FSO Polski-Fiat / Polonez

Onko kellään käyttökokemuksia puolalaisista autoista? Itse olen sen verran nuorempi, että muistan kyseisiä autoja liikenteessä nähneeni, mutta omistajia ei lähipiirissäni ole ollut. Nyt tuntuvat Suomen Polskit ja Poloneesit olevan historiaa. Appiukko kehui aikoinaan ajaneensa kaverin Poloneesilla, kun menivät kimmpakyydillä töihin. Muuten kuulemma hyvä, mutta tehoton auto. Asiasta kiinnostuneena kuulisin mielelläni varttuneempien kokemuksia ja näkemyksiä kyseisistä autoista.
Ilmianna
Jaa

27 Vastausta



Olen ajanut molemmilla ja Polskihan oli ihan hyvä ajettava sen ajan mittapuulla. Mutta luotettavuus etenkin polonezilla oli ala-arvoista. Uusikin oli loppu ja vaihtokunnossa jo vuoden päästä.
Ilmianna
Jaa
Suunnilleen samanlaisia kuin nyky Skodat. Paljon tunnetta vähän järkeä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Konttiperä mallissa oli ainakin työntötanko kone mikä aiheutti ongelmia.Ääntä oli muttei tehoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuollaanen FSO on niin saatanan paksusta pellistä väännetty että väänsi remmivolvon kyljen rullalle.Polonjetsistä raappeentu etupuskuri.Ajo-omituisuuksia oli riittämiin, tehoa ei yhtään.Ja ne elektroniset sytkävehkeet oli Luukasta pahempia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Tästä taitaa olla jo yli 20 vuotta aikaa kun isäukko erehtyi ostamaan upouuden FSO Polonezin. Matkaa autoliikkeestä oli vajaat 10 kilometriä kotiin. Ihmettelin kun tulin iltapäivällä koulusta että missäs se uusi auto on, kun se piti tänään liikkeestä hakea. Korjaamolla, sanottiin. Joku elektroniikkaosa oli sanonut sopimuksen irti jo neitsytmatkalla. Onneksi valtuutettu huoltokorjaamo oli samassa kaupunginosassa, sille oli käyttöä sen vuoden aikana mitä sitä paskaa meillä pidettiin. Ensimmäinen ns. pidempi matka, taisi olla vajaat 100 km yhteensä, ja kone rupesi jo keittämään. Öljynpaineet hävisi 5 tkm ajettuna....

Voi perkele että oli ihan oikeesti paska auto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Muistoja Puolasta kirjoitti:
Tästä taitaa olla jo yli 20 vuotta aikaa kun isäukko erehtyi ostamaan upouuden FSO Polonezin. Matkaa autoliikkeestä oli vajaat 10 kilometriä kotiin. Ihmettelin kun tulin iltapäivällä koulusta että missäs se uusi auto on, kun se piti tänään liikkeestä hakea. Korjaamolla, sanottiin. Joku elektroniikkaosa oli sanonut sopimuksen irti jo neitsytmatkalla. Onneksi valtuutettu huoltokorjaamo oli samassa kaupunginosassa, sille oli käyttöä sen vuoden aikana mitä sitä paskaa meillä pidettiin. Ensimmäinen ns. pidempi matka, taisi olla vajaat 100 km yhteensä, ja kone rupesi jo keittämään. Öljynpaineet hävisi 5 tkm ajettuna....

Voi perkele että oli ihan oikeesti paska auto.
Itselläni on 2kpl Fso Polonez 1.5CE -autoja, Borewiczeja, en huoli Akvariumeja.

Toisen ostin kylmiltään Rovaniemeltä, menin junalla ja toin ajamalla, tietämättä auton toimivuudesta sen enempää. Rovaniemeltä tampereella ruokatauolla ja kahdella kahvitauolla 8,5h ja keskikulutus 7,1 sataselle. Sittemmin autoon on tehty kaikenlaista, mm. maalattu. Mitään vikaa ei ole ollut vajaan 10tkm aikana, mitä sillä olen ajanut, täysin luotettavasti toiminut. Talvella todella lämmin ja käynnistyy hyvin. Ajo-ominaisuuksia on turha edes verrata mihinkään Ladaan, Polonezilla pitää mielellään todellisen nopeuden motarilla 130 yläpuolella ja pystyy juttelemaan puhumalla autossa.

Varustelutaso on muihin aikansa itäautoihin verrattuna hulppea. Mm. valoautomatiikka yms. Ovien lukkojen kans mulla on ollut ongelmia, joka aiheutuu lukkomekanismin toteutustavasta, olisi korjattavissa jos jaksaisi. 130tkm ajettu tuolla omalla yksilölläni, kori täysin virheetön. Tehottomuudesta en nyt puhuisi. Mm. ladoihin yms verrattuna potkua on ihan eri malliin. Maantiellä sitkeyttä riittää kuormallakin hyvin jopa tolla 1500-koneisella. Ja konehan kiertää sen 8k ja ainakin itse oon ihan huoletta polkenut yli seitsemäätuhatta kierroslukumittariin kiihdytyksissä, ilman ongelmia.

Toisena laitteena on Ladan koneella (oma lauennut joskus 200 000 ajettuna) oleva borewicz, n. 250tkm ajettu ja suolansyömä. Hitsailin ja vaihdoin toisen etuiskarin ja leimasin, kaveripariskunta ajelee sillä nykyisin. Hyvin on menty pidempääkin reissua. Ladan 1500-koneella toi polski on tosin nimenomaan juuri laiska. Auto on kuitenkin painavampi, kuin esimerkiksi aikansa VW passat.

Suosittelisin vierailemaan osoitteessa www.fso-klubi.net, sieltä löytyy lisää ko. merkin harrastajia ja esimerkkejä kalustosta.

Harrasteautoksi hyvä ja harvinainen auto. Käyttöautonakin niitä on, mutta poloneeseja oli vuoden 08/09 taitteessa liikennekäytössä 55kpl. Niitä ei siis riitä paalattaviksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taidat olla se kuoliaaksi naurattaja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
vuonna -89 ostin uutena fso polonezin. vieläkin alkaa päätä särkemään, kun muistelen niitä aikoja. Monta asiaa on jäänyt siitä "autosta" mieleen. Polttoainetta kulutti yli 14 litraa satesella, kävi maahantuojan huollossa monta kertaa, ei parantunut. Harvoinpa se valohoito mihinkään auttaa, ainakaan kulkupelien kohdalla. Ja aamulla kun käynnistit sen, sait olla varma, että kaikki heräsivät ainakin kilometrin säteellä, startti piti ääntä kuin sirkkelin olisi käynnistänyt. minulla ollut elämäni aikana paljon autoja, pääasiassa vanhoja, kaikki olleet huomattavasti parempia kuin tämä polonez. Nyt on pakko lopettaa, ennen kuin alan itkemään. Niin kovalle tämä muisteleminen ottaa...
Ilmianna
Jaa
Polski-Fiat oli vielä ihan Fiatin veroinen ja sillä tekikin jotain tai ihan hyvin sillä ajeli, eikä se ollut autoa kummempi. Yhtä toiminta varma, kuin Lada tai Zastava, mutta sitten saatiin Polonez markkinoille ja täysi paska, vikaa vikaa ja vikaa. Olisivat vaan pysyneet Fiatin kanssa samoissa kuvioissa, niin olisivat toimineet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Eikös Zastavaa edustanut Suomessa vain Fiatin nimellä kulkenut 128 Z, joka oli luiskaperäinen Fiat 128 (maskissa Fiatin merkin sijaan Z-kirjain)? Ja sen lisäksi tietysti kuussatasen lisenssimalli. Yugoa ei kai koskaan tuotu Suomeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Borewicz kirjoitti:
Eikös Zastavaa edustanut Suomessa vain Fiatin nimellä kulkenut 128 Z, joka oli luiskaperäinen Fiat 128 (maskissa Fiatin merkin sijaan Z-kirjain)? Ja sen lisäksi tietysti kuussatasen lisenssimalli. Yugoa ei kai koskaan tuotu Suomeen.
Vuoden 88 polonez lähti taaskin viikon seisonnan jälkeen yli 20 asteen pakkasesta kolmannella käyntiin lämmittämättä, mielestäni hyvin tuon ikäiselle kaasarikoneelle, jonka ryyppy ei erityisen järeä ole.

Lämpenee hyvin, toimii hyvin. Harrastekäytössä. Mutta ikinä ei ole ollut matkalla ongelmia, kun sillä on työmatkoja, tai pidempiä matkoja ajellut.

Huomattavasti toimintavarmempi, kuin tuo 2005 vuoden 108tkm ajettu diesel-focus, joka on käyttöautona.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
KERRAN TÄLLÄSEN NÄHNY. POLSKI-FIATISTA OON NÄHNY KUVIA
Ilmianna
Jaa
firmassa uusi avolava Polski. Tynlaatu ja sovitukset taattua itäeurooppalaista tasoa. Mainittakoon että kone ja kytkinkoppa oli sovitettu siten että sivusta katsoen niiden välissä oli sormenmentävä rako. Auto tuli kai jonkinlaisen kytkykaupan seurauksena vaihdossa maatalouskoneisiin kun niitä silloin 80-luvun alussa tehtiin.
Ilmianna
Jaa
Folkkarin tekniikalla herätetään henkiin, polskit ja muut paska kotterot!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Oot sinä tosi ulkona, lumiukko! Polskit olivat Fiatin tekniikalla, Folkkarien kanssa niillä ei ollut mitään tekemistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
EIKÖ JOSSAIN 80-L PUOLIVÄLIN TEKNIIKANMAAILMAS OLLU TÄLLÄNEN FSO POLONEZ
Ilmianna
Jaa
Vanhasen autoliike myi polonez autoja Rovaniemellä tuossa 1980 ja 1990 luvun vaihteessa. Polonezin myynti oli karkeasti 400 kpl vuodessa.
Ilmianna
Jaa
Polonezia tullu joskus ajettua ja oli surkea tekele jopa itäautoksi. Lada oli noihin verrattuna ihan laadukas tuote.
Ilmianna
Jaa
Fiat 126p "Maluch" himoittais tuoda Puolasta Suomeen. Näitähän tehtiin 2000-luvulle asti. Jostain olen lukenut että, vaikea saada Suomen rekisteriin. Liekö näin, tietääkö joku?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Hei, täällä on keskustelua aiheesta:
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=35102

Kannattaa pysyä 1992:ta vanhemmissa malleissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ja Poksi asuntovaunu vielä siihen perään, kuten puolalaisilla automatkaajilla oli 80-luvulla!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen aikoinaan ajanut ihan uudella FSO Polksi-Fiatilla, kun naapurini osti kirkkaan keltaisen Polskin 80-luvun alussa. Naapuri oli sellainen vanha gubbe ja heti samana iltana kotiin tullessaan sillä uudella Polskilla kouhelsi tikapuiden kanssa niin, että tikapuut kaatuivat sen Polskin päälle.
Meikäläisellä oli siihen aikaan autokorjaamo, niin oikaisin ja maalasin ne tikkaiden jättämät lommot siitä Polskista. Muuta kertaa en ole ajanut Polski-Fiatilla, vaan eipä se Ladaa kummempi ollut ajaa. Myöhemmin tyttöystävälläni oli Polski-Fiat vähän aikaa, mutta sillä en ehtinyt ajamaan metriäkään, kun hän vaihtoi sen Fiat Unoon.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Tutulla oli FSO-Polle. En päässyt ajamaan mutta muistan mukavan pehmeät penkit ja itäauton hajun jota omistaja yritti peittää wunderbaumilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Fiatin ominaisuudet yhtyivät itäauton laatuun. Minulle jäi henkilökohtainen muisto, kun olin menossa yliopiston valintakokeeseen aamuvarhain. Rautatieasemalle oli matkaa vain 6 kilometriä mutta puolessavälissä kampiakselin pultti irtosi täydessä vauhdissa. Autolla oli ajettu 55000 kilometriä. Onneksi melkein heti tuli takaa armelias kuljettaja ja vei ajoissa asemalle. Apukuski jäi setvimään tilannetta. josta seurasi iso remontti. Sitten Polski kestikin muutaman vuoden ilman isompia ongelmia.

Hyvät tilat siinä sentään oli verrattuna samanhintaisiin länsiautoihin, jotka olivat Datsun 100 A:n kokoluokkaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kummitätini miehellä oli FSO Warszawa, joka oli GAZ Pobeda M-20 lisenssillä Puolassa valmistettu. Olihan melkoisen huono auto! Vieläkään he eivät halua vanhoilla päivillään muistella tuota autoa. Pobedalla vielä teki edes jotain, kun isän kaverilla oli taksissa Pobeda, mutta tuo FSO Warszawa oli surkeuden huippu. Liekö sitten aivan maanantaina tehty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Isäukolla oli veljensä kanssa yhteinen Pobeda vuonna 1955, ei ollut kovin hyvä auto kuulemasti. Vanha taksi oli ollut ja paljon ajettu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
isäukonpobeda kirjoitti:
Isäukolla oli veljensä kanssa yhteinen Pobeda vuonna 1955, ei ollut kovin hyvä auto kuulemasti. Vanha taksi oli ollut ja paljon ajettu.
Pobedassa paloi herkästi myös pakoventtiilit, jos yritti ajaa kovempaa. Alle 70km/h piti ajaa, niin venttiilit kesti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

FSO Polski-Fiat / Polonez

Onko kellään käyttökokemuksia puolalaisista autoista? Itse olen sen verran nuorempi, että muistan kyseisiä autoja liikenteessä nähneeni, mutta omistajia ei lähipiirissäni ole ollut. Nyt tuntuvat Suomen Polskit ja Poloneesit olevan historiaa. Appiukko kehui aikoinaan ajaneensa kaverin Poloneesilla, kun menivät kimmpakyydillä töihin. Muuten kuulemma hyvä, mutta tehoton auto. Asiasta kiinnostuneena kuulisin mielelläni varttuneempien kokemuksia ja näkemyksiä kyseisistä autoista.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta