Osaproteesit

Jomppuli

Minulta poistetaan ylhäältä edestä 2 hammasta ja tilalle laitetaan osaproteesit, kun implantteihin ei tällä hetkellä ole varaa(mahd.myöhemmin tulevaisuudessa). Vaihtoehtona on siis akryylinen levyproteesi tai metallinen rankaproteesi. Kumpikohan olisi parempi? On tosi vaikea päättää kun ei ole mitään kokemuksia näistä systeemeistä ja hammaslääkärikään ei oikein ottanut kantaa suuntaan eikä toiseen. Kokemuksia kehiin, kiitos!

25

18987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hymyä huuleen

      Mulla hammaslääkäri otti kantaa. Perussairauteni saattavat aiheuttaa vielä tulevaisuudessa hampaiden poistoja, joten mulle laitettiin semmoinen akryyli-/levyjuttu. Siihen kuulemma voi pläjäyttää lisähampaan tarvittaessa. Ymmärsin hammaslääkärin puheesta, että se metallinen ois kestävämpi. Kaks kuukautta olen nyt nautiskellut uusien hampaideni kanssa - ei olla vielä ihan sinuja mutta lähellä kuitenkin:-)

      En tiijä, onko tästä vastauksesta sulle apua mutta kerroinpahan oman kokemukseni.

      • Jomppuli

        vastauksestasi. Kertoisitko vähan kokemuksistasi, kun itseäni pelottaa se tuleva proteesielämä ihan hirveesti. Pysyykö se suussa hyvin ilman kiinnitysaineita, voiko juoda ja syödä ja puhua tai ylipäänsä elää normaalia elämää proteesin kanssa? Mitkä hampaat sinulla on poistettu ja huomaako muut ihmiset proteesisi. Millainen kiinnityssysteemi proteesissasi on, kun rankasysteemissä on ainaskin jonkunlaiset metalliset koukut,jotka ovat aika hurjan näkösiä?!? Vastaisitko vielä näihin kysymyksiin tai jos sinulla on jotain muuta mainitsemisen arvoista niin kerro ihmeessä. Kiva juttu, että sinulla menee hyvin uusien hampaittesi kanssa.


      • ihmettejiä2
        Jomppuli kirjoitti:

        vastauksestasi. Kertoisitko vähan kokemuksistasi, kun itseäni pelottaa se tuleva proteesielämä ihan hirveesti. Pysyykö se suussa hyvin ilman kiinnitysaineita, voiko juoda ja syödä ja puhua tai ylipäänsä elää normaalia elämää proteesin kanssa? Mitkä hampaat sinulla on poistettu ja huomaako muut ihmiset proteesisi. Millainen kiinnityssysteemi proteesissasi on, kun rankasysteemissä on ainaskin jonkunlaiset metalliset koukut,jotka ovat aika hurjan näkösiä?!? Vastaisitko vielä näihin kysymyksiin tai jos sinulla on jotain muuta mainitsemisen arvoista niin kerro ihmeessä. Kiva juttu, että sinulla menee hyvin uusien hampaittesi kanssa.

        Miksi etuhampaasi joudutaan poistaan Jomppuli, onko paha karies vai epäonnistuneet juurihoidot vai ihan muu näistä riippumaton syy.


      • Hymyä huuleen
        Jomppuli kirjoitti:

        vastauksestasi. Kertoisitko vähan kokemuksistasi, kun itseäni pelottaa se tuleva proteesielämä ihan hirveesti. Pysyykö se suussa hyvin ilman kiinnitysaineita, voiko juoda ja syödä ja puhua tai ylipäänsä elää normaalia elämää proteesin kanssa? Mitkä hampaat sinulla on poistettu ja huomaako muut ihmiset proteesisi. Millainen kiinnityssysteemi proteesissasi on, kun rankasysteemissä on ainaskin jonkunlaiset metalliset koukut,jotka ovat aika hurjan näkösiä?!? Vastaisitko vielä näihin kysymyksiin tai jos sinulla on jotain muuta mainitsemisen arvoista niin kerro ihmeessä. Kiva juttu, että sinulla menee hyvin uusien hampaittesi kanssa.

        Multa on jouduttu poistamaan kaikki poskihampaat alhaalta (molemmin puolin) ja ylhäältä vasemman puolen ko. hampaat. Joten pureminen alkoi olla toivotonta. En ole tarvinnut kiinnitysaineita. Ihan takimmaiset "uudet hampaat" tahtoo vähän hyppiä, siis jos ihan sillä takaosalla puren. Hammaslääkäri sanoi, että se on aika yleistäkin. Mutta kyllä näillä pystyy puremaan, syömään, puhumaan ja pussamaan. Puhuminen oli aluks vähä sccscsccss, mut nyt ei kukaan huomaa eroa. Parempi heti vaan alkaa pitää säännöllisesti niitä suussa, vaikka tuntuis oudolta ja ylimääräiseltä.
        Kyllä mullakin on metallikoukuilla kiinni hampaat, vähänhän ne näkyy jos isolla suulla nauraa. Mutta paremman näköinen se on kuin hampaaton suu:-)

        Nytpä muistinkin, tuttavan miehelle laitettiin yli vuos sitten 4 yläetuhammasta. Siis osaproteesi ja akryylijuttu. Hyvin on tietääkseni pärjännyt niiden kanssa. Ja kukaan ei todella huomaa onko kyseessä omat, lainatut vai varastetut hampaat.
        Puhdistusoperaatio on vähän monimutkaisempi ja vaivalloisempi kun pitää kahdet hampaat puhdistaa. Ja mulla ainakin tuo yläpuolen tekokitalaki ulottuu n. puoleen väliin omaa kitalakea. Sinne alle ne osaa kaikki murut ja liisteet mennä. Syömisen jälkeen joudun ottamaan ainakin yläprpoteesin ja huuhtaisemaan. Kyllä siihenkin alkaa tottua. Mutta jos olisin semmoisessa paikassa syömässä, mistä ei pääse hampaan huuhtelulle hienovaraisesti niin katsoisin pikkuisen mitä syön. Joo, purkkaa ja toffeeta en ole paljon käyttänyt proteesin hankkimisen jälkeen, tuppaavat tarttumaan kiinni hampaisiin josta seuraa että hampaat meinaa irrota. Mutta eläähän sitä ilman purkkaakin. Jos sulla tulee vaan kaks hammasta eteen niin ei varmaan varsinaiseen pureskeluun paljo vaikuta.
        Itselläni oli hirveä kynnys kun piti hankkia nämä tekarit. Olen ikäni pitänyt hyvää huolta hampaista ja tuntui häpeälliseltä ja surulliselta kun jouduin niin monesta omasta luopumaan. Mutta se kuuluu tauteihini ja lääkitykseen. Sinulla on ihan pakkorako hankkia hampaat kun on etuhampaista kyse, onhan ne niin näkyvällä paikalla. Minä pitkitin ja pitkitin tätä hommaa mutta onneks viimein rohkaistuin ja mulla on ihana kannustava hammaslääkäri.


      • Jomppuli
        Hymyä huuleen kirjoitti:

        Multa on jouduttu poistamaan kaikki poskihampaat alhaalta (molemmin puolin) ja ylhäältä vasemman puolen ko. hampaat. Joten pureminen alkoi olla toivotonta. En ole tarvinnut kiinnitysaineita. Ihan takimmaiset "uudet hampaat" tahtoo vähän hyppiä, siis jos ihan sillä takaosalla puren. Hammaslääkäri sanoi, että se on aika yleistäkin. Mutta kyllä näillä pystyy puremaan, syömään, puhumaan ja pussamaan. Puhuminen oli aluks vähä sccscsccss, mut nyt ei kukaan huomaa eroa. Parempi heti vaan alkaa pitää säännöllisesti niitä suussa, vaikka tuntuis oudolta ja ylimääräiseltä.
        Kyllä mullakin on metallikoukuilla kiinni hampaat, vähänhän ne näkyy jos isolla suulla nauraa. Mutta paremman näköinen se on kuin hampaaton suu:-)

        Nytpä muistinkin, tuttavan miehelle laitettiin yli vuos sitten 4 yläetuhammasta. Siis osaproteesi ja akryylijuttu. Hyvin on tietääkseni pärjännyt niiden kanssa. Ja kukaan ei todella huomaa onko kyseessä omat, lainatut vai varastetut hampaat.
        Puhdistusoperaatio on vähän monimutkaisempi ja vaivalloisempi kun pitää kahdet hampaat puhdistaa. Ja mulla ainakin tuo yläpuolen tekokitalaki ulottuu n. puoleen väliin omaa kitalakea. Sinne alle ne osaa kaikki murut ja liisteet mennä. Syömisen jälkeen joudun ottamaan ainakin yläprpoteesin ja huuhtaisemaan. Kyllä siihenkin alkaa tottua. Mutta jos olisin semmoisessa paikassa syömässä, mistä ei pääse hampaan huuhtelulle hienovaraisesti niin katsoisin pikkuisen mitä syön. Joo, purkkaa ja toffeeta en ole paljon käyttänyt proteesin hankkimisen jälkeen, tuppaavat tarttumaan kiinni hampaisiin josta seuraa että hampaat meinaa irrota. Mutta eläähän sitä ilman purkkaakin. Jos sulla tulee vaan kaks hammasta eteen niin ei varmaan varsinaiseen pureskeluun paljo vaikuta.
        Itselläni oli hirveä kynnys kun piti hankkia nämä tekarit. Olen ikäni pitänyt hyvää huolta hampaista ja tuntui häpeälliseltä ja surulliselta kun jouduin niin monesta omasta luopumaan. Mutta se kuuluu tauteihini ja lääkitykseen. Sinulla on ihan pakkorako hankkia hampaat kun on etuhampaista kyse, onhan ne niin näkyvällä paikalla. Minä pitkitin ja pitkitin tätä hommaa mutta onneks viimein rohkaistuin ja mulla on ihana kannustava hammaslääkäri.

        Hampaat lähtee tänään, joten paniikissa ollaan, onneksi sain rauhoittavan pillerin, jonka otan sitten ennen operaatiota. Ihmettelijälle:hampaani poistetaan, kun juurihoidot ei vaan pure ja niitä on tehty lukuisia vuosien varrella , suoraan sanoen olen elänyt hammaspainajaisessa ja nyt täytyi tehdä päätöksiä ja se on nyt sitten tälläinen. Kyllä harmittaa ja enemmän kun paljon, kun ei ole niihin implantteihinkaan varaa.Tällä viikolla sitten täytyy tehdä päätös siitä mimmonen proteesi laitetaan, että pääsen pian takasin töihin. Muiltakin osaproteesilaisilta otetaan mielellään kokemuksia vastaan. Hyvää loppusyksyä ja alkavaa joulun odotusta kaikille.


      • Hymyä huuleen
        Jomppuli kirjoitti:

        Hampaat lähtee tänään, joten paniikissa ollaan, onneksi sain rauhoittavan pillerin, jonka otan sitten ennen operaatiota. Ihmettelijälle:hampaani poistetaan, kun juurihoidot ei vaan pure ja niitä on tehty lukuisia vuosien varrella , suoraan sanoen olen elänyt hammaspainajaisessa ja nyt täytyi tehdä päätöksiä ja se on nyt sitten tälläinen. Kyllä harmittaa ja enemmän kun paljon, kun ei ole niihin implantteihinkaan varaa.Tällä viikolla sitten täytyy tehdä päätös siitä mimmonen proteesi laitetaan, että pääsen pian takasin töihin. Muiltakin osaproteesilaisilta otetaan mielellään kokemuksia vastaan. Hyvää loppusyksyä ja alkavaa joulun odotusta kaikille.

        Ei ole kiva päivä kun hampaita lähtee:-( Mutta onneks saa uudet tilalle ettei tarvii hampaattomana olla. Mulla oli sama homma hampaiden poistojen kanssa. Antibiootteja, juurihoitoja (tekohengitystä) ja viimein aina tappotuomio hampaalle. Joka kerta itkun kanssa lähdin hammaslääkäristä.

        Käyhän kertomassa kun olet selvinnyt hommasta. Jonkun aikaa pitänee parannella niitä poistoaukkoja ennenkuin niihin pystyy muotteja sovittelemaan - luulisin. Mulla tehtiin proteesi niin kauan viimeisen poisto jälkeen, ettei ollut mitään ongelmaa.


    • klsfjäafj

      Uskonkin, että olette hammaslekurisi kanssa miettineet kaikki vaihtoehdot, joilla korvata puuttuvat hampaat. Jos sinua vaivaa se, että proteesi on irtonainen niin kysy onko mahd. rakentaa alueelle kuitulujitteista siltaa esim muovista tahi vaihtoehtoisesti posiliinista? Ne ei ole niin kalliita kuin implantit, mutta toimivat hyvin toisinaan..tosin en tiedä purentaasi tai sitä, että millainen tilanteesi suussa on =) Itse lähisin kiinteään protetiikkaan, vaikka se olisikin väliaikaisratkaisu..

      • Kyselevä

        torstaina. Nyt olen koettanut opetella näillä "hökötyksillä" elämistä, syöminen ei onnistu, kun takaa purenta on kai vielä hakusessa. Vaikka kuinka varovasti koitan purra, niin ikenestä sattuu ihan vietävästi.
        Onkohan kaikki reilassa, vai kestääkö vain aikansa kunnes muotoutuu suuhun?


      • vaikeeta on
        Kyselevä kirjoitti:

        torstaina. Nyt olen koettanut opetella näillä "hökötyksillä" elämistä, syöminen ei onnistu, kun takaa purenta on kai vielä hakusessa. Vaikka kuinka varovasti koitan purra, niin ikenestä sattuu ihan vietävästi.
        Onkohan kaikki reilassa, vai kestääkö vain aikansa kunnes muotoutuu suuhun?

        Ajan kanssa niihin osaproteeseihin varmaankin tottuu, mutta jos tuntuu tosi pahalta, ota yhteyttä hammaslääkäriisi. Onko sinun proteesissasi semmoset koukut? Niitä voi esim. löysätä tai proteesia voi hioa, jos se vaikka painaa ikeneen kipeästi. Onko sinulla ranka vai akryyliosapoteesi ja mssä kohtaa suussa? Minulta poistettiin syksyllä 2 etuhammasta ylhäältä ja se kyllä tuntui maailman lopulta.(Tsemppiä vaan Jomppulille).Neuvottelin hammaslääkärini kanssa proteesivaihtoehdoista ja päädyttiin sitten rankaproteesiin ja hankaluuksia on ollut koko ajan. Ensimmäinen "viritys"ei istunut ollenkaan ja tehtiin toinen ranka, joka tuntui paremmelta, mutta siinäkin oli pientä keikkaamista, joten eilen sitä kiristettiin paremmin istuvaksi. Saas nähdä mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Toivottavasti sinulla on parempi onni proteesisi kanssa.


      • Sama kyselevä
        vaikeeta on kirjoitti:

        Ajan kanssa niihin osaproteeseihin varmaankin tottuu, mutta jos tuntuu tosi pahalta, ota yhteyttä hammaslääkäriisi. Onko sinun proteesissasi semmoset koukut? Niitä voi esim. löysätä tai proteesia voi hioa, jos se vaikka painaa ikeneen kipeästi. Onko sinulla ranka vai akryyliosapoteesi ja mssä kohtaa suussa? Minulta poistettiin syksyllä 2 etuhammasta ylhäältä ja se kyllä tuntui maailman lopulta.(Tsemppiä vaan Jomppulille).Neuvottelin hammaslääkärini kanssa proteesivaihtoehdoista ja päädyttiin sitten rankaproteesiin ja hankaluuksia on ollut koko ajan. Ensimmäinen "viritys"ei istunut ollenkaan ja tehtiin toinen ranka, joka tuntui paremmelta, mutta siinäkin oli pientä keikkaamista, joten eilen sitä kiristettiin paremmin istuvaksi. Saas nähdä mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Toivottavasti sinulla on parempi onni proteesisi kanssa.

        Toivottavasti niissä proteeseissa on joku takuu, eikä tarvi joka käynnistä erikseen maksaa... Ei sovi suuhun, ien tulehtunut ja koholla, toivottomalta tuntuu... en olis uskonut , että näin vaikeeksi homma käy. Etuhampaat poistettiin, myös hammas kummaltakin yläleuan puolelta.
        Akryyliosaproteesi, ei sovi ainakaan mulle, eipä lääkäri paljon kanssani neuvotellut, oli vaan asiansa osaavan tuntuinen, ainakn omasta mielestään. Mitäs siihen on tietämättömällä sanomista, nyt vaan kärsitään ja maksetaan kait?


      • vaikeeta on
        Sama kyselevä kirjoitti:

        Toivottavasti niissä proteeseissa on joku takuu, eikä tarvi joka käynnistä erikseen maksaa... Ei sovi suuhun, ien tulehtunut ja koholla, toivottomalta tuntuu... en olis uskonut , että näin vaikeeksi homma käy. Etuhampaat poistettiin, myös hammas kummaltakin yläleuan puolelta.
        Akryyliosaproteesi, ei sovi ainakaan mulle, eipä lääkäri paljon kanssani neuvotellut, oli vaan asiansa osaavan tuntuinen, ainakn omasta mielestään. Mitäs siihen on tietämättömällä sanomista, nyt vaan kärsitään ja maksetaan kait?

        Soita ihmeessä heti huomenna hammaslääkärillesi sillä kyllä ne proteesit täytyy saada sinulle sopivaksi. Älä missään tapauksessa maksa mitään ylimääräistä, sillä kaikki tulevat hammaslääkäri käynnit proteesiesi osalta kuuluvat kyllä samaan pakettihintaan. Olen jostain kuullut tai lukenut, että osaproteesien kanssa on usein ongelmia ja se kyllä tuntuu pitävän paikkansa. Minulla on kyllä tässä vuosien varrella mennyt usko suomalaiseen hammaslääketieteeseen. Nyt vaan rohkeasti soitat ja toivottavasti tilanne paranee. Hyvää Itsenäisyyspäivää sinulle.


    • Uskoo onnistumiseen.

      Sain tänään osaproteesiin alas, takahampaita puuttuu. Tuntuu toivottomalta, kun on ylimääräistä tavaraa suussa. Ranka, joka nojaa alaetuhampaisiin tuntuu oudolta, muuten vekotin tuntuu tukevalta. Syöminen on itseasiassa helpompaa, kun on takanakin hampaita. Tähän saakka olen purrut poskeani hampaiden puutteessa. Ilman takahampaita olen ollut 50 vuotta, kansakoulussahan aikoinaan vedettiin hampaat pois, jos ne särkivät.
      Ylös laitatin yhden implanktin, se onnistui.

      Hammasremontit ovat maksaneet lähes 4 tuh. eur. , kun otetaan huomioon muutamien hampaiden paikkaus.

      Hammaslääkäri sanoi, että rankaproteesia on pidettävä kuukausi yötä päivää, vain pesun ajaksi ne saa ottaa pois. Puhuminen on alussa hankalaa ssss, ei kunnolla onnistu. Otin osaproteesin hetkeksi pois, kun alkoi tuntua siltä, että en kestä sitä enää pitää. Sen verran olen jo tottunut siihen viritykseen, että koko leuka alkoi tuntua hyvin huteralta ilman sitä, joten laitoin sen takaisin.
      Hammaslääkärini teki tosi huolellista työtä sen rankaproteesin kanssa, joten luotan siihen, että se vielä jonain päivänä ikäänkuin kuuluu mun suuhuni ilman mitään vieraan esineen tuntua.

    • Hampaatpois

      Mulle laitettiin osaproteesi viime syksynä, tukihammas takana (koukku menee siis kulmahampaan, mutta myös takahampaan takaa) ei tykännyt hampaista ollenkaan.
      (Syy siihen miksi minulla on osaproteesi on onnettomuudesta johtuva hampaiden puuttuminen, ei huono suuhygienia.)

      Käytin hampaita jonkin aikaa, ja takahammasta alkoi särkeä, lääkäriin, hampaassa ei varsinaisesti vikaa mutta lähtenyt irtoamaan.
      No tiesin asian jo ennenkö hampaat tehtiin, oli röntgen kuvissa jo näkynyt.
      Kuitenkin lääkäri teki hampaat, käyttäen tätä hammasta tukihampaana.
      Särky meni ohi kun olin hetken ollut ilman hampaita, taas proteesi suuhun ja jonkun ajan päästä särky alkoi.
      Kuvattiin eikä taaskaan muuta kun hammas hieman toispuoleisesti irtoamassa...
      No nyt sitten olen ollut ilman näitä proteeseja kuukauden, varoittelivat että eivät välttämättä sovi enään suuhun jos pitää pidemmän tauon.
      No sitten vaan eivät sovi, jos olisin tiennyt miten joudun tappelemaan osaproteesien kanssa, olisin vedätyttänyt kaikki pois.

      Omat hampaat on aina omat ja proteesien kanssa tulee ongelmia, vaikka minunkin mielestäni niillä on helppo syödä ja puhua. En vaan tajua miten hammaslääkäri käyttää tukihampaana hammasta joka on osittain irti.
      Ja minä tyhmä luotin siihen, että lääkäri tietää mitä tekee.
      Nyt jos tämä hammas vedetään pois, näihin metallirankaisiin ei saa lisättyä hammasta ja uusien hakkiminen edessä.

      Tämä kommentointi siksi, että muistakaa tarkista, kysyä ja epäillä jos teillä tukihampaassa pientäkin häikkää.

    • omia kokemuksia

      Minulle laitettiin parisen kuukautta sitten ylös osaproteesi jolla korvataan kaikki poskihampaat ja toinen kulmahammas. Ylhäällä osaproteesi istuu ilmeisesti paremmin koska siihen voidaan tehdä täysi kitalaki tukemaan. Osaproteesissani on myös koukku, mutta sillä ei taida olla mitään tekoa koska on hieman irti hampaasta. Pitäisi varmaan käydä näyttämässä mutta kun ei ole mitään vaivoja. Valitsin proteesiksi muovirunkoisen jotta siihen voidaan lisätä hampaita. Hammaslääkärin mielestä seuraava hammas joka lähtee on toinen etuhammas. Olen pitänyt osaproteesia sitkeästi pesua lukuunottamatta suussa ja nyt ikenien aristaminen syödessä on jo hyvin vähäistä.

    • Carolin*69

      Muinllekin laitettiin edellissyksynä ylös osaproteesi, jossa on toisella puolen 2 ja toisella puolen 3 poskihammasta. Kyseessä on sellainen akryylinen jossa on koko kitalaki. Vähän outo oli aluksi, tai tuntui aika samanlaiselta kuin joskus nuorempana oikomiskojeet. proteesi on hampaissa kiinni metallikoukuilla minullakin. Olen itse 42v nainen ja vaikka aluksi vähän oudoksutti moisen härvelin saaminen niin olen sen jo hyväksynyt "ikääntymisen väistämättömänä merkkinä". :) Ja hammaslääkärinikin sanoi että on näitä muillakin nelikymppisillä.

      Se vaan vähän hirivttää kun tälläkin kirjoitellaan että osaproteesi on "saattohoito" omille hampaille että onko tosiaan niin? Tukihampaisiin on tullut jo hoitamisesta huolimatta reikiä joita on jo paikattu. Mutta mikä pahempaa huomasin äskettäni pari tukihammasta on jotenkin heiluvan oloisia! Menetänkö siis paina nekin? Onko tämä jo "menoa" kohti hampaattomuutta ja ihan täyttä kokoproteesia? Sellaista en tosiaan kuitenkaan vielä olisi valmis suuhuni ottamaan!

    • leskiN50v

      hei. minulta poistettin 9 hammmasta,molemin puolin ylhäätä ja alhaalta.Onko kellään osproteesia ylhäällä ja alhaalla.pysyvätkö ne hyvin ja onko niitä epämukava pitää

    • proteesi ylhäällä

      Minule laitettiin pari kuukautta sitten osaproteesi ylös. Osaproteesilla korvataan lähes kaikki poskihampaat (yhdestä on jäljellä juuri ja pieni osa kruunua) ja toinen kulmahammas. Ainakin minulla proteesi pysyys jopa liiankin tiukasti paikoillaan. Kun otan proteesia pois, pitää auttaa kielellä imaisemalla. En ole ainakaan vielä oppinut sellaista sormiotetta jolla proteesi irtoaisi helposti vain sormin. Toisaalta se on hyväksikin, syödessä proteesi istuu tiukasti paikallaan ja on omien hampaiden veroinen. Kivut ikenissä on laantunut jo aika hyvin, vain proteesin kulmahampaalla purressa aristaa hiukan. Pidän proteesia aina suussa, vain pesua verten otan sen pois. Ehkäpä siksi olen tottunut proteesiin näin nopeasti.

    • Mitä maksanee

      Hei ystävät,
      voisitteko kertoa mitä tällainen osaproteesi tulee maksamaan. Onko hintaeroa jos on muovi- tai rankaproteesi. Itselläni on jokin ratkaisu edessä, vielä en tiedä koska huomenna on hammaslääkäri. Näitä tarinoita lukiessa kyllä vähän hirvittää koko homma.

    • Mettal-li

      Mulla ollut 20v yläleuassa metallinen rankaproteesi.Korvaa takahampaat.
      Olen tyytyväinen. Nyt pitäis uusia ja pohjata.
      m 45vuotta

    • Neiti 46 v

      Itselläni on parhaillaan menossa urakointi yksityisellä hammaslääkärillä osaproteesin hankintaa varten.(rankaproteesi)
      Se mitä jäin miettimään että kuinka moni on laitattanut osaproteesin yksityisellä ja onko lopputuloksessa eroa verrattuna julkisen puolen osaproteesin hankintaan.

      • 15 14

        Kokemus vain julkiselta puolelta.
        Osaproteesi ei pysynyt yhtään paikallaan. Ihan käyttökelvoton.


      • omia kokemuksia
        15 14 kirjoitti:

        Kokemus vain julkiselta puolelta.
        Osaproteesi ei pysynyt yhtään paikallaan. Ihan käyttökelvoton.

        Kuten tuolla aiemmassa viestissäni kerroin, minulla taas julkisella puolella tehty osaproteesi pysyy liiankin tiukasti paikallaan.

        Taitaa olla melko yleistä ettei osproteesi aina pysy kunnolla paikallaan, tai sitä ei viitsitä käyttää. Minullakin lääkäri sanoi että kannattaa jättää etuhampaat jos kotona ei pidä proteesia. Itseäni on jälkeenpäin huvittanut tuo lausahdus kun proteesini on ollut suussani pesua lukuunottamatta laitosta lähtien jatkuvasti, ei ole tullut mieleenkään ottaa välillä pois.

        Eikös tuollaisen pysymättömän osaproteesin olisi voinut korjauttaa takuuseen. Minulle on tehty paikkauksiakin uudestaan takuuna veloituksetta julkisella puolella.


    • Pambja

      Sain eilen osaproteesin (akryyli) kun jouduttiin poistamaan neljä heiluvaa etuhammasta alaleuasta. Muuten istuu melko hyvin mutta hampaat ovat noin millin verran liian korkealla ja ottavat ylähampaisiin kiinni pureskellessa. Tämä kuuluu asiaan sanoi hammaslääkäri. Ne laskeutuvat kun ijen muuttuu kun hampaat ovat poissa. Kestää kuulemma pari kolme kuukautta. Sen jälkeen korjataan niiden asento.

      Puhumiseen osaproteesilla ei ollut mitään vaikutusta niin hyvin oli tehty. Tämä siis yksityisellä teetettenynä. Syöminen on ainakin vielä melko vaivalloista kun ei oikein voi pureskella kunnolla. Oletan kuitenkin että sekin ajan kanssa helpottuu.

      Hinta proteesille tuli 425 euroa ja hammaslääkäriin meni hieman yli tonni kun suussa oli muutakin hoitamista. Mielestäni olin pitkittänyt asiaa turhan kauan kun on näitä kauhujuttuja lukenut ja kuullut. Ei se ollutkaan mikään maailmanloppu ja onhan suuvärkki huomattavasti paremman näköinen. Uskaltaapi jopa hymyillä.

      • Kunnallisella_laitettu

        Kunnallisellakin puolella proteesit teetetään yksityisteknikolla, joten hinta on sama. Kokonaishinta on halvempi koska hammaslääkärin työn osuus on halvempi.


    • Anonymous91

      Minulle kans on tulossa osaproteesi ylös. Oma hammas on oma hammas, mutta toivon silti, että proteeseista tulisi hyvät, vaikka oma valintani olikin poistaa kaikki juurihoitoa vaativat hampaat. En tiedä onko tästä muille lohtua mutta itseäni olen koittanut jo ennen hampaiden poistoa lohduttaa sillä, että proteesi hampaat ei reikiinny, eikä tarvitse kärsiä hammas särystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe