Jos olet lukenut hyvän hengellisen kirjan niin kerro! Eniten minua kiinnostaa sellaiset hengelliset kirjat jotka puhuttelevat uskosta osattomia ja johdattavat Jeesuksen luo. Myös muut hyvät hengelliset kirjat kiinnostavat. Tai voit kirjoittaa mielipiteitä noista alla mainitsemistani kirjoista...
Minulle tuttuja kirjoja ovat Kalevi Lehtisen "Sinulle" ja Tapio Nousiaisen "Yksi ainoa elämä" joissa on ihan sitä perusasiaa. "Risti ja linkkuveitsi" on tullut luettua. "Gurun kuolema" on luettu vuosien varrella, sitä ei taida enää saada kuin antikvariaateista? Yksi parhaita lukemiani kirjoja on Derek ja Lydia Princen "Tehtävä Jerusalemissa". "Kätköpaikka" on myös tosi hyvä kirja. J.F. Lövgrenin "Lamppumme sammuvat" - kannattaa lukea jos jostakin löytyy! Ja viimeisin lukunautintoni: C.S.Lewisin "Paholaisen kirjeopisto! - Suosittelen luettavaksi uskoville!
Kovin monet hengelliset kirjat ovat suunnattu jo uskonasioista perillä oleville tai vanhoille uskoville. Toivon että enemmän olisi sellaista kirjallisuutta joka nimenomaan evankelioisi. Ehkä tällaista on mutta paljon en ole sitä löytänyt?
Suosittele hyviä hengellisiä kirjoja
38
4572
Vastaukset
- elviksen usko
on kirja, joka kelpasi Elviksenkin lukea....kirja löytyi tietoni mukaan kuolleen tyynyyn alta!
En usko että kirja hänet tappoi!
On kuulemma maailman levinnein kirja Raamatun jälkeen!Tuo "Tie Kristuksen luo" on Ellen G. Whiten kirjoittama - ilmankos en ole sitä lukenut kun en pahemmin adventistien kirjallisuutta ole tutkinut.
- benedi=siunattu
Manteli-Puu kirjoitti:
Tuo "Tie Kristuksen luo" on Ellen G. Whiten kirjoittama - ilmankos en ole sitä lukenut kun en pahemmin adventistien kirjallisuutta ole tutkinut.
Jumalan Pyhä Henki antaa tiedon sanat, ja lahjan kirjoittaa
Kristuksesta, niinkuin kirjoittaa tulisi"
Eihän Pyhä Henki katso minkä seurakunnan jäsen kukin on, vaan onko huone puhdas,
jonne Hän voisi muuttaa asumaan!!
Sano mitä syöt, niin minä sanon millainen olet"
Ja Jeesus antoi luvan niille, hengille mennä sikalaumaan - Anonyymi
Raamatun jälkeen levinnein kirja on kylläkin "Otteita puheenjohtaja Mao Tse-tungin teoksista"
- Yks-tämmönen
kristityn vaellus ja Lauri Jakkilasta kertova kirja on jäänyt mieleen. En kovin paljon lue hengellistä kirjallisuutta paitsi tietenkin Raamattua.
- Yks-tämmönen
jokin aika sitten vaimo sai kirjan Elämä Jeesuksen kanssa. Siinä on tosi koskettavia runoja.
Olen minäkin lukenut Tapani Suonnon "Lauri" kirjan. Siitä tuli mieleen Veikko Hurstin "Sillä minulla oli nälkä". Molemmat ihan luettavia kirjoja. John Bunyanin "Kristityn vaellukset" olen lukenut vuosia sitten, niissä on aika paljon sellaista vertauskuvallista kerrontaa että ehkä sopivat paremmin jo uskonasioista perillä oleville?
Yks-tämmönen kirjoitti:
jokin aika sitten vaimo sai kirjan Elämä Jeesuksen kanssa. Siinä on tosi koskettavia runoja.
Runoista tulikin mieleeni Tapio Nousiaisen "Leipää ja suolaa", paljon ajatuksia antavia värssyjä.
- Yks-tämmönen
Manteli-Puu kirjoitti:
Olen minäkin lukenut Tapani Suonnon "Lauri" kirjan. Siitä tuli mieleen Veikko Hurstin "Sillä minulla oli nälkä". Molemmat ihan luettavia kirjoja. John Bunyanin "Kristityn vaellukset" olen lukenut vuosia sitten, niissä on aika paljon sellaista vertauskuvallista kerrontaa että ehkä sopivat paremmin jo uskonasioista perillä oleville?
myös tuon Irja Korventaustan runoja sisältävän kirjan Elämä Jeesuksen kanssa, näyttää olevan melko tuore.
- Yks-tämmönen
Manteli-Puu kirjoitti:
Runoista tulikin mieleeni Tapio Nousiaisen "Leipää ja suolaa", paljon ajatuksia antavia värssyjä.
Se on hyvä. Olen myös lukenut. Muistaakseni saatiin häälahjana ja olisko siinä ollut jotain tekemistä vanhan perinteen kanssa. Nyt se leipä ja suola tuli vaan kirjan muodossa.
Yks-tämmönen kirjoitti:
myös tuon Irja Korventaustan runoja sisältävän kirjan Elämä Jeesuksen kanssa, näyttää olevan melko tuore.
Enpä ole tuota kirjaa vielä lukenut, mutta laitan nimen muistiin jos vaikka tulee tilaisuus saada tuo kirja jostain käsiini.
- Anonyymi
Taivaallinen mies.Kirja kertoo Kiinan kotiseurakunnan johtajan vainosta.Veli yn.Hänet Jumala vapautti vankilasta aivan yliluonnollisella tavalla.Kustantaja kirjalle on Avainmedia.
Alkajaisiksi, taisin olla 10 v. kun luin Waltarilta Turms kuolemattoman. Ensimmäinen mikä kolahti oli Esa Saarisen "Sartre - pelon, inhon ja valinnan filosofia" viisitoistavuotiaana. Kaunokirjallisuuden puolelta kirjoja mitkä 15 - 17 -vuotiaana vaikutti niin että on jäänyt mieleen mm. Hubert Selby Jr.:n Päätepysäkki Brooklyn, Anne Jayne Phillipsin Mustat kuviot (kirja sai minulta bonuspisteitä Van Morrison Streets of Arklow sitaatista "sielumme olivat puhtaat, mutta ruoho ei kasvanut"), Stevensonin Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde, George Orwell 1984 ja jotkut Timo K. Mukan. Vähitellen alkoi kirjahylly täyttyä ja piti hankkia isompi. 17 - 20 vuotiaana hyllystäni löytyi suosikkien joukosta ainakin Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan, Hamsunin teoksia kuten Nälkä, Sartren Inho (jota en kyllä jaksanut lukea kokonaisuudessaan, aloitin uudelleen viime kesänä mutta taaskin jäi kesken), Borchertin Ovien ulkopuolella, Camus'n Sivullinen ja Rutto, Tsehovin novelleja, joitain F. E. Sillanpään, Philip Rothin (mm. Rinta), Marquezin (mm. Sadan vuoden yksinäisyys) ja Norman Mailerin teoksia.
Rippikouluiässä kieltäydyin vakaumuksellisesti rippikoulusta. Ajattelin ettei ole mitään Jumalaa missään enkä viitsinyt alkaa asioiden kanssa leikkimään että olisin mennyt huvin ja vielä vähemmän rippilahjojen vuoksi. Ajattelin että nämä on sen verran tärkeitä vakaumuksen asioita että minua ei osteta.
Jonkin verran lueskelin filosofisia teoksia ja tuntuihan ne mielenkiintoisilta mutta eivät riittäneet täyttämään sisimmän tyhjiötä, joten vähitellen kiinnostus siirtyi filosofiasta parapsykologian puolelle ja sitten, kun kehitykseni oli mennyt siihen suuntaan että olin taipuvainen omaksumaan että ehkä kaikki onkin "jumalaa" kaikkialla, hinduismiin ja buddhalaisuuteen sekä erityisesti teosofiaan. Olin noin 18 kun Krishnamurti niminen kirjoittaja kolahti. Vaan enpä voinut hänenkään ajatuksiaan ottaa ehdottomina totuuksina mihin olisin sitoutunut. Jossain vaiheessa myös Castaneda (joka edusti noituutta) oli kova juttu.
Jumala rakkaudessaan veti puoleensa, halusin saada selvyyden totuudesta ja niin otin vastaan Jeesuksen, kun Jumala johdatti siihen tilanteeseen, ja huomasin että Jeesus, johon en koskaan olisi ollut valmis uskomaan, oli ja on jotain ihan muuta kuin olin kuvitellut, ei jokin uskontoihin kuuluva kusetus vaan oikeasti Vapahtaja ja Herra. Jumalan rakkaus astui sydämeen ja Hänestä tuli minulle todellinen.
Tuon tapahtuman seurauksena myin suuren osan kirjoista divariin, sellaiset mitä en voinut pitää. Siis teosofian ja noituuden yms. Noin vuoden kuluttua hankkiuduin eroon lopuistakin, osan myin ja osan poltin. Äänilevykokoelmani myin pois, satoja alkuperäislevytyksiä ahkerasti kuunneltuja, ja joitain tuhosin (esim. Krishna-meditaatiolevy). Näin jälkikäteen ajateltuna kirjoissa ja levyissä oli paljon sellaisia mitkä nykyään polttaisin enkä myisi eteenpäin.
"Maallista" musiikkia en ole sen jälkeen tuntenut tarvetta kuunnella. Minulle se on vain sieluun vetoavaa hälyääntä, parhaimmillaan (tai pahimmillaan) kyllä kaunista, mutta jättää sisäisen hengen tyhjäksi... Tuntui todella ihanalta kun ei ollut muita kirjoja kuin Raamattu. Myöskään hengellistä musiikkia en alkuaikoina kuunnellut kovin paljon. Tuntui niin siunatulta olla Herran kanssa. Sielu sai rauhassa levätä ja puhdistua... No, sitten kyllä Herra johdatti hyviä hengellisiä kirjoja, joita luin maltillisesti. Ensimmäisiä sellaisia mistä sain ravintoa ja koin että oli hyvää ja ravitsevaa tekstiä oli Frank Mangsin tuotanto.
On käynyt vuosien aikana monta kertaa että kun Pyhä Henki rukouksessa ja tilanteiden kautta opettaa jotain mutta en ole tuosta asiasta ennen opetusta kuullut, Hän on johdattanut kirjan minkä kautta vahvistaa asiaa mitä on opettamassa. Itselle yksi hienoimpia kokemuksia on ollut Andrew Murrayn ODOTA JUMALAA. Myöhemmin Frangipanen EI IHMISTÄ VASTAAN ja Watchman Neen ISTU, VAELLA, SEISO ovat olleet sellaisia, minkä kautta Herra on vahvistanut antamaansa opetusta. Nuo on kaikki sellaisia mitä voin vilpittömästi suositella.
Erityisesti Neen Istu, vaella, seiso on perusopetusta syvällisellä tavalla ja sopii jokaiselle uskovalle. Toinen erittäin hyvä alkuvaiheessa olevalle uskovalle on Miles J. Standford VIHREÄ KIRJA.
Evankelioivista Gurun kuolema on TODELLA hyvä. Olen ollut kirjoittajan kanssa pienellä paikkakunnalla paikkakunnan papin kanssa paikallisen kaapelitelevision studiossa, saimme puhua Jeesuksesta ja rukoilla. Vasta tilanteen jälkeen meille kerrottiin että olimme olleet suorassa lähetyksessä. Muita samanaiheisia evankelioivia kirjoja KAUKO-OHJATTU (hollantilaisen opettajan rankkaa tilitystä kuinka automaattikirjoituksen kautta joutui ufo-ilmiöiden takana vaikuttavien henkivaltojen otteeseen) ja Szandorowska PIMEÄÄ VALOA. Jälkimmäinen kertoo intialaisessa ashramissa Sai Babaa jumalanaan palvovan kanadanpuolalaisen naisen tarinan, kuinka tuli uskoon ja vapautui riivaajahengistä. Hyvä kirja kuvaa hengellisen etsinnän vaiheita ja eksytyksen vaaroja.Siellähän tuli monta mielenkiintoista kirjaa joita en ole lukenut. Szandorowskan "Pimeää valoa" olen lukenut ja antanut lahjaksi kummitytölle, pidin tuosta kirjasta. Yksi hyvä kirja myös on Betty Malzin kirjoittama "Enkelit". Harmi vaan että monet hyvät kirjat ovat loppuunmyytyjä eikä niitä enää uusina taida mistään saada. Itselleni voin ostaa käytetynkin kirjan mutta ainakaan lahjaksi en mielellään vanhaa kirjaa anna. Evankelioimismielessä olisi hyvä jos olisi myös sellaisia hyviä ja mielenkiintoisia kirjoja jotka puhuttelevat lukijaansa muullakin tavalla kuin ihan suoraan asiaan menemällä. Kaikki ihmiset eivät pidä siitä että heille sanotaan uskonasioissa että tee niin ja tee näin... On ihmisiä jotka haluavat oivaltaa asiat itse pidemmän kaavan mukaan.
- mä läksyt luin
Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan
Waltarilta Turms kuolemattoman, Mikael Karvajalka, Sinuhe Valtakunnan Salaisuus, Johannes, Johannes Angelos jne.
Hamsunin teoksia kuten Nälkä ja muutkin Hamsunin teokset
sekä must-juttu on tietenkin kaikki suuret kkassikot! mm. Dostojevskiä, Tolstoita, Gontšarovia, Turgenev, Gogol jne.
amerikkalisista must: Steinbeck, Hemminway, Faulkner jne...
Näillä pääset alkuun ja sitten Raamattu ja muut hengelliset kirjat jotka kertaavat sitä samaa
- ei hellari
Nuo kirjat ovat todella hyviä evankeliomiskirjoja! Kannattaa levittää edelleenkin niitä. Listaan lisäisin Mikko aallon Armo kadoksissa kirjan. Siinä on hyvää, uskoa avartavaa, tekstiä etenkin sellaiselle, joka on lain alla. Opetus johtaa pois lain alaisuudesta Kristuksen armon kokemiseen. Itse luen kirjoja laidasta laitaan - elämänkerroista opetuskirjallisuuteen. Pitkään uskossa olleena jonkin verran olen tutustunut myöskin nk. maallisiin kirjoihin, lähinnä elämänkerrat sielläkin!
Yksi hyvä lukemani kirja on Tapani Sopasen kirjoittama "Mitkä ihmeen Kivalakodit". Myös John ja Elizabeth Sherrillin "Maailman onnellisimmat ihmiset" ja Merlin Carothersin "Kiitoskirjat" kannattaa lukea.
En ole ihan varma olenko lukenut tuon mainitsemasi Mikko Aallon "Armo kadoksissa" kirjan, mutta laitan muistiin jos satun siihen kirjaan törmäämään niin voin sen lukea.
Yksi hyvä,jännä ja ihmeellinen kirja on Barry Mayson:langennut enkeli".
En ole lukenut tuota Barry Maysonin kirjaa mutta muistelen että olen kuullut hänen kertomuksensa radio-ohjelmassa jossa myös hän itse oli äänessä. Täytyypä etsiskellä tuotakin kirjaa luettavaksi...
- hellari83
Se on tosi hyvä ja ravisteleva teos sellaiselle, jolle kristinusko on ja/tai usko Jeesukseen on tärkeä. Ei sovellu herkkänahkaisille eikä sellaisille, jotka eivät uskalla kyseenalaistaa mitään Pyhää.
Suosittelen varata kirjanlukemiseen aikaa, siten, ettei ole yötä välisse, se nimittäin vie mukaansa niin hyvin ettei millään malta jättää kesken ja mennä välillä nukkumaan.
Huom! Kirja on nimestään huolimatta hengellinen.Kiitos tästäkin. Kuulostaa tosi mielenkiintoiselle kirjalle. Nuo vihjeet kirjanlukemisestakin ovat tarpeen, sillä olen varsinainen yökukkuja muutenkin ja arkena varsinkin tahtoo yöunet jäädä lyhyiksi! :)
- lukija.
ovat antaneet minulle paljon ja syventäneet hengellistä ymmärtämystäni Jumalan sanasta.
Muistaakseni en ole Rick Joynerin kirjoja vielä lukenut. Muistatko niistä kirjoista jonkun aivan erityisesti?
Jennifer Rees-Larcomben "Jumalan hanskat" on tosi hyvä kirja. Äskettäin luin Veli Laurentiuksen "Jumalan läsnäolon harjoitus" -kirjan sekä pienen kirjasen "Hiljentäviä ajatuksia" Madame Guyonilta.
* Paavali puhui seurakunnalle, taisi olla Korinttin seurakunta ? Ei missään seurakunnassa kaikki täyty PH:llä, Miksi, sen tietää vain Jumala. Eikä kielilläpuhuminen ole hengellisyyden mittari, se on lahja, niikuin peslastuskin, se saadaan lahjana Kristuksen työn tähden ! Ja ainoastaan uudestisyntyneeseen sydämeen, Jeesuksen veren puhdistamaan . Muuta ehtoa ei Hengen saamiselle olekkaan, kuin sisäinen yhteys Kristukseen Jeesukseen !
* Jostain syystä helluntaiseurakunnissa kuitenkin puhutaan eniten kielillä, vaikka ei se meidän yksinoikeus olekkaan. Vapaaseurakunta ja babtistit on aina vähän vieroksuneet kielilläpuhumista, eikä näissä mainituissa myöskään täytytä kovinkaan usein Pyhällä Hengellä, poikkeuksia tietenkin on. Kirkossa,(luterilaisessa) se on perin harvinaista. Ennen siellä ei olisi saanutkaan täyttyä Hengellä, ja kielillä puhuminen oli heille kauhistus, ja on se osittain vastahakoinen Pyhälle Hengelle aina vaan, koska siellä saa Pyhän Hengen vauvakasteessa, se on tosin vain kirkon luulo !
* Jos vain lukee palstallakin luterilasiten oppiin uskovien kirjoituksia, heidän mielestään PH: saadaan vauvakasteessa. Ja vielä uudestisyntymättömään sydämeen ! Vaikka vauva onkin taivaskelpoinen Kristuksen ansion perusteella ! Vauvat ja lapset ovat Herran suloista pikku "lammaslaumaa"! Ihan vaan ilman mitään ihmisten rituaaleja ! Siunauksen he toki tarvitsevat ja ovat sen arvoisia jos ketkä !
* Hyvää yötä ja Jeesus myötä !avaukseen ollenkaan.
...........................
Mitä tulee kielilläpuhumiseen niin sinun oppisi on vastoin raamattua.
Ei kaikki pyhällä Hengellä täyttyneet puhu kielillä.
1.Kor. 12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
Se on armolahja jota ei ole kaikilla Pyhällä Hengellä täyttyneillä.
1.Kor. 12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
Kiellät tietämättömänä, Raamatun vastaisesti uskon suurelta joukolta helluntailasia ja nyt myös vapaakirkolliset, baptistit ja luterilaiset mollasit samaan ryhmään.
- ääni.
Luen tällä hetkellä ehkä parasta profeetallisen palvelutehtävän alueelta kirjoitettua hengellistä raitishenkistä kirjaa nimeltä 'Tunnista Jumalan ääni'. Suosittelen lämpimästä kaikille.
http://www.ituuli.net/ituuli/kirjat/tunnista_jumalan.htm- pääasiassa
vain Raamattua,maailman parasta kirjaa.
Mutta pari hyvää kirjaa : Leif Nummela:Raamatun punainen lanka ja Paul Hattaway:Taivaallinen mies
- hellari83
Se on hyvä kirja. Kirjassa on hakuluetteloita seuraaviin asioihin:
1. erilaisiin ongelmiin, mielentiloihin, epävarmuuteen ja elämäntilanteisiin
2. Jeesuksen opetuksia edellä oleviin sekä eri tunnetiloihin
3. kristityn kasvamiseen liittyviä ominaisuuksia
*)4. Jeesuksen vertauksia sekä saarnoja
*) Uudemmissa painoksissa
Lisäksi kirjassa on paljon hyviä otsikoita lukujen ja jakeiden välillä, joiden avulla saa paremman kuvan kokonaisuuksista.
Siunattua lukemista jokaiselle tuota kirjasta lukevalle! - Gagarin
Suosittelen Rickhard Dawkinsin Jumalharhaa ja Sam Harrisin Uskon Loppua. Et menetä mitään, mutta laittaa ainakin ajattelemaan. Jos haluat oppia jotain, laajenna näkökulmaasi, ettet katso asiaa vain yhdestä vinkkelistä. Ko. kirjat eivät pyri todistamaan mitään eikä saarnamaan totuuksia, ne esittävät vain kysymyksiä, joihin lukija saa itse vastata.
Nämä kirjat eivät ole ottamassa sinulta mitään pois, eivätkä pilkkaa ketään. Jos todella uskot johonkin, eikö se ole uskon kohteen arvostamista, että voi myös kyseenalaistaa sen? Jos se ei kestä sitä, eikö se silloin saakin mennä? - Anonyymi
Tiedän yhden liikuttavan tositarinan.
Nimimerkki Putkis 0132 on kirjoittanut 300 sivuisen matkakertomuksen alkoholismista uuteen elämään. Se mikä kirjasta tekee erityisen on juuri sen aitous. Kirja on lisäksi kuvitettu yli 40 valokuvalla. Ainakin minuun tuo teos teki suuren vaikutuksen. Kirjassa ei retostella alkoholin käytöllä eikä rikoksilla, niistä kyllä mainitaan sen verran että lukijalle muodostuu käsitys muutoksen ainutlaatuisuudesta.
Googlaamalla löysin Putkiksen s. postin, tilasin kirjan suoraan häneltä.
Kannattaa ehdottomasti lukea (Kyynelvaraus😌). - Anonyymi
Luin yhden liikuttavan tositarinan.
Nimimerkki Putkis 0132 on kirjoittanut 300 sivuisen matkakertomuksen alkoholismista uuteen elämään. Se mikä kirjasta tekee erityisen on juuri sen aitous. Kirja on lisäksi kuvitettu yli 40 valokuvalla. Ainakin minuun tuo teos teki suuren vaikutuksen. Kirjassa ei retostella alkoholin käytöllä eikä rikoksilla, niistä kyllä mainitaan sen verran että lukijalle muodostuu käsitys muutoksen ainutlaatuisuudesta.
Googlaamalla löysin Putkiksen s. postin, tilasin kirjan suoraan häneltä.
Kannattaa ehdottomasti lukea (Kyynelvaraus😌). - Anonyymi
Suosittelen kirjaa nimeltä "Mitä Raamattu opettaa?"
- Anonyymi
Tämä kirja on ilmainen ja löytyy täältä:
https://www.jw.org/fi/kirjasto/kirjat/?contentLanguageFilter=fi&pubFilter=bhs&sortBy=1
- Anonyymi
Tuo edellinen viittaus on jehovien harhaoppiin. Eli väärennettyyn Uuden Maailman Käännökseen, jota Jehovat sanoo Raamatuksi, mikä se ei todellakaan ole.
Lue kirja: Jehovan todistajat. Valtakunta uudessa valossa.
Se kertoo jehovien harhaopin historiasta, sen maailmanloppuennustuksista, paljastaa jehovien raamattukääntäjät joita ei muka tiedetä, mutta tiedetään ja ovat olleet kielitaidottlmia jne.
Jehovat on 100% harhaoppi. Ja se tunnetaan uskonlahkona erittäin suuren mielenterveysongelmien aiheuttajana. Skitsofreniaa, itsemurhia, lasten tappamista koska kielletään tietyt terveys toimenpiteet omilta lapsilta... - Anonyymi
Sori.. Kirjan nimi on: Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa.
Kirjailija: Pasi Turunen - Anonyymi
Martti Luther, hartauskirja joka päivälle: "Mannaa Jumalan lapsille".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103045
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172741Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671449Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211364- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681041Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621025- 131942