Kia Sportage 2.0 4wd EX 70 tkm käyttötesti

Arnie

Kirjoittelin aikoinaan melko aktiivisesti Suomi24:n autofoorumeille, lähinnä tälle Kia-palstalle ja silloiselle citymaasturipalstalle. Häiriköinnin mentyä överiksi päätin lopettaa kirjoittelun. Tuo häiriköintihän johti sittemmin citymaasturit-palstan lakkauttamiseen kokonaan. Pienoisen "comebackin" teen nyt sen muodossa, että kerron välitilinpäätöksen Kia Sportagestani, jos sattuu jotakuta kiinnostamaan. Vertaan omia kokemuksiani myös TM:n syyskuussa 2006 julkaisemaan Sportagen 60 000 km käyttötestiin. Oman autoni mittarissa tosin on nyt kilometrejä lähes 11 000 enemmän ja ikää kolme vuotta enemmän kuin TM:n testiautolla. Vuosimalli on sitä ensimmäistä vuosimallia eli 2005. Malliversio on sama, mutta TM:n testiauto oli ensimmäisiä maahantuotuja esittelyautoja, jotka poikkesivat ainakin joiltain sisustuksen yksityiskohdiltaan lopullisista myyntimalleista.

Ensin vähän linjavalinnasta akselilla citymaasturi - maasturi. Hain riittävän maastokelpoista autoa, tiedostaen kuitenkin, etten aio mitään off-roadia harrastaa, mutta metsästysharrastukseni puitteissa liikun myös huonokuntoisilla tai auraamattomilla ajourilla. Valinta osui tältä osin nappiin. Sportage on lukittavan nelivetonsa ja tavallista henkilöautoa suuremman maavaransa turvin osoittautunut riittävän etenemiskykyiseksi menijäksi, joka kuitenkin on arkiajossa mukava: kaupungissa näppärän kokoinen käsiteltävä ja maantiellä suuntavakaa, ison tuntuinen auto.

Minulle ei ole harvinaisuus liikkua olosuhteissa, joilla kaksivetoisen meno joko loppuisi alkuunsa tai alustakosketuksia tulisi henkilöautolla väistämättä, mutta jotka Sportage selvittää mainiosti. Alennusvaihdetta olen kaivannut hyvin harvoin ja silloinkin pärjännyt ilman. Kytkimen saa näissä tilanteissa joskus haiskahtamaan, mutta vaikutusta kytkimen toimintaan ei tällä ole ollut. Umpihangessa moottorilta kaipaisi toki joskus lisää vääntöä, mutta citymaasturi osoittautui kyllä juuri oikeanlaiseksi kompromissiksi maastokelpoisuuden ja henkilöautomaisuuden välillä. Kritiikki autoluokkaa kohtaan on mitä suurimmassa määrin tietämättömyyteen perustuvaa, monille tämä autotyyppi on varmasti juuri se oikea käyttötarpeeseen nähden.

Tilojen muunneltavuus on Sportagessa erinomainen: olen jatkuvasti hyötynyt tavarankuljetuksessa helposta tavaratilan laajennuksesta, apukuskin penkin taittumisesta alas/pöydäksi ja takaikkunan erillisestä avausmahdollisuudesta. Auton tavaratila olisi varmaan lapsiperhekäytössä turhan niukka, mutta muuten se on kyllä riittävä, kun laajennus hoituu tarvittaessa helposti.

Ajoasento eroaa tavallisesta henkilöautosta edukseen, jolloin autolla jaksaa ajaa pitkiäkin matkoja puutumatta. Tässä kohtaa olen eri mieltä TM:n kanssa, joka piti istuimen pehmustusta hieman ryhdittömänä. Omastani poiketen TM:n testiautossa oli nahkaverhoillut istuimet, mikä ei kuitenkaan vaikuttane pehmustukseen. Olen istunut useassa ylemmän keskiluokan perheautossa (mukaanlukien ns. "premiumit") ja Sportageen on korkean korin ansiosta saatu selvästi parempi ajoasento, millä on merkitystä eritoten pidemmillä maantietaipaleilla. Koskee varmaan muitakin samantyyppisiä autoja.

TM:n jutussa mainittua: "Kylmällä säällä kytkinpolkimen liikkeet muuttuvat tahmeiksi ja poljinta nostettaessa sen irtoaminen kengänpohjasta tuntuu aika oudolta." Sama ilmiö oli alussa omassakin autossani, joten vaihdatin kytkinnesteet takuuna meidän oloihimme paremmin sopiviksi. Ihmettelen, ettei TM tehnyt samaa.

TM:n mukaan "hitaissa vauhdeissa terävät kuopat tuottavat alustasta kolinaa". Tällaista en omassa autossani ole havainnut, sen sijaan takapäästä kuului aluksi joustoissa kitinää pidempien pakkaskausien aikana, mikä tietysti heikensi laatuvaikutelmaa. Tämäkin tuli kuitenkin kuntoon takuutyönä tehdyn rasvauksen avulla, tosin vasta toisella yrittämällä. Kyse on erään kumipuslan aiheuttamasta ilmiöstä. Kyseinen pusla on nykyisissä Sportageissa hieman erilainen, eikä ilmiötä pitäisi noissa uudemmissa enää esiintyä.

...jatkuu (teksti on niin pitkä, ettei mahdu yhteen viestiin)

10

4001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arnie

      TM:n käyttötestin huoltolistassa ei mainittu jarrupalojen vaihtoa, joten maantieajon osuus lienee ollut TM-testiautossa suurempi kuin omassani. Etujarrupalat jouduin vaihtamaan n. 55 000 km kohdalla ja takapalatkin menivät vaihtoon 60 tkm huollossa. Itse teetin Sportageeni myös ns. ensihuollon eli öljynvaihdon joskus 5000 km paikkeilla. TM:n testiautoon tätä ei tehty, minkä epäilen vaikuttaneen havaittuun laakereiden pinnan naarmuuntumiseen; ensihuollon ideanahan on nimenomaan poistaa uudesta moottorista hioutuvat epäpuhtaudet öljynvaihdon avulla. Muuten huoltoväli on ollut autossani 15 000 km. Suurimman osan määräaikaishuollosta olen teettänyt Delta-auton sijaan Hyundai-huollossa, koska saman huollon saa sieltä halvemmalla. Hyundai-huollossa on yhteensopiva testeri ja alkuperäisosat, koska Sportage on Tucsonin rinnakkaismalli. Muutamaan tehtyyn takuukorjaukseen tämä ei ole vaikuttanut, kuten ei kuulukaan vaikuttaa.

      Radioantennin vaihdoin jo alussa toisenmalliseen radiokuuluvuuden parantamiseksi. Tämän tein omalla kustannuksellani. Vuonna 2006 Sportageen tulikin toisenmallinen antenni, joten ilmeisesti kuuluvuusongelmia oli ollut muillakin. Kattovalon johto irtosi kattoverhouksen alta n. kolmen vuoden iässä, aiheuttaen hälyääntä. Korjattiin takuuseen.

      Auto on nyt neljän vuoden ikäinen. Sisustus on pysynyt muuten moitteettomassa kunnossa, mutta kuskin penkin istuinosan sivuun (tekonahkaa) on tullut muutama pitkittäissuuntainen viilto. Mistä johtunee, onko materiaali vain murtunut rasituksen myötä pakkaskeleissä? Toki takapenkin selkänojien takapinnan muovit ovat selvästi naarmuilla tavarankuljetuksen jäljiltä, mutta seikka on merkityksetön.

      Maalipinnassa ei ole mitään vikaa. TM:n testiautossa oli muutama ruostunut kiveniskemä konepellissä, omassani ei ole havaittavissa kiveniskemiä peltiosissa saati ruostetta. Vasta tehty koritarkastus osoitti alustankin olevan ruosteeton. Ruosteensuojamassa (massattu maahantuonnin yhteydessä) oli kulunut alustasta muutaman neliösentin alueelta pois molempien takapyörien etupuolelta kiveniskemien vaikutuksesta, tämä kannattaa korjauttaa seuraavan huollon yhteydessä, niin ei pääse tuonnekaan ajan kanssa ruoste iskemään (varsinaista täyttä uusintakäsittelyä en ruostesuojaukselle aio teettää). Moottoritila on pysynyt siistinä, mitä nyt päälle päin voi nähdä.

      Kulutuksesta en ole pitänyt kirjaa, mutta TM:n havainnot epäilemättä pätevät omaankin Sportageeni. Reilunpuoleisestihan se kuluttaa, etenkin valmistajan ilmoitukseen verrattuna: käytännössä yli 9 litraa satasella maantiepätkillä, kun ilmoitettu maantiekulutus on 6,8. Toisaalta suunnilleen samaa luokkaa on todellinen kulutus muillakin saman ikäisillä 2.0-bensakoneisilla citymaastureilla.

      TM:n käyttötestissä mainittiin myös seuraavat ongelmat, joita omassa autossani EI ole ollut:
      - ESP:n temppuilu (TM:n autoon tehtiin päivitys, omani on sen verran uudempi että päivitys on tehty jo tehtaalla)
      - oikean takaoven lukitusmoottorin vaihto
      - moottorinohjausjärjestelmän merkkivalon turha palaminen
      - takalasin saranan kiinnikkeen ongelma
      - ilmastoinnin puhalluksen suuntauksen säätömoottorin hajoaminen
      - kytkinpolkimen narina
      - käynnistysongelma (ehkä vettä polttoaineessa)
      - tavaratilan suojaverhon ongelmaa (itse en ole koko verhoa juuri käyttänyt)

      Oma Sportageni on siis ollut selvästi viattomampi kuin TM:n testiyksilö. Ehkä lastentauteja on ehditty jo tehtaalla korjata hieman uudempaan autooni.

      Valintaan olen ollut tyytyväinen ja ellei autokuume jostain puun takaa iske, pidän tätä autoa varmaan vielä useamman vuoden. Muistan epäilijöitä riittäneen nettifoorumeilla, kun Kia oli vuonna 2005 vielä varsin uusi merkki Suomen markkinoilla. Tähänastinen kokemukseni on kuitenkin osoittanut, että kyllä korealaiset ovat varsin laadukkaan, luotettavan ja toimivan paketin saaneet kasaan Sportagen tapauksessa.

      • d-max

        sinulle Arnie mielenkiintoisesta ja asiallisesta "käyttötesti" raportista joka oli kirjoitettu ilman mitään suurta merkki fanaattisuutta.


      • autonvaihtaja?

        Kiitos sinulle! Mielenkiintoista tekstiä! Oli apua :)


      • maasjussi

        Vaikka itse oonki ostamassa "oikeaa" maasturia, niin kyllä noilla sitimaastureillakin menee moneen sellaseen paikkaan, mihin normikuski ei ees tohi ajaa.


    • henkilöautoilija

      Löytyyhän sitä vielä asiallistakin tekstiä!

      • servoeco

        Elikkä uusi malli on tulossa ja onkin mukavan näköinen ,oli uudessa TM:sä kuva


      • Ihanneauto
        servoeco kirjoitti:

        Elikkä uusi malli on tulossa ja onkin mukavan näköinen ,oli uudessa TM:sä kuva

        Minulla on samantapainen kirjoitteluhistoria Citymaasturit-palstalta kuin Arniellakin ja hänen asiallisen tekstinsä innoittamana kerron omasta Honda CR-V -kokemuksestani.
        Ostin CR-V:n syksyllä 2003 ja nyt mittarissa on 196000 km. Huolettomin autoni tähän asti. Ainoa huoltojen ulkopuolinen korjaus oli heti alkuun oikean etuiskarin yläpään kiristys. CR-V:lle ominaista on peräöljyjen vaihtotarve noin 60000 km välein, muuten kuuluu rutinaa etenkin pyöriä ääriasentoon käännettäessä. Haitallista se ei kuulemma ole.
        Nyttemmin parin viime vuoden aikana on mittariston valolamppuja alkanut palaa lähes vuosittain. Ovessa olevien lasinnostimien kytkimien valopolttimoita ei voi vaihtaa, pitää kuulemma vaihtaa koko kytkin. Ovat pimenneet, olkoot pimeänä. Kyllä ne nyt jo löytää muutenkin.
        Auto on tilava ja riittävän mukava, moottoritiellä voi pitää yllä korkeaa matkanopeutta. Haittapuolena on yleisesti korkea kulutus, rauhallisesti ajellen pääsee 8,5 litraan sadalla, mutta minun keskiarvoni on 9,5, talvella helposti 10. Taakkateline on katolla kesät talvet. Moottorin maksimivääntö saisi tulla paljon alemmalla kierrosnopeudella.
        Autosta näkee hyvin ulos. Korimalli on erinomaisen käytännöllinen ja liikuteltavat takaistuimet plussaa. Takaistuimet taitettuna kuljetuskyky on pienen pakettiauton luokkaa. Iso suksiboksi mene huomaamattomasti katolla. Tosin sinne päästäkseen pitää olla jakkaratikkaat...
        Avattavaa takalasia pidän turhana. Mieluummin ottaisin kiinteän, pinta-alaltaan suuremman lasin, jonka pyyhkijällä olisi laajempi pyyhkäisyala.
        Sivulle avautuva takakontin ovi on sen sijaan kätevä, sen avaa helposti kassit käsissä vaikka sormella eikä sitä aina tarvitse avata levälleen saadakseen pienemmän kassin sisään. Itse kontti on tilava ja käyttökelpoinen, lattian kannen alle saa kirveen, sahan, hinausköyden, kaapelit yms. rompetta.
        Maavara on riittänyt. Neliveto on hyvä liikkeellelähtö- ja etenemisapu, varsinkin auraamattomilla metsäteillä ja pehmeässä/liukkaalla. Hondan nelivedon viivettä on haukuttu, mutta tosiasiassa on niin, että kun viiveen ehtii huomata, auto jo lähtee. Ja jos ei repäise, erot on vielä pienempi.
        Ongelmallisempaa on se, että vauhdissa nelivetoa ei juuri saa päälle. Liukkaissa mutkissa auto puskee etuvetoisena jo niillä nopeuksilla, joilla jatkuva nelvieto ei vielä menetä sivuttaispitoaan.
        Matalaan henkilöautoon en enää palaa, mutta olen alkanut haaveilla dieselautomaatista. Nykyisen CR-V:n korimalli ei miellytä, pitäisiköhän ajella niin kauan kunnes tulee seuraava mallimuutos? Jos nykyinen huolettomuus ja luotettavuus jatkuisi, voisin ajaa vielä 100000 km. Toisaalta olisi kiva löytää nopeammin reagoiva kytkeytyvä neliveto tai mennä sitten kunnon maasturiin. Alennusvaihteelle tuskin kuitenkaan olisi käyttöä. Sitäpaitsi ne ovat tolkuttoman kalliita. Qashqai 2 täyttäisi kriteerit...


    • KiaForNever

      Kia on ollut käytössä olleista maasturimerkeistäni selkeästi huonoin.

      • Vajakille-

        Sulla nyt ei ole ollut mitään Kiaa koskaan. Kunhan kirjoittelet. Onneton trollivajakki!


      • opelimän

        Onko sportagesaa jatkuva neliveto vaiko samanlainen kuin crv sä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe