Kiitos "lausunnosta"

RIP

Kiitos, tuo oli varmaan se minkä pystyit nyt tekemäänkin. Ikävää, että edes tuon lausunnon saamiseksi piti tehdä näin. Ei tuo ehkä ihan huonokaan ole, rehellinenkin se on. Ikävää, että sinulle on tullut ongelmia, senkin voi lukea tuosta lausunnosta kyllä.

On tämä merkillistä toimintaa ja aika kovat on nähtävästi myös panokset.

No nyt minulla on lausunto, joka kertoo epäilysi ja myös sen, ettet ole itse oireillut TTL:n potilasosastolla korjausten jälkeen... miten oleellinen tieto se lausuntooni oli? Entä olitko sairastunut astmaan, oliko muita ongelmia... no nyt olen ilkeä, mutta ehkä on syytäkin olla.

Kaikesta huolimatta kiitos - yksityishenkilönä tehty lausunto... kun siitä olisit saanut kunnon korvauksenkin, ja siihen nähden mitä keskusteluja kävimme... lausunto on lähes naurettava. Antaahan se ympäripyöreitä epäilyksiä, mutta ... kun luen tk-lääkärin tekemää lausuntoa, ... eroa on kuin yöllä ja päivällä. Toinen on tehty lääkärinä ja sillä on tarkoitus kertoa lääkärinä miten asiat ovat lääkärinä lääkärille, toinen lausunto on ... ei nyt täysin arvoton, mutta lähes. Lisäksi se kumoaa joitakin väittämiäsi - miksi, kuka vaikutti lausuntoon ja miksi?

Huomasit kait, etten laittanut palstalle kaikkea tietoa, niitä joita lupasin poistaa myös siitä versiosta jonka sain lähettää tt-lääkärillenikin.

Mutta niin - nyt minulla on "lausunto". Ja tietysti herää kysymys, teetkö aina vastaavia lausuntoja? Vai, onko tämä minun saamani nyt jotenkin poikkeuksellinen? Uskoisin että on.

Sairastunut, muttei ihan tyhmä kuitenkaan - ehkä, sitähän on aikaste vaikea itse arvoida.

Kovillahan tässä kaikki ovat, nähtävästi myös TTL. Miksi muutoin lausuntooni piti kirjoittaa ettet oireillut siellä korjausten jälkeen... ja miksi kaikki kritiikki ammattitautitutkimuksiani kohtaan siellä nyt puuttuukin...

Kuinka pyhää on arvioida ja arvostella sitä miten TTL:n ammattitautitutkimustoiminta toimii? Miksi jätetään kirjaamatta keuhkokuuntelun tulos ja syy miksi kortisonilääkitys aloitettiin niin nopeasti altistusten jälkeen, miksi nousi lasko ja veriarvot laskivat... miksei keuhkolääkärin lausuntoja tilanteestani ole kirjattuna, miksei otettu niitä diffuusiokapasiteettitutkimuksia... arvelut tutkimusten puutteista puuttuvat nyt täysin...

No lääninlääkärihän tekee omaa lausuntoaan ja siinä hän nähtävästi kommentoi tilannettani laajemminkin.

No ainakaan lausunnossa EI lue, että sairastan selkeää astmaa, vaan lausunto heittää epäilyn ilmaan, mutta myös sen, että astmani yhteys työpaikkaani ei välttämättä ole selkeä.. ettei varastopunkiinäytteitä ole työpaikaltani koskaan otettuna, tietääksesi. Niin, pyysin niitä muuten otettavaksi kun sairastuin, mutta... lisäksi niitä on kyllä otettuna ja työkavereista joillakin on vastaavia tuloksia niissä kuin minullakin, mutta en pyynnöistäni huolimatta ole saanut noita tutkimustuloksia itselleni. Pitänee pyydellä taas.

Tämä kohta... "astman ohella/lisäksi hänellä käsitykseni mukaan on myös jokin muu keuhkosairaus, jossa on sekä kroonisen bronkiitin, bronkomalasian että ODTS:n piirteitä."

... tuo astma on varmasti pakko pitää mukana, koska vain astmasairaita sai altistaa... ja jos punkkiallergia on kovin spesifinen, niin siitä syystähän astmaattinen oireiluni on sitten vähäistä... vaikka Reijulan mukaan oireilu johtuu siitä mitä se punkki syö, eli homeesta...

.. luottamus ja rehellisyys, puolitotuudet ja totuudet, näiden kanssa on vain elettävä, itse kunkin

Kiitos kuitenkin - meistä ei nyt sitten tainnut tulla kavereita, mutta elämä on

58

1718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RIP..

"Olen suositellut oirekyselyn tekemistä kaikille potilaan työpaikan työntekijöille ja opiskelijoille. Olen myös suositellut ko. työpaikkaa mukaan professori Salkinoja-Salosen jahtamaan tutkimusprojektiin. Olen esittänyt, että Inspector Sec Oy:n laittailla otettaisiin pitkäkestoinen ilmanäyte ko. työpaikan sisäilmasta toksiiniepäilyn osoittamiseksi tai poissulkemiseksi."

... tämä liittyneen kohtaan "Jos kyseessä on mikrobitoksiinien aiheuttama reaktio (myrkytys), sellaiseen ei ole muuta hoitoa kuin altistuksen huolellinen välttäminen."

• 2+8=1

kosteusvauriosta !

Ei edes "Homeherkkä#" ole sairastunut itiöistä, vaan mikrobimyrkyistä. Kyseessä ei ole itiöiden aiheuttama astma tai homepölykeuhko. Kyse on depsipeptidien aiheuttamasta tulehduksesta ja myrkytyksestä keuhkojen perifeerisissä osissa. Majvik I-suosituksessa ei ollut oikein kuin oirekuvaus. Tuo oirekuvaus sopii erehdyttävästi myös homepölykeuhkoon, jota se ei suinkaan ole.

Kiitos sinulle tuosta tiedosta. Se on todella paljastava ja sen on vain voinut kirjoittaa sellainen henkilö, joka tietää, miksi kosteusvaurio sairastuttaa. Tuo henkilö ei ainakaan ole TYHOSAn suosittelema keuhkolääkäri.

• RIP

Ensin vastaava sähköposti ja sitten siihen alle, miten sama asia tulikaan lausuntoon...

TILOISTA, näin alkuun

Kansanterveyslaitoksen tiloissa on myös kosteusvaurioita, HUSin sairaaloissa myös, Jorvi on menossa remonttiin. Itse oireilin 80-luvulla TTL:n päätalossa, pahiten vuodeosastolla. Luulin oikeasti yskäni olevan psyykkistä, koska elämäntilanteeni oli tuolloin muutenkin ahdistava. Keuhkolääkäri Helena Keskinen sanoi minulle tuolloin: Tuula lopeta tuo yskiminen. Jos yskit noin, saat astman. Ihan kuin ihminen voisi itse valita yskittääkö vai ei. Yskäni loppui kun lopetin työskentelyn TTL:lla v 1984.

Tiloja korjataan, mutta korjaukset eivät onnistu. TTL:n korjausten aikana siellä sattui uusia vesivahinkoja ja vesi valui jo korjattuihin tiloihin. Toiminnat pidetään käynnissä vaikka tiedetään ettei osastoinnit ja alipaineistukset estä itiöiden leviämistä.

... JA LAUSUNNOSSANI LUKEE

Olen käydyssä sähköpostikirjeenvaihdossa spekuloinut myös mahdollisuutta, että Työterveyslaitoksen tilat olisivat voineet olla laukaisemessa potilaan oireilua, koska olen kuullut joidenkin muiden potilaiden kertovan hengenahdistuksen alkamisesta jo eteisaulassa ja jatkuvan poliklinikan ja vuodeosaston tiloissa. Myös remonttipölyillä ja katupölyillä saattaa olla osuutta potilaan oireilussa. TTL tilat sijaitsevat kahden vilkasliikenteiden (teisen... pitäisi kait olla) kadun välissä. Olen itse kokenut yskää Työterveyslaitoksen tiloissa 1980-luvun alussa, mutta en ole nähnyt siellä viitteitä kosteusvauriosta enkä ole tuntenut mikrobiperäistä hajua. Remontin aikana tai sen jälkeen en ole kokenut ko. tiloissa mitään oireita tai haittaa.

...

Menikö se niin, että rehellinen on AINA rehellinen ja sen luottamuksen voi menettää VAIN kerran...

• RIP...

LAUSUNNOSTA ...

Työterveyslaitoksen vuodeosastolla on tehty kehkoputkien altistuskoe, jonka aikana hän sai voimakkaita oireita jo plaseboliuoksen hengittämisen jälkeen. Ko. liuoksessa ei ole homeuutetta tai muuta vaikuttavaa ainetta. Potilaan oireisto paheni vuodeosastolla oloaikana ja hän tarvitsi lääkehoitoa pitkään sen jälkeen.

... TUOHON plaseboliuokseen EN USKO yhtään...

Uusintatestissä se sitä oli, mutta EI TAATUSTI ollut kun ensimmäistä kertää "laimennusliuoksella" testattiin. Mikä se "laimennosliuos " oikein on? Mitä laimennetaan ja miten?

Tasan 100 varmasti tuo ensimmäinen testaus, joka aiheutti keuhkoputkentulehduksen tms. mikä se sitten olikin, EI ollut mitään liuosta missä ei ollut mitään vaikuttavaa ainetta... 100 varmasti oli!

... jos minulla oli epäselvä varastopunkkiallergiasta johtuva astma...

SÄHKÖPOSTIVAIHTOA SIITÄ

SIinähän se sanotaan. Sinulla on varastopunkkiallergia ja se aiheutti astman. Kaikki homeen aiheuttamat sairaudet ovat tulleet sekundaarisesti ja ne ovat syntyneet muulla mekanismilla????

Miksi lainkaan lähdettiin tekemään homealtistuksia???

........SÄHKÖPOSTIVAIHTOA ...

Kosteusvaurio aiheuttaa homekasvun, punkit tulevat sitten syömään hometta ja ihminen allergisoituu punkeille todennköisemmin kuin homeille. Minulla on vaan se kaamea aavistus että TTL tutkii kosteusvauriotaloista tulevat potilaat samalla kaavalla riippumatta altistuksesta ja sairaudesta. Sitten tulee näitä kämmejä että tutkiminen tekee potilaat sairaammiksi kuin he olivat ennen taloon tuloa. Onko sitten TTL rakennus tehnyt sinut sairaaksi vai itse altistusuute? Jos rakennuksessa on ollut remontti käynnissä, luulisin että oireet ja löydökset liittyivät enemmän tilaan kuin altistusliuokseen. SInulla on ollut vanhaa pohjaa sieltä työpaikalta ja TTL tiloissa olet saanut mahdollisesti ODTS:n jonka paraneminen vei aikaa monta kuukautta.

Nikkolan hypoteesi on se että Aspergillus fumigatus uute aiheuttaisi potilaille alveoliitin. Sinun tautisi paheni jo kontrolliliuoksesta jossa ei pitänyt olla mitään vaikuttavaa ainetta. Eikö silloin ole todennäköisempää että sairastuminen tapahtui rakennuksessa olevista remonttipölyistä?

Onko mahdollista ettei Taikin tiloista koskaan otettu punkkinäytteitä pölystä? Miten siellä oireilevilla muilla työntekijöillä, onko heilläkin punkkiallergia vai onko todettu homeallergiaa?

Jos kosteusvaurio on korjattu vain kuivaamalla rakenteita eikä homehtuneita materiaaleja ole poistettu, on mahdollista että altistus on lisääntynyt korjausten jälkeen ja se selittää muilla työntekijöillä jatkuvat oireet.

....

Alussa sinulla on ollut varastopunkkien aiheuttama allerginen astma. Työpaikan toksiset homeet ovat aiheuttaneet sitten toisentyyppisen keuhkosairauden, COPD/ODTS tai jotain johon sitten astmalääkkeet eivät enää auta. Provokaatiokoe on selvästi antanut vauhtia lisäsairaudelle.

:::::::::::::::::
        Tarkoitin siis että astman aiheuttaja oli punkkiallergia, siitä on kiistaton näyttö. Sitten tuli homeiden aiheuttama toinen, toksinen sairaus jota altistuskoe ratkaisevasti pahensi. Jos tiloista ei ole punkkinäytteitä on epävarmaa hyväksyykö Valtiokonttori sitä ammattitaudiksi ja punkkiuutteella sinua ei ole altistettu. Minäkään en hyväksy minkäänlaisia altistuskokeita. Majvik suosituksen mukaan pelkkä PEF-seuranta pitäisi riittää mutta se ei riitä vakuutusyhtiöille.

::::::::::::

• RIP
        RIP... kirjoitti:

LAUSUNNOSTA ...

Työterveyslaitoksen vuodeosastolla on tehty kehkoputkien altistuskoe, jonka aikana hän sai voimakkaita oireita jo plaseboliuoksen hengittämisen jälkeen. Ko. liuoksessa ei ole homeuutetta tai muuta vaikuttavaa ainetta. Potilaan oireisto paheni vuodeosastolla oloaikana ja hän tarvitsi lääkehoitoa pitkään sen jälkeen.

... TUOHON plaseboliuokseen EN USKO yhtään...

Uusintatestissä se sitä oli, mutta EI TAATUSTI ollut kun ensimmäistä kertää "laimennusliuoksella" testattiin. Mikä se "laimennosliuos " oikein on? Mitä laimennetaan ja miten?

Tasan 100 varmasti tuo ensimmäinen testaus, joka aiheutti keuhkoputkentulehduksen tms. mikä se sitten olikin, EI ollut mitään liuosta missä ei ollut mitään vaikuttavaa ainetta... 100 varmasti oli!

... jos minulla oli epäselvä varastopunkkiallergiasta johtuva astma...

SÄHKÖPOSTIVAIHTOA SIITÄ

SIinähän se sanotaan. Sinulla on varastopunkkiallergia ja se aiheutti astman. Kaikki homeen aiheuttamat sairaudet ovat tulleet sekundaarisesti ja ne ovat syntyneet muulla mekanismilla????

........SÄHKÖPOSTIVAIHTOA ...

Kosteusvaurio aiheuttaa homekasvun, punkit tulevat sitten syömään hometta ja ihminen allergisoituu punkeille todennköisemmin kuin homeille. Minulla on vaan se kaamea aavistus että TTL tutkii kosteusvauriotaloista tulevat potilaat samalla kaavalla riippumatta altistuksesta ja sairaudesta. Sitten tulee näitä kämmejä että tutkiminen tekee potilaat sairaammiksi kuin he olivat ennen taloon tuloa. Onko sitten TTL rakennus tehnyt sinut sairaaksi vai itse altistusuute? Jos rakennuksessa on ollut remontti käynnissä, luulisin että oireet ja löydökset liittyivät enemmän tilaan kuin altistusliuokseen. SInulla on ollut vanhaa pohjaa sieltä työpaikalta ja TTL tiloissa olet saanut mahdollisesti ODTS:n jonka paraneminen vei aikaa monta kuukautta.

Nikkolan hypoteesi on se että Aspergillus fumigatus uute aiheuttaisi potilaille alveoliitin. Sinun tautisi paheni jo kontrolliliuoksesta jossa ei pitänyt olla mitään vaikuttavaa ainetta. Eikö silloin ole todennäköisempää että sairastuminen tapahtui rakennuksessa olevista remonttipölyistä?

Onko mahdollista ettei Taikin tiloista koskaan otettu punkkinäytteitä pölystä? Miten siellä oireilevilla muilla työntekijöillä, onko heilläkin punkkiallergia vai onko todettu homeallergiaa?

Jos kosteusvaurio on korjattu vain kuivaamalla rakenteita eikä homehtuneita materiaaleja ole poistettu, on mahdollista että altistus on lisääntynyt korjausten jälkeen ja se selittää muilla työntekijöillä jatkuvat oireet.

....

Alussa sinulla on ollut varastopunkkien aiheuttama allerginen astma. Työpaikan toksiset homeet ovat aiheuttaneet sitten toisentyyppisen keuhkosairauden, COPD/ODTS tai jotain johon sitten astmalääkkeet eivät enää auta. Provokaatiokoe on selvästi antanut vauhtia lisäsairaudelle.

:::::::::::::::::
        Tarkoitin siis että astman aiheuttaja oli punkkiallergia, siitä on kiistaton näyttö. Sitten tuli homeiden aiheuttama toinen, toksinen sairaus jota altistuskoe ratkaisevasti pahensi. Jos tiloista ei ole punkkinäytteitä on epävarmaa hyväksyykö Valtiokonttori sitä ammattitaudiksi ja punkkiuutteella sinua ei ole altistettu. Minäkään en hyväksy minkäänlaisia altistuskokeita. Majvik suosituksen mukaan pelkkä PEF-seuranta pitäisi riittää mutta se ei riitä vakuutusyhtiöille.

::::::::::::

Nuo materiaalinäytteet osoittavat vakavaa homevauriota, pitoisuudet ovat korkeita ja lajisto toksiineja tuottavaa. Mitä ilmasta löytyy tai ei löydy, sillä ei ole mitään merkitystä. Desinfektiotoimet monesti pahentavat oireita, jos kunnollisia korjauksia ei ole tehty. Se että olet vienyt papereita kotiisi on saattanut kontaminoida kotisikin. Ei kai sinulla enää ole siellä työpapereita. TTL:n tiloissa on kasvanut ainakin A. versicoloria. Ei ole mahdotonta että ilmanvaihtolaitteissa esim on remontin jälkeen ollut jotain ja se olisi kontaminoinut altistuskammion, en tiedä. Pitää yrittää ottaa selvää milloin remontti siellä päättyi.

Astmadiagnoosiin on päädytty varmaan siksi että se korvataan todennäköisemmin ammattitautina kuin ODTS tai alveoliitti, jonka vakuutusyhtiö usein katsoo parantuneeksi puoli vuotta - vuosi diagnoosin teon jälkeen riippumatta siitä jatkuvatko oireet.

On surkeaa että kuntoutuslaitokset ovat siinä kunnossa että ihmiset siellä tulevat entistä kipeämmiksi. Miten muut työntekijät työpaikallasi voivat? Onko rakennusta remontoitu kunnolla?

Tuula

Quoting Tuuli Karpanen la 21. helmikuuta 2009 20:40:09:

• RIP
        RIP kirjoitti:

Nuo materiaalinäytteet osoittavat vakavaa homevauriota, pitoisuudet ovat korkeita ja lajisto toksiineja tuottavaa. Mitä ilmasta löytyy tai ei löydy, sillä ei ole mitään merkitystä. Desinfektiotoimet monesti pahentavat oireita, jos kunnollisia korjauksia ei ole tehty. Se että olet vienyt papereita kotiisi on saattanut kontaminoida kotisikin. Ei kai sinulla enää ole siellä työpapereita. TTL:n tiloissa on kasvanut ainakin A. versicoloria. Ei ole mahdotonta että ilmanvaihtolaitteissa esim on remontin jälkeen ollut jotain ja se olisi kontaminoinut altistuskammion, en tiedä. Pitää yrittää ottaa selvää milloin remontti siellä päättyi.

Astmadiagnoosiin on päädytty varmaan siksi että se korvataan todennäköisemmin ammattitautina kuin ODTS tai alveoliitti, jonka vakuutusyhtiö usein katsoo parantuneeksi puoli vuotta - vuosi diagnoosin teon jälkeen riippumatta siitä jatkuvatko oireet.

On surkeaa että kuntoutuslaitokset ovat siinä kunnossa että ihmiset siellä tulevat entistä kipeämmiksi. Miten muut työntekijät työpaikallasi voivat? Onko rakennusta remontoitu kunnolla?

Tuula

> VASTAUSTA
        >
        > Herää myös kysymys mitä oikeastaan sait altistuskokeen yhteydessä,
        > oliko liuos väärä, mahdollisesti jollain mikrobilla kontaminoitunut vai
        > oliko TTL:n tiloissa ongelmaa?
        >
        >
        > *samaa mietin itsekin, mutta sen selvittäminen on vaikeaa mitä
        > altistuksessa sain. Jo ensimmäinen altistus ns. kontrolliliuoksella
        > aiheutti tosi pahat oireet ja sairastumisen. Toinen kontrolliliuos meni
        > heittämällä lävitse. Ja TIESIN miten nuo altistukset tehdään, että
        > miten altistetaan ns. kontrolliaiheella ja miten oikealla aineella.
        > Tiesin etten olisi saanut saada oireita tuosta ensimmäisesta
        > kontrollista ja kerroin sen myös henkilökunnalle, kuten sen etten kerro
        > kaikki oireitani koska heitätte minut ulos. Sen he kuitenkin tekivät,
        > hoitolomalle ja takaisin altistuksiin.
        >
        > Sisäilma ei tuolla TTL:llä sovi minulle ollenkaan. Tulen siitä
        > kipeäksi ja haistoin tosi voimakkaan homeenhajun hissikuilusta, kun
        > hissiä odottelin. Ainoa paikka missä haistoin ongelman.
        >
        > Sairastuin myös 6 kk kontrollikäynnillä ja Paula Kauppi oli tosi
        > huolissaan. Kyseli kuinka paljon sairauslomaa tarvitsen ja itse kerroin,
        > että olen kyllä menossa töihin. Olin lomalla Thaimaassa, sieltä tuohon
        > kontrolliin ja odotin sairaasti pääsyä töihin. Turha kait sanoa, että
        > rakastin ja rakastan edelleen työpaikkaani, sen ilmapiiriä,
        > opiskelijoita erityisesti ja heidän mieletöntä luovuuttaan ja
        > osaamistaan. Jokainen päivä oli erilainen ja tosi innostava, ei mikään
        > verovirasto.
        >
        > Eli siis TTL:n tilat eivät minulle käy, en tiedä miksi.
        >
        > Mitä eroa oli noilla altistuksilla, ainakin eränumero. Laitan sinulle
        > skannaukset noista altistuspapereideni etusivuista, joissa eränumerot
        > näkyvät. Ehkä pystyt selvittämään sen perusteella jotakin, ehkä et.
        >
        > Se sairastuinko vasta TTL:n altistuksista niin ei, sairastuin ja oli
        > todella todella kipeä töissä. Näin jälkikäteen ihmettelen miten ihmeessä
        > siinä tilanteessä kävin edes töissä. Olin aivan hillittömän sairas. En
        > uskaltanut ajaa autoa, koska nukahdin minne vain, en pysynyt hereillä
        > mitenkään. Kuumeilein ja palelin hillittömästi ja oli aivan järkyttävä
        > päänsärky. Niveliä särki ja olin aivan tajuttoman sairas.
        >
        > Talouspuolen töitä tekee yksi, joten vein töitä kotiin, tein ylitöitä
        > muutoinkin paljon. Nukuin ja kävin töissä. Muuta elämää ei ollut.
        >
        > Sairastuin mielestä selkeästi pahemmin kaikesta altistusten jälkeen. En
        > tiedä miksi. Kirjoitin siitä joskus Paula Kaupille ja silloin
        > tilanteeni oli se, etten halunnut kuin olla rauhassa. Luulin että
        > selviän sairastelusta jaloilleni.
        >
        > Eli, sairastuin kyllä työpaikallani, mutta altistusten jälkeen kaikki
        > vain vaikeutui. Heikki Ekroos kuunteli keuhkoja Hoikan kuntoutuksen
        > jälkeen ja totesi joskus neljännen käyntikerran aikana, että no
        > viimein keuhkosi kuulostavan vähän paremmilta. Hoikassa oli paha
        > homeongelma, ja sairastuin siitä.
        >
        > Joten, sairastuin työpaikallani ensin, sen jälkeen TTL lisäsi oman
        > osuutensa, Hoikan kuntoutus oman ja tilanne on se, etten muista milloin
        > olisin ollut ns. terve. Mutta esim. tänään olen varmasti taas siinä
        > kunnossa kun enää koskaan tulen olemaankaan. Tuntuu kuin olisi kuumetta,
        > mutta sitä ei ole ja vähän sieltä täältä särkee, keuhkoalue on aika
        > rauhallinen, eli normaali "terve" olotila.
        >
        > Tein kantelun ensin TEOon ja se siirsi sen lääniin.
        >
        > Mitä vaadin, vaadin tietää mitä sairastan, jatkotutkimuksia ja
        > edellisten tutkimusten uudelleen tarkastelua ja tietoa siitä onko
        > diagnoosini oikea.
        >
        Haluan, että sairauteni haitta-aste on oikea, oli sairaus mikä vain.
        > Ei haitta voi olla lähes mitätön, kun menetän mahdollisuuden normaaliin
        > työelämään, vapaa-aikaan ja jo perusterveydenhoito sairaalassa vaarantaa
        > terveyteni. Kaikkien minua hoitavien on tiedettävä mitä sairastan ja
        > miten minua tulee hoitaa, myös minun itseni.
        >
        > Hoikassa keuhkolääkäri kertoi, että kyllä sinä vielä parikymmentä
        > vuotta elät, mutta millaista se elämä on riippuu siitä miten vakavasti
        > otan sairauteni ja miten hyväksyn sen etten voi elää enää normaalia
        > elämää. Ja haluni tehdä töitä ei ole enää se tärkein vaan
        > tärkeintä on pysyä oireettomana ja estää sairauden nopea eteneminen.
        > Melko kiva, kun olet sopeutumassa astmaan.
        >
        > Laitan erikseen nuo altistuspaperit, kunhan saan ne skannattua.
        >
        > Tässä vielä liitteenä vähän keskustelua, jolla olen yrittänyt selkeyttää
        > tilannettani siinä onnistumatta. Se kun on sitä selkeää astma..
        >
        >
        > Laitan vielä nuo muut kunhan teen ne valmiiksi, myös sen kun pyysin
        > uutta BAL tutkimusta ja se hylättiin Hyvinkään sairaalan keuhkolääkärin
        > toimesta, koska sairastan selkeää astmaa.
        >
        >

• 1+1=1/2
        RIP kirjoitti:

Tuula

Mukavaa että laitoit oman nimesi alle niin poliisit pääsevät helpommalla HIH HIH

• RIP
        1+1=1/2 kirjoitti:

Mukavaa että laitoit oman nimesi alle niin poliisit pääsevät helpommalla HIH HIH

;-)

• RIP
        RIP kirjoitti:

;-)

> Hei
        >
        >
        > TYÖPAIKALLANI oireillaan edelleen. Sieltä soitti minulle juuri
        > x työskentelevä ja kyseli apua. Kertoi oireilevan samoin kun
        > minä aivan alkuun. Urheilullinen ja täysin terve ihminen. Sama henkilö
        > oli antanut tietoni ja kertonut sairaudestani, joka soitti minulle
        > muutama kesä sitten etten saa HYÖTYÄ ammattitaudistani mitenkään.
        > Hänestä kotona kökkimen oli laatuaikaa ja voin vain hoitaa
        > lastenlapsiani. En kuitenkaan voi koskaan olla heidän kanssaan vain
        > kahden, koska en ikinä tiedä mitä ja missä tapahtuu. Laatuaikaa
        > kroonisesti sairaana. x hän ei ehkä olisi saanut
        > kertoa sairaudestani, mutta jos tuo x tekee oikeat johtopäätökset
        > ja jotakin taas tapahtuisi niin ihan sama.
        >
        > Työkaverini oireilevat, mutta kun sisäilma on mittauksin todettu täysin
        > laadukkaaksi, eikä uusia vaurioita ole löydetty, ei mitään ole
        > tehtävissä. rakennus on vaurioitunut niin pahoin, ettei
        > sitä voi korjata. Museovirasto suojelee vettyneitä seiniä, eikä
        > muutoksia saa tehdä. Joitakin tiloja oli ainakin aikaisemmin
        > suljettuna, rappukäytävien kosteusprosentti oli 90% ja niitä mittaillaan
        > ja seurataan mitä tapahtuu...
        >
        x sairastelee tosi vaikeasti ja saa sytostaatteja, jotta
        > keuhkoihin ei muodostu nestettä ja syö jatkuvasti kortisonia. Hänelle on
        > diagnostisoitu sekamuotoinen reuma, reumaa tai niveloireita sairastelee
        > useat. Myös syöpä vie työkavereita vuosittain, mutta ne ovat niitä
        > normaaleita syöpiä näin kerrotaan.
        >
        > Masennusta, uniapneaa, kroonisia poskiontelotulehduksia hoidetaan
        > paljon. Myös x ,x poskiontelot on leikattu, mutta ei
        > kuulemma johdu x:in sisäilmasta.
        >
        x soitti minulle myös jokin aika sitten ja kertoi
        > sairastuneensa astmaan. Ei kuulemma ole työperäistä kuitenkaan koska
        >x tilat ovat niitä uusia. x sain kirvelyä ja
        > turvotusta kasvoihin, ääni meni nopeasti, pääsärkyä jne.
        >
        > Usea on vaihtanut työpaikkaa, koska täysin terve ihminen sairastelee
        > jatkuvasti. Yskää, flunssaa, erilaisia kipuja yms. kertovat monet
        > sairastavan ja ovat hirvittävän kiukkuisia. On ihmeellistä kun tosi kiva
        > ihminen saa hillittömän raivokohtauksen. Se on stressiä.
        >
        > Työsuojelupäällikkö on ihmisenä tosi kiva, mutta työsuojelupäällikkönä
        > surkea. Ehkä hänellä ei muuta vaihtoehtoa ole, sen lauluja laulat kenen
        > leipää syöt.
        >
        > xtietää kyllä, koska jo ennen kuin oma ammattitautini todettiin kävi
        > xstä joku palaverissa jossa tilanteesta puhuttiin. Henkilö joutui
        > poistumaan x:in tiloista, koska oireili niin paljon. Hän oli
        > sairastunut x:ssä jossakin edellisessä tilassa.
        >

• RIP
        1+1=1/2 kirjoitti:

> Nyt on heitetty ilmaan tutkivien lääkäreiden taholta migreeni,
        > jännityspäänsärky, tumavasta-aineiden poikkeavapitoisuus, J44,
        > trakeobronkomalasia, myrkytys, pari autoimmuunisairautta, masennus,
        > vaihdevuodet.
        >
        > Hoitona on jättää astmalääkkeet pois.
        >
        > Kysymys on mitä kannattaisi tehdä, vai odottaako että tilanne olisi
        > selkeästi vaikeampi? Ja miten tulkita spirometriatuloksia? Mitä ne
        > kohdallani näyttävät?
        >
        >
        > Yt. Tuuli Kärpänen
        >
        >
        > Vielä yksi jälkihuomautus, en ole sairastanut tietoisesti yhtäkään
        > noista sairauksista joita 4.6.2007 esille tuo. En tiedä ovatko ne
        > kuuluneet johon yleiseen olotilaan, tai mitä, mutta en niitä ole koskaan
        > sairastanut tai saanut niihin hoitoa. Kysyin lääkäriltä voiko
        > vasta-aineet siirtyä verensiirrossa, mutta hänen mielestään ei. Verta
        > sain anemiaan vatsahaavojen hoidon yhteydessä ihan sairasteluni
        > ensimmäisinä toimenpiteinä. Niitä hoidettiin Buranan aiheuttamina,
        > haavoja oli 5 ja veriarvot alimmillaan 77.

:::

Mieletöntä "hoitoa" eikö?

• RIP
        RIP kirjoitti:

> Nyt on heitetty ilmaan tutkivien lääkäreiden taholta migreeni,
        > jännityspäänsärky, tumavasta-aineiden poikkeavapitoisuus, J44,
        > trakeobronkomalasia, myrkytys, pari autoimmuunisairautta, masennus,
        > vaihdevuodet.
        >
        > Hoitona on jättää astmalääkkeet pois.
        >
        > Kysymys on mitä kannattaisi tehdä, vai odottaako että tilanne olisi
        > selkeästi vaikeampi? Ja miten tulkita spirometriatuloksia? Mitä ne
        > kohdallani näyttävät?
        >
        >
        > Yt. Tuuli Kärpänen
        >
        >
        > Vielä yksi jälkihuomautus, en ole sairastanut tietoisesti yhtäkään
        > noista sairauksista joita 4.6.2007 esille tuo. En tiedä ovatko ne
        > kuuluneet johon yleiseen olotilaan, tai mitä, mutta en niitä ole koskaan
        > sairastanut tai saanut niihin hoitoa. Kysyin lääkäriltä voiko
        > vasta-aineet siirtyä verensiirrossa, mutta hänen mielestään ei. Verta
        > sain anemiaan vatsahaavojen hoidon yhteydessä ihan sairasteluni
        > ensimmäisinä toimenpiteinä. Niitä hoidettiin Buranan aiheuttamina,
        > haavoja oli 5 ja veriarvot alimmillaan 77.

:::

Mieletöntä "hoitoa" eikö?

Kunhan ehdin se lähtee asianmukaisille tahoille ja siihen liitetään sähköpostivaihtomme, materiaali mihin "lausunto" nojaa.

Ja mitä uskon sillä saavuttavani? Uskoisin, että kohtaan "Astman yhteys työpaikan olosuhteisiin on epäselvä, koska tiloista ei ole tietääkseni otettu punkkinäytteitä." puututaan ja huomataankin, se ettei mitään sairautta, ammattitautiakaan ole olemassakaan.

Työpaikkani sijaitsee myös vilkaliikenteisen tien varrella - jos tuo liikenne on ongelma TTL:n kohdalla, miksei myös työpaikkani kohdalla se sitä ole.

Käytännössä voin siis huoletta palata työpaikalleni töihin, kunhan liikenteen aiheuttamat ongelmat saadaan minimoitua?

- tuo on tietysti työpaikalleen kaipaavalle todellakin tärkeä tieto, että liikenteen ongelmistahan vain voikin olla kyse... onneksi

Ilmaan heitetyt sairaudet kumotaan jatkokirjoituksilla. Lääkärihän kirjoittaa, että " Astman ohella/lisäksi hänellä käsitykseni mukaan on myös jokin muu keuhkosairaus, jossa on sekä kroonisen bronkiitin, bronkomalasian että ODTS:n piirteitä. IgE-vastetta homeuutteille ei ole todettu. Kosteusvauriomikrobien aiheuttaman ODTS:n puolesta puhuu keuhkoputkien kuuhtelulöydös (solumäärä koholla, makrofagivaltainen jakauma). Keuhkojen toimintatutkimuksissa ei ole todettu alveoliittiin viittaavaa.
        ODTS:n puolesta puhuu oirekuva ja BAL-huuhtelulöydös. ODTS-diagnoosia vastaan puhuu kuitenkin oireiston pitkittyminen työpaikalta poissaolosta huolimatta, oireilun laajeneminen laukeamaan monista epäspesifisistä ärsykkeistä ja ulkoilmasta sekä monissa liikennevälineissä ja julkisissa rakennuksissa sekä sairaaloissa. ODTS-sairaudessa ei keuhkojen toimintakokeissa välttämättä ole poikkeavia muutoksia eikä keuhkoista auskultoiden kuulu löydöksiä kuin aivan alkuvaiheessa. Myös thorax-rtg ja HRTC voivat ODTS:ssa olla normaalit.

.... ODTS on lääkäreiden mukaan vähän flunssaa vaikeampi sairaus, joka menee ohitse tunneissa tai parissa kolmessa päivässä.

.... joten jäljelle jää punkkiallergia, jonka perusteella on tehty homealtistuksia ja saatu "allerginen astma kosteusvauriomikrobeille"...

Lääketiede nojaa aina faktaan, tutkimustulokset ovat selkeitä päätelmiä ... vai ovat ne ?

Lausunnolla käytännössä kumotaan ammattitautini ja kerrotaan että jonkin muu keuhkosairaus saattaisi olla punkkiastman lisäksi, oirekuvaltaan sopii ODTS:n mutta ongelmana on se, ettei sairastunut olekaan parantunut tuosta OTDS sairastelustaan.

TTL:n hoito-ohjeethan oli massiivinen astmalääkitys, jota näin vaikeassa ja epävakaisessa astmassa ei koskaan voi edes lopettakaan. Keuhkolääkäri sitten ohjeisti lopettamaan astmalääkkeet...

Jos nyt joku miettii mitä luulen saavani tällä julkistamisella, lausunnon tietojen lähettämisellä eteenpäin, niin ongelmia, niitä luulen saavani.

.

• Homeherkkä#
        RIP kirjoitti:

Kunhan ehdin se lähtee asianmukaisille tahoille ja siihen liitetään sähköpostivaihtomme, materiaali mihin "lausunto" nojaa.

Ja mitä uskon sillä saavuttavani? Uskoisin, että kohtaan "Astman yhteys työpaikan olosuhteisiin on epäselvä, koska tiloista ei ole tietääkseni otettu punkkinäytteitä." puututaan ja huomataankin, se ettei mitään sairautta, ammattitautiakaan ole olemassakaan.

Työpaikkani sijaitsee myös vilkaliikenteisen tien varrella - jos tuo liikenne on ongelma TTL:n kohdalla, miksei myös työpaikkani kohdalla se sitä ole.

Käytännössä voin siis huoletta palata työpaikalleni töihin, kunhan liikenteen aiheuttamat ongelmat saadaan minimoitua?

- tuo on tietysti työpaikalleen kaipaavalle todellakin tärkeä tieto, että liikenteen ongelmistahan vain voikin olla kyse... onneksi

Ilmaan heitetyt sairaudet kumotaan jatkokirjoituksilla. Lääkärihän kirjoittaa, että " Astman ohella/lisäksi hänellä käsitykseni mukaan on myös jokin muu keuhkosairaus, jossa on sekä kroonisen bronkiitin, bronkomalasian että ODTS:n piirteitä. IgE-vastetta homeuutteille ei ole todettu. Kosteusvauriomikrobien aiheuttaman ODTS:n puolesta puhuu keuhkoputkien kuuhtelulöydös (solumäärä koholla, makrofagivaltainen jakauma). Keuhkojen toimintatutkimuksissa ei ole todettu alveoliittiin viittaavaa.
        ODTS:n puolesta puhuu oirekuva ja BAL-huuhtelulöydös. ODTS-diagnoosia vastaan puhuu kuitenkin oireiston pitkittyminen työpaikalta poissaolosta huolimatta, oireilun laajeneminen laukeamaan monista epäspesifisistä ärsykkeistä ja ulkoilmasta sekä monissa liikennevälineissä ja julkisissa rakennuksissa sekä sairaaloissa. ODTS-sairaudessa ei keuhkojen toimintakokeissa välttämättä ole poikkeavia muutoksia eikä keuhkoista auskultoiden kuulu löydöksiä kuin aivan alkuvaiheessa. Myös thorax-rtg ja HRTC voivat ODTS:ssa olla normaalit.

.... ODTS on lääkäreiden mukaan vähän flunssaa vaikeampi sairaus, joka menee ohitse tunneissa tai parissa kolmessa päivässä.

.... joten jäljelle jää punkkiallergia, jonka perusteella on tehty homealtistuksia ja saatu "allerginen astma kosteusvauriomikrobeille"...

Lääketiede nojaa aina faktaan, tutkimustulokset ovat selkeitä päätelmiä ... vai ovat ne ?

Lausunnolla käytännössä kumotaan ammattitautini ja kerrotaan että jonkin muu keuhkosairaus saattaisi olla punkkiastman lisäksi, oirekuvaltaan sopii ODTS:n mutta ongelmana on se, ettei sairastunut olekaan parantunut tuosta OTDS sairastelustaan.

TTL:n hoito-ohjeethan oli massiivinen astmalääkitys, jota näin vaikeassa ja epävakaisessa astmassa ei koskaan voi edes lopettakaan. Keuhkolääkäri sitten ohjeisti lopettamaan astmalääkkeet...

Jos nyt joku miettii mitä luulen saavani tällä julkistamisella, lausunnon tietojen lähettämisellä eteenpäin, niin ongelmia, niitä luulen saavani.

.

ausunnossahan todetaan, että ASTMAN lisäksi voi olla kyseessä keuhkoputkisairausyhdistelmä, jossa on piirteitä kroonisesta bronkiitista (krooninen keuhkoputkitulehdus) ja bronkomalasiasta (keuhkoputkien pehmentymä).
        Todetaan myös, että alveoliitin kaikki kolme muotoa, on tutkimuksilla poissuljettu.

Mitä ns. ODTS:ään tulee, niin se ei mene todellakaan ohitse tunneissa, vaan alkaa KUUMEELLA 4-8 tunnin sisällä altistuksesta, eli siihen ei oireilu joka alkaa välittömästi, kun joutuu kosteusvuriomikrobien kanssa tekemisiin.

Kun olet vielä työsuhteessa ja mikäli epäilet sairastuvasi työpaikkasi kosteusvauriomikrobialtistuksesta keuhkorakkulasairauteen kuten ns. ODTS tai akuutti allerginen alveoliitti, niin sovi keuhkolääkärisi kanssa työpaikka-altistuksesta niin että pääset hänen vastaanotolleen seuraavana päivänä.
        Mikäli keuhkorakkulat tulehtuvat, niin sieltä on kuultavissa pienirakkulaisia rahinoita myös ns ODTS:ssä ja mikäli akuutti allergisen alveoliitti yllättää, niin pienirakkulaisia rahinoita on kuultavissa myös, happiosapaine laskee viikon kuluttua ja viikon kuluttua otettavassa Thorax-rtg:ssä näkyy muutoksia ja diffuusiokapasiteettiarvo alkaa laskea sinun normaaliarvostasi.

• RIP
        Homeherkkä# kirjoitti:

ausunnossahan todetaan, että ASTMAN lisäksi voi olla kyseessä keuhkoputkisairausyhdistelmä, jossa on piirteitä kroonisesta bronkiitista (krooninen keuhkoputkitulehdus) ja bronkomalasiasta (keuhkoputkien pehmentymä).
        Todetaan myös, että alveoliitin kaikki kolme muotoa, on tutkimuksilla poissuljettu.

Mitä ns. ODTS:ään tulee, niin se ei mene todellakaan ohitse tunneissa, vaan alkaa KUUMEELLA 4-8 tunnin sisällä altistuksesta, eli siihen ei oireilu joka alkaa välittömästi, kun joutuu kosteusvuriomikrobien kanssa tekemisiin.

Kun olet vielä työsuhteessa ja mikäli epäilet sairastuvasi työpaikkasi kosteusvauriomikrobialtistuksesta keuhkorakkulasairauteen kuten ns. ODTS tai akuutti allerginen alveoliitti, niin sovi keuhkolääkärisi kanssa työpaikka-altistuksesta niin että pääset hänen vastaanotolleen seuraavana päivänä.
        Mikäli keuhkorakkulat tulehtuvat, niin sieltä on kuultavissa pienirakkulaisia rahinoita myös ns ODTS:ssä ja mikäli akuutti allergisen alveoliitti yllättää, niin pienirakkulaisia rahinoita on kuultavissa myös, happiosapaine laskee viikon kuluttua ja viikon kuluttua otettavassa Thorax-rtg:ssä näkyy muutoksia ja diffuusiokapasiteettiarvo alkaa laskea sinun normaaliarvostasi.

Sinusta pitäisi tehdä testi, joka vie sairasteluani pahempaan suuntaan - testi jonka lääkärit ovat ehdottomasti kieltäneet... ? MIKSI se sinusta pitäisikään tehdä?

Lisäksi jokainen täällä tietää, ettei nuo tutkimukset joilla "pois suljetaan" sitä tai tätä ole mitenkään rehellisiä, ei oikea-aikaisia - ne ovat pelleilyä vain - ja sitäkö sitten pitäisi taas jatkaa.

... minusta tässä tärkeintä on herätellä keskustelua näistä "ah niin rehellisistä tutkimuksista ja ooh miten hiton rehellisistä lausunnoista ja lääkäreistäkin..." ONKO niitä olemassakaan ja jos, niin MISSÄ??

Mutta SINUSTA siis pitäisi testata sairautta, jota ei voi hoitaa - ja joka voi jokaisesta altistuksista röyhähtää lentoon...

... tehdä testi, joka vie sairasteluani pahempaan suuntaan - testi jonka lääkärit ovat ehdottomasti kieltäneet... ? MIKSI se sinusta pitäisikään tehdä

• RIP
        Homeherkkä# kirjoitti:

Kaikki auskultaatiolöydökset normaaleja tai sitten niitä ei ole lainkaan kirjattu (xxx). Onko sinulla siitä E-lausunnosta kopiota jolla sinulla on todettu se ammattitauti tai todettu astma. Näistä tähän mennessä lähettämistäsi papereista ei ilmene millä perusteella astmadiagnoosiin on alunperin päädytty.

NO-määritys ei siihen riitä. Sovijärven lausunto on käsittämätön. NO tasoon vaikuttaa myös esim lääkitys ja virusinfektiot. Ei NO yksin viittaa eosinofiiliseen inflammaatioon, siihen pitäisi olla jotain sytologisia näytteitä myös. Eosinofiilejä ei kai limakalvoillasi ole missään vaiheessa todettu, vaan niitä makrofageja? Miksei diffuusiokapasiteettia toistettu altistuskokeen jälkeen? Käsittikö Kauppi että tuli aiheutetuksi potilaalle ODTS. Kontrollimittauksia ei tehty jos auskultaatiolöydös oli ODTS:lle tyypillinen. Onko kukaan koskaan kuullut keuhkoistasi vinkunoita?

cc

Quoting cc su 22. helmikuuta 2009 20:51:10:

cc

Quoting cc su 22. helmikuuta 2009 21:31:13:

> Hei
        >
        > Tässä nyt alkuun tuo, miten astmani todettiin.
        >
        > cc

• RIP
        Homeherkkä# kirjoitti:

lääkäri samasta sairaalasta BAL-huuhtelun jälkeen kertoo ETTEN mitään astmaa sairasta, mutten voi ikänä työpaikalleni sairastumatta mennä, ei kannata irtisanoutuakaan "kun ei kukaan sua enää palkkaa"... jossa sitten uusinta BAL-tutkimuksen kohdalla se evättiinkin sen "selkeän ja asiallisesti todetun astman" vuoksi.

... luota nyt sitten näihin...

Eli tt-lääkäri (ex työterveysasemalta) totesi astman joskus tammikuussa 2006 ja aloitti kuultuaan nuo oik. rahinaa ja vingahdus, (myöhemmin rohina vähentynyt, exp vinkunaa) … yms. äänet keuhkoista, astmalääkityksen heti tai hän soitti sen mulle muutaman tunnin jälkeen, kun olin kotimatkalla. Määräsi sen paikkakuntani apteekkiin ja heti piti hakea…

TTL:n poliklinikalla erikoistuva lääkäri totesi, ettei ainakaan ole astmaa ja lopetti lääkkeiden käytön heti.

TTL:n poliklinkkakäynnillä, toisella, TTL:n vakituinen keuhkolääkäri totesi atelektaasijuosteet keuhkoissa, hirveän pef puhallusääneen ja astman ja määräsi astmalääkityksen heti päälle.

Sairaalan tutkimuksissa keuhkolääkäri totesi ettei minulla mitään astmaa ole, joten lopetin itse astmalääkkeiden käytön. Pärjäsin hyvin ilman astmalääkkeitä kesän, koska olin pitkään poissa työpaikaltani pitäen vanhoja säästyneitä lomia, lomanpidennyksiä ja alkuun sairaslomaakin.

No mennessäni TTL:n potilasosastolle tutkimuksiin lähetettiin hoitolomalle epävakaisen astman vuoksi, koska sain niin voimakkaat oireet noista ensimmäisistä ns. kontrollialtistuksista. Pef pysyi aika tasaisena vuorokausiseurannassa siksi kait voitiin edes kontrollialtistaa, jos olisi epävakaa ei edetä edes kontrollialtistukseen.

No astmalääkkeet päälle uudelleen ja taas mulla oli astma.

Kun potilasosastolla hoitaja halusi nähdä miten otan astmalääkkeet kerroin, että en käytä niitä enää ja arvelen etten käytä niitä jatkossakaan, joten onko tarvetta katsoa miten lääkkeet otan. No hoitaja halusi joka tapauksessa katsoa miten lääkkeen otan ja hänellä oli tuollainen lääkeputkilo mitä itsekin siis käytin ja sitten piti näytteeksi ottaa lääkettä. Oikein otin.

Kyllä minua tutkittiin noiden altistusten jälkeen. Keuhkot kuvattiin jälleen, spirometria otettiin samoin verikokeet. Keuhkolääkäri kertoi, että ovat pahoillaan tosi pahoillaan niin pahoista altistuksen jälkeisistä oireita joita minulle tuli. Ei ollut tarkoitus saada niin pahoja oireita aikaan. Lasko nousi 19 -> 34 yms. Ja hitto olin tosi kipeä, säälin itseäni aivan sikana. Mutta eipä se auttanut olotilaani yhtään ;-)

Kovin tarkaan ei kerrottu mitä keuhkokuvissa näkyi, keuhkolääkäri sanoi ettei mitään ja kaikki muutkin arvot olivat sitten kait kohdallaan koska siinä se tarkkailu sitten olikin. E-lausuntoon on laitettu, että potisin korkeaa laskoa, ihan puppua sillä se nousi tuossa altistuksessa vain korkealle.

Kyllä keuhkolääkäri kertoi, että mikäli TTL:n potilasosasto olisi viikonloput auki, olisin joutunut jäämään sisälle tarkkailuun. No kun ei auki ollut, enkä halunnut minnekään sairaalaan, minut kotiutettiin. Joten lähdin kotiin potemaan ja tulin sitten noihin testehin maanantaina, kun tutkimukset päättyivät perjantaina.

Maanantaina oman potilaskansion kantaminen oli tosi tuskaa, niin paljon keuhkoalueelle sattui. No keuhkolääkäri kuunteli keuhkot ja kaikki oli kuitenkin ihan OK. Eikä korkea lasko tai mikään muukaan noissa veriarvoissa sitten aiheuttanut mitään toimenpiteitä. Keuhkolääkäri vain tarkasti, että kortisonikuuri oli aloitettu ja että se oli riittävä.

Pef ei mulla noussut normaaleille yli hyville tuloksille pitkään aikaan, FEV1 ei ole kohdallaan vieläkään. Mutta TTL:n spiro oli yllätys, sillä se oli hyvä, paljon parempi kuin aikaisempi ja minä olin sairaan kipeä. Eli kipeä voi olla siten, että se ei näy missään, ei ainakaan noissa spirometriatesteissä. Potilasosastolla puhalsin mittariin huonot lukemat, mutta kerrosta ylempänä sitten spirometriassa kaikki olikin jo kunnossa. Kannattaa käyttää rappusia.

• kiitos siitä
        RIP kirjoitti:

lääkäri samasta sairaalasta BAL-huuhtelun jälkeen kertoo ETTEN mitään astmaa sairasta, mutten voi ikänä työpaikalleni sairastumatta mennä, ei kannata irtisanoutuakaan "kun ei kukaan sua enää palkkaa"... jossa sitten uusinta BAL-tutkimuksen kohdalla se evättiinkin sen "selkeän ja asiallisesti todetun astman" vuoksi.

... luota nyt sitten näihin...

Eli tt-lääkäri (ex työterveysasemalta) totesi astman joskus tammikuussa 2006 ja aloitti kuultuaan nuo oik. rahinaa ja vingahdus, (myöhemmin rohina vähentynyt, exp vinkunaa) … yms. äänet keuhkoista, astmalääkityksen heti tai hän soitti sen mulle muutaman tunnin jälkeen, kun olin kotimatkalla. Määräsi sen paikkakuntani apteekkiin ja heti piti hakea…

TTL:n poliklinikalla erikoistuva lääkäri totesi, ettei ainakaan ole astmaa ja lopetti lääkkeiden käytön heti.

TTL:n poliklinkkakäynnillä, toisella, TTL:n vakituinen keuhkolääkäri totesi atelektaasijuosteet keuhkoissa, hirveän pef puhallusääneen ja astman ja määräsi astmalääkityksen heti päälle.

Sairaalan tutkimuksissa keuhkolääkäri totesi ettei minulla mitään astmaa ole, joten lopetin itse astmalääkkeiden käytön. Pärjäsin hyvin ilman astmalääkkeitä kesän, koska olin pitkään poissa työpaikaltani pitäen vanhoja säästyneitä lomia, lomanpidennyksiä ja alkuun sairaslomaakin.

No mennessäni TTL:n potilasosastolle tutkimuksiin lähetettiin hoitolomalle epävakaisen astman vuoksi, koska sain niin voimakkaat oireet noista ensimmäisistä ns. kontrollialtistuksista. Pef pysyi aika tasaisena vuorokausiseurannassa siksi kait voitiin edes kontrollialtistaa, jos olisi epävakaa ei edetä edes kontrollialtistukseen.

No astmalääkkeet päälle uudelleen ja taas mulla oli astma.

Kun potilasosastolla hoitaja halusi nähdä miten otan astmalääkkeet kerroin, että en käytä niitä enää ja arvelen etten käytä niitä jatkossakaan, joten onko tarvetta katsoa miten lääkkeet otan. No hoitaja halusi joka tapauksessa katsoa miten lääkkeen otan ja hänellä oli tuollainen lääkeputkilo mitä itsekin siis käytin ja sitten piti näytteeksi ottaa lääkettä. Oikein otin.

Kyllä minua tutkittiin noiden altistusten jälkeen. Keuhkot kuvattiin jälleen, spirometria otettiin samoin verikokeet. Keuhkolääkäri kertoi, että ovat pahoillaan tosi pahoillaan niin pahoista altistuksen jälkeisistä oireita joita minulle tuli. Ei ollut tarkoitus saada niin pahoja oireita aikaan. Lasko nousi 19 -> 34 yms. Ja hitto olin tosi kipeä, säälin itseäni aivan sikana. Mutta eipä se auttanut olotilaani yhtään ;-)

Kovin tarkaan ei kerrottu mitä keuhkokuvissa näkyi, keuhkolääkäri sanoi ettei mitään ja kaikki muutkin arvot olivat sitten kait kohdallaan koska siinä se tarkkailu sitten olikin. E-lausuntoon on laitettu, että potisin korkeaa laskoa, ihan puppua sillä se nousi tuossa altistuksessa vain korkealle.

Kyllä keuhkolääkäri kertoi, että mikäli TTL:n potilasosasto olisi viikonloput auki, olisin joutunut jäämään sisälle tarkkailuun. No kun ei auki ollut, enkä halunnut minnekään sairaalaan, minut kotiutettiin. Joten lähdin kotiin potemaan ja tulin sitten noihin testehin maanantaina, kun tutkimukset päättyivät perjantaina.

Maanantaina oman potilaskansion kantaminen oli tosi tuskaa, niin paljon keuhkoalueelle sattui. No keuhkolääkäri kuunteli keuhkot ja kaikki oli kuitenkin ihan OK. Eikä korkea lasko tai mikään muukaan noissa veriarvoissa sitten aiheuttanut mitään toimenpiteitä. Keuhkolääkäri vain tarkasti, että kortisonikuuri oli aloitettu ja että se oli riittävä.

Pef ei mulla noussut normaaleille yli hyville tuloksille pitkään aikaan, FEV1 ei ole kohdallaan vieläkään. Mutta TTL:n spiro oli yllätys, sillä se oli hyvä, paljon parempi kuin aikaisempi ja minä olin sairaan kipeä. Eli kipeä voi olla siten, että se ei näy missään, ei ainakaan noissa spirometriatesteissä. Potilasosastolla puhalsin mittariin huonot lukemat, mutta kerrosta ylempänä sitten spirometriassa kaikki olikin jo kunnossa. Kannattaa käyttää rappusia.

vahvistaa täysin omankin kokemukseni. Siellä kerrosta ylempänä puhallutetaan todellakin sitä normaalikäyrää ja mitä mielenkiintoisimmalla tavalla. Sen sijaan, että jätettäisiin näkyviin kaikki puhallukset, niin ei, hylätään kylmästi kaikki huonot ja saatetaan hyväksyä vain yksi hyvä ja täysin poikkeava kaikista muista. Oheen tekstaillaan jotain höpölöpöä perusteluksi sille, että saatiin vain yksi kirjattavaksi sopiva käyrä. Mmmm... potilas on puhaltanut kymmenen huonoa puhallusta silmät tuuman ulkona päästä ja papereihin on kirjattu, että oli jotain teknisiä ongelmia, ei osaa puhaltaa. Haisee, haisee, ... teknistä ongelmaa pukkaa silloin, kun ei saada sitä riittävän hyvänmuotoista käyrää aikaiseksi. Tytöt ne osaa puhalluttaa, vaikka kyseenalaisin keinoin. Suosittelen siihen kerrokseen mukaan asiantuntijaa, joka kuvaa ja dokumentoi kaiken heti, niin ei sitten jäljestäpäin tule mitään ongelmia.

• Homeherkkä#
        RIP kirjoitti:

Sinusta pitäisi tehdä testi, joka vie sairasteluani pahempaan suuntaan - testi jonka lääkärit ovat ehdottomasti kieltäneet... ? MIKSI se sinusta pitäisikään tehdä?

Lisäksi jokainen täällä tietää, ettei nuo tutkimukset joilla "pois suljetaan" sitä tai tätä ole mitenkään rehellisiä, ei oikea-aikaisia - ne ovat pelleilyä vain - ja sitäkö sitten pitäisi taas jatkaa.

... minusta tässä tärkeintä on herätellä keskustelua näistä "ah niin rehellisistä tutkimuksista ja ooh miten hiton rehellisistä lausunnoista ja lääkäreistäkin..." ONKO niitä olemassakaan ja jos, niin MISSÄ??

Mutta SINUSTA siis pitäisi testata sairautta, jota ei voi hoitaa - ja joka voi jokaisesta altistuksista röyhähtää lentoon...

... tehdä testi, joka vie sairasteluani pahempaan suuntaan - testi jonka lääkärit ovat ehdottomasti kieltäneet... ? MIKSI se sinusta pitäisikään tehdä

Kun TTL lopetti homealtistukset vuonna 2007, niin ammattitautilaissamme mainittuja ALLERGISIA keuhkosairauksia testataan työsuhteessa olevien kohdalla ainoastaan ja vain työpaikka-altistuksella.
        Mikäli työsuhde on jostain syystä päättynyt, niin TTL altistaa AMMATTIASTMAN toteamiseksi vain yhdellä homeallergeenilla, eli A.fumigatuksella.

Kun teit omasta vuonna 2006 TTL:n suorittamasta tutkinnasta kantelun lääninhallitukselle, niin mikäli ajat takaa sitä, että lääninhallitus toteaisi sinua koskevien TTL:n tutkimuslausuntojen pohjalta sinun sairastavan jotain kolmesta alveoliittilajista, niin varmaan ymmärrät, että todennus AKUUTIN allergisen alveoliitin toteamisen suhteen on menetetty, koska keuhkokuvassa näkyvät inflitraatit (keräytymä, tiivistymä) häviävät viikkojen kuluessa ja lievissä muodoissa keuhkokuva voi olla normaalikin.
        Diffuusiokapasiteettiarvo kuitenkin laskee.

KROONISEN ALVEOLIITIN KOHDALLA sitä ei ole menetetty, koska tuo sairaus ilmenee jo Thorax-kuvannossa keuhkojen ylälohkopainotteisina vaurioina, eli emfyseemana ja sidekudostumisena (fibroosi) sekä difuusiokapasiteettiarvon jatkuvana alenemisena. Sairaus on tappava, koska immuunijärjestelmä tuhoaa keuhkorakkuloita jatkumona, vaikka altistus päättyykin.
        Kai tuon lausunnon antaneella lääkärilläkin on ollut sinua koskeneet tutimustiedot käytössään, koska häkin toteaa ETTEI KEUHKOJEN TOIMINTAKOKEISSA OLE ALVEOLIITTIIN VIITTAAVAA, keuhkoputkitasolla kylläkin.

Eli mikäli sinä itse epäilet saaneesi PYSYVIÄ keuhkorakkula-aluevaurioita työpaikka-altistuksestasi tai TTL:n homealtistuksesta, niin hankkisitko lähetteen diffuusiokapasiteettiarvosi mittaamiseen.
        Mikäli arvo on alle normaalin (alle 75 %), niin jatkotutkimukset ovat paikallaan.

Mikäli haluat todennuttaa ODTS:n tai akuutin allegisen alveoliitin, niin nuo sairaudet selviävät vain työpaikka-altistuksella ja oikeaan aikaan tehdyillä keuhkotutkimuksilla KERA todetun KUUMEEN ja keuhkorakkulakuuntelun.
        Työpaikka-altistuksella selviää myös miten keuhkoputkesi reagoivat altistukseen, koska kirjoituksistasi päätellen ne eivät enää aiheuta yskimistä eivätkä eritä limaa.

Kun kirjoitit: "Mutta SINUSTA siis pitäisi testata SAIRAUTTA, jota ei voi hoitaa- ja joka voi jokaisesta altistuksesta röyhähtää lentoon", niin pääsääntöisesti VAIN ALLERGEEN-/antigeeniIALTISTUKSILLA LÄÄKETIEDE PYSTYY TOTEAMAAN allergisen sairauden/sairaudet, jonka perusteella allergikko on oikeutettu sairautensa pohjalta lain mukaisiin etuuksiin.
        Alveoliitti (yliherkkyyskeuhkokuume) todentaminen, olkoonpa sen aiheuttajana minkä tahansa orgaanisen pölyn sisältämät proteiinit, vaatii YKKÖSENÄ keuhkokuvatodennuksen, alveoliittiin sopivan oireilun ja todetun altistumisen orgaaniselle pölylle.

Mitä tulee mainitsemiisi "rehellisiin" lääkäreihin, niin erikoispoleilla todetaan perinteisiä kosteusvauriorakennusaltistussairauksia kaiken aikaa, vaan ei syy-yhteyttä kosteusvauriomikrobialtistukseen kuin ani harvoissa tapauksissa siitä huolimatta vaikka vuorottuluvapaa, siirto kosteusvauriomikrobivapaaseen työpisteeseen parantaa JO TODETUN sairauden/sairaudet.

Kosteusvauriomikrobialtistussairaudet pitäisi poistaa amattitautilaistamme kokonaan, kuten Ruotsissa tehtiin jo 1990-luvun alussa. Veronmaksajat säästäisivät euroja TTL:n palkkakustannuksissa, koska n. parinsadan kosteusvauriorakennussairastuneen vuosittainen ja kestoajaltaan kolmeviikkoinen ammattitautitutkinnan päättyminen vähentäisi henkilökunnan tarvetta.

• RIP
        Homeherkkä# kirjoitti:

Kun TTL lopetti homealtistukset vuonna 2007, niin ammattitautilaissamme mainittuja ALLERGISIA keuhkosairauksia testataan työsuhteessa olevien kohdalla ainoastaan ja vain työpaikka-altistuksella.
        Mikäli työsuhde on jostain syystä päättynyt, niin TTL altistaa AMMATTIASTMAN toteamiseksi vain yhdellä homeallergeenilla, eli A.fumigatuksella.

Kun teit omasta vuonna 2006 TTL:n suorittamasta tutkinnasta kantelun lääninhallitukselle, niin mikäli ajat takaa sitä, että lääninhallitus toteaisi sinua koskevien TTL:n tutkimuslausuntojen pohjalta sinun sairastavan jotain kolmesta alveoliittilajista, niin varmaan ymmärrät, että todennus AKUUTIN allergisen alveoliitin toteamisen suhteen on menetetty, koska keuhkokuvassa näkyvät inflitraatit (keräytymä, tiivistymä) häviävät viikkojen kuluessa ja lievissä muodoissa keuhkokuva voi olla normaalikin.

KROONISEN ALVEOLIITIN KOHDALLA sitä ei ole menetetty, koska tuo sairaus ilmenee jo Thorax-kuvannossa keuhkojen ylälohkopainotteisina vaurioina, eli emfyseemana ja sidekudostumisena (fibroosi) sekä difuusiokapasiteettiarvon jatkuvana alenemisena. Sairaus on tappava, koska immuunijärjestelmä tuhoaa keuhkorakkuloita jatkumona, vaikka altistus päättyykin.
        Kai tuon lausunnon antaneella lääkärilläkin on ollut sinua koskeneet tutimustiedot käytössään, koska häkin toteaa ETTEI KEUHKOJEN TOIMINTAKOKEISSA OLE ALVEOLIITTIIN VIITTAAVAA, keuhkoputkitasolla kylläkin.

Eli mikäli sinä itse epäilet saaneesi PYSYVIÄ keuhkorakkula-aluevaurioita työpaikka-altistuksestasi tai TTL:n homealtistuksesta, niin hankkisitko lähetteen diffuusiokapasiteettiarvosi mittaamiseen.
        Mikäli arvo on alle normaalin (alle 75 %), niin jatkotutkimukset ovat paikallaan.

Mikäli haluat todennuttaa ODTS:n tai akuutin allegisen alveoliitin, niin nuo sairaudet selviävät vain työpaikka-altistuksella ja oikeaan aikaan tehdyillä keuhkotutkimuksilla KERA todetun KUUMEEN ja keuhkorakkulakuuntelun.
        Työpaikka-altistuksella selviää myös miten keuhkoputkesi reagoivat altistukseen, koska kirjoituksistasi päätellen ne eivät enää aiheuta yskimistä eivätkä eritä limaa.

Kun kirjoitit: "Mutta SINUSTA siis pitäisi testata SAIRAUTTA, jota ei voi hoitaa- ja joka voi jokaisesta altistuksesta röyhähtää lentoon", niin pääsääntöisesti VAIN ALLERGEEN-/antigeeniIALTISTUKSILLA LÄÄKETIEDE PYSTYY TOTEAMAAN allergisen sairauden/sairaudet, jonka perusteella allergikko on oikeutettu sairautensa pohjalta lain mukaisiin etuuksiin.
        Alveoliitti (yliherkkyyskeuhkokuume) todentaminen, olkoonpa sen aiheuttajana minkä tahansa orgaanisen pölyn sisältämät proteiinit, vaatii YKKÖSENÄ keuhkokuvatodennuksen, alveoliittiin sopivan oireilun ja todetun altistumisen orgaaniselle pölylle.

Mitä tulee mainitsemiisi "rehellisiin" lääkäreihin, niin erikoispoleilla todetaan perinteisiä kosteusvauriorakennusaltistussairauksia kaiken aikaa, vaan ei syy-yhteyttä kosteusvauriomikrobialtistukseen kuin ani harvoissa tapauksissa siitä huolimatta vaikka vuorottuluvapaa, siirto kosteusvauriomikrobivapaaseen työpisteeseen parantaa JO TODETUN sairauden/sairaudet.

Kosteusvauriomikrobialtistussairaudet pitäisi poistaa amattitautilaistamme kokonaan, kuten Ruotsissa tehtiin jo 1990-luvun alussa. Veronmaksajat säästäisivät euroja TTL:n palkkakustannuksissa, koska n. parinsadan kosteusvauriorakennussairastuneen vuosittainen ja kestoajaltaan kolmeviikkoinen ammattitautitutkinnan päättyminen vähentäisi henkilökunnan tarvetta.

Kantelussani on kyse siitä, että haen TOTUUTTA.

Totuutta noista ammattitautitutkimuksista ja siitä miten ne tehdään! TOTUUTTA siihen, mistä myös tuo lääkärikin kirjoitteli, että OLISI PITÄNYT sitä ja tätä...

Miten voi mennä niin, että tuo ryhmä saa huseerata miten vain ja jättää työnsä tekemättä, kirjaamatta ylös MIKSI mitäkin tekivätkään...

Ei minulla ole tarvetta sairastaa yhtään mitään! Jotakin sairastan, mutta mitä? Tuskin siihen ikinä selvyyttä tulee, niin vahvoilla tämä "ei voi jälkikäteen" yms. roska on...

Minulle ei ole yhtään sairaalaa missä voisin mennä turvallisesti noihin tutkimuksiin, joiden tulokset taas lukee ja tulkitsee joko ko. ryhmään kuuluva ...

Jos jo BAL-tutkimuksen tulos voidaan kirjoittaa väärin, eikä sitä jälkikäteen kukaan korjaa..., ammattitautitiimi tekee tutkimuksia, hoitaa aiheuttamiansa oireita kirjaamatta niitä ylös... EN OIKEIN usko että tämä systeemi siis edelleenkään HOKKUS POKKUS muuttuisi rehelliseksi!

Enemmän tässä nyt on enää kyse avoimesta keskustelusta!

En katso puukottavani yhtäkään henkilöä selkään! Jos lääkärinä kirjoittaa potilaalle tietoa, en ymmärrä sen tiedon julkistamisen olevan "puukottamista". Jokainen nyt tajuaa etteivät lääkärit tuosta noin mitään kirjoittele.. he perustavat arvioinsa aina johonkin ... arvioita, jotka voivat toki tarkemmassa käsittelyssä muuttuakin ja niiden ehkä pitäisikin muuttua. Mutta ei niiden salaisiksi pidä muuttua.

Minulle ei henk.koht. ole mitään hyöytyä noista tutkimuksista mistä kirjoittelet.

Ja nuo minun ongelmani ovat ihan hiukkasen laajemmat kuin pelkästään yskä ja lima.. Minua OKSETTAA ajatella, että menisin keskustelmaan noista tutkimuksista jonkun lääkärin kanssa... että nyt pitäisi ottaa se ja se tutkimus... voi helvetti EVVK

Tuo lääkärin lausuntohan pyydettiin jatkotutkimustarpeen kartoittamiseen... sitä siinä EI MAINITA mitenkään. Tyttäreni luki lausunnon ja oli ääri vihainen siitä, että siinä tuo kirjoittava lääkäri kirjoittaa noin 1/3 lausunnon teksteistä itsestään. MIKSI?

Lausunnossa ei lue tarvitseeko niitä jatkotutkimuksia tuon lääkärin mukaan, menikö ammattitautitutkimukset putkeen, asioita joista nimenomaan keskustelua kävimme.

Lausunnossa jää käsiin tieto, jossa epäillään jotakin sairautta olevan keuhkoissani, mitä ja mitä esitetään asian tiimoilta... se jääkin sitten jo auki. Mutta "jos kyseessä on mikrobitoksiinien aiheuttama reaktio (myrkytys), sellaiseen ei ole muuta hoitoa kuin altistuksen huolellinen välttäminen."

Ongelmana on, miten näitä asioita tutkitaan ja tulkitaan?

Kun TTL:n ensimmäisen laimennosliuos-altistuksen jälkeen sairastuin pahasti, tk-lääkäri kuvautti keuhkoni, hän vaati, että otan kuvat mukaani ja vien ne näytille ja ne katsotaan ennen uutta altistusta... siihen ei tuo tiimi ollut kovinkaan suostuvainen, mutta useaan otteeseen asiaa kysyessäni tuo keuhkolääkäri suostui noita kuvia parin metrin päästä valotaululta katsomaan hetken, hän totesi ettei niissä mitään näkynyt... mitä sellaista niissä näki tk-lääkäri, mitä ei sitten taas tuo tiimin keuhkolääkäri nähnytkään, vai oliko kyse tk-lääkärin epävarmuudesta ja MIKSI hän ylipäätään otatti nuo keuhkokuvat? Siitäkin sain pyyhkeitä, ettei pidä VAATIA kuvia, koska säteily on vaarallista... kuitenkin myös tämä ammattitautitiimi kuvautti keuhkoni altistuksen jälkeen... ja juurihan heillä oli keuhkoistani ne kuvat, missä ei mitään näkynyt! Mitä sellaista he epäilivät astmaa hakevassa altistuksessa tapahtuneen, jotta nämä "vaaralliset" keuhkokuvat oli syytä ottaa? Miksi aloitettiin kortisonilääkitys... miksi avaava ja happi eivät tilannettani auttaneet... miksi yökkönen oli vihainen tiimille ja kertoi että lisää hapen määrää arvellen sen auttavan minua enemmän...

Näistä ongelmista ei ole mainintaa... eikä diffuusiokapasitettia mitattu!

Uskoisitko sinä tutkimuksiin ja niiden tulkintaan kaiken sen jälkeen mitä itse olen kokenut - TUSKIN!

Haluaisin naulata ne päätökset, jotka estävät toksiinitutkimukset työpaikkani sisäilmasta! En usko että minua voi enää kukaan millään päätöksellä tai tutkimuksella auttaa, mutta työkaverita vielä vois auttaa, JOS sitä halua auttamiseen olisi, eikä kaikkea vain olisi tarve peitellä.

• RIP
        Homeherkkä# kirjoitti:

>Hei.
        >
        >tiedustelisin missä vaiheessa voisin odotella kanteluuni päätöstänne ja
        >ohjeistusta miten edetä asiani kanssa.
        >
        >
        >Ystävällisin terveisin

"Kantelunne ratkaisu laadittiin käytännössä jo liki vuosi sitten. Ongelmaksi jäi vain se vastataanko/ kommentoidaanko ja miten tarkkaan niihin lukuisiin kysymyksiin ja 'kummasteluihin', joita vastineessanne oli esitetty. Lääninhallitus ei yleensä hanki asiantuntijoilta vastauksia kantelijoiden esittämiin kysymyksiin tai yritä itse niitä avata.

Koska itse olen vuosia näitä asioita tutkinut, päätin yrittää vastata ainakin osaan, mutta mm. pandemian uhka on työllistänyt minua jo pitkään. Liki kaikki minulla olleet kantelut on siksi siirretty muille työntekijöille lääninhallituksessa. Kantelunne on pöydälläni ja olen siihen vähitellen vastauksia koonnut. Nyt kun pandemiahuippu lähestyy en uskalla luvata mitään tarkkaa aikaa, hallinnolliset työt julkisen ja yksityisen terveydenhuollon ohjaamisessa pandemian hoidossa on priorisoitu. Tässä vaiheessa ilta-ajatkin on jo otettu käyttöön.

Muistutan kuitenkin, että lääninhallitus ei voi päätöksellään määrätä terveydenhuollon ammattihenkilöä, miten hänen tulee lääkitä potilasta; kukin terveydenhuollon ammattilainen, lähinnä potilaan oma hoitava lääkäri päättää siitä. Lääninhallitus valvoo, että annetut hoidot ovat hyvän hoitokäytännön mukaiset.

Pyydän anteeksi päätöksen viivästymistä.

Yst. terv.

Helena Mussalo-Rauhamaa

"

• hyöty/haitta
        Homeherkkä# kirjoitti:

"Kosteusvauriomikrobialtistussairaudet pitäisi poistaa amattitautilaistamme kokonaan, kuten Ruotsissa tehtiin jo 1990-luvun alussa. Veronmaksajat säästäisivät euroja TTL:n palkkakustannuksissa, koska n. parinsadan kosteusvauriorakennussairastuneen vuosittainen ja kestoajaltaan kolmeviikkoinen ammattitautitutkinnan päättyminen vähentäisi henkilökunnan tarvetta."

Näillä tutkimuksilla pyritään näyttämään toteen, ETTEI sairastunut ole sairastunut ammattitautiin, ei riitä prosentit, ei niillä ole tarkoituskaan TUTKIA mitä potilas, tutkittava sairastaa ja miten häntä tulisi auttaa.

Kyse on siitä, sairastaako astma vaiko ei, vai tuliko ihan nuha.

Vakuutuspuolen ongelmat ja halu tiedetään, työpaikat ja työntekijät tarvitsevat apua korjatakseen ja ennaltaehkäistäkseen tilanteita. Siihen ennaltaehkäisyys pitäisi nuokin rahat pistää.

Kun miettii miten moni oireilee ja sairastuu ja miten harva minkäänlaista apua saa, tuo on aivan tarpeeton, ellei jopa vaarallinenkin ryhmä "auttamaan" - kun tarkoitus on enemänkin kertoa, ettei mitään ongelmia ole tai ne ovat niin lieviä, ettei oikeuta ammattitautiin kuitenkaan... tule muutaman vuoden päästä uudelleen, eiköhän me sulle sitten se ammattitautikin aikaiseksi saada... oli vitsi, jota heittelimme tuolla osastolla... käytännössä homma meni niin, nyt ei vielä ole... jospa sitten kohta olis...

Usea ei pääse siihen uusintaan... kun ei rahoitusta tule, joten

Ja mitä sitten? ONKO se "lääkitys" oikea... sairastuuko kaikki tosiaan astmalääkkein hoidettaviin sairauksiin, vai pitäisikö niitä myrkkyjä ja myrkytyksiäkin aloittaa edes vähän jo pohtimaan.. että peffailu ei ehkä ihan kerrokaan kaikkea... mahdollisesti, saattaisiko olla niin...

Vaikka nykysäännöksin ei, nykytutkimuksin ei...

Mitä sitten - eikö tärkeintä olisi auttaa ja korjata ne säännökset sitten kuntoon... saattaisiko se olla oikea tie... mahdollisesti ?

• homehkusettaa
        Homeherkkä# kirjoitti:

keuhkosairaudesta. Ei itiöt meille mitään tee. Lue nyt vihdoin ja viimein sitä kolmatta ostamaasi kirjaa, niin sinäkin vihdoin ja viimein ymmärrät, että kyse on bakteereiden (vain nämä kaksi tähän mennessä tunnistettu : Strweptomyces (=sädesieni) ja Bacillus) solunsa ulkopuolelle erittämistä aineenvaihduntatuotteista. Ne ovat tuttuja esim. ruokamyrkytysten yhteydessä. Nämä eksotoksiineiksi kutsutus myrkyt muodostuvat aminohapoista ja ne ovat jo aiheuttaneet ainakin 50 000 - 100 000 suomalaisen kuoleman. Sinunkin työtovereistasi L:rannan kelalta nämä myrkyt ovat tappaneet jo ainakin kolme, samoin minunkin. Nyt entiseltä työpaikaltani vihdoin ja viimein mitatataan nämä myrkyt. Aluksi luultiin, että radon-kaasu oli tappanut heidät. Myös sinulle laittomat altistuskokeet määrännyt Ritva Piipari sai syövän TTL:n rakennuksen mikrobimyrkyistä ja kuoli pois.

Usko nyt jo, mitä Henrik Wollff ja Helena Mussalo-Rauhamaa kertoivat tämän vuoden sisäilmastoseminaarissa.

• Homeherkkä#
        homehkusettaa kirjoitti:

keuhkosairaudesta. Ei itiöt meille mitään tee. Lue nyt vihdoin ja viimein sitä kolmatta ostamaasi kirjaa, niin sinäkin vihdoin ja viimein ymmärrät, että kyse on bakteereiden (vain nämä kaksi tähän mennessä tunnistettu : Strweptomyces (=sädesieni) ja Bacillus) solunsa ulkopuolelle erittämistä aineenvaihduntatuotteista. Ne ovat tuttuja esim. ruokamyrkytysten yhteydessä. Nämä eksotoksiineiksi kutsutus myrkyt muodostuvat aminohapoista ja ne ovat jo aiheuttaneet ainakin 50 000 - 100 000 suomalaisen kuoleman. Sinunkin työtovereistasi L:rannan kelalta nämä myrkyt ovat tappaneet jo ainakin kolme, samoin minunkin. Nyt entiseltä työpaikaltani vihdoin ja viimein mitatataan nämä myrkyt. Aluksi luultiin, että radon-kaasu oli tappanut heidät. Myös sinulle laittomat altistuskokeet määrännyt Ritva Piipari sai syövän TTL:n rakennuksen mikrobimyrkyistä ja kuoli pois.

Usko nyt jo, mitä Henrik Wollff ja Helena Mussalo-Rauhamaa kertoivat tämän vuoden sisäilmastoseminaarissa.

uossa äskettäin uutisoitiin, että suomalaisten keski-ikä nousee vuodella neljää vuotta kohti.
        1800-luvulla keski-ikä oli päälle neljänkympin, nyt yli 80 kympin.

Ja sinun mielestäsi 50 000 - 100 000 suomalaista on kuollut bakteerimyrkkyihin.
        Kertoisitko missä ajassa ja mihin MYRKKYSAIRAUKSIIN?

Kun äskettäin julkaistiin vuoden 2007 kuolintilastot, niin työikäisistä (15-64) kuoli KASVAIMIIN 2874 henkilöä, sydän- ja verenkietoelinten sairauksiin 2557 henkilöä ja ALKOHOLIIN 1796 henkilöä.
        Todettin myös, että syöpäkuolleisuusriski on suurin miestarjoilijoilla.

Kun alle 15 vuotiaiden kuolleisuus on todella pieni maassamme, niin hekään eivät kuole myrkkysairauksiin, vaikka jo koti saattaa olla kosteusvaurioinen ja jatkumona päiväkoti, koulu ja ammattiin valmistava oppilaitos, ammattikorkeakoulut tai yliopisto.
        Astmaan sairastuvuus on kuitenkin lasten keskuudessa huolestuttavaa, koska vuoittain yli 4000 lasta sairastuu Kela-astmaan, eli saa sv-lain mukaisen erityiskorvauksen astmalääkitykseen.

Kun lapsemme ovat "myrkynkestäviä", niin sitä ovat myös lehmämme ja sikamme ja niitä hoitavat maanviljelijämme.
        Kun kehoitat minua alvariinsa lukemaan M S-S:n teosta, niin siitä käy NIMENOMAAN ILMI, ETTÄ NAVETOISTA JA SIKALOISTA EI PUUTU MIKROBEJA, siis niitä myrkkyätuottaviakaan.
        Kun lehmät, vasikat, siat, porsaat ja niitä hoitavat maanviljelijätkään eivät kuole MIRKOBIMYRKKYSAIRAUKSIIN/-syöpiin, niin
        huuhaata on esittämäsi MYRKKYKUOLLEISUUS.

Maanviljelijöillähän todetaan juuri niitä SAMOJA ALLERGISIA AMMATTITAUTEJA kuin mitä todetaan kosteusvauriorakennusaltistuksessakin olevilla.

Mitä tulee SINUN mainintaasi TTL:n suorittamista LAITTOMISTA HOMEaltistuskokeista, niin se on vain sinun mielipiteesi. Moni on saanut HOMEALTISTUKSILLA heille kuuluvat lain mukaiset AMMATTITAUTIetuudet jo sitten 1960-luvun niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

• Homeherkkä#
        homehkusettaa kirjoitti:

M S-S kirjoittaa kirjassaan vuonna 1999, että Asbergillus vercikolor, joka kasvaa mielellään tapettiliisterissä, erilaisissa liimoissa, oljessa ja mädässä puussa tuottaa UMMEHTUNUTTA HAJUA, GEOSMIINIA.

Tiede-lehden nro 6/2008 "Mikä mullassa tuoksuu" artikkelin mukaan GEOSMIINI-tuoksua ( mullan, keväisen maan ja sateen jälkeinen tuoksu) tuottavat SÄDESIENET.

Kun maaperässä ON TUTKIMUSTEN MUKAAN SÄDESIENIÄKIN pilvin pimein, myös MYRKKYÄTUOTTAVIA, niin kummallista kylläkin maan kaikki pikku matoset ja muut pieneliöt näyttävät voivan vallan mainiosti, eli nekään eivät kuole sädesienimyrkkyihin.

Minäkin haukoin henkeäni vuosikausia maanhajusta, vaan en enää pariin vuoteen.

• hoh hoijaaa
        Homeherkkä# kirjoitti:

uossa äskettäin uutisoitiin, että suomalaisten keski-ikä nousee vuodella neljää vuotta kohti.
        1800-luvulla keski-ikä oli päälle neljänkympin, nyt yli 80 kympin.

Ja sinun mielestäsi 50 000 - 100 000 suomalaista on kuollut bakteerimyrkkyihin.
        Kertoisitko missä ajassa ja mihin MYRKKYSAIRAUKSIIN?

Kun äskettäin julkaistiin vuoden 2007 kuolintilastot, niin työikäisistä (15-64) kuoli KASVAIMIIN 2874 henkilöä, sydän- ja verenkietoelinten sairauksiin 2557 henkilöä ja ALKOHOLIIN 1796 henkilöä.
        Todettin myös, että syöpäkuolleisuusriski on suurin miestarjoilijoilla.

Kun alle 15 vuotiaiden kuolleisuus on todella pieni maassamme, niin hekään eivät kuole myrkkysairauksiin, vaikka jo koti saattaa olla kosteusvaurioinen ja jatkumona päiväkoti, koulu ja ammattiin valmistava oppilaitos, ammattikorkeakoulut tai yliopisto.
        Astmaan sairastuvuus on kuitenkin lasten keskuudessa huolestuttavaa, koska vuoittain yli 4000 lasta sairastuu Kela-astmaan, eli saa sv-lain mukaisen erityiskorvauksen astmalääkitykseen.

Kun lapsemme ovat "myrkynkestäviä", niin sitä ovat myös lehmämme ja sikamme ja niitä hoitavat maanviljelijämme.
        Kun kehoitat minua alvariinsa lukemaan M S-S:n teosta, niin siitä käy NIMENOMAAN ILMI, ETTÄ NAVETOISTA JA SIKALOISTA EI PUUTU MIKROBEJA, siis niitä myrkkyätuottaviakaan.
        Kun lehmät, vasikat, siat, porsaat ja niitä hoitavat maanviljelijätkään eivät kuole MIRKOBIMYRKKYSAIRAUKSIIN/-syöpiin, niin
        huuhaata on esittämäsi MYRKKYKUOLLEISUUS.

Maanviljelijöillähän todetaan juuri niitä SAMOJA ALLERGISIA AMMATTITAUTEJA kuin mitä todetaan kosteusvauriorakennusaltistuksessakin olevilla.

Mitä tulee SINUN mainintaasi TTL:n suorittamista LAITTOMISTA HOMEaltistuskokeista, niin se on vain sinun mielipiteesi. Moni on saanut HOMEALTISTUKSILLA heille kuuluvat lain mukaiset AMMATTITAUTIetuudet jo sitten 1960-luvun niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Miksi joku sairastuu syöpään, johonkin toiseen sairauteen ja kuolee siihen? Mistä SINÄ tiedät noin varmasti, miksi se syöpä ihmiseen tulee, miksi hän sairastuu ylipäätään mihinkään?

Mihin perustat tuon "varman" tietosi, että kuolema on ns. luonnollinen, eikä johdu esim. myrkyistä, kun henkilö kirjataan kuolleeksi syöpään tai muuhun sairauteen.

Tuollainen varmuus on tietysti ihailtavaan, mutta MIHIN SE PERUSTUU?

Miten voit olla niin varma noista sun tilastoistasi ja niiden kirjaamista tiedoista... kun ihminen myrkyttyy, mihin hän kuolee - myrkkyyn, vaiko sen myrkytyksen aiheuttamiin erilaisiin sairauksiin tai jopa mahdollisesti sairauskohtaukseen, joka taas johtaan autokolariin... kaikki on jossittelua..

Tuollaista varmuutta ei ole, jos vähänkään AJATTELEE mitä kirjoittaa!

• kasiainen8
        Homeherkkä# kirjoitti:

M S-S kirjoittaa kirjassaan vuonna 1999, että Asbergillus vercikolor, joka kasvaa mielellään tapettiliisterissä, erilaisissa liimoissa, oljessa ja mädässä puussa tuottaa UMMEHTUNUTTA HAJUA, GEOSMIINIA.

Tiede-lehden nro 6/2008 "Mikä mullassa tuoksuu" artikkelin mukaan GEOSMIINI-tuoksua ( mullan, keväisen maan ja sateen jälkeinen tuoksu) tuottavat SÄDESIENET.

Kun maaperässä ON TUTKIMUSTEN MUKAAN SÄDESIENIÄKIN pilvin pimein, myös MYRKKYÄTUOTTAVIA, niin kummallista kylläkin maan kaikki pikku matoset ja muut pieneliöt näyttävät voivan vallan mainiosti, eli nekään eivät kuole sädesienimyrkkyihin.

Minäkin haukoin henkeäni vuosikausia maanhajusta, vaan en enää pariin vuoteen.

et ole ajatelut tuota tutkijan uraa?

Tietysti se on niin, että sillä missä se yhteydessä se kosteusvaurio on/oli, ei ollut mitään merkitystä... että nämä meidän teollisuuden jätemateriaalien käyttö, ei aiheuta mitään lisäongelmia, kun se kosteusvaurio kostuu, kuivuu, kostuu, kuivuu...

Ja aivan päivänselväähän se on, että jos joku juttu ei ole myrkyllinen KAIKILLE ja KAIKELLE, niin ei se ole myrkyllinen millekään eikä kenellekään. Kuka vain tietää tuon, että myrkky on aina myrkyllistä, ja silloin mikään eläin/ihminen/kasvi ei ole siltä myrkyltä suojassa. Tietysti se on noin. Tottakai se on noin.

Että se kipsilevy ja sen sisältämät teollisuusjätteet, eivät ole ongelma, ne betonin sisältämät jätteet jne... ne eivät ole se tämän jutun ongelma ollenkaan.

Vaan - hei tämä on sitä kolmostyypin erittäin sitä tai tätä allergiaa joka ilmenee kaikille just niin kuin se ilmenee sulla. Totta kai se menee niin, että juuri SINUN ongelmasi ovat se vertailukohta ja AINOA oikea tapa sairastua. Perimällä, tms. niillä ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule olemaankaan mitään roolia siihen miten joku sairastuu ja joku toinen ei sairastu. Ei ole kyse hormooneistakaan, koska sinähän olet kaitpa nainen ja silloin niilläkään ei ole mitään merkitystä, koska sulla on ihottumaa ja silleen, ei ole astmaa mutta se vahva epäily on.. joten siis kukaanko ei voi sairastua eritavoin kuin sinä... MIKSI ihmeessä sinä et sitten sairastunutkaan astmaan? Kummallista, jos sinun oireesi ja sairautesi ovat se korrelaatio - astmaa ei siis kosteusvaurioista tule?

• ()()()(
        hoh hoijaaa kirjoitti:

Miksi joku sairastuu syöpään, johonkin toiseen sairauteen ja kuolee siihen? Mistä SINÄ tiedät noin varmasti, miksi se syöpä ihmiseen tulee, miksi hän sairastuu ylipäätään mihinkään?

Mihin perustat tuon "varman" tietosi, että kuolema on ns. luonnollinen, eikä johdu esim. myrkyistä, kun henkilö kirjataan kuolleeksi syöpään tai muuhun sairauteen.

Tuollainen varmuus on tietysti ihailtavaan, mutta MIHIN SE PERUSTUU?

Miten voit olla niin varma noista sun tilastoistasi ja niiden kirjaamista tiedoista... kun ihminen myrkyttyy, mihin hän kuolee - myrkkyyn, vaiko sen myrkytyksen aiheuttamiin erilaisiin sairauksiin tai jopa mahdollisesti sairauskohtaukseen, joka taas johtaan autokolariin... kaikki on jossittelua..

Tuollaista varmuutta ei ole, jos vähänkään AJATTELEE mitä kirjoittaa!

rouva RIP, Kaarisulku tai mikä milloinkin, yrittäisit etsiä itsellesi vähän suurempia ympyröitä. Aikaisemmin täällä kirjottelit, että sulla pettää tässä jutussa ensin pää ja vasta sitten keuhkot. Ilmeisesti omaat ennustajan lahjoja.

Jos suomalaisten keskimääräinen elinikä on jatkuvassa nousussa samaan aikaan, kun rakennusten kosteusvauriot lisääntyvät, niin aika heikko on logiikkasi, jos päättelet satojen tuhansien ihmisten kuolevan hometalojen myrkkyjen johdosta. Ja se syöpäriskikin oli merkittävin miestarjoilijoilla. En ole erityisemmin kuullut puhuttavan ravintoloiden homeongelmista enkä koskaan henkilökohtaisesti muista homeenhajuiseen ravintolaan koskaan eksyneenikään.

• tilastot / tilastot
        ()()()( kirjoitti:

rouva RIP, Kaarisulku tai mikä milloinkin, yrittäisit etsiä itsellesi vähän suurempia ympyröitä. Aikaisemmin täällä kirjottelit, että sulla pettää tässä jutussa ensin pää ja vasta sitten keuhkot. Ilmeisesti omaat ennustajan lahjoja.

Jos suomalaisten keskimääräinen elinikä on jatkuvassa nousussa samaan aikaan, kun rakennusten kosteusvauriot lisääntyvät, niin aika heikko on logiikkasi, jos päättelet satojen tuhansien ihmisten kuolevan hometalojen myrkkyjen johdosta. Ja se syöpäriskikin oli merkittävin miestarjoilijoilla. En ole erityisemmin kuullut puhuttavan ravintoloiden homeongelmista enkä koskaan henkilökohtaisesti muista homeenhajuiseen ravintolaan koskaan eksyneenikään.

kuka täällä mitäkin kirjoittaa? Itse en ole KOSKAAN kirjoittanut kuinka moni kuolee ja mihin kuolee!

Nämä päättelyt kuka kirjoittaa ja mitä, ne ovat ihan näitä virtuaali-ihmisten päätelmiä.

Luetun ymmärtäminen, se on ylipäätään tärkeää!

Ettei väitä TILASTOJA yhdeksi ja ainoaksi totuudeksi. Sehän on täysin naurettavaa, oli se tilasto mikä tahansa se on ja pysyy tilastona ja tilastotiede on tilastotiedettä. No moni sen ymmärtääkin, vaikka sinulle homeherkkä se näyttää kovin vaikeaa olevankin.

• JOPe78
        ()()()( kirjoitti:

KIITOS tuosta varmasta tiedostasi, kiinteistöt joissa on ravintola ovat jotenkin immuuneja kosteusvaurioille.

Luulisi sen olevan toiminnan kannalta jopa päinvastoinkin, mutta upea tietohan tuo on.
        Onko tämä tilastoitua tietoa, vai ihan omaa päättelyä?

• jep jep
        ()()()( kirjoitti:

syöpähoitojen yleisyydestä, yleistymisestä, hoitojen onnistumisesta ja eliniän pidentymisestä siinä kun hoidotkin paranevat, että voisi vaikka sairastaakin sitä syöpää lopun ikäänsä, muttei siihen nykyhoidoin nopeasti menehdykään...

on mitään tilastoa siitä, miten sairaudet ovat lisääntyneet, hoitojen tehoista ???

kun hirveästi tykkää tilastoista, voisi miettiä niitä tilastoja moneltakin kantilta... eikös

• RIP

Hei

Vaikutelmakseni jää ettei sinulla ole astmaa vaan jokin muu homeen aiheuttama keuhkosairaus, onko se sitten krooninen bronkiitti, ODTS vai mykotoksikoosi. Oireet ja löydökset joita sinulla on, olen nähnyt monella muullakin potilaalla. Minkä homeiden kanssa olet työpaikallasi ollut tekemisissä? Se olisi tässä nyt aivan oleellinen tieto. Herää myös kysymys mitä oikeastaan sait altistuskokeen yhteydessä, oliko liuos väärä, mahdollisesti jollain mikrobilla kontaminoitunut vai oliko TTL:n tiloissa ongelmaa? Tiedän henkilöitä jotka ovat tulleet hyvin kipeäksi TTLn vuodeosastolla ilman altistustakin. On myös henkilöitä jotka väittävät sairastuneensa vasta TTL:n altistuskokeen jälkeen, mutta jonkin sairauden tai oireiden vuoksi heidät oli kuitenkin TTL:lle lähetetty.

SInulle olisi ehdottomasti pitänyt tehdä uusi diffuusiokapasiteettimittaus altistuskokeen jälkeen.

Kenelle kantelu on tehty ja mitä vaadit, se jäi vähän epäselväksi.

terv cc

Quoting cc pe 20. helmikuuta 2009 17:45:08:

• RIP

cc

Quoting cc la 21. helmikuuta 2009 20:40:09:

• RIP
        RIP kirjoitti:

cc

Quoting cc la 21. helmikuuta 2009 20:40:09:

> VASTAUSTA
        >
        >
        >
        >
        >
        > verovirasto.
        >
        >
        >

• RIP
        RIP kirjoitti:

> VASTAUSTA
        >
        >
        >
        >
        >
        > verovirasto.
        >
        >
        >

>
        >
        >
        >
        > diagnoosini oikea.
        >
        > Haluan, että sairauteni haitta-aste on oikea, oli sairaus mikä vain.
        >
        >
        >
        >
        >
        >

• RIP
        RIP kirjoitti:

>
        >
        >
        >
        > diagnoosini oikea.
        >
        > Haluan, että sairauteni haitta-aste on oikea, oli sairaus mikä vain.
        >
        >
        >
        >
        >
        >

Hei

Totta kai saat sinutella.

Ensiksikin sinä et ole vastuussa niistä muista siellä työpaikalla. Vain itsestäsi.

Pysy poissa altistuksesta, se on ainoa varma hoito. Jos voit tehdä töitä olematta tekemisissä työpaikan henkilöiden ja papereiden kanssa niin hyvä. Jos et pysty, niin työttömyys tai työkyvyttömyyseläkekin on parempi kuin sairauden eteneminen. Muuten voit yrittää viettää niin normaalia elämää kuin on näissä oloissa mahdollista. Oma elimistösi on paras mittari siitä mitä voit tehdä ja mitä et.

Kortisoni on kyvä lääke oikein käytettynä mutta kortisonin ja astmalääkkeiden turvin ei saa altistusta jatkaa. Kyse on myrkytyksestä kun ollaan tekemisissä toksisten homeiden kanssa. Osa toksiineista lamaa oman solupuolustuksen, osa rikkoo solut (siitä tulee kipu hengitysteissä, makrofagit) ja sitten aktivoituvat muut immunologiset mekanismit, joiden seurauksena tulevat kilpirauhassairaudet, reuma ja mahdollisesti syöpä. Eri mikrobit voimistavat toistensa myrkkyvaikutuksia. Siitä on olemassa useita väitöskirjoja.

Kansanterveyslaitoksen tiloissa on myös kosteusvaurioita, HUSin sairaaloissa myös, Jorvi on menossa remonttiin. Itse oireilin 80-luvulla TTL:n päätalossa, pahiten vuodeosastolla. Luulin oikeasti yskäni olevan psyykkistä, koska elämäntilanteeni oli tuolloin muutenkin ahdistava. Keuhkolääkäri Helena Keskinen sanoi minulle tuolloin: Tuula lopeta tuo yskiminen. Jos yskit noin, saat astman. Ihan kuin ihminen voisi itse valita yskittääkö vai ei. Yskäni loppui kun lopetin työskentelyn TTL:lla v 1984.

Tiloja korjataan, mutta korjaukset eivät onnistu. TTL:n korjausten aikana siellä sattui uusia vesivahinkoja ja vesi valui jo korjattuihin tiloihin. Toiminnat pidetään käynnissä vaikka tiedetään ettei osastoinnit ja alipaineistukset estä itiöiden leviämistä.

Mitä me voimme tehdä: ehdota Taikin väelle että teen sinne laajan oirekyselyn jossa otetaan huomioon infektiot, autoimmuunisairaudet, syövät ym. Kysely voidaan tehdä sähköpostin kautta ja myös opiskelijoille. Olen tehnyt kyselyn myös Kuvataideakatemian väelle. Lisäksi sieltä pitää kerätä pinnoille laskeutunutta pölyä ja lähettää Mirja Salkinoja-Saloselle analysoitavaksi, kuinka paljon ja mitä toksiineja löytyy. Näytteenottovälineet ja ohjeet saadaan Risto Salinilta Inspector Sec Oy:stä. Oletko puhunut Salinin kanssa?

Ihmiset ovat tärkeitä, museovirasto voi ihan rauhassa suojella pilalla olevia rakennuksiaan. Ei niitä tarvi pitää käytössä.

Sinun omassa asiassasi Helena Mussalo-Rauhamaa on oikea ja hyvä ihminen. Ongelmana vain on se että hänellä on liikaa työtä. Joudumme odottelemaan kantelun käsittelyä. En tosin tiedä johtaako se mihinkään.

Minua on yritetty vaientaa moneen kertaan ja monelta taholta tässä homeasiassa. Kuitenkin juuri nyt tuntuu että tuuli on kääntymässä. Jopa KTL:n (nyk THL:n) Aino Nevalainen on TESSO-lehden haastattelussa myöntänyt toksisten homeiden merkityksen. Ministeriö ei vielä usko eikä OPM/OPH.

Tämä ei ole tiedettä, tästä on tullut uskovaisten asia ja paha kyllä lahkoja on sitten yhtä monta. TOksiineita on monia ja pahimmat toksiinit tulevat homeista. Hometoksiinit ja bakteeritoksiinit voimistavat toistensa vaikutuksia. Ei ole joko tai vaan sekä että. Nyt kiistellään ikäänkuin sienikeiton äärellä siitä kumpi on pahempi 'myrkkysieni', valkoinen vai punainen. Samaan aikaan 'myrkkykeiton' syöminen jatkuu. Jopa päiväkodeissa kouluissa ja sairaaloissa. Ensin pitäisi pelastaa ihmiset, sitten vasta analysoida 'keiton' sisältämät myrkyt. Kyse ei ole allergiasta.

xx on hyvä ihminen ja luotettava. Häneen voit luottaa. xx itse lähti pois TTL:ltä. En tosin tiedä miksi. Hän on varmasti myös edistänyt Jorvin korjauksia.

terv cc

Quoting cc la 21. helmikuuta 2009 23:35:30:

• voi hyvänen aika

En ymmärrä, mitä sinä tavoittelet tällä kaikella. Haukkumalla, heittämällä lokaa sen yhden lääkärin niskaan, joka on yrittänyt auttaa meitä homesairaita. Tuo lausunto tuntuu käsittämättömältä sähköpostiviestien perusteella, tosin taustojahan en tunne, mutta en silti ryhtyisi noihin toimenpiteisiin kuin sinä, puukottamaan selkään. Olettaisin, että lausunnon kirjoittaja tasapainottelee ihmisten auttamisen sekä yhteisössä pysymisen välillä. Kyllähän sitä voisi kirjoittaa ihan mitä vaan, mutta sitten lentää yhteisöstä pihalle, ei saa enää sisäpiiritietoja mistään jne. niin että voisi edes epävirallisesti auttaa ihmisiä. Mätä systeemi, mutta sen ehdoilla on mentävä, jos halutaan vaikuttaa.

Uskotko ihan oikeasti, että sähköpostikirjeenvaihdon ja lausunnon julkistamien perusteella lähdettäisiin tutkimaan, mikä niissä tutkimuksissa oikein mättää? Samat vanhat naamat ne tutkimuksetkin selvittää, lopputuloksen tietää jo etukäteen: ohjeistusta tarkennettava, perustettava uusi työryhmä miettimään tutkimistapoja. Eli käytännössä plus miinus nolla. Tai ehkä enemmän miinus kuin nolla...

Sen olen tässä homesairastelussa oppinut, että taistelemaan lähdetään vain silloin, kun on olemassa mahdollisuudet voittaa taistelut. Muuten taistelusta tulee vain yksi naula lisää omaan arkkuun, sekä lisäargumentti vastapuolen jargoniin: tämäKIN on tutkittu, eikä tässäKÄÄN ollut _yhtään_ _mitään_ _vikaa_.

Miten käytännössä ajattelet tilanteen etenevän tästä? Nyt on todennäköisesti homesairaiden asian ajajia yksi vähemmän sinulla itselläsi kohta syyte niskassa yksityisen kirjeenvaihdon julkaisemisesta homeasioiden mitätöijien silmissä taas yksi hihhuloija enemmän? Ja mitenkäs se menikään, palstalla moitit Nisuiisua henkilöiden nimien ja tietojen julkaisusta ilman ko. henkilöiden lupaa... Nyt toimit itse samalla lailla.

• RIP

just joo... niinhän se tietysti menee ;-)

• 17+4

käännä vain toinenkin poski ja makaa massa inahtamatta kun ylitsesi kävellään. LÄÄKÄRIT ovat jumalia, heidän tekojaan EI TULE arvioida ja arvostella!

EI missään tapauksessa tietenkään!

Ja jos YKSI sairastunut suututtaa JUMALAT - ei YHTÄKÄÄN sairastunutta auta YKSIKÄÄN JUMALA!

jeesustelua jeesustelun jälkeen

• RIP .

"Sen olen tässä homesairastelussa oppinut, että taistelemaan lähdetään vain silloin, kun on olemassa mahdollisuudet voittaa taistelut. "

Minä en hae voittoa, en tappiota - haen julkisuutta! TOTUUTTA!

Juuri sitä mitä kirjoitat - JUURI SITÄ -

"
        Tuo lausunto tuntuu käsittämättömältä sähköpostiviestien perusteella, tosin taustojahan en tunne, mutta en silti ryhtyisi noihin toimenpiteisiin kuin sinä, puukottamaan selkään. Olettaisin, että lausunnon kirjoittaja tasapainottelee ihmisten auttamisen sekä yhteisössä pysymisen välillä. Kyllähän sitä voisi kirjoittaa ihan mitä vaan, mutta sitten lentää yhteisöstä pihalle, ei saa enää sisäpiiritietoja mistään jne. niin että voisi edes epävirallisesti auttaa ihmisiä. Mätä systeemi, mutta sen ehdoilla on mentävä, jos halutaan vaikuttaa.
        "

Mitä luulet minulla olevan hävittävänä ? ;-)

- usko
        - toivo
        - luottamus

huomistakaan ei ole

• y12
        RIP kirjoitti:

just joo... niinhän se tietysti menee ;-)

kyllä tästä jokainen voi nähdä missä tilanteessa tuo auttaja työtään tekee. hänen rehellisyyttään ei epäile kukaan, mutta systeemi on MÄTÄ. ja se MÄTÄ systeemi tulee hyvin ilmi tässä.

Systeemi pyörittää lääkäreitä, ei lääkärit systeemiä.

• a p u A

Kertoisitko miten määrittelet sanan APU? Mitä apua ko. henkilö on saanut? Haluatko jakaa vastaavaa apua laajemminkin ?

• Agrrrrrrr
        RIP . kirjoitti:

"Sen olen tässä homesairastelussa oppinut, että taistelemaan lähdetään vain silloin, kun on olemassa mahdollisuudet voittaa taistelut. "

Minä en hae voittoa, en tappiota - haen julkisuutta! TOTUUTTA!

Juuri sitä mitä kirjoitat - JUURI SITÄ -

"
        Tuo lausunto tuntuu käsittämättömältä sähköpostiviestien perusteella, tosin taustojahan en tunne, mutta en silti ryhtyisi noihin toimenpiteisiin kuin sinä, puukottamaan selkään. Olettaisin, että lausunnon kirjoittaja tasapainottelee ihmisten auttamisen sekä yhteisössä pysymisen välillä. Kyllähän sitä voisi kirjoittaa ihan mitä vaan, mutta sitten lentää yhteisöstä pihalle, ei saa enää sisäpiiritietoja mistään jne. niin että voisi edes epävirallisesti auttaa ihmisiä. Mätä systeemi, mutta sen ehdoilla on mentävä, jos halutaan vaikuttaa.
        "

Mitä luulet minulla olevan hävittävänä ? ;-)

- usko
        - toivo
        - luottamus

huomistakaan ei ole

Aivan joo olen samaa mieltä. Systeemi on mätä. Sairaus on pilannut elämäni, en voi enää elää normaalisti. Kylässä ei voi käydä työura päättymässä 45-vuotiaana jatkuva kipu hengityselimissä. Rahaa ei kohta tule enää mistään. Haittaluokka on lievä haitta. Yks vaan - "ammattiastma altistuminen kosteusvauriomikrobeista" diagnoosilla. Vitt.... Perr tätä kitumista

• RIP
        Agrrrrrrr kirjoitti:

Aivan joo olen samaa mieltä. Systeemi on mätä. Sairaus on pilannut elämäni, en voi enää elää normaalisti. Kylässä ei voi käydä työura päättymässä 45-vuotiaana jatkuva kipu hengityselimissä. Rahaa ei kohta tule enää mistään. Haittaluokka on lievä haitta. Yks vaan - "ammattiastma altistuminen kosteusvauriomikrobeista" diagnoosilla. Vitt.... Perr tätä kitumista

En tiedä mistä johtuen, mutta minulla on nyt myös ns. uudenlaistakin kipua rintakehällä. Tt-lääkärin vastaanotolla kerroin ja ihmettelin asiaa siinä kun se kipu on taas enemmän päällänsäkin. Tt-lääkäri katsoi ja kysyi, että sattuuko enemmän kun nostat jalkaa ylös... istuin tuolissa ja pitelin kättäni rintakehällä... ja joo, kyllä sattui enmmän.

Tt-lääkäri kertoi, että kyse olisi rappeumasta. Kertoi, että yleensä tuo kipu tuntuu alaselässä tai ... en oikein tarkkaan muista miten kertoi, emme siitä paljon keskustelleet.

Mutta, jostakin syystä rintakehälläni on nyt siis myös tuollaista rappeutumisesta aiheutuvaa kipua. Ikävintä tässä on että nämä kivut ovat selkeästi nyt lisääntyneet ja ovat ihan päivittäistä jatkuvaa kipua.

Miksi rintakehäni rappeutuu - en tiedä johtuisiko mistä ja arvaappa tekeekö mieli selvittää sitä tässä rehelllisessä systeemissä, jossa jokainen paikka jossa tutkimuksissa käy, sairastuttaa minut pahasti. Että siitä vain käväisemään tutkimuksissa, mikset käy nyt vähän altistamassa itseäsi siellä täällä ja sitten vain tutkimuksiin... niin helppoa sanoa. Minulle se tarkoittaa todella pahoja kipuja, pahoinvointia ja olotilaa, jota ei toivoisi yhdellekään ihmiselle. Että käväseppäs nyt vähät selvittämässä... ja saat ympäripyöreitä vastauksia tai et edes niitäkään...

Ammattitautitutkimuksiin piti suostua, koska silloinen tt-lääkäri piti sitä tärkeänä nimenomaan TYÖPAIKKAANI, TYÖKAVEREITAKIN ajatellen. NYT kun yritän REHELLISESTI selvittää missä mentiin vikaan, vai mentiinkö - nyt pitää ajatelle taas jotakin muuta - ei saa puukottaa selkään "auttajia".

Koska tulee se hetki kun kyse on minusta -

• mmm4mmm
        a p u A kirjoitti:

Kertoisitko miten määrittelet sanan APU? Mitä apua ko. henkilö on saanut? Haluatko jakaa vastaavaa apua laajemminkin ?

kukakin kaipaa. Joillekin riittää ihan ne astmalääkkeetkin, jos ne sais ilmaiseksi.

• 2+1
        mmm4mmm kirjoitti:

kukakin kaipaa. Joillekin riittää ihan ne astmalääkkeetkin, jos ne sais ilmaiseksi.

Pyydä mahdollisimman iso kuuri, vuodeksi, niin saat aina 3 kk kerrallaan ulos kortisonit. Nuo tabletit ei paljoa maksa. Todella edullinen tapa hoitaa itseään.

Muutoinkin pitäisi aina muistaa, että pikkuiset paketit lääkkeitä maksaa todella paljon verrattuna vuoden annoksiin. Joten älkää tyytykö käsikauppalääkkeisiin, vaan pyytäkää kunnon reseptit, se tulee paljon halvemmaksi.

• RIP

sen eteenkin päin. Se osatyökyvyttömyyseläke taitaa mennä tuon lausunnon kanssa nyt viimeistään, ellei olisi mennyt jo ihan silläkin, ettei astma nyt niin hankala sairaus ole.

Mutta tätähän tämä elämä on, valintoja tekeekö oikein vai tekeekö väärin.

On mielenkiintoista seurata, mikä lause tuosta lausunnosta on se minkä perusteella se kohdallani huomioidaan. Kaikkihan me tiedämme, että systeemi on rehellinen ja toimii aina sairastuneita huomioiden. Kuten tämän päivän Hesarissa, tärkeintä on aloittaa nopeasti se hoito... ja estää näin sairauksien vaikeutuminen.

Miten paljon helpompaa noiden asioiden kirjoittaminen onkaan, niiden noudattaminen ... se saa aikaan uuden kirjoituksen, jossa se helppous muuttuukin sitten vaikeudeksi ja kaikesta tulee ympäripyöreää. Näin päästään ei kenenkään maalle, ja ongelma on ja pysyy yksilön ongelmana.

Ja kun joku tuolla epäili, että nyt se nuppi on jo simahtanut, niin voihan se niinkin olla. Kuka tietäisi, pitäisikö mennä ihan lääkäriin ;-)

• RIP

Näin voimme varmistaa sen, että palstalla on jotakin todellisen asiantuntijan ja ammattilaisenkin tekemää.

Ja ihan vain huomiona, en KOSKAAN tarjoile kenellekään, edes itselleni mitään diagnoosia... sehän OLISI lääkäreiden asia, mutta nähtävästi he löytävän vain sen sairauden mikä heille sallitaan löydettäväksi.

On aivan turhaa jauhaa ikävästä palstasta ja ikävistä potilaista, joita kukaan ei nyt sitten enää auta. Tuo ENÄÄ on aivan tarpeeton sana...

Jos auttamista on se, että yksityisesti ämmästellään ja päivitellään tilannetta, mutta muuhun ei rahkeet riitä, se ei nyt kovinkaan kummoista auttamista ole. Ja jos nyt meni taas hommat pieleen ja JUST olisi taas päästy auttamaan kaikkia, mutta enää ei auteta sitten ketään... MITEN LAPSELLISTA mäkätystä tuo on.

YKSIKÄÄN lääkäri ei voi tehdä päätöksiä olla auttamatta jotakin sairastunutta jonkin keskustelupalstan vuoksi, mutta muiden ohjeiden mukaan... se mahdollista onkin, ne ohjeet eivät tule yhdeltäkään keskustelupalstalta ... yksityisestihän tätäkin voi harmitella, mutta eihän näitä kukaan ääneen voi kertoa...

Että se siitä rehellisyydestä, auttamisesta ja asiallisista tutkimuksista.

YHTÄKÄÄN epärehellistä henkilöä EI PIDÄ tukea, oli hän sitten ammatiltaan minkä alan ammattilainen vain.

Se että on lukenut vähän enemmän, jotta voi vähän vakuuttavammin kertoa tarinoita EI oikeuta mihinkään!

Vain rehellisyys, sitä pitää tukea - jos rahkeet loppuu tai into, se ei ole sairastuneiden vika se.

• OBIWAN.
        RIP kirjoitti:

Näin voimme varmistaa sen, että palstalla on jotakin todellisen asiantuntijan ja ammattilaisenkin tekemää.

Ja ihan vain huomiona, en KOSKAAN tarjoile kenellekään, edes itselleni mitään diagnoosia... sehän OLISI lääkäreiden asia, mutta nähtävästi he löytävän vain sen sairauden mikä heille sallitaan löydettäväksi.

On aivan turhaa jauhaa ikävästä palstasta ja ikävistä potilaista, joita kukaan ei nyt sitten enää auta. Tuo ENÄÄ on aivan tarpeeton sana...

Jos auttamista on se, että yksityisesti ämmästellään ja päivitellään tilannetta, mutta muuhun ei rahkeet riitä, se ei nyt kovinkaan kummoista auttamista ole. Ja jos nyt meni taas hommat pieleen ja JUST olisi taas päästy auttamaan kaikkia, mutta enää ei auteta sitten ketään... MITEN LAPSELLISTA mäkätystä tuo on.

YKSIKÄÄN lääkäri ei voi tehdä päätöksiä olla auttamatta jotakin sairastunutta jonkin keskustelupalstan vuoksi, mutta muiden ohjeiden mukaan... se mahdollista onkin, ne ohjeet eivät tule yhdeltäkään keskustelupalstalta ... yksityisestihän tätäkin voi harmitella, mutta eihän näitä kukaan ääneen voi kertoa...

YHTÄKÄÄN epärehellistä henkilöä EI PIDÄ tukea, oli hän sitten ammatiltaan minkä alan ammattilainen vain.

Se että on lukenut vähän enemmän, jotta voi vähän vakuuttavammin kertoa tarinoita EI oikeuta mihinkään!

Vain rehellisyys, sitä pitää tukea - jos rahkeet loppuu tai into, se ei ole sairastuneiden vika se.

niin totta

• kai....
        RIP kirjoitti:

lienet sen Suomen johtavan ja ainoan rehellisen kosteusvaurioekspertin ainoa opetuslapsi? Onkohan persoonallisuuskin tarttuvaa. Ainakin on olemassa sanonta, että tyhjään maaperään voi istuttaa mitä tahansa. Pitääkö se sinun mielestäsi paikkansa?

• O/V

Kuka teki väärin?

Tutkijat
      Potilas
      ..

• n.imetön

joten räävi vain sitä jonka sait, se oli viimeisesi!

• Kalle-87-

Eihän siinä muusta kyse ollut. Toimii todennäköisesti aina samalla tavoin.

• Turhuuksien turhuus

pettynyt olen minäkin.

• - - - -

olla yhtähyvin olla olematta totta tai sitten on. Ihan kuinka vaan haluaa asian olla oman mielenrauhansa takia;-)

• !

Etkö ole enää Hessu tai ei-nisuiisu tai Maija tai.... ?

Uskallatko enää käyttää sitä varsinaista nimimerkkiäsi ainoastaan, jos opetuslapsesi on beesaamassa sinua?

• ==

sitä hän on

• 24

jota ei koskaan tullut, oli kiireitä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58