Onko kellään käyttökokemuksia puolalaisista autoista? Itse olen sen verran nuorempi, että muistan kyseisiä autoja liikenteessä nähneeni, mutta omistajia ei lähipiirissäni ole ollut. Nyt tuntuvat Suomen Polskit ja Poloneesit olevan historiaa. Appiukko kehui aikoinaan ajaneensa kaverin Poloneesilla, kun menivät kimmpakyydillä töihin. Muuten kuulemma hyvä, mutta tehoton auto. Asiasta kiinnostuneena kuulisin mielelläni varttuneempien kokemuksia ja näkemyksiä kyseisistä autoista.
FSO Polski-Fiat / Polonez
43
6213
Vastaukset
Olen ajanut molemmilla ja Polskihan oli ihan hyvä ajettava sen ajan mittapuulla. Mutta luotettavuus etenkin polonezilla oli ala-arvoista. Uusikin oli loppu ja vaihtokunnossa jo vuoden päästä.
- Anonyymi
Polonez vaikka oli täysi roskaläjä oli parempi kuin Jalta merkkinen auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polonez vaikka oli täysi roskaläjä oli parempi kuin Jalta merkkinen auto.
Jaltat oli jo kauan ssitten kadonneet kun polski-Fiat tuli 70-luvun puolivälissä
- kärryjä
Suunnilleen samanlaisia kuin nyky Skodat. Paljon tunnetta vähän järkeä.
- /)(/)
Konttiperä mallissa oli ainakin työntötanko kone mikä aiheutti ongelmia.Ääntä oli muttei tehoja.
- Retkuilija
Tuollaanen FSO on niin saatanan paksusta pellistä väännetty että väänsi remmivolvon kyljen rullalle.Polonjetsistä raappeentu etupuskuri.Ajo-omituisuuksia oli riittämiin, tehoa ei yhtään.Ja ne elektroniset sytkävehkeet oli Luukasta pahempia!
- Muistoja Puolasta
Tästä taitaa olla jo yli 20 vuotta aikaa kun isäukko erehtyi ostamaan upouuden FSO Polonezin. Matkaa autoliikkeestä oli vajaat 10 kilometriä kotiin. Ihmettelin kun tulin iltapäivällä koulusta että missäs se uusi auto on, kun se piti tänään liikkeestä hakea. Korjaamolla, sanottiin. Joku elektroniikkaosa oli sanonut sopimuksen irti jo neitsytmatkalla. Onneksi valtuutettu huoltokorjaamo oli samassa kaupunginosassa, sille oli käyttöä sen vuoden aikana mitä sitä paskaa meillä pidettiin. Ensimmäinen ns. pidempi matka, taisi olla vajaat 100 km yhteensä, ja kone rupesi jo keittämään. Öljynpaineet hävisi 5 tkm ajettuna....
Voi perkele että oli ihan oikeesti paska auto. - Mortus
Muistoja Puolasta kirjoitti:
Tästä taitaa olla jo yli 20 vuotta aikaa kun isäukko erehtyi ostamaan upouuden FSO Polonezin. Matkaa autoliikkeestä oli vajaat 10 kilometriä kotiin. Ihmettelin kun tulin iltapäivällä koulusta että missäs se uusi auto on, kun se piti tänään liikkeestä hakea. Korjaamolla, sanottiin. Joku elektroniikkaosa oli sanonut sopimuksen irti jo neitsytmatkalla. Onneksi valtuutettu huoltokorjaamo oli samassa kaupunginosassa, sille oli käyttöä sen vuoden aikana mitä sitä paskaa meillä pidettiin. Ensimmäinen ns. pidempi matka, taisi olla vajaat 100 km yhteensä, ja kone rupesi jo keittämään. Öljynpaineet hävisi 5 tkm ajettuna....
Voi perkele että oli ihan oikeesti paska auto.Itselläni on 2kpl Fso Polonez 1.5CE -autoja, Borewiczeja, en huoli Akvariumeja.
Toisen ostin kylmiltään Rovaniemeltä, menin junalla ja toin ajamalla, tietämättä auton toimivuudesta sen enempää. Rovaniemeltä tampereella ruokatauolla ja kahdella kahvitauolla 8,5h ja keskikulutus 7,1 sataselle. Sittemmin autoon on tehty kaikenlaista, mm. maalattu. Mitään vikaa ei ole ollut vajaan 10tkm aikana, mitä sillä olen ajanut, täysin luotettavasti toiminut. Talvella todella lämmin ja käynnistyy hyvin. Ajo-ominaisuuksia on turha edes verrata mihinkään Ladaan, Polonezilla pitää mielellään todellisen nopeuden motarilla 130 yläpuolella ja pystyy juttelemaan puhumalla autossa.
Varustelutaso on muihin aikansa itäautoihin verrattuna hulppea. Mm. valoautomatiikka yms. Ovien lukkojen kans mulla on ollut ongelmia, joka aiheutuu lukkomekanismin toteutustavasta, olisi korjattavissa jos jaksaisi. 130tkm ajettu tuolla omalla yksilölläni, kori täysin virheetön. Tehottomuudesta en nyt puhuisi. Mm. ladoihin yms verrattuna potkua on ihan eri malliin. Maantiellä sitkeyttä riittää kuormallakin hyvin jopa tolla 1500-koneisella. Ja konehan kiertää sen 8k ja ainakin itse oon ihan huoletta polkenut yli seitsemäätuhatta kierroslukumittariin kiihdytyksissä, ilman ongelmia.
Toisena laitteena on Ladan koneella (oma lauennut joskus 200 000 ajettuna) oleva borewicz, n. 250tkm ajettu ja suolansyömä. Hitsailin ja vaihdoin toisen etuiskarin ja leimasin, kaveripariskunta ajelee sillä nykyisin. Hyvin on menty pidempääkin reissua. Ladan 1500-koneella toi polski on tosin nimenomaan juuri laiska. Auto on kuitenkin painavampi, kuin esimerkiksi aikansa VW passat.
Suosittelisin vierailemaan osoitteessa www.fso-klubi.net, sieltä löytyy lisää ko. merkin harrastajia ja esimerkkejä kalustosta.
Harrasteautoksi hyvä ja harvinainen auto. Käyttöautonakin niitä on, mutta poloneeseja oli vuoden 08/09 taitteessa liikennekäytössä 55kpl. Niitä ei siis riitä paalattaviksi. - mikitömo
Taidat olla se kuoliaaksi naurattaja.
- pablo11
vuonna -89 ostin uutena fso polonezin. vieläkin alkaa päätä särkemään, kun muistelen niitä aikoja. Monta asiaa on jäänyt siitä "autosta" mieleen. Polttoainetta kulutti yli 14 litraa satesella, kävi maahantuojan huollossa monta kertaa, ei parantunut. Harvoinpa se valohoito mihinkään auttaa, ainakaan kulkupelien kohdalla. Ja aamulla kun käynnistit sen, sait olla varma, että kaikki heräsivät ainakin kilometrin säteellä, startti piti ääntä kuin sirkkelin olisi käynnistänyt. minulla ollut elämäni aikana paljon autoja, pääasiassa vanhoja, kaikki olleet huomattavasti parempia kuin tämä polonez. Nyt on pakko lopettaa, ennen kuin alan itkemään. Niin kovalle tämä muisteleminen ottaa...
- Anonyymi
Taidat olla se kuoliaaksinaurattaja....
- Polonez paska
Polski-Fiat oli vielä ihan Fiatin veroinen ja sillä tekikin jotain tai ihan hyvin sillä ajeli, eikä se ollut autoa kummempi. Yhtä toiminta varma, kuin Lada tai Zastava, mutta sitten saatiin Polonez markkinoille ja täysi paska, vikaa vikaa ja vikaa. Olisivat vaan pysyneet Fiatin kanssa samoissa kuvioissa, niin olisivat toimineet.
- Borewicz
Eikös Zastavaa edustanut Suomessa vain Fiatin nimellä kulkenut 128 Z, joka oli luiskaperäinen Fiat 128 (maskissa Fiatin merkin sijaan Z-kirjain)? Ja sen lisäksi tietysti kuussatasen lisenssimalli. Yugoa ei kai koskaan tuotu Suomeen.
- mortus-
Borewicz kirjoitti:
Eikös Zastavaa edustanut Suomessa vain Fiatin nimellä kulkenut 128 Z, joka oli luiskaperäinen Fiat 128 (maskissa Fiatin merkin sijaan Z-kirjain)? Ja sen lisäksi tietysti kuussatasen lisenssimalli. Yugoa ei kai koskaan tuotu Suomeen.
Vuoden 88 polonez lähti taaskin viikon seisonnan jälkeen yli 20 asteen pakkasesta kolmannella käyntiin lämmittämättä, mielestäni hyvin tuon ikäiselle kaasarikoneelle, jonka ryyppy ei erityisen järeä ole.
Lämpenee hyvin, toimii hyvin. Harrastekäytössä. Mutta ikinä ei ole ollut matkalla ongelmia, kun sillä on työmatkoja, tai pidempiä matkoja ajellut.
Huomattavasti toimintavarmempi, kuin tuo 2005 vuoden 108tkm ajettu diesel-focus, joka on käyttöautona.
KERRAN TÄLLÄSEN NÄHNY. POLSKI-FIATISTA OON NÄHNY KUVIA
- Meillä_oli
firmassa uusi avolava Polski. Tynlaatu ja sovitukset taattua itäeurooppalaista tasoa. Mainittakoon että kone ja kytkinkoppa oli sovitettu siten että sivusta katsoen niiden välissä oli sormenmentävä rako. Auto tuli kai jonkinlaisen kytkykaupan seurauksena vaihdossa maatalouskoneisiin kun niitä silloin 80-luvun alussa tehtiin.
- loveles
Folkkarin tekniikalla herätetään henkiin, polskit ja muut paska kotterot!
- lovevaanittelles
Oot sinä tosi ulkona, lumiukko! Polskit olivat Fiatin tekniikalla, Folkkarien kanssa niillä ei ollut mitään tekemistä.
- Anonyymi
Kyse onkin työn ohjauksesta. Neuvostolaatu oli aivan erilaista, kuin saksalainen.
EIKÖ JOSSAIN 80-L PUOLIVÄLIN TEKNIIKANMAAILMAS OLLU TÄLLÄNEN FSO POLONEZ
- Ellos
Vanhasen autoliike myi polonez autoja Rovaniemellä tuossa 1980 ja 1990 luvun vaihteessa. Polonezin myynti oli karkeasti 400 kpl vuodessa.
- gergrgr
Polonezia tullu joskus ajettua ja oli surkea tekele jopa itäautoksi. Lada oli noihin verrattuna ihan laadukas tuote.
- Maluch
Fiat 126p "Maluch" himoittais tuoda Puolasta Suomeen. Näitähän tehtiin 2000-luvulle asti. Jostain olen lukenut että, vaikea saada Suomen rekisteriin. Liekö näin, tietääkö joku?
- Pikkuviiu
Hei, täällä on keskustelua aiheesta:
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=35102
Kannattaa pysyä 1992:ta vanhemmissa malleissa. - poksijafiiu
Ja Poksi asuntovaunu vielä siihen perään, kuten puolalaisilla automatkaajilla oli 80-luvulla!
- kerranolenajanut
Olen aikoinaan ajanut ihan uudella FSO Polksi-Fiatilla, kun naapurini osti kirkkaan keltaisen Polskin 80-luvun alussa. Naapuri oli sellainen vanha gubbe ja heti samana iltana kotiin tullessaan sillä uudella Polskilla kouhelsi tikapuiden kanssa niin, että tikapuut kaatuivat sen Polskin päälle.
Meikäläisellä oli siihen aikaan autokorjaamo, niin oikaisin ja maalasin ne tikkaiden jättämät lommot siitä Polskista. Muuta kertaa en ole ajanut Polski-Fiatilla, vaan eipä se Ladaa kummempi ollut ajaa. Myöhemmin tyttöystävälläni oli Polski-Fiat vähän aikaa, mutta sillä en ehtinyt ajamaan metriäkään, kun hän vaihtoi sen Fiat Unoon. - P0lle
Tutulla oli FSO-Polle. En päässyt ajamaan mutta muistan mukavan pehmeät penkit ja itäauton hajun jota omistaja yritti peittää wunderbaumilla.
- Ammatinvaihto_lähellä
Fiatin ominaisuudet yhtyivät itäauton laatuun. Minulle jäi henkilökohtainen muisto, kun olin menossa yliopiston valintakokeeseen aamuvarhain. Rautatieasemalle oli matkaa vain 6 kilometriä mutta puolessavälissä kampiakselin pultti irtosi täydessä vauhdissa. Autolla oli ajettu 55000 kilometriä. Onneksi melkein heti tuli takaa armelias kuljettaja ja vei ajoissa asemalle. Apukuski jäi setvimään tilannetta. josta seurasi iso remontti. Sitten Polski kestikin muutaman vuoden ilman isompia ongelmia.
Hyvät tilat siinä sentään oli verrattuna samanhintaisiin länsiautoihin, jotka olivat Datsun 100 A:n kokoluokkaa.
- FSOWarszawa
Kummitätini miehellä oli FSO Warszawa, joka oli GAZ Pobeda M-20 lisenssillä Puolassa valmistettu. Olihan melkoisen huono auto! Vieläkään he eivät halua vanhoilla päivillään muistella tuota autoa. Pobedalla vielä teki edes jotain, kun isän kaverilla oli taksissa Pobeda, mutta tuo FSO Warszawa oli surkeuden huippu. Liekö sitten aivan maanantaina tehty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa- isäukonpobeda
Isäukolla oli veljensä kanssa yhteinen Pobeda vuonna 1955, ei ollut kovin hyvä auto kuulemasti. Vanha taksi oli ollut ja paljon ajettu.
- Aitoitäauto
isäukonpobeda kirjoitti:
Isäukolla oli veljensä kanssa yhteinen Pobeda vuonna 1955, ei ollut kovin hyvä auto kuulemasti. Vanha taksi oli ollut ja paljon ajettu.
Pobedassa paloi herkästi myös pakoventtiilit, jos yritti ajaa kovempaa. Alle 70km/h piti ajaa, niin venttiilit kesti.
- Anonyymi
Aitoitäauto kirjoitti:
Pobedassa paloi herkästi myös pakoventtiilit, jos yritti ajaa kovempaa. Alle 70km/h piti ajaa, niin venttiilit kesti.
Olisi pitänyt ajaa venäläisellä 78-oktaanisella bensalla
- Anonyymi
ite oon nähny 2003 viimeks fso polonezin < missä lienevät tätä nykyä....romutettuinako
- Anonyymi
fso polonez 2000 oiski joskus nastaa omistaa tai entisöidä
- Anonyymi
Polski fiat oli hiukan paremman oloinen kuin lada ulkonäöltääkin mutta tuo työntötankokone oli sitten vanhempaa perua kun varmaan parempaa saanut olla?
- Anonyymi
Polski Fiat...siihen aikaan oli autoja kaikenlaisia .....oli oikein mielenkiintoistakin vertailla eri autoja.
Polski Fiatilla oli ominaisuuksia vaan ei laatua! Aika paska oli laadultaan , Warrekin oli luotettavampi ja se kertonee kaiken. - Anonyymi
Sain joskus 70-luvulla kortin saatuani vanhan Polski-Fiat 125p:n ilmaiseksi. Muutaman vuoden sillä ajelin. Sinä parin-kolmen vuoden aikana siinä ei vikoja ollut. Tässä mallissa oli edessä tuplavalot ja hieno kromattu maski. Takavalot oli asennettu pystyasentoon, vilkku oli erikseen reunimmaisena. Tässä vanhemmassa mallissa oli jäykkä taka-akseli ja lehtijouset takana. Sillä jäi peililiukkaalla kiinni tien laitaan, jos oli ratti käännetty ja yritti lähteä liikkeelle. Vain se huonommin pitävä takarengas pyöri. Käsikaasu oli vakiovaruste. Vaihde silmään, käsikaasua hiukan ja ei kun tuuppaamaan itse liikkeelle. Ohjekirja oli kattava ja sen tietojen perusteella olin opetellut ajamaan kyseistä autoa pihamaalla ennen autokoulua. Ajettavuus ja suorituskyky oli kohtuullinen. Paitsi talviliukkaalla ja kuluneilla renkailla. Perän sai helposti liirtoon.
Edesmennyt isäni hankki lähes uuden FSO:n. Se oli omaani paljon uudeempi mutta sen laatu oli nyt jälkeenpäin ajateltuna vanhaa mallia heikompi. Kaikki edellisen peltipinnat sisällä, valonvaihtimen ja vilkkujen vivut oli muuttuneet muoviseksi. Ja heikoksi sellaiseksi. Myös maski oli vain muovinen. Valokytkimetkin oli heikompaa tekoa. Autossa oli myös melko usein jokin vika. Se työllisi lähikorjaamoa. Onneksi osat olivat halpoja. Tässä FSO-mallissa oli leveät vaakasuuntaiset lamput takana. Muistaakseni edessä oli edelleen tuplavalot. Tämän uudemman alustasta ja jousituksesta ei ole enää mitään muistikuvaa.
Oma muistikuva ja mielipiteeni on, että vanhempi 125p oli lujempaa tekoa kuin uudempi FSO, jossa oli nähtävissä halpuutuksen seuraukset. - Anonyymi
mitäpä luulette kun 80 luvulla me lähinaapuritostettiin samana vuonna uudet pirssit,minä ostin lada 1200s 32 000mk ja naapuri osti fso polonez aquarium mallin joka maksoi yli 50 000mk niin kumpi ajaa vieläkin sillä?😂
se siitä kestävyydestä.... - Anonyymi
Ei automalli taida olla täysin unohtunut. Kun googlaa hakusanoilla "FSO Polonez" saa tulokseksi muun muassa "Nettiautossa on myynnissä Suomen laajin valikoima FSO Polonez -autoja. Tutustu huikeaan tarjontaamme ja löydä unelmiesi FSO!" Yhtään ei silti ole tarjolla.
- Anonyymi
Ostin uutena fso polonezin joka oli valkoinen, 1.5 koneella ja 5v lootalla.Ensimmäiset 30km meni hyvin.Poltin nakkia sen minkä kerkesin...sitten tuli kanki lohkosta ulos.Auto meni hinurilla merkkikorjaamoon.
1.5 kone oli kuulemma niin vaikea saada,että autoon laitettiin 2.0 fiatin TC kone.
Tehonmuutos oli valtava.2 viikkoa myöhemmin turbotin auton koska 220km/t nopeus ei riittänyt.
Ahtimella ja kahdella tuplakaasarilla saatiin penkkilukemat 305/450nm.Oli kylän nopein auto 1989-1991. - Anonyymi
Sanotaan mitä sanotaan mutta juuri aloittajan kaltaiset eivät ikänsä puolesta voineet kokea sitä kaikkea huonoutta ja rumuutta ajalta jolloin kaikki oli paremmin. Se on vain yksi peruste pelastaa ja entisöidä warre tai Polle tai vastaava. Ei mitenkään siksi että olisivat sen vaivan arvoisia vaan esimerkiksi ja varoitukseksi mitä oli. Ei saa painua unohduksiin mitä sosialismi ja kommunismi sai aikaan. Tarpeeksi valehdellaan jo nykyajankin tosiasioista.
- Anonyymi
ONKO NÄITÄ FSO POLONEZEJA. WARZAWOJA JNE TÄLLÄ HETKELLÄ YHTÄÄN REKISTERISSÄ...
- Anonyymi
Onneksi ei
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1147467- 515609
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa633135Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72613Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011467Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931129Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3271097Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2461075Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30946