tuore ms-tapaus,miten elän?

peloissaan

Eli olen 20-vuotias nainen ja ensimmäiset oireet (toispuoleiset puutumisen tunteet kehossa) iskivät n. 3 viikkoa sitten. Kävin magneettikuvissa ja olin sairaalassa muutaman päivän ja minulle todettiin ms-tauti. Tuore tuttavuuskin tämä tauti kaiken lisäksi,sain tietää tiistaina ja nyt pelottaa ja ahdistaa aivan järjettömästi. Saan nyt kortisonia suoraan suoneen 3 päivän ajan ja ainakin jalkani tuntuu jo normaalimmilta (pv 2 menossa). Minulla kuulemma on melko (?!) varmasti aaltomainen ms mutta luin että myös hyvänlaatuisessa ms-taudissa voi olla samanlaisia oireita ja löydöksiä kuin tuossa joka minulle diagnisoitiin eli minulla voi olla tuo hyvänlaatuinenkin?
Toinen asia joka askarruttaa on se että miten nyt elän elämääni? Tahtoisin opiskella automaalariksi mutta en tiedä kannattaako vai onko liian rankka ammatti? : / Tuntuu että kaikelta tippui pohja pois,en vain ymmärrä miksi piti tälläinenkin sairaus tulla..

12

2094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

      Jos käytät kofeiinia, lopeta se kokonaan, ryhdy emäksiselle ruokavaliolle ja juo 2-3 litraa vettä päivässä, ja aloita E-Epa, karnosiini, magnesium, b-vitamiini ja muut tarpeelliset lisäaineet.

      http://qmies.blogit.fi/

      • peloissaan

        enpä käytä kofeiinia,juon piristysjuomia todella harvoin ja kahvia en ollenkaan.


      • ex-kofeinisti
        peloissaan kirjoitti:

        enpä käytä kofeiinia,juon piristysjuomia todella harvoin ja kahvia en ollenkaan.

        Hyvä, sinun kannattaa pidättäytyä kokonaan kaikesta kofeiinista, teetä ja suklaata myöten. Riippumatta siitä, mikä käynnistää oireet aiheuttavat mekanismit, niihin mekanismeihin pystyy vaikuttamaan ruokavaliolla. Emäksinen ruokavalio ei ole mitään superruoan hehkutusta eksoottisena erikoisuutena, vaan se vähentää elimistön happamuutta, poistaa kuona-aineita kehosta ja on muun muassa syöpäsoluille erittäin epäsopiva elinympäristö.

        Minulla vaikutus oli selvä jo muutamassa viikossa ja poikkeaminen ruokavaliosta toi polyneuropatian takaisin seuraavana päivänä niin, että välillä oikea takajalka ei toiminut edes kepin kanssa. Suosittelen kokeilemaan, siinä ei paljoa voi menettää.


    • miltä tuntuu

      saada ms-diagnoosi. Se ei ole maailman helpoin asia käsittää. Itsellä ms ollu n.20 vuotta ja yhä edelleen tulee henkisiä romahduksia varsinkin pahenemisvaiheiden aikaan. Alkuvaiheessa meni useampi vuosi kun kävin taistelua henkisen jaksamisen kanssa. Nykyään ajattelen asioita positiivisin ajtuksin unohtamatta sairauttani ja sen tuomia haasteita.Itse opiskelin hoitoalan ammattiin; kysyin tosin lääkärin mielipidettä ja hän kannusti! Töitä on tullu tehtyä ihan kivasti, vaikka hoitotyö ei ole sitä kaikkein kevyintä työtä. Ota selvää minkälainen automaalarin toimenkuva. Voit kysyä työvoimatoimistosta tai ms-liiton työntekijältä joka on perehtynyt ammatteihin ja tietää työllisyysasoista. Voimia jaksaa, mitä sitten päätätkin tehdä!

    • tasapainoilija

      eläisin elämääni niin kuin tähänkin asti. On turha tuhlata voimavaroja tuskailemalla asioita joita ei vielä ole. Kukaan ei voi varmuudella sanoa millaiseksi Sinun ms-tauti kehittyy. Taudin oireet ovat yksilöllisiä ja kahta samanlaista ms-potilasta ei olekaan. On jopa henkilöitä, jotka sairastavat ms-tautia, mutta eivät itse sitä tiedäkään. Aika näyttää kaikkien kohdalla mitä tuleman pitää.
      Diagnoosin saatuasi ole ammatinvalintaa ja koulutusta koskevissa asioissa yhteydessä Kelaan, koska vammaisen henkilön kouluttautumista tuetaan sellaiseen ammattiin, joka mahdollisimman hyvin soveltuu kyseiselle henkilölle.

      • FkouvWa

        Eipä Kela tukenut minua mitenkään, kun jouduin ms-diagnoosin takia alaa vaihtamaan, eikä tukenut työkkärikään, muuten kuin ammatinvalintaohjauksella. Pelkän opintotuen avulla kouluttauduin fyysisesti kevyempään ammattiin.


    • xx

      Tsemppiä sulle! Itse sain diagnoosin noin kuukausi sitten. Minuu ainakii auttoi paljon, kun luin näiltä eri keskustelupalstoilta sairaudesta. Periksi en meinaa antaa. Oot nuori ja lääketiede kehittyy kokoajan. Varmasti keksitään vielä lääke joka pysäyttää tän taudin. Itse ainakin meinaan jatkaa elämää suht samalla tavoin kuin aiemminkii. Periks ei anneta. Onhan olemassa pahempiakin tauteja. Niinhän sitä sanotaan, et ihmiselle ei anneta enempää mitä se jaksaa kantaa eli myö ollaan vahvoja. Oikein paljon jaksamista ja kaikkea hyvää sulle!!! :) Kyllä elämä vielä hymyilee.

      • iso halaus

        Hei. Voimia vain sinulle!
        Tuo diagnoosin saaminen on varmasti rankkaa. Kun lueskelin viesiäsi niin palautui alkuaika mieleeni eikä se helppoa ollut. Tuli käytyä läpi itsesääli, raivo ym kaikki mahdolliset tunteet.
        Oireet oli minulla aivan samat ja tämä puudutus tuli neljä kertaa kroppaan parin vuoden aikana.
        Sittemmin omalla kohdallani tauti kesyyntyi täysin ja elän normaalia elämää.
        Tärkeintä itselleni oli vain tehdä eikä suunnitella tulevaisuutta sillä pohjalla että entä jos en sitten pystykkään. Jos en jotain myöhemmin pysty, se on sen ajan murhe.
        Koeta vaan ajatella niin että eipä kukaan tiedä mitä huomispäivä tuo eteen. Minullakin yksi ystävätär surkutteli "kovaa kohtaloani" ja nyt, lähes kymmenen vuotta myöhemmin, olen varmaan fyysisestikkin paremmassa kunnossa kuin silloin.
        Sen sijaan että olisin jäänyt kotiin murehtimaan, aloin tekemään viimein niitä asioita joita aina olin lykännyt sillä ajatuksella että myöhemminkin kerkiää.
        Itsestäni pidän toki parempaa huolta ja jos esimerkiksi sairaus iskee, lepään kunnolla enkä lähde puolikuntoisena töihin. Eli häntä pystyyn ja älä lyö hanskoja tiskiin! Elämällä on vielä paljon hyviä asioita varattuna sinullekkin


    • MerjaAsu

      Hei,
      itse olen sairastunut 42-vuotiaana, ja nyt 10 vuotta sairastanut. Ensin tuntui, että tässäkö tämä nyt oli.
      Mutta kun ensi järkytyksestä toipuu, niin kyllä se siitä lähtee. Tottakai opiskelet mieleistäsi alaa. Olet vielä nuori ja elämä on edessä. Tuosta kortisonista ei ole kokemusta, mutta olen käyttänyt Avonex nimistä
      lääkettä 4 vuotta. Tauti on edennyt kohdallani hitaasti. Välillä on huonompia päiviä, mutta työelämässä olen edelleen. Positiivinen asenne ja liikunnan harrrastaminen, ulkoilu, siinä määrin kun se hyvältä tuntuu on varmasti hyväksi! Tsemppiä

    • peloissaan

      Kiitos kaikille kannustavista kommenteista,todellakin mukava huomata näitä toivonpilkahduksia että jaksaa jatkaa tätä sopeutumisprojektia. On kyllä ollut helvetillinen viikko,selkäydinneste-näyte otettiin tiistaina ja vieläkin on ollut päänsärkyjä,lähinnä aamuisin ja se yhdistettynä tohon kortisonihoitoon oli kyllä todella kuvottava kokemus.
      Vielä on paljon tekemistä jäljellä ja itkukohtauksia yms. muita ikäviä tuntemuksia tulee tiuhaan mutta onneksi mulla on tukena rakastava perhe ja poikaystävä sekä kavereita..

      • Myös ms

        Moikka peloissaan

        Mulla kanssa todettiin ms-tauti tänä vuonna ja just ehdin täyttää 26v.Pitkä sairausloma takana ja nyt pitäisi vaihtaa koulutusta ja miettiä mitä elämältään haluaa. Mihin ammattiin sitä opiskelisi...

        Kysyit että miten eläisit elämääsi..miten minä elän..Päivä kerrallaan. On päiviä hyviä ja päiviä huonoja.
        Pääasiassa että nauttii elämästään sen minkä pystyy ja eikä ota liikaa stressiä ja murheita.
        Ms-tauti on siitä kenkku kun ei voi koskaan tietää miten elämä menee mutta toisaalta voiko sitä muutenkaan tietää. Suosittelen ms-foorumia ja sinne liittymään. Siellä on paljon eri ikäisiä ms-tautia sairastavia ihmisiä joille voi kertoa niin surut ja ilot. Siellä pystyy jakamaan ajatuksia ja kaikkea muutakin.

        Olen yrittänyt kysellä neurologeilta ja jumpparilta mitkä on pysyviä vammoja jotka pahenemisvaiheesta jäi mutta eipä ne osaa siihen mitään vastata.
        Mulla kun tuli pahenemisvaiheessa niin rajut oireet että oli 2kk sairaalassa... sen jälkeen oppi arvostamaan niitä asioita joita pitää itsestäänselvyytenä..niin kuin kotia,omaa ruokaa,omaa rauhaa.

        Nykyään ms-tautiin on lääkkeitä jotka hidastaa taudin kehittymistä mutta ei ne lääkkeet sitä paranna. Lääketiede kehittyy koko ajan ja joskus ehkä saadaan selville mikä aiheuttaa ms-tautia ja miksi nuoret/vanhemmat siihen sairastuu..

        Jäikö sinulla toimintakykyyn minkälaisia oireita jotka vaikuttaa joka päiväiseen elämään? Sillä ajattelin että kun haluat opiskella automaalariksi.. En oikein osaa sanoa tuosta maalari asiasta oikein mitään..

        Mutta tosissaan ei ms-taudin takia kannata kaikkia haaveita ja unelmia heittää romukoppaan. Elämä jatkuu vaikka olis ms.


    • nukkunut

      Minulla elämä alkoi vasta sen jälkeen kun sain MS diagnoosin. Vaikka sen hyväksymiseen meni vuosia, mutta ms-yhdistys toiminta on hyvä elämässä olla mukana. Muistan kun sain sen diagnoosin ajattelin juuri samalla tavalla että miksi minä?! Mutta nyt ajattelen jo, että miksen minä! Kaikilla on jotain enemmin tai myöhemmin.

      LÄhdin Joensuuhun yliopistoon vihaisena, kun olin saanut sen vahvistuksen. Pätevänä palasin takaisin ja töihin, mutta aika pian väsymyksen takia jouduin siirtymään syrjään. Kyllä MS ihminen saa tehdä sitä mistä tykkää, koska kysymyksessä kuitenkin on sellainen sairaus, että kyllä se luonteen näyttää aika pian. Muista huolehtia kunnon yöunista ja liikunnasta, minä tällä hetkellä yritän uutta tutkintoa ja pahinta on masennus. Silloin oma yrittäminen jää. Pidä tiiviisti yhteyttä omaan hoitavaan yksikköön siten voi olla mahdollisuus päästä pistoshoidon piiriiin ja minut on muuten pelastanut Betaferon ja jatkuva uimassa käynti. Stemppiä elämääsi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe