Esikoulu?

50+

Kertokaa viisaat mitä nykyinen esikoulu auttaa lasta ensimmäiselle luokalle mennessä, omat lapseni ovat niin vanhoja että silloin ei ollut sellaista hömpötystä ja kohtalaisen mukavasti heillä koulu meni lukiota myöten. Oma mielipiteeni on että sekin vuosi kuuluisi lapselle leikkiä ja kavereita varten. ja jos joku lapsi on kiinnostunut lukemisesta tai laskemisesta , niin kyllä hän vanhempia "savustaa" että saa oppia minkä haluaa.

15

1912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti+4

Mun kaks vanhinta ovat käyneet eskarin ja molemmat viihtyivät hyvin. Ei siellä varsinaisesti opetella lukemaan, vaan tunnistamaan ja hahmottamaan kirjaimia. Matikassa on yhteen-ja vähennyslaskuja, esim. paljonko saat kaupassa rahasta takaisin, ihan perusjuttuja, joita6v on jo hyvä hallita. Luontoon ja Ympäristöön tutustutaan retkeillen ja leikkien. Numeroita, läksyjä ja kokeita ei ole. Paljon retkeillään, leikitään ja askarrellaan. Pääasia on oppia toimimaan ryhmässä ja antaa toisille työrauha.Ainakin meillä lapset olivat innostuneempia kuin jos olisi ollut pelkkää peruspäivähoitoa.

• Minttu

Olen itse ollut 2 kertaa eskarissa "TET:issä". Lapset leikkivät, piirsivät, kävimme kävelyllä ulkona, peuhasivat ulkona jne. Eli ihan normaaleja tarhajuttuja. Siellä leikin, piirsin, pelasin, puuhastelin pihalla lasten kanssa jne.
      Toisessa oli yhtenä päivänä joku eskarituokio (kesto ehkä tunnin), jolloin oli jotain eskaria.

Eli siis suurimmaksi osaksi ajasta oli kavereita ja leikkiä ja välillä joku eskarituokio.

• voi itku

jäänyt väliin,minttu.
        Lue esim. tämä oma lauseesi

"Toisessa oli yhtenä päivänä joku eskarituokio (kesto ehkä tunnin), jolloin oli jotain eskaria."

Ja kerro mitä tietoa kysyjä siitä saa.

• tarja

on hyvin koulumuotoinen,mutta lapset ovat siellä viihtyneet.Aamu alkaa vaille yhdeksän ja sinne mennään(peruskoulun tiloihin)reppu selässä kuin koululaiset konsanaan.Sieltä saa (lapset ovat halunneet) läksyjä lähinnä väritystehtäviä ja pisteestä pisteeseen tyylisiä noin kerran kuussa.Sieltä tulee todistus syksyllä ja keväällä.Kaikki lähes poikkeuksetta oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ja laskemisen alkeetkin.Jotenka eka luokan aloittaminen ei tunnu enää juuri miltään.Toisaalta tämä on hyvä asia,mutta juuri tuo lapsuuden lyheneminen on se miinus puoli.Täällä varsinkin kun ollaan siellä oikean koulun piirissä niin se koulu maailma hyppää jo tässä vaiheessa kuvioon.Poika kun oli vasta 5,8 kun alotti eskarin niin sillon se tuntu jotenkin julmalta,mutta tyttö oli sitten 6,7 niin tunne oli jo ihan toinen.No,lapset viihtyy se on kai pääasia,vaikka äitiä joskus hirvittääkin

• 50+

Että tuo ns. esikoulu on aikalailla venyvä käsite, olen seurannut mitä perhepäivähoitaja tekee hoitolastensa kanssa niin sehän varsinaista esikoulua sitten onkin. taitaa lastentarhoissa olla erillainen ajattelutapa tähänkin asiaan.

• tarja
        50+ kirjoitti:

Että tuo ns. esikoulu on aikalailla venyvä käsite, olen seurannut mitä perhepäivähoitaja tekee hoitolastensa kanssa niin sehän varsinaista esikoulua sitten onkin. taitaa lastentarhoissa olla erillainen ajattelutapa tähänkin asiaan.

se on tosi venyvä käsite.Itse olisin tuon pehmeämmän eli hoitopaikkojen esikoulu systeemin kannattaja,eli missä tehdään siinä hoidon lomassa niitä tehtäviä,mutta meillä se ei ole mahdollista.Tosin ei ole kyllä ihan varmaa käsitystä tuosta lastentarhasysteemistäkään muuta kuin mitä olen kuullut,mutta sen perusteella siitä jää tuo liika koulumaisuus pois mihin kerkee kyllä paneutua sitten eka luokalla.Reput,läksyt,arvostelut,välitunnit joka 45 min. välein paitsi yksi pitkä välkkä ruokailun jälkeen,reissuvihkot,monella yksin koulumatkat,hoitopaikka ongelmat....

• Sarkku

Mulla aloittaa poika kans eskarin nyt syksyllä ja saman ikäsenä kun sulla. Kuin on koulumaailma menny? Itse ajattelin sitten ensi keväänä laittaa koulutestiin. Madollisuushan on käydä kaksi vuotta eskaria jos on tarpeen. Kuulemma mieluummin niin, kuin että menee liian kypsymättömänä kouluun.

• tarja
        Sarkku kirjoitti:

Mulla aloittaa poika kans eskarin nyt syksyllä ja saman ikäsenä kun sulla. Kuin on koulumaailma menny? Itse ajattelin sitten ensi keväänä laittaa koulutestiin. Madollisuushan on käydä kaksi vuotta eskaria jos on tarpeen. Kuulemma mieluummin niin, kuin että menee liian kypsymättömänä kouluun.

ja tuo ikähän otetaan huomioon vielä eskarissa,elikkä kun tammikuussa ja joulukuussa syntyneillä on tosiaan se vuosi melkein ikäeroa,niin tämä kyllä huomioidaan jos on siihem tarvetta.Sitten ylemmillä luokillahan sitä ei enää huomioida.Poika oppi lukemaan siinä missä muutkin ja nyttemmin on jopa pieni nero matikassa,5 lk menossa.Minä en kuitenkaan niin paljon ollut huolissani että oisin minnekkään sen kummempaan koulukypsyystestiin laittanut,koska hän oli kuitenkin hyvin reipas ja innokaskin ja olihan siinä se neuvola tarkastus jossa katottiin nämä tärkeimmät tähän vaikuttavat asiat.Ja eskarihan oli ja on vielä nytkin vapaaehtoinen,olisin kenties ottanut pois kokonaan jos olis tullut eteen että lapsi ei vielä pärjää.Mutta hyvin meni.Onko sun pojalla sitten ilmenny jotain ettei pärjäis siellä?

• esikouluopettaja

Suurin hyöty esikoulusta on lapsille, joilla ei muuten ole paljoa kokemusta ryhmässä toimimisesta, esimerkiksi lapset,jotka ovat kotona tai perhepäivähoidossa. Lapset oppivat tulemaan toimeen erilaisissa tilanteissa erilaisten lasten kanssa. Esikoulussa on mahdollisuus vielä ohjata ja neuvoa ristiriitojen sovittelussa, kun työntekijöitä on useimmiten enemmän kuin koulussa ja lapsia vastaavasti vähemmän. Toinen tärkeä asia on opettaa lasta huolehtimaan itsestään ja tavaroistaan sekä pukeutumaan säänmukaisesti. Esikoulussa aikuinen kuitenkin huolehtii esim. unohtuneista hanskoista yms. jos lapsi ei itse huomaa. Opettajalla koulussa ei ole mahdollisuutta varmistaa, että kaikki 20 oppilasta muistavat kaikki tavaransa. Ainakin omassa kunnassani sekä siinä kunnassa,jossa olen työssä esikoulu ei noudata koulun 45 minuutin tunteja eikä muullakaan tavoin muistuta koulua, vaikka toiminta olisi koulun yhteydessä. Koulua lyhyemmät hetket, joissa lapset opettelevat kuuntelemista, keskustelua ja keskittymistä kuuluvat toki päivittäiseen toimintaan ja noin puolet lapsista oppii lukemaan, vaikka se ei varsinaisesti ole tavoitteena, vaan tutustutaan kieleen, kirjaimiin, tavuihin ja kirjallisuuteen sekä kartutetaan sanavarastoa. Matematiikka on numeroihin tutustumisen lisäksi vertailua, luokittelua ja sarjoittamista. Koululle jää kyllä runsaasti tekemistä, mutta useimmilla jää enemmän voimia opiskeluun, kun osaavat jo toimia ryhmässä ja oppiminen helpottuu, kun jaksaa keskittyä. Kyllä nykyisinkin on lapsia, jotka eivät käy esikoulua, mutta jos ei ole riittäviä sosiaalisia taitoja, kun aloittaa koulun niin pelkkä lukutaito ei takaa koulussa salviytymistä.

• 50+

Katsotaan sitten mitä tuo tullessaan muutos jota monet kunnat ja kaupungit ovat harkitsemassa, että päivähoito siirrettäisiin opetutoimen alaisuuteen. Tuleeko silloin uusia kasvatuksellisia tavoitteita päivähoitoon, vai jatketaanko samalta pohjalta eteenpäin.
        Aika näyttää!

• Nyyti
        50+ kirjoitti:

Katsotaan sitten mitä tuo tullessaan muutos jota monet kunnat ja kaupungit ovat harkitsemassa, että päivähoito siirrettäisiin opetutoimen alaisuuteen. Tuleeko silloin uusia kasvatuksellisia tavoitteita päivähoitoon, vai jatketaanko samalta pohjalta eteenpäin.
        Aika näyttää!

Tämän takia juuri itse vastustan päivähoidon siirtoa soiaalitoimesta opetustoimeen. Ainahan sanotaan, että mikään ei muutu. No, jos ei muutu, niin miksi sitten siirtämään? Itse epäilen, että koulumaisuus saattaa hiipiä päivähoidon puolelle, ja se on viimeinen juttu mitä nykytilanteeseen tarvitaan. Nimenomaan sosiaalisten taitojen korostaminen on oleellista niin eskarissa kuin päivähoidossa muutenkin, ja tässä ei koulu niin vahvoilla ole. Olen itse päiväkodissa töissä ja äskettäin pätevöitynyt eskariopeksi. Tässä koulutuksessa erityisesti painotettiin leikin ja kokonaisvaltaisen oppimisen merkitystä, ei siis "oppitunteja" tai muuta koulua.

• ihminen

Olen ainut lapsi, pidin kotona olemisesta yksinkin ja itsekseni leikkimisestä. En vain ollut ryhmiin viehtynyt lapsi. Kävin esikoulun, mikä tunti täysin turhalta instituutiolta - ei siellä mitään ryhmätaitoja oppinut.

Milloin lapsi oppii muka tulemaan itsensä kanssa jos puolivuotiaasta asti vain jatkuvalla syötöllä "ryhmäytetään"?

Nykyään ekaluokkalaisia paapotaan edelleen sen verran, ettei mitään mukaesikoulua oikeasti tarvita.

• sinulle!
        ihminen kirjoitti:

Olen ainut lapsi, pidin kotona olemisesta yksinkin ja itsekseni leikkimisestä. En vain ollut ryhmiin viehtynyt lapsi. Kävin esikoulun, mikä tunti täysin turhalta instituutiolta - ei siellä mitään ryhmätaitoja oppinut.

Milloin lapsi oppii muka tulemaan itsensä kanssa jos puolivuotiaasta asti vain jatkuvalla syötöllä "ryhmäytetään"?

Nykyään ekaluokkalaisia paapotaan edelleen sen verran, ettei mitään mukaesikoulua oikeasti tarvita.

Tyypillistä! MINÄ en saanut siitä mitään irti, joten se on ihan turhaa. Ota huomioon, että on sitten sellaisiakin lapsia, joista eskari on kivaa, ja joita se vie selkeästi eteenpäin. Vaikkei ryhmässä toimimista niin tärkeänä pitäisikään, niin on se eskari kuitenkin yksi kouluunmenoa auttava asia.

• 2+2äiti

meillä maaseudulla on eskari koulutoimen yhteydessä ja se on upea asia. ryhmää vetää lastentarhaopettaja apuopettaja ja päivä 9-13 sisältää leikkejä, pelejä, satuja, piirustusta,askartelua, ulkoilua, urheilua ja jonkin verran kirjainten, numeroiden, kuukausien ja viikonpäivien opiskelua.

tärkeintä eskarissa on oppia sosiaalisia taitoja: kuinka erimielisyydet selvitetään, miten ryhmässä käyttäydytään (puheenvuorot ja toisen kuunteleminen) rymässä ruokailu, keskittyminen omaan työhön ja työrauhan antaminen toisille.

ekaluokka on sitten paljon helpompi kun nämä asiat on jo hallinnassa. ekalla vasta alkaa luku- ja laskuopetus

• 25 v eskariopena

Nimenomaan leikki ja yhdessä tekeminen ovat esiopetuksen kulmakiviä, puhumattakaan kiinteästä ja avoimesta yhteistyöstä vanhempien kanssa! Esikoulu ei missään tapauksessa voi olla akateeminen instituutio, joka kieltäisi lapsuuden ominaisluonteen, luovuuden ja toiminnallisuuden tarpeet.

Se on parhaimmillaan myös turvaverkko lapsille ja perheille, joiden elämä ei mene kuin sadussa, vaan ilmenee erityisen tuen tarvetta. Ajoissa annettu tuki estää lasta saamasta suuria kolhuja itsetunnolleen. Erityisopettajat ovat tässä tärkeitä apuja. Tutkimuksissa on todettu lisäksi lasten hyötyvän matemaattisten alkeistaitojen harjoittamisesta esikouluiässä, ehkä jopa enemmän kuin kielellisten. Tällöin on kyse havainnointitaitojentukemisesta ja matemaattisen ajatteluun johdattelusta. Eskarin tulee olla lempeää herättelyä oppimaan, eikä huumoria, iloa yhdessä toimimisesta, pidä unohtaa. Sosiaaliset taidot, työskentelytaidot ja vastuuntunto itsestä ja omista tavaroista kehittyvät ryhmässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe