Minulla on töissä huoneessani ilmanpuhdistin, josta joku satunnainen kävijä sanoi että huoneessani tuoksuu kuin "ukkosilman jäljiltä" ja joku muukin väittää tuoksua oudoksi. Laitteessa on nk. aktiivihiilisuodatin.
Tietääkö joku enemmän noista laitteista sillä minua jäi vaivaamaan nimenomaan tuo aktiivihiilisuodattimen käyttö , onko se oikeasti hyväksi homealtistuneen työtilaan vai ei?
Ilmanpuhdistimen käyttö?
61
9622
Vastaukset
- --
on hyvä, mutta oletko varma, ettei laitteesi tuota otsonia. Se on paha ihmisen keuhkoille. Mikä merkki ja tyyppi?
- työläinen82
... niin en ole tuo aloittaja mutta kysyisin kans asiasta... minulle työtilaan tuotiin Genoa 310 ilmanpuhdistin onko se turvallinen???
- Kun en tiedä
Elixair E300. Laitevalinta perustui Astma- ja Allergialiiton suosituksiin. Kerrotko laitemerkkistäni kysyjä minulle samalla tuosta otsonin vaarallisuudesta keuhkoille?
- --
Kun en tiedä kirjoitti:
Elixair E300. Laitevalinta perustui Astma- ja Allergialiiton suosituksiin. Kerrotko laitemerkkistäni kysyjä minulle samalla tuosta otsonin vaarallisuudesta keuhkoille?
myös sähkösuodatin, joka tuottaa otsonia. Jos huoneesi on pieni, niin otsonipitoisuus voi nousta korkeaksi. Siihen viittaa myös tuo ukkosen haju. Haittoja lisää, jos huoneessa on otsonin kanssa herkästi reagoivia materiaaleja.
Otsonin terveyshaitoista TTL:n sivuilta:
Otsoni vaikuttaa silmien, nenän ja alempien hengitysteiden limakalvoihin. Oireina ovat tavallisesti pistävä
tai polttava tunne kurkussa, yskä ja kipu rinnassa tai vinkuva hengitys. Otsonin haitallisuus johtuu sen
reaktioista solukalvojen ja solujen sisällä olevien rasvaosien kanssa. Otsonin välittömälle, akuutille vaikutukselle soluun on tunnusomaista solun biokemiallisen toiminnan vaimeneminen.
Hapettumisvaurioiden takia solukalvoon tulee vuotoja, joista seuraa kudospaisumia. Sitä vastoin, pitempiaikaisen vaikutuksen aikana solussa ehtii tapahtua biokemiallinen sopeutuminen ja sen biokemiallinen toiminta elpyy. Vähitellen syntyy sidekudokseen liikakasvua, joka huonontaa elimen normaaleja toimintoja.
Otsoni aiheuttaa herkimmille yksilöille 0,1 ppm ylittävissä pitoisuuksissa kurkun kuivumista ja
ärsytysyskää. Useita tunteja kestävän altistumisen jälkeen voi kehittyä tulehdusta hengitysteiden limakalvoille.
Vaikutukset voimistuvat rasituksessa lisääntyneen keuhkotuuletuksen vuoksi. 5–10 kertaa suuremmissa
pitoisuuksissa voi ilmetä astmaattisia oireita, kuten hengityksen vinkunaa ja ahdistusta, rintakipua syvään hengitettäessä, päänsärkyä ja keuhkoputken supistusärtyvyyttä. Se on osoitettavissa myös keuhkojen
toimintakokeissa, sillä muutokset keuhkoputkien toiminnassa saattavat kestää vielä useita päiviä altistumisen
jälkeen. Merkittävät otsonipitoisuudet (yli 5 ppm) voivat aiheuttaa vakavan keuhkojen tulehdusreaktion,
joka vaikutukseltaan vastaa kemiallista keuhkokuumetta ja johtaa pahimmassa tapauksessa
keuhkoödeemaan.
Otsonia tuottavien ilmanpuhdistuslaitteiden käyttöä sisäilman laadun parantamiseksi tulisi välttää.
Jos niitä väliaikaisesti joudutaan jostakin syystä käyttämään, ne tulisi sijoittaa tarpeeksi isoihin huoneisiin,
joissa on tehokas ilmanvaihto. Laitteisiin tulisi lisäksi asentaa automaattinen järjestelmä takaamaan
sen, että laitteet kytkeytyvät pois päältä, jos ilmanvaihtojärjestelmään tulee häiriöitä tai kun
se suljetaan yöksi tai viikonlopuksi. Puhdistimien käynnistyttyä tulee seurata ilman otsonipitoisuutta
huolellisesti automaattisilla mittareilla. - Kun en tiedä
-- kirjoitti:
myös sähkösuodatin, joka tuottaa otsonia. Jos huoneesi on pieni, niin otsonipitoisuus voi nousta korkeaksi. Siihen viittaa myös tuo ukkosen haju. Haittoja lisää, jos huoneessa on otsonin kanssa herkästi reagoivia materiaaleja.
Otsoni vaikuttaa silmien, nenän ja alempien hengitysteiden limakalvoihin. Oireina ovat tavallisesti pistävä
tai polttava tunne kurkussa, yskä ja kipu rinnassa tai vinkuva hengitys. Otsonin haitallisuus johtuu sen
reaktioista solukalvojen ja solujen sisällä olevien rasvaosien kanssa. Otsonin välittömälle, akuutille vaikutukselle soluun on tunnusomaista solun biokemiallisen toiminnan vaimeneminen.
Hapettumisvaurioiden takia solukalvoon tulee vuotoja, joista seuraa kudospaisumia. Sitä vastoin, pitempiaikaisen vaikutuksen aikana solussa ehtii tapahtua biokemiallinen sopeutuminen ja sen biokemiallinen toiminta elpyy. Vähitellen syntyy sidekudokseen liikakasvua, joka huonontaa elimen normaaleja toimintoja.
Otsoni aiheuttaa herkimmille yksilöille 0,1 ppm ylittävissä pitoisuuksissa kurkun kuivumista ja
ärsytysyskää. Useita tunteja kestävän altistumisen jälkeen voi kehittyä tulehdusta hengitysteiden limakalvoille.
Vaikutukset voimistuvat rasituksessa lisääntyneen keuhkotuuletuksen vuoksi. 5–10 kertaa suuremmissa
pitoisuuksissa voi ilmetä astmaattisia oireita, kuten hengityksen vinkunaa ja ahdistusta, rintakipua syvään hengitettäessä, päänsärkyä ja keuhkoputken supistusärtyvyyttä. Se on osoitettavissa myös keuhkojen
toimintakokeissa, sillä muutokset keuhkoputkien toiminnassa saattavat kestää vielä useita päiviä altistumisen
jälkeen. Merkittävät otsonipitoisuudet (yli 5 ppm) voivat aiheuttaa vakavan keuhkojen tulehdusreaktion,
joka vaikutukseltaan vastaa kemiallista keuhkokuumetta ja johtaa pahimmassa tapauksessa
keuhkoödeemaan.
Otsonia tuottavien ilmanpuhdistuslaitteiden käyttöä sisäilman laadun parantamiseksi tulisi välttää.
Jos niitä väliaikaisesti joudutaan jostakin syystä käyttämään, ne tulisi sijoittaa tarpeeksi isoihin huoneisiin,
joissa on tehokas ilmanvaihto. Laitteisiin tulisi lisäksi asentaa automaattinen järjestelmä takaamaan
sen, että laitteet kytkeytyvät pois päältä, jos ilmanvaihtojärjestelmään tulee häiriöitä tai kun
se suljetaan yöksi tai viikonlopuksi. Puhdistimien käynnistyttyä tulee seurata ilman otsonipitoisuutta
huolellisesti automaattisilla mittareilla.Kiitos vastauksestasi. Nyt kysyn, kuka voi tuon ilman otsonipitoisuuden mitata?
- --
Kun en tiedä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Nyt kysyn, kuka voi tuon ilman otsonipitoisuuden mitata?
aiot käyttää laitetta jatkossakin, niin sinulla pitäisi olla itselläsi otsonimittari. Mutta kannattaako sitä käyttää? Kaikki ylimääräinen otsoni on epäterveellistä hengityselimille, myös ns. raja-arvotkin alittavat määrät. Otsonipitoisuuksien raja-arvojen määrittelyssä on kysymys vastaavanlaisesta asiasta kuin jos määriteltäisiin, kuinka monta tupakkaa voi päivässä polttaa ilman terveydellisiä seuraamuksia.
- piereskelijä
-- kirjoitti:
keuhkoödeemaan.
huolellisesti automaattisilla mittareilla.Todella tehokas ja jo pieraisu saa sen toimimaan?
- köyhä elämä
-- kirjoitti:
keuhkoödeemaan.
huolellisesti automaattisilla mittareilla.No, miten sitten on, kun jos esim. alakerran asunnossa käytetään otsoonipuhdistinta, ja kun äänet ja hajut sitten sieltä muutenkin on aina kuuluneet ja leijuneet minun asuntooni, niin kyllähän myös otsoonikin sitten tulee samalla lailla !
Että, miksi me naapurit sitten joudumme altistumaan näille vaarallisille haittatekijöille, että kun satun oleskelemaan asunnossani yöt ja päivät, että en ole juurikaan poissa asunnosta jne, niin miksi näitä laitteita annetaan sijoittaa sellaisiin asuntoihin, jotka ovat yhteydessä toisiin asuntoihin, että haitat kulkeutuvat myös muille naapureille.
Tämähän pitäisi tehdä laissa kiellettäväksi toiminnaksi, että vaarallisia ilman puhdistajia ei saa käyttää missä vaan, että aina tulee olla kunnon selvitykset missä näitä laitteita saa käyttää jne, kun ne kerran aiheuttavat terveys haittaa, että minulla juuri noita edellä kertomiasi ongelmia, että olen ajatellut niiden olevan kosteusvaurioasunnossa asumisen oireiksi, kun olohuoneen katossa on jälki, että on katto vuotanut joskus, ja isännöitsijä tuli yhden kerran katsomaan, että onko minun kylpyhuoneessa kaikki kunnossa, kun alakerran asunnossa oli kylpyhuonneessa tullut vettä katon läpi, että kyllä näiden piikkiin olen oireitani laitellut, mutta kun minun asuntooni ei ole mitään remonttia tulleet tekemään, niin arvelen alakerran asukkaan ryhtyneen käyttämään otsoonipuhdistinta, että kun nuo oireeni juuri nyt lähiaikoina ovat siihen liittyviä jne. Ja, tätä kirjoittelen Oulun kaupungin Sivakka Oy:n vuokra-asunnosta, että siis tälläistä peliä täällä Oulun seudulla.
Että, ratkaisu näille otsoonipuhdistimien väärinkäytöksien jatkumiselle olisi vain muuttaminen pikku mökkiin jossa ei naapureita olisi lainkaan, että kun ei kerran täällä koskaan tiedä mitä naapurissa on vaarallisia puhdistajia käytössä, jotka sitten voivat sairastuttaa ympärillä elävätkin vakavasti jne.
Että, kyllä se tämä asuminen on tehty hankalaksi täällä maailmassa, että ainakin silloin sen huomaa, jos osuu omalle kohdalle, että kun olen köyhä, niin muuttaminen toiseen asuntoon on vaikeaa, kun ei ole tätä rahaa mitä siihen touhuun sitten tarvittaisiin, että seuraavassakin asunnossa voi olla vaikka mitä ongelmia jne.
Sitten, kun se on laissa tehty rajoitetuksi näiden terveydelle haitallisien puhdistimien käyttö, niin sitten näiden käytöstä voisi alkaa jo rapsahdella rangaistuksia, että jos jossain tämmöisiä käytetään ilman, että siitä on jokaisen naapurin tietämystä ja suostumusta, että nythän ei asia niin ole.
Miksi niitä myydään, jos ne kerran aiheuttavat herkimmille eläjille vakavia haittoja, että tämä on nyt tullut omalta kohdaltani huomattua, että tätä suuresti ihmettelen ? !
Että, naapurit sitten voivat saada vakavia oireita, jos ei se asunnon asukki sitten itse niihin niin herkästi reagoikkaan jne.
Kyllä on kummallista toimintaa täällä sivistyneiden maailmassa ! - kalle-67
köyhä elämä kirjoitti:
No, miten sitten on, kun jos esim. alakerran asunnossa käytetään otsoonipuhdistinta, ja kun äänet ja hajut sitten sieltä muutenkin on aina kuuluneet ja leijuneet minun asuntooni, niin kyllähän myös otsoonikin sitten tulee samalla lailla !
Että, miksi me naapurit sitten joudumme altistumaan näille vaarallisille haittatekijöille, että kun satun oleskelemaan asunnossani yöt ja päivät, että en ole juurikaan poissa asunnosta jne, niin miksi näitä laitteita annetaan sijoittaa sellaisiin asuntoihin, jotka ovat yhteydessä toisiin asuntoihin, että haitat kulkeutuvat myös muille naapureille.
Tämähän pitäisi tehdä laissa kiellettäväksi toiminnaksi, että vaarallisia ilman puhdistajia ei saa käyttää missä vaan, että aina tulee olla kunnon selvitykset missä näitä laitteita saa käyttää jne, kun ne kerran aiheuttavat terveys haittaa, että minulla juuri noita edellä kertomiasi ongelmia, että olen ajatellut niiden olevan kosteusvaurioasunnossa asumisen oireiksi, kun olohuoneen katossa on jälki, että on katto vuotanut joskus, ja isännöitsijä tuli yhden kerran katsomaan, että onko minun kylpyhuoneessa kaikki kunnossa, kun alakerran asunnossa oli kylpyhuonneessa tullut vettä katon läpi, että kyllä näiden piikkiin olen oireitani laitellut, mutta kun minun asuntooni ei ole mitään remonttia tulleet tekemään, niin arvelen alakerran asukkaan ryhtyneen käyttämään otsoonipuhdistinta, että kun nuo oireeni juuri nyt lähiaikoina ovat siihen liittyviä jne. Ja, tätä kirjoittelen Oulun kaupungin Sivakka Oy:n vuokra-asunnosta, että siis tälläistä peliä täällä Oulun seudulla.
Että, ratkaisu näille otsoonipuhdistimien väärinkäytöksien jatkumiselle olisi vain muuttaminen pikku mökkiin jossa ei naapureita olisi lainkaan, että kun ei kerran täällä koskaan tiedä mitä naapurissa on vaarallisia puhdistajia käytössä, jotka sitten voivat sairastuttaa ympärillä elävätkin vakavasti jne.
Että, kyllä se tämä asuminen on tehty hankalaksi täällä maailmassa, että ainakin silloin sen huomaa, jos osuu omalle kohdalle, että kun olen köyhä, niin muuttaminen toiseen asuntoon on vaikeaa, kun ei ole tätä rahaa mitä siihen touhuun sitten tarvittaisiin, että seuraavassakin asunnossa voi olla vaikka mitä ongelmia jne.
Sitten, kun se on laissa tehty rajoitetuksi näiden terveydelle haitallisien puhdistimien käyttö, niin sitten näiden käytöstä voisi alkaa jo rapsahdella rangaistuksia, että jos jossain tämmöisiä käytetään ilman, että siitä on jokaisen naapurin tietämystä ja suostumusta, että nythän ei asia niin ole.
Miksi niitä myydään, jos ne kerran aiheuttavat herkimmille eläjille vakavia haittoja, että tämä on nyt tullut omalta kohdaltani huomattua, että tätä suuresti ihmettelen ? !
Että, naapurit sitten voivat saada vakavia oireita, jos ei se asunnon asukki sitten itse niihin niin herkästi reagoikkaan jne.
Kyllä on kummallista toimintaa täällä sivistyneiden maailmassa !Tupakka tappaa ja sitä saa myydä vapaasti. Alkoholi tappaa myös, sama juttu. Lääkkeet... ja ruokakin ovat vaarallisia.
Ilmanpuhdistimissa ongelma on juuri tuo minkä tässä kerrot, et päätäkään itse syötkö, juotko, hengitätkö... joten lain olisi syytä tulla apuun. MUTTA ne isot rahat pyörittää tätä kaikkea. Kaikki on sallittua. - ...
köyhä elämä kirjoitti:
No, miten sitten on, kun jos esim. alakerran asunnossa käytetään otsoonipuhdistinta, ja kun äänet ja hajut sitten sieltä muutenkin on aina kuuluneet ja leijuneet minun asuntooni, niin kyllähän myös otsoonikin sitten tulee samalla lailla !
Kyllä on kummallista toimintaa täällä sivistyneiden maailmassa !Ei se naapuriasunnon ilmanpuhdistimen tuottama otsoni tule sinun asuntoosi. Ei se merkittävästi siirry edes saman asunnon muihin huoneisiin.
Enemmän kuin naapuriasunnosta saat otsonia omaan asuntoosi avaamalla ikkunasi varsinkin keväällä tai kesällä aurinkoisella säällä. Ilmatieteen laitoksen sivuilta voit seurata ulkoilman otsonimääriä:
http://www.fmi.fi/ilmanlaatu/otsoniha.html - ...
... kirjoitti:
Ei se naapuriasunnon ilmanpuhdistimen tuottama otsoni tule sinun asuntoosi. Ei se merkittävästi siirry edes saman asunnon muihin huoneisiin.
Enemmän kuin naapuriasunnosta saat otsonia omaan asuntoosi avaamalla ikkunasi varsinkin keväällä tai kesällä aurinkoisella säällä. Ilmatieteen laitoksen sivuilta voit seurata ulkoilman otsonimääriä:
http://www.fmi.fi/ilmanlaatu/otsoniha.htmlKyllä sinun siis edelleenkin kannattaa olla huolissasi ensisijaisesti siitä asuntosi kosteusvauriosta.
- rm1
... kirjoitti:
Kyllä sinun siis edelleenkin kannattaa olla huolissasi ensisijaisesti siitä asuntosi kosteusvauriosta.
puhutaan ja kirjoitetaan liian vähän ja moni ei sellaisesta ole kuullutkaan .
Kuinka moni osaa ajatella sairautensa syyksi ilmastointia johon kuuluu sähkösuodattimet ei takulla moni . Astma lisääntyy . Minkälaiset ovat suodattimet kouluissa entä päiväkodissa ? - hyvä yritys
rm1 kirjoitti:
puhutaan ja kirjoitetaan liian vähän ja moni ei sellaisesta ole kuullutkaan .
Kuinka moni osaa ajatella sairautensa syyksi ilmastointia johon kuuluu sähkösuodattimet ei takulla moni . Astma lisääntyy . Minkälaiset ovat suodattimet kouluissa entä päiväkodissa ?noin ylipäätään ei mitään ilmastointilaitteita ole. Ilmastointi on aivan täysin eri asia.
Eikä noi ilmastoinnit muuten haise homeelta, ei edes otsoni!
Vai HEI ... jospa Helin ongelmatkin on ihan vain ilmastointilaitteista johtuvia. Kantakaa ne nyt pois tiloista ja ongelmaa ei ole.... niinkö?
Kosteusvaurio, hoitamaton kosteusvaurio, kosteusvaurio jonka syytä ei ole selvitetty, rakennusvirheet, tilojen käyttövirheet, materiaalivirheet ... kaiken tyyppinen välinpitämättömyys, joka johtaa kosteuden tiivistymiseen ... kuivuu kostuuu kuivuu kostuu kuivuu kostuu ja joku ääliö jopa vain seuraa isolla rahalla tätä kosteuden prosenttimääräistä "terveellisyyttä" ... katsos kun ei alle 70 % kosteus ole mikään ongelma ja jos on yli 90 ja kyse ei ole uima-altaasta, niin sitähän voi hyvinkin seurata, jospa se kuivana kesänä olisi vaikka 89 % ja taas on sekin ongelma hoidettu. Ja jos se nyt sitten siitä nousee taas lähes 100%, niin hei, mehän tehdään ihan kaikkemme kun seurataan näitä prosentteja.
PROSENTIT ovat aina tärkeitä! Tilastot ja prosentit!
Niillä pärjää jo pitkälle! - ???
hyvä yritys kirjoitti:
noin ylipäätään ei mitään ilmastointilaitteita ole. Ilmastointi on aivan täysin eri asia.
Eikä noi ilmastoinnit muuten haise homeelta, ei edes otsoni!
Vai HEI ... jospa Helin ongelmatkin on ihan vain ilmastointilaitteista johtuvia. Kantakaa ne nyt pois tiloista ja ongelmaa ei ole.... niinkö?
Kosteusvaurio, hoitamaton kosteusvaurio, kosteusvaurio jonka syytä ei ole selvitetty, rakennusvirheet, tilojen käyttövirheet, materiaalivirheet ... kaiken tyyppinen välinpitämättömyys, joka johtaa kosteuden tiivistymiseen ... kuivuu kostuuu kuivuu kostuu kuivuu kostuu ja joku ääliö jopa vain seuraa isolla rahalla tätä kosteuden prosenttimääräistä "terveellisyyttä" ... katsos kun ei alle 70 % kosteus ole mikään ongelma ja jos on yli 90 ja kyse ei ole uima-altaasta, niin sitähän voi hyvinkin seurata, jospa se kuivana kesänä olisi vaikka 89 % ja taas on sekin ongelma hoidettu. Ja jos se nyt sitten siitä nousee taas lähes 100%, niin hei, mehän tehdään ihan kaikkemme kun seurataan näitä prosentteja.
PROSENTIT ovat aina tärkeitä! Tilastot ja prosentit!
Niillä pärjää jo pitkälle!Se, että jossain on homeongelma, ei voi olla syynä, ettei muista asiaan läheisesti liittyvistä ongelmista saa puhua. Moniin paikkoihin, kuten juuri homekouluihin ja -päiväkoteihin asennetaan ilmanpuhdistajia väittäen, että niistä olisi hyvä tilapäinen apu korjauksia odotellessa. Siksi ihmisten on tärkeä tietää, että otsonia tuottavat puhdistajat ja ilmanvaihtolaitteet vain pahentavat tilannetta.
Sitäkin sinun on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että voi olla tiloja, joissa ei edes ole hometta, mutta siellä oireillaan ja syynä voi joskus olla myös pelkkä otsoni.
Sinulle näyttää olevan äärimmäisen rankkaa, jos täällä puhutaan asioista, jotka eivät nimenomaisesti kosketa sinua. Koko palstan pitäisi olla vain sinua ja sinun ongelmiasi varten - ei yhtään mitään sen enempää tai vähempää. - Kun en tiedä
??? kirjoitti:
Se, että jossain on homeongelma, ei voi olla syynä, ettei muista asiaan läheisesti liittyvistä ongelmista saa puhua. Moniin paikkoihin, kuten juuri homekouluihin ja -päiväkoteihin asennetaan ilmanpuhdistajia väittäen, että niistä olisi hyvä tilapäinen apu korjauksia odotellessa. Siksi ihmisten on tärkeä tietää, että otsonia tuottavat puhdistajat ja ilmanvaihtolaitteet vain pahentavat tilannetta.
Sitäkin sinun on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että voi olla tiloja, joissa ei edes ole hometta, mutta siellä oireillaan ja syynä voi joskus olla myös pelkkä otsoni.
Sinulle näyttää olevan äärimmäisen rankkaa, jos täällä puhutaan asioista, jotka eivät nimenomaisesti kosketa sinua. Koko palstan pitäisi olla vain sinua ja sinun ongelmiasi varten - ei yhtään mitään sen enempää tai vähempää.olivat minun ongelmani mutta työnantajani kaikista työsuojeluyrityksistä huolimatta oireilen sisäilmalle edelleenkin ja siksi kysyinkin tästä ilmanpuhdistimesta.
- homeasunto
työläinen82 kirjoitti:
... niin en ole tuo aloittaja mutta kysyisin kans asiasta... minulle työtilaan tuotiin Genoa 310 ilmanpuhdistin onko se turvallinen???
Minulla on negatiivinen suhtautuminen putsareihin. Niillä yritetään vain pelata aikaa ettei tartte korjata. Ensinnäkin ykskään putsareista EI pure niihin kaasuihin joita mikrobit tuottaa. Päinvastoin ne kierrättää kaasuja ympäri huonetta ilmavirtansa mukana. Oivalsin tämän asian kun huomasin että hengitys vaikeutuu aina kun laite käynnistyy. Putsari myynnistä tullu hyvä bisnes...
- Asiaa tutkinut
Kun en tiedä kirjoitti:
Ei Elixair E300, kuten ei mikään muukaan Elixairin ilmanpuhdistin ole otsonaattori. Jokaisesta ilmanpuhdistimesta, jossa suodatettava ilma varataan - oli se sitten Elixair, Electrolux, Philips tai jokin muu vastaavalla periaattella toimiva ilmanpuhdistin - tulee häviävän pieniä määriä otsonia. Otsonin määrä on kuitenkin selvästi alhaisempi kuin mitä on ulkona aurinkoisena kesäpäivänä tai ukkosenilman jälkeen. Se miksi jossain mittauksissa tämä aktiivinen happi saadaan esille ja toisissa ei, johtuu mittauslaitteiden tarkkuuden puutteesta.
Jos Elixair-laite haisee "sähkölle", syynä on lähes aina likainen suodatin. Varsinkin varainlankojen likaantuminen voi aiheuttaa tällaista hajua. Puhdista varainlangat käyttöohjeen mukaan aina kun peset suodattimenkin. Lankojen puhdistukseen voit käyttää myös esimerkiksi ns. karhunkieltä, jolla pyyhkäiset langat kerran päästä päähän.
Otsonaattori on laite, joka tuottaa otsonia ilmaan. Usein otsonaattoria käytetään esimerkiksi pahan hajun poistoon huonetiloista tai vaikkapa autosta. Kun otsonaattori on käytössä, huoneessa ei pidä oleskella pidempiä aikoja. Kunnollisia otsonaattoreita ei myydä tavarataloissa, vaan ammattilaisille tarkoitetuissa liikkeissä. Joissakin kiinalaistuotteissa on 03-toiminto (3-arvoinen happi), jolloin laite puhaltaa muutaman minuutin otsonia huoneilmaan. Tällä ehkä pyritään parantamaan tuotteitten muuten todellaheikkoa puhdistuskykyä! - kuitenkin
Asiaa tutkinut kirjoitti:
Ei Elixair E300, kuten ei mikään muukaan Elixairin ilmanpuhdistin ole otsonaattori. Jokaisesta ilmanpuhdistimesta, jossa suodatettava ilma varataan - oli se sitten Elixair, Electrolux, Philips tai jokin muu vastaavalla periaattella toimiva ilmanpuhdistin - tulee häviävän pieniä määriä otsonia. Otsonin määrä on kuitenkin selvästi alhaisempi kuin mitä on ulkona aurinkoisena kesäpäivänä tai ukkosenilman jälkeen. Se miksi jossain mittauksissa tämä aktiivinen happi saadaan esille ja toisissa ei, johtuu mittauslaitteiden tarkkuuden puutteesta.
Jos Elixair-laite haisee "sähkölle", syynä on lähes aina likainen suodatin. Varsinkin varainlankojen likaantuminen voi aiheuttaa tällaista hajua. Puhdista varainlangat käyttöohjeen mukaan aina kun peset suodattimenkin. Lankojen puhdistukseen voit käyttää myös esimerkiksi ns. karhunkieltä, jolla pyyhkäiset langat kerran päästä päähän.
Otsonaattori on laite, joka tuottaa otsonia ilmaan. Usein otsonaattoria käytetään esimerkiksi pahan hajun poistoon huonetiloista tai vaikkapa autosta. Kun otsonaattori on käytössä, huoneessa ei pidä oleskella pidempiä aikoja. Kunnollisia otsonaattoreita ei myydä tavarataloissa, vaan ammattilaisille tarkoitetuissa liikkeissä. Joissakin kiinalaistuotteissa on 03-toiminto (3-arvoinen happi), jolloin laite puhaltaa muutaman minuutin otsonia huoneilmaan. Tällä ehkä pyritään parantamaan tuotteitten muuten todellaheikkoa puhdistuskykyä!Ei ole varsinainen otsonaattori, mutta tuottaa sähkösuodattimineen tuottaa otsonia. Jokainen pienikin otsonilisäys sisäilmassa huonontaa sisäilmaa. Hengityssairaille se on erityisen haitallista. Juuri siksihän hengityssairaiden tulisi otsonirikkaina kesäpäivinäkin mieluiten pysyä sisätiloissa. On täysin järjetöntä päästää / tuottaa sisäilmaan yhtään enempää otsonia kuin on pakko. Otsonipitoisuudelle ei tunneta turvallista alarajaa.
Tässä lisätietoa nimenomaan sähkösuodattimilla varustetuista ilmanpuhdistimista:
http://heli.fi/Home/Sisailmaanvaikuttavatlaitteet/Ilmanpuhdistimet/Elektrostaattiset/
Huom. Monet laitteista tuottavat jonkin verran terveydelle haitallisia typen oksideja ja otsonia. Ne voivat aiheuttaa mm. yskää, hengenahdistusta ja infektiosairauksien yleistymistä. Otsoni myös reagoi herkästi muiden epäpuhtauksien kanssa muodostaen uusia epäpuhtauksia. Otsonipitoisuudelle ei tunneta turvallista alarajaa. - laite
piereskelijä kirjoitti:
Todella tehokas ja jo pieraisu saa sen toimimaan?
Oxysilence on testivoittaja. Eikä sen havaittu tuottavan otsonia sisäilmaan:
http://www.electrolux.fi/Files/finland_finnish/pdf/test_results/ilmanpuhdistintesti%20HS%20kev%E4t%202008.pdf - abc20
Asiaa tutkinut kirjoitti:
Otsonaattori on laite, joka tuottaa otsonia ilmaan. Usein otsonaattoria käytetään esimerkiksi pahan hajun poistoon huonetiloista tai vaikkapa autosta. Kun otsonaattori on käytössä, huoneessa ei pidä oleskella pidempiä aikoja. Kunnollisia otsonaattoreita ei myydä tavarataloissa, vaan ammattilaisille tarkoitetuissa liikkeissä. Joissakin kiinalaistuotteissa on 03-toiminto (3-arvoinen happi), jolloin laite puhaltaa muutaman minuutin otsonia huoneilmaan. Tällä ehkä pyritään parantamaan tuotteitten muuten todellaheikkoa puhdistuskykyä!Tuossa tuli aiemmin maalaisjärjellä järkevä teoria: Jos ilmassa on vaikka myrkyllisiä kaasuja joita nämä puhdistimet eivät suodata, voi huonetiloihin lisätyt ilman kiertoa lisäävät laitteet tehdä sen että huoneen ilmavirtaukset sopivalla laitteen sijoittelulla muuttuvat siten että näitä myrkyllisiä kaasuja on ilmassa sitten enemmän. Ilmanpuhdistimen käyttö lienee paikallaan vain jos on todettu ensin ettei ilmassa ole myrkyllisiä kaasuja.
Myös jotkin hiili tms pohjaiset ilman"puhdistajat" voivat olla ongelma, esim F22 Raptor lentokoneessa näillä yritettiin suodattaa myrkyllisiä kaasuja joita lentäjät ovat saaneet, seuraus oli että suodattin ehkä suodatti jotain, mutta päästi taas lentäjän keuhkoihin tuota hiiltä kun keuhkot olivat tupakoimatta menneet mustaksi lentäjille suodattimen käytön aloittamisesta!
Eli hyvää ja halpaa metodia myrkkykaasujen puhdistamiseen ei ainakaan itsellä ole tiedossa vaan lähteet tulisi etsiä ja poistaa eikä olettaa että laitteilla asia korjaantuu. - Puhdas ilma
abc20 kirjoitti:
Tuossa tuli aiemmin maalaisjärjellä järkevä teoria: Jos ilmassa on vaikka myrkyllisiä kaasuja joita nämä puhdistimet eivät suodata, voi huonetiloihin lisätyt ilman kiertoa lisäävät laitteet tehdä sen että huoneen ilmavirtaukset sopivalla laitteen sijoittelulla muuttuvat siten että näitä myrkyllisiä kaasuja on ilmassa sitten enemmän. Ilmanpuhdistimen käyttö lienee paikallaan vain jos on todettu ensin ettei ilmassa ole myrkyllisiä kaasuja.
Myös jotkin hiili tms pohjaiset ilman"puhdistajat" voivat olla ongelma, esim F22 Raptor lentokoneessa näillä yritettiin suodattaa myrkyllisiä kaasuja joita lentäjät ovat saaneet, seuraus oli että suodattin ehkä suodatti jotain, mutta päästi taas lentäjän keuhkoihin tuota hiiltä kun keuhkot olivat tupakoimatta menneet mustaksi lentäjille suodattimen käytön aloittamisesta!
Eli hyvää ja halpaa metodia myrkkykaasujen puhdistamiseen ei ainakaan itsellä ole tiedossa vaan lähteet tulisi etsiä ja poistaa eikä olettaa että laitteilla asia korjaantuu."Kosteus- ja hometalkoiden ohjelmapäällikkö Juhani Pirinen kertoo, että
joskus puhdistimet helpottavat tilannetta,
joskus jopa pahentavat. Hän pitää suurena puutteena sitä, ettei laitteita ole tutkittu autenttisissa homevauriokohteissa.
”Kokemusten mukaan puhdistimet
auttavat oireisiin, jotka liittyvät hiukkasiin. Jos taas oireet liittyvät kaasuihin tai
toksiineihin, laitteista ei välttämättä ole
apua. Ongelmana on, ettei tiedetä, mille
ihmiset yksittäisessä kohteessa ovat herkistyneet.”
Samantapainen ongelma liittyy homeen desinfiointi- ja puhdistusmenetelmiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei
suosittele esimerkiksi otsonoinnin käyttöä, koska ei tiedetä, voiko otsonointi
pilkkoa yhdisteitä uusiksi myrkyllisiksi
yhdisteiksi".
http://homepakolaiset.fi/media/myrkyllisessa_sisailmassa_tyoskentelee_kemia_lehti_26.4.2012.pdf - ikkuna auki homesair
homeasunto kirjoitti:
Minulla on negatiivinen suhtautuminen putsareihin. Niillä yritetään vain pelata aikaa ettei tartte korjata. Ensinnäkin ykskään putsareista EI pure niihin kaasuihin joita mikrobit tuottaa. Päinvastoin ne kierrättää kaasuja ympäri huonetta ilmavirtansa mukana. Oivalsin tämän asian kun huomasin että hengitys vaikeutuu aina kun laite käynnistyy. Putsari myynnistä tullu hyvä bisnes...
raitista ilmaa on ulkona, kai nyt jokainen tajuaa että ikkunaa raottamalla saa huoneilman huomattavasti parannettua.
- RIP
Hei, upeaa että joku jaksaa laitella linkin meille muille tiedoksi. Kiitos siitä. Luin nopeasti tuon ilmanpuhdistusta koskevan kohdan, mutta vähän se kuitenkin jää epäselväksi ennen kuin tutustuu tosi tarkoin oman laitteensa ominaisuuksiin. Ja siihen ei just nyt ole aikaa. Mutta iltasella sitten.
Kiitos linkistä - rm2
RIP kirjoitti:
Hei, upeaa että joku jaksaa laitella linkin meille muille tiedoksi. Kiitos siitä. Luin nopeasti tuon ilmanpuhdistusta koskevan kohdan, mutta vähän se kuitenkin jää epäselväksi ennen kuin tutustuu tosi tarkoin oman laitteensa ominaisuuksiin. Ja siihen ei just nyt ole aikaa. Mutta iltasella sitten.
Kiitos linkistäOtsonaattoreista alkoi minun alamäkeni aikoinaan .Työpisteeseeni asennettiin oikeat tykit tuottamaan
otsonia , piti saada viemärinhaju katoamaan . Työpaikkaselvitysraportissa luki seuraavaa - Sisäilmaongelmaa on yritetty korjata Työsuojelupiirin tarkastuksen ja suositusten perusteella
mm. ............... otsonaattoreita poistoilman putkiin .
- homeetpois.
että olis hyvä. Kokeile Jasmin öljyä muutama tippa jugurttiin, esim 5 tippaa kahdesti päivässä ja katso alkaako homeet tulemaan kehosta ulos. Esim Frantsilan aito Jasmiiniöljy on hyvä, saa Life-myymälästä.
- --
Hei! Toivottavasti kirjoittaja vielä luet tätä... Olisi itselle tärkeä tietää tästä lisää! :)
Mistä tiedät tuon jasmiiniöljyn toimivuuden homeen poistamisessa kehosta? Ja miten ne homeet alkavat käytännössä tulla kehosta pois? -- kirjoitti:
Hei! Toivottavasti kirjoittaja vielä luet tätä... Olisi itselle tärkeä tietää tästä lisää! :)
Mistä tiedät tuon jasmiiniöljyn toimivuuden homeen poistamisessa kehosta? Ja miten ne homeet alkavat käytännössä tulla kehosta pois?En ole edellisen kirjoittaja, mutta pengoin vähän asiaa.
Tässä jasmiinista pari linkkiä, tosin vähän aiheen viereen. Tehokasta ainetta näyttäisi olevan silti:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19580857
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16313281
*
Löysin kyllä jotain muutakin, eli ihan huippua:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2660280/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2233768/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1693916/?tool=pmcentrezsanasinko kirjoitti:
En ole edellisen kirjoittaja, mutta pengoin vähän asiaa.
Tässä jasmiinista pari linkkiä, tosin vähän aiheen viereen. Tehokasta ainetta näyttäisi olevan silti:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19580857
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16313281
*
Löysin kyllä jotain muutakin, eli ihan huippua:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2660280/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2233768/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1693916/?tool=pmcentrezTämä makupala vielä unohtui:
http://jjm.ajums.ac.ir/_jjm/documents/Mahdavi.pdfsanasinko kirjoitti:
Tämä makupala vielä unohtui:
http://jjm.ajums.ac.ir/_jjm/documents/Mahdavi.pdfHuomasittehan muuten, että tässä tutkimuksessa timjamin eteerinen öljy oli tehokkaampaa kuin sienilääkkeet amfoterisiini B ja flukonatsoli!
http://jjm.ajums.ac.ir/_jjm/documents/Mahdavi.pdf- --
sanasinko kirjoitti:
Huomasittehan muuten, että tässä tutkimuksessa timjamin eteerinen öljy oli tehokkaampaa kuin sienilääkkeet amfoterisiini B ja flukonatsoli!
http://jjm.ajums.ac.ir/_jjm/documents/Mahdavi.pdfHei!
Olipa yllätys, että täällä oli vastattu! :) Kiitos.
Jonkin verran tutustuin noihin linkkeihin, eli tehokkaita aineita ovat. En ihan löytänyt yhteyksiä niihin homeenpoistoihin kylläkään. Kyselin muuten Frantsilan tilaltakin asiasta, mutta eivät tienneet jasmiiniöljyn ja homeenpoiston yhteydestä. Kertoivat kuitenkin, että timjamiöljyä on käytetty hometalojen seinille ruiskutettuna.
Lisää tietoa otetaan vastaan... :) Kun joka ilta tulee vedettyä muutama tippa jasmiiniöljyä veden kera ;) -- kirjoitti:
Hei!
Jonkin verran tutustuin noihin linkkeihin, eli tehokkaita aineita ovat. En ihan löytänyt yhteyksiä niihin homeenpoistoihin kylläkään. Kyselin muuten Frantsilan tilaltakin asiasta, mutta eivät tienneet jasmiiniöljyn ja homeenpoiston yhteydestä. Kertoivat kuitenkin, että timjamiöljyä on käytetty hometalojen seinille ruiskutettuna.
Lisää tietoa otetaan vastaan... :) Kun joka ilta tulee vedettyä muutama tippa jasmiiniöljyä veden kera ;)"En ihan löytänyt yhteyksiä niihin homeenpoistoihin kylläkään."
Oikeastaan löysin nuo saitit kiinnostuttuani yhdestä kaupallisesta valmisteesta, jossa on kolmea vaikuttavaa ainetta, joista aloin etsiä tietoa tilattuani jo valmistetta - enkä pettynyt löytöihini.
Mutta en ole jaksanut kirjoittaa samaa tahtia kuin olen löytänyt uusia asioita - enkä viitsi kuunnella täällä jatkuvaa nassuttamista siitä, että mainitsee jonkun kaupallisen tuotteen nimen.
Sitä paitsi olen löytänyt vielä tuonkin jälkeen jotain uutta, joka on maailmalla kova juttu, vaikka Suomessa ollaan taas ihan "out", ulkona kaikesta.
_________
Itse ainakin olen sitä mieltä, että sieni-infektiota vastaan kannattaa taistella monella rintamalla, sillä se on hyvin, hyvin sitkeä.
Paul Chek sanoo, että sienet ovat "super super durable creatures" (super super kestäviä olentoja):
http://www.youtube.com/watch?v=qEE9lEAQjMc&feature=related- --
sanasinko kirjoitti:
"En ihan löytänyt yhteyksiä niihin homeenpoistoihin kylläkään."
Oikeastaan löysin nuo saitit kiinnostuttuani yhdestä kaupallisesta valmisteesta, jossa on kolmea vaikuttavaa ainetta, joista aloin etsiä tietoa tilattuani jo valmistetta - enkä pettynyt löytöihini.
Mutta en ole jaksanut kirjoittaa samaa tahtia kuin olen löytänyt uusia asioita - enkä viitsi kuunnella täällä jatkuvaa nassuttamista siitä, että mainitsee jonkun kaupallisen tuotteen nimen.
Sitä paitsi olen löytänyt vielä tuonkin jälkeen jotain uutta, joka on maailmalla kova juttu, vaikka Suomessa ollaan taas ihan "out", ulkona kaikesta.
_________
Itse ainakin olen sitä mieltä, että sieni-infektiota vastaan kannattaa taistella monella rintamalla, sillä se on hyvin, hyvin sitkeä.
Paul Chek sanoo, että sienet ovat "super super durable creatures" (super super kestäviä olentoja):
http://www.youtube.com/watch?v=qEE9lEAQjMc&feature=relatedNiin, varmasti kannattaa taistella monella rintamalla. Tietoa tuntuu olevan, mutta se on monen mutkan takana ja sen eteen joutuu näkemään paljon vaivaa. Tämä siis omasta näkökulmastani, kun en ole niin paljoa perehtynyt näihin homeasioihin, mutta olosuhteiden pakosta olen kovasti yrittänyt etsiä tietoa.
Esim. lääkärit ja muut tuntuvat olevan aikalailla ulkona näistä asioista... Tuntuu siis vähän kummalliselta, että jos joku mainitsee jonkin kaupallisen tuotteen tällaisella palstalla, tulee paljon rutkutusta niskaan... Toisaalta tietty sen voi ymmärtää, kun ihmisillä voi olla vain omat kaupalliset intressit takana mainosviesteissä... Monta puolta asiassa, mutta itse toivoisi avointa keskustelua ja tietoa, eikä kellekään turhanpäiväistä negatiivista palautetta.
Itse olen kiinnostunut myös noista maitohappobakteereista ja niiden mahdollisesta korjaavasta vaikutuksesta kosteusvaurio-terveysongelmiin. En tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella, mutta kiintoisaa.
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html
Ja tuolta etenkin kohta http://personal.inet.fi/koti/haistahome/KVHT-altistuneen_hoito.html - --
-- kirjoitti:
Niin, varmasti kannattaa taistella monella rintamalla. Tietoa tuntuu olevan, mutta se on monen mutkan takana ja sen eteen joutuu näkemään paljon vaivaa. Tämä siis omasta näkökulmastani, kun en ole niin paljoa perehtynyt näihin homeasioihin, mutta olosuhteiden pakosta olen kovasti yrittänyt etsiä tietoa.
Esim. lääkärit ja muut tuntuvat olevan aikalailla ulkona näistä asioista... Tuntuu siis vähän kummalliselta, että jos joku mainitsee jonkin kaupallisen tuotteen tällaisella palstalla, tulee paljon rutkutusta niskaan... Toisaalta tietty sen voi ymmärtää, kun ihmisillä voi olla vain omat kaupalliset intressit takana mainosviesteissä... Monta puolta asiassa, mutta itse toivoisi avointa keskustelua ja tietoa, eikä kellekään turhanpäiväistä negatiivista palautetta.
Itse olen kiinnostunut myös noista maitohappobakteereista ja niiden mahdollisesta korjaavasta vaikutuksesta kosteusvaurio-terveysongelmiin. En tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella, mutta kiintoisaa.
Ja tuolta etenkin kohta http://personal.inet.fi/koti/haistahome/KVHT-altistuneen_hoito.htmlEikö kellään ajatuksia noista maitohappobakteerien toimivuudesta?
- hei haloo
-- kirjoitti:
Niin, varmasti kannattaa taistella monella rintamalla. Tietoa tuntuu olevan, mutta se on monen mutkan takana ja sen eteen joutuu näkemään paljon vaivaa. Tämä siis omasta näkökulmastani, kun en ole niin paljoa perehtynyt näihin homeasioihin, mutta olosuhteiden pakosta olen kovasti yrittänyt etsiä tietoa.
Ja tuolta etenkin kohta http://personal.inet.fi/koti/haistahome/KVHT-altistuneen_hoito.htmlNuo sivut ovat tälläkin palstalla hääränneen pappa-smurffin kotisivut. Pappa on eläkkeellä oleva kylmälaiteasentaja ilman pienintäkään asiantuntemusta.
- --
-- kirjoitti:
Eikö kellään ajatuksia noista maitohappobakteerien toimivuudesta?
siitä, mikä on ongelma, oireet ja sairaudet.
Autoimmuunisairaudet ovat tavallisia homealtistuneilla. Autoimmuunisairauksia sairastavien ei tule käyttää maitohappobakteereita. Muille ne ovat OK. - aromaterapeutti
-- kirjoitti:
Hei!
Lisää tietoa otetaan vastaan... :) Kun joka ilta tulee vedettyä muutama tippa jasmiiniöljyä veden kera ;)Hei HALOO
Mitään eteerisiä öljyjä ei tule nauttia sisäisesti ilman lääkärin määräystä.
Ja lähimmät eteeristen öljyjen käyttöön perehtyneet koulutetut lääkärit ovat Ranskassa. Suurta varovaisuutta eteeristen öljyjen käyttöön. Ne ovat oikein käytettynä todella hyviä mutta väärin käytettynä ja sisäisesti saattavat johtaa surullisiin seuraamuksiin. aromaterapeutti kirjoitti:
Hei HALOO
Mitään eteerisiä öljyjä ei tule nauttia sisäisesti ilman lääkärin määräystä.
Ja lähimmät eteeristen öljyjen käyttöön perehtyneet koulutetut lääkärit ovat Ranskassa. Suurta varovaisuutta eteeristen öljyjen käyttöön. Ne ovat oikein käytettynä todella hyviä mutta väärin käytettynä ja sisäisesti saattavat johtaa surullisiin seuraamuksiin."Suurta varovaisuutta eteeristen öljyjen käyttöön. Ne ovat oikein käytettynä todella hyviä mutta väärin käytettynä ja sisäisesti saattavat johtaa surullisiin seuraamuksiin."
- Totta, mutta esimerkiksi Didassa noita on, kaneliöljyä, fenkoliöljyä ja piparminttuöljyä, tosin hyvin pieniä määriä muiden uutteiden lisäksi. Hyvä ja toimiva tuote, älyttömän kallis vaan, noin 50 euroa 180 tablettia. Aikeissa vaihtaakin se iHerbillä myytävään Zyflamendiin, josta on olemassa tällainenkin versio: New Chapter, Zyflamend EasyCaps, 180 Softgel Capsules, noin 15 euroa (20.77 $).
- Asiaa tutkinut
Aktiivihiilisuodin ei haise kuin ukkosen ilman jäljiltä. Aktiivihiilisuodin kuitenkin alkaa likaannuttuaan jopa luovuttamaan hajuja. Se alkaa siis haista. Tästä syystä se on vaihdettava ohjeiden mukaisesti - kerran pari vuodessa.
Monessa ilmanpuhdistimessa aktiivihiilisuodin on erillinen osa (kuten Elixairissa), jolloin sitä ei välttämättä tarvitse edes käyttää, jollei huoneessa ole hajuhaittoja.- Kun en tiedä
ja ohjeen mukainen huolto laitteellani on ollut.
- ilmanpuhdistaja
Elixairin kanssa on aktiivihiilisuodatinta käytettävä.Laitteen toimiessa syntyvä otsoni reagoi aktiivihiilen kanssa vähentäen huoneilmaan joutuvan otsonin määrää.
- e grgr
ilmanpuhdistaja kirjoitti:
Elixairin kanssa on aktiivihiilisuodatinta käytettävä.Laitteen toimiessa syntyvä otsoni reagoi aktiivihiilen kanssa vähentäen huoneilmaan joutuvan otsonin määrää.
Allergialiitosta voi tiedustella sellaista ilmanpuhdistinta, joka auttaa. Minulla on sellainen, se ei kierrätä ilmaa vaan ionisoi ilmasta epäpuhtaudet, myös kaasut. Pitää vaan olla tarkkana, ettei osta sellaista ionisaattoria, joka tuottaa otsonia, parhaat eivät tuota.
Tuo ei tietenkään poista alkuperäistä ongelmaa, mutta auttaa itseäni kun joudun nyt kuitenkin remonttia odottaessa täällä kosteusongelmaisessa kodissa asumaan. Omat oireeni poistuivat vuorokaudessa laitteen käynnistämisen jälkeen, joten on levollisempi olo. Järjestelen silti muuttoa pois, vaikka remontti tuleekin, en enää uskalla asua täällä silti. Nuo puhdistimet meinaan ottaa mukaani ehdottomasti uuteen kotiin, olen jo melkein rakastunut niihin, kun ovat helpottaneet oloani. Eli kyllä niitä kannattaa käyttää ylimääräisinä helpotuksen tuojina, mutta puuttua samalla itse ongelmaan. - Oireet pois.
e grgr kirjoitti:
Allergialiitosta voi tiedustella sellaista ilmanpuhdistinta, joka auttaa. Minulla on sellainen, se ei kierrätä ilmaa vaan ionisoi ilmasta epäpuhtaudet, myös kaasut. Pitää vaan olla tarkkana, ettei osta sellaista ionisaattoria, joka tuottaa otsonia, parhaat eivät tuota.
Tuo ei tietenkään poista alkuperäistä ongelmaa, mutta auttaa itseäni kun joudun nyt kuitenkin remonttia odottaessa täällä kosteusongelmaisessa kodissa asumaan. Omat oireeni poistuivat vuorokaudessa laitteen käynnistämisen jälkeen, joten on levollisempi olo. Järjestelen silti muuttoa pois, vaikka remontti tuleekin, en enää uskalla asua täällä silti. Nuo puhdistimet meinaan ottaa mukaani ehdottomasti uuteen kotiin, olen jo melkein rakastunut niihin, kun ovat helpottaneet oloani. Eli kyllä niitä kannattaa käyttää ylimääräisinä helpotuksen tuojina, mutta puuttua samalla itse ongelmaan.työnantajan toimesta Sterimat homeilma puhdistaja. Nyt on paljon helpompi olla duunissa. Itse voin suositella lämpimästi sitä.
- vertti-eetu
Oireet pois. kirjoitti:
työnantajan toimesta Sterimat homeilma puhdistaja. Nyt on paljon helpompi olla duunissa. Itse voin suositella lämpimästi sitä.
Näitä viestejä on mukava lukea. RATKAISU ONGELMAAN. Rehellisiä näitä vaan lisää. Home on miljoonaluokan bisnestä. Ilman meitä ja tulevia homesairaita ja "homeherkkiä" tämä bisnes ei elätä aivan nykyisen suuruista porukkaa. Alalla käydään kovaa kilpailua.
Jos on todella hyviä kokemuksia erilaisista vempeleistä ja pillereistä niin HYVÄ.
En ollut tyytyväinen ionisaattoriin jota kokeiltiin asunnossamme kun oli kovat pakkaset ja oireet kovimmillaan. Vaimo moitti, että raudan maku suussa. Minulla tuli mieleen Thunderbird. Olikohan otsonikone tuo ionisaattori.
Miten on otsonoitu vesi. D-vitamiinit tai jotain muuta. Auttaako homesairauden vaivoihin tosiaankin Sooda ym.
Miten käy kun popsii monia monisairauteen ehdotettuja rohtoja sekaisin. Onko sitten vielä monisairaampi.
Yksi vaihtoehto tietenkin on se astma. Mutta kuitenkin vielä mietin. Oli "piilevä" niin hieman arveluttaa. En tykkää mistään piilevästä, enkä piileskelevästä. Ei kuulosta reilulta.
Ei varmaan paha jos joku rustaisi jotain listaa millä helpottaa kosteusvauriossa monisairastuneen oloa. Pois kotoa olen jo kuullut.
Onhan näistä varmaan kirjoitettu vuosien varrella tälle palstalle paljonkin. Jos kuitenkin olisi jotain listaa niin linkkiä vaan.
Irtaimiston desinfioinnista omakohtaiset kokemukset tai linkit kiinnostavat. Tässä vaiheessa nyt ollaan jumissa. "Mennään etteenpäin kannusti" paras kaveri.
Kumpi olisi parempi "titteli" Homesairas vai Kosteusvauriossa sairastunut?
Homeherkkä on ehkä naiselle sopiva vaihtoehto.
Home sana on kyllä ollut kuin kirosana viimeisen puoli vuotta. Olisikohan tuossa ideaa esittäytyä jatkossa politiikoille esm. "kosteusvauriosairastunut" etunimi.sukunimi. vertti-eetu kirjoitti:
Näitä viestejä on mukava lukea. RATKAISU ONGELMAAN. Rehellisiä näitä vaan lisää. Home on miljoonaluokan bisnestä. Ilman meitä ja tulevia homesairaita ja "homeherkkiä" tämä bisnes ei elätä aivan nykyisen suuruista porukkaa. Alalla käydään kovaa kilpailua.
Jos on todella hyviä kokemuksia erilaisista vempeleistä ja pillereistä niin HYVÄ.
En ollut tyytyväinen ionisaattoriin jota kokeiltiin asunnossamme kun oli kovat pakkaset ja oireet kovimmillaan. Vaimo moitti, että raudan maku suussa. Minulla tuli mieleen Thunderbird. Olikohan otsonikone tuo ionisaattori.
Miten on otsonoitu vesi. D-vitamiinit tai jotain muuta. Auttaako homesairauden vaivoihin tosiaankin Sooda ym.
Miten käy kun popsii monia monisairauteen ehdotettuja rohtoja sekaisin. Onko sitten vielä monisairaampi.
Yksi vaihtoehto tietenkin on se astma. Mutta kuitenkin vielä mietin. Oli "piilevä" niin hieman arveluttaa. En tykkää mistään piilevästä, enkä piileskelevästä. Ei kuulosta reilulta.
Ei varmaan paha jos joku rustaisi jotain listaa millä helpottaa kosteusvauriossa monisairastuneen oloa. Pois kotoa olen jo kuullut.
Onhan näistä varmaan kirjoitettu vuosien varrella tälle palstalle paljonkin. Jos kuitenkin olisi jotain listaa niin linkkiä vaan.
Irtaimiston desinfioinnista omakohtaiset kokemukset tai linkit kiinnostavat. Tässä vaiheessa nyt ollaan jumissa. "Mennään etteenpäin kannusti" paras kaveri.
Kumpi olisi parempi "titteli" Homesairas vai Kosteusvauriossa sairastunut?
Homeherkkä on ehkä naiselle sopiva vaihtoehto.
Home sana on kyllä ollut kuin kirosana viimeisen puoli vuotta. Olisikohan tuossa ideaa esittäytyä jatkossa politiikoille esm. "kosteusvauriosairastunut" etunimi.sukunimi."Auttaako homesairauden vaivoihin tosiaankin Sooda ym."
On se huippujuttu, kun nostaa vähän pitoisuuksia - mutta palataan aiheeseen joskus toisen kerran ;)- Urpo Hela
sanasinko kirjoitti:
"Auttaako homesairauden vaivoihin tosiaankin Sooda ym."
On se huippujuttu, kun nostaa vähän pitoisuuksia - mutta palataan aiheeseen joskus toisen kerran ;)Kyseinen ketju on kirjoitettu alan huippuosaajien toimesta. Voitte luottaa siihen 100%:sti.
Otsoni on luojan ilmakehään laittama kiusaus meitä tavallisia ihmisiä varten. Ilman sitä maailma olisi paljon parempi eikä sairaaloitakaan tarvittaisi eikä lääkäreitä.
Otsoni on lääkäreiden bisneksiä varten ilmakehäämme luotu ja jos ukkonen ei sitä tee niin hurlumhei kauppiaat niitä sitten myyvät ja rikastuttavat lääkäreitä.
Maapallo hukku kohta otsonaattreihin. Se on varma se. - Osku Otsoninen
Urpo Hela kirjoitti:
Kyseinen ketju on kirjoitettu alan huippuosaajien toimesta. Voitte luottaa siihen 100%:sti.
Otsoni on luojan ilmakehään laittama kiusaus meitä tavallisia ihmisiä varten. Ilman sitä maailma olisi paljon parempi eikä sairaaloitakaan tarvittaisi eikä lääkäreitä.
Otsoni on lääkäreiden bisneksiä varten ilmakehäämme luotu ja jos ukkonen ei sitä tee niin hurlumhei kauppiaat niitä sitten myyvät ja rikastuttavat lääkäreitä.
Maapallo hukku kohta otsonaattreihin. Se on varma se.Maapallo tulee tuhoutumaan otsonaattorien synnyttämään ilmaston lämpenemiseen ja sen saastumiseen. Otsoni on räjähtelevä sinivihreä kaasu, joka kohta täyttää kaikki maailman kolot ja riittää yksikin tulitikun raapaisu, niin kaikki lentää ilmaan perse tulessa.
Itse sain yhden otsonimolekyylin housuuni ja kohta oli kuset sukassa.
Toisen kerran otsoni tuli vastaan kylillä ja lensin tuota pikaa turvalleni ojan pohjalle ja polvet oli rikki sen jälkeen ja tukka hiekassa.
Naapurini näki otsonin juoksevan pihallaan irrallaan ja ehti juuri ja juuri sulkea ovensa ja pelastui räjähdykseltä.
Otsoni käynnistää kemialliset myrkkyreaktiot huoneessasi eikä ne lopu koskaan, vaikka saisit otsonin ajettua uloskin.
Pitäkää hyvät ihmiset suunne kiinni ulkona, jottei otsoni pääse siitä mahalaukkuunne. Toteatte sen silloin vaikuttaneen, kun housuista alkaa kuulua kummallisiä töröhdyksiä ja otsonin haju leviää joka paikkaan. Otsoni on itse asiassa suolistokaasu, joka saastuttaa ilman ja tappaa kaiken elollisen paitsi muurahaiset maapalloltamme.
Osku otsonen Osku Otsoninen kirjoitti:
Maapallo tulee tuhoutumaan otsonaattorien synnyttämään ilmaston lämpenemiseen ja sen saastumiseen. Otsoni on räjähtelevä sinivihreä kaasu, joka kohta täyttää kaikki maailman kolot ja riittää yksikin tulitikun raapaisu, niin kaikki lentää ilmaan perse tulessa.
Toisen kerran otsoni tuli vastaan kylillä ja lensin tuota pikaa turvalleni ojan pohjalle ja polvet oli rikki sen jälkeen ja tukka hiekassa.
Naapurini näki otsonin juoksevan pihallaan irrallaan ja ehti juuri ja juuri sulkea ovensa ja pelastui räjähdykseltä.
Otsoni käynnistää kemialliset myrkkyreaktiot huoneessasi eikä ne lopu koskaan, vaikka saisit otsonin ajettua uloskin.
Pitäkää hyvät ihmiset suunne kiinni ulkona, jottei otsoni pääse siitä mahalaukkuunne. Toteatte sen silloin vaikuttaneen, kun housuista alkaa kuulua kummallisiä töröhdyksiä ja otsonin haju leviää joka paikkaan. Otsoni on itse asiassa suolistokaasu, joka saastuttaa ilman ja tappaa kaiken elollisen paitsi muurahaiset maapalloltamme.
Osku otsonenHarvoin saa nauraa, elämä on ollut niin raskasta - mutta edellistä lukiessani nauroin :DDD
- Tämä oli
Osku Otsoninen kirjoitti:
Maapallo tulee tuhoutumaan otsonaattorien synnyttämään ilmaston lämpenemiseen ja sen saastumiseen. Otsoni on räjähtelevä sinivihreä kaasu, joka kohta täyttää kaikki maailman kolot ja riittää yksikin tulitikun raapaisu, niin kaikki lentää ilmaan perse tulessa.
Osku otsonenhyvä piristys!
- Hilivilu
Osku Otsoninen kirjoitti:
Osku otsonenMinä sain otsonista turpiini tässä päivänä muutamana. Oikein kolahti pääni otsonaattoriin ja siitä lähti semmonen pilivi ulos, jotta näkö meni. Moneen päevään ei pieru tullut pussihousuihini, vaikka normaalisti perse paukkuu harva se tunti.
Sitten alko tapahtumaan kauheita. Avasin oven ulos ja oravat alko tippumaan puista siinä naapurini tontilla. Finairin lentokonekin meinsa tippua kun se lako tökkimään niin kovasti törmätessää otsonipilveen, joka on tuntuvasti herkkä räjähtämään ja onhan se tosi vaarallinen sinivihreä myrkkykaasu ihanki sinappikaasu toisessa maalimansotassa oli.
Sitten meillä kananmunat menivät jääkaapissa rikki vaikka kovaksi olin ne keittänyt.
Otsonipilveä en ole saanut pois päältäni vaan siinä se pyörii päivät pitkät. Naapureista on kuollu jo kaekki lehmät, koerat ja siat. Emännät haukkoo henkeesä kaappareissullaa.
Aatto ei voi startata, kun se otsoni räjähtää taas pakoputkessa ja ääni on valtava.
Yhtenä päivänä laitoin uudet kumisaappaat, semmoset nokialaiset jalkaani ja läksin ulos. Hupsista vaan kohta murenivat alleni ja jatkoin matkaa huopasyylingeissä. Sitten tippus kalsarit, kun niihen kuminauha poksahti rikki jotta fiuuu vaa.
Meitän kapunkissa on kohta kaekki enemmän tai vähemmän otsonisairaita. Ihmiset kulkee paperipussiin hengittäen ja välillä pullosta naukkailevat, mitä lie ku siinä on Suomen lippu etiketissä.
On se vua nii hirveetä elää otsonimaailamassa, jotta pahempaa en tietä. - Sutturasuu
Oireet pois. kirjoitti:
työnantajan toimesta Sterimat homeilma puhdistaja. Nyt on paljon helpompi olla duunissa. Itse voin suositella lämpimästi sitä.
Minä taas ostin semmosen 100 hevosvoiman otsonikoneen, jolla pidän pikkuyksiöni steriilinä. Tosin siinä on aina virta päällä enkä voi asua samassa kämpässä enää. Piti ostaa isompi lukaali. Siellä ei hais muu kuin hiki. Nukuttaa se kyllä siellä mukavasti ihan.
- Kun en tiedä
Hilivilu kirjoitti:
Minä sain otsonista turpiini tässä päivänä muutamana. Oikein kolahti pääni otsonaattoriin ja siitä lähti semmonen pilivi ulos, jotta näkö meni. Moneen päevään ei pieru tullut pussihousuihini, vaikka normaalisti perse paukkuu harva se tunti.
Sitten alko tapahtumaan kauheita. Avasin oven ulos ja oravat alko tippumaan puista siinä naapurini tontilla. Finairin lentokonekin meinsa tippua kun se lako tökkimään niin kovasti törmätessää otsonipilveen, joka on tuntuvasti herkkä räjähtämään ja onhan se tosi vaarallinen sinivihreä myrkkykaasu ihanki sinappikaasu toisessa maalimansotassa oli.
Sitten meillä kananmunat menivät jääkaapissa rikki vaikka kovaksi olin ne keittänyt.
Otsonipilveä en ole saanut pois päältäni vaan siinä se pyörii päivät pitkät. Naapureista on kuollu jo kaekki lehmät, koerat ja siat. Emännät haukkoo henkeesä kaappareissullaa.
Aatto ei voi startata, kun se otsoni räjähtää taas pakoputkessa ja ääni on valtava.
Yhtenä päivänä laitoin uudet kumisaappaat, semmoset nokialaiset jalkaani ja läksin ulos. Hupsista vaan kohta murenivat alleni ja jatkoin matkaa huopasyylingeissä. Sitten tippus kalsarit, kun niihen kuminauha poksahti rikki jotta fiuuu vaa.
Meitän kapunkissa on kohta kaekki enemmän tai vähemmän otsonisairaita. Ihmiset kulkee paperipussiin hengittäen ja välillä pullosta naukkailevat, mitä lie ku siinä on Suomen lippu etiketissä.
On se vua nii hirveetä elää otsonimaailamassa, jotta pahempaa en tietä.huumori on aina paikallaan. On oolutmielenkiintoista lukea aloittamaani keskustelua ilmanpuhdistimesta, joka asia muutenkin akuutti tänä katupölyaikana. En aikaisemmin ole reagoinut näin voimakkaasti millekkään katupölylle kuin tänä keväänä. Ilmanpuhdistimet ei enää auta olivat otsonilla tai ilman. Lääkärini jo aiemmin ennusti, että homealtistuneena elimistöni tulee reagoimaan erilaisiin ärsykkeisiin aina enemmän ja enemmän. Nyt olen ostanut ulkona liikkumista varten hengityssuojaimia pahemman katupölyn varalle.
- jj
Sutturasuu kirjoitti:
Minä taas ostin semmosen 100 hevosvoiman otsonikoneen, jolla pidän pikkuyksiöni steriilinä. Tosin siinä on aina virta päällä enkä voi asua samassa kämpässä enää. Piti ostaa isompi lukaali. Siellä ei hais muu kuin hiki. Nukuttaa se kyllä siellä mukavasti ihan.
maitohappo... ym. parannella.
Homeet ja sienet esim. rakenteissa vaativat koko rakenteen kuumentamisen yli 60c lämpöön tunneiksi tai todella vahvoja kemiallisia käsittelyitä, joita ihminen ei kestä.
Melko turha keuhkota Elixairin otsoneista, samahan on ah niin teveellistä mm. juomavetemme "puhdistuksessa".
Hallitusta otsonituotannosta saattaa tietyissä tapauksissa olla jopa hyötyä.
Asiahan on ymmärretty täysin väärin; Elixair on hiukkaspuhdistin, Elixairin aktiivihiilisuodatin on täysin tyhjänpantti, sillä ei tuoteta iloa muuta kuin myyjän tilille.
Elixair on hiukkaspuhdistimena ylivoimainen,se ei kuitenkaan korvaa TUULETUSTA!!!
Jos asia kiinnostaa enemmän laita meiliä tulemaan; [email protected], olen huoltanut ilmanpuhdistimia -80-luvun alusta, saat siis puolueetonta tietoa! - huono vitsi
jj kirjoitti:
Homeet ja sienet esim. rakenteissa vaativat koko rakenteen kuumentamisen yli 60c lämpöön tunneiksi tai todella vahvoja kemiallisia käsittelyitä, joita ihminen ei kestä.
Melko turha keuhkota Elixairin otsoneista, samahan on ah niin teveellistä mm. juomavetemme "puhdistuksessa".
Asiahan on ymmärretty täysin väärin; Elixair on hiukkaspuhdistin, Elixairin aktiivihiilisuodatin on täysin tyhjänpantti, sillä ei tuoteta iloa muuta kuin myyjän tilille.
Elixair on hiukkaspuhdistimena ylivoimainen,se ei kuitenkaan korvaa TUULETUSTA!!!
Jos asia kiinnostaa enemmän laita meiliä tulemaan; [email protected], olen huoltanut ilmanpuhdistimia -80-luvun alusta, saat siis puolueetonta tietoa!:-D
- hjelppinen
huono vitsi kirjoitti:
:-D
vitsi vai mitä.
- uhonen
hjelppinen kirjoitti:
vitsi vai mitä.
- kö
jj kirjoitti:
Jos asia kiinnostaa enemmän laita meiliä tulemaan; [email protected], olen huoltanut ilmanpuhdistimia -80-luvun alusta, saat siis puolueetonta tietoa!ei taida sitä puolueetonta tietoa olla olemassakaan.
- ffewew
kö kirjoitti:
ei taida sitä puolueetonta tietoa olla olemassakaan.
Minulla on tällainen:
http://www.lightair.com/fi/show.php?id=1092945
Ohjeissa sanotaan, että ei pitäisi tuottaa paljon otsonia, jos pitää sen säännöllisesti puhtaana eikä pääsätä likaantumaan. Mielestäni siitä on jotain hyötyä asunnon epäpuhuatuksissa En ole huomannut siitä ainakaan ylimääräisiä oireita. Kerran heräsin aamulla aivan räkäisenä, ja huomasin, että ionisaattorin töpseli oli huomaamattani irronnut illalla ja laite ollut pois päältä yöllä. - kysyn vaan ???
ffewew kirjoitti:
Minulla on tällainen:
http://www.lightair.com/fi/show.php?id=1092945
Ohjeissa sanotaan, että ei pitäisi tuottaa paljon otsonia, jos pitää sen säännöllisesti puhtaana eikä pääsätä likaantumaan. Mielestäni siitä on jotain hyötyä asunnon epäpuhuatuksissa En ole huomannut siitä ainakaan ylimääräisiä oireita. Kerran heräsin aamulla aivan räkäisenä, ja huomasin, että ionisaattorin töpseli oli huomaamattani irronnut illalla ja laite ollut pois päältä yöllä.Haluaisin todella tietää , moniko äiti tai isä veisi pienokaisensa päiväkotiin hoitoon , jos tietäisi siellä olevan otsonaattorit käytössä ?
- hengenahistus
kysyn vaan ??? kirjoitti:
Haluaisin todella tietää , moniko äiti tai isä veisi pienokaisensa päiväkotiin hoitoon , jos tietäisi siellä olevan otsonaattorit käytössä ?
Onko kokemuksia tästä laitteesta? Poistaako homeitiöt ja muut epäpuhtaudet sisäilmasta . Electrolux Z9124 -ilmanpuhdistin.
- Pitkälti on rahastus
mielessä noilla "sisäilma puhtaaksi"-laitemyyjillä! Tuon tekstin yläpuolella on kymmenen kertaa halvempi konsti!
................jatkuu.
Tai;
2. Meidän on poistettava hengitys ilmasta kaikki epäpuhtaudet, toksiinit, pöly, jne.
Osta ilmanpuhdistin, jossa on:
a- Karkeasuodatin, joka on imuroitava,
b- Sähkösuodatin, joka on pestävä,
c- Aktiivihiilisuodatin, joka on ainoa suodatin jolla voidaan poistaa homeiden toksiini(myrkky) hengitys ilmasta, joka on vaihdettava uuteen kun kyllästyy.
Tällaisten ilmanpuhdistimien hankintahinnat alkavat noin 300,00-eurosta ja aktiivihiilisuodattimien hinnat ovat noin 20,00-eurosta ylöspäin. Ja aktiivihiilisuodattimien vaihtoväli on noin 2-kuukautta, eli aika hinnakkaat käyttökustannukset.
Aktiivihiili-suodattimia valmistavien tehtaiden on huomioitava tämä:
Aktiivihiili-suodatin on pakattava diffuusiosuojattuun(=kaasua läpäisemätön!) pakettiin, syystä, että:
- Diffuusiosuojaamattomassa(=kaasua läpäisevä) paketissa oleva aktiivihiili-suodatin “imee itseensä” KosteusVaurioHomeiden-Toksiinin jo kvht-saastuneessa varastossa ja kvht-saastuneissa välivarastoissa. Ja menee pilalle jo ennenkuin asiakas aktiivihiili-suodattimen saa!
Ottakaa tämä neuvo vakavasti, koska saan jatkuvasti yhteydenottoja tästä ongelmasta!
Olet tässä:
Kvht. Altistus todettu oiretestillä. Toimenpiteet, saadaksemme puhtaan sisäilman.
Alkuun
Kokonaan:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/kvht-altistus-todettu-oiretestilla-toimenpiteet-saadaksemme-puhtaan-sisailman/
Varalta:
http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=96
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1744978- 1004949
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?904380Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182713Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1372688- 442237
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322154Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261900- 901826
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121821