Kun alkaa keskustelemaan on oltava asiaa, toisekseen se on osattava esittää. Jos esittää toisesta keskustelijasta henkilöön kohdistuvaa arvostelua, se kertoo kirjoittajan sivistystasosta. Varsinkin silloin kun väite on vale. Usein tälläiset kirjoittajat eivät itse kestä minkäänlaista kritiikkiä. Toisille he sitä runsaasti viljelevät.
Toinen asia.
Miksi kiusatun ja kiusaajan olisi lyötävä kättä? Raamatullisesti asia menee, että kiusaaja pyytää anteeksi ja kiusattu antaa anteeksi.
Keskustelutaito ja tieto
37
397
Vastaukset
- Käpy.
ettei täällä osaa muut keskustella kuin sinä. No tuosta olen erimieltä, sillä täällä on todella hyviäkin keskustelijoita, muutama. Itse en kuulu siihen joukkoon, mutta olen seurannut ja tiedän.
niin että kiusatuksi itsensä kokeva antaa anteeksi joka tapauksessa, pyytää toinen tai ei. Silloin pysyy itse vapaana katkeruudesta. Ja sisimmässä on rauha mikä säilyy taistelujenkin keskellä.
- Pete..
>>>niin että kiusatuksi itsensä kokeva antaa anteeksi joka tapauksessa, pyytää toinen tai ei. >>>
Asia on juuri noin, tai ainakin tulisi olla! - Eroe
Totta mitä sanoit tuossa, anteeksi on annettava. Oletko sinäkin niitä jotka eivät pyydä koskaan anteeksi, vedoten muka kun Raamattu ei siitä mitään puhu? Sellaisia uskovia on ja he saavat rumaa jälkeä aikaan.
Mitäs sanot mamabeart jos sinua aletaan urakalla kiustata jonkun toimesta sietorajasi äärirajoille?
Tuleeko silloin siinä samassa sekunissa aina jatkuva anteeksianto?
Tulet kokemaan asian, mutta et minun etkä tuttujeni toimesta. katsotaan silloin kuinka kruunusi kiiltää vaiko saako viha ja kosto sijaa? - sivusta seurannut
Eroe kirjoitti:
Totta mitä sanoit tuossa, anteeksi on annettava. Oletko sinäkin niitä jotka eivät pyydä koskaan anteeksi, vedoten muka kun Raamattu ei siitä mitään puhu? Sellaisia uskovia on ja he saavat rumaa jälkeä aikaan.
Mitäs sanot mamabeart jos sinua aletaan urakalla kiustata jonkun toimesta sietorajasi äärirajoille?
Tuleeko silloin siinä samassa sekunissa aina jatkuva anteeksianto?
Tulet kokemaan asian, mutta et minun etkä tuttujeni toimesta. katsotaan silloin kuinka kruunusi kiiltää vaiko saako viha ja kosto sijaa?Eroe sinusta, että sinä et pyytele anteeksi ainakaan. Olet montakertaa tällä paölstalla pahoittanut useiden mielen, mutta anteeksi et ole koskaan pyytänyt. Joten mikä sinä olet toista tuomitsemaan?
- Tähtipöllö,
sivusta seurannut kirjoitti:
Eroe sinusta, että sinä et pyytele anteeksi ainakaan. Olet montakertaa tällä paölstalla pahoittanut useiden mielen, mutta anteeksi et ole koskaan pyytänyt. Joten mikä sinä olet toista tuomitsemaan?
Sinulla on väärä mielenlaatu sivusta seurannut. Et saa tuomita.
Eroe kirjoitti:
Totta mitä sanoit tuossa, anteeksi on annettava. Oletko sinäkin niitä jotka eivät pyydä koskaan anteeksi, vedoten muka kun Raamattu ei siitä mitään puhu? Sellaisia uskovia on ja he saavat rumaa jälkeä aikaan.
Mitäs sanot mamabeart jos sinua aletaan urakalla kiustata jonkun toimesta sietorajasi äärirajoille?
Tuleeko silloin siinä samassa sekunissa aina jatkuva anteeksianto?
Tulet kokemaan asian, mutta et minun etkä tuttujeni toimesta. katsotaan silloin kuinka kruunusi kiiltää vaiko saako viha ja kosto sijaa?Viha ja kosto sai sijaa, kun poisti kaksi aloitustani, mutta edes kiusaamisesta ei ollut kysymys, vaan pelkästään eri mieltä olemisesta.
Onneksi osaan suhtautua neutraalisti asiaan, kuten usein sinäkin olet huomannut, keskinäisistä viesteistäni sulle :)mutta Raamattu vaan sanoo Jeesuksen kautta, tuon seitesenkertaisen kerta 70:tä , on yhtä tärkeää pytää, kuin antaa anteeksi,. Taivaaallinen isäkin laskee sen, kuika me enteeksi annamme, niin meillekkin anteeksi anntetaan. ja on loogista, että pyydetään anteeksi, sitten voi myös antaa anteeksi tietoisesti anteeksi antamuksen tarvitsijalle. Molempi parempi !
* Ja jos haluaa antaa anteeksi, vaikka toinen ei pyytäiskään, silloin pitää mennä sen luo, joka anteeksiantamusta kaipaa, ellei hän itse hoksaa pyyttää, mutta kuitenkin halauat antaa anteeksi.
* Koko seurakunta totuus perustuu anteeksi antoon, ja anteeksi saamiseen. Hän, Jeesus antoi ensin anteeksi, ja niin olemmemme mekin velvolliset anteeksi antmaan, ei niinkuin tomumaja asian ilmaisi,
" kaksikertaa voi kättä paiskata, mutta ei enää kolmatta." On kaiketi niitä lapinmaan totuuksia !Eroe kirjoitti:
Totta mitä sanoit tuossa, anteeksi on annettava. Oletko sinäkin niitä jotka eivät pyydä koskaan anteeksi, vedoten muka kun Raamattu ei siitä mitään puhu? Sellaisia uskovia on ja he saavat rumaa jälkeä aikaan.
Mitäs sanot mamabeart jos sinua aletaan urakalla kiustata jonkun toimesta sietorajasi äärirajoille?
Tuleeko silloin siinä samassa sekunissa aina jatkuva anteeksianto?
Tulet kokemaan asian, mutta et minun etkä tuttujeni toimesta. katsotaan silloin kuinka kruunusi kiiltää vaiko saako viha ja kosto sijaa?Jos et ole uskossa et tiedä mitä ihmiselle tapahtuu uskoontulossa ts. uudestisyntymisessä.
Jos olet uskossa, ihmettelen sanojasi.
USKOON TULOSSA TS. UUDESTISYNTYMISESSÄ
Uskovasta tulee kokonaan uusi ihminen sisäisesti. Uudestisyntymisessä se vanha aatu tai eeva, joka eli omaa itsekästä lihallista oman tahdon mukaista syntielämää, kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Uskoon tullut samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Uskoontulohetkessä Jumala teki ihmisestä uuden luomuksen ts. uuden ihmisen. Uuden ihmisen Jumala loi elämään Hänen tahtonsa ja Henkensä mukaista elämää. Jotta tämä voisi toteutua uskovan käytännön elämässä, Jumala pani uuden luomuksen sydämeen ts. sisimpään oman Henkensä. Raamattu todistaa myös että tuo Henki on Pojan elikkä Jeesuksen Kristuksen Henki. Siis uskovassa asuu sama Henki joka oli Jeesuksessa kun Jeesus ristillä rukoili pilkkaajiensa ja häpäisijöidensä ja pahoinpitelijöidensä puolesta jotka olivat ruoskineet häntä ja lopuksi naulinneet Hänet ristille jaloista ja käsistä. Jeesus rukoili: "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.” Siinä määrin kun Pyhä Henki saa hallita uskovaa, Hän elää Jeesuksen mielenlaatuista elämää. Tässä on uskovan antautuminen Pyhän Hengen hallintaan ratkaisevassa osassa.
Tämän tähden uskova voi antaa anteeksi suuretkin kokemansa vääryydet, pilkkaamiset ja solvaamiset.
Kääntymättömässä ei ole Jumalan Henkeä. Siksi hänellä on vaikeampi, jos ei mahdotonta, antaa anteeksi samalla tavalla kuin uskova antaa anteeksi. Uskova tietää tämän. Siksi uskovaan ei satu kovasti uskosta osattoman solvaamiset. Ne ovat vähän niin kuin kaataisi hanhen selkään vettä. Ei solvaukset pääse sydämeen ja jää sinne uskovaa kaivelemaan. Ei hän vastaa solvaukseen solvauksella vaan rakkaudella. Pyhä Henki vaikuttaa tämän uskovassa.
Eivät uskovat aina ole Hengen hallinnassa niin että he käyttäytyisivät aina poikkeuksetta Hengen mukaisesti. Kyllä meissä uskovissa pyrkii se vanha ihminen "kummittelemaan". Pyrimme kuitenkin antautumaan Jumalan armon ja rakkauden Hengen vaikutukselle ja johdatukselle. Siksi annamme anteeksi heti kun rikkomus meitä kohtaan tapahtuu. Annamme anteeksi vaikka meiltä ei anteeksi edes pyydetä. Anteeksiantava mielenlaatu kuuluu uskovan ts. uudestisyntyneen perusluonteeseen.>>>Luotan sinuun nyt, olisiko nyt minun viisainta jättää palsta, nyt on kyllä tullut vastaani hyökkäys veljen taholta niin katson? (Mohikaani)
palstaa jätä.
Kaikkia tarvitaan ja jos jostain on eri mieltä, niin silloin vasta tarvitaankin.
Oli mukava keskustella puhelimessa kanssasi, joskaan ei siinä ehtinyt tulla kaikki mieleen, josta ois voinut jutella.
Mitä Jaikallin epäilyksiin tulee eroen uskosta niin, niin ulkopuolisena, Raamattua lukeneena, voin sanoa että Jaikall on lähempänä Raamatun oppeja, kuin Eroe, vaikkakin joskus kaukanakin niistä ja Mohikaani vielä kauempana.
Uskovaisena ei kai Raamatun mukaan voi arvioida toisen uskoa, mutta minä en ole uskovainen:))- -tomumaja-
Pe.ku kirjoitti:
palstaa jätä.
Kaikkia tarvitaan ja jos jostain on eri mieltä, niin silloin vasta tarvitaankin.
Oli mukava keskustella puhelimessa kanssasi, joskaan ei siinä ehtinyt tulla kaikki mieleen, josta ois voinut jutella.
Mitä Jaikallin epäilyksiin tulee eroen uskosta niin, niin ulkopuolisena, Raamattua lukeneena, voin sanoa että Jaikall on lähempänä Raamatun oppeja, kuin Eroe, vaikkakin joskus kaukanakin niistä ja Mohikaani vielä kauempana.
Uskovaisena ei kai Raamatun mukaan voi arvioida toisen uskoa, mutta minä en ole uskovainen:))Kaikki hyvin. Niinkuin puhelimessa taisin mainita, nykyisin en välitä kinasteluista. Rakkaus kuuluu uskovien keskuuteen, se on niin ja tuota rakkautta on uskovilta riitettävä sitten uskomattomiin.
mamabeard: "..kiusatuksi itsensä kokeva antaa anteeksi joka tapauksessa, pyytää toinen tai ei".
---
Aivan näin!
Tähän Jeesus meitä kehoittaa: "ANTAKAA ANTEEKSI"!
Mark.11:24-25
--
11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.
11:25 Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."
---
--Uskon rukoukseen liittyy olennaisesti keskinäisen anteeksiantamuksen vaatimus (25). Uskon rukous on mahdollista vain sille, joka ensin itse on tullut uskoon anteeksiantamuksen kautta ja siten Jumalan yhteyteen.
Uskon rukous käy mahdottomaksi, jos meillä on anteeksiantamaton mieli lähimmäisiämme kohtaan.
--
Kol. 3:13
”...kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa”.
--
Jumalan lapsissa tulisi kuvastua armahtavaisuus, niin kuin Jumalakin on armahtavainen meitä kohtaan. Kristus sanoo:
”Olkaa armahtavaiset, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on armahtavainen”.
Kristuksen valtakunta on anteeksiantamuksen valtakunta, jossa saadaan ja annetaan anteeksi.
Kaikki tämä edellyttää Kristuksesta lähtevää voimaa ja rakkautta.
--
Virsi 117
--
1.
Pyhä Henki, lohduttaja,
valon lähde ainoa,
Pyhä Henki, puolustaja,
sydämeni taivuta.
Tee se temppeliksesi,
että huokaukseni
Herran puoleen nousta voisi,
niin kuin pyhä tahtos oisi.
6.
Sinä tahdot puhtautta,
Pyhä, pyydät pyhyyttä,
vihaat synnin saastaisuutta,
vilppiä ja vääryyttä.
Pyhitä siis mieleni,
sydämeni, sieluni,
puhdista se majaksesi
sinun siinä ollaksesi.- Eroe
jaikal kirjoitti:
Jos et ole uskossa et tiedä mitä ihmiselle tapahtuu uskoontulossa ts. uudestisyntymisessä.
Jos olet uskossa, ihmettelen sanojasi.
USKOON TULOSSA TS. UUDESTISYNTYMISESSÄ
Uskovasta tulee kokonaan uusi ihminen sisäisesti. Uudestisyntymisessä se vanha aatu tai eeva, joka eli omaa itsekästä lihallista oman tahdon mukaista syntielämää, kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Uskoon tullut samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Uskoontulohetkessä Jumala teki ihmisestä uuden luomuksen ts. uuden ihmisen. Uuden ihmisen Jumala loi elämään Hänen tahtonsa ja Henkensä mukaista elämää. Jotta tämä voisi toteutua uskovan käytännön elämässä, Jumala pani uuden luomuksen sydämeen ts. sisimpään oman Henkensä. Raamattu todistaa myös että tuo Henki on Pojan elikkä Jeesuksen Kristuksen Henki. Siis uskovassa asuu sama Henki joka oli Jeesuksessa kun Jeesus ristillä rukoili pilkkaajiensa ja häpäisijöidensä ja pahoinpitelijöidensä puolesta jotka olivat ruoskineet häntä ja lopuksi naulinneet Hänet ristille jaloista ja käsistä. Jeesus rukoili: "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.” Siinä määrin kun Pyhä Henki saa hallita uskovaa, Hän elää Jeesuksen mielenlaatuista elämää. Tässä on uskovan antautuminen Pyhän Hengen hallintaan ratkaisevassa osassa.
Tämän tähden uskova voi antaa anteeksi suuretkin kokemansa vääryydet, pilkkaamiset ja solvaamiset.
Kääntymättömässä ei ole Jumalan Henkeä. Siksi hänellä on vaikeampi, jos ei mahdotonta, antaa anteeksi samalla tavalla kuin uskova antaa anteeksi. Uskova tietää tämän. Siksi uskovaan ei satu kovasti uskosta osattoman solvaamiset. Ne ovat vähän niin kuin kaataisi hanhen selkään vettä. Ei solvaukset pääse sydämeen ja jää sinne uskovaa kaivelemaan. Ei hän vastaa solvaukseen solvauksella vaan rakkaudella. Pyhä Henki vaikuttaa tämän uskovassa.
Eivät uskovat aina ole Hengen hallinnassa niin että he käyttäytyisivät aina poikkeuksetta Hengen mukaisesti. Kyllä meissä uskovissa pyrkii se vanha ihminen "kummittelemaan". Pyrimme kuitenkin antautumaan Jumalan armon ja rakkauden Hengen vaikutukselle ja johdatukselle. Siksi annamme anteeksi heti kun rikkomus meitä kohtaan tapahtuu. Annamme anteeksi vaikka meiltä ei anteeksi edes pyydetä. Anteeksiantava mielenlaatu kuuluu uskovan ts. uudestisyntyneen perusluonteeseen.Kyllä minä olen uskossa, uudestisyntynyt, tehnyt parannuksen, antanut elämäni Jeesukselle. Koitan kilvoitella ja elää uskoa todeksi. Sano nyt mitä teknistä termiä minä käytän?
Mutta oletko sinä jaikal uudestisyntynyt?
Sinulla on teoreettista kirjaviisautta, mutta onko tieto mennyt kokemuksia edelle? Vai oletko vastauskoontullut? Yksi mahdollisuus on, että olet vauvan astella uskossa, eli kaikki on vesurilla oksat pois-menetelmällä. Siinä mökki tärisee ja kukkalaudalta kukat tippuvat. Mahtava pauhu eikä mitään muuta tapahdu kuin oma ego kasvaa. Ihmiset taas juoksevat tuommoista karkuun.
Miten niin, kysyt? Sanon niin, koska kaikki on tuttua ja kuuluu uskonelämän kasvuvaiseisiin joillakin. jaikal kirjoitti:
Jos et ole uskossa et tiedä mitä ihmiselle tapahtuu uskoontulossa ts. uudestisyntymisessä.
Jos olet uskossa, ihmettelen sanojasi.
USKOON TULOSSA TS. UUDESTISYNTYMISESSÄ
Uskovasta tulee kokonaan uusi ihminen sisäisesti. Uudestisyntymisessä se vanha aatu tai eeva, joka eli omaa itsekästä lihallista oman tahdon mukaista syntielämää, kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Uskoon tullut samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Uskoontulohetkessä Jumala teki ihmisestä uuden luomuksen ts. uuden ihmisen. Uuden ihmisen Jumala loi elämään Hänen tahtonsa ja Henkensä mukaista elämää. Jotta tämä voisi toteutua uskovan käytännön elämässä, Jumala pani uuden luomuksen sydämeen ts. sisimpään oman Henkensä. Raamattu todistaa myös että tuo Henki on Pojan elikkä Jeesuksen Kristuksen Henki. Siis uskovassa asuu sama Henki joka oli Jeesuksessa kun Jeesus ristillä rukoili pilkkaajiensa ja häpäisijöidensä ja pahoinpitelijöidensä puolesta jotka olivat ruoskineet häntä ja lopuksi naulinneet Hänet ristille jaloista ja käsistä. Jeesus rukoili: "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.” Siinä määrin kun Pyhä Henki saa hallita uskovaa, Hän elää Jeesuksen mielenlaatuista elämää. Tässä on uskovan antautuminen Pyhän Hengen hallintaan ratkaisevassa osassa.
Tämän tähden uskova voi antaa anteeksi suuretkin kokemansa vääryydet, pilkkaamiset ja solvaamiset.
Kääntymättömässä ei ole Jumalan Henkeä. Siksi hänellä on vaikeampi, jos ei mahdotonta, antaa anteeksi samalla tavalla kuin uskova antaa anteeksi. Uskova tietää tämän. Siksi uskovaan ei satu kovasti uskosta osattoman solvaamiset. Ne ovat vähän niin kuin kaataisi hanhen selkään vettä. Ei solvaukset pääse sydämeen ja jää sinne uskovaa kaivelemaan. Ei hän vastaa solvaukseen solvauksella vaan rakkaudella. Pyhä Henki vaikuttaa tämän uskovassa.
Eivät uskovat aina ole Hengen hallinnassa niin että he käyttäytyisivät aina poikkeuksetta Hengen mukaisesti. Kyllä meissä uskovissa pyrkii se vanha ihminen "kummittelemaan". Pyrimme kuitenkin antautumaan Jumalan armon ja rakkauden Hengen vaikutukselle ja johdatukselle. Siksi annamme anteeksi heti kun rikkomus meitä kohtaan tapahtuu. Annamme anteeksi vaikka meiltä ei anteeksi edes pyydetä. Anteeksiantava mielenlaatu kuuluu uskovan ts. uudestisyntyneen perusluonteeseen.luin sitä kahteen kertaan, eikä olisi kenellekään pahaksi kerrata uudestaan tuo kirjoitus. Kiitokset Jumalalle Jeesuksessa Kristuksessa! Yleensä vain lihallinen itserakkaus meissä on se, joka vaatimalla vaatii toisilta, että "sinun pitää pyytää anteeksi".
-- Eroe
Tapio522 kirjoitti:
mamabeard: "..kiusatuksi itsensä kokeva antaa anteeksi joka tapauksessa, pyytää toinen tai ei".
---
Aivan näin!
Tähän Jeesus meitä kehoittaa: "ANTAKAA ANTEEKSI"!
Mark.11:24-25
--
11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.
11:25 Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."
---
--Uskon rukoukseen liittyy olennaisesti keskinäisen anteeksiantamuksen vaatimus (25). Uskon rukous on mahdollista vain sille, joka ensin itse on tullut uskoon anteeksiantamuksen kautta ja siten Jumalan yhteyteen.
Uskon rukous käy mahdottomaksi, jos meillä on anteeksiantamaton mieli lähimmäisiämme kohtaan.
--
Kol. 3:13
”...kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa”.
--
Jumalan lapsissa tulisi kuvastua armahtavaisuus, niin kuin Jumalakin on armahtavainen meitä kohtaan. Kristus sanoo:
”Olkaa armahtavaiset, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on armahtavainen”.
Kristuksen valtakunta on anteeksiantamuksen valtakunta, jossa saadaan ja annetaan anteeksi.
Kaikki tämä edellyttää Kristuksesta lähtevää voimaa ja rakkautta.
--
Virsi 117
--
1.
Pyhä Henki, lohduttaja,
valon lähde ainoa,
Pyhä Henki, puolustaja,
sydämeni taivuta.
Tee se temppeliksesi,
että huokaukseni
Herran puoleen nousta voisi,
niin kuin pyhä tahtos oisi.
6.
Sinä tahdot puhtautta,
Pyhä, pyydät pyhyyttä,
vihaat synnin saastaisuutta,
vilppiä ja vääryyttä.
Pyhitä siis mieleni,
sydämeni, sieluni,
puhdista se majaksesi
sinun siinä ollaksesi.Sinulla Tapio on asiassa oikea henki ja asenne, vaikka tuon saman ovat sanoneet jotkut muutkin. Asiahan on missä sävyssä se sanotaan.
Kysymys Tapio.
Kun uskova mies autollaan peruuttaa 12 vuotiaan pojan vastaostetun pölkupyörän päälle ja särkee sen. Tulee pyytää anteeksi ja korvata vahinko, vaiko olla möhnöttää hiljaa ja odottaa, että uskomattoman kodin asioista tietämätön antaa anteeksi? jaikal kirjoitti:
Jos et ole uskossa et tiedä mitä ihmiselle tapahtuu uskoontulossa ts. uudestisyntymisessä.
Jos olet uskossa, ihmettelen sanojasi.
USKOON TULOSSA TS. UUDESTISYNTYMISESSÄ
Uskovasta tulee kokonaan uusi ihminen sisäisesti. Uudestisyntymisessä se vanha aatu tai eeva, joka eli omaa itsekästä lihallista oman tahdon mukaista syntielämää, kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Uskoon tullut samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Uskoontulohetkessä Jumala teki ihmisestä uuden luomuksen ts. uuden ihmisen. Uuden ihmisen Jumala loi elämään Hänen tahtonsa ja Henkensä mukaista elämää. Jotta tämä voisi toteutua uskovan käytännön elämässä, Jumala pani uuden luomuksen sydämeen ts. sisimpään oman Henkensä. Raamattu todistaa myös että tuo Henki on Pojan elikkä Jeesuksen Kristuksen Henki. Siis uskovassa asuu sama Henki joka oli Jeesuksessa kun Jeesus ristillä rukoili pilkkaajiensa ja häpäisijöidensä ja pahoinpitelijöidensä puolesta jotka olivat ruoskineet häntä ja lopuksi naulinneet Hänet ristille jaloista ja käsistä. Jeesus rukoili: "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.” Siinä määrin kun Pyhä Henki saa hallita uskovaa, Hän elää Jeesuksen mielenlaatuista elämää. Tässä on uskovan antautuminen Pyhän Hengen hallintaan ratkaisevassa osassa.
Tämän tähden uskova voi antaa anteeksi suuretkin kokemansa vääryydet, pilkkaamiset ja solvaamiset.
Kääntymättömässä ei ole Jumalan Henkeä. Siksi hänellä on vaikeampi, jos ei mahdotonta, antaa anteeksi samalla tavalla kuin uskova antaa anteeksi. Uskova tietää tämän. Siksi uskovaan ei satu kovasti uskosta osattoman solvaamiset. Ne ovat vähän niin kuin kaataisi hanhen selkään vettä. Ei solvaukset pääse sydämeen ja jää sinne uskovaa kaivelemaan. Ei hän vastaa solvaukseen solvauksella vaan rakkaudella. Pyhä Henki vaikuttaa tämän uskovassa.
Eivät uskovat aina ole Hengen hallinnassa niin että he käyttäytyisivät aina poikkeuksetta Hengen mukaisesti. Kyllä meissä uskovissa pyrkii se vanha ihminen "kummittelemaan". Pyrimme kuitenkin antautumaan Jumalan armon ja rakkauden Hengen vaikutukselle ja johdatukselle. Siksi annamme anteeksi heti kun rikkomus meitä kohtaan tapahtuu. Annamme anteeksi vaikka meiltä ei anteeksi edes pyydetä. Anteeksiantava mielenlaatu kuuluu uskovan ts. uudestisyntyneen perusluonteeseen.jaikal: "USKOON TULOSSA TS. UUDESTISYNTYMISESSÄ"
"Uskovasta tulee kokonaan uusi ihminen sisäisesti. Uudestisyntymisessä se vanha aatu tai eeva, joka eli omaa itsekästä lihallista oman tahdon mukaista syntielämää, kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Uskoon tullut samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen".
---
UUSI ELÄMÄ KRISTUKSEN KANSSA
Kol. 3:12-17
3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
--
Uusi elämä, jonka Kristus saa aikaan meissä (Kol. 2:13), on kuin pukeutumista uusiin puhtaisiin vaatteisiin (12).
Meidät on kasteessa puettu tähän uuteen ihmiseen (Gal.3:27). Vaatteen riisuminen ja toiseen pukeutuminen kuvaa täydellistä siirtymistä vanhasta uuteen.
Meidän on pukeuduttava siihen joka päivä, samoin kuin pukeudumme joka päivä omiin vaatteisiimme.
Tästähän Paavali puhuu myös Ef. kirjeessä:
” ... teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen” (Ef. 4:22-24).
Paavali soveltaa tätä pukeutumisvertausta hyvin rikassisältöisesti.
Esimerkkeinä Paavali uudesta elämästä Kristuksen yhteydessä mainitsee ensin sydämellisen armahtavaisuuden (12). Tämä tarkoittaa armeliasta mieltä erehtyvää lähimmäistä kohtaan ja puutteenalaisten auttamista lähellä ja kaukana.
Vastakohtana tälle on oman edun tavoittelu, itsekkyys ja häikäilemättömyys.
Jumalan lapsissa tulisi kuvastua armahtavaisuus.
Paavali painottaa myös ystävällisyyttä, nöyryyttä ja sävyisyyttä keskinäisessä kanssakäymisessä.
Mitkään puheemme ja pitkätkään saarnamme eivät tuo ihmisiä lähemmäs Jumalaa, jos meiltä puuttuu nämä ominaisuudet.
Meillä on kallis sanoma ilmoitettavana, mutta usein teemme sen tyhjäksi epäystävällisen, kovan ja itsekkään luontomme takia.- Eroe
jaikal kirjoitti:
Jos et ole uskossa et tiedä mitä ihmiselle tapahtuu uskoontulossa ts. uudestisyntymisessä.
Jos olet uskossa, ihmettelen sanojasi.
USKOON TULOSSA TS. UUDESTISYNTYMISESSÄ
Uskovasta tulee kokonaan uusi ihminen sisäisesti. Uudestisyntymisessä se vanha aatu tai eeva, joka eli omaa itsekästä lihallista oman tahdon mukaista syntielämää, kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Uskoon tullut samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Uskoontulohetkessä Jumala teki ihmisestä uuden luomuksen ts. uuden ihmisen. Uuden ihmisen Jumala loi elämään Hänen tahtonsa ja Henkensä mukaista elämää. Jotta tämä voisi toteutua uskovan käytännön elämässä, Jumala pani uuden luomuksen sydämeen ts. sisimpään oman Henkensä. Raamattu todistaa myös että tuo Henki on Pojan elikkä Jeesuksen Kristuksen Henki. Siis uskovassa asuu sama Henki joka oli Jeesuksessa kun Jeesus ristillä rukoili pilkkaajiensa ja häpäisijöidensä ja pahoinpitelijöidensä puolesta jotka olivat ruoskineet häntä ja lopuksi naulinneet Hänet ristille jaloista ja käsistä. Jeesus rukoili: "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.” Siinä määrin kun Pyhä Henki saa hallita uskovaa, Hän elää Jeesuksen mielenlaatuista elämää. Tässä on uskovan antautuminen Pyhän Hengen hallintaan ratkaisevassa osassa.
Tämän tähden uskova voi antaa anteeksi suuretkin kokemansa vääryydet, pilkkaamiset ja solvaamiset.
Kääntymättömässä ei ole Jumalan Henkeä. Siksi hänellä on vaikeampi, jos ei mahdotonta, antaa anteeksi samalla tavalla kuin uskova antaa anteeksi. Uskova tietää tämän. Siksi uskovaan ei satu kovasti uskosta osattoman solvaamiset. Ne ovat vähän niin kuin kaataisi hanhen selkään vettä. Ei solvaukset pääse sydämeen ja jää sinne uskovaa kaivelemaan. Ei hän vastaa solvaukseen solvauksella vaan rakkaudella. Pyhä Henki vaikuttaa tämän uskovassa.
Eivät uskovat aina ole Hengen hallinnassa niin että he käyttäytyisivät aina poikkeuksetta Hengen mukaisesti. Kyllä meissä uskovissa pyrkii se vanha ihminen "kummittelemaan". Pyrimme kuitenkin antautumaan Jumalan armon ja rakkauden Hengen vaikutukselle ja johdatukselle. Siksi annamme anteeksi heti kun rikkomus meitä kohtaan tapahtuu. Annamme anteeksi vaikka meiltä ei anteeksi edes pyydetä. Anteeksiantava mielenlaatu kuuluu uskovan ts. uudestisyntyneen perusluonteeseen.Luepa Daavidin kirjoittamia Psalmeja, siinä kerrotaan kuinka pahain parvi saartaa Jumalan pyhää, ja hän huutaa avuksi Jumalaa. Hyvin monia muitakin löytyy niin UT: ssä ja vielä enemmän VT: ssä. Eli kyllä jumalattoman kiusat osaavat olla ilkeitä, jopa julmia.
Luuletko sinä jaikal, että kaikki marttyyrit veisasivat ja lauloivaan vaan hurraten tuskien keskellä? Ateistiset maat ovat kidutuksen mestareita.
Neuvo:
Kun joudut kiusatuksi, älä pyydä esirukousta, koska sinulla itsellä on jo voimaa antaa anteeksi. Eroe kirjoitti:
Luepa Daavidin kirjoittamia Psalmeja, siinä kerrotaan kuinka pahain parvi saartaa Jumalan pyhää, ja hän huutaa avuksi Jumalaa. Hyvin monia muitakin löytyy niin UT: ssä ja vielä enemmän VT: ssä. Eli kyllä jumalattoman kiusat osaavat olla ilkeitä, jopa julmia.
Luuletko sinä jaikal, että kaikki marttyyrit veisasivat ja lauloivaan vaan hurraten tuskien keskellä? Ateistiset maat ovat kidutuksen mestareita.
Neuvo:
Kun joudut kiusatuksi, älä pyydä esirukousta, koska sinulla itsellä on jo voimaa antaa anteeksi."Ateistiset maat ovat kidutuksen mestareita"
Ei ole ateistisia maita eikä myöskään uskovaisia maita.
Maa ei voi uskoa, eikä aatetta tai uskoa voi päättäjät toisen päähän kaataa.
Uskot ja muut aatteet on aina yksilöllisiä eli henkilökohtaisia ja niin Stalin kuin Hitlerkin olivat yksilöinä keskivertoa uskovaisempia kristittyjä ja Mao, sekä Albanian entinen diktaattori yrittivät tehdä itsestään Jumalan ja osaan kansasta se meni läpikin.Eroe kirjoitti:
Sinulla Tapio on asiassa oikea henki ja asenne, vaikka tuon saman ovat sanoneet jotkut muutkin. Asiahan on missä sävyssä se sanotaan.
Kysymys Tapio.
Kun uskova mies autollaan peruuttaa 12 vuotiaan pojan vastaostetun pölkupyörän päälle ja särkee sen. Tulee pyytää anteeksi ja korvata vahinko, vaiko olla möhnöttää hiljaa ja odottaa, että uskomattoman kodin asioista tietämätön antaa anteeksi?Peruutin viime kesänä Noormarkun kirkon parkkipaikalla takana olevaan autoon. Siihen autoon tuli iso lommo, mutta omani säilyi suht´koht ehjänä.
Auton omistajaa ei näkynyt.
Mielessäni pyöri monia ajatuksia. Sielunvihollinenkin kuiskutteli, että pakene paikalta, ei kukaan saa tietää syyllistä.
Päätimme matkatoverini kanssa kirjoittaa auton omistajalle tuulilasiin lapun, jossa pahoittelimme tilannetta. Lappuun laitoimme vielä yhteystiedot.
Ajoimme pois omille asioillemme.
Kun olimme poissa noin tunnin, palaisimme takaisin parkkipaikalle katsomaan, josko auton omistaja olisi paikanpäällä.
Kun saavuimme parkkipaikalle, niin auton omistaja olikin juuri tullossa autolleen. Hän ei ollut vielä huomannut lappuakaan tuulilasissa.
Sanoin: "Hyvä että tapasimme sinut" (auton omistaja oli vanhahko nainen). Pyysin anteeksi huolimattomuuttani ja hänelle tuottamaani mielipahaa ja vahinkoa (Autovakuutus korvaa vahingon. Itse menetin autoni bonukset!)
Käivi myös ilmi, että nainen oli uskossa. Näin arvelin, koska toivotti vielä Jumalan siunausta poistuessamme paikalta.Eroe kirjoitti:
Luepa Daavidin kirjoittamia Psalmeja, siinä kerrotaan kuinka pahain parvi saartaa Jumalan pyhää, ja hän huutaa avuksi Jumalaa. Hyvin monia muitakin löytyy niin UT: ssä ja vielä enemmän VT: ssä. Eli kyllä jumalattoman kiusat osaavat olla ilkeitä, jopa julmia.
Luuletko sinä jaikal, että kaikki marttyyrit veisasivat ja lauloivaan vaan hurraten tuskien keskellä? Ateistiset maat ovat kidutuksen mestareita.
Neuvo:
Kun joudut kiusatuksi, älä pyydä esirukousta, koska sinulla itsellä on jo voimaa antaa anteeksi.tunnustautuviltakin luonnistuu ja menee usein pidemmälle kuin ei uskovaisten taholta tehty kidutus. Kristinuskon historia kertoo karmeata totuutta.
-Eroe kirjoitti:
Sinulla Tapio on asiassa oikea henki ja asenne, vaikka tuon saman ovat sanoneet jotkut muutkin. Asiahan on missä sävyssä se sanotaan.
Kysymys Tapio.
Kun uskova mies autollaan peruuttaa 12 vuotiaan pojan vastaostetun pölkupyörän päälle ja särkee sen. Tulee pyytää anteeksi ja korvata vahinko, vaiko olla möhnöttää hiljaa ja odottaa, että uskomattoman kodin asioista tietämätön antaa anteeksi?Esimerkkitapauksessasi on kyse varastamisesta, jos vahingoitamme toisen omaisuutta, emmekä korvaa tuottamaamme vahinkoa.
Minusta Katekismuksessamme on hyvin selitetty seitsemättä käskyä:
ÄLÄ VARASTA.
Mitä se on?
"Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme ota lähimmäisemme rahaa tai omaisuutta, emmekä saata sitä itsellemme petollisella kaupalla tai vääryydellä, vaan autamme häntä ENENTÄMÄÄN ja VARJELEMAAN tavaraansa ja elatustansa".
--
Matt. 5:23-24
--
5:23 ”Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
5:24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi...”.- Eroe
Tapio522 kirjoitti:
Peruutin viime kesänä Noormarkun kirkon parkkipaikalla takana olevaan autoon. Siihen autoon tuli iso lommo, mutta omani säilyi suht´koht ehjänä.
Auton omistajaa ei näkynyt.
Mielessäni pyöri monia ajatuksia. Sielunvihollinenkin kuiskutteli, että pakene paikalta, ei kukaan saa tietää syyllistä.
Päätimme matkatoverini kanssa kirjoittaa auton omistajalle tuulilasiin lapun, jossa pahoittelimme tilannetta. Lappuun laitoimme vielä yhteystiedot.
Ajoimme pois omille asioillemme.
Kun olimme poissa noin tunnin, palaisimme takaisin parkkipaikalle katsomaan, josko auton omistaja olisi paikanpäällä.
Kun saavuimme parkkipaikalle, niin auton omistaja olikin juuri tullossa autolleen. Hän ei ollut vielä huomannut lappuakaan tuulilasissa.
Sanoin: "Hyvä että tapasimme sinut" (auton omistaja oli vanhahko nainen). Pyysin anteeksi huolimattomuuttani ja hänelle tuottamaani mielipahaa ja vahinkoa (Autovakuutus korvaa vahingon. Itse menetin autoni bonukset!)
Käivi myös ilmi, että nainen oli uskossa. Näin arvelin, koska toivotti vielä Jumalan siunausta poistuessamme paikalta.Juuri tuollaista palsta kaipaa, ihmisen tuntoja hankalissa tilanteissa. Kerroit rehellisesti mitä vihollinen siinä sinulle kuiskutti, ja vanha-aatami oli yhtä mielstä. Mielelläni luen ja kuuntelen näiti ihmisläheisiä elettyä elämää olevia kokemuksia. Ne ei ole joitan kirjaviisautta eikä pääntietoa.
Samalla vastaan tuohon mitä sanot älä vastasta.
Eikös sen täytyisi olla itsestään selvyys uskovalle, ettei varasta? Varas jää aina lopulta kiinni, jos ei muuten, niin taivaallisen valtaistuimen edessä joskus. Miten silloin käy jos ihminen on ollyt uskossa? Eroe kirjoitti:
Juuri tuollaista palsta kaipaa, ihmisen tuntoja hankalissa tilanteissa. Kerroit rehellisesti mitä vihollinen siinä sinulle kuiskutti, ja vanha-aatami oli yhtä mielstä. Mielelläni luen ja kuuntelen näiti ihmisläheisiä elettyä elämää olevia kokemuksia. Ne ei ole joitan kirjaviisautta eikä pääntietoa.
Samalla vastaan tuohon mitä sanot älä vastasta.
Eikös sen täytyisi olla itsestään selvyys uskovalle, ettei varasta? Varas jää aina lopulta kiinni, jos ei muuten, niin taivaallisen valtaistuimen edessä joskus. Miten silloin käy jos ihminen on ollyt uskossa?Eroe: "Eikös sen täytyisi olla itsestään selvyys uskovalle, ettei varasta"?
--
Niinhän sen pitäisi olla.
Mutta on hyvä aina kerrata ja muistuttaa käskyistä, niin helposti maailmallisuus pääsee voitolle meissä. Houkutukset ovat monet.
Paavalikin joutui aikalaisiaan usein muistuttamaan käskyjen pitävyydestä.
---
Ef. 4:25-32/Gal.5:13-26
4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
--
4:28 Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle.
-------------------------
Uskoontultuaankin synti edelleenkin vaikuttaa meissä. Se ei lopullisesti ole poissa elämästämme (Room. 7:17).
Mutta uusi elämä Kristuksen kanssa merkitsee sodanjulistusta vanhalla ihmiselle.
Kristityt, joille Paavali kirjoittaa, eivät olleet päässeet pyhityselämässään kovinkaan pitkälle. He valehtelevat, varastavat, he kiroilevat, rähisevät ja sättivät toisiaan (28,29).
Miten on meidän laitamme?- hdiudvb
Pe.ku kirjoitti:
palstaa jätä.
Kaikkia tarvitaan ja jos jostain on eri mieltä, niin silloin vasta tarvitaankin.
Oli mukava keskustella puhelimessa kanssasi, joskaan ei siinä ehtinyt tulla kaikki mieleen, josta ois voinut jutella.
Mitä Jaikallin epäilyksiin tulee eroen uskosta niin, niin ulkopuolisena, Raamattua lukeneena, voin sanoa että Jaikall on lähempänä Raamatun oppeja, kuin Eroe, vaikkakin joskus kaukanakin niistä ja Mohikaani vielä kauempana.
Uskovaisena ei kai Raamatun mukaan voi arvioida toisen uskoa, mutta minä en ole uskovainen:))eroella ja mohikaanilla on aivan omintakeinen oppi ka käsityksine.Mohikaanilla kaksi Jeesustakin taivaasa um....olen hämmästynyt molempien Raamatun tulkinnoista monta kertaa.seuraavana päivänä se saattaa olla ihan muuta kuin edellisenä.
- Eroe
Tapio522 kirjoitti:
Eroe: "Eikös sen täytyisi olla itsestään selvyys uskovalle, ettei varasta"?
--
Niinhän sen pitäisi olla.
Mutta on hyvä aina kerrata ja muistuttaa käskyistä, niin helposti maailmallisuus pääsee voitolle meissä. Houkutukset ovat monet.
Paavalikin joutui aikalaisiaan usein muistuttamaan käskyjen pitävyydestä.
---
Ef. 4:25-32/Gal.5:13-26
4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
--
4:28 Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle.
-------------------------
Uskoontultuaankin synti edelleenkin vaikuttaa meissä. Se ei lopullisesti ole poissa elämästämme (Room. 7:17).
Mutta uusi elämä Kristuksen kanssa merkitsee sodanjulistusta vanhalla ihmiselle.
Kristityt, joille Paavali kirjoittaa, eivät olleet päässeet pyhityselämässään kovinkaan pitkälle. He valehtelevat, varastavat, he kiroilevat, rähisevät ja sättivät toisiaan (28,29).
Miten on meidän laitamme?Kirjoittaahan Paavali orjille, että eivät niskoittelisi jos on uskovaiset isännät, eivätkä näpistelisi. Näin vapaasti kertoen. Varastamistakin tarkemmin ajatellen niin monenlaista. Sitä on pimeä työ, kuutamourakat ja kaikki vastaava. Moni tekee pimeänä töitä, jopa uskovatkin mikä milläkin verukkeella. No, kuten tiedämme tuollaisella ei ole siunausta.
- herra täydelliselle
Miksi sinä itse et sitten anna anteeksi vaan silkkaa katkeruuttasi vainoat muutamia kirjoittajia seriffintähden takaa? Ai niin, sinähän et vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin.
- leahim
Juuri näin..eikö vaan?
- ja kun kun
Mutta eihän tämän palstan uskovaisilla ole munaa pyytää anteeksi omia tekojaan. Vai kuka heistä on anteeksi joskus pyytänyt julkisesti palstalla? Ei seriffistäkään ole tässä mallia näyttämään, kuten sinäkin tiedät. Siivoaa todisteet pois ja sitten itse tulkitsee omat sanomisensa puolueellisesti. Eikä pyydä anteeksi silkkaa ilkeilyään.
- kehotuksen sana
Minkä Jumala on sydämeesi puhunut, tee se pian.
- Opintojen äiti
- leahim
Matt:6.15
- toivotaan aina vaan
"Jos esittää toisesta keskustelijasta henkilöön kohdistuvaa arvostelua, se kertoo kirjoittajan sivistystasosta. Varsinkin silloin kun väite on vale. Usein tälläiset kirjoittajat eivät itse kestä minkäänlaista kritiikkiä. Toisille he sitä runsaasti viljelevät. "
Toivotaan että aloittaja itse myös noudattaa omia ohjeitaan. - selitysten sankari
Kun muutamalla on saarnatauti, joku on luulosairas ja siihen vielä eräitä väittelynhalusia niin mikä se on - suoli24 keksustelupalsta!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 29011412
- 1337040
- 1015823
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa415171- 524311
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304049- 613554
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323541Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223075- 793060