Kovat kivut Ms-taudissa

Loppuunpalanut äippä

Hei! Olen 35-vuotias nainen. Olisin kysellyt, onko täällä ihmisiä, jotka sairastavat Ms-tautia ja siitä jatkuvana seuralaisena kovat kivut? Itselläni tutkimukset kesken. Oireita ollut ainakin kymmenisen vuotta. Valtaosin neurologisia (kasvohermohalvaus, puutumisia, nykimisiä, heitätyksen tunnetta, kompurointia (tuntuu välillä, kun astuisi ns. tyhjän päälle), tärinää käsissä esim. nostettaessa jotain, silmien sumentumista ym..) Puolitoista vuotta alkoivat jalkavaivat; nilkka kipeytyi, sitten toinen nilkka, polvi ja lonkat. Kävellessä kipu yltyy ja on niin vallitseva oire, että jalalle ei pysty täysin astumaan. Eli siis kipeät ovat ja kovasti :( :( Välillä kipeämmän nilkan jalassa tuntuu sähköiskumainen kipu, joka on tosi kova, mutta hellittää suht pian. Onkon kukaan törmännyt tällaiseen?! Entä pahentaako teillä sauna Ms-oireita? Itse olen saunottuani monta päivää tosi hutera ja huonossa kunnossa, sekä silmät vuotavat paljon... :/ En ymmärrä, miksi lääkäreiden niin hemmetin vaikea laittaa magneettikuvaukseen, vaikka oireet näin selvät ja kauan jatkuneet???! Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Mainittakoon vielä aivan massiivinen uupumus, jonka vuoksi olen joutunut jäämään työstäni pois ja lääkärisetä kyllä senkin tietää :(

18

8784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

      On aivan se ja sama, mitä kuvauksissa paljastuu, tulokset kertovat mitä aivoillesi on tapahtunut, mutta ei sitä, mikä sen tapahtuman on aiheuttanut. Oireet kertovat viime kädessä autonomisen hermoston toiminnallisista häiriöistä, jonka aiheuttajina on eri välittäjäaineiden väärät pitoisuudet ja/tai aivosolujen reseptoritiheyksien muuttuminen. Kiihdyttävät välittäjäaineet, kuten kortisoli, adrenaliini, noradrenaliini, glutamaatti jne, vilkastuttavat aivorungon toimintaa ja saavat aikaan muutoksia eri elinten toiminnoissa. Aivorungon dopamiinihäiriöt taas aiheuttavat lihasten ja hermoston signaalien väärintulkitsemista.

      Näiden perusteella, paras hoito oireiden aiheuttajan poistamista ajatellen, olisi pyrkiä välttämään kaikkea, mikä voi kohottaa kiihdyttävien välittäjäaineiden määrää aivoissa. Mikään oireiden hoito muulla tavalla ei tule riittämään, koska tällaisia oireita aiheuttavat muutokset ovat yleensä eteneviä, koska perustuvat väärään ravitsemukseen, jonka mukana kehoon tulee sille, yksilöllisesti sopimattomia raaka-aineita, jotka sekoittavat aineenvaihdunnan ja kääntävät immuunijärjestelmän tuhoamaan omia soluja. Tuhoutuneista soluista vereen vapautuvat aineet vaikuttavat aivoissa kierrettä kiihdyttäen.

      Oman kokemukseni mukaan, tiukka emäksinen ruokavalio on nopein tie toipumiseen. Ellei kehoon ole kertynyt huomattavia määriä toksiineja, eikä lihasten rappeutuminen ole edennyt kovien pitkälle, voi täydellinen paraneminen olla jopa alle vuoden asia. Minulla on mennyt noin 21kk, ja ainoat oireet liittyät lähinnä kehosta ajoittain vapautuvien toksiinien aiheuttamiin oireisiin sekä oheissairauksiin, kuten kihtikivut jalassa ja keliakia, ja ovat nekin heikkenemässä lähes olemattomiin.

      http://qmies.blogit.fi/

    • asiantuntija.

      Oireesi sopivat täsmälleen krooniseen borrelioosiin. Siihen toimii vain MP. Muista että sitten kun antibioottikuurisi alkavat, jos lääkärisi saa edes sinulta tuon borrelioosin diagnosoitua, ne eivät pomminvarmasti paranna ikinä. Monoterapia yhdellä antibiootilla ei ole koskaan parantanut ei ketään mistään kroonisesta sairaudesta ikinä.

      Suonensisäiset antibioottihoidot eivät koskaan ja ikinä ole parantaneet ketään borrelioosista tai mistään muustakaan kroonisesta sairaudesta. Suomessa lääkärit eivät koskaan ikinä tai missään nimessä ole parantaneet yhtään ketään mistään kroonisesta sairaudesta ikinä, koska määrävät aina monoterapioita.

      Kukaan ei kuitenkaan ikinä tai missään nimessä, tai vahingossakaan ole saaneet itselleen oikeaa hoitoa. Ihmettelin kerran kun ehdotin yhdistelmäantibioottihoitoa, kun rupesi kuulumaan laukauksia, perhana, ihmiset tappoivat itsensä mieluummin nurkan takana, kun suostuivat paranemaan tai tekemään oikeita asioita (olivat kaikki olleet useita vuosia oikean lääkärin hoidossa, ja henkitoreissaan).

      Tai rupesivat vetämään D-vitamiinia infektioonsa. Heh. En tiedä. Typerää.. Nykyään en hermostu edes enää moisesta typeryydestä. Noobs.

      • Loppuunpalanut äippä

        No Borrelioosia tämä ei lääkärin mukaan ole, se on nimittäin tutkittu! Ei myöskään reumaa, sidekudossairautta tai kalsium-aineenaihduntasairautta. Fibromyalgiakin pois suljettu. Useat lääkärit sanoneet, että tismalleen Ms-oireet, mutta kun minulla niitä kuulemma "liikaa." Että jos näin raju Ms, pitäisi olla jo suunnillen jalaton (mitä kyllä tätä menoa kohta olenkin)!!! :(


      • kokemusta on

        aloittajallakin, mutta punkin puremaa mulla ei ole, vaan ihan tavallinen ms-tauti. Selkäydinnäytteestä selviää borreoloosi krooninen ja akuutti.


      • asiantuntija.
        Loppuunpalanut äippä kirjoitti:

        No Borrelioosia tämä ei lääkärin mukaan ole, se on nimittäin tutkittu! Ei myöskään reumaa, sidekudossairautta tai kalsium-aineenaihduntasairautta. Fibromyalgiakin pois suljettu. Useat lääkärit sanoneet, että tismalleen Ms-oireet, mutta kun minulla niitä kuulemma "liikaa." Että jos näin raju Ms, pitäisi olla jo suunnillen jalaton (mitä kyllä tätä menoa kohta olenkin)!!! :(

        Kyllä tuo edelleen borrelioosilta kuulostaa, kasvohermohalvaus ja nivelvaivat ovat ainakin tyypillisiä, eivätkä niinkään tavallisia MS-taudissa. Neuroborrelioosi ei myöskään tyypillisesti aiheuta muutoksia MRI-kuviin, eli ei välttämättä aiheutta plakkeja. Myöskään borrelioosikokeet eivät aina paljasta bakteeria.

        Onko sinulla arvauksia siitä tai lääkärin kanssa puhetta siitä, että mikä infektio sitten on tarkalleen kyseessä?
        Monilla on positiivinen testi ainakin keuhkoklamydialle, mykoplasmat ja mykobakteerit eivät ole myöskään poissuljettuja. Pyydä vaikka roksitromysiini minosykliinikuuri ja katso miten homma etenee, josko rupeaa auttamaan. Roksi on hyvä, ja monien suosikki, koska saavuttaa hyvän pitoisuuden keskushermostossa. Myös klatritromysiiniä voi harkita. Noilla kahdella pitäisi myös olla vaikutuksia borreliaan. Yksinään otettuna niistä ei ole juurikaan hyötyä.

        Tilaa nettiapteekista, jos et muuten saa, goldpharma.com on hyvä, laillinen ja edullinen nettiapteekki EU-alueella. Metrolla menee myös lujaa, eli voit tuosta ottaa ja kokeilla metronidatsolia halvalla. Se vahingoittaa tappavasti ainakin keuhkoklamydian kryptisiä muotoja (500 mg x 3 päivässä).


      • onhan sitä
        kokemusta on kirjoitti:

        aloittajallakin, mutta punkin puremaa mulla ei ole, vaan ihan tavallinen ms-tauti. Selkäydinnäytteestä selviää borreoloosi krooninen ja akuutti.

        Samoin minulla. Aloittajan kirjoitus oli kuin oma kertomukseni ja minulla todettiin ms-tauti jo yli 20 vuotta sitten. Ensin sairauteni oli aaltoilevaa, mutta muutti muotoaan eteneväksi.
        Minulla on myös ollut kasvohermohalvauksia muutamaankin otteeseen, samoin nivelvaivat ovat ihan jokapäiväisiä, joten on kakkapuhetta, että nämä olisivat harvinaisia ms-taudissa. Tunnen muutaman ms-tautia sairastavan ja kaikilla tuntemillani on asiat olleet samoin.


    • --------

      Olen pahoillani, mutta oireesi kuulostavat kovasti MS-taudilta. Esim tuolle sähköiskumaiselle kivullekkin on ihan oma nimityksensä, silmien sumeneminen kovin tuttua. Mulla itelläni MS-tauti iski 38 vuotiaana. Meeppäs lukemaan esim MS-maailma taikka MS crossroadsin sivuja, siellä kattavaa tietoa sairaudesta näin potilaiden vinkkelistä, löytyvät google haulla ainakin.
      Tosin ei voi ihan varmasti sanoa että sinulla tämä tauti on, mutta jotainhan sinulla on pielessä. Toivottavasti oireesi syyt selviävät, minä pääsin ensi shokista lukemalla kaiken mitä käsiini taudista sain netistä. Alkuasetelmahan oli etten tiennyt mitään muuta taudista kuin MS = Pyörätuoli, Apuvälinettä (kävelykeppi) käytän kävelyyn, tällä hetkellä 4 v tautia takana.

      • Loppuunpalanut äippä

        että kyse on Ms-taudista. Oireita ollut n. 10 vuotta ja juossut jos vaikka minkä alan lääkäriltä toiselle.. Aina vain pistetty stressin piikkiin, varsinkin silloin, kun lapset olivat pieniä ja yöunet huonoja. Mutta herranjumala, rajansa kaikessa, siis mitä lääkärien jutuista voi uskoa... :/ Tiedän, että esim. CFS tekee samankaltaisia oireita, mutta ei voi laittaa senkään piikkiin, jos ei ole poissuljettu pään magneetilla ja selkäydinnestepunktiolla juuri esim. Ms-tautia. En ymmärrä lääkäreiden vetkutusta, ettei tarvitsisi laittaa magneettikuvaukseen. On kai se yhteiskunnalle kallis tutkimus, mutta prkl kallista myös yhteiskunnalle tämä, kun parhaassa työiässä oleva ihminen joutuu jäämään tuntemattoman sairauden kanssa pois työelämästä... Kaiken lisäksi olen yh-äiti ja nyt on jo tilanne, että lasten hoitaminen tuntuu kamalan rankalta. Onneksi eivät ole ihan vaippaikäisiä enää, sillä silloin en selviäisi yksin, niin uupunut olen pienestäkin rasituksesta... :/ :( Oletteko te muut päässeet tutkimuksiin nopeasti ja onko teitä kohtaan käyttäydytty tyyliin "sulla on päässä vikaa..." ?! :( :( Kiitos kaikille, ketkä vastanneet, teistä on paljon apua tässä taistelussa :)


      • tiina3333
        Loppuunpalanut äippä kirjoitti:

        että kyse on Ms-taudista. Oireita ollut n. 10 vuotta ja juossut jos vaikka minkä alan lääkäriltä toiselle.. Aina vain pistetty stressin piikkiin, varsinkin silloin, kun lapset olivat pieniä ja yöunet huonoja. Mutta herranjumala, rajansa kaikessa, siis mitä lääkärien jutuista voi uskoa... :/ Tiedän, että esim. CFS tekee samankaltaisia oireita, mutta ei voi laittaa senkään piikkiin, jos ei ole poissuljettu pään magneetilla ja selkäydinnestepunktiolla juuri esim. Ms-tautia. En ymmärrä lääkäreiden vetkutusta, ettei tarvitsisi laittaa magneettikuvaukseen. On kai se yhteiskunnalle kallis tutkimus, mutta prkl kallista myös yhteiskunnalle tämä, kun parhaassa työiässä oleva ihminen joutuu jäämään tuntemattoman sairauden kanssa pois työelämästä... Kaiken lisäksi olen yh-äiti ja nyt on jo tilanne, että lasten hoitaminen tuntuu kamalan rankalta. Onneksi eivät ole ihan vaippaikäisiä enää, sillä silloin en selviäisi yksin, niin uupunut olen pienestäkin rasituksesta... :/ :( Oletteko te muut päässeet tutkimuksiin nopeasti ja onko teitä kohtaan käyttäydytty tyyliin "sulla on päässä vikaa..." ?! :( :( Kiitos kaikille, ketkä vastanneet, teistä on paljon apua tässä taistelussa :)

        ootkos sä täältä hki vantaa akselilta...


      • tiina333
        tiina3333 kirjoitti:

        ootkos sä täältä hki vantaa akselilta...

        etsiskelen hki vantaa espoo akselilta ihmisiä joiden arki on keinuntaa. ois kiva jakaa ajatuksia tästä oireesta ym ym tutkimusrumbasta


      • Loppuunpalanut äippä
        tiina3333 kirjoitti:

        ootkos sä täältä hki vantaa akselilta...

        Olen Keski-Suomesta :/


      • tiina3333
        Loppuunpalanut äippä kirjoitti:

        Olen Keski-Suomesta :/

        höh... oisitpa ollut täältäpäin... mut on kuvattu siis aivoista.. ei löytynyt selitystä tälle kaikelle.


      • elli etikka...
        Loppuunpalanut äippä kirjoitti:

        että kyse on Ms-taudista. Oireita ollut n. 10 vuotta ja juossut jos vaikka minkä alan lääkäriltä toiselle.. Aina vain pistetty stressin piikkiin, varsinkin silloin, kun lapset olivat pieniä ja yöunet huonoja. Mutta herranjumala, rajansa kaikessa, siis mitä lääkärien jutuista voi uskoa... :/ Tiedän, että esim. CFS tekee samankaltaisia oireita, mutta ei voi laittaa senkään piikkiin, jos ei ole poissuljettu pään magneetilla ja selkäydinnestepunktiolla juuri esim. Ms-tautia. En ymmärrä lääkäreiden vetkutusta, ettei tarvitsisi laittaa magneettikuvaukseen. On kai se yhteiskunnalle kallis tutkimus, mutta prkl kallista myös yhteiskunnalle tämä, kun parhaassa työiässä oleva ihminen joutuu jäämään tuntemattoman sairauden kanssa pois työelämästä... Kaiken lisäksi olen yh-äiti ja nyt on jo tilanne, että lasten hoitaminen tuntuu kamalan rankalta. Onneksi eivät ole ihan vaippaikäisiä enää, sillä silloin en selviäisi yksin, niin uupunut olen pienestäkin rasituksesta... :/ :( Oletteko te muut päässeet tutkimuksiin nopeasti ja onko teitä kohtaan käyttäydytty tyyliin "sulla on päässä vikaa..." ?! :( :( Kiitos kaikille, ketkä vastanneet, teistä on paljon apua tässä taistelussa :)

        oireita! Nuo vihlaisut jaloissa. Mutt nämähän on melkein "siskoksia" nämä sairaudet!
        Mulla ALS ja kovia kipuja oli alkuun. Nyt jalat 'metelöi' aamuyöstä. Mutt en enää kykene kävelemään ollenkaan vaan istun pyörätuolissa. Tässäkin on huimausta, kömpelyyttä.
        Sanon leikkisästi välillä että sympaattinen ja parasympaattinen hermosto tappelee, välillä on toinen voitolla, välillä toinen. 'Vilkkaassa' vaiheessa saan ravata pissalla koko ajan. Sitä voi kestää 3 päivääkin. Sitten tulee hiljaisempi vaihe. Kun osaisi noita hallita! Luulen että emäksineen ruoka on terveellistä. Kun kaikki ovat happamia, marjakeitot, jogurtit, piimä, etikkasäilykkeet, hapanleipä, niin miten paljon me oikeastaan vedämmekään happamia tuotteita päivän mittaan!


    • Karin_aivopesula

      Pyydä tutkimaan veren ph ja tutustu blogiini.

      • ei jösses

        turpa kiinni jo


    • aiai

      Joo, kivuista. Oon melkein 30 vuotta sitten saanut ms-diaknoosin. Sitä ennen satunnaisia oireita. Niitä tutkittiin ja ne menivät pois. Ei saatu mitään tietoa. Kuusi vuotta siihen meni. Se oli kahdeksankymmenlukua. Sain diaknoosin siis -91. Minulle on tätä talvena tullut nivelsärkyjä, yöllä. Särkylääkkeitä ja minä joudun syömään mahansuojalääkkeitä. Maha ei kestä buranaa. Niin että nivelsäryt kuuluu tähän tautiin. Minulla on tuo lääkitys niihin vielä vähän hakusassa!!

      • msevermyself

        Moi minulla tuli ihan "puskista" tuo ms n10v sitten (ikä nyt n 45-55) näkö lähti käveleen toisesta silmästä, myös hieman heikok-
        ohkoja oloja joskus oli...mulla fyysinen työ nyt edelleen ,tauti rassannut ties kuinka kauan lääkkeet toki nyt käytössä, mutta jos sullta löytyy "vanhempana" vinkkejä tähän PASKAAN kiertelemättä...Kiitos. (kun oikein mietin. olikohan tuo tauti päällä jo jostain 15 kesäsestä.


    • vsl

      Mulla on yli 30 vuotta ollu MS-tauti elämänkumppanina oireet on juurikin samanlaisia kuin sinulla. Nyt olen 51-vuotias, vielä pystyn töissä käymään, joskin nyt olen jäämäsä määräaikaiselle osasairauspäivärahalle. Lääkäri toki käski varautua työkyvyttömyyseläkkeeseen lähivuosina.
      Mielen vetää matalaksi tämmönen jatkuva huteruus ja tuska/kivut. Nyt sitte vielä tuo että työelämä alkaa kompuroimaa. Luojan kiitos mulla on maailman ihanin ja ymmärtäväisin esimies ettei tartte hänen kans saikata asioista :) Tsemppiä sinulle <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe