Minkälaisia oireita,kun lääkitystä liikaa?

Hei, minkälaisia oireita teille on tullut vajaatoiminnassa, jos Thyroxin-lääkitys on ollut liiallista? Mulla ollut vajaatoiminta vuodesta-95, lääkitystä on nyt muutettu vuoden sisällä useasti, kun olinkin vajaatoiminnalla, vaikka arvot viiterajoissa. Söin vuosikausia Thyroxinia 1 tabletin (0,1mg) päiväannoksella, tällä hetkellä annostus on 2 tablettia päivässä. Oon syönyt tuota kahta tablettia nyt useamman kuukauden, nykyään olotila on aina välillä "hieman erikoinen". Aamuisin ja joskus myös iltaisin olo on höntti, tykyttää ja heikottaa, kun olisi esim. krapula, välillä kroppa olisi ihan kuin ylikierroksilla, vaikka istuisin illalla sohvalla ihan rauhassa, Saunan jälkeen on nykyään melkeimpä aina höntti ja paha olo, pumppu tuntuisi olevan kovilla. Onko muilla tällaisia tuntemuksia, johtuisko nää tuosta vajaatoiminnan hoidosta vai olisikohan jotain ihan muuta...? Sydänperäisiä sairauksia ja verenpainettakin suvusta löytyy, itsellä niitä ei ainakaan vielä ole diagnosoitu. Seuraava kontrolli kilpirauhasasioissa on sovittu tammikuulle, mutta tarvii varmaan ottaa lääkäriin aikaisemmin yhteyttä, näitä tuntemuksia, kun ei oo aikaisemmin ollut. Ja niin arvot olivat syyskuussa muistaakseni TSH jotain 0,7 ja T4V jotain 12.
Ilmoita

Noiden labra-arvojen mukaan sulla ei pitäis olla liikatoimintaa, ellei annostusta ole nostettu syyskuun kokeiden jälkeen? Silloinhan sun T4V on huidellut viitteen alaosissa. Yleensä lääkityillä on on hyvä olo, kun T4V on viitteen ylimmässä kolmanneksessa ja TSH enimmillään 1. Se saa painua jopa mittaamattomaan, jos potilas voi hyvin, mutta T4V täytyy pysyä viitteessä.

Osa vajislaisista saa sydämentykytyksiä ja muljahduksia, kun lääkitys on liian vähäinen. Tarkastele lepopulssiasi ja aamulämpöä, jospa se antaisi sinulle paremmin viitteitä, oletko niin sanotusti vajaalla vai meneekö lääkitys yli. Vajaalla pulssi on hidas ja lämpö alhainen. Liikatoimintaan kuuluu kuvaamasi kiihtynyt olo. Itselläni tuli myös silmät kipeiksi, kun annostus meni yli, ei tosin heti vaan viiveellä.

Nosto yhdestä tabletista kahteen tuntuu suurelta. Kuinka alhaiset sun arvot oli, kun nostot aloitettiin? Oudot tuntemukset voivat johtua myös siitä, että nosto on tapahtunut liian nopeasti ja liian suurin kertanostoin. Jo 25µg voi kerralla olla liikaa, 50g melko varmasti. Nostojen välissä pitäisi olla viikkoja.

Arvelisin, että sun täytyy laskea varovaisesti annostusta. Et sä siihen lääkäriä tarvi, jos sulta ei oteta kontrolleja nyt. Kun olo on kohdallaan, tarkistuta arvot. Viimeisestä muutoksesta täytyy olla kulunut vähintään 6-8 viikkoa labraan mennessä, mutta sen sä varmaan tiesit 14 vuoden kokemuksella.

Liikatoimintaan kuuluu tyypillisesti heikentynyt lämmön sieto. Sauna ei ole minulle sopinut koskaan, vaikka olen ollut lääkitty ja vajaalla eli alilääkitty. Olen aina saanut siitä pahan olon ja näin olen kuullut monen muunkin vajislaisen kokevan saunan.

P.S. Jos saat annostuksen laskulla liikatoiminnan oireet pois, mutta samalla palaa vajiksen oireet kuten väsymys, ei pelkkä Thyroxin-lääkitys sovi sinulle. Vaihtoehto on Thyroxinin ja Liothyroninin tai Armour Thyroidin yhdistelmälääkitys tai Armour yksin. Lue endokrinologi Matti J.Välimäen kirjoitus asiasta:
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?id=61
1 VASTAUS:
Tuoreessa tutkimuksessa huomattiin liikatoiminnan tulevan vasta kun T4v oli jotain 40.
Skotlannissa kuningattaren henkilääkäri Toft usein nostaa T4v:n arvoihin 24...28

Liikatoiminnan näkee verikokeista korkeintaan T3v:stä. Mutta millä arvolla?
Eräässä tutkimuksessa T3v:n keskiarvo oli 6,3 ja 2½ prosentilla vielä 8,8
+Lisää kommentti
Hei oon tietämättäni syönyt thyroxia liikaa kuukauden.hoitaja kun jakaa dosetteihin lääkkeet.oma hoitajani kuukauden lomalla oli niin hänen sijallaan olevapa olikin väärin annostellut thyroxin.siis aivan karmeet oireet on olleet.sydän lyö tuhatta ja sataa,kädet ja jalat vapisee ku horkassa ja tuntuu etteivät jalat pidä päällään ollenkaan,suoli toimii kymmeniä kertoja päivässä niinkuin myös virtsaamispuoli,hyvin kiihtynyt olotila,tosi epävakaa olo psyykisesti kuin fyysisestikkin,paino putoaa,ei saa nukuttua kun elimistö on kiihtymis tilassa.siis en oo ennen kokenut tälläistä.enkä todellakaan halua enää tälläistä oloa koskaan.onneksi huomasin itse tänään mistä tämä johtuu.aamulla meen laprakokeisiin ett selvii missä arvoni huutelee.toivon ettei jätä pysyviä vaurioita elimiin.
4 VASTAUSTA:
Oho, aika paha virhe tullut lääkejakelussa eikä ole varmistusprosessit ihan kunnossa!
Puolikelvottoman tyroksiinin eräs haitta on sen pysyminen elimistössä pitkään.
Jossain tutkimuksessa on vakavalla naamalla ehdotettu tyroksiinia kerran viikossa!
itsepintainen_T4 kirjoitti:
Puolikelvottoman tyroksiinin eräs haitta on sen pysyminen elimistössä pitkään.
Tyroksiinin puoliintumisaika on 9-14 tuntia eli silloin on jäljellä puolet alkuperäisestä veri-ja kudospitoisuudesta ja siitä taas 9-14 tunnin kuluttua neljännes, sitten 1/8, sitten 1/16 eli menee muutamia päiviä ensimmäisen tabletin ottamisesta ennen kuin saavutetaan ns vakaa taso....Tyroksiinin suhteellisen pitkä puoliintumisaika on suuri etu-- lääkitys voidaan yleensä toteuttaa helpolla kerran päivässä annostuksella.
+Lisää kommentti
Lääkityksen ei tarvitse olla sama joka päivä. Vähennä vaikka puolikkaalla tabletilla (ottaisit vain 1½ tbl) kolmena päivänä viikossa ja katso helpottaako! Asiaan perehtynyt lääkäri vahvistaa kyllä tämän eri määrien ottamisen olevan ok. Itse sain lääkäriltä juuri tämän "vaihtelu neuvon", kun annostusta piti hieman lisätä - toimi. Kai sitten toiseenkin suuntaan. Hyvää jatkoa sinulle!
Ilmoita
Kysypä hoitavalta lääkäriltä tai vaikka terveyskeskuksen lääkäriltä, joka näkee sairauskertomuksesi tiedot, miten menettelisit. Jos tyroksiini on ns. tavalllisen vajaatoiminnan lääkitys, eikä sinulta ole hoidettu esim. kilpirauhassyöpää ja siksi pidettäisiin kilpirauhasarvot juuri jollakin tietyllä tasolla pääsisit nopeimmin kohti tasapainoa, jos jättäisit vaikkapa 2 pv tyroksiinin ottamatta ja sitten se entinen ilmeisesti hyvä annos käyttöön ja kontrolli vaikkapa 3 viikon kuluttua. Mutta kysy mahdollisimman pian asiantuntijalta--- ilman juuri sinun taustatietojasi ei tälläkään palstalla kukaan voi eikä saa antaa ohjeistuksia... Lääkäri kyllä hyvin mielellään kuulee, miten sinä voit ja tekee päätökset ensisijaisesti oireiden ja toissijaisesti lab.kokeiden mukaan. Minusta on kammottavaa, kuinka huonosti hoitosuhteet toimivat päätellen näiden sivujen kirjoituksista, ikään kuin terveydenhuollon ammattilaiset olisivat pahantahtoisia vihollisia...
Ilmoita
Minulla olisi paljonkin kerrottavaa, mutta aloitan siitä, että jos et ole perusterve, niin aloita ihmeessä selenin syönti purkista ja on muitakin vitamiini/hivenaineita, joista lääkärit ei puhu, koska heiltä puuttuu ravintooppi . Ihminen on maasta ja tarvitsee kaikki alkuaineet ja vitamiinit ja hivenaineet pysyäkseen kunnossa. Usein olemme sellaisen, hiljaisen tulehduksen ihmisiä ja se hiljainen tulehdus kehossa aiheuttaa sen että vitamiinit ei imeydy kunnolla. Tuo seleeni on ihan peruskamaa kilpparille, mutta sitten on tietenkin jodi. Lääkityksen kanssa pitää olla vaan varovainen jodin suhteen. Kehoitan maalaisjärki kädessä tutkimaan hivenaineita, vitamiineja ja alkuaineita, jotta voisi pitää parempaa huolta terveydestään, koska niin kauan kuin lääkärit ei opiskele myös ravintooppia niin joudumme kärsimään heidän tietämättömyyden takia ja syömään turhia lääkkeitä. Arvostan kyllä lääkäreitä ja olen heistä kiitollinen, mutta heidänkin pitää osata kehittyä oikeaan suuntaan.
2 VASTAUSTA:
Autoimmuunityreoidiitin kanssa jodi voi pahentaa.
Monilla kohtuullinen määrä sitä ja L-tyrosiinia auttaa
Eiköhän tuo ravinto hoidu monipuolisella perusruokavaliolla ellei ole jotain erityistä syytä, kuten keliakiaa.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Minkälaisia oireita,kun lääkitystä liikaa?

Hei, minkälaisia oireita teille on tullut vajaatoiminnassa, jos Thyroxin-lääkitys on ollut liiallista? Mulla ollut vajaatoiminta vuodesta-95, lääkitystä on nyt muutettu vuoden sisällä useasti, kun olinkin vajaatoiminnalla, vaikka arvot viiterajoissa. Söin vuosikausia Thyroxinia 1 tabletin (0,1mg) päiväannoksella, tällä hetkellä annostus on 2 tablettia päivässä. Oon syönyt tuota kahta tablettia nyt useamman kuukauden, nykyään olotila on aina välillä "hieman erikoinen". Aamuisin ja joskus myös iltaisin olo on höntti, tykyttää ja heikottaa, kun olisi esim. krapula, välillä kroppa olisi ihan kuin ylikierroksilla, vaikka istuisin illalla sohvalla ihan rauhassa, Saunan jälkeen on nykyään melkeimpä aina höntti ja paha olo, pumppu tuntuisi olevan kovilla. Onko muilla tällaisia tuntemuksia, johtuisko nää tuosta vajaatoiminnan hoidosta vai olisikohan jotain ihan muuta...? Sydänperäisiä sairauksia ja verenpainettakin suvusta löytyy, itsellä niitä ei ainakaan vielä ole diagnosoitu. Seuraava kontrolli kilpirauhasasioissa on sovittu tammikuulle, mutta tarvii varmaan ottaa lääkäriin aikaisemmin yhteyttä, näitä tuntemuksia, kun ei oo aikaisemmin ollut. Ja niin arvot olivat syyskuussa muistaakseni TSH jotain 0,7 ja T4V jotain 12.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta