Esim. Venäjälle muuttaneiden suomalaisjohtajien perhepiirissä on havaittu lisääntynyttä masennusta, vaikka asuinalue onkin sokerikuorrutettu ja aidattu "länsimaalais alue". Muulla ympäristöllä ja kulttuurilla kun on vaikutusta. Esimerkki venäjälle muuttamisesta ei ole tuulesta temmattu, sillä keskisuomesta ja hämeestä muuttaneet ovat verranneet Seinäjoelle muuttoa " kuin saapumiseksi ryssälään" "aikamatkaksi 80 luvulle" "ahdistavaksi epäkehittyneeksi alueeksi" jne. jne.
Seinäjoki on monien negatiivisten asioiden sulatusuuni, ja niihin ei saa eikä voi puuttua. Sillä pitää puhua vain "komiasti" ja kertoa "draivista" jolloin erilaiset ongelmat pysyvät ja muhivat. Kaupungista aidosti tuntuvat pitävän ainoastaan Seinäjoella syntyneet. Ulkoa tulleidenharvoin kaupunkia kuulee kehuvan. Samaa ilmiötä en ole havainnut muissa asuinpaikoissani. - minä vaan
sfasdfsfa kirjoitti:
törnävän museo alue ainakin silloin kun se ei ole täynnä punkkareita;)
Törnävän kirkko onko kauniimpaa näkyä kun tulee talvella s-marketin suunnasta ......
keskusta on ruma se myönnetään heti mutta eiköhän se joskus;) parane.
Olen aina ollut sitä mieltä jos ei pidä jostakin asumispaikasta työpaikasta akasta ukosta, sille pitää tehdä jotakin eikä valittaa siitä....
no okei näistä valittajista on puolet maakunnasta jotka ovat katkeria seinäjoelle ikävä kyllä.nappi kirjoitus
- kääntöpuoli..
minä vaan kirjoitti:
nappi kirjoitus
asioista voi olla kahta mieltä.
- ympäristöpakolainen
Ei mikään syntyperäi kirjoitti:
"Olet kuin suoraan psykologian oppikirjasta repäisty. Olen tavannut sinun kaltaisia ennenkin. Yhteistä teille on että ette viihdy missään"
En ole aloittaja, mutta olen samoilla linjoilla hänen kanssaan. Olen asunut ja viihtynyt 4:ssä kaupungissa ja yhteensä 6:ssa kunnassa (sis. nuo kaupungit). Seinäjoella sen sijaan en viihdy ja olen itselleni katkera kun päästin perheeni tänne muuttamaan (vaimo ja lapset). Lisätyönikin lopetin, koska näin masentavassa ympäristössä ei yksinkertaisesti pysty luovaan työskentelyyn.
"vaan etsitte syitä tyytymättömyyteenne ulkopuolelta"
Seinäjoen syntyperäisille asukkaille on luonteenomaista etsiä aina syitä muualta. Appivanhempani esim. hokevat mantraa ulkopaikkakuntalaisista ja maakuntalaisista, jotka aiheuttavat kaikki alueen ongelmat.
"Että tällainen psykolooginen tulkinta. Teidät on helppo tunnistaa (pimeä mieli tuo esiin pimeyttä jne.)"
Monille se pimeä mieli tulee vasta tänne muutettuaan. Kummallista, kuinka virkeät ja iloiset ihmisetkin pikkuhiljaa vakavoituvat tänne muutettuaan. Jotkut tuntuvat jopa olevan jonkinlaisessa henkisessa umpikujassa Seinäjoelle muutettuaan ja se on aivan ymmärrettävää.
Tutkimusten valossa tiedetään, että kun asuinympäristö muuttuu radikaalisti huonompaan suuntaan on selvä riski masentua tai kokea noita sinun mainostamiasi "synkkiä" ajatuksia. Esim. Venäjälle muuttaneiden suomalaisjohtajien perhepiirissä on havaittu lisääntynyttä masennusta, vaikka asuinalue onkin sokerikuorrutettu ja aidattu "länsimaalais alue". Muulla ympäristöllä ja kulttuurilla kun on vaikutusta. Esimerkki venäjälle muuttamisesta ei ole tuulesta temmattu, sillä keskisuomesta ja hämeestä muuttaneet ovat verranneet Seinäjoelle muuttoa " kuin saapumiseksi ryssälään" "aikamatkaksi 80 luvulle" "ahdistavaksi epäkehittyneeksi alueeksi" jne. jne.
Seinäjoki on monien negatiivisten asioiden sulatusuuni, ja niihin ei saa eikä voi puuttua. Sillä pitää puhua vain "komiasti" ja kertoa "draivista" jolloin erilaiset ongelmat pysyvät ja muhivat. Kaupungista aidosti tuntuvat pitävän ainoastaan Seinäjoella syntyneet. Ulkoa tulleidenharvoin kaupunkia kuulee kehuvan. Samaa ilmiötä en ole havainnut muissa asuinpaikoissani.ympäristön negatiivisista paineista huolimatta jaksoit kirjoittaa noiinkin pitkän ja perustellun selonteon Seinäjoesta ja sen vaikutuksista ihmismieleen. Asian voi tietenkin kääntää myös päinvastoin. Tietynlaiset ihmismielet synnyttävät tietynlaisia -omansa näköisiä- kaupunkeja ja asuinsijoja. Suomen maaseudulla vallitsee nykyään sellainen (pääasiassa keskustalainen) henkinen lama, että ei tarvitse paljoa ihmetellä Seinäjoenkaan epäviihtyisyyttä. Lähikunnat ja kaupungit ovat samanlaisia. Tuskin asiaan mitään parannustakaan on odotettavissa, koska henkisesti virkeät ja elämältä muutakin kuin kauppakeskuksia ja asuintornitaloja odottavat ovat jo muuttaneet muualle.
- Tampereella asunut
Tonttuzz kirjoitti:
Seinäjoen kaupunkikeskustan pilaa autot ja kauppojen paljous. Tämä on lähinnä FRAMIN varassa elävä nörttislummi, jossa kukaan ei haluaisi asua ja valmistuttuaan kaikki järkevät/pätevät muuttavat asiallisille paikkakunnille. Sanoisin, että Tampere voittaa 5:0 tämän läävän asuinalueena.
EI mitenkään pahalla, mutta näin valitettavasti on. Oulun seutu myös on kuulemma parempi-Ei se Tampere välttämättä niin hieno paikka oo. Teollisuudelle menee huonosti. Suuret ihmismassat kilpailevat vähistä työpaikoista.
Tampereen Hervanta ei ole asuinalueena ainakaan yhtään parempi kuin Seinäjoki. Paljon DDR-tyyppisiä suuria rumia kerrostaloja. Ihmiset ovat hiljaisia ja epäsosiaalisia hämäläisen luonteenpiirteen omaavia. Suuri kaupunki ei ole ihmisläheinen. Sitä tuntee olevansa osa vähäpätöistä ihmismassaa noustessaan keskustasta Hervantaan menevään linja-autoon eläkeläisten, maahanmuuttajien, opiskelijoiden ja muiden vähäosaisten joukossa. Matkalla Hervantaan vierus penkillä istuva humalainen mies ojentaa kaljapullon korkin avattuaan pullon sekä kertoo samalla kuinka hänen monet entiset lapsuuden kaverit ovat huumevieroituksessa ja muka niin ylpeitä siitä...
- AapeliKataja
Aina voi kommentoida vain, jos on omakohtaista vertailupohjaa muuallakin asumisesta. Olen asunut monessa paikassa, isossa ja pienemmässä kaupungissa, myös maalla. Seinäjoki ei ole kaunis kaupunki paitsi niiden silmissä joilla ei muuta asumiskokemusta ole. Asukkaat ovat ilmeisesti aika eristäytyneitä käytännössä siitä miten muualla eletään. Myös palvelut ja etenkin palvelutaso ei riitä edes tyydyttävään arvosanaan. Pelätään sitä että 'tuotakin minä sitten joutuisin palvelemaan...'. Arjen elämísen laatu on keskimäärin huonompaa kun verrataan suomalaisten enemmistöön joka asuu Hki-Tku-Tre alueella. Tämä alue muuten EU:ssa on nimetty Suomen ns. sivistysalueeksi, jossa toiminta, palvelut yms. elämä yltää muiden maiden vastaavaan, korkeampaan elintasoon. Tätä tietoa muuten ei koskaan kerrottu missään eepeen lehdissä. Mistä se mahtaa johtua, kun kehutaan että ollaan niin suorasanaisia. Suorasanaisuus pitää ollan kaksisuuntaista....
Jos aiemmin on tottunut ilmapiiriin, jossa erilaiset ihmiset hyväksytään yhteisöön mukaan, on elämä eepeellä vaikeata. Pitää oppia elämästään osa siirtämään virtuaalimaailmaan tai periä etelämmiltä sukulaisilta rahaa, että pääsee usein matkoille. Johonkin pitää koettaa fokusoitua, ettei tarvitse paljon ympäristöään täällä huomioida. - S-Jokinenn
Oikeassa olet, Seinäjoki ei ole hääppöinen asuinpaikkana. En sinänsä usko koko E-P:n alueen olevan juurikaan parempi. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Mielenkiintoiseksi Seinäjoen tilanteen on aina tehnyt se, että täällä eletään jonkinlaisessa "virallisessa totuudessa" siitä että kaupunki on tosi hyvä, eikä asioita saa eikä pidä parantaa. Virallisiin totuuksiin kuuluu mm. se, että jos joku valittaa tai on tyytymätön johonkin asiaan niin on hän sieltä pahasta ja pelottavasta "maakunnasta" jos ja kun kaupungilla tapellaan, ryypätään ja ollaan väkivaltaisempia kuin muualla niin se johtuu "maakuntalaisista" ja kun Seinäjoen huonoa liikennekulttuuria arvostelee, niin aika nopeasti kuulee kuinka "maakunnasta" tulevat ovat niitä huonoja kuskeja. Olisi kiva päästä kahden umpiseinäjokisen kattoon kärpäseksi, että onko kotienkin ongelmat silloin niiden pahojen ja pelottavien "maakuntalaisten" tekosia.
Syntyperäinen Seinäjokinen, joka ei koskaan ole muualla asunut on oppinut jo kotikasvatuksessa, että kaikki Seinäjoen ongelmat johtuu "maakuntalaisista" jolloin asioille ei saa, eikä voi tehdä mitään.
Jos tuttavapiirini 30:stä Seinäjoella asuvasta n.20 ei voi sietää asuinkaupunkiaan ja miettii lähes päivittäin keinoja päästä Seinäjoelta pois muualla suomeen, niin kuinka se on maakuntalaisten syytä? - K_2009
Itse täällä kohta 2 vuotta asuneena on jokseenkin samaa mieltä. En pidä Seinäjokea erityisen viihtyisänä paikkana ja luultavasti opiskelujen jälkeen muutan täältä pois jos saan vain töitä muualta. Totuushan on se että tämä on maaseutukaupunki, joka kuitenkin yrittää olla jotain suurempaa.
Kaupunki on täynnä 70-luvulla rakennettuja laatikkomaisia taloja ja yleisvaikutelma on jotenkin harmaa. Paikallisliikenne on olematon, junia taas kulkee hyvin niin pohjoiseen kuin eteläänkin. Asiakaspalvelu liikkeissä vaihtelee, on minulla hyviäkin kokemuksia, mutta hyvää palvelua on vaikea saada. Toisaalta mielestäni esim. vaateliikkeet, huonkaluliikkeet ja erilaiset marketit ovat hyvin varustettuja, jos ei täältä jotain etsimäänsä löydä niin ihmettelen todella!
En tunne ainoatakaan seinäjokelaista ja ne jotka tunnen tulevat lähikunnista tai kauempaa. Tuntuu että täällä eristäytyy helposti ihmisistä ja on vaikeaa tutustua kehenkään, jos on sen tyyppinen ettei käy baareissa ym. riennoissa.
Itseäni ei häiritse yliopiston puuttuminen. Kirjastot ovat mielestäni ihan hyviä ja korkeakoulukirjastokin täällä on. Itse lenkkeilen paljon asuinalueellani, mutta en tosiaan tiedä onko täällä varsinaisia lenkkeilymaastoja? Esim. kansalaisopistolla on paljon erilaisia kursseja, niin liikuntaa kuin opiskeluakin.- Ellisonni
Onhan niitä lenkkeilymaastoja mm. Joupiskalla ja Halliskalla. Ja sitten tuolla joen varrella on kiva lenkkeillä.
- kriitikko !
muualle jos ahdistaa, ehkäpä meilläkin sitten maisemat paranee.
- tyypillistä
"muualle jos ahdistaa, ehkäpä meilläkin sitten maisemat paranee"
Tyypillinen Seinäjokinen vastaus.
Mutta mitä tulee siihen pois muuttamiseen, niin jos jokainen tätä samperin kaupunkia kritisoiva muuttaisi pois, niin ei täällä asuisi kuin syntyperäiset jolloin mm. liike-elämä yms. pysähtyisi.
Ja sitäpaitsi kaikki eivät voi muuttaa pois. Esim. minä joudun asumaan täällä persreiässä vielä siihen saakka kunnes poikani menevät armeijaan. Jos muuttaisin pois aikaisemmin, en takuulla saisi poikieni huoltajuutta sillä vaimoni jäisi asumaan tänne. Ja jollet tiedä, niin suomessa isällä ei ole oikeuksia, ainoastaan äidillä on. Niimpä minun pitää elää rakkaudettomassa liitossa siihen saakka.
Työpaikkallani sen sijaan on monia, jotka ovat työn takia jumissa tässä emäjunttilassa. Taloustilanne on niin heikko, ettei siirtoihin juurikaan ryhdytä. - Täällä taas
tyypillistä kirjoitti:
Mutta mitä tulee siihen pois muuttamiseen, niin jos jokainen tätä samperin kaupunkia kritisoiva muuttaisi pois, niin ei täällä asuisi kuin syntyperäiset jolloin mm. liike-elämä yms. pysähtyisi.
Ja sitäpaitsi kaikki eivät voi muuttaa pois. Esim. minä joudun asumaan täällä persreiässä vielä siihen saakka kunnes poikani menevät armeijaan. Jos muuttaisin pois aikaisemmin, en takuulla saisi poikieni huoltajuutta sillä vaimoni jäisi asumaan tänne. Ja jollet tiedä, niin suomessa isällä ei ole oikeuksia, ainoastaan äidillä on. Niimpä minun pitää elää rakkaudettomassa liitossa siihen saakka.
Työpaikkallani sen sijaan on monia, jotka ovat työn takia jumissa tässä emäjunttilassa. Taloustilanne on niin heikko, ettei siirtoihin juurikaan ryhdytä.tämä kamala kaupunki. Jotta pystyt ostamaan ittelles tietokoneen ja mollaamaan tätä leivän antajaa.
En tiedä mistä täällä nyt pitäis tykätä. Itse asuin etelässä parilla paikkakunnalla 10vuotta ja palaislöin Pohjanmaalle. Onhan täällä liikkeitä, kulttuuri ja urheilun harrastajille löytyy. Ja tuosta on lyhyt matka Tampereelle tai Hesaan menee juna nopeimmillaan 2,5 tuntia. Jos sinulla on läheisiä tai perhettä, eivätkö ne ole tärkeimmät? - iminerkkiälä
Täällä taas kirjoitti:
tämä kamala kaupunki. Jotta pystyt ostamaan ittelles tietokoneen ja mollaamaan tätä leivän antajaa.
En tiedä mistä täällä nyt pitäis tykätä. Itse asuin etelässä parilla paikkakunnalla 10vuotta ja palaislöin Pohjanmaalle. Onhan täällä liikkeitä, kulttuuri ja urheilun harrastajille löytyy. Ja tuosta on lyhyt matka Tampereelle tai Hesaan menee juna nopeimmillaan 2,5 tuntia. Jos sinulla on läheisiä tai perhettä, eivätkö ne ole tärkeimmät?"Jos sinulla on läheisiä tai perhettä, eivätkö ne ole tärkeimmät"
Eikös kirjoittaja juurikin kirjoittanut asuvansa perähikiällä lastensa takia, ja muuttavansa pois vasta kun poikansa aikuistuvat. Eli hän siis asuu Suomen rumimmassa ja masentavimmassa kolkassa juurikin lastensa takia eli on laittanut ne edelle. - Shekesweherwar1
iminerkkiälä kirjoitti:
"Jos sinulla on läheisiä tai perhettä, eivätkö ne ole tärkeimmät"
Eikös kirjoittaja juurikin kirjoittanut asuvansa perähikiällä lastensa takia, ja muuttavansa pois vasta kun poikansa aikuistuvat. Eli hän siis asuu Suomen rumimmassa ja masentavimmassa kolkassa juurikin lastensa takia eli on laittanut ne edelle.keskusta tekee keskustalaista kaupunkia. lisaa hokk obs meinas lipsahtaa
- hyi, hyi
Shekesweherwar1 kirjoitti:
keskusta tekee keskustalaista kaupunkia. lisaa hokk obs meinas lipsahtaa
Päivääkään en asuisi tääällä, mutta työn takia pakko. Kaamea paikka oikea rumilus kaupunki, ja ihmiset sitten luku sinänsä. Tämä on pers läpi koko paikka.
- No tämähän on
hyi, hyi kirjoitti:
Päivääkään en asuisi tääällä, mutta työn takia pakko. Kaamea paikka oikea rumilus kaupunki, ja ihmiset sitten luku sinänsä. Tämä on pers läpi koko paikka.
tällainen pikkukylä, Mörköperän pääkaupunki jossa kenenkään ei ole pakko olla.
- nahka-alli
tyypillistä kirjoitti:
Työpaikkallani sen sijaan on monia, jotka ovat työn takia jumissa tässä emäjunttilassa. Taloustilanne on niin heikko, ettei siirtoihin juurikaan ryhdytä.Eipä oo kauneus tai sen puute päässyt mua vaivaamaan. Töitä olis tarjolla muualla enempi, muttei malttais lähtiä. Jaa miksikö, no dikkaan vaan asua täällä ja että täällä on läheiset ja ystävät. Ja tosiaan oon näitä pelättyjä maakuntalaisia.
- Täällä taas
iminerkkiälä kirjoitti:
"Jos sinulla on läheisiä tai perhettä, eivätkö ne ole tärkeimmät"
Eikös kirjoittaja juurikin kirjoittanut asuvansa perähikiällä lastensa takia, ja muuttavansa pois vasta kun poikansa aikuistuvat. Eli hän siis asuu Suomen rumimmassa ja masentavimmassa kolkassa juurikin lastensa takia eli on laittanut ne edelle.se tarkoittamasi kirjoittaja.
- ####
nahka-alli kirjoitti:
Eipä oo kauneus tai sen puute päässyt mua vaivaamaan. Töitä olis tarjolla muualla enempi, muttei malttais lähtiä. Jaa miksikö, no dikkaan vaan asua täällä ja että täällä on läheiset ja ystävät. Ja tosiaan oon näitä pelättyjä maakuntalaisia.
Oon kanssas täysin samaa mieltä.
- Ahne piru
Itse hankin leipäni täältä suurjunttilasta. Täällä on siinä mielessä hyvä toimia, kun ihmiset eivät osaa tai ymmärrä tinkiä hinnasta, kuten muualla maakunnassa. Perimmäisenä syynä taitaa olla häpeä. Ei kehdata tinkiä, kun ollaan niin polleaa? Se sopii minulle mainiosti.
Asun puolet ajastani täällä, mutta jonain päivänä sekin loppuu.
Mitä enemmän täällä asioin ja toimin, sitä huonommin viihdyn. Ehkä tämä tosiaan on jonkinlainen suurkaupunki, koska kaikki on jotenkin levotonta, sekavaa ja melkoisen rumaa, jota minä yritän maksusta parantaa? Byrokratiakin jyllää ihan eri tavalla kuin maanläheisimmissä paikoissa.
On täällä mukaviakin ihmisiä. Yleensä maakunnasta muuttaneita. Toivottavasti tapaan tänään vain sellaisia, koska pimeys ja syksyn rumuus ei nyt oikein innosta. Viiden minuutin päästä se nähdään, kuinka käy.- antzoppi
onhän tämä tälläänen vähä köppäänen mut paljo paree ku joku vaasa.
- Toffelo
antzoppi kirjoitti:
Oulu on kauniimpi kuin vaasa tai seinäjoki.
Tampereella on huomattavasti paremmat ulkoilumaastot. Tämä on tälläinen asfalttipellolle kasvanut pläntti. - abcdef67
Toffelo kirjoitti:
Oulu on kauniimpi kuin vaasa tai seinäjoki.
Tampereella on huomattavasti paremmat ulkoilumaastot. Tämä on tälläinen asfalttipellolle kasvanut pläntti.Muutin etelän "Metropolista" 10 vuotta sitten Seinäjoelle, enkä ole päivääkään
katunut. Hyvä kulttuuritarjonta, paljon tapahtumia, hyvät liikenneyhteydet, mainiot
kaupalliset palvelut, suurmarketteja ja lisää on tulossa. Pidän Seinäjoen
pienestä suuresta, tiiviistä keskustasta, jossa on paljon erikoisliikkeitä ja ravintoloita.
Etelä-Pohjanmaan hieno luonto lähellä jne.. Ja mikä tärkeintä, ihmiset ovat aidompia ja
rehdimpiä kuin etelässä. - Iili-
abcdef67 kirjoitti:
Muutin etelän "Metropolista" 10 vuotta sitten Seinäjoelle, enkä ole päivääkään
katunut. Hyvä kulttuuritarjonta, paljon tapahtumia, hyvät liikenneyhteydet, mainiot
kaupalliset palvelut, suurmarketteja ja lisää on tulossa. Pidän Seinäjoen
pienestä suuresta, tiiviistä keskustasta, jossa on paljon erikoisliikkeitä ja ravintoloita.
Etelä-Pohjanmaan hieno luonto lähellä jne.. Ja mikä tärkeintä, ihmiset ovat aidompia ja
rehdimpiä kuin etelässä.Minä puolestani muutin tänne pohjoisesta, tämä kun sattui olemaan sopiva etappi pohjoisen ja etelän välillä.
Seinäjoki sinänsä on ihan hyvä kaupunki ja ihmiset ulospäin suuntautuneita. Eniten minua kuitenkin kiehtoo Seinäjoen ympäristö. Menetpä täältä etenkin länteen ja luoteeseen, niin koet "illutsiooni" Eli suuremmoinen lakeusmaisema avaran auringon alla tai öinen häikäisevä tähtitaivas. Usein tuntuu, että paikalliset eivät osaa itse arvostaa ympäristöään. Ja sitten nuo komiat ja ylväät ihmiset (Ilmajoella, Kauhavalla, Kyrön alueella).
Se mikä Seinäjoessa ottaa vähän pattiin, on tuo uusi verotalo. Miksi piti rakentaa joku 70-luvun laatikko parhaimmalle paikalle? Siitä on harmia kaupunkikuvaa ajatellen vielä moneksi vuosikymmeneksi. Vaikka se onkin rakennettu verovaroilla, niin siitä huolimatta julkisen rakantamisen ei tulisi olla noin monotonista. - litlis:::::
antzoppi kirjoitti:
.
on liikaa värejä
Too much *COLORS!!!!!!*
.
- TJ
Itse muutin Kokkolasta jossa nuoruuteni vietin ja täytyy antaa plussaa Seinäjoelle monessa asiassa:
Ihmiset on puheliaampia ja vapautuneempia, ja asennetta on.
Ei tuule yhtä paljon kuin rannikolla.
Täällä ei tarvi kuulla ruotsinkieltä josta ei mitään ymmärrä (ja se suomalaisia lyttäävä bättre folk -kulttuuri loistaa poissaolollaan).
Täältä löytyy HUOMATTAVASTI enemmän treffi-ilmoituksia netissä (eli ihmiset ON vapautuneempia).
Jos ei muuta seuraa löydy niin 'alan naisia' ON tarjolla.
Hyvät kulkuyhteydet (etelä on lähempänä, esim Tampere & Helsinki, mutta HUOM. Vaasaan junalla tunnissa vrt. kokkolasta bussilla 2,5 tuntia).
Suomenkielisen Pohjanmaan keskus (ellei Oulua lasketa, mutta se on niin kaukana:) ). Ja tulevaisuudessa toivoisin Seinäjoen hyödyntävän ja kehittävän tätä asemaa enemmänkin.
Joo onhan täällä niitä maalaispitäjän piirteitä ja sitä rumaa kaupunkikuvaa mutta jotenkin se nousukas asenne peittoaa tällaisen lässyttelyn. Kaikenkaikkiaan Seinäjoki on ihan kelpo paikka sinkkumiehelle.- äässjoki
Joo ääsjoki on hyvä paikka asua. Pirun ruma arkkitehtuuri kaupungissa on mutta mua se ei haittaa. Työ ja elämä on täällä.
- 19+10
Voiko Seinäjokea edes sanoa kaupungiksi? 55 000 aukasta!! no jee.. nekin ovat saatu kuntaliitoksilla. Arkkitehtuuri on rumaa, vesistöjä ei ollenkaan, 70% tapaamistani sjokisista ovat olleet todella umpimielisiä (loput 30% ovat olleet Tampereelle muuttaneita).. Missään muussa Suomen kaupungissa ei taida olla yhtä paljon maatiloja ja sikaloita kuin Seinäjoella.. Olisiko siis osuvampi nimi Sikajoki..
Enkä todellakaan ymmärrä tota että ohan tää paree ku Vaasa.. mitä helvettiä te siitä kostutte? - Voi ryökäle
19+10 kirjoitti:
Voiko Seinäjokea edes sanoa kaupungiksi? 55 000 aukasta!! no jee.. nekin ovat saatu kuntaliitoksilla. Arkkitehtuuri on rumaa, vesistöjä ei ollenkaan, 70% tapaamistani sjokisista ovat olleet todella umpimielisiä (loput 30% ovat olleet Tampereelle muuttaneita).. Missään muussa Suomen kaupungissa ei taida olla yhtä paljon maatiloja ja sikaloita kuin Seinäjoella.. Olisiko siis osuvampi nimi Sikajoki..
Enkä todellakaan ymmärrä tota että ohan tää paree ku Vaasa.. mitä helvettiä te siitä kostutte?ku on kamalaa.
- helevetin vaasalaase
19+10 kirjoitti:
Enkä todellakaan ymmärrä tota että ohan tää paree ku Vaasa.. mitä helvettiä te siitä kostutte?No se oli se vanha juttu ku yks seinäjokinen tuumas jotta hänellä on miehevä mitta ja päätti lähtiä Vaasahan vähä miestelemähän.
Se meni Vaasas yhtehen karunkulumahan johona joku nahkatakkinen sälli nojaali pylyvähäsehen. Meni siihen vierelle, kysyy notta "pääsiskö pitkämunaasten kerhohon?" ja raaputti samalla merkittevästi polovilumpiotansa, vihijaallen sillälailla niinku jotta tuos kohtaa se klunssin pää on mihinä näkyy pullistuma.
Se Vaasalaanen - rumaanen - kattoo välinpitämättömänä seinäjokisen päälle, oikaasi sitte vähä ittiänsä ja hinkkas kenkänsä kärijellä toisen jalakansa nilikkaa. Vastas sitte hitahasti ruottalaasella korostuksella notta "ei oikeen". Vihijaali niinku sillälailla jotta hänen miehinen mittansa piisaa sinne nilikan kohtahan mihinä on pullistuma.
Eikö ollukki rumasti tehty! Tästä se katkeruus Seinäjoen ja Vaasan välillä juurensa juontaa, eikä mistää muusta!
Tämei sitte ollu mitää homoerotiikkaa! Turha päkättää vastahan! - ääsjoki
19+10 kirjoitti:
Enkä todellakaan ymmärrä tota että ohan tää paree ku Vaasa.. mitä helvettiä te siitä kostutte?Rytmikorjaamo on aivan loistava saavutus seinäjoella, kiitokset siitä!!!!
- 20+1
helevetin vaasalaase kirjoitti:
No se oli se vanha juttu ku yks seinäjokinen tuumas jotta hänellä on miehevä mitta ja päätti lähtiä Vaasahan vähä miestelemähän.
Se meni Vaasas yhtehen karunkulumahan johona joku nahkatakkinen sälli nojaali pylyvähäsehen. Meni siihen vierelle, kysyy notta "pääsiskö pitkämunaasten kerhohon?" ja raaputti samalla merkittevästi polovilumpiotansa, vihijaallen sillälailla niinku jotta tuos kohtaa se klunssin pää on mihinä näkyy pullistuma.
Se Vaasalaanen - rumaanen - kattoo välinpitämättömänä seinäjokisen päälle, oikaasi sitte vähä ittiänsä ja hinkkas kenkänsä kärijellä toisen jalakansa nilikkaa. Vastas sitte hitahasti ruottalaasella korostuksella notta "ei oikeen". Vihijaali niinku sillälailla jotta hänen miehinen mittansa piisaa sinne nilikan kohtahan mihinä on pullistuma.
Eikö ollukki rumasti tehty! Tästä se katkeruus Seinäjoen ja Vaasan välillä juurensa juontaa, eikä mistää muusta!
Tämei sitte ollu mitää homoerotiikkaa! Turha päkättää vastahan!No eiköhän sitä penispumppua oo tullu niin ahkerasti käytettyä että nyt sopii sitte ettiä se ruottalaisherra ja mennä juttusille uudestaan.. jos vaikka tälläkertaa kelpaisi :D.
- N.Birsk
Tai oikeammin yhtä viisas kuin sen johtajat. Tässäkin keskustelussa huomaan, että ilmiselvää kaupungin rumuutta yritetään väistää ehdottamalla vertauskohteiden tason alentamista! Joensuusta Raisioon. Miksei samantien Novosibirskiin?
- Leipä täältä
mikä arvoa on tällä keskustelulla?
- liiisa_
Leipä täältä kirjoitti:
mikä arvoa on tällä keskustelulla?
"And you shall know the truth, and the truth shall make you free. ... all [you] who labor and are heavy laden, and I will give you rest...."
- kuutpai
Ainakin ennen rumimman pikkukaupungin tittelistä kilvoittelivat tasapäisesti Seinäjoki ja Raisio.
Seinäjoen puistokadulla ei ollut ainuttakaan puuta ja siitä kyllä muistettiin mainita. Näitä listauksia teki joku lehti, oliskohan ollut Hymy?
Hällä väliä, kytkin nousee heti kun hommat valmistuvat. - r5e4i7h
kuutpai kirjoitti:
Ainakin ennen rumimman pikkukaupungin tittelistä kilvoittelivat tasapäisesti Seinäjoki ja Raisio.
Seinäjoen puistokadulla ei ollut ainuttakaan puuta ja siitä kyllä muistettiin mainita. Näitä listauksia teki joku lehti, oliskohan ollut Hymy?
Hällä väliä, kytkin nousee heti kun hommat valmistuvat.ahdistais vaikka asuisi Venetsias.Kyllähän nämä asiat on korvien välissä, Huom en ole Seinäjokinen.77
- _kreetta_
r5e4i7h kirjoitti:
ahdistais vaikka asuisi Venetsias.Kyllähän nämä asiat on korvien välissä, Huom en ole Seinäjokinen.77
Monien tutkimusten mukaan asuinympäristön ominaisuuksilla on hyvinkin paljon tekemistä ihmisen henkisen ja ruumillisen terveyden kanssa. Usein niitä tekijöitä on melko vaikea yksityiskohtaisesti määritellä, mutta perstuntuma ilman sovittelevaa, olosuhteisiin (pakko)sopeutunutta mielipidesuodatinta, kyllä tavalliselle maallikollekin kertoo sen, mikä on hyvin ja, mikä huonosti. Seinäjoella pääsääntöisesti kaikki on ympäristön suhteen huonosti. Kauppakeskuksia on kai jo riittävästi, kuten myös autoilijoille senverran tilaa, ettei tarvitse ahdistua lisää.
- itkua ja parkua =)
r5e4i7h kirjoitti:
ahdistais vaikka asuisi Venetsias.Kyllähän nämä asiat on korvien välissä, Huom en ole Seinäjokinen.77
En ole ketjun aloittaja, mutta minä ainakin huomasian ankean ja masentavan kaupungin heikentävän omaa työkuntoani. Päätyö sujuu rutiinilla, mutta kakkostyöni johon tarvitsen luovuutta on jäänyt lähes minimiin.
Kakkostyöni liittyy nettisivuihin, ja ennen Seinäjoelle muuttoani olin iloinen kun E-P:n alueella ei juurikaan ollut kunnollisia nettisivu firmoja. ELi ajattelin töideni lisääntyvän. Sellaisia hiukan jo "vanhanaikaisia" liukuhihnalla tehtyjä monet alueen yritysten sivut, jollaisia ei muualla suomessa saa edes kaupaksi (PL. jotkin vanhat mainostoimistot, jotka voi myydä mitä vain taulukkotaittoista paskaa)
Kun tänne sitten lopulta perheeni kanssa "kotiuduin" niin ymmärsin miksi oivaltavat sivut olivat täällä päin niin harvinaisia. Ja kuinka jopa aluetta markkinoiva sivusto (komia.info) oli kuin juuri flashin löytäneen koululaisen tekele :(
Masentava ympäristö kun tappaa luovuuden.
Ymmärrän kyllä, ettei Seinäjoen seudulla voi muutenkaan olla niin paljoa IT alojen yrityksia vanhanaikaisuuden ja pysähtyneisyyden kulttuurin ja vahvan uskonnon takia. Mutta masentava ympäristö on omiaan tappamaan siltikin sen luovuuden. - iuiuiuiu
itkua ja parkua =) kirjoitti:
En ole ketjun aloittaja, mutta minä ainakin huomasian ankean ja masentavan kaupungin heikentävän omaa työkuntoani. Päätyö sujuu rutiinilla, mutta kakkostyöni johon tarvitsen luovuutta on jäänyt lähes minimiin.
Kakkostyöni liittyy nettisivuihin, ja ennen Seinäjoelle muuttoani olin iloinen kun E-P:n alueella ei juurikaan ollut kunnollisia nettisivu firmoja. ELi ajattelin töideni lisääntyvän. Sellaisia hiukan jo "vanhanaikaisia" liukuhihnalla tehtyjä monet alueen yritysten sivut, jollaisia ei muualla suomessa saa edes kaupaksi (PL. jotkin vanhat mainostoimistot, jotka voi myydä mitä vain taulukkotaittoista paskaa)
Kun tänne sitten lopulta perheeni kanssa "kotiuduin" niin ymmärsin miksi oivaltavat sivut olivat täällä päin niin harvinaisia. Ja kuinka jopa aluetta markkinoiva sivusto (komia.info) oli kuin juuri flashin löytäneen koululaisen tekele :(
Masentava ympäristö kun tappaa luovuuden.
Ymmärrän kyllä, ettei Seinäjoen seudulla voi muutenkaan olla niin paljoa IT alojen yrityksia vanhanaikaisuuden ja pysähtyneisyyden kulttuurin ja vahvan uskonnon takia. Mutta masentava ympäristö on omiaan tappamaan siltikin sen luovuuden.ei muuta kuin takas sinne itä-helsingin somppu lähiöön......
- kaavan mukaisesti.
iuiuiuiu kirjoitti:
ei muuta kuin takas sinne itä-helsingin somppu lähiöön......
Provinssi-rock on parasta kaupungissa.
Jos Vapaudentien jatke rakennettaisiin, kuten kaavassa, tapahtuma olisi vielä parempi ja helpompi järjestää Törskillä
Kirkkotien lahonneet kuuset ovat pian hengenvaarallisia. - Nopia
kaavan mukaisesti. kirjoitti:
Provinssi-rock on parasta kaupungissa.
Jos Vapaudentien jatke rakennettaisiin, kuten kaavassa, tapahtuma olisi vielä parempi ja helpompi järjestää Törskillä
Kirkkotien lahonneet kuuset ovat pian hengenvaarallisia.Voi,voi teitä jotka Seinäjokea halveksii. Tulkaapa hetkeksi asumaan Kokkolaan niin sen jälkeen riemu mielin halajaa takaisin Seinäjoelle. Kyllä etelä-pohjalaasuus on vain aitoa. Muut yrittävät sen varjolla leikkiä pohjalaasta.
- piipu--
Seinäjoen keskusta on kyllä ruma. Ei sille voi mitään. Tässä kaikessa täytyy kuitenkin muistaa että seinäjoki on nuori kaupunki, joka on kasvanut vasta 70- ja 80-luvuilla. Meillä ei ole sadan vuoden rakennus-kantaa, ja vanhoja katuja. Kaupunkimme on rakentunut pienestä kauppalasta rautatieaseman kylkeen kaupungiksi. Ei kukaan varmaan osannut ennustaa seinäjoesta sotien jälkeen tulevan näinkään suuri kaupunki. Eli lähtökohdat ovat toisenlaiset kuin monilla vanhoilla kaupungeilla. Rakennuskanta on siis keskittynyt rautatien kylkeen, joka on valitettavan kaukana joesta, joka toisi viihtyisyyttä. Jokivarret ovat surkealla käytöllä..muutama kävelyreitti ei anna niille oikeutta..Jo aikaa sitten olisi pitänyt ymmärtää joen viihde-arvo, ja keskittää kauppaa ja ravintoloita joen äärelle.Pitää myös huomioida tasainen maapohja..ei tänne saa esim jyväskylän viihtyisyyttä mitenkään, koska korkeuseroja ei ole.
Suuria munauksia kaupunki-suunnittelussa tehtiin 90-luvulla. Silloin kasvu oli jo näkyvissä selkeästi .sIllä samalla tiellä ollaan edelleen. En tiedä onko tuota valittua suuntaa enää mahdollista korjata. Päättäjistähän se on kiinni.
Seinäjoelta löytyy myös paljon kauneutta. Törnävä, vanhan sairaalan alue, muutama rakennushelmi keskustassa, kansalaisopisto , aaltokeskus jne. Tietenkin maakunta myös. Maakunta on osa seinäjoen kaupunkia, tämä on maalaiskaupunki ja ei muuksi muutu, mitä sitten? Emme voi sille mitään.- esille.
Kaupungit ovat ihmisten ajatusten ja kätten luomuksia. Jos ne ovat epäonnistuneita, niin niiden tekijät ovat epäonnistuneita ja vastuussa ikuisesti aiheuttamastaan mielipahasta ja ihmisten vieraantumisesta itsestään ja ympäristöstään kaikkine vakavine seurauksineen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841