Samat virret toistuvat ja .......

Ärsyyntynyt

Miksi liian usein samoja virsiä.Samat virret toistuvat kirkossa usein, samoin hautajaisissa, häissä, ristiäisissä ja seuroissa. Syy on kanttoreiden ja pappien, jotka eivät ole viitsineet veisuuttaa ja opettaa kirkkokansaa veisaamaan. Esimerkiksi ehtoollisvirreksikin sopisi virsi 392, mutta ei ikinä veisata missään -miksi?
Sitäpaitsi ehtoollista on ihan turha pitää joka pyhä. Saarnat ovat liian lyhyitä ja kuivia kaperoita.
Kenen sielu saa niistä yhteiskunnan pohdiskeluista saa ravintoa. Aamu-iltahartaudet ovat yleensä yhtä tyhjän kanssa. Ei siitä kuulija kostu, jos joku naispappi mietiskelee mitä tänään laittaisi ruuaksi, tai mitä punaa laittaisi huuliinsa.
Kirkon tiedotuskeskuksesta tämä johtuu. Miksi he valitsevat aina samat liberaalipuhujat?
Kierrätykseen puhujat ja sassiin! Uskon että on vielä todella palavia sanan saarnaajia rukouksen kera. Mutta niiden puhuminen on kielletty. Tämä kansa tarvitsee kipeästi elävää sana Jumalan sanan selitystä Raamatusta, eikä turhia jaarituksi ja löpinöitä.

8

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhallinen

      sakramentit ovat kirkon sydän. Siksi messu ilman ehtoollista on vajaa.

    • Rippikirjoitus

      Ai jaa. Entäpä 100 vuotta sitten. Silloin vietettiin ehtoollista harvoin ja piti ihan ripittäytyä ennen ehtoolliselle menoa. Palataan vanhaan hyvään aikaan. Sana on se, joka eläväksi tekee rauhallisenkin.

    • lukkarinplanttu

      Jumalanpalveluksien virsivalikoima on yhä rikas. Mutta missä sitten vika? Katsos kun virsiä ei opi, jos niitä ei ikinä laula, eikä pelkästään jouluna ja pääsiäisenäkään kirkossa käymälläkään. Sitten omaiset haluavat toimituksiin tuttuja virsiä, ja niitä on keskimäärin viisi (no ehkä vähän enemmän). Valikoima on silloin aika suppea.

      Laulamaan oppii laulamalla, harva ihminen osaa nuotit niin sujuvasti että laulaisi vieraatkin virret sujuvasti.

    • Lehtolainen

      Itse laulan kuorossa ja meillä vaihtuu usein virsiä ja hengellisiä lauluja ja vaikka meidän kuoro ei ole mikään uskovaisten kuoro eikä seurakunnan kuoro vaan tavallinen nuoriso-sekakuoro Tällä hetkellä harjoittelemme joulukonserttiin virsiä me lauletaan luterilaisen kirkon virsikirjan virsiä

      • valmiiksi

        Pahasti mennään metsään jos vain 5 virttä veisuutetaan vaikkapa hautajaisissa, siis samoja. Suunitelkaa ihmiset itse omat hautajaisenne virsiä' ja musiikkia myöten.Silloin niistä tulee itsenne näköiset hengellisesti.
        Silloin omaisilla on paljon helpompaa. Tarvitsee vain toteuttaa. Kukaan ei elä tällä maan päällä kauaa. Elämä on todella lyhyt.


      • kirkkari
        valmiiksi kirjoitti:

        Pahasti mennään metsään jos vain 5 virttä veisuutetaan vaikkapa hautajaisissa, siis samoja. Suunitelkaa ihmiset itse omat hautajaisenne virsiä' ja musiikkia myöten.Silloin niistä tulee itsenne näköiset hengellisesti.
        Silloin omaisilla on paljon helpompaa. Tarvitsee vain toteuttaa. Kukaan ei elä tällä maan päällä kauaa. Elämä on todella lyhyt.

        antaa jokaiseen jumalanpalvelukseen 2-4 alku- ja päivän virsi- vaihtoehtoa. Monessa srk:ssa ainakin se päivän virsi ( ent graduaalivirsi) pitää valita näistä vaihtoehdoista. Yleensä myös alkuvirsi. Muita vaihtoehtoja voidaan sijoittaa sitten muihin jp:n kohtiin. Virsien vaihtelevuus riippuu tosiaankin aika paljon siitä, kuka virret valitsee. Joissain paikoissa ne valitsee aina liturgi, joissain kanttori, joskus taas virsilista laaditaan yhdessä. Oma kokemukseni on, että esim papin oma laulutaito monesti rajoittaa valintaa. Jos liturgi ei itse ole laulutaitoinen, hän monesti saattaa vierastaa vähänkin vaikeampia tai harvoin laulettuja virsiä, eikä siis käytä niitä. Kyllä kanttori voi aina ehdottaa muutoksia, itse teenkin niin, kun huomaan että valinnat alkavat mennä yksipuolisiksi.
        Valitettavasti tosiasia on, että nykyisin kirkkokansa ei enää laula tuttujakaan virsiä kuten vielä n 20 v sitten. en tiedä mistä se johtuu, vaikka toisaalta suomi on kuoro- ja karaokelaulajien luvattu maa. Pelätäänkö jonkinlaista leimautumista, jos julkisesti kirkossa kehtaa/uskaltaa laulaa? Edes konfirmaatioissa , joissa väkeä on meilläkin helposti useampi sata, ei veisuuta juurikaan kuule.
        Monta kertaa olen ollut hautajaisissa, joissa vainaja on jättänyt jälkeensä virsilistan, mutta josta omaiset eivät halua virsiä valita. Ei osata, ei tykätä, ovat niin synkkiä tms. Syy, miksi ihmiset valitsevat ne tutut virret hautajaisiin, on selvä. Tavallisesti suru on sen verran suuri, ettei mitään vähänkään vieraampaa jaksa edes ajatella, saatikka laulaa. Tuttu on turvallista ja läheistä. Kanttorina en yhtään tätä edes ihmettele ( vaikka myöntää täytyy, että joskus väsyn niihin samoihin, aina laulettuihin, mutta silloin pitää muistaa, että omaisille tilanne on aivan eri kuin työntekijälle ). Häitä varten seurakunnissa on melko yleisesti häämusiikin esittelykonsertteja, joissa soitetaan myös vihkivirsiä. Joissakin paikoissa hääpari saa listan, jossa on erilaisia ehdotuksia, joista voi valita. Netistä löytyy myös loistavia sivustoja.


      • Seurakuntapappi
        kirkkari kirjoitti:

        antaa jokaiseen jumalanpalvelukseen 2-4 alku- ja päivän virsi- vaihtoehtoa. Monessa srk:ssa ainakin se päivän virsi ( ent graduaalivirsi) pitää valita näistä vaihtoehdoista. Yleensä myös alkuvirsi. Muita vaihtoehtoja voidaan sijoittaa sitten muihin jp:n kohtiin. Virsien vaihtelevuus riippuu tosiaankin aika paljon siitä, kuka virret valitsee. Joissain paikoissa ne valitsee aina liturgi, joissain kanttori, joskus taas virsilista laaditaan yhdessä. Oma kokemukseni on, että esim papin oma laulutaito monesti rajoittaa valintaa. Jos liturgi ei itse ole laulutaitoinen, hän monesti saattaa vierastaa vähänkin vaikeampia tai harvoin laulettuja virsiä, eikä siis käytä niitä. Kyllä kanttori voi aina ehdottaa muutoksia, itse teenkin niin, kun huomaan että valinnat alkavat mennä yksipuolisiksi.
        Valitettavasti tosiasia on, että nykyisin kirkkokansa ei enää laula tuttujakaan virsiä kuten vielä n 20 v sitten. en tiedä mistä se johtuu, vaikka toisaalta suomi on kuoro- ja karaokelaulajien luvattu maa. Pelätäänkö jonkinlaista leimautumista, jos julkisesti kirkossa kehtaa/uskaltaa laulaa? Edes konfirmaatioissa , joissa väkeä on meilläkin helposti useampi sata, ei veisuuta juurikaan kuule.
        Monta kertaa olen ollut hautajaisissa, joissa vainaja on jättänyt jälkeensä virsilistan, mutta josta omaiset eivät halua virsiä valita. Ei osata, ei tykätä, ovat niin synkkiä tms. Syy, miksi ihmiset valitsevat ne tutut virret hautajaisiin, on selvä. Tavallisesti suru on sen verran suuri, ettei mitään vähänkään vieraampaa jaksa edes ajatella, saatikka laulaa. Tuttu on turvallista ja läheistä. Kanttorina en yhtään tätä edes ihmettele ( vaikka myöntää täytyy, että joskus väsyn niihin samoihin, aina laulettuihin, mutta silloin pitää muistaa, että omaisille tilanne on aivan eri kuin työntekijälle ). Häitä varten seurakunnissa on melko yleisesti häämusiikin esittelykonsertteja, joissa soitetaan myös vihkivirsiä. Joissakin paikoissa hääpari saa listan, jossa on erilaisia ehdotuksia, joista voi valita. Netistä löytyy myös loistavia sivustoja.

        Kirkollisiin toimituksiin virret valitaan aina toimituskeskustelussa. On totta, että käytännössä virsien valikoima on melko suppea. Hyvänä ohjeena voi kuitenkin pitää, että toimitusvirsien tulee olla helposti veisattavia. Miksi virret esim. hautajaisissa eivät voisi olla tuttuja ja turvalisia, luetaanhan hautajaisissa samoja rukouksiakin?
        Jumalanpalvelusten virsivalinnassa voi yrittää noudattaa joitakin hyviä periaatteita. Alkuvirren tulee olla sellainen, että siihen on helppo yhtyä. Samoin päivän virreksi ei kannata valita kaikkein vaikeinta vaihtoehtoa. Kolehtivirsi voikin olla vähemmän veisattu vaihtoehto.
        Virsien veisattavuuteen vaikuttaa paljon kanttorin laulunjohtamistapa. Fiksu kanttori osaa laskea virsien sävellajeja niin, että virsien veisaaminen on helpompaa. Samoin urkujen äänikertojen valinnalla tai oikealla rytmityksellä on merkityksensä.
        Virsiä oppii parhaiten veisaamalla. Tosiasia on, että nykyinen virsikirja on rikas kokoelma. Kaikki virret eivät voi kaikkia miellyttää, mutta virsikirjassa on aivan varmasti itselle sopiva virsi jokaiseen tilanteeseen. Olkaa seurakuntalaiset aktiivisia ja rohkeita virsitoiveissanne erityisesti kirkollisissa toimituksissa!


      • Valitsin itse
        Seurakuntapappi kirjoitti:

        Kirkollisiin toimituksiin virret valitaan aina toimituskeskustelussa. On totta, että käytännössä virsien valikoima on melko suppea. Hyvänä ohjeena voi kuitenkin pitää, että toimitusvirsien tulee olla helposti veisattavia. Miksi virret esim. hautajaisissa eivät voisi olla tuttuja ja turvalisia, luetaanhan hautajaisissa samoja rukouksiakin?
        Jumalanpalvelusten virsivalinnassa voi yrittää noudattaa joitakin hyviä periaatteita. Alkuvirren tulee olla sellainen, että siihen on helppo yhtyä. Samoin päivän virreksi ei kannata valita kaikkein vaikeinta vaihtoehtoa. Kolehtivirsi voikin olla vähemmän veisattu vaihtoehto.
        Virsien veisattavuuteen vaikuttaa paljon kanttorin laulunjohtamistapa. Fiksu kanttori osaa laskea virsien sävellajeja niin, että virsien veisaaminen on helpompaa. Samoin urkujen äänikertojen valinnalla tai oikealla rytmityksellä on merkityksensä.
        Virsiä oppii parhaiten veisaamalla. Tosiasia on, että nykyinen virsikirja on rikas kokoelma. Kaikki virret eivät voi kaikkia miellyttää, mutta virsikirjassa on aivan varmasti itselle sopiva virsi jokaiseen tilanteeseen. Olkaa seurakuntalaiset aktiivisia ja rohkeita virsitoiveissanne erityisesti kirkollisissa toimituksissa!

        Olen kurkkua myöten täynnä ainaisesti veisattua virttä: "Päivä vai ja hetki kerrallansa." 338. Se on kuin kulunut luuturätti. Jokaikisissä hautajaisissa tätä veisataan. Toivottavasti ei minun, koska ole jo virteni valinnut hautajaisiini.
        Sitten on taas nämä 339 , 600 ja 517 .Virsissä ei ole mitään vikaa sinänsä, mutta ovat puhkiveisattuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe