Vinkit

aloittelijat

Hyviä vinkkejä matkailuauton hankintaan tarvittaissiin ensikertalaisille, iäkkäämmälle pariskunnalle ja ympärivuotiseen käyttöön mutta pääasiassa keväästä syksyyn. Matkailua Lappi Norja ja ehkäpä Eurooppa kun kokemusta karttuu. Mielessä olisi noin 6m auto vm 02-05 jossa parivuode pitkittäin ja WC/suihkutila erikseen, mutta mietityttää minkä kokoisella koneella pärjäisi ettei hyytyisi. Kiitos jos kokeneemmat voisi-
vat kertoa kokemuksistaan niin helpottaisi tässä viidakossa ostajaa.

29

2485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Das gut
    • Ei asumiseen.....

riittävä peseytymis mahdollisuus, paljonko vettä viikossa, 80 litraa vai 300 litraa. mitä harrastetavaroita kuljetat, montako henkilöä? Riittääkö auton oma ilmastointi ? Haluatko leveillä ? Webasto ? jne.....
      Kukin makunsa mukaan......
      Itse ajoin tänä vuonna 58000km "retkipakulla", en yöpynyt yhtäkään kertaa "alueilla", kalastin, kävelin, nussin ja nautiskelin, mutta joka päivä olimme liikkeellä (2 henk.) Toreilla, tuntureissa, rannoilla, myös Monacossa, Nizzassa, jne......8,9 litraa satasella......pienet lauttammaksut (5998mm) Vain sinä päätät.....

• omat tarpeet?

ovat sinänsä aina yksilöitä, joita pitää harkita omien tarpeiden pohjalta. Kannattaa varata aikaa ja käydä vertailemassa ja katsomassa hyvinkin monessa paikassa. Kannattaa myös varautua käymään monilla paikkakunnilla vaikkapa koko eteläisen Suomen alueella. Hintoja kannattaa vertailla ja saman merkkisetkin ja lähes samanlaiset yksilöt ovat hyvinkin eri hintaisia eri paikkakunnilla. Pienimmällä moottoriversiolla ei ehkä kannata autoa hankkia, harmittaa myöhemmin. Vaikkapa näistä kannattaa aloittaa tutustuminen ja hakeminen: http://www.netticaravan.fi/ sekä http://www.nettikaravaani.com/

• tietoa hankkimassa

kirjastoon johon tulee Caravan -lehti ja katsella sen viimeiset vuosikerrat läpi. Tuosta ko. lehdestä löytyy mm. erilaisten asuntoautojen koeajojakin. Niistä voi olla apua ennen kuin alkaa itse katsella asuntoautoja käytännössä.

• monia merkkejä

alkuvuonna 2009 rekisteröidyimmät asuntoautomerkit olivat Suomessa: Dethleffs, Adria, Hobby, Burstner, Hymer ja LMC. Muiden merkkien myynti oli sitten jo pienempää. Eräs asiantuntija sanoi kerran, että jos hankkii auton myydyimpien merkkien joukosta niin ei paljon metsään mene. Niiden huolto ja varaosatoimitukset ainakin toimivat jollakin varmuudella. On kuitenkin huomattava, että käytetyt ovat aina yksilöitä. Ja makujakin on monia merkkien suhteen.

• karavaanari jopa jäsen

KUUSI METRIÄ jossa parivuode pitkittäin! Kyllä heti nousee sinne 6,4--6,9m.

• jäsen ja

Alle KUUSI METRIÄ autoja on kanssa. Ei nouse sitten sinne 6,4--6,9m.
        karavaanari jopa jäsen ei tiedä paljon.

• Per.Saukko
        jäsen ja kirjoitti:

Alle KUUSI METRIÄ autoja on kanssa. Ei nouse sitten sinne 6,4--6,9m.
        karavaanari jopa jäsen ei tiedä paljon.

Itse hakisin tällä kokemuksella Saksasta m-auton, säästöä tulee 10-20000€.
        Meillä pariskunnalla on kuusimetrinen Dethleffs Globebus pitkittäisvuoteilla ja olemme autoomme erittäin tyytyväisiä, Jyväs-Caravan huolehtii asiakkaistaan ja heidän autostaan kiitettävästi.

• Audi 100
        Per.Saukko kirjoitti:

Meillä pariskunnalla on kuusimetrinen Dethleffs Globebus pitkittäisvuoteilla ja olemme autoomme erittäin tyytyväisiä, Jyväs-Caravan huolehtii asiakkaistaan ja heidän autostaan kiitettävästi.

tällaisia http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/globebus-t1/Matkailuauto

• jäsen ja
        Per.Saukko kirjoitti:

Huolehtiiko Jyväs-Caravan kun ei sieltä, vaan Saksasta jos on ostettu ?

• aloitteleijat
        Per.Saukko kirjoitti:

Olemme harkinneet Saksasta hankkimista mutta luotettava välittäjä pitäis löytyä ja katsellaan nettikaravaanista päivittäin niin eiköhän se tässä talven aikana sopiva löydy. Kiitos vastanneille
        vinkeistä ja tietysti lisääkin oppeja voi antaa jos mieleen juolahtaa.

• kotiläksyt tehtävä
        aloitteleijat kirjoitti:

Olemme harkinneet Saksasta hankkimista mutta luotettava välittäjä pitäis löytyä ja katsellaan nettikaravaanista päivittäin niin eiköhän se tässä talven aikana sopiva löydy. Kiitos vastanneille

Saksasta tai ulkomailta hankittaessa: älä maksa mitään etukäteen maksettavia ns. ennakkomaksuja ja varausrahoja. Sellaisesta on heikkoja kokemuksia. Varmista myös itse etukäteen viralliset tuonti- ja rekisteröintiasiat ja vaatimukset Suomessa sillä useimmissa tapauksissa ostaja on itse maahantuoja ja vastaa näin ollen kaikesta virallisesta täällä päässä. Välittäjä ei vastaa, hän vain useimmiten "avustaa". Monesti välittäjämyyjien nettisivuilla olevat autojen kuvat ovat otettu saksalaisten myyjien varastoissa, ne eivät ole vielä Suomessa. Usein tuo kuva on vielä eri yksilöstä kuin mistä kauppa tehdään. Tämän vuoksi on todella suositeltavaa mennä itse paikan päälle Saksaan. Jos Suomessa pitää täydentää auton varusteita niin varmista itse missä sen voi tehdä ja voiko nimenomaan tuohon malliin jälkikäteen asentaa ko. varustetta esim. lämmityslaitteen osalta vai pitääkö lämmityslaite mahdollisesti vaihtaa. Tässä kohtaa ei kannata luottaa välittäjien yleisiin lauseisiin, että kyllä niihin voi. Kannattaa myös itse selvittää näin välttyy suuremmilta ongelmilta. Jos näkee vaivaa ja perehtyy asioihin niin tuonti voi olla kannattavaa. Välittäjiä on nimittäin hyvin monenlaisia.

• Per.Saukko
        kotiläksyt tehtävä kirjoitti:

Saksasta tai ulkomailta hankittaessa: älä maksa mitään etukäteen maksettavia ns. ennakkomaksuja ja varausrahoja. Sellaisesta on heikkoja kokemuksia. Varmista myös itse etukäteen viralliset tuonti- ja rekisteröintiasiat ja vaatimukset Suomessa sillä useimmissa tapauksissa ostaja on itse maahantuoja ja vastaa näin ollen kaikesta virallisesta täällä päässä. Välittäjä ei vastaa, hän vain useimmiten "avustaa". Monesti välittäjämyyjien nettisivuilla olevat autojen kuvat ovat otettu saksalaisten myyjien varastoissa, ne eivät ole vielä Suomessa. Usein tuo kuva on vielä eri yksilöstä kuin mistä kauppa tehdään. Tämän vuoksi on todella suositeltavaa mennä itse paikan päälle Saksaan. Jos Suomessa pitää täydentää auton varusteita niin varmista itse missä sen voi tehdä ja voiko nimenomaan tuohon malliin jälkikäteen asentaa ko. varustetta esim. lämmityslaitteen osalta vai pitääkö lämmityslaite mahdollisesti vaihtaa. Tässä kohtaa ei kannata luottaa välittäjien yleisiin lauseisiin, että kyllä niihin voi. Kannattaa myös itse selvittää näin välttyy suuremmilta ongelmilta. Jos näkee vaivaa ja perehtyy asioihin niin tuonti voi olla kannattavaa. Välittäjiä on nimittäin hyvin monenlaisia.

Juuri tuon linkin kaltaisia Globebuseja tarkoitin, kaikki senttiä vaille kuusimetrisiä, reilut säästöt silta- ja lauttamaksuissa Eurooppaan mentäessä, se pituusraja kun on useimmiten juuri kuusi metriä.
        Jyväs-caravanilla on oma korkeatasoinen huolto, minne kelpaavat kaikki m-autot.
        Auto on haettava Saksasta henkilökohtaisesti, tietää, mistä maksaa ja tunnetusta isosta liikkeestä tai suoraan tehtaalta.
        Autot on Eurooppa-varusteltuja, ei Suomeen tuoda millään tavalla vain Suomea varten varusteltua autoa. Varustelutasossa on tietysti eroja, on valittava omaan käyttötarkoitukseen parhaiten varusteltu auto.
        Paras linkki tarjonnan tarkasteluun Saksassa on mobile.de, minkä sivuston saa myös englannin kielisenä.
        Ei muuta kuin opiskelemaan ja miettimään omia tarpeita, lennot Saksaan ovat halpoja ja samalla reissuun voi yhdistää ensimmäisen karavaanarimatkankin, onnea etsintään!

• vaanari 1234
        Per.Saukko kirjoitti:

Tänä päivänä ei käytettyä kannata tuoda saksasta. Liikkeet suomessa hyvittävät käytetystä autosta sen minkä vastaava maksaa saksassa ja ja myyvät sen edelleen muutamaa tuhatta kalliimmalla.

Suomesta liikkeestä ostetulle kutakuinkin tuoreelle liikkeet antavat usein vielä takuun ja edes jollakin tavalla ottavat vastuun myymästään autosta. Lisäksi autoissa lähes poikkeuksetta kahdet renkaat ja lämpöverhot ym. ym.

Valikoima saksassa on huomattavasti laajempi ja jos asettaa tiukkoja kriteerejä oikean löytäminen suomesta voi olla vaikeaa. Itse etsimme todella pitkään puoli-integroitua, alle 7m ja takavetoista autoa pienillä kilometreillä, etuvetoisia olisi kyllä löytynyt, mutta takavetoisia ei vaan ollut.

Toki, jos etsii autoa jonka vuosimalli on 2006 tai uudempi hintaero saksalaiseen vastaavaan kasvaa ja tuonti on perusteltua, meidän 2002 mallisessa Ford alustaisen tuonti ei ainakaan rahallisesti olisi kannattanut.

• vaanari1234
        vaanari 1234 kirjoitti:

Tänä päivänä ei käytettyä kannata tuoda saksasta. Liikkeet suomessa hyvittävät käytetystä autosta sen minkä vastaava maksaa saksassa ja ja myyvät sen edelleen muutamaa tuhatta kalliimmalla.

Suomesta liikkeestä ostetulle kutakuinkin tuoreelle liikkeet antavat usein vielä takuun ja edes jollakin tavalla ottavat vastuun myymästään autosta. Lisäksi autoissa lähes poikkeuksetta kahdet renkaat ja lämpöverhot ym. ym.

Valikoima saksassa on huomattavasti laajempi ja jos asettaa tiukkoja kriteerejä oikean löytäminen suomesta voi olla vaikeaa. Itse etsimme todella pitkään puoli-integroitua, alle 7m ja takavetoista autoa pienillä kilometreillä, etuvetoisia olisi kyllä löytynyt, mutta takavetoisia ei vaan ollut.

Toki, jos etsii autoa jonka vuosimalli on 2006 tai uudempi hintaero saksalaiseen vastaavaan kasvaa ja tuonti on perusteltua, meidän 2002 mallisessa Ford alustaisen tuonti ei ainakaan rahallisesti olisi kannattanut.

on 6,9metrinen ja ainakin lauttamaksujen osalta kulkee pienemmällä hinnalla, suomen ja viron sekä suomen ja ruotsin välillä hinta nousee kun pituus ylittää 7m.

• eroja on olemassa
        Per.Saukko kirjoitti:

Juuri tuon linkin kaltaisia Globebuseja tarkoitin, kaikki senttiä vaille kuusimetrisiä, reilut säästöt silta- ja lauttamaksuissa Eurooppaan mentäessä, se pituusraja kun on useimmiten juuri kuusi metriä.
        Jyväs-caravanilla on oma korkeatasoinen huolto, minne kelpaavat kaikki m-autot.
        Auto on haettava Saksasta henkilökohtaisesti, tietää, mistä maksaa ja tunnetusta isosta liikkeestä tai suoraan tehtaalta.
        Autot on Eurooppa-varusteltuja, ei Suomeen tuoda millään tavalla vain Suomea varten varusteltua autoa. Varustelutasossa on tietysti eroja, on valittava omaan käyttötarkoitukseen parhaiten varusteltu auto.
        Paras linkki tarjonnan tarkasteluun Saksassa on mobile.de, minkä sivuston saa myös englannin kielisenä.
        Ei muuta kuin opiskelemaan ja miettimään omia tarpeita, lennot Saksaan ovat halpoja ja samalla reissuun voi yhdistää ensimmäisen karavaanarimatkankin, onnea etsintään!

poikkeavat usein Keski-Euroopassa ja Suomessa myynnissä olevissa samankin merkin malleissa. Suomessa myynnissä olevissa autoissa onkin usein lisävarusteena jo tehtaalla asennettu artic- tai talvipaketti. Tämä johtuu aivan luonnollisista ilmastollisista syistä. Kannattaa verrata ettei ylläty. Niitä samoja malleja voi nimittäin tilata eri varusteilla niin Suomeen kuin Saksaankin tai Italiaan. Keski-eurooppalainen ei usein tarvitse noita artic- tai talvipaketteja ja eipä hän niistä siksi halua maksaakaan tuhansia euroja.

• Audi 100
        aloitteleijat kirjoitti:

välittäjästä kerrottu hyvää, koskien saksan tuontia http://internetsivu.yritysopas.com/patuonti/

• älyätkö
        Audi 100 kirjoitti:

välittäjästä kerrottu hyvää, koskien saksan tuontia http://internetsivu.yritysopas.com/patuonti/

Monille tutuille on hänen tuomanaan tullut auto, matkailuauto tai vaunu. Kaikki ovat järjestään kehuneet saamaansa palvelua. Tuonti vehkeet ovat osoittautuneet käytössä odotusten mukaisiksi.
        Oman m-auton tuotin toisia kanavia myöten, joten omakohtaista kokemusta ei minulla hänestä ole.

Saksan, Belgian ja Itävallan seuduilla asuu suomalaisia autoalan tuntijoita, jotka tarjoavat palveluitaan omatoimisille auton hakijoille. Näistä, ja monista muistakin auton tuontiin liittyvistä asioista löytää tietoa aikaisemmista kirjoituksista palstan hakukoneella.

• PARISÄNKY
        vaanari1234 kirjoitti:

on 6,9metrinen ja ainakin lauttamaksujen osalta kulkee pienemmällä hinnalla, suomen ja viron sekä suomen ja ruotsin välillä hinta nousee kun pituus ylittää 7m.

MIELESTÄSI TÄRKEIN KRITEERI??? MONTAKO EUROOPPAREISSUA VUODESSA TEET?
        LYHKÄISISSÄ AUTOISSA ON YLEENSÄ KERROSSÄNKY TAKANA ELI VANHEMMAT JOUTUU ALKO-OVIIN NUKKUMAAN...JA PENSKAT TAAKSE.

• Vaanari 1234
        PARISÄNKY kirjoitti:

MIELESTÄSI TÄRKEIN KRITEERI??? MONTAKO EUROOPPAREISSUA VUODESSA TEET?
        LYHKÄISISSÄ AUTOISSA ON YLEENSÄ KERROSSÄNKY TAKANA ELI VANHEMMAT JOUTUU ALKO-OVIIN NUKKUMAAN...JA PENSKAT TAAKSE.

Parisänky pitkittäin, sohva pitkittäin ohjaamon takana oikealla, takaveto, siinä meille tärkeimmät. Loppusuoralla oli vaihtoehtoina 6,9 ja 7,5m pitkät autot joista se lyhyempi valittiin, nimenomaan siksi, että ulkomaanmatkoja tulee vuositasolla 4-6.

5 matkalla vuosittainen säästä tallinanlaivoilla on luokkaa 1000€ ja koska emme käytä leirintäalueita kotimaassa eikä ulkomaillakaan vaan yövymme "puskassa" ½m lyhyempi takaylitys madaltaa huomatrtavasti kynnystä ajaa tuntemattomille teille erämaahan.

Alkoviin on vaikea mennä nukkumaan kun sellaista ei ole ja auto ostettiin kahdelle käytettäväksi, ostakoon lapset omat autot jos sellaisen haluavat.

• Karolus51

Mekin oltiin viime kesänä ensikertalaisia ja ikääntyneitä, eikun suoraan itäiseen Eurooppaan vaan. Auto oli hieman vanhempi 5.5-metrinen ja ainakin yksi asia tuli selväksi. Mitä pitempään ajettiin, sitä paremmalta 2.5 l turboton moottori alkoi tuntua eli tyytyväisiä olimme, ettemme pienempään moottoriin haksahtaneet. Tatran ylitys ei tuottanut mitään ongelmia. Nyt uudemmassa autossa on 2.5 l turbomoottori ja WC/suihkutilat erilliset, tosin se suihkun käyttö jäänee varsin vähäiseksi kun ne asiat ovat leirintäalueilla yleensä hyvällä tolalla. Jos nuo asiat ovat teillä päällimmäisinä mitä mainitsitte niin auton hankinta ei ilmeisesti tuota suurempia ongelmia, itse hankin uusimman mahdollisen, jossa ei vielä ole juurikaan näitä nykyajan tietotekniikkavirityksiä, niiden kanssa voi matkalla olla vielä naimisissa kun kehno tuuri käy.

• tuomisen jaakko

Keväällä kävin lopunviimeksi itse hakemassa mökkiautoni, saksalaisen tuttavani avustuksella. Tutkailin toki myös suomalaisia avustajia, esim http://tuontiapu.com/ oli mielessä.
        Autoista /varusteista/hinnoista vs suomen vastaaviin on jos jonkinlaista polemiikkia. Itse katselin kuitenkin mobile.de sivustolta sopivan auton, sekä omankäytön , että rahapussin mukaan, ja kaupoille.
        Pari vaikeaa kohtaa oli hommassa, saada omat rahansa käteisenä suomen pankista pihalle. Toinen oli rekisteröinti, kun valinta osui autoon, joita ei ole ennetään suomessa, ja jolle ei ole maahantuojaa suomessa.
        No, mikään ei ole ylitsepääsemätöntä, ja auto saatiin rekisteriin.
        Haussa oli takavetoinen , "isohko" auto, jossa sisuskalut sopivassa järjestyksessä.Lisämausteina tietsti ilmastonnit ym herkut.
        Maksettu hinta oli 26000, suunnillen vastaavat suomessa noin 40000, samanlaista kun ei ole maahan tuotu.
        Lisä kustannukset olivat rekisetröinti kulut, lohkolämmppärin laitto ja MS rengas sarja (6 kpl) , jotta talvikäyttökin käy. Vaikka hyvin tuo olis menny kesärenkaillakin.
        Suosittelen saksasta hakua/tuontia, saapi sitä mitä haluaa.Eikä noita autoja valmisteta oikeasti "suomen olosuhteisiin" eriseen, samaa kamaa hihnalta tulee ulos.
        Ja jos takuiden kanssa on jotain ihmeteltävää, niin niitä näyttää olevan myöskin näissä "suomiautoissa".

• Audi 100
        tuomisen jaakko kirjoitti:

Keväällä kävin lopunviimeksi itse hakemassa mökkiautoni, saksalaisen tuttavani avustuksella. Tutkailin toki myös suomalaisia avustajia, esim http://tuontiapu.com/ oli mielessä.
        Autoista /varusteista/hinnoista vs suomen vastaaviin on jos jonkinlaista polemiikkia. Itse katselin kuitenkin mobile.de sivustolta sopivan auton, sekä omankäytön , että rahapussin mukaan, ja kaupoille.
        Pari vaikeaa kohtaa oli hommassa, saada omat rahansa käteisenä suomen pankista pihalle. Toinen oli rekisteröinti, kun valinta osui autoon, joita ei ole ennetään suomessa, ja jolle ei ole maahantuojaa suomessa.
        No, mikään ei ole ylitsepääsemätöntä, ja auto saatiin rekisteriin.
        Haussa oli takavetoinen , "isohko" auto, jossa sisuskalut sopivassa järjestyksessä.Lisämausteina tietsti ilmastonnit ym herkut.
        Maksettu hinta oli 26000, suunnillen vastaavat suomessa noin 40000, samanlaista kun ei ole maahan tuotu.
        Lisä kustannukset olivat rekisetröinti kulut, lohkolämmppärin laitto ja MS rengas sarja (6 kpl) , jotta talvikäyttökin käy. Vaikka hyvin tuo olis menny kesärenkaillakin.
        Suosittelen saksasta hakua/tuontia, saapi sitä mitä haluaa.Eikä noita autoja valmisteta oikeasti "suomen olosuhteisiin" eriseen, samaa kamaa hihnalta tulee ulos.
        Ja jos takuiden kanssa on jotain ihmeteltävää, niin niitä näyttää olevan myöskin näissä "suomiautoissa".

Etkö ole ihan oikeasti huomannut, että sekä vaunuja että m-autoja valmistetaan eri lämmitysjärjestelmillä ja vielä Trumaticin osalta eri tehoisilla lämmittimillä. Kyllä niitä valmistetaan ns. pohjolanilmastoon soveltuviksi, koska saksalainen ei maksa tuhaan lämmityspuolen varusteista joita hän ei tarvitse.
        Kesäautoa tai vaunua hankkivan ei tietysti tarvitse tätä asiaa pohtia.

• tuomisen jaakko
        Audi 100 kirjoitti:

Etkö ole ihan oikeasti huomannut, että sekä vaunuja että m-autoja valmistetaan eri lämmitysjärjestelmillä ja vielä Trumaticin osalta eri tehoisilla lämmittimillä. Kyllä niitä valmistetaan ns. pohjolanilmastoon soveltuviksi, koska saksalainen ei maksa tuhaan lämmityspuolen varusteista joita hän ei tarvitse.
        Kesäautoa tai vaunua hankkivan ei tietysti tarvitse tätä asiaa pohtia.

Empä ole laittanut merkille, autoissa on mielestäni samaa 6 kw vekotnta käytössä.Eristeet samoja joka tapauksessa, on meinaan kysyttykin valmistajilta.

• Audi 100
        tuomisen jaakko kirjoitti:

Empä ole laittanut merkille, autoissa on mielestäni samaa 6 kw vekotnta käytössä.Eristeet samoja joka tapauksessa, on meinaan kysyttykin valmistajilta.

täältä niin varmimmin saat isolla trumalla, mutta saksassa on myös 4kw trumalla varustettuja ja tänne tilatessa saa aldenkin ja jopa nestekiertoisen lattialämmityksen. Toki näitä löytyy saksastakin ja ostajahan itse tetää mitä tarvitsee.

• älyätkö
        Audi 100 kirjoitti:

täältä niin varmimmin saat isolla trumalla, mutta saksassa on myös 4kw trumalla varustettuja ja tänne tilatessa saa aldenkin ja jopa nestekiertoisen lattialämmityksen. Toki näitä löytyy saksastakin ja ostajahan itse tetää mitä tarvitsee.

Saksassa myydään vuosittain 1-2% matkailuvälineistä Alde lämmittimellä, nekin erikois tilauksesta valmistettuja. Käytetyn Alde lämmittimellä olevan auton/vaunun löytäminen on melkein mahdotonta. Truman 6kW lämmiitimellä varustettua kalustoa on paljon pohjois saksassa ja ylempänä vuoristossa asuvien käytössä. Tuollaisen matkailuvälineen löytää käytettynäkin suhteellisen helposti. Oman matkailuauton välittäjä osti "suoraan ajosta" yksityiseltä käyttäjältä, ilman muita välikäsiä.

• 10+14
        älyätkö kirjoitti:

Saksassa myydään vuosittain 1-2% matkailuvälineistä Alde lämmittimellä, nekin erikois tilauksesta valmistettuja. Käytetyn Alde lämmittimellä olevan auton/vaunun löytäminen on melkein mahdotonta. Truman 6kW lämmiitimellä varustettua kalustoa on paljon pohjois saksassa ja ylempänä vuoristossa asuvien käytössä. Tuollaisen matkailuvälineen löytää käytettynäkin suhteellisen helposti. Oman matkailuauton välittäjä osti "suoraan ajosta" yksityiseltä käyttäjältä, ilman muita välikäsiä.

Taas kerran ihmettelen mitä hyvää nähdään vesikeskuslämmityksessä.
        Truma kierrettää ilmaa ja kuivaa sen huomattavasti nopeammin kuin vesikeskuslämmitys.
        Suuttimia oiken säätämällä ja mahdollisesti jopa lisäämällä suutin lämmön saa tasaiseksi.

Asuntoautoilleja vaunuille kosteusvauriot ovt arkipäivaa ja varsinkin sellaisissa jotka seisovat kylminä viikolla ja joita lämmitetään viikonlopuksi, näistä enemmän ongelmia on vesikeskuslämmitteisissä.

Jos pitää peruslämpöä päällä läpi talven ongelmia kosteuden kanssa tulee huomattavasti vähemmän kuin jos lämmittää vaunua/autoa satunnaisesti ja ainoastaan lyhytä, parin päivän, jaksoja kerrallaan

• älyätkö

Parhaan tuntuman omien tarpeiden tiedostamiseen saa vuokraamalla auton muutamaksi päiväksi käyttöönsä.
      Näin talviaikaan vuokra hinnat ovat kohtuullisia, ja useamman laisilla pohjaratkaisulla olevia autoja on helpompi saada käyttöönsä. Parin erilaisella pohjaratkaisulla varustetun vuokralla olleen auton jälkeen alkaa jo jonkinlaista tuntumaa olemaan siitä, minkälainen oman auton pitäisi olla.

Jos on mahdollista, kannattaisi valita vuokratut autot eri lämmitysmuodoilla varustettuna, että lämmitysmuotojen erot selviäisivät samalla kokeilulla. Alde vesikeskuslämmitys, ja Trumatic ilma(puhallin)lämmitys.

Useimmilla "kylmiltään" auton ostaneilla, on auto vaihtunut toiseen, paremmin omaan käyttöön soveltuvaan ensimmäisen vuoden aikana.
      Toisilla on ensi kokemukset olleet niin huonoja, että ovat lopettaneet harrastuksen heti ensi kokeiluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe