RESTONOMI/HOTELLI- JA RAVINTOLA-ALA

tommi

Moi!!!
Sanokaas nyt ketkä ootte opiskelleet/opiskelette kyseistä alaa, niin vähän noista opinnoista? Siis ihan konkreettisesti et mitä siel tehään ja sit pääsykokeista ja kaikest!!
Olisin todella kiittollinen, koska haen nyt sinne ensimmäistä kertaa....kiitos =)

11

3260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

Askarrellaan. Leikaa&liimaa, you know. Itse opiskelin restonomiksi Porvoon Heliassa ja voin sanoa että en suosittele! Kokkikursseja, joilla vähän paistellaan pihvejä jne. Tai sitten opiskelet jotain maantietoa leikellen lehtiä ja liimaillen niitä kartongille, tai sitten opiskellaan miten joku H4 siivousaine sopii puupinnoille. Miten tiskit kannattaa asetella tiskikoneeseen ja mitä kerrossiivoojan toimenkuvaan kuuluu.

Mikään mainitsemistani asioista ei sitten ollut vitsiä, vaan totisinta totta. Lopetin itse heti kun sain toisen opiskelupaikan ja luen nyt tradenomiksi. Ja entä restonomit työelämässä?! Mitä ne on? Erittäin huono työtilanne selvisi vasta kun oli aloittanut restonomi-opinnot, aikaisemmin siitä ei hiiskuttu ääneen. Sama kun restonomin palkka ka.1200e tai jotain sitä luokkaa.

Suosittelen miettimään alan valintaasi vielä kerran!

• restonomi

Mun vinkki on, että jos sulla ei ole aikaisempaa kokemusta ravintola-alalta, niin restonomiksi ei kannata lähteä opiskelemaan.

• vanha restonomi

se on paljon itsestä kiinni....mutta samoihin töihin voi päästä ilman restonomikoulutustakin :-) ja jos olet jo vähän yli 20 v niin aikuisopiskeluna ravintola-alan opinnot on nopeita ja suoraan ammattiin, minulla on alaisina näitä koulutuksen suorittaneita tekijöitä, vuodessa ammattiin eikä liimata paljon eikä leikata vaan tehdään hommia..

• oona

Itse opiskelen toista vuotta LAMKissa restonomiksi, suuntauksena ravintolan johtaminen.
      En tiä muista amk:ista miten suuntautuminen menee, mutta Fellmanni-instituutti on aika puhtaasti teoreettinen ammattikorkea, eli kokkaaminen ja salipuoli jää aikas vähälle. Raporttia ja tenttiä, ym pipertämistä on sitten sitäkin enempi.
      Kielet, viestintä, kirjanpito/budjetointi ja projektit ovat sitten sitäkin suositumpia opettajien keskuudessa.

Pääsykokeissa oli yks englannin kielinen teksti jota sai lukea tietyn aikaa(ei muistiinpanoja) se vietiin pois ja piti kirjoittaa pohdiskeleva essee, n.3a4. Myös laskutehtäviä oli joitain..ja ryhmätehtävä jossa pohdittiin ryhmässä eri tehtäviä, ja esitettiin se sitten vieressä seuraaville opettajille..

Ehkä hitusen liian teoreettinen miulle, joka tekisin paljon miuluummin itse käytännössä, mutta käyhän tämä näinkin opiskellen. Todellista hyötyä koulutuksesta en kyllä osaa sanoa, edes sitä mitä tästä on miulle.. :)

Mihkä päin olit ajatellut hakea(mihin amk:hon?)?
      onnea hakuihin ja pääsykokeisiin!!

• tommi

Juu oon hakemassa Piramk:n...ja mulla on ravintola-alan koulutus pohjalla....aika tyrmäävää tekstiä noi kommentit mitä on tullu?? Voiko kaikissa kouluissa olla samanlainen meno(noi askarteluhommat sun muut)....vaikee uskoo???

• oona
        tommi kirjoitti:

Juu oon hakemassa Piramk:n...ja mulla on ravintola-alan koulutus pohjalla....aika tyrmäävää tekstiä noi kommentit mitä on tullu?? Voiko kaikissa kouluissa olla samanlainen meno(noi askarteluhommat sun muut)....vaikee uskoo???

Ehkä se taas riippuu vähän siitä mitä kukin kokee askarteluksi..se mikä miusta on askartelua, ei jostain toisesta välttämättä ole..
        toisaalta meille on tää toka vuos kaikista vaikein ja nyt on ollut suurin osa kursseista, että päivät on aikas pitkiä..se ehkä osaltaan vaikuttaa miun mielipiteeseen ja tunnelmiin niist raporteista ja väkertämisestä mitä niiden kasaaminen vaatii.. :)

Ja aika monella restonomiopiskelijalla on ammattikoulutus ja/tai parinkin vuoden työkokemus alalta taustalla, joten siinä vaiheessa opetusta on ehkä muutettu siihen suuntaan ettei ihan kaikkea tehtäisi uudestaan ammattikorkeessa.. sehän on kuitenkin se esimiestason koulutus..

Ehkä se taas riippuu vähän siitä mitä kukin kokee askarteluksi..se mikä miusta on askartelua, ei jostain toisesta välttämättä ole..
        toisaalta meille on tää toka vuos kaikista vaikein ja nyt on ollut suurin osa kursseista, että päivät on aikas pitkiä..se ehkä osaltaan vaikuttaa miun mielipiteeseen ja tunnelmiin niist raporteista ja väkertämisestä mitä niiden kasaaminen vaatii.. :)

Ja aika monella restonomiopiskelijalla on ammattikoulutus ja/tai parinkin vuoden työkokemus alalta taustalla, joten siinä vaiheessa opetusta on ehkä muutettu siihen suuntaan ettei ihan kaikkea tehtäisi uudestaan ammattikorkeessa.. sehän on kuitenkin se esimiestason koulutus..

Restonomikoulutuksen pitäisi olla tutkinto, joka tähtää esimiestason tehtäviin. Näin kuitenkin aniharvoin todellisuudessa on. Itse olen valmis restonomi ja hieman pettynyt suorittamaani tutkintoon. Koulun aikana huomasin kun vanhat opiskelijat kävivät esittelemässä nykyistä ammattiaan, että todella harva restonomi on päässyt esimiestehtäviin. Itse kun en laske esim. ravintolan vuorovastaavaa esimieheksi. Valmistuessani tajusin, että näin todellisuudessa on.

Työnantajat eivät kertakaikkiaan pidä restonomeja esimiehinä. Nykyisessä työpaikassani oli viime syksynä 2 esimiespaikkaa vapaana, asiakaspalvelupäällikkö ja salivastaava. Kumpaankin hain, mutta paikat sai talon ulkopuolelta merkonomi ja kokki. Kysyin ravintolapäälliköltä syytä, miksi minua ei voitu valita, vaikka olen työkennellyt ravintolassamme yli 4 vuotta. Hän sanoi suoraan, että "ei se taida olla koulutustasi vastaavaa". Melkein suutuin ja sanoin, että kyllä muuten varmaan on. Työnantaja tähän, että "no meillä vapautuu ensi syksynä talousassistentin paikka toimistolla, koulutetaan sinut siihen". Siis KOULUTETAAN!! Tradenomi tai vastaava saisi paikan ilman mitään lisäkoulutuksia.

Surullinen tosiasia kyllä on, että en hallitse sidosryhmäanalyyseja, rahoitussuunnitelmia, yrityksen riskienhallintaa tai kannattavuudenseurantaa. Olen opiskellut niistä (joistakin) vain pienen palan, jonka senkin olen tainnut tyystin unohtaa. Tajusin itsekin, että en taitaisi pärjätä siinä työssä ilman lisäkoulutusta.

Nyt olen koulutuksessa ja uuden työni saan aloittaa 3.10 ensi syksynä. Voin sanoa, että kyllä pistelee ja tosissaan. En kuvitellut enää joutuvani täydentämään tutkintoani tällä tavoin. Nykyinen koulutus ei ole yhtään sitä mitä restonomikoulutuksessa opiskelin, vaan puhdasta liiketaloutta. Suoraan sanottuna, olisi siis kannattanut alun alkaenkin lähteä lukemaan sitä.

• restonomi 2003

valmistuin jyväskylän amk:sta ja heti pääsin koulutusta vastaavaan työhön(en suhteilla), palkka noin 10 € tunnissa lisät (= noin 1250 € kk käteen).

kannattaa olla jotain kokemusta ravintola-alalta jos aikoo suuntautua ruokapuolelle, esim. ammattikoulussa alalla vuosi tms. Kaikki restonomit eivät valmistu ravintola-alan hommiin, eiväthän kaikki lääkäritkään ole koulutukseltaan täysin samoja (vrt. eläinlääkärit, terveyskeskuslääkärit, hammaslääkärit..) kökkö vertaus mutta näin on!

meillä ei ainakaan ollut mitään leikkaa liimaa -touhua, ihan kunnon opiskelua se oli ja sai itse vaikuttaa opintojen kulkuun, melko vapaata kuitenkin, itse saa suunnitella etenemistään. kaikissa opiskeluissa on aina jotain tylsiä mukamas tärkeitä kursseja, mutta ne pitää vaan raivata pois eestä ja käydä läpi. suoraan lukiosta en kuitenkaan menisi ruokahommia opiskelemaan amk:n puolelle, muita ehkä helpommin. niissä käytännön hommissa alkaa palaa kiinni jos ei ole aikaisempaa kokemusta esim. ravintolatyöstä. kyllä ensimmäisen vuoden aikan karsiutuu pois ne tyypit joista ei alalle ole. pääsykokeista kannattaa katsoa koulujen sivuilta tietoa.

onnea urallesi, vielä ehdit katsella mitä muuta on tarjolla =)

• tommi

No hyvä et tänne tulee muunlaisiakn kommentteja ku et restonomiopinnot on pelkästään askartelukerhoa.
        Joo tosiaan mä kans kelasin et kannattaa olla alan kokemusta et kannattaa hakee ja sitähän mulla on, on kyl tosin lukioki käytynä!
        Ja kyllä uskon vahvasti et ainakin piramk:ssa on hyvät mahdollisuudet suuntautua sit sellaseen mikä kiinnostaa eniten... ja on varmaan tosiaan aika paljon itsestäkin kiinni toi miten opiskelut hoitaa...kiitti kannustuksesta =)

• Piina
        tommi kirjoitti:

No hyvä et tänne tulee muunlaisiakn kommentteja ku et restonomiopinnot on pelkästään askartelukerhoa.
        Joo tosiaan mä kans kelasin et kannattaa olla alan kokemusta et kannattaa hakee ja sitähän mulla on, on kyl tosin lukioki käytynä!
        Ja kyllä uskon vahvasti et ainakin piramk:ssa on hyvät mahdollisuudet suuntautua sit sellaseen mikä kiinnostaa eniten... ja on varmaan tosiaan aika paljon itsestäkin kiinni toi miten opiskelut hoitaa...kiitti kannustuksesta =)

Mä alotin restonomiopiskelut Lamkissa, matkailun ko:ssa. Tulin aika nopeesti siihen tulokseen et matkailupuoli ei nappaa, olisin mieluummin ollut hotelli- ja rav.alan puolella joka ei ainakaan lamkissa vaikuta miltään leikkaa-liimaa-koululta. Nyt oon hakemassa Piramkiin, Haagaan, Laureaan & Turkuun hotella-ja rav.alan puolelle, Fellmanni Lahdessa ihan hyvä mutta kaupunki alkaa itsessään olla liian tuttu.

Kannattaa kyllä oikeesti miettiä tarkkaan suuntautumisvaihtoehtoja, eri kouluja ja muita - se on aika pitkälti ihan koulukohtasta että minkälaisiin juttuihin keskitytään ja miten mielenkiintoisia kursseja on tarjolla.

• Mie
        Piina kirjoitti:

Mä alotin restonomiopiskelut Lamkissa, matkailun ko:ssa. Tulin aika nopeesti siihen tulokseen et matkailupuoli ei nappaa, olisin mieluummin ollut hotelli- ja rav.alan puolella joka ei ainakaan lamkissa vaikuta miltään leikkaa-liimaa-koululta. Nyt oon hakemassa Piramkiin, Haagaan, Laureaan & Turkuun hotella-ja rav.alan puolelle, Fellmanni Lahdessa ihan hyvä mutta kaupunki alkaa itsessään olla liian tuttu.

Kannattaa kyllä oikeesti miettiä tarkkaan suuntautumisvaihtoehtoja, eri kouluja ja muita - se on aika pitkälti ihan koulukohtasta että minkälaisiin juttuihin keskitytään ja miten mielenkiintoisia kursseja on tarjolla.

Kuten monet ovat jo sanoneet, kannattaa hakuoppaasta jne. katsella eri koulujen matkailualan suuntautumisvaihtoehtoa sekä lisäksi koulutusohjelmaa, jonka valitsee!

Itse opiskelen restonomiksi Kajaanissa, joka on suuntautunut luonto- ja liikuntamatkailuun.
        Meillä on valittavana kaksi eri koulutusohjelmaa; matkailun- sekä johtamisen- ja palvelujen tuottamisen koulutusohjelmat. Ensimmänen niistä on ns. "tavallinen matkailupuoli" ja toinen on "ruokapuoli". Meillä matkailupuolella ei ruokahommia ole juurikaan pakollisena, valinnaisissa kyllä löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe