FSO Polski-Fiat / Polonez

Borewicz

Onko kellään käyttökokemuksia puolalaisista autoista? Itse olen sen verran nuorempi, että muistan kyseisiä autoja liikenteessä nähneeni, mutta omistajia ei lähipiirissäni ole ollut. Nyt tuntuvat Suomen Polskit ja Poloneesit olevan historiaa. Appiukko kehui aikoinaan ajaneensa kaverin Poloneesilla, kun menivät kimmpakyydillä töihin. Muuten kuulemma hyvä, mutta tehoton auto. Asiasta kiinnostuneena kuulisin mielelläni varttuneempien kokemuksia ja näkemyksiä kyseisistä autoista.

43

6337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen ajanut molemmilla ja Polskihan oli ihan hyvä ajettava sen ajan mittapuulla. Mutta luotettavuus etenkin polonezilla oli ala-arvoista. Uusikin oli loppu ja vaihtokunnossa jo vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Polonez vaikka oli täysi roskaläjä oli parempi kuin Jalta merkkinen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polonez vaikka oli täysi roskaläjä oli parempi kuin Jalta merkkinen auto.

        Jaltat oli jo kauan ssitten kadonneet kun polski-Fiat tuli 70-luvun puolivälissä


    • kärryjä

      Suunnilleen samanlaisia kuin nyky Skodat. Paljon tunnetta vähän järkeä.

      • /)(/)

        Konttiperä mallissa oli ainakin työntötanko kone mikä aiheutti ongelmia.Ääntä oli muttei tehoja.


    • Retkuilija

      Tuollaanen FSO on niin saatanan paksusta pellistä väännetty että väänsi remmivolvon kyljen rullalle.Polonjetsistä raappeentu etupuskuri.Ajo-omituisuuksia oli riittämiin, tehoa ei yhtään.Ja ne elektroniset sytkävehkeet oli Luukasta pahempia!

      • Muistoja Puolasta

        Tästä taitaa olla jo yli 20 vuotta aikaa kun isäukko erehtyi ostamaan upouuden FSO Polonezin. Matkaa autoliikkeestä oli vajaat 10 kilometriä kotiin. Ihmettelin kun tulin iltapäivällä koulusta että missäs se uusi auto on, kun se piti tänään liikkeestä hakea. Korjaamolla, sanottiin. Joku elektroniikkaosa oli sanonut sopimuksen irti jo neitsytmatkalla. Onneksi valtuutettu huoltokorjaamo oli samassa kaupunginosassa, sille oli käyttöä sen vuoden aikana mitä sitä paskaa meillä pidettiin. Ensimmäinen ns. pidempi matka, taisi olla vajaat 100 km yhteensä, ja kone rupesi jo keittämään. Öljynpaineet hävisi 5 tkm ajettuna....

        Voi perkele että oli ihan oikeesti paska auto.


      • Mortus
        Muistoja Puolasta kirjoitti:

        Tästä taitaa olla jo yli 20 vuotta aikaa kun isäukko erehtyi ostamaan upouuden FSO Polonezin. Matkaa autoliikkeestä oli vajaat 10 kilometriä kotiin. Ihmettelin kun tulin iltapäivällä koulusta että missäs se uusi auto on, kun se piti tänään liikkeestä hakea. Korjaamolla, sanottiin. Joku elektroniikkaosa oli sanonut sopimuksen irti jo neitsytmatkalla. Onneksi valtuutettu huoltokorjaamo oli samassa kaupunginosassa, sille oli käyttöä sen vuoden aikana mitä sitä paskaa meillä pidettiin. Ensimmäinen ns. pidempi matka, taisi olla vajaat 100 km yhteensä, ja kone rupesi jo keittämään. Öljynpaineet hävisi 5 tkm ajettuna....

        Voi perkele että oli ihan oikeesti paska auto.

        Itselläni on 2kpl Fso Polonez 1.5CE -autoja, Borewiczeja, en huoli Akvariumeja.

        Toisen ostin kylmiltään Rovaniemeltä, menin junalla ja toin ajamalla, tietämättä auton toimivuudesta sen enempää. Rovaniemeltä tampereella ruokatauolla ja kahdella kahvitauolla 8,5h ja keskikulutus 7,1 sataselle. Sittemmin autoon on tehty kaikenlaista, mm. maalattu. Mitään vikaa ei ole ollut vajaan 10tkm aikana, mitä sillä olen ajanut, täysin luotettavasti toiminut. Talvella todella lämmin ja käynnistyy hyvin. Ajo-ominaisuuksia on turha edes verrata mihinkään Ladaan, Polonezilla pitää mielellään todellisen nopeuden motarilla 130 yläpuolella ja pystyy juttelemaan puhumalla autossa.

        Varustelutaso on muihin aikansa itäautoihin verrattuna hulppea. Mm. valoautomatiikka yms. Ovien lukkojen kans mulla on ollut ongelmia, joka aiheutuu lukkomekanismin toteutustavasta, olisi korjattavissa jos jaksaisi. 130tkm ajettu tuolla omalla yksilölläni, kori täysin virheetön. Tehottomuudesta en nyt puhuisi. Mm. ladoihin yms verrattuna potkua on ihan eri malliin. Maantiellä sitkeyttä riittää kuormallakin hyvin jopa tolla 1500-koneisella. Ja konehan kiertää sen 8k ja ainakin itse oon ihan huoletta polkenut yli seitsemäätuhatta kierroslukumittariin kiihdytyksissä, ilman ongelmia.

        Toisena laitteena on Ladan koneella (oma lauennut joskus 200 000 ajettuna) oleva borewicz, n. 250tkm ajettu ja suolansyömä. Hitsailin ja vaihdoin toisen etuiskarin ja leimasin, kaveripariskunta ajelee sillä nykyisin. Hyvin on menty pidempääkin reissua. Ladan 1500-koneella toi polski on tosin nimenomaan juuri laiska. Auto on kuitenkin painavampi, kuin esimerkiksi aikansa VW passat.

        Suosittelisin vierailemaan osoitteessa www.fso-klubi.net, sieltä löytyy lisää ko. merkin harrastajia ja esimerkkejä kalustosta.

        Harrasteautoksi hyvä ja harvinainen auto. Käyttöautonakin niitä on, mutta poloneeseja oli vuoden 08/09 taitteessa liikennekäytössä 55kpl. Niitä ei siis riitä paalattaviksi.


      • mikitömo

        Taidat olla se kuoliaaksi naurattaja.


    • pablo11

      vuonna -89 ostin uutena fso polonezin. vieläkin alkaa päätä särkemään, kun muistelen niitä aikoja. Monta asiaa on jäänyt siitä "autosta" mieleen. Polttoainetta kulutti yli 14 litraa satesella, kävi maahantuojan huollossa monta kertaa, ei parantunut. Harvoinpa se valohoito mihinkään auttaa, ainakaan kulkupelien kohdalla. Ja aamulla kun käynnistit sen, sait olla varma, että kaikki heräsivät ainakin kilometrin säteellä, startti piti ääntä kuin sirkkelin olisi käynnistänyt. minulla ollut elämäni aikana paljon autoja, pääasiassa vanhoja, kaikki olleet huomattavasti parempia kuin tämä polonez. Nyt on pakko lopettaa, ennen kuin alan itkemään. Niin kovalle tämä muisteleminen ottaa...

      • Anonyymi

        Taidat olla se kuoliaaksinaurattaja....


    • Polonez paska

      Polski-Fiat oli vielä ihan Fiatin veroinen ja sillä tekikin jotain tai ihan hyvin sillä ajeli, eikä se ollut autoa kummempi. Yhtä toiminta varma, kuin Lada tai Zastava, mutta sitten saatiin Polonez markkinoille ja täysi paska, vikaa vikaa ja vikaa. Olisivat vaan pysyneet Fiatin kanssa samoissa kuvioissa, niin olisivat toimineet.

      • Borewicz

        Eikös Zastavaa edustanut Suomessa vain Fiatin nimellä kulkenut 128 Z, joka oli luiskaperäinen Fiat 128 (maskissa Fiatin merkin sijaan Z-kirjain)? Ja sen lisäksi tietysti kuussatasen lisenssimalli. Yugoa ei kai koskaan tuotu Suomeen.


      • mortus-
        Borewicz kirjoitti:

        Eikös Zastavaa edustanut Suomessa vain Fiatin nimellä kulkenut 128 Z, joka oli luiskaperäinen Fiat 128 (maskissa Fiatin merkin sijaan Z-kirjain)? Ja sen lisäksi tietysti kuussatasen lisenssimalli. Yugoa ei kai koskaan tuotu Suomeen.

        Vuoden 88 polonez lähti taaskin viikon seisonnan jälkeen yli 20 asteen pakkasesta kolmannella käyntiin lämmittämättä, mielestäni hyvin tuon ikäiselle kaasarikoneelle, jonka ryyppy ei erityisen järeä ole.

        Lämpenee hyvin, toimii hyvin. Harrastekäytössä. Mutta ikinä ei ole ollut matkalla ongelmia, kun sillä on työmatkoja, tai pidempiä matkoja ajellut.

        Huomattavasti toimintavarmempi, kuin tuo 2005 vuoden 108tkm ajettu diesel-focus, joka on käyttöautona.


    • KERRAN TÄLLÄSEN NÄHNY. POLSKI-FIATISTA OON NÄHNY KUVIA

    • Meillä_oli

      firmassa uusi avolava Polski. Tynlaatu ja sovitukset taattua itäeurooppalaista tasoa. Mainittakoon että kone ja kytkinkoppa oli sovitettu siten että sivusta katsoen niiden välissä oli sormenmentävä rako. Auto tuli kai jonkinlaisen kytkykaupan seurauksena vaihdossa maatalouskoneisiin kun niitä silloin 80-luvun alussa tehtiin.

    • loveles

      Folkkarin tekniikalla herätetään henkiin, polskit ja muut paska kotterot!

      • lovevaanittelles

        Oot sinä tosi ulkona, lumiukko! Polskit olivat Fiatin tekniikalla, Folkkarien kanssa niillä ei ollut mitään tekemistä.


      • Anonyymi

        Kyse onkin työn ohjauksesta. Neuvostolaatu oli aivan erilaista, kuin saksalainen.


    • EIKÖ JOSSAIN 80-L PUOLIVÄLIN TEKNIIKANMAAILMAS OLLU TÄLLÄNEN FSO POLONEZ

    • Ellos

      Vanhasen autoliike myi polonez autoja Rovaniemellä tuossa 1980 ja 1990 luvun vaihteessa. Polonezin myynti oli karkeasti 400 kpl vuodessa.

    • gergrgr

      Polonezia tullu joskus ajettua ja oli surkea tekele jopa itäautoksi. Lada oli noihin verrattuna ihan laadukas tuote.

    • Maluch

      Fiat 126p "Maluch" himoittais tuoda Puolasta Suomeen. Näitähän tehtiin 2000-luvulle asti. Jostain olen lukenut että, vaikea saada Suomen rekisteriin. Liekö näin, tietääkö joku?

      • Pikkuviiu

      • poksijafiiu

        Ja Poksi asuntovaunu vielä siihen perään, kuten puolalaisilla automatkaajilla oli 80-luvulla!


    • kerranolenajanut

      Olen aikoinaan ajanut ihan uudella FSO Polksi-Fiatilla, kun naapurini osti kirkkaan keltaisen Polskin 80-luvun alussa. Naapuri oli sellainen vanha gubbe ja heti samana iltana kotiin tullessaan sillä uudella Polskilla kouhelsi tikapuiden kanssa niin, että tikapuut kaatuivat sen Polskin päälle.
      Meikäläisellä oli siihen aikaan autokorjaamo, niin oikaisin ja maalasin ne tikkaiden jättämät lommot siitä Polskista. Muuta kertaa en ole ajanut Polski-Fiatilla, vaan eipä se Ladaa kummempi ollut ajaa. Myöhemmin tyttöystävälläni oli Polski-Fiat vähän aikaa, mutta sillä en ehtinyt ajamaan metriäkään, kun hän vaihtoi sen Fiat Unoon.

    • P0lle

      Tutulla oli FSO-Polle. En päässyt ajamaan mutta muistan mukavan pehmeät penkit ja itäauton hajun jota omistaja yritti peittää wunderbaumilla.

      • Ammatinvaihto_lähellä

        Fiatin ominaisuudet yhtyivät itäauton laatuun. Minulle jäi henkilökohtainen muisto, kun olin menossa yliopiston valintakokeeseen aamuvarhain. Rautatieasemalle oli matkaa vain 6 kilometriä mutta puolessavälissä kampiakselin pultti irtosi täydessä vauhdissa. Autolla oli ajettu 55000 kilometriä. Onneksi melkein heti tuli takaa armelias kuljettaja ja vei ajoissa asemalle. Apukuski jäi setvimään tilannetta. josta seurasi iso remontti. Sitten Polski kestikin muutaman vuoden ilman isompia ongelmia.

        Hyvät tilat siinä sentään oli verrattuna samanhintaisiin länsiautoihin, jotka olivat Datsun 100 A:n kokoluokkaa.


    • FSOWarszawa

      Kummitätini miehellä oli FSO Warszawa, joka oli GAZ Pobeda M-20 lisenssillä Puolassa valmistettu. Olihan melkoisen huono auto! Vieläkään he eivät halua vanhoilla päivillään muistella tuota autoa. Pobedalla vielä teki edes jotain, kun isän kaverilla oli taksissa Pobeda, mutta tuo FSO Warszawa oli surkeuden huippu. Liekö sitten aivan maanantaina tehty.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa

      • isäukonpobeda

        Isäukolla oli veljensä kanssa yhteinen Pobeda vuonna 1955, ei ollut kovin hyvä auto kuulemasti. Vanha taksi oli ollut ja paljon ajettu.


      • Aitoitäauto
        isäukonpobeda kirjoitti:

        Isäukolla oli veljensä kanssa yhteinen Pobeda vuonna 1955, ei ollut kovin hyvä auto kuulemasti. Vanha taksi oli ollut ja paljon ajettu.

        Pobedassa paloi herkästi myös pakoventtiilit, jos yritti ajaa kovempaa. Alle 70km/h piti ajaa, niin venttiilit kesti.


      • Anonyymi
        Aitoitäauto kirjoitti:

        Pobedassa paloi herkästi myös pakoventtiilit, jos yritti ajaa kovempaa. Alle 70km/h piti ajaa, niin venttiilit kesti.

        Olisi pitänyt ajaa venäläisellä 78-oktaanisella bensalla


    • Anonyymi

      ite oon nähny 2003 viimeks fso polonezin < missä lienevät tätä nykyä....romutettuinako

      • Anonyymi

        fso polonez 2000 oiski joskus nastaa omistaa tai entisöidä


    • Anonyymi

      Polski fiat oli hiukan paremman oloinen kuin lada ulkonäöltääkin mutta tuo työntötankokone oli sitten vanhempaa perua kun varmaan parempaa saanut olla?

    • Anonyymi

      Polski Fiat...siihen aikaan oli autoja kaikenlaisia .....oli oikein mielenkiintoistakin vertailla eri autoja.

      Polski Fiatilla oli ominaisuuksia vaan ei laatua! Aika paska oli laadultaan , Warrekin oli luotettavampi ja se kertonee kaiken.

    • Anonyymi

      Sain joskus 70-luvulla kortin saatuani vanhan Polski-Fiat 125p:n ilmaiseksi. Muutaman vuoden sillä ajelin. Sinä parin-kolmen vuoden aikana siinä ei vikoja ollut. Tässä mallissa oli edessä tuplavalot ja hieno kromattu maski. Takavalot oli asennettu pystyasentoon, vilkku oli erikseen reunimmaisena. Tässä vanhemmassa mallissa oli jäykkä taka-akseli ja lehtijouset takana. Sillä jäi peililiukkaalla kiinni tien laitaan, jos oli ratti käännetty ja yritti lähteä liikkeelle. Vain se huonommin pitävä takarengas pyöri. Käsikaasu oli vakiovaruste. Vaihde silmään, käsikaasua hiukan ja ei kun tuuppaamaan itse liikkeelle. Ohjekirja oli kattava ja sen tietojen perusteella olin opetellut ajamaan kyseistä autoa pihamaalla ennen autokoulua. Ajettavuus ja suorituskyky oli kohtuullinen. Paitsi talviliukkaalla ja kuluneilla renkailla. Perän sai helposti liirtoon.

      Edesmennyt isäni hankki lähes uuden FSO:n. Se oli omaani paljon uudeempi mutta sen laatu oli nyt jälkeenpäin ajateltuna vanhaa mallia heikompi. Kaikki edellisen peltipinnat sisällä, valonvaihtimen ja vilkkujen vivut oli muuttuneet muoviseksi. Ja heikoksi sellaiseksi. Myös maski oli vain muovinen. Valokytkimetkin oli heikompaa tekoa. Autossa oli myös melko usein jokin vika. Se työllisi lähikorjaamoa. Onneksi osat olivat halpoja. Tässä FSO-mallissa oli leveät vaakasuuntaiset lamput takana. Muistaakseni edessä oli edelleen tuplavalot. Tämän uudemman alustasta ja jousituksesta ei ole enää mitään muistikuvaa.

      Oma muistikuva ja mielipiteeni on, että vanhempi 125p oli lujempaa tekoa kuin uudempi FSO, jossa oli nähtävissä halpuutuksen seuraukset.

    • Anonyymi

      mitäpä luulette kun 80 luvulla me lähinaapuritostettiin samana vuonna uudet pirssit,minä ostin lada 1200s 32 000mk ja naapuri osti fso polonez aquarium mallin joka maksoi yli 50 000mk niin kumpi ajaa vieläkin sillä?😂
      se siitä kestävyydestä....

    • Anonyymi

      Ei automalli taida olla täysin unohtunut. Kun googlaa hakusanoilla "FSO Polonez" saa tulokseksi muun muassa "Nettiautossa on myynnissä Suomen laajin valikoima FSO Polonez -autoja. Tutustu huikeaan tarjontaamme ja löydä unelmiesi FSO!" Yhtään ei silti ole tarjolla.

    • Anonyymi

      Ostin uutena fso polonezin joka oli valkoinen, 1.5 koneella ja 5v lootalla.Ensimmäiset 30km meni hyvin.Poltin nakkia sen minkä kerkesin...sitten tuli kanki lohkosta ulos.Auto meni hinurilla merkkikorjaamoon.
      1.5 kone oli kuulemma niin vaikea saada,että autoon laitettiin 2.0 fiatin TC kone.
      Tehonmuutos oli valtava.2 viikkoa myöhemmin turbotin auton koska 220km/t nopeus ei riittänyt.
      Ahtimella ja kahdella tuplakaasarilla saatiin penkkilukemat 305/450nm.Oli kylän nopein auto 1989-1991.

    • Anonyymi

      Sanotaan mitä sanotaan mutta juuri aloittajan kaltaiset eivät ikänsä puolesta voineet kokea sitä kaikkea huonoutta ja rumuutta ajalta jolloin kaikki oli paremmin. Se on vain yksi peruste pelastaa ja entisöidä warre tai Polle tai vastaava. Ei mitenkään siksi että olisivat sen vaivan arvoisia vaan esimerkiksi ja varoitukseksi mitä oli. Ei saa painua unohduksiin mitä sosialismi ja kommunismi sai aikaan. Tarpeeksi valehdellaan jo nykyajankin tosiasioista.

    • Anonyymi

      ONKO NÄITÄ FSO POLONEZEJA. WARZAWOJA JNE TÄLLÄ HETKELLÄ YHTÄÄN REKISTERISSÄ...

      • Anonyymi

        Onneksi ei


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe