Rasittava jalkapohjakipuilu

K.M.

Monta vuotta olen kärsinyt molempien jalkapohjien kivusta, olen töissä lypsykarjatilalla jossa siis saa olla jalkojen päällä ja liikkua koko ajan. Olen kokeillut monia eri pohjallisia ja ei mitään apua, myös kotona, jos seison pitkään jalkojen päällä jalkapohjat kipeytyy taas tuskalliseksi. Heti navetan jälkeen on äkkiä päästävä istumaan ja lepuuttamaan jalkapohjia. Olen aikoinaan työterveyslääkärille maininnut jalkapohjistani, katsoi vaan, ei edes nykinyt ja sanoi, että ei noissa ole mitään vikaa. Jalkapohjan kaari ei ota lattiaan kiinni, eli rakenteellisesti jalkapohjien pitäisi olla kunnossa. On myös aikoinaan otettu reumakokeet ja se oli negatiivinen. Ei muuten ole tutkittu. Jalkapohjat kipeytyy kantapäästä varpaisiin asti, kun ovat kipeimmillään, niin kävelen jaloilla "pökkelömäisesti" tai pelkästään päkiöillä, riippuu kivun voimakkuudesta. Jalkapohjat kun oikein rasittuu, niin tuntuu, että jalat olisi saatava kylmään veteen.
Kun mieheni kerran hieroi jalkapohjiani, niin toisen jalkapohjan kantapää ärtyi hieronnasta niin, että en meinannut kärsiä kävellä kantapäällä ollenkaan muutamaan päivään, kun painelin kantapäätä, niin sivussa oli todella kipeä kohta. Nilkoissa tai jaloissa yli päätään ei ole mitään vaivaa, pelkästään vain jalkapohjissa.

Tämä vaiva on todella tuskallista, monta vuotta tästä kärsinyt ja rahaa on palanut paljon erilaisiin pohjallisiin, olen kokeillut kalliita ja halpoja, eikä mitään hyötyä.
Olen perusterve, joten mistään sairaudestakaan ei kivut johdu.
Tämä on kyllä niin rasittavaa, välillä meinaa itku päästä tämän takia. Olen aina tehnyt seisomatyötä, joten jalat ovat kyllä tähän tottuneet. Mitähän ihmettä tämä voi olla? Hermoja jo raastaa tämmöinen! :(

Kiitos vastanneelle!

6

959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipuilija

eli plantaarifaskiitti saattaa olla kyseessä. Laitan saman vastauksen kuin tuossa toisessa aloittamassani keskustelussa.

Kalvojänteen tulehduksessa kovin kipu on kantapään etuosassa, mutta voi säteillä myös muualle (sivulle ja jopa pohkeeseen) sanoi lääkäri. Mulla se siis säteilee tuosta kantapään etuosasta myös jalan kaaren kohdalle sivulle ja ajoittain myös pohkeeseen. Lääkärin mukaan vain lepo, tulehduskipulääke pitempänä kuurina (mulla pronaxen 500mg), venyttely auttaa. Ja kortisonipiikit tarvittessa jos ei vielä edellä mainituilla helpotu. Luupiikki (kalkkeutuma) on vaarassa kehittyä jos tulehdus jatkuu pitempään.

Ja nyt sain tänään kokeiltavaksi myös tuon yölastan (ortoosi) niin on jänne venytettynä koko yön. Saa nähdä auttaako. Tuskin ainakaan heti.

Lisätietoja:

http://www.jalkojesiparhaaksi.fi/uutiset.html?a100=43

http://www.kookas.fi/articles/read/4740

Tosin on niitä muitakin kantapääkivun aiheuttajia (rasvapatjan tulehdus, hermopinne, rasitusvamma jne.). Kannattaa mennä vaan uudestaan lääkäriin ja vaikka vaatia kortisonipiikki jos ei muu auta. Tutullani pari piikkiä vei kivut pitkäksi aikaa. Lääkärit ei välttämättä ainakaan heti tarjoa kortisonipiikkiä, mutta pitää vaan vaatia ja sanoa, että muista konsteista ei merkittävää apua ollut. Ja sillä saa helpotuksen heti. Fysioterapiasta saattaa olla apua myös (jalkoihin erikoistunut eli podiatrinen fysioterapeutti).

• konstini

Minä olen saanut pidettyä "luupiikin" kivuttomana käyttämällä aina korkokenkiä, kotioloissakin. Lääkärin mukaan riittää muutamaa senttiä korkeampi korko aiemmin käytettyyn kenkään verrattuna. Lääkäri kielsi erityisesti kumisaappaiden käytön ilman silikonista luupiikin hoitoon käytettävää koroketta kantapään alla. Tuossa korokkeessa on pahimmassa kipukohdassa erivärinen pehmeämpää silikonia oleva osa. Tuntuu kovin selvältä että alkuperäinen kysyjä kärsii juuri tuosta plantaarifaskiittista koska käyttää kumisaappaita (liian matala korko ja jatkuvasti seisomassa).

• K.M.
        konstini kirjoitti:

Minä olen saanut pidettyä "luupiikin" kivuttomana käyttämällä aina korkokenkiä, kotioloissakin. Lääkärin mukaan riittää muutamaa senttiä korkeampi korko aiemmin käytettyyn kenkään verrattuna. Lääkäri kielsi erityisesti kumisaappaiden käytön ilman silikonista luupiikin hoitoon käytettävää koroketta kantapään alla. Tuossa korokkeessa on pahimmassa kipukohdassa erivärinen pehmeämpää silikonia oleva osa. Tuntuu kovin selvältä että alkuperäinen kysyjä kärsii juuri tuosta plantaarifaskiittista koska käyttää kumisaappaita (liian matala korko ja jatkuvasti seisomassa).

Kiitos paljon vastauksista! Käytän kumisaappaissa Sievin kalliita pohjallisia, kantapäitten kohdalla on paksumpi pehmuste, taitaa olla ehken silikoonia, pohjalliset tukee myös hyvin holvikaarta. Alkuun tuntuivat hyvälle ja ehkä hitusen auttaa kantapäihin, mutta sitten holvikaaresta alkaen varpaisiin asti koskee ja koskee.

Minulla ei ole myöskään ylipainoa, työ on hyvin fyysisesti raskasta ja liikkuvaa, joten liikakiloja ei pääse tulemaan. :) Joskus jalkapohjat ovat olleet niin kipeät, että ei ole kärsinyt edes painella taikka hieroa.
        Rullaan joskus tennispalloa jalkapohjien alla, joskus tuntuu aivan taivaallisen hyvältä ja joskus ei.

Jalkapohjani ovat siis olleet aika useamman vuoden tämmöiset, mitenhän jos tulehdustakin on ollut yhtä pitkään, niin pystyyköhän pitkittynyttä tulehdusta niin vaan nujertamaan. Olisin niin onnellinen jos pääsisin tästä riesasta eroon!! Saako luupiikin selville vain röntgenkuvalla? Täytyy rueta ottamaan yhteyttä taas työterveyslääkäriin, jospa saisin avun tähän ja pääsisin kivuista eroon.

Minua eniten hirvittää se, että jos jalkapohjistani löytyy jotain isompaa minkä takia joutuisin leikkauspöydälle.

• ent.emäntä
        K.M. kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista! Käytän kumisaappaissa Sievin kalliita pohjallisia, kantapäitten kohdalla on paksumpi pehmuste, taitaa olla ehken silikoonia, pohjalliset tukee myös hyvin holvikaarta. Alkuun tuntuivat hyvälle ja ehkä hitusen auttaa kantapäihin, mutta sitten holvikaaresta alkaen varpaisiin asti koskee ja koskee.

Minulla ei ole myöskään ylipainoa, työ on hyvin fyysisesti raskasta ja liikkuvaa, joten liikakiloja ei pääse tulemaan. :) Joskus jalkapohjat ovat olleet niin kipeät, että ei ole kärsinyt edes painella taikka hieroa.
        Rullaan joskus tennispalloa jalkapohjien alla, joskus tuntuu aivan taivaallisen hyvältä ja joskus ei.

Jalkapohjani ovat siis olleet aika useamman vuoden tämmöiset, mitenhän jos tulehdustakin on ollut yhtä pitkään, niin pystyyköhän pitkittynyttä tulehdusta niin vaan nujertamaan. Olisin niin onnellinen jos pääsisin tästä riesasta eroon!! Saako luupiikin selville vain röntgenkuvalla? Täytyy rueta ottamaan yhteyttä taas työterveyslääkäriin, jospa saisin avun tähän ja pääsisin kivuista eroon.

Minua eniten hirvittää se, että jos jalkapohjistani löytyy jotain isompaa minkä takia joutuisin leikkauspöydälle.

Se tehtiin yksilöllisesti terveyskeskuksessa ja pidin sitä aina jonkin aikaa päivälläkin.
        Kortisonipiikkejä kolme ja kipulääkettä.Sairaslomaa myös kahteenkin otteeseen.-Kesti silti puoli vuotta,
        mutta ihme kyllä,parani.Kylmägeeli auttoi myös,taikka ihan hevosten rivivoidetta...

• ämmä vaan
        ent.emäntä kirjoitti:

Se tehtiin yksilöllisesti terveyskeskuksessa ja pidin sitä aina jonkin aikaa päivälläkin.
        Kortisonipiikkejä kolme ja kipulääkettä.Sairaslomaa myös kahteenkin otteeseen.-Kesti silti puoli vuotta,
        mutta ihme kyllä,parani.Kylmägeeli auttoi myös,taikka ihan hevosten rivivoidetta...

Pehmeähköä vaahtomuovia.Leikkasin saksilla vanhasta patjasta.
        Jo alko helpottamaan.

• K.M.
        ämmä vaan kirjoitti:

Pehmeähköä vaahtomuovia.Leikkasin saksilla vanhasta patjasta.
        Jo alko helpottamaan.

Pehmeähköstä vaahtomuovistakin on kokemusta ;) Oli ihan ok, mutta ne menivät jo kahden päivän aikana niin littanaiksi ja uusia sai olla taas leikkaamassa. Alkoi tätä vaahtomuovia kulumaan niin reippaasti, että luovuin tästäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe