Elikkä minulla on autossani moottorinlämmitin muttei sisätilanlämmitintä joten ajattelin kysyä että voiko lämmitystolppaan laittaa jatkojohdon joka haarautuu että saisin moottorinlämmittimen ja sisätilanlämmittimen ikkunan välistä autooni? Riittääkö sähkötolpassa virta kumpaankin "lämmittimeen"?
Moottorin lämmitin ja sisätilanlämmitin??
13
11014
Vastaukset
- varauksella
Riittää 10A sulakkeella 2300w ,16A sulakkeella 3680w.moottorilämmitin on n.500-600w.Kannattaa ennen kun ostat sisälämmittimen selvittää saako sellaista käyttää.On monella parkkialueella rajoituksia.Jos sähköt tulee sinun omasta mittauksesta asia on ok,mutta jos on yhteismittaus parkkialueelle saat ne joilla ei ole sisäläm.silmillesi.Roikkien veto ikkunoista on kiellettyä puuhaa.
- tolppa-oranki
Voi sen auton polttaa helpomminkin kaatamalla bensaa penkeille ja nakkaamalla tikun perään mutta yksi tapa se tuokin.
Jos autossa kerran on jo lohkari niin miksi siihen ei voisi asennuttaa muutamalla kympillä sisähaaraa? Sähkötolpan virta riippuu siitä millainen sulake siinä on. Sisälämppäreitä saa 500W tehoisista pariin kilowattiin joten tolppa voi kestää yhden mutta ei toista. - frangrabba
joo senkun laitat,mut kannattaisi kyllä laittaa lohkolämppäriltä haaroitus T-pala josta johto hyttiin ja rasia apukuskin jalkatilaan ja sinne sitten sisälämmitin,ei tarvii sitten johtojen kanssa niin kauheesti leikkiä
- jatkojohdoilla
> Elikkä minulla on autossani moottorinlämmitin muttei sisätilanlämmitintä joten ajattelin kysyä että voiko lämmitystolppaan laittaa jatkojohdon joka haarautuu että saisin moottorinlämmittimen ja sisätilanlämmittimen ikkunan välistä autooni?
No on taas viritystä tulollaan. Jos kyseessä on kerros- tai rivitalo niin et voi, koska maassa = lasten ulottuvilla olevat johdonpäät/pistorasiat ovat kiellettyjä.
> Riittääkö sähkötolpassa virta kumpaankin "lämmittimeen"?
Sitä pitää kysyä isännöitsijältä. Ensimmäinen mahdollinen pullonkaula on tolpan sulakkeet, esim. 2 autolle yhteinen 10 A kestää vain 1150 W per auto eli 550 W lohkolämmittimen lisäksi "huimat" 500 W sisätilan lämmitykseen ... mikä ei käytännössä maksa vaivaa (jos näin pienitehoisia edes saa). N. 300 W tehoisen säteilylämmittimen kaveriksi sentään voisi pienen lämppärin jo laittaakin.
Se toinen pullonkaula on tolppien ryhmäsulakkeet - ne eivät välttämättä kestä yhtään mitään muuta kuin 1 kpl lohkolämmittimiä per auto, vaikka tolpissa olisikin isommat sulakkeet. - 00000000000000
vakuutus ei korvaa siitä syttynyttä autopaloa. johdon suojakuori voi vaurioitua ja auto syttyä tuleen, hyvällä onnella menee vain sulake... pahalla menee auto...
eikös auto melko nopeaan jo lämmitä ohjaamon jos lohkolämppäri on ollut kiinni? ainakin minulla lämpeää jo neljän kilometrin ajon jälkeen. - Kimmo
7.12.09
Aihe on vanha, mutta kysymys nousee esiin joka talvi. Tai oikeastaan syksy. Itsellä on lohko ja sisätilanlämmitin. En ole vielä kertaakaan polttanut sulaketta. Sisätilalämmitin on tosin pieni, 1200w tietääkseni. Ja suunnittelen usein isomman hakintaa sillä tuo 1200w puhallin pitää juuri ja juuri ikkunat "auki", mutta ei lämmitä autoa sisältä, niin kuin olisi tarkoitus.
Yleensä, ymmärtääkseni. Usein sulakkeet ovat tolpissa 10A. Joka käytännössä tarkoittaa että tolpan sulakkeen pitäisi kestää 2300w asti? Kun miettii noin 700w lohko plus 1200w puhaltimen, tulos ei ole vielä 2300w.
Mutta. Jos tolppa on esim tarkoitettu kahdelle autolle luvut eivät ole näin yksinkertaisia. Tosin sulake voi palaa muutenkin. Tolppia on erillaisia, isommilla sulakkeilla, yhdelle ja kahdelle autolle tarkoitettettuja.
Toinen asia mikä vaihtelee on, miten virta kulkee. On kelloja jolloin haluttu aika voidaan määrittää. Yleensä kaksituntia kerralla. Tai sitte virta laskee koko ajan läpi. Itsellä oli joskus työpaikan pihalla ajotettu tolppa josta tuli virtaa tiettyyn aikaan. Kerroin siis työ aikani huoltomiehelle joka sääsi tolpan, laskemaan virtaan määrättynä aikana. Aina puhutaan että on taloudellista ja ekologista jos virtaa tulee vain kaksi tuntia ennen käynnistystä. Mutta kaikki tietävät sisimmässään kuinka kiva on mennä autoo joka on aina käyttövalmis ja lämmin. Jolloin virtaa tulee jatkuvasti tolpasta. Sillä ei ilmeisesti ole tekemistä puhaltaako sisätilan läämitin 1 vai 2 asteella? sulakkeen suhteen?
Kysymys. Johon oikeastaan jo vastasin. Voinko hommata isomman lämmittimen ja turvautua siihen että tolppa sen kestää? lukujen perusteella en enää voi. Ja tolppa on siis kahden auton joka, ikään kuin jakaa luvut? Jos taas olenkin väärässä ja tolppa onkin 16A, voisin hyvillä mielin laittaa esim 1800w puhaltimen ja hyvillä mielin uskoa että sulake kestää. Puhaltimet maksavat kuitenkin 60e - 150e jolloin tätä ei montaa kertaa viittis kokeilla. Mutta täytyy varmaan vaan koittaa. Ja menna häntäkoipien välissä kertomaan huoltomiehelle että sulake "poksahti"
Huh- joka vuotinen särky
ja sitten täytyy tietää keskuksen suakkeen koot ja kuinka tolpat on jaettu ryhmiin???
- ewiigoewgiorejgi
Talvihan ei ole suomessa mikään uusi asia, miten vanhoja tolppia teillä on käytössä jos ovat noin pahasti alimitoitettuja että tolpan tai jopa keskuksen nallit paukkuu?
- wanhaan aikaan
Suomessa on vanhoja taloyhtiötä todella paljon joissa ei pääsulakkeet kestä muutakuin lohkolämpppärit, eikä tarvita kuin muuta sisälämppäri samaan aikaan päälle sesonkiaikaan niin sulakkeet paukkuu. Monesti joudutaan vetämään uudet kaapelit pääkeskukselta ja vaihtamaan lämpötolppien nupit, että saadaan sähköt tämän päivän tasolle ja sehän maksaa ja on yhtiöissä kipeä asia.
- Dkdld
Itse olen huomannut, että tolpat saattavat kestää isompiakin kuormia yksittäin, mutta kun samaan aikaan on käynnistynyt useamman auton lämmitys on nallit paukkuneet. Eli sekin vaikuttaa jos kaikki lähtevät liikenteeseen samoihin aikoihin, koska kuorma on suuri heti lämmitimien käynnistyessä...
- diipadaii
Sisälämmitin on mörkö. Miksi? Tiedän monia jotka käyttää ainoastaan sisälämmitintä, onko se kiellettyä silloinkin?
No sisälämmitin on toki virtaavievämpi kuin lohkolämmitin mutta ei se ero niin suuri nykypäivänä ole.
Se on sitten makuasia lähteekö lämpimällä ja sulalla autolla vai pelkästään lämpimällä moottorilla.- kerrostalokyttääjät
Yhteisöasumisen ongelmia on se, ettei kaikki halua käyttäytyä samanlailla ja kustannuksetkin pitäsi jakaa niin että kaikki autottomia mummoja myöten ovat tyytyväisiä.
- Liikettä niveliin
Siinäkin on puolensa, ettei ole sisätilanlämmitintä: liikkumaton toimistotyöläinen saa laseja raaputtaessaan edes muutaman minuutin raikasta ulkoilmaa ja hieman verta kiertämään. Toki tämä näyttää typerältä avopäin ja kesälipposissa tehtynä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675