Harjoittelen 2-3 kertaa viikossa ja teen joka kerta 5 sarjaa maksimipainoilla rinta- ja selkälihakset. Onko tämä liikaa? Ehtiikö lihakset palautumaan jotta saavutettaisiin maksimi kasvu?
Jotkut harjoittavat esim rintalihaksia vain kerran viikossa. Eikö viikko ole liian pitkä palautumsijakso?
Kuinka kauan lihas palautuu?
16
5292
Vastaukset
- Veteraani
Aikanaan treenattiin yleisesti lihasryhmä jopa 3 kertaa viikossa kovaa. Mutta tosiasia on, että mikäli ei ole aineita vauhdittamassa palautumista, niin se on aivan liikaa. Kokeneet treenaajat osaavat ottaa treenistä irti niin paljon, että saman lihasryhmän treenaaminen 5-7 päivän välein on perusteltua. Hattasralija voi hyvin treenata saman lihasryhmän n. 2 x viikossa. Pidä palautumisaikaa kuitenkin se n.72 tuntia, ennen kuin treenaat saman lihasryhmän uudestaan. Useammin treenaaminen on turhaa ja tyhmää.
- adsf
"Useammin treenaaminen on turhaa ja tyhmää."
Perustele. - Marko
adsf kirjoitti:
"Useammin treenaaminen on turhaa ja tyhmää."
Perustele.Siis mitä?? Voiko joku olla ymmärtämättä koko jutun ainoaa pointtia, että lihas tarvitsee riittävästi palautumisaikaa treenien välillä!!??!! Joka ikisessä lehdessä/kirjassa/missä tahansa alan lähteessä on viimeiset 15 vuotta tunnustettu että lihas tarvitsee sen 3 vrk palautumisaikaa ennen uutta treeniä. Taidat olla joko täysin tietämätön tai sitten omaat jotain tietoa, mitä muilla ei ole!??
- asdfasd
Marko kirjoitti:
Siis mitä?? Voiko joku olla ymmärtämättä koko jutun ainoaa pointtia, että lihas tarvitsee riittävästi palautumisaikaa treenien välillä!!??!! Joka ikisessä lehdessä/kirjassa/missä tahansa alan lähteessä on viimeiset 15 vuotta tunnustettu että lihas tarvitsee sen 3 vrk palautumisaikaa ennen uutta treeniä. Taidat olla joko täysin tietämätön tai sitten omaat jotain tietoa, mitä muilla ei ole!??
En ehkä ole täysin tietämätön näissä asioissa, enkä myöskään omaa mitään oleellista tietoa mitä ei muilla voisi olla.
Lihas tarvitsee sen 3 vrk palautumista ennen kuin se on täysin palautunut edellisestä treenistä. Tämä aika riippuu tietenkin esimerkiksi harjoittelun kovuudesta ja sopeutumisesta. Hieman eri asia on koska sitä lihasta voi ja kannattaa treenata uudestaan ja se aika vaihtelee parista vuorokaudesta ylöspäin (riippumatta lääkkeiden käytöstä/käyttämättömyydestä).
Melko hyvä suomenkielinen opus näkökulmaa laajentamaan on Timo Erämetsän ja Peter Grönforsin "Massaa! Voimaa!". Nämä populaarilehtien treeniohjelmat ja kehonrakentajien treenikirjat taas ovat niitä huonoimpia mahdollisia.
Treenaamisesta ei kannata tietenkään tehdä liian monimutkaista, pohjimmiltaan yksinkertaisesta asiasta, mutta vanhoihin kaavoihin juurtuminenkaan ei ole hyvästä. Kaikkea pitää epäillä ja miettiä voiko asiat tehdä toisin.
(Tän olisin tietenkin voinut selittää jo tuossa edellisessä viestissä... ) - testattu on
Marko kirjoitti:
Siis mitä?? Voiko joku olla ymmärtämättä koko jutun ainoaa pointtia, että lihas tarvitsee riittävästi palautumisaikaa treenien välillä!!??!! Joka ikisessä lehdessä/kirjassa/missä tahansa alan lähteessä on viimeiset 15 vuotta tunnustettu että lihas tarvitsee sen 3 vrk palautumisaikaa ennen uutta treeniä. Taidat olla joko täysin tietämätön tai sitten omaat jotain tietoa, mitä muilla ei ole!??
ite treenasin pari kuukautta sitte silleen että aamulla klo 5.00 eka treeni ja samat lihakset illalla klo 18.00 elikkä 2 kertaa päivässä niin tulokset senkun nousivat ja kehityin paremmin siinä että kuin kerran päivässä treenilla. että voi sitä kehittyä ilman sitä 70tunnin lepoakin
- XXX
"Harjoittelen 2-3 kertaa viikossa ja teen joka kerta 5 sarjaa maksimipainoilla rinta- ja selkälihakset. Onko tämä liikaa? Ehtiikö lihakset palautumaan jotta saavutettaisiin maksimi kasvu?"
Jos tavoittelet lihasten maksimaalista kasvua, ohjelmasi toimii siihen tarkoitukseen yhtä hyvin kuin helikopterin heittoistuin. - massaa
Harjoitus tahtisi on OK mutta olisi syytä jakaa eri lihasryhmien harjoittelu useammalle kerralle ja jos ymmärsin viestisi oikein niin väsytät lihaksesi ennemmin kuin saat kasvuun tähtäävän ärsykkeen lihaksillesi...
Saamani treeniohjelma on mielestäni toiminut hyvin ja käyn 3-4 kertaa vikossa salilla, ohjelmani on jaettu kolmelle päivälle 1.jalat ja selkä 2.olkapäät ja ojentajat 3.rinta ja hauis, joka treenin päätteeksi kevyt vatsa treeni ja enne harjoittelua n.5min lämmittely, ohjelmani on jaettu niin että joka lihas ryhmälle teen 3 eri treeniä ja 2*10 sarjoilla mahdollisimman suurilla painoilla, sarjojen välissä paussia sen verran että "pumppin" tunne häviää ja eri treenin välissä pieni juoma tauko n.2min. Tällä ohjelmalla oma keho jo kertoo voiko vielä treenata samaa lihas ryhmää sillä joka treenin jälkeen on tuntunut lihaskipua/jäykkyyttä 1-3 päivää ja sen jälkeen on syytä pitää ainakin 1 vrk taukoa ennen kuin tekee saman treenin uudelleen jolloin lepoa tulee treenatuille lihaksille tarpeeksi.
Jos tuntuu ettei edelleenkään ala tuloksia tuleen niin kannattaa kiinnittää enenmmän huomiota ruokavalioon jotta lihaksistolla on ympäri vuorokauden saatavilla kasvuun tarvitsemansa proteiini määrä (2-3g/oma paino kg)ja muistathan että yksistään proteiinin popsiminen vain lihottaa eli syö monipuolisesti, vaikka liikunta onkin terveellistä niin nopeimman mahdollisen lihas kasvun aikaan saamiseksi tulisi myös pitkäkestoisten liikunta suoritusten vaikutus huomioida levon suhteen, helposti menee "ylikunnon" puolelle jolloin lihas menee kataboliseen tilaan eli käyttää omaa energia varastoaan lihaksen liikkeisiin (syö itse itseään), lihas kyllä voimistuu mutta ei kasva ennen kuin lihas saavuttaa anabolisen tilan siis saa kaiken tarvitsemansa energian ravinnosta ja lihaksiston energia varastot täydentyvät mahdollisimman pian treenin jälkeen.- karbaasi
protskaa per RASVATON painokilo toi unohtuu monelta.siis RASVATON.jos ei halua olla blösö muutaman vuoden päästä.Kaikki ravinto lihottaa jos energian määrä ylittää kulutuksen on se sitte ,rasvaa,proteiinia tai hiilihydraattia eli syökää monipuolisesti muttei liikaa.
- sikaniska
karbaasi kirjoitti:
protskaa per RASVATON painokilo toi unohtuu monelta.siis RASVATON.jos ei halua olla blösö muutaman vuoden päästä.Kaikki ravinto lihottaa jos energian määrä ylittää kulutuksen on se sitte ,rasvaa,proteiinia tai hiilihydraattia eli syökää monipuolisesti muttei liikaa.
Kaikki ravinto lihottaa jos energian määrä ylittää kulutuksen????
Taitaa kirjoittajalla olla sisäpiirin tietoa?
Tähän asti kun on pidetty että syödään jonkin verran yli kulutuksen(ei kuitenkaan läskikekkereitä)...saataisiin sille lihaksellekin polttoainetta kasvuun....jos kehitystä haetaan....
- karbaasi
en osaa muuta sanoa, tosiaan kauan kestää
- karbaasi
mahtavaa onneksi joku vitun välkky tali aivo kirjottelee jo mun nimimerkilläki tänne
- karbaasi
karbaasi kirjoitti:
mahtavaa onneksi joku vitun välkky tali aivo kirjottelee jo mun nimimerkilläki tänne
olen se ainoa oikea karbaasi: Gay and Proud Of It!!!
- pena
karbaasi kirjoitti:
olen se ainoa oikea karbaasi: Gay and Proud Of It!!!
penikka.tälleenhän näistä palstoista on kaikille hyötyä ku toiset feikkaa vitun lapsellista touhua.
- hullu eläkeläinen
pena kirjoitti:
penikka.tälleenhän näistä palstoista on kaikille hyötyä ku toiset feikkaa vitun lapsellista touhua.
Kaikkein parasta on paikkailla omia typeriä-asiantuntemattomia kirjoituksiaan toteamalla omasta nimimerkistään että....oho kukas se täällä nyt kirjoittaa minun nimimerkillä....
paskat kun on housussa joka tapauksessa arvoisa teiniviiksi-karbaasi. - Pena
hullu eläkeläinen kirjoitti:
Kaikkein parasta on paikkailla omia typeriä-asiantuntemattomia kirjoituksiaan toteamalla omasta nimimerkistään että....oho kukas se täällä nyt kirjoittaa minun nimimerkillä....
paskat kun on housussa joka tapauksessa arvoisa teiniviiksi-karbaasi.mä tosiaan kirjotan tyhmiä kun mä en aina muista mitä mä oon kirjottanut sitten mä haukun itteeni kakaraksi... miten te huomasitte tän mun ovelan juonen?
- Ari
HUomenta
http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/index.htm
yllä löytyy kaikki sarjoista ja palautumisesta.
tv AP
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862