Seurusteltu 2v: Yksiö vai kaksio??

muuttamassa...99

Eli pyytäisin mielipiteitä, neuvoja ja kokemuksia. Ollaan seurusteltu 2 vuotta poikaystäväni kanssa. Nyt muutto alkaa olemaan ajankohtainen ihan iänkin puolesta, ollaan 20 v. Pitäisikö/kannattaisiko muuttaa erilleen vai yhteen?

Oon miettinyt tätä paljon. Yhteenmuutto saattais lähentää meitä ja vahvistaa suhdetta. Yhdessäasuminen myös koska täytyis pitää huolta myös toisesta ja suunnitella ja pitää yllä taloutta yhdessä. Se ois yhteistyötä koko asuminen. Lisäks toinen ois koko ajan lähellä ja tulis enemmän yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Yhdessä asumisessa on myös miinuspuolensa. Muuttovaihe saattaa aiheuttaa riitoja ja erimielisyyksiä. stressiä ja ahdistusta. Lisäks pelkään et tullaan "liiankin tutuiks" toisen kanssa...sit ei ole enää mitään yksityistä, omaa, jännittävää jos asutaankin yhdessä. Toisen näkemistä odottaa paljon enemmän jos toinen ei "pyöri jaloissa" muutenkin 24/7. Jos meillä ois erilliset vuokra-asunnot ni voitaishan me silti olla toistemme luona vaikka viikon ajan jos halutaan. Mut silloin ois joku omakin paikka mihin mennä, esim jos haluaa vaan omaa aikaa tai vaikka riidan tullen. Jos asutaan yhdessä ni ei ole mitään mihin mennä.

Lisäks oon ajatellu et vois olla ihan viisastakin muuttaa ensin omaan kotiin yksin. Opettelis ensin pärjäämään omillaan ja vastaamaan itsestään. Sen jälkeen vasta myöhemmin voitais pistää hynttyyt yhteen ja vastata vähän siitä toisestakin. Kun asumisen osaa ni vois keskittyä siihen yhdessäolemiseen kun osaa ne arjen rutiiniasiat.

Mitä ootte mieltä? Yksin vai erikseen?

Kiitän kovasti!

16

1482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykyään 43 V.

perustelit melko hyvin itsellesi miksi kannattaisi muuttaa erikseen omin asuntoihin. Seurustellahan voi silti ja asustella toistensa luonna. Itse muutin 20 v. pois ja yksin vaikka olin seurustellut liki kaksi vuotta tyttöystäväni kanssa. Aika oli ehkä kaikkein haasteellisin kehitykseni suhteen muuttua itsenäiseksi ja tulla omillaan toimeen. Jos nyt muutatte poikaystäväsi kanssa yhteen niin on riski että hän vain siirtyy äidin hoidosta sinun hoitoon. Hänenkin kannalta olisi parempi ensin aikuistua ja itsenäistyä ensin. 24 vuotiaana sittemmin erottiin tyttöystävni kanssa. Olimme viimeisinä vuosina kasvanneet ja kehittyneet niin erinlaisiksi kuin seurustelusuhteen alkuajoissa jolloin olimme näin jälkeenpäin ajatellen ihan lapsia. Virallisesti muutin ensimmäistä kertaan yhteen vasta 28-29 vuotiaana ja se sama suhde jatkuu edelleen näin 15 vuoden jälkeen. Voin näin rehellisesti myöntää että en olisi ollut tarpeeksi kypsä aikaisemmin yhteiseen perhe elämään ja vastuuseen kuten ei myöskään moni tapaamistani naisista. Sitoutuminen ja vastuunkanto voimistui vasta 27 vuoden ikäisenä. Nuorena yhteen muuttaneet tuttavani ovatkin sitten kaikki eronneet myöhemmässä vaiheessa. Elää nuoruus ilman liikaa sitoutumista koska kerran sitä vain ollaan nuori.
      Tämä tosi minun mielipiteeni mutta muuttakaa omiin asuntoihin ja kehittykää itsenäisiksi aikuisiksi. Vuosien varrella huomaatte kyllä onko teillä edelleen se sama henkinen taso ja yhteinen ajatusmaailma.

• aloittajap

Kiitoksia. hyvä vastaus. mietin noita juttuja varmasti, ennen kuin päätän.

• dsdsffds

jos et ole valmis muuttamaan yhteen seurustelukumppanisi kanssa niin sitten ette muuta :)

"Muuttovaihe saattaa aiheuttaa riitoja ja erimielisyyksiä. stressiä ja ahdistusta. " suhteissa tulee aina joskus jostain jokunen riita, jos epäilet että muuttoriita katkasee suhteenne niin sitten on turha edes yrittää vielä muuttaa yhteen jos haluat pitää kiinni kumppanistasi.

"Lisäks pelkään et tullaan "liiankin tutuiks" toisen kanssa...sit ei ole enää mitään yksityistä, omaa, jännittävää jos asutaankin yhdessä." vaikka asuu yhdessä puolison kanssa niin ei se tarkota sitä että pitää olla 24/7yhdessä. jos siis päätättekin muuttaa yhteen niin suosittelen kaksiota, siinä on kaksihuonetta(yllätys yllätys, kun kaksio on kyseessä :D)joten jos haluaa olla rauhassa niin toinen on toisessa huoneessa ja toinen toisessa. itse olen mieheni kanssa asunut nyt vajaat 4vuotta ja kyllä meillä on omat yksityiset jutut ja omat harrastukset eikä olla toistemme kanssa 24/7, vaikka asutaankin yhdessä. ja jännitystäkin löytyy vaikka yhdessä asutaankin.

"Jos meillä ois erilliset vuokra-asunnot ni voitaishan me silti olla toistemme luona vaikka viikon ajan jos halutaan. Mut silloin ois joku omakin paikka mihin mennä, esim jos haluaa vaan omaa aikaa tai vaikka riidan tullen. Jos asutaan yhdessä ni ei ole mitään mihin mennä" mietippäs tota ekaa lausetta, jos te meinaatte olla vuoroviikoinkin toisten luona niin eikö se ole sama että asut sen toisen kanssa? turhaan maksaa kahdesta asunnosta vuokraa jos aikaa vietetään vain toisessa. omaa aikaa saa kyllä kun sen kertoo toiselle tai lähtee vaikka kävelylle. ja jos tulee niin kyllä se nyt kannattaa selvittää eikä lähteä pakoon ja mököttämään muualle.

sulla tuntuu olevan kuvitelma että jos asuu yhdessä puolison kanssa, niin silloin ollaan yhdessä 24/7 eikä ole mitään omaa paikkaa eikä aikaa.

kirjotuksestasi päätellen, on kuitenki varmaan järkevintä että ette muuta yhteen vielä.

• 335

Jo se, että kysyt tuntemattomilta ihmisiltä neuvoja oman parisuhteesi etenemiseen, kertoo siitä ettette ole valmiita asumaan yhdessä tai ainakaan sinä et ole. Jos haluat asua yhdessä, tiedät sen ilman muidenkin neuvoja.

Yleisesti ottaen kannatan sitä, että ihminen opettelee ensin huolehtimaan itsestään yksinasuen ja sitten vasta miettii yhteisasumista avokin kanssa. Joskus on tietysti tilanteita, että voi olla järkevää muuttaa yhteen suoraan kotoa, mutta ne on sitten erikoistapauksia.

• vrgsh

Ehdottomasti erikseen! Mikään ei ole niin paha virhe kuin muuttaa niin sanotusti "äidin ja isän helmoista tyttöystävän hoiviin"! Tämä tuntuu pätevän erityisesti miespuolisiin! Edellä vastannut nelikymppinen mies antoi todella hyviä neuvoja, kuuntele häntä!

Opettele ensin omaa taloudenpitoa/toimeentulemista ennenkuin muutat poikaystävän kanssa yhteen. Itse olen jo päälle kolmekymppinen nyt perheellinennainen, mutta sinun iässäsi minulle oli itsestäänselvää muuttaa ensin omilleni YKSIN. Kyllä sitä perhe-elämää/parisuhdetta/yhdessä asumista ehtii harjoitella NIIN paljon myöhemminkin elämässä! Ensin täytyy itsenäistyä ennen kuin voi toisen kanssa alkaa perhe-elämää elelemään.

• awree

Monet ystäväni ovat tehneet niin, että asuneet esimerkiksi kuukauden yhdessä poikaystävänsä kanssa, ja sen jälkeen miettineet tuleeko pidempikestoisesta yhdessäasumisesta mitään. Perustelit kyllä todella hyvin molemmat kannat, ja mielestäni olet pohtinut kummastakin asioista oikeita asioita! Samaa mieltä olen edellisten kirjoittajien kanssa, että kun on oppinut ottamaan vastuun itsestään voi rueta ottamaan vastuuta myös muista ihmisistä!

Onko teillä mitään mahdollisuutta kokeilla tuota yhdessäasumista esimerkiksi parin kuukauden ajan? Se aika antaisi varmaan aika paljon selvyyttä tähän tilanteeseen.

Toivotan onnea ja tilanteen pikaista selviämistä! :)

• asdassdaasdasdasdasd

Lisäisin tohon yhdessä asumisen etuihin sen, että vuokra maksetaan puoliks. Ja sillä säästää rahaa johonkin muuhun. Mä en kyllä osaa muuten neuvoo, ku oon vasta 15v.

• Uskallusta!

Itse olen sitä mieltä että yhdessä asumalla näkee toimiiko suhde vai ei. Jos ei koskaan uskalla heittäytyä tosissaan niin ei voi voittaakkaan, eikö niin? En usko että erillään asuminen olisi kuitenkaan pidemmän aikavälin ratkaisu joten miksi ei suoraan hypätä täysillä suhteeseen ja katsoa johtaako se elinikäiseen kumppanuuteen. Olen muuttanut suoraan lapsuudenkodista nykyisen mieheni kanssa yhteen ja sillä tiellä olen edelleen, enkä ole katunut hetkeäkään! Mielestäni kyseinen ratkaisu kasvattaa hyvin ja tulee heti luotua yhteiset säännöt eikä tule ongelmaa siitä että molemmat ovat tottuneet tekemään asiat omalla tavallaan. Viisautta ja onnea päätökseesi!

• 43 v
        Uskallusta! kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että yhdessä asumalla näkee toimiiko suhde vai ei. Jos ei koskaan uskalla heittäytyä tosissaan niin ei voi voittaakkaan, eikö niin? En usko että erillään asuminen olisi kuitenkaan pidemmän aikavälin ratkaisu joten miksi ei suoraan hypätä täysillä suhteeseen ja katsoa johtaako se elinikäiseen kumppanuuteen. Olen muuttanut suoraan lapsuudenkodista nykyisen mieheni kanssa yhteen ja sillä tiellä olen edelleen, enkä ole katunut hetkeäkään! Mielestäni kyseinen ratkaisu kasvattaa hyvin ja tulee heti luotua yhteiset säännöt eikä tule ongelmaa siitä että molemmat ovat tottuneet tekemään asiat omalla tavallaan. Viisautta ja onnea päätökseesi!

20 vuotiaalla ei kuitenkaan ole asiat kunnolla vielä selkeytyneet ainahan tietenkin pääsee eroon onko sekään sitten järkevää huomattuaan ei homma 20 vuotiaana pelittänytkään.

• Itse pääp_le

Voi paskaläjä sinua ja näitä moraalittomia vastaajia, joilla omasta mielestään on korkea moraali. Eikö teillä sontaläjillä ole mitään muuta pohdittavaa kuin muuttaako asumaan jonkin typerän poika/tyttökaverin kanssa?

Seurustelun on alettava puhtaasti ja sitten vasta papin aamenen jälkeen muutetaan yhteen. Sitä eivät nämä nykyajan torvelot käsitä, vaan kaikki hymistelevät samaa sontaa henkisestä ajatusmaailmasta ja muusta korkealentoisesta, vaikka itsellä on asiat päin persettä!

• joo joo...

jälkeen huomataan heti ettei yhteiselo saman katon alla onnistu laisinkaan. Sinähän se torvelo olet. Huh, onko sinunlaisia vielä oikeasti olemassa?. Itse seurustelin 10 vuotta vaikka tosin 5 vuottakin olisi riittänyt siihen alttarille menemiseen. 50-70 luvuilla oli niin paljon onnettomia liittoja että onneksi senjälkeen on tullut mahdollisuus itse ratkaista asian ilman minkään torvelon ajatusmaailmaa.. Miten kohtelit omaa puolisoasi ja lapsiasi aikoinaan?. Miellestäsi juuri niin kuin pitää mutta ovatko puolisosi ja jälkeläisesi samaa mieltä? Saatanan torvelo...

• Itse pääp_le
        joo joo... kirjoitti:

jälkeen huomataan heti ettei yhteiselo saman katon alla onnistu laisinkaan. Sinähän se torvelo olet. Huh, onko sinunlaisia vielä oikeasti olemassa?. Itse seurustelin 10 vuotta vaikka tosin 5 vuottakin olisi riittänyt siihen alttarille menemiseen. 50-70 luvuilla oli niin paljon onnettomia liittoja että onneksi senjälkeen on tullut mahdollisuus itse ratkaista asian ilman minkään torvelon ajatusmaailmaa.. Miten kohtelit omaa puolisoasi ja lapsiasi aikoinaan?. Miellestäsi juuri niin kuin pitää mutta ovatko puolisosi ja jälkeläisesi samaa mieltä? Saatanan torvelo...

Täysi kusipää ajattelee tuolla tavalla. Tuo on juuri nykyajan holtittomuuden syy. Sinä itse olet sen alkuunpanijoita. Vielä kehtaat sanoa, että menit naimisiin 10 vuoden susiparina asumisen jälkeen. Ajatusmaailmasi on pimeintä mahdollista. Sinunkin asiasi ovat jo vuoden kuluttua päin persettä.

• joo joo....
        Itse pääp_le kirjoitti:

Täysi kusipää ajattelee tuolla tavalla. Tuo on juuri nykyajan holtittomuuden syy. Sinä itse olet sen alkuunpanijoita. Vielä kehtaat sanoa, että menit naimisiin 10 vuoden susiparina asumisen jälkeen. Ajatusmaailmasi on pimeintä mahdollista. Sinunkin asiasi ovat jo vuoden kuluttua päin persettä.

sanoa että menin naimisiin vasta 10 vuoden jälkeen. Ei sen takia että oli pakko mennä naimisiin mutta haluttiin pistää kunnon sukujuhlat pystyyn. Siitä on jo 6 vuotta joten herää torvelo. Vuosi meni jo aikoja sitten. Susipari ajattelu kuuluu kuten jo sanoin 50-70-luvun ahdasmielisille miesten (miksei myös naisten) ajatusmaailmaan. Yhteiselo mahdollisuus huomataan heti sen jälkeen kun muutetaan yhteen. Ei siinä alttarin kautta tarvitse mennä. Sinun ikäluokkasi meni ensin alttarille ennenkuin mutitte yhteen. Vaimot kärsi ja miehet eivät ymmärtäneet sitä koska maailmahan oli miesten eikä siinä naisilla juuri sanottavaa ollut. Minun vaimollani on vapaa mahdollisuus lähteä jos häneltä niin tuntuu. Helvetti mikä ahdasmielinen torvelo olet. Nähtävästi vaimosi vuosikymmenien jälkeen kuitenkin jätti sinut kun noin katkera olet. Tai sitten pahinta. Kuulut johonkin uskonlahkoon.

• 165

ainakin itselle kävi aikanaan niin että mies muutti minun luokseni mamman helmoista suoraan ja sen kylä huomasi.. passata sai ja äijä ei tehnyt mitään yhteisen talousen hoitamisen eteen. siis siivonnnut pyykännyt jne jne ei saanu edes likaisia sukkia pyykkikoriin .. sekin yksi syy eroon aikanaan. ei kaduta. nykyisen kanssa siivotaan yhdessä tai erikseen jne ja tää kodin hoito/huolto menee aika hyvin puoliksi, kaippa se munkin exä on nyttemmin aikuiseksi kasvanut ja osaa hoitaa itseään ja ei kuvittele että ne puhtaat sukat vaa ilmesty kaappiin jne jne.
      ihaninta oli kun olin kerran 2 viikon sukulais vierailulla ja pääsin kotiin ni sain ekana alkaa pesemään homeisia astioita ja pesemään jumalatonta pyykkivuorta kun herra ei ollu jaksanu oli töissä raskasta ja muuta viksua..

• kaverikas

Myö muutettiin kahden ja puolen vuoden seurustelun jälkeen yhteen. Mietittiin, että olisiko järkevämpää eka muuttaa omiin kämppiin ja sitten vasta samaan, mutta päädytiin samaan yksiöön kamamme kantamaan. Ja hyvin on toiminut.

Syynä yhteen muuttamiseen oli raha. Paremmin pärjää aina, jos on toinen tukena taloudellisesti ja henkisestikin. On seuraa ja oppii tuntemaan sen toisen. Hyvät ja pahat päivät oppii kestämään ja näkemyserot asioista kokemaan. Riidat ja kiukutukset sovitaan ja päivä paistaa. On pitänyt opetella hoitamaan omaa kotia ja asioita, eikä varmasti tule paapomisen oloa, kun molemmat tekee oman osan hommista. pitää siis pitää itse huoli, ettei tee hommia toisen puolesta, muuten ne joutuu tekemään aina.:)

Miun mielestä suhteen kestävyyden näkee vasta kunnolla sitten, kun ollaan asuttu kimpassa. Silloin varmasti näkee ne kaikki puolet siitä toisesta ja oppii luottamaan.

Yksiö vai kaksio? Tämä taasen riippuu ihan mieltymyksistä, asuntotarjonnasta, teidän taloudellisesta tilanteesta jne.. Eli päätös on yksin teidän.

• edjtj

Mielellään ensin omillen. Kyl se on eka osattava asua ittensä kanssa enneko pystyy toisen kanssa puljailemaan :) Ja imo eka täytyy se oma elämä rakentaa ja sitten vasta voi niitä mahdutella yhteen toisen kanssa. Äkkiä käy muuten niin että siiten on liiankin riippuvainen toisesta; "kaikki on yhessä tehty, ikinä tarvinnut yksin mitään osata".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe