Kumpi on itsekkäämpää: itsemurha vai itsemurhan kieltäminen/paheksuminen?
(olettaen, että muiden ihmisten elämät eivät ole ensisijaisesti riippuvaisia kyseisestä henkilöstä)
Yleinen argumentti kuuluu: Se on niin äärettömän itsekästä riistää itseltään henki, kun pilaat muiden ihmisten elämän.
Vasta-argumentti: On äärettömän itsekästä kiduttaa toista ihmistä, jotta voisi itse nauttia joistain kultaisista muistoista, joita haluaa virkistää toisen ihmisen varjolla. Tai sitten tuntea olevansa hyvä ihminen, kun estää toista tappamasta itseään. Eiköhän näiden ihmisten olisi aika luoda itse elämälleen sisältöä.
Toinen yleinen argumentti: Voit kokea ja nähdä vielä jotain hienoa - ehkäpä "parantua"
Vasta-argumentti: Entäpä jos en koe. "Parantuminen" on vain sosiaalisen konstruktivismin tuote. Mahdollinen lisäkärsimys.
Yhteiskunnallisen tason argumentti itsemurhan puolesta: kylmää, mutta totta - kun "jälkipyykki" hoidetaan oikein, niin myös yhteiskunta hyötyy tästä taloudellisesti ja ruumis voidaan laittaa hyötykäyttöön.
Yksilön jatko kuoleman jälkeen: kuolema on /- 0; itsessään ei hyvä eikä huono, vaan kaikki loppuu siihen, sen jälkeen ei ole mitään. Jos olet elämässä plussalla, niin tällainen ratkaisu on huono, mutta jos olet miinuksella niin se on hyvä.
Itsemurhan mahdollisuus tuo turvallisuuden tunteen: Se on kuin takaovi, joka voi pelastaa sinut mistä tahansa ahdingosta, joten sinun ei tarvitse pelätä mitään.
Uskonnolliset ihmiset voivat osallistua keskusteluun, mutta älkää missään nimessä käyttäkö uskontoa missään muodossa argumentointiin. En halua loukata teitä, mutta jos vedätte jumala-argumentin peliin, niin tulen sen tekemään.
P.S. Tämä on vain yleistä pohdintaa. En ole tekemässä mitään, enkä yllytä ketään mihinkään.
Itsemurhan paheksuminen on itsekästä
9
980
Vastaukset
Hei
Kysyt kumpi on itsekkäänpää: itsemurha vai itsemurhan kieltäminen/paheksuminen? Vastaat itse kysymykseesi sillä yleisellä argumentilla.
Toisten ratkaisuja on vaikea välillä ymmärtää jos omat mielipiteet ovat erilaiset. Monelle se ei saata olla kieltämistä, eikä sen kummempaa paheksumistakaan. Oman elämänsä päättämiseen päätyneen henkilön omaisten ja läheisten elämää se muuttaa miltei aina järkyttävällä tavalla. Silloin se ei enää jää pelkäksi itsekkääksi teoksi vaan siinä on silloin paljon muitakin mukana.
Läheiseni on riistänyt hengen itseltään ja en koe milloinkaan millään tavoin kiduttaneeni häntä hänen vaikella elämällään, nauttineeni kultaisista muistoista tai että olisin hyvä ihminen jos olisin voinut jotenkin hänen elämäänsä jatkaa. Hän päätti itse lähteä ja minä jäin kaipaamaan häntä kovasti. Siitä on jo aikaa parikymmnetä vuotta mutta kaipaan häntä vieläkin tuomitsematta hänen ratkaisuaan. Hänen isänsä, äitinsä ja sisarensa surun suuruutta en osaa sinulle sanoiksi pukea. Hän ei muuttanut elämänsä kulkua vain itselleen, vaan muutti myös läheistensä elämän ja elämänarvot. Itsekästäkö?
Jos kuolema on elämässä takaovi on niin silloin voidaan olettaa, että elämä voisi olla myös etuovi. Kun elämässä ollaan on takaovesta käynti täysin tuntematonta. Tuskin silloin kannattaa edes ajatella pelastuksesta sen kummemmin kuin mistään muustakaan. Etuovesta kulkeminenkin on tietämätöntä mutta siihen suuntaan voidaan jotain arvella ja onhan sieltä olemassa kokemuksia ja näkemyksiä.- juig
tehneen omaisena haluan sanoa, että kyllä tollaseen tekoon yleeensä menee vuosia että ihminen on siinä pisteessä, että lopettaa itse elämänsä. äitini tappoi itsensä, meitä lapsia jäi 4. nuorin10- vuotias. se teki sen omaa heikkouttaan. ei nähnyt keinoa päästä yli ongelmistaan, ei nähnyt enään mitään keinoa. siitä itsekkyydestä: tuskin kukaan haluaa että ihminen kärsii. tietenkin jos näin on niin sehän on silloin jollain tavalla mielisairas ja ei mielisairasta voi asettaa vastuuseen teoistansa. yritän vain sanoa että kyllä ihminen pohjimmiltaan on hyvä.
- mun mielipide! ;o
Mun mielestä itsemurhan tekeminen on itsekästä. Mä olen aina ajatellut, että ongelmat ratkeaa tavalla tai toisella. Eutanasia on eri asia mun mielestä kun itsemurha, ja en paheksu sitä juurikaan, mutta itsemurhaa kylläkin. Mä en ymmärrä, että mikä ongelma on niiin suuri, että on pakko riistää itseltään henki ja jättää läheiset suremaan, järjestämään hautajaiset, maksamaan laskut jne. ? Itsemurha on mielestäni ehkä jopa itsekkäin teko, mitä ihminen voi tehdä.
- minä olen
Masennus on sairaus joka voi johtaa kuolemaan. Samoin erilaiset muut psyyken sairaudet. Et voi ymmärtää, jos onneksesi et ole kokenut. Omaiseni ei saanut apua, lääkärit eivät hänen ja omaisten (asuimme liian kaukana) yrityksistä huolimatta välittäneet tai heillä ei ollut tarpeeksi empatiaa, kykyä, aikaa nähdä tilannetta. Masennusta edelsi avioero narsistisesta ihmisestä, joka kiusannut vuosia, vienyt kaiken omanarvontunnon nollille. Jatkoi kiusaamista vielä avioeron jälkeenkin. Omaiseni oli sitkeä toisaalta, yritti pitää pitkään "kulissia" yllä, selviytyä Kunnes seinä tuli vastaan. Ei jättänyt meille omaisille velkoja hoidettavaksi. Omilla rahoillaan maksoimme hautajaiset, laskut ja muut. Siltä osin kaikki kunnossa. Hän eili hiljaisena, tunnollisena ihmisenä, auttoi muita aina, mutta ei itse saanut tarvitsemaansa huomiota. Olen katkera Suomen hoitosysteemille. Hän, omaiseni oli hoitoalalla, sairaanhoitaja, hoiti muita, mutta hänen suurta hätäänsä ei kukaan ottanut tosissaan. En sano hänen tekoaan itsekkääksi, miksi sanoisin ? Ihanampaa ihmistä en ole tuntenut, liian herkkä tähän itsekkääseen maailmaan ja hän ei nähnyt täällä mitään tehtävää enää itselleen. (omat sanat). Kuolema tulee meille kaikille jollakin tavalla, jotkut lähtevät täältä oman käden kautta, kuolinpäivänamme se tulee meille kaikille jollakin tavoin. Moni yrittää lähteä, "epäonnistuu", hänen aikansa ei ollutkaan vielä. Olen ajatellut, että jos omaiseni aika ei olisi ollut poistua täältä, niin joku olisi tullut paikalle ja ehtinyt pelastaa hänet. (lääkekuolema). Suru on kova ja hän elää sydämissämme, mutta me tapaamme vielä.
- Anonyymi
minä olen kirjoitti:
Masennus on sairaus joka voi johtaa kuolemaan. Samoin erilaiset muut psyyken sairaudet. Et voi ymmärtää, jos onneksesi et ole kokenut. Omaiseni ei saanut apua, lääkärit eivät hänen ja omaisten (asuimme liian kaukana) yrityksistä huolimatta välittäneet tai heillä ei ollut tarpeeksi empatiaa, kykyä, aikaa nähdä tilannetta. Masennusta edelsi avioero narsistisesta ihmisestä, joka kiusannut vuosia, vienyt kaiken omanarvontunnon nollille. Jatkoi kiusaamista vielä avioeron jälkeenkin. Omaiseni oli sitkeä toisaalta, yritti pitää pitkään "kulissia" yllä, selviytyä Kunnes seinä tuli vastaan. Ei jättänyt meille omaisille velkoja hoidettavaksi. Omilla rahoillaan maksoimme hautajaiset, laskut ja muut. Siltä osin kaikki kunnossa. Hän eili hiljaisena, tunnollisena ihmisenä, auttoi muita aina, mutta ei itse saanut tarvitsemaansa huomiota. Olen katkera Suomen hoitosysteemille. Hän, omaiseni oli hoitoalalla, sairaanhoitaja, hoiti muita, mutta hänen suurta hätäänsä ei kukaan ottanut tosissaan. En sano hänen tekoaan itsekkääksi, miksi sanoisin ? Ihanampaa ihmistä en ole tuntenut, liian herkkä tähän itsekkääseen maailmaan ja hän ei nähnyt täällä mitään tehtävää enää itselleen. (omat sanat). Kuolema tulee meille kaikille jollakin tavalla, jotkut lähtevät täältä oman käden kautta, kuolinpäivänamme se tulee meille kaikille jollakin tavoin. Moni yrittää lähteä, "epäonnistuu", hänen aikansa ei ollutkaan vielä. Olen ajatellut, että jos omaiseni aika ei olisi ollut poistua täältä, niin joku olisi tullut paikalle ja ehtinyt pelastaa hänet. (lääkekuolema). Suru on kova ja hän elää sydämissämme, mutta me tapaamme vielä.
On turha halveksia itsemurhan tehnyttä senvuoksi, että joku toinen on tehnyt RATKAISUN.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On turha halveksia itsemurhan tehnyttä senvuoksi, että joku toinen on tehnyt RATKAISUN.
Entäs kun näitä itsemurha kandidaatteja elvytetään teholla ja miksi he sitten kiittelevät jälkeenpäin että heidät pelastettiin jos päätös oli ollut ihan terveestä näkökannasta .niin että esim masennus aiheuttaa itsetuho ajatuksia ja silloin päätös henkensä ottamisesta lähtee sairaudesta.
Kun ei pystytä näkemään selviytymisen mahdollisuutta asiassa
Jotkut on pelastettu kaksin kertaa ja tevehdyttyään eivät voi ymmärtää miksi halusivat kuolla, niin että usein ne vakaat päätökset tehdään tilassa missä ei nähdä mitään muuttumista parempaan päin.
Siksi olisi tärkeää että ihminen jolla on itsetuhoisia ajatuksia saisi heti avun kun soittaa terveyskeskukseen eikä , kuten tänään, aika annetaan ” jonojen” vuoksi aika puolenvuoden päästä. Silloin ei ole hoitosektori osannut tippaakaan ihmisestä jolla on Syvä masennus , silloin on aika saatava heti , eikä tulevaisuudessa, sillä ihminen jolla on itsetuho ajatuksia ei voi odottaa aikaa joka on hamasssa tulevaisuudessa vaan apu on saatava heti .
Joten vaikka niin moni puhuu omasta päätöksestään ja oikeuden ottaa henkensä , niin miksi nämä ihmiset sitten ovatkin kiitollisia kun heidät elvytettiin ???
Siksi toiseksi hoitoalan ihmiset näkevät näitä tapauksia ihan toisella tavalla kun se joka huutelee oikeudestaan.
Sitten on hyvin pieni osa ihmisiä jotka todella vaan haluavat kuolla, heillä on yleensä jo vahvat diagnoosit eivätkä vaikean kuolettavan sairautensa kanssa jaksa kärsiä . Mutta nämä ihmiset eivät useinkaan ole masentuneita ainoastaa tietoisia. Mitkä kärsimykset ihmisellä on kun keho tekee lakon. Eikä pelastavaa hoitoa ole olemassa
- Anonyymi
Itsemurha,elämän oppikoulu jää kesken.Joudut taas aloittamaan uudestaan.
Elämä on oppikoulu,aikaa on ikusuus.
Sinun pitää oppia määre mitä itse olet hyväksynyt lähtiessäsi sieltä kotoa.
Kyllä tie kannattaa taistella loppuun asti. - Anonyymi
Kannnattaa analysoida asiaa yhdessä ammattilaisen kanssa. Myös perheen ja ystävien kanssa voi analysoida asiaa. Huomaa kuitenkin laki, joka voi pakottaa henkilön pakkohoitoon ja saada jopa jonkin sakon tai tuomion, koska itsemurhan suunnittelu voi olla laitonta (?), ja kaikki joiden kanssa keskustelet asiasta, eivät hevillä halua negatiivista julkisuutta tai joutua lain tai/ja omaisten/kaverien kanssa negatiivisiin tekemisiin.
- Anonyymi
Aloittajan esittämä argumentti, että on äärettömän itsekästä tehdä itsemurha, koska silloin pilaa muiden elämän, on täysin kestämätön.
Olen varma, että on itsemurhan tehneitä, joita ei jäänyt kaipaamaan kukaan tai joiden poistuminen joukosta oli jopa helpotus muillekin. Itsemurhan tehneet harvemmin ovat olleet mitään yhteiskunnan tai perheensä tukipylväitä. Usein jonkun itsemurha korkeintaan koetaan hetken aikaa järkyttävänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019