Jumalan laki ja Mooseksen kivisydäntaulut

Matt. 22. Kysymys suurimmasta käskystä

34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. [22:34-40: Mark. 12:28-34; Luuk. 10:25-28]
35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"

37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
[3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12]

Mooseksen laintauluista ei tällaista positiivista ajattelua löydy. eikä sitä kivitaulujen perään voisikaan
sijoittaa, toinen kun on lähinnä kieltolaki ja toinen on vapaaehtoisen rakastamisen laki.
Kuitenkin Jeesuksen tenttaamat hurskaat tunsivat tuon Jumalan lain: vain rakasta.

TOISENLAINEN LAINOPETTAJA EI OLLUT KAUKANA JUMALAN VALTAKUNNASTA

Mark. 12. Kysymys tärkeimmästä käskystä

28 Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?"
[12:28-34: Matt. 22:34-40; Luuk. 10:25-28]
29 Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.
[12:29,30: 5. Moos. 6:4,5 , 10:12,13]
30 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'

31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."
[3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19; Room. 13:9; Gal. 5:14; 1. Tim. 1:5; Jaak. 2:8]

32 Lainopettaja sanoi hänelle: "Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. [5. Moos. 4:35,39; Jes. 45:5,6,21]
33 Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit." [Ps. 40:7]

34 Jeesus näki, että hän vastasi viisaasti, ja sanoi hänelle:
"Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta."
Kukaan ei enää rohjennut kysyä Jeesukselta mitään.

Antti
toisenlainen lainopettaja

47

301

Vastaukset 47

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alex-kasi

Puhut väärin Jumalan antamista ohjeista (koska et nähtävästi voi hyväksyä niitä)..

a) Kenen taulut? ja kenen tahto?
      b) Kuka kirjoitti? ja kuka otti vastaan?

5. Moos. 5

'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.

"'Sinulla ei saa olla muita jumalia.

'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla.

Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*

'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.

"'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

'Älä tee aviorikosta.

'Älä varasta.

'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan.

'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.
      * * * * *

"Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. HÄN KIRJOITTI sanansa kahteen kivitauluun ja ANTOI taulut minulle..

Moos. 32:19
      Kun Mooses saapui leiriin ja näki sonnin ja villin karkeloinnin, hänen VIHANSA SYTTYI ja hän paiskasi taulut MURSKAKSI vuoren juurelle.
      * * * * * * *

2. Moos. 34:1
      Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin MINÄ KIRJOITAN niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit..

Noin siis Raamattu kertoo asiasta.. - ei ole sama kertomus kuin se mitä sinä yrität epätoivoisesti syöttää meille.. :)

Jos et usko Raamattuun kuin osittain niin sano se suoraan .. mitäs sitä kietelet..

alex

• mn-bv

Puhutaanko tässä kivitauluihin kirjoitetusta laista?
        Jer.31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,JOLLOIN MINÄ TEEN Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Eikö sitä kirjoiteta adventistisaarnaajan opetuksena! Sehän on täysin varmaa!
        TÄMÄ ON PERUSTAVAA luokkaa oleva asia!
        Adventismi kiistää Uuden Liiton toiminnan periaatteen. >>> 1. Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
        2. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
        3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
        4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
        5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
        6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
        7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.

Olet täysin etrehtynyt! TÄYSIN. Et tiedä uskon perustasta yhtään mitään.
        Luulet vain, että uskon saa järkeillen ja ihmisten opettamana. MUTTA OPETETTU USKO EI OLE OIKEAA USKOA!
        Oikea uskon sisältö tulee Herrasta eikä ihmisistä.
        TÄMÄ ei adventistia tyydytä.

2.Korinttolaiskirje:
        11:13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.

Kuka muu tekeytyy?
        Minä kysyn vaan!

• " Kenen taulut? ja kenen tahto? " - alex

Johan todistin ettei laintauluista löydy niitä lakia suurempia käskyjä - rakkauden kaksoiskäskyä, jota niin Jeesus
        kuin vanhan liiton laintuntija - toisenlainen kuin fariseukset ja kirjanoppineet - siterasivat ulkomuistista.
        Toki Jumana sormi nuo 10 sanaa kirjoitti, mutta Mooses ne välitti kansalle ja Jeesus musituttaakin ,että
        "sanoohan Mooseskin". Eihän Jeesus tentannut kirjanoppineita paljonkaan nisitä, viisi tai kuusi nuo
        mainitsivat, eikä Jeesus enempää tivannutkaan. Muistathan evankeliumeista. Sensijaan toisenlainen
        kirjanoppinut totesi Jeesukselle Jumalan lain olevan tuo rakkaduen kaksoiskäsky ja Jeesus sanoikin
        hänelle: sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta. Kyllä Mooseksen laintaulut täytyy pit¨ää, mutta se
        ei riitä alkuunkaan. Jos tässä oeln väärässä niin jo on kumma uuden liiton kannalta.
        Sitäpaitsi laintaulut ovat lakikansalle ja silelkin vain Jeesuksen päiviin asti. Vääryyttä ei saa silti tehdä.

Ps. 147:19
        Hän on ilmoittanut sanansa Jaakobille, käskynsä ja säädöksensä Israelille.
        Ps. 147:20
        Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!

"SUURIN NIISTÄ ON RAKKAUS" - Matt. 22.

34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. [22:34-40: Mark. 12:28-34; Luuk. 10:25-28]
        35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:

37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

Vaikka et löydä näitä kivitauluista niin tämä on kaiken aa ja oo. Et löydä niitä ensinkään Raamatusta,
        koska se oli salattua viisautta vanhan liiton aikaan, mutta et saa hylätä kahta suurinta käskyä vain siksi,
        että ne eivät löydy 10 käskyn kieltolaista.

• Raam.mies
        mn-bv kirjoitti:

Jer.31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,JOLLOIN MINÄ TEEN Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Adventismi kiistää Uuden Liiton toiminnan periaatteen. >>> 1. Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
        2. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
        3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
        4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
        5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
        6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
        7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.

Luulet vain, että uskon saa järkeillen ja ihmisten opettamana. MUTTA OPETETTU USKO EI OLE OIKEAA USKOA!

2.Korinttolaiskirje:
        11:13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.

Kuka muu tekeytyy?
        Minä kysyn vaan!

Jer. 3:16
        "Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy:
        'Missä on Herran liitonarkku?'
        Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata
        eikä uutta enää tehdä. [Jer. 31:33]

• optikko
        AnttiVKantola kirjoitti:

" Kenen taulut? ja kenen tahto? " - alex

Johan todistin ettei laintauluista löydy niitä lakia suurempia käskyjä - rakkauden kaksoiskäskyä, jota niin Jeesus
        kuin vanhan liiton laintuntija - toisenlainen kuin fariseukset ja kirjanoppineet - siterasivat ulkomuistista.
        Toki Jumana sormi nuo 10 sanaa kirjoitti, mutta Mooses ne välitti kansalle ja Jeesus musituttaakin ,että
        "sanoohan Mooseskin". Eihän Jeesus tentannut kirjanoppineita paljonkaan nisitä, viisi tai kuusi nuo
        mainitsivat, eikä Jeesus enempää tivannutkaan. Muistathan evankeliumeista. Sensijaan toisenlainen
        kirjanoppinut totesi Jeesukselle Jumalan lain olevan tuo rakkaduen kaksoiskäsky ja Jeesus sanoikin
        hänelle: sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta. Kyllä Mooseksen laintaulut täytyy pit¨ää, mutta se
        ei riitä alkuunkaan. Jos tässä oeln väärässä niin jo on kumma uuden liiton kannalta.
        Sitäpaitsi laintaulut ovat lakikansalle ja silelkin vain Jeesuksen päiviin asti. Vääryyttä ei saa silti tehdä.

Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!

37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

Vaikka et löydä näitä kivitauluista niin tämä on kaiken aa ja oo. Et löydä niitä ensinkään Raamatusta,
        koska se oli salattua viisautta vanhan liiton aikaan, mutta et saa hylätä kahta suurinta käskyä vain siksi,

Kyllä nuo kaksi suurinta käskyä löytyvät 10 käskyn laista. Avaa silmäsi Antti.

• risti-seiska
        Raam.mies kirjoitti:

Ilm. 11:19

" TAIVAASSA avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva LIITONARKKU voitiin nähdä..."

• alex-kasi
        AnttiVKantola kirjoitti:

" Kenen taulut? ja kenen tahto? " - alex

Laintaulut olivat "Mooseksen kivisydän taulut" - kun taas Raamattu kertoo että Ne olivat Jumalan kirjoittamat (ja jopa kahteen kertaan) ja että niissä on elämä. Muistan kuinka aikaisemmin kutsuit Jumalan lakia "kieltolaiksi" - koko kirjoittelusi osoittaa suurta ymmärtämättömyyttä, ei muuta.

Mieti hetki (jos se nyt ei ole liianb näyryyttävää) Olisiko KIVISYDÄMMISTÄ sanoa lapselleen esimerksi että älä hyppää katolta - siinä käy huonmosti.

Minusta se olisi RAKKAUDELLISTA ja oikein varoittaa lastaan.

Samalla tavalla meidän tulee ymmästää Jumalan antamat käskytkin - ne ovat oikeudenmukaisia ja rakkaudellisia ohjeita hyvään elämään..

Uskotko Raamattuun? Vai haetko sieltä vain tukea omille uskomuksillesi?

alex

• Kerro toki!
        optikko kirjoitti:

Kyllä nuo kaksi suurinta käskyä löytyvät 10 käskyn laista. Avaa silmäsi Antti.

" Kyllä nuo kaksi suurinta käskyä löytyvät 10 käskyn laista. Avaa silmäsi Antti. "

Sujuvasti se oikeamielinen lainoppinut ja Jeesus itsekin siteerasivat rakkauden kaksoiskäskyä.
        Sitä ei vaan löydy Vanhasta Testamentista lainkaan, ei ainakaan 10 käskystä, ei ujutettuna eikä lisättynä.
        Mooses oli lakimies, ei uudenliito nhengenmies, siinä selitys. Eihän hän luvattuun maahankaan päässyt.
        Sitäpaitsi Mosoes oli rikkonut "Älä tapa"-käskyä.

Jos tahdomme todella elämän sanoja kuunnella, on paree hylätä Mooses, kuten teki diakoni Stefanus ja
        ihan tosissaan alettava rakastamaan meitä kivittäviä vihamiehiä, Jeesuksen nimessä.

Mosoeksen säädöksistä löytyy senverran rakkautta, että oman kansan jäsentä (samanmielistä) tuli rakastaa.
        Jeesus teilasi senkin vähän rakkauden ja vaatii erityisesti vihamiestä rakastamaan. Miksikö? Selvä asia ....

Room. 5:10
        Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty. [Ef. 2:16; Kol. 1:20-22]

Annetaan AVK:n toistaa hyvä sanankohta, jota jotkut aivan turhaan hakevat laintauluista, mutta Jeesus
        sanoo, että rakkauden kaksoiskäskyä noudattava ei ole kaukana Jumalan valtakunnasta.
        Niin, puuttuu vain se, että vielä ottaa Jeesus-nimen sydämeensä; tulee uuden liiton alle.

*** TOISENLAINEN LAINOPETTAJA EI OLLUT KAUKANA JUMALAN VALTAKUNNASTA

Mark. 12. Kysymys tärkeimmästä käskystä

28 Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?"
        29 Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.
        30 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'

31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."
        [3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19; Room. 13:9; Gal. 5:14; 1. Tim. 1:5; Jaak. 2:8]

32 Lainopettaja sanoi hänelle: "Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän.
        33 Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit."

Antti
        toisenlainen lainopettaja ***

• alex-kasi
        mn-bv kirjoitti:

2.Korinttolaiskirje:

Kuka muu tekeytyy?
        Minä kysyn vaan!

Jumalan laki on "Jumalan oikeudenmukainen ja rakkaudellinen tahto" ja ikuinen.

Ihminen on erossa Jumalasta, synnin orjuudessa, ja kyvytön Jumalan lain (=on Jumalan tahdon) pitämiseen ja siksi kirouksen alla ja kuoleman kuoleman oma.

Jumalan Poika (Jeesus Kristus) piti Jumalan lain täydellisesti ja ei siis ollut kuolemaa ansainnut, mutta pahuus "pahat ihmiset" tuomitsivat ja tappoi hänet siitä huolimatta - nyt se tuomio millä Jeesus tuomittiin jää siksi niiden käyttöön jotka ovat syyllisiä mutta yhtä hänessä.. (Jeesushan ei sitä laintäyttäjänä tarvitse - sillä se joka elää Jumalan tahdossa ei ole kuolemaa ansainnut)..

Näin Jumalan laki Jeesuksen kautta (koska hän piti sen) pelastaa syntisetkin kuolemasta > elämään. Sen joka HALUAA kulkea Jumalan tahdossa - hän saa elää Pojan uhrin kautta..

Ei lakia poistattu, vaan tuomio joka oikeudenmukaisesti seuraa synnintekijää, poistettiin (sillä Jeesus kärsi jo tuomion) se poistettiin niiltä jotka HALUAVAT elää Jumalan tahdossa.

alex

• Tarkk'ampuja
        alex-kasi kirjoitti:

Laintaulut olivat "Mooseksen kivisydän taulut" - kun taas Raamattu kertoo että Ne olivat Jumalan kirjoittamat (ja jopa kahteen kertaan) ja että niissä on elämä. Muistan kuinka aikaisemmin kutsuit Jumalan lakia "kieltolaiksi" - koko kirjoittelusi osoittaa suurta ymmärtämättömyyttä, ei muuta.

Mieti hetki (jos se nyt ei ole liianb näyryyttävää) Olisiko KIVISYDÄMMISTÄ sanoa lapselleen esimerksi että älä hyppää katolta - siinä käy huonmosti.

Samalla tavalla meidän tulee ymmästää Jumalan antamat käskytkin - ne ovat oikeudenmukaisia ja rakkaudellisia ohjeita hyvään elämään..

alex

Nooh, tietysti se käsky löytyy 5.Moos.6:5, se että Jumalaa tulee rakastaa "koko sydämestään ja koko sielustaan ja koko voimastaan. Mutta se ei ole totta tosiaan 10 käskyssä vaan Mooseksen säädöksissä.
        Mutta jos joku löytää niin oikein hyvä sitten.

Hei! Abrahamin ollessa jo 99-vuotias, Jumala Kaikkivaltias vasta antoi hänelle käskkyn rakastaa Jumalaa
        kokok sydämestään.

1. Moos. 17:1
        Kun Abram oli yhdeksänkymmenenyhdeksän vuoden ikäinen, Herra ilmestyi hänelle ja sanoi:
        "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias. Vaella koko sydämestäsi minun tahtoni mukaisesti,

Tämän verran löytyy rakkauskäskyä -- ei laintauluistasi ollenkaan, mutta Mooseksen säädöksistä, siveyslaista..

3. Moos. 19:18
        Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.

Jeesus kumosi tuon vanhanliiton käskyn tällälailla täydentämällä:
        Matt. 5:43
        "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.'

Jeesus jatkaa: "Olkaa täydelliset"! Halleluja! Näin yksinkertaista se on, Jeesuksen ies on kevyt!! -->

44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,
        45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.

46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin?
        [Publikaanit olivat tullien ja verojen kerääjiä, jotka palvelivat vallanpitäjiä omaksi edukseen.]
        47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?

48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

Oh, hallelujah!

• olla näin
        Tarkk'ampuja kirjoitti:

Nooh, tietysti se käsky löytyy 5.Moos.6:5, se että Jumalaa tulee rakastaa "koko sydämestään ja koko sielustaan ja koko voimastaan. Mutta se ei ole totta tosiaan 10 käskyssä vaan Mooseksen säädöksissä.

Hei! Abrahamin ollessa jo 99-vuotias, Jumala Kaikkivaltias vasta antoi hänelle käskkyn rakastaa Jumalaa
        kokok sydämestään.

Kun Abram oli yhdeksänkymmenenyhdeksän vuoden ikäinen, Herra ilmestyi hänelle ja sanoi:
        "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias. Vaella koko sydämestäsi minun tahtoni mukaisesti,

Tämän verran löytyy rakkauskäskyä -- ei laintauluistasi ollenkaan, mutta Mooseksen säädöksistä, siveyslaista..

Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.

Jeesus jatkaa: "Olkaa täydelliset"! Halleluja! Näin yksinkertaista se on, Jeesuksen ies on kevyt!! -->

44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,
        45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.

46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin?
        [Publikaanit olivat tullien ja verojen kerääjiä, jotka palvelivat vallanpitäjiä omaksi edukseen.]
        47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?

Oh, hallelujah!

5.Moos.5:6-15. Eli ensimmäiset käskyt,jotka liityvät Jumalan rakastamiseen,täyttävät Jeesuksen vastauksen ensimmäisen osan: Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi,koko sielustasi ja koko voimastasi.

5.Moos.5:16-21. Eli loput käskyt,jotka liittyvät ihmisten väliseen rakkauteen,täyttävät Jeesuksen vastauksen toisen osan: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

• 23423423
        mn-bv kirjoitti:

2.Korinttolaiskirje:

Kuka muu tekeytyy?
        Minä kysyn vaan!

ja siksi emme sinua uskokaan.

• 234234
        Tarkk'ampuja kirjoitti:

kokok sydämestään.

Oh, hallelujah!

muka, että Vt opettaa omilla teoilla pelastumista???? noinko tyhmiksi te olette tulleet?????

• eremith
        alex-kasi kirjoitti:

Jumalan laki on "Jumalan oikeudenmukainen ja rakkaudellinen tahto" ja ikuinen.

Ihminen on erossa Jumalasta, synnin orjuudessa, ja kyvytön Jumalan lain (=on Jumalan tahdon) pitämiseen ja siksi kirouksen alla ja kuoleman kuoleman oma.

Jumalan Poika (Jeesus Kristus) piti Jumalan lain täydellisesti ja ei siis ollut kuolemaa ansainnut, mutta pahuus "pahat ihmiset" tuomitsivat ja tappoi hänet siitä huolimatta - nyt se tuomio millä Jeesus tuomittiin jää siksi niiden käyttöön jotka ovat syyllisiä mutta yhtä hänessä.. (Jeesushan ei sitä laintäyttäjänä tarvitse - sillä se joka elää Jumalan tahdossa ei ole kuolemaa ansainnut)..

Näin Jumalan laki Jeesuksen kautta (koska hän piti sen) pelastaa syntisetkin kuolemasta > elämään. Sen joka HALUAA kulkea Jumalan tahdossa - hän saa elää Pojan uhrin kautta..

Ei lakia poistattu, vaan tuomio joka oikeudenmukaisesti seuraa synnintekijää, poistettiin (sillä Jeesus kärsi jo tuomion) se poistettiin niiltä jotka HALUAVAT elää Jumalan tahdossa.

alex

Jeesuksen tuomitsivat kuolemaan/tappoivat! hehän olivat juutalaisia ylemmän-luokan Mooseksen antaman juutalaisen lain nodattajia, ja Jeesushan oli 10 käskyn lainrikkoja, rikkoi sabattikäskyn, ja vielä sanoi/kutsui Jumalaa Isäkseen, joka oli juutalaisten mielestä vieläkin räikemämpää kuin se, että kumoaa sabatti-lain.

On aivan eri asia elää Jumalan tahdossa, kuin, että seurata ihmisten tekemää lakia, joka rikkoo käytännössä itse Jumalan tahdon, kuten juutalaiset tekivät tuomitessaan Jeesuksen kuolemaan, ja sitä he olivat tehneet koko ajan, vainoamalla Jeesusta tappaakseen hänet kivittällä, missä he hänet kulloinki kohtasivat. Juutalaiset eivät sietäneet hengellistä ikuisuudest tullutta taivaallista oppia joka oli täysinristiriidassa heidän materialistisen 10-käskyn lakiin perustuvan legalismin kanssa, joka on aivan kokonaan maallisen lain pohjalle, eli materialistiseen käytännön elämään säädetty lakikokoelma. Ja siksi juutalaiset katsoiva, että Jeesus rikkoi heidän jahven - eli kansallissankarinsa säätämää laki pykälää sabattia, ja kutsui Isäksi Jumalaa, joka ei ollut tästä maailmasta - siitä hengen maailmasta josta Jeesus Kristus itsekin oli.

Ei suinkaan Jeesus jahvea kutsunut isäkseen, vaan hänen todellinen Isänsä ei ollut ajallisesta maailmasta, vaan kaiken olemassaolon takana jonne ei persoonallisuus ulotu, Jeesuksen Isä oli elämän-
        henki jossa hän oli yhtä Isän kanssa. Joh.5:17-18. Ei kai Juutalaiset omaa lakiaan poista, eihän Suomikaan omaa lakiaan poista, eikö leikkaa? Mutta hengen laki on äärettömän paljon suurempi ja täydellisempi, kuin noin vajavainen 10-käskyn Mooseksen kirjoittama laki, äläkä väitä, että se ei ollut Mooseksen kirjoittama laki. Kyllä olisi sionukin syytä syventyä tutkimaan Uuden testamentin kirjoituksia ja siten päästä sisään niiden sisältämään henkiseen sanomaan, etenkin Vuorisaarnaan jonka sanoma on ainutlaatuista - "raamatun helmi".

• v.g.y.
        olla näin kirjoitti:

5.Moos.5:6-15. Eli ensimmäiset käskyt,jotka liityvät Jumalan rakastamiseen,täyttävät Jeesuksen vastauksen ensimmäisen osan: Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi,koko sielustasi ja koko voimastasi.

5.Moos.5:16-21. Eli loput käskyt,jotka liittyvät ihmisten väliseen rakkauteen,täyttävät Jeesuksen vastauksen toisen osan: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Oikein olet oivaltanut.
        Ja Jeesusta seuraten tulevat kaikki Jumalaa kohtaan oleva laki täytetyksi.
        Jeesuksen opetusten noudattaminen lähimmäisiä koskevan puolen.

5. Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
        6. Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?
        7. Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?
        8. Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
        9. mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

• sini-silmänen
        234234 kirjoitti:

muka, että Vt opettaa omilla teoilla pelastumista???? noinko tyhmiksi te olette tulleet?????

Galatalaiskirje:
        3:12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä."

Hebrealaiskirje:
        7:19 - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.

9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

• eremith kirjoitti:

Jeesuksen tuomitsivat kuolemaan/tappoivat! hehän olivat juutalaisia ylemmän-luokan Mooseksen antaman juutalaisen lain nodattajia, ja Jeesushan oli 10 käskyn lainrikkoja, rikkoi sabattikäskyn, ja vielä sanoi/kutsui Jumalaa Isäkseen, joka oli juutalaisten mielestä vieläkin räikemämpää kuin se, että kumoaa sabatti-lain.

On aivan eri asia elää Jumalan tahdossa, kuin, että seurata ihmisten tekemää lakia, joka rikkoo käytännössä itse Jumalan tahdon, kuten juutalaiset tekivät tuomitessaan Jeesuksen kuolemaan, ja sitä he olivat tehneet koko ajan, vainoamalla Jeesusta tappaakseen hänet kivittällä, missä he hänet kulloinki kohtasivat. Juutalaiset eivät sietäneet hengellistä ikuisuudest tullutta taivaallista oppia joka oli täysinristiriidassa heidän materialistisen 10-käskyn lakiin perustuvan legalismin kanssa, joka on aivan kokonaan maallisen lain pohjalle, eli materialistiseen käytännön elämään säädetty lakikokoelma. Ja siksi juutalaiset katsoiva, että Jeesus rikkoi heidän jahven - eli kansallissankarinsa säätämää laki pykälää sabattia, ja kutsui Isäksi Jumalaa, joka ei ollut tästä maailmasta - siitä hengen maailmasta josta Jeesus Kristus itsekin oli.

Ei suinkaan Jeesus jahvea kutsunut isäkseen, vaan hänen todellinen Isänsä ei ollut ajallisesta maailmasta, vaan kaiken olemassaolon takana jonne ei persoonallisuus ulotu, Jeesuksen Isä oli elämän-
        henki jossa hän oli yhtä Isän kanssa. Joh.5:17-18. Ei kai Juutalaiset omaa lakiaan poista, eihän Suomikaan omaa lakiaan poista, eikö leikkaa? Mutta hengen laki on äärettömän paljon suurempi ja täydellisempi, kuin noin vajavainen 10-käskyn Mooseksen kirjoittama laki, äläkä väitä, että se ei ollut Mooseksen kirjoittama laki. Kyllä olisi sionukin syytä syventyä tutkimaan Uuden testamentin kirjoituksia ja siten päästä sisään niiden sisältämään henkiseen sanomaan, etenkin Vuorisaarnaan jonka sanoma on ainutlaatuista - "raamatun helmi".

[][][] Jeesuksen tuomitsivat kuolemaan/tappoivat! hehän olivat juutalaisia ylemmän-luokan Mooseksen antaman juutalaisen lain nodattajia, ja Jeesushan oli 10 käskyn lainrikkoja, rikkoi sabattikäskyn, ja vielä sanoi/kutsui Jumalaa Isäkseen, joka oli juutalaisten mielestä vieläkin räikemämpää kuin se, että kumoaa sabatti-lain.

On aivan eri asia elää Jumalan tahdossa, kuin, että seurata ihmisten tekemää lakia, joka rikkoo käytännössä itse Jumalan tahdon, kuten juutalaiset tekivät tuomitessaan Jeesuksen kuolemaan, ja sitä he olivat tehneet koko ajan, vainoamalla Jeesusta tappaakseen hänet kivittällä, missä he hänet kulloinki kohtasivat.
        Juutalaiset eivät sietäneet hengellistä ikuisuudest tullutta taivaallista oppia joka oli täysinristiriidassa heidän materialistisen 10-käskyn lakiin perustuvan legalismin kanssa, joka on aivan kokonaan maallisen lain pohjalle, eli materialistiseen käytännön elämään säädetty lakikokoelma. [][][]

• sitä vaan
        risti-seiska kirjoitti:

Ilm. 11:19

" TAIVAASSA avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva LIITONARKKU voitiin nähdä..."

Todellakin, taivaassa avattiin Jumalan temppeli ja nähtiin LIITONARKKU,
        ENTÄ MITÄ TUO LIITONARKKU SISÄLTÄÄ?
        Hebr.9:4"...arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva,
        joka puhkesi lehteen sekä LIITON TAULUT."
        Tämä siis ilmestyskirjan mukaan, edellisessä jakeessa puhutaan(Ilm.11:18)
        että "...on tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat,
        sinun palvelijasi ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi,
        pienet ja suuret..." Ennen tuomiota näkyy siis liitonarkku, mitä luulette sen
        tarkoittavan? Kun vielä se on Jumalan temppelissä.

• Eskatologi
        sitä vaan kirjoitti:

Todellakin, taivaassa avattiin Jumalan temppeli ja nähtiin LIITONARKKU,
        ENTÄ MITÄ TUO LIITONARKKU SISÄLTÄÄ?
        Hebr.9:4"...arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva,
        joka puhkesi lehteen sekä LIITON TAULUT."
        Tämä siis ilmestyskirjan mukaan, edellisessä jakeessa puhutaan(Ilm.11:18)
        että "...on tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat,
        sinun palvelijasi ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi,
        pienet ja suuret..." Ennen tuomiota näkyy siis liitonarkku, mitä luulette sen
        tarkoittavan? Kun vielä se on Jumalan temppelissä.

Laki ei ole Jumalan lapsia varten! Joten on aivan luonnollista että liitonarkku näytetään Jumalan vihan ajan
        merkkinä jumalattomia kohtaan. Uskovien ei tule liitonarkun ja laintaulujen perään haikailla.
        Suolapatsaaksi muuttuu ken taakseen tähyilee ja laintauluja tai liitonarkkuja hapatteeksi oppiin ujuttaa.

Kristitty osannee olla tapapmatta ilman laintaulujakin. Laki tarvitaan siellä missä on rakkaudettomuus.

1. Tim. 1:9
        ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

Room. 3:21
        Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Uskoontulon jälkeen ....

"Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?'
        Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä. [Jer. 31:33]

• totuuden etsijä

ainakin lakia lukea osaa kuten yleensä juutalaiset konsanaan, ja yrittää niitä iskostaa kristittyihin, niinkuin juutalaiset rabbiinit Jeesus Kristuksen aikoina yrittivät "syöttää" omaa julmaa !0-käskyn lakiaan jopa Jeesuksen opetuslapsille, ja harhauttaa heidätkin pois Jeesus Kristuksen rakkauden evankeliumista. Mutta hepä ymmärsivät rabbiinien "yskän". Juutalaisten laki varmasti oli kansakuntien lakisäädöksistä julmin ja ankarin, mitä silloisessa maailmassa oli, heidän jumalansa oli ilmeisestikin verenhimoisin jumala, sapatin rikkoja piti kivittää kuoliaaksi, j,n,e.

• alex-kasi kirjoitti:

alex

Peruselevat käsitteesi olivat jostain ellenmaailmasta. Sillä siellä missä on rakkaus, siellä ei kieltolakia tarvita. Ja jos perheessä kovasti kielto- ja käskylappusia liimattaisiin jääkaapin oveen, niin rakkaus
        kylmenisi. Mutta kasvatuslaitoksissa joudutaan pelaamaan ankaruudella ja rangaistuksen uhalla.

Jeesus antoi uuden käskyn - että pitää rakastaa, varsinkin vihamiestä. Rakkaus luo viisautta.

kuin vanhan liiton laintuntija - toisenlainen kuin fariseukset ja kirjanoppineet - siteerasivat ulkomuistista,
        Mark.12:28-34 sekä Matt. 22:34-40.

Tämähän oli pääpointtini:
        "Kyllä Mooseksen laintaulut täytyy pitää, mutta se
        ei riitä alkuunkaan. Jos tässä olen väärässä niin jo on kumma uuden liiton kannalta.
        Sitäpaitsi laintaulut ovat lakikansalle ja silelkin vain Jeesuksen päiviin asti.
        Vääryyttä ei saa silti tehdä. Tuo moraalilaki pitää muidenkin kuin Israelin ottaa huomioon.

Vaikka et löydä näitä kivitauluista niin tämä on kaiken aa ja oo. Et löydä niitä ensinkään V.T.sta,
        mutta sinun täytyy alkaa rakastaa, henkilöön katsomatta.
        (Taisin vahingossa kirjoittaa viimeksi, ettei rakkauden kaksoiskäskyä löydy koko raamatusta, mutta
        toki Jeesus sen toi Uuteen Testamenttiinsa)

• eremith
        alex-kasi kirjoitti:

alex

Alex? Miksi sinä sen lapsen siine katolle viet, sitä vartenko, että saisit kertoa tollaisen älyttömän esimerkin - joka ei alkuunkaan käy vertauksesta tai esimerkistä. Eihän tuo vertaus sovi kuin kehitysvammaiselle, joka on henkisesti syystä tai toiseta jäänyt henkisesti invaliidiksi, joten uskoisiko hän kieltoasi. Niin siis tarkoitat, että tuo Mooseksen antama lakisäädös koski kuitenkin eettisesti ja moraalisesti hieman "jälkijunassa"olevaa kansan-osaa, jolloin Mooses ajatteli, että tälle porukalle täyty saada sellainen ankara laki, että me päästään siihen jahven lupaamaan maahan niin, ettei tämä kansa hävitä toinen toistaan aivan kokonaan. Olihan v aellus matkalla ollut kokoajan kovaa riidan nahistelua ja keskinäistä tappelua, ja tyytymättömyyttä, puutetta lähes kaikesta, kähvellettiin toinen toiseltaan, että pian olisi kansallinen sota käynnissä. Siksikin oli pakko laki saada ennenkuin kaanaan maalle saavuttaisiin ja jonka ankara laki varmistaisi, että sovussa perille sittenkin päästäisiin.

• toim.huom.
        alex-kasi kirjoitti:

alex

Matteuksen evankeliumi:
        5:21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
        5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'
        5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
        5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'

Kannatat ylläolevia ja pidät niitä oikeina?

Ja korvaavia väärinä?

Matteuksen evankeliumi:
        5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
        5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
        5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        11:22 Mutta minä sanon teille: Tyyron ja Siidonin on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin teidän.
        11:24 Mutta minä sanon teille: Sodoman maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sinun."
        12:6 Mutta minä sanon teille: tässä on se, joka on pyhäkköä suurempi.
        12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

Miksi te adventistit korostatte mitätöityjä käskymuotoja kun korvaavat ovat vielä varmempia?
        Etkö tunnusta Jeesuksen käskyjä oikeiksi kun tarvitset väliaikaiset muodot?

• Columbo.
        Raam.mies kirjoitti:

sillä laki on jokaisen sydämmessä.. sillä Jumala on kirjoittanut lakinsa jokaisen sydämmeen joka sen haluaa vastaan ottaa.

• Columbo.
        eremith kirjoitti:

niin miksi sitten Raamattu sanoo että he olivat pahoja?
        Jos luulet että lukemalla lakia tulee hyväksi tai pahaksi niin todetaan vain että olet aivan alussa uskosi yeillä. Jos yleensä olet edes alkanut sitä kulkemaan

• benedi=siunattu

pyhittäjä? Ketä oikein sanot rakastavasi kun suullasi ja teoillasi hänet kiellät!?

! Jos te minua rakastatte, te pidätte minun käskyni, ja ne eivät ole raskaat!....siinähän ne mukanasi kulkee, kun ne on uudessa liitossa sydämesi tauluun kirjoitettu!

Antti lihalla palvelee synnin lakia, eli sunnuntaita,...ja samalla tulee kaikki muutkin käskyt rikotuksi!

Syntyikö Antti tänne puhumaan valheen puolesta, vaiko totuuden puolesta?

Tiesikö Antti, ettei mikään valhe ole totuudesta!

• Wanha - kulkija....

On monen Antin tyylisen silmillä ja sitähän ei avaa muu kuin Pyhä Henki.

Näin on näreet, niin kauan potkii tutkainta vastaan kun ei ymmärrä sapatinkin syytä ja perustetta.

Tuossa Perheniemen sielunhoitoterapian valmistumisjuhlassa kuuntelin useampaa puheenvuoroa.
        Siinä tuli esille parantumiseen johtavat tapahtumat monella muodolla.

Kun siinä eräs alalla toimiva evästi valmistuneita, luki luomiskertomuksen sapattia myöten, ajattelin, silloin...

Nämä sapatinkieltäjät "täällä", kun eivät ymmärrä ihmisen sisäisen parantumisen ja hoitumisen prosessia, niin tällainen vänkhääminenhän se vastoin Jumalan sanaa on.

Jumala jo paratiisissa asetti sapatin ihmisen hyväksi parantumisen prosessiksi, sisäisen elämän hoitopäiväksi. Saamme levätä ruumiin puolelata, (Pyhän Hengen temmepli) ja sielun puolelta, Jumalan sanan kuulossa, jossa laki ja evanekliumi käy yhtä rinnan.
        Siihen prosessiin Jumala kutsuu kaikkia tulemaan, Pyhään kokoukseen.

Mutta vänkääjät opettavat, että vain liha tarvitsee lepoa ja paranemista, ei sydän ja sielu.

Henki joka meissä on ei pääse hoitumaan armoon ja rakkauteen.

Tällä sapatinkumoamisopilla kielletään jopa lähimmäisiltä pääsy, eli pakanoilta Isän vastaanotolle.
        Ei kuulla, mitä Isällä on asiaa, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, että yksikään joka häneen uskoo ei hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Sapatinpäivä on Pyhä. Se on Jumalallinen ja aikaan annettu ja joka viikko eletään edelleen sapatin jaksotusta. Sokeat eivät näe ja kieltävät lähimmäistäkään näkemästä tätä asian syvintä olemusta.

Se Sapatti huokuu syviä mittasuhteita ja jos sitä ei oteta vastaan, ei sitä edes ymmärrä ja näin ollen sokeat sokeita taluttaa ja lankeavat kuoppaan. Heillä on oma peite silmillä ja estävät näkemästä sitä alastonta, nälkäistä jne. tässä ajassa ja pelkään heidän saavan siitä tuomion, koska SANA tuomitsee heidät "jopa varoittaen", menkää pois Minun edestäni te laittomuuden tekijät, eli he jotka juuri esittivät Jumalalle, emmekä me kuitenkin tehty tahtoasi. Uskova joka luulee olevansa tiellä ei ollutkaan tiellä.
        Ja näin laittomuuden henki on jättänyt alastomuuteen ja nälkäiseksi ihmisen, koska Jumala ei ole saanut pukea armoonsa ja ruokkia sanalla ihmistä, koska ihminen elää vain sillä leivällä joka Isän suusta lähtee.

• Wanha- kirjoittaja.
        Wanha - kulkija.... kirjoitti:

On monen Antin tyylisen silmillä ja sitähän ei avaa muu kuin Pyhä Henki.

Näin on näreet, niin kauan potkii tutkainta vastaan kun ei ymmärrä sapatinkin syytä ja perustetta.

Tuossa Perheniemen sielunhoitoterapian valmistumisjuhlassa kuuntelin useampaa puheenvuoroa.
        Siinä tuli esille parantumiseen johtavat tapahtumat monella muodolla.

Kun siinä eräs alalla toimiva evästi valmistuneita, luki luomiskertomuksen sapattia myöten, ajattelin, silloin...

Nämä sapatinkieltäjät "täällä", kun eivät ymmärrä ihmisen sisäisen parantumisen ja hoitumisen prosessia, niin tällainen vänkhääminenhän se vastoin Jumalan sanaa on.

Jumala jo paratiisissa asetti sapatin ihmisen hyväksi parantumisen prosessiksi, sisäisen elämän hoitopäiväksi. Saamme levätä ruumiin puolelata, (Pyhän Hengen temmepli) ja sielun puolelta, Jumalan sanan kuulossa, jossa laki ja evanekliumi käy yhtä rinnan.
        Siihen prosessiin Jumala kutsuu kaikkia tulemaan, Pyhään kokoukseen.

Mutta vänkääjät opettavat, että vain liha tarvitsee lepoa ja paranemista, ei sydän ja sielu.

Henki joka meissä on ei pääse hoitumaan armoon ja rakkauteen.

Tällä sapatinkumoamisopilla kielletään jopa lähimmäisiltä pääsy, eli pakanoilta Isän vastaanotolle.
        Ei kuulla, mitä Isällä on asiaa, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, että yksikään joka häneen uskoo ei hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Sapatinpäivä on Pyhä. Se on Jumalallinen ja aikaan annettu ja joka viikko eletään edelleen sapatin jaksotusta. Sokeat eivät näe ja kieltävät lähimmäistäkään näkemästä tätä asian syvintä olemusta.

Se Sapatti huokuu syviä mittasuhteita ja jos sitä ei oteta vastaan, ei sitä edes ymmärrä ja näin ollen sokeat sokeita taluttaa ja lankeavat kuoppaan. Heillä on oma peite silmillä ja estävät näkemästä sitä alastonta, nälkäistä jne. tässä ajassa ja pelkään heidän saavan siitä tuomion, koska SANA tuomitsee heidät "jopa varoittaen", menkää pois Minun edestäni te laittomuuden tekijät, eli he jotka juuri esittivät Jumalalle, emmekä me kuitenkin tehty tahtoasi. Uskova joka luulee olevansa tiellä ei ollutkaan tiellä.
        Ja näin laittomuuden henki on jättänyt alastomuuteen ja nälkäiseksi ihmisen, koska Jumala ei ole saanut pukea armoonsa ja ruokkia sanalla ihmistä, koska ihminen elää vain sillä leivällä joka Isän suusta lähtee.

En huomannut sitä, että kohdistin sanat vahingossa Perheniemen opistoon, vaan tarkoitin täällä Suomi24 keskustelupalstoilla kirjoittaviin Sapatin kieltohengessä eläviin.

• En käsitä tuosta viestistäsi mitään, mutta viikonlopun viettämisestä ilmeisesti taitat peistä, benedi-siunattu.

Minä en puhu yleensä sunnuntaista koska se merkitsee auringonpäivää, sunday - vaan mieluummin pyhäpäivästä, sillä lepopäiväksihän se on pyhitetty kristinuskon läpitunkemissa maissa.
        Et kai sinäkään lauantaita pyhitä saturnukselle, vaikka se on saturday. Vaan sapatiksi sitä mieluusti kutsut.

Virallista tietoa sunnuntaista ... http://fi.wikipedia.org/wiki/Sunnuntai :

Roomalaisessa ja juutalaisessa kalentereissa sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä.
        Länsimaissa ja nykyisin laajalti muuallakin sunnuntai on perinteellinen viikoittainen lepopäivä ja samalla lakisääteinen pyhäpäivä.
        Kristittyjen pyhäpäivä

Useimmissa kristillisissä suuntauksissa (poikkeuksena seitsemännen päivän adventistit) sunnuntai on pyhäpäivä ja lepopäivä, koska Jeesus nousi kuolleista ensimmäisenä sapatin jälkeisenä, viikon ensimmäisenä päivänä.

• .....
        AnttiVKantola kirjoitti:

En käsitä tuosta viestistäsi mitään, mutta viikonlopun viettämisestä ilmeisesti taitat peistä, benedi-siunattu.

Minä en puhu yleensä sunnuntaista koska se merkitsee auringonpäivää, sunday - vaan mieluummin pyhäpäivästä, sillä lepopäiväksihän se on pyhitetty kristinuskon läpitunkemissa maissa.
        Et kai sinäkään lauantaita pyhitä saturnukselle, vaikka se on saturday. Vaan sapatiksi sitä mieluusti kutsut.

Roomalaisessa ja juutalaisessa kalentereissa sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä.
        Länsimaissa ja nykyisin laajalti muuallakin sunnuntai on perinteellinen viikoittainen lepopäivä ja samalla lakisääteinen pyhäpäivä.
        Kristittyjen pyhäpäivä

Useimmissa kristillisissä suuntauksissa (poikkeuksena seitsemännen päivän adventistit) sunnuntai on pyhäpäivä ja lepopäivä, koska Jeesus nousi kuolleista ensimmäisenä sapatin jälkeisenä, viikon ensimmäisenä päivänä.

Jumalan sana. Ok. Puolesi on Antti valinnut oikein suunsa tunnustuksella, kuten fariseukset.
        Sen puolesta kiivaillaan ja taistellaan. Se sanan perinnäissääntö, se kaikuu noissa sanoissa.

Isät pitävät, minäkin pidän ja siksi Jumalankin on se pyhitettävä, hmm...

Eli Jumalankin on kumarrettava luotua, tosin rakkaudessa kumartui kuolemaan asti, tosin pelastaakseen, pelastaakseen myös isien perinnäisopista, mitä mistäkin opista.

Nyt isät alkavat opettaa uutta perinnäissääntöä siinä, että aletaan siunata saman sukupuolen avioliitot.
        Niissäkin on omat Antit ja Riitat matkassa. He kumartavat sitten, kun isät ovat kumartaneet, mutta Jumala ei ole näin sanonut.

Kun Jumala ei ole näin sanonut, herää kysymykseen, miksi pitää kumartaa isien oppeja?

• ..... kirjoitti:

Jumalan sana. Ok. Puolesi on Antti valinnut oikein suunsa tunnustuksella, kuten fariseukset.
        Sen puolesta kiivaillaan ja taistellaan. Se sanan perinnäissääntö, se kaikuu noissa sanoissa.

Isät pitävät, minäkin pidän ja siksi Jumalankin on se pyhitettävä, hmm...

Eli Jumalankin on kumarrettava luotua, tosin rakkaudessa kumartui kuolemaan asti, tosin pelastaakseen, pelastaakseen myös isien perinnäisopista, mitä mistäkin opista.

Nyt isät alkavat opettaa uutta perinnäissääntöä siinä, että aletaan siunata saman sukupuolen avioliitot.
        Niissäkin on omat Antit ja Riitat matkassa. He kumartavat sitten, kun isät ovat kumartaneet, mutta Jumala ei ole näin sanonut.

Kun Jumala ei ole näin sanonut, herää kysymykseen, miksi pitää kumartaa isien oppeja?

Vastahan totesin etten vietä saturdaytä eli saturnuksenpäivää vaan lauantaita tai sapattia.
        Ja en vietä sundaytä eli auringonpäivää, enkä sunnuntaitakaan - vaan "pyhäpäivää".
        Ei se ole perinnäissääntö, sillä perinteisesti apostolit viettivät "ylösnousemuspäivää" tai
        "sapatinjälkeistä päivää" tai viikon ensimmäistä päivää" ja "leivänmurtopäivää".

Apt.20:7
        Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, ...
        Ap. t. 20:7
        Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää.

Siunattua sapatinpäivää kaikille ja samatin mentyä siunattua pyhäpäivää, kaikille!
        antti

• benedi=siunattu
        AnttiVKantola kirjoitti:

En käsitä tuosta viestistäsi mitään, mutta viikonlopun viettämisestä ilmeisesti taitat peistä, benedi-siunattu.

Kristittyjen pyhäpäivä

mitä ihminen täällä tekee, ja mikä suuntaus sillä on!!
        Antti sanokoon: " Minä seuraan Jeesusta, minne ikinä hän menee"
        Et kait sinä voi enää ryhtyä Jeesuksen tullessa, kun ukkonen jyrähtelee, maa vapisee, ja hoippuu kuin juopunut, ja salamat leimahtelevat,...selvittämään noita juttuja Jeesukselle:

Etkö muista? " Olkaa valmiit, minä tulen pian"....Et ikinä saa pelastusta valmiiksi, noilla lakisääteisillä
        pyhäpäivillä, ja sillä mitä joku kristillinen maistraattiin rekisteröitynyt suuntaus on mitäkin mieltä!

Antti, ihan oikeasti!! Avaa silmäsi,...seuraa Jeesusta, ja kun sen teet, niin jos se ei Häntä tyydytä, sano:
        Itsepä käskit sinua seurata, ja tein niin!

Ei sinua ole käsketty adventisteja seurata, ei hellareita, ei lutherin nimeä, jne.. vaan Jeesusta!

• benedi=siunattu kirjoitti:

mitä ihminen täällä tekee, ja mikä suuntaus sillä on!!
        Antti sanokoon: " Minä seuraan Jeesusta, minne ikinä hän menee"
        Et kait sinä voi enää ryhtyä Jeesuksen tullessa, kun ukkonen jyrähtelee, maa vapisee, ja hoippuu kuin juopunut, ja salamat leimahtelevat,...selvittämään noita juttuja Jeesukselle:

Etkö muista? " Olkaa valmiit, minä tulen pian"....Et ikinä saa pelastusta valmiiksi, noilla lakisääteisillä
        pyhäpäivillä, ja sillä mitä joku kristillinen maistraattiin rekisteröitynyt suuntaus on mitäkin mieltä!

Antti, ihan oikeasti!! Avaa silmäsi,...seuraa Jeesusta, ja kun sen teet, niin jos se ei Häntä tyydytä, sano:
        Itsepä käskit sinua seurata, ja tein niin!

Ei sinua ole käsketty adventisteja seurata, ei hellareita, ei lutherin nimeä, jne.. vaan Jeesusta!

[][][] Antti älä ikinä enää selittele
        benedi=siunattu 5.12.2009 14:53
        mitä ihminen täällä tekee, ja mikä suuntaus sillä on!! [][][]

Tulevathan tekomme seuraukset meitä vastaan vaikka Jeesus meidät vanhurskauttaisikin.
        Esimerkiksi, Herra ei takaa että välttyisimme AIDS:ilta jos toimimme siltä osin vastuuttomasti.
        Eikä Hän ennakkoon lupaa siitä noin vaan yks kaks parantaa. Kyllä väärien tekemisten aiheuttamasta
        väärästä suunnasta täytyy puhua. Ei pahantekijää vapauteta olemattomaksi vaan seuraukset ja tuomio on.

Ap. t. 24:15
        ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

Kuules, pikkupaavi benedi - ei tuo tarkoita että kaikki pääsisivät taivaaseen, sillä on kirjoitettu myös:

Dan. 12:2
        Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
        3 Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

TUTKIPA TOSISSASI ESITTÄMÄNI HISTORIATIETO NIIN AJATUKSESI TERVEHTYVÄT TÄLTÄ OSIN !

Kristittyjen pyhäpäivä

antti

• risti-seiska
        AnttiVKantola kirjoitti:

Tulevathan tekomme seuraukset meitä vastaan vaikka Jeesus meidät vanhurskauttaisikin.
        Esimerkiksi, Herra ei takaa että välttyisimme AIDS:ilta jos toimimme siltä osin vastuuttomasti.
        Eikä Hän ennakkoon lupaa siitä noin vaan yks kaks parantaa. Kyllä väärien tekemisten aiheuttamasta
        väärästä suunnasta täytyy puhua. Ei pahantekijää vapauteta olemattomaksi vaan seuraukset ja tuomio on.

ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

Kuules, pikkupaavi benedi - ei tuo tarkoita että kaikki pääsisivät taivaaseen, sillä on kirjoitettu myös:

Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
        3 Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

TUTKIPA TOSISSASI ESITTÄMÄNI HISTORIATIETO NIIN AJATUKSESI TERVEHTYVÄT TÄLTÄ OSIN !

Kristittyjen pyhäpäivä

antti

Kuka sen sunnuntain on pyhittänyt pyhäksi? Ei ainakaan Jumala, sillä Hän siunasi ja pyhitti sapatin pyhäpäiväksi. Eikä Raamatussa kerrota mitään, että Jumala olisi pyhittänyt Jeesuksen ylösnousemuspäivän, saatikka käskenyt meidän pitää sitä pyhänä.

Jos joissakin länsimaissa sunnuntai onkin "lakisääteinen pyhäpäivä", niin ei se ainakaan ole Raamatun Jumalan lakisääteinen pyhäpäivä. Ja Raamatun Jumalaanhan meidän on uskominen eikä perinteisiin.

• Saturday's
        risti-seiska kirjoitti:

Kuka sen sunnuntain on pyhittänyt pyhäksi? Ei ainakaan Jumala, sillä Hän siunasi ja pyhitti sapatin pyhäpäiväksi. Eikä Raamatussa kerrota mitään, että Jumala olisi pyhittänyt Jeesuksen ylösnousemuspäivän, saatikka käskenyt meidän pitää sitä pyhänä.

Jos joissakin länsimaissa sunnuntai onkin "lakisääteinen pyhäpäivä", niin ei se ainakaan ole Raamatun Jumalan lakisääteinen pyhäpäivä. Ja Raamatun Jumalaanhan meidän on uskominen eikä perinteisiin.

Rakastat "auringonpäivää"? Kaipa sitten myös toisen taivaankappaleen, saturnuksen, päivää (lauantai).

Mutta sapatinjälkeinen päivä on kristittyjen Pyhäpäivä

- -
        - -
        Kristittyjen pyhäpäivä
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sunnuntai

Niinsanottu sunnuntai ei ole kristityille sunday vaan pyhäpäivä, pidä se mielessäsi.
        Ja muista että jos pidät lauantaita (saturnuksenpäivää) ainoana kelvollisena lepopäivänä, silloin sinä
        tunnustat palvovasi sunnuntaita -- ei pyhäpäivänä -- vaan auringonpäivänä.

• lakia vai tapoja
        Saturday's kirjoitti:

Rakastat "auringonpäivää"? Kaipa sitten myös toisen taivaankappaleen, saturnuksen, päivää (lauantai).

Mutta sapatinjälkeinen päivä on kristittyjen Pyhäpäivä

- -
        - -
        Kristittyjen pyhäpäivä
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sunnuntai

Niinsanottu sunnuntai ei ole kristityille sunday vaan pyhäpäivä, pidä se mielessäsi.
        Ja muista että jos pidät lauantaita (saturnuksenpäivää) ainoana kelvollisena lepopäivänä, silloin sinä
        tunnustat palvovasi sunnuntaita -- ei pyhäpäivänä -- vaan auringonpäivänä.

Et vastannut, miksi sinulle sunnuntai on pyhä päivä. Kuka sen on pyhittänyt, sillä Jumalahan pyhitti ja siunasi sapatin, eli meidän nykyisen lauantaimme?

En löydä Raamatusta mainintaa, että Jumala olisi myöhemmin pyhittänyt ja siunannut jonkun muun päivän, ei edes Jeesuksen kuolleista nousemisen yhteydessä kerrota Jumalan pyhittäneen sapatin jälkeisen päivän. Miksi te niinsanotut "kristityt" ette noudata Raamatun Jumalan sanaa?

Ei tuo tunnu Raamatunmukaiselta selitykseltä, että "Länsimaissa ja nykyisin laajalti muuallakin sunnuntai on perinteinen ja viikottainen lepopäivä ja samalla lakisääteinen pyhäpäivä". Onhan niitä kaikenlaisia muitakin perinteitä, jotka eivät nojaudu Raamattuun, mutta ei niitä pitäisi liittää kristinuskoon.

• pikku paavi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kristittyjen pyhäpäivä

antti

Itsehän opetat: " Ettehän tekään tuomitse (nuhtele) muita kuin omaan piiriin kuuluvia, ulkopuoliset tuomitsee Jumala"!

Jos me ollaan piirissä, Opettaja Kristus on keskellä!

"Se, joka näkee veljensä tekevän syntiä, eikä häntä varoita, hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi"!
        Pois se, minusta, että minut nähtäisiin syylliseksi Antin synteihin!
        Mitä synti on? Se, on 10- käskyn lain rikkomista.

synnit, ja riidat ratkaistaan piirissä, ei sen ulkopuolella käräjätuvissa, näin Antti meitä opasti " henkiopas"?

• 2342342

väärässä.

Paavali sanoo, että rakkaus on lain täyttymys eli rakkauden kaksoiskäsky on se, mistä 10 käskyssä on kyse. Olet niin väärässä, että ihan kuvottaa. Puolustat saatanaa ja hänen kapinaansa Jumalan pyhää lakia vastaan.

• Raam.mies

Mooseksen ja Jumalan laki tappaa. Mutta rakkaus synnyttää elämää. Joten aivan päinvastaista kuin laki on rakkaus.

Room. 7:10
        ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman.
        Gal. 2:19
        Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle.
        Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

"Niin pysyvät nyt usko toivo ja rakakus joista rakkaus on suurin".

• IDENEB

Paavali sanoo, että rakkaus on lain täyttymys ja jatkaa perustelullaan ..

Room. 13:8
        Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne.
        Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

Mark 12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."

Kyllä pienemmätkin käskyt on huomiotava tietysti. Mutta ihan huomaamatta tulee oltua tappamatta ja
        varastamatta, kun rakastaa vihamiestään, eikä kadehdi häntä kuin Kain.

IDENEB

• eremith

kuin sinä, että täytyy jo yökkäämässä käydä! 10-käskyssä ei voi löytää aavistustakaan rakkaudesta "muukalaista kohtaan". 10-käskyssä nimenomaan painotetaan rakkaus-käskyä kohdistamaa vain omaan juutalaista kansaa kohtaan, sillä kaikki muut ympäristö kansat ovat jahve-jumalan vihollisia, niinhän adventisminkin näkemys on, että joka ei ole adventisti, eikä halua siksi tulla, niin se on adventismi jumalan vihollinen. Onko siinä Kristuksen rakkaudesta kysymys? on koska ymmärrykseni mukaan, juuri se sieltä täysin puuttuu, sillä heillä ei ole siinä mielessä lähimmäisiä muut kuin sapatin pyhittäjät ja jehovan 10 käskyn lain pitäjät, sikäli kuin edes niitäkään noudattavat.

• benedi=siunattu
        Raam.mies kirjoitti:

Mooseksen ja Jumalan laki tappaa. Mutta rakkaus synnyttää elämää. Joten aivan päinvastaista kuin laki on rakkaus.

ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman.
        Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle.
        Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

"Niin pysyvät nyt usko toivo ja rakakus joista rakkaus on suurin".

Ei kait ketään murhaajaa, myrkkypiikillä tapeta, ellei laki anna
        siihen valtuutusta!
        Lain kirjastahan se tuomari on katsonut, mikä tuomio pannaan täytäntöön!

Mutta jos kuolet Kristuksen kanssa pois laista, niin eipälaki enää sinua syytä, koska et tee enää
        lainrikkomuksia!

Olet kuollut lihallesi,...eli puukko ei enää heilu kädessä, siinä tarkoituksessa,...eihän lakia sellaisen kaverin kohdalla tarvita!

• IDENEB
        benedi=siunattu kirjoitti:

Ei kait ketään murhaajaa, myrkkypiikillä tapeta, ellei laki anna
        siihen valtuutusta!
        Lain kirjastahan se tuomari on katsonut, mikä tuomio pannaan täytäntöön!

Mutta jos kuolet Kristuksen kanssa pois laista, niin eipälaki enää sinua syytä, koska et tee enää
        lainrikkomuksia!

Olet kuollut lihallesi,...eli puukko ei enää heilu kädessä, siinä tarkoituksessa,...eihän lakia sellaisen kaverin kohdalla tarvita!

\\\ Ei kait ketään murhaajaa, myrkkypiikillä tapeta, ellei laki anna
        siihen valtuutusta! \\\

Mutta Paavali puhui hengellisistä asioista, hengellisestä kuolemisesta, laintuomio saavuttaa jokaisen ja
        siksi on paettava Kristukseen, Armonruhtinaaseen. Paavali kuoli muttei olemattomaksi vaan eroon Jumalasta,
        jotta voisi tulla oikeasti Jumalan yhteyteen, uskon kautta uudestisyntyneenä, rakkauden kaksoiskäskyä
        noudattekemaan ja siten maksamaan "rakkauden velkaa", ajatellen lähimmäisen parasta.
        Ja lähimmäinen ei tarkoita omaa napaa kuten se tarkoittaa lainvaatijoiden keskuudessa. Napansa kiillottamista.

ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]

Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

Voitonriemuista itsenäisyyspäivää kaikille itsepäisille ja omapäisille ja myös epäitsekkäille.
        Juu - myös epäitsenäisille eli Jeesuksen Kristuksen orjiksi tulleille kuten oli Paavali.

IDENEB

• pelle=pelle
        IDENEB kirjoitti:

siihen valtuutusta! \\\

Mutta Paavali puhui hengellisistä asioista, hengellisestä kuolemisesta, laintuomio saavuttaa jokaisen ja
        siksi on paettava Kristukseen, Armonruhtinaaseen. Paavali kuoli muttei olemattomaksi vaan eroon Jumalasta,
        jotta voisi tulla oikeasti Jumalan yhteyteen, uskon kautta uudestisyntyneenä, rakkauden kaksoiskäskyä
        noudattekemaan ja siten maksamaan "rakkauden velkaa", ajatellen lähimmäisen parasta.
        Ja lähimmäinen ei tarkoita omaa napaa kuten se tarkoittaa lainvaatijoiden keskuudessa. Napansa kiillottamista.

ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]

Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

Voitonriemuista itsenäisyyspäivää kaikille itsepäisille ja omapäisille ja myös epäitsekkäille.
        Juu - myös epäitsenäisille eli Jeesuksen Kristuksen orjiksi tulleille kuten oli Paavali.

IDENEB

IDENEBpelle onkin naispuolinen Antti Kantola, nimipelle.

• eremith kirjoitti:

kuin sinä, että täytyy jo yökkäämässä käydä! 10-käskyssä ei voi löytää aavistustakaan rakkaudesta "muukalaista kohtaan". 10-käskyssä nimenomaan painotetaan rakkaus-käskyä kohdistamaa vain omaan juutalaista kansaa kohtaan, sillä kaikki muut ympäristö kansat ovat jahve-jumalan vihollisia, niinhän adventisminkin näkemys on, että joka ei ole adventisti, eikä halua siksi tulla, niin se on adventismi jumalan vihollinen. Onko siinä Kristuksen rakkaudesta kysymys? on koska ymmärrykseni mukaan, juuri se sieltä täysin puuttuu, sillä heillä ei ole siinä mielessä lähimmäisiä muut kuin sapatin pyhittäjät ja jehovan 10 käskyn lain pitäjät, sikäli kuin edes niitäkään noudattavat.

[][][] 10-käskyssä ei voi löytää aavistustakaan rakkaudesta "muukalaista kohtaan".
        10-käskyssä nimenomaan painotetaan rakkaus-käskyä kohdistamaa vain omaan juutalaista kansaa kohtaan,
        sillä kaikki muut ympäristö kansat ovat jahve-jumalan vihollisia,
        niinhän adventisminkin näkemys on, että joka ei ole adventisti, eikä halua siksi tulla,
        niin se on adventismi jumalan vihollinen. [][][]

Eihän 10 käskyä rakkauteen viittaa lainkaan, vaan pikemminkin rakkauden puutteeseen, kun kieltoja tarvitaan.
        Mooseksen säädöksistä, siveyslaista, löytyy eremithin mainitsema rakastamisen käsky ksokien vain omia.
        Jos joku näkee tuossä käskynjaossa, 5.Moos.15., "rakasta vihamiestäsi", niin esittäköön sen meille tai vaietkoon iäksi. Jeesuskin totesi että hänen seuraajilleen ei riitä vain omien rakastaminen, vaan Isä
        TUNNISTETAAN SIITÄ ETTÄ LAPSET RAKASTAVAT ERITOTEN VIHOLLISIA!

3.Moos.19:18
        Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan,
        vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.

Matt. 5:43-47
        43
        [3. Moos. 19:8; 5. Moos. 23:6; Matt. 19:19]
        44
        Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,
        [2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9]
        45
        jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia.
        Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.

46
        Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? [Publikaanit olivat tullien ja verojen kerääjiä, jotka palvelivat vallanpitäjiä omaksi edukseen.]
        47
        Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
        48
        Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

antti

• benedi/pikku paavi
        IDENEB kirjoitti:

siihen valtuutusta! \\\

IDENEB

juosta syntisäkin kanssa, jos ei heitä syntisäkkiäselästään, ja palauta
        säkissä olleet tavarat oikeille omistajilleen, ja oikeille paikoilleen,,,ja anttekshan sä osaatkin jo sanoa, äiti neuvoi?

• Kun neljäs käsky Mosoeksen laissa sanoo, että kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta menestyisit,
      niin eihä ntuommoinen riitä uudessa liitossa, jossa Jeesus on uhrautunut ihmisen puolesta.
      Jotkut sanovat että rakakuskäsky on kätketty laintauluihin ja adventistien tapana onkin lukea sitä
      mitä ei ole kirjoitettu. "Rakasta! Rakasta isääsi ja äitiäsi" - se on uutta liittoa. Vähempi ei riitä.

Mitä et löydä vanhasta testamentista, sen löydät uudesta.

Mark. 12:30 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'

32 Lainopettaja sanoi hänelle: "Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän.
      33 Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit."

Antti
      toisenlainen lainopettaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      73
      1207
    2. 71
      1142
    3. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      70
      963
    4. 95
      869
    5. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      774
    6. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      49
      757
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimainen?
      Ikävä
      27
      695
    8. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      72
      659
    9. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      54
      656
    10. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      600
    Aihe