Toipuminen faceliftin jälkeen

Turvoksissa

Onko sinulle tehty facelift? Miten kauan toipuminen kesti? Kävin 5 päivää sitten leikkauksessa, jossa poistettiin ns. kalkkunakaula ja "mursut" leukapielistä eli nahkaa kiristettiin korviin päin. Tuntuu, että kasvot ovat turpeat ja möykkyiset, varsinkin posket ovat hirvittävät. Tuntuu kuin ylimääräinen rasva olisi siirtynyt poskiin leventämään kasvoja. Myös kiristys on hirveä... esim. kovan ruuan pureminen tuntuu ikävältä. Olisi kiva kuulla kokemuksianne vastaavasta operaatiosta.

80

11595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias

      ... kiinnostaa kuulla millaisia kokemuksia kasvojen kohotuksesta on. Itse harkitsen ko. toimenpiteeseen menoa.

    • liftattu

      VIISI PÄIVÄÄ!!! Et kai kuvitellutkaan olevasi oireeton viiden päivän päästä.... Ehkä sitten viiden kuukauden kuluttua voipi odottaa normaali olotilaa. Mulla tulee kohta puoli vuotta täyteen ja olen tosi tyytyväinentuloksiin. Mutta täytyy olla kärsivällinen!!

      • Turvoksissa

        En missään nimessä kuvitellut olevani oireeton, mutta että olisi edes parempaan päin menossa. Nyt muutun koko ajan hirveämmän näköiseksi ja olen toispuoleinenkin. Minulle kerrottiin, että töihin voisi mennä jo 2-3 viikon kuluttua leikkauksesta, mutta tuskin tällä naamalla. Missä kävit leikkauksessa ja miten nopeasti menit töihin operaation jälkeen?


      • nainen vm.59
        Turvoksissa kirjoitti:

        En missään nimessä kuvitellut olevani oireeton, mutta että olisi edes parempaan päin menossa. Nyt muutun koko ajan hirveämmän näköiseksi ja olen toispuoleinenkin. Minulle kerrottiin, että töihin voisi mennä jo 2-3 viikon kuluttua leikkauksesta, mutta tuskin tällä naamalla. Missä kävit leikkauksessa ja miten nopeasti menit töihin operaation jälkeen?

        minulle tehtiin facelift syyskuun puolessa välissä ja nyt kolmen kuukauden päästä olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Kyllä siinä ainakin 3 viikkoa meni turvotuksen laskemiseen, ja vieläkin ovat kasvot korvien edustalta vähän tunnottomat. Leikkauksessa kävin KL plastiikkakirurginen sairaala, Helsinki. Minullakin oli "möykkyjä" kasvoissa, mutta vähitellen ne laskevat ja häviävät. Odottele kärsivällisesti, kyllä se siitä vähitellen tasoittuu. Kaksi viikkoa itse piileskelin ja vedin huppua päähän kaupassa.


      • Turvoksissa
        nainen vm.59 kirjoitti:

        minulle tehtiin facelift syyskuun puolessa välissä ja nyt kolmen kuukauden päästä olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Kyllä siinä ainakin 3 viikkoa meni turvotuksen laskemiseen, ja vieläkin ovat kasvot korvien edustalta vähän tunnottomat. Leikkauksessa kävin KL plastiikkakirurginen sairaala, Helsinki. Minullakin oli "möykkyjä" kasvoissa, mutta vähitellen ne laskevat ja häviävät. Odottele kärsivällisesti, kyllä se siitä vähitellen tasoittuu. Kaksi viikkoa itse piileskelin ja vedin huppua päähän kaupassa.

        Hyvä kuulla, että kolmessa viikossa pahin turvotus olisi ohi... tosin nämä taitaa olla aika yksilöllisiä juttuja.


      • nainen vm.59
        Turvoksissa kirjoitti:

        Hyvä kuulla, että kolmessa viikossa pahin turvotus olisi ohi... tosin nämä taitaa olla aika yksilöllisiä juttuja.

        kävitkö muuten lymfahoidossa ennen ja jälkeen faceliftin? Itselleni suositeltiin ennen operaatiota pari kertaa ja sen jälkeen samoin kaksi kertaa lymfahoitoa, jonka sanotaan laskevan turvotusta nopeammin. Hoitoa sai samasta paikasta eli KL Plastiikkakirurginen sairaala, Helsinki. Mielestäni voisit kokeilla sitä.


      • Turvoksissa
        nainen vm.59 kirjoitti:

        kävitkö muuten lymfahoidossa ennen ja jälkeen faceliftin? Itselleni suositeltiin ennen operaatiota pari kertaa ja sen jälkeen samoin kaksi kertaa lymfahoitoa, jonka sanotaan laskevan turvotusta nopeammin. Hoitoa sai samasta paikasta eli KL Plastiikkakirurginen sairaala, Helsinki. Mielestäni voisit kokeilla sitä.

        En ole käynyt lymfassa. Näinköhän tuo auttaisi, nyt on kulunut jo puolitoista viikkoa leikkauksesta ja turvotus tuntuu yhä vain lisääntyvän. Kasvoja myös kiristää ja puristaa aivan hirveästi. Epäilyttää, että menikö jokin leikkauksessani pieleen.


      • nainen vm.59
        Turvoksissa kirjoitti:

        En ole käynyt lymfassa. Näinköhän tuo auttaisi, nyt on kulunut jo puolitoista viikkoa leikkauksesta ja turvotus tuntuu yhä vain lisääntyvän. Kasvoja myös kiristää ja puristaa aivan hirveästi. Epäilyttää, että menikö jokin leikkauksessani pieleen.

        en usko, että siinä on mennyt mitään pieleen. Onhan se nyt selvää, että toimenpide on aika suuri, kun kasvojen kudokset irrotetaan ja nostetaan oikeille paikoille. Myönnän, että en itsekään oikein ensin ymmärtänyt, että toimenpiteestä tulee niin kauhea turvotus. Uskon sen lähtevän, ota yhteyttä johonkin kosmetologiin, joka tekee lymfahoitoja. Siinä stimuloidaan imusolmukkeita, jotta nesteet pääsevät paremmin kiertämään ja vähentää turvotusta. Me kaikki reagoimme niin yksilöllisesti kaikkiin operaatioihin, että on vaikeaa sanoa mikä on normaalia ja mikä epänormaalia. Minullakin oli kaikenlaisia tuntemuksia, kaula ja posket olivat aivan tunnottomat, lisäksi korvien edestä tehdyistä viilloista puski ulos leikkauslankaa (sitä lankaa, joka sulaa pois elimistöstä ajan kanssa) ja jouduin käydä poistattamasta sitä. Nämä kaikki ovat kuitenkin ihan normaaleja reaktioita joillekin ihmisille (tosin minä kuulin siitä ensimmäistä kertaa vasta silloin). Nyt voin sanoa olevani kerrassaan tyytyväinen lopputulokseen ja niin olet varmaan sinäkin lopulta, ja huomaat, että kaikesta kärsimyksestä ja huolesta huolimatta operaatio kannatti tehdä. Ja voithan aina olla yhteydessä leikkaneeseen kirurgiin ja kertoa hänelle huolesi toipumisesta.


      • Anonyymi
        Turvoksissa kirjoitti:

        En ole käynyt lymfassa. Näinköhän tuo auttaisi, nyt on kulunut jo puolitoista viikkoa leikkauksesta ja turvotus tuntuu yhä vain lisääntyvän. Kasvoja myös kiristää ja puristaa aivan hirveästi. Epäilyttää, että menikö jokin leikkauksessani pieleen.

        Mulla 9 pv leikkauksesta. Turvotus poissa, pieni mustelma toisessa suupielessä, keltainen silmänalusta. Hyvältä näyttää jo nyt. Ei mitään muhkuroita ole ollut. Tukiside koko ajan. Sitä piti höllätä pahimman turvotuksen aikoina että nesteet pääsi kulkemaan. Kävin 2 x lymfassa jälkeen, kerran ennen. Huomenna tikit pois.


      • Anonyymi

        Missä kävit ja tuliko nuoremman näköinen ja luonnollinen?..?


    • 55-vuotias

      Kävin noin vuosi sitten samanlaisessa leikkauksessa. Menin töihin vasta kuukauden kuluttua leikkauksesta, enkä olisi voinut ennemmin mennäkään, koska oli turvotusta ja mustelmia yms.
      Syöminen oli hankalaa pari viikkoa, ei voinut purra oikein mitään, onneksi ruuan voi soseuttaa tehosekoittimella. Nukkuminen myös, kun ei tiennyt miten pään laittaisi tyynyyn ettei ottaisi kipeää.
      Kuukausia oli tunnottomia kohtia poskissa ja pientä kiristystäkin ajoittain.
      Kuitenkin nyt olen tyytyväinen kun tuli käytyä, lopputulos on hyvä.
      Kyllä se siitä....

      • Turvoksissa

        Hyvä kuulla muiden kokemuksia. Toipuminen vie näköjään kauan. Oma olotilani on mennyt oikeastaan koko ajan huonompaan suuntaan, koska turvotus ei laske. Päin vastoin, pääni on kuin pallo ja tuntuu hirveä paine ja kiristys kasvoilla ja kaulalla. Ihan kuin leuan alla olisi kireä kumilanka, joka pureutuu ihan lihaksiin asti... Olo kyllä helpottuisi, jos tuon turvotuksen saisi pois. Olenkin tänään menossa lymfaan ja mielenkiinnolla odotan tuleeko sieltä helpotusta. Hirvittää, että pian pitäisi mennä töihin, mutten ehkä pysty vielä.


      • samassa jamassa
        Turvoksissa kirjoitti:

        Hyvä kuulla muiden kokemuksia. Toipuminen vie näköjään kauan. Oma olotilani on mennyt oikeastaan koko ajan huonompaan suuntaan, koska turvotus ei laske. Päin vastoin, pääni on kuin pallo ja tuntuu hirveä paine ja kiristys kasvoilla ja kaulalla. Ihan kuin leuan alla olisi kireä kumilanka, joka pureutuu ihan lihaksiin asti... Olo kyllä helpottuisi, jos tuon turvotuksen saisi pois. Olenkin tänään menossa lymfaan ja mielenkiinnolla odotan tuleeko sieltä helpotusta. Hirvittää, että pian pitäisi mennä töihin, mutten ehkä pysty vielä.

        Kuulostaa tutulta. Itselläni paraneminen vielä käynnissä. Meni 3 viikkoa ennenkuin kehtasin ihmisten ilmoille. Hae saikkua jottei tarvitse töihin mennä. Olen huomannut, että lääkärit eivät ylipäänsä kerro kasvojen kohtouksen jälkeisestä toipumisesta juurikaan. Pitäisi mainita että aikaa kuluu jopa puoli vuotta ennenkuin on parantunut. Plastiikkakirurgit ovat ahneita ja haluavat vain potilaiden rahat.


      • nainen vm.59
        samassa jamassa kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta. Itselläni paraneminen vielä käynnissä. Meni 3 viikkoa ennenkuin kehtasin ihmisten ilmoille. Hae saikkua jottei tarvitse töihin mennä. Olen huomannut, että lääkärit eivät ylipäänsä kerro kasvojen kohtouksen jälkeisestä toipumisesta juurikaan. Pitäisi mainita että aikaa kuluu jopa puoli vuotta ennenkuin on parantunut. Plastiikkakirurgit ovat ahneita ja haluavat vain potilaiden rahat.

        olen samaa mieltä, tarpeeksi ei painoiteta sitä, että toipuminen ihmisten ilmoille kestää viikkoja. Turvotuksista tai mistään muustakaan ei juuri puhuta, ja järkytys on melkoinen, kun katselee kasvoja kohotuksen jälkeen. Pitäisi ainakin painottaa sitä, että kuukausi on hyvä varata piileskelyyn. Ja muutama kuukausi menee lopulliseen toipumiseen.


      • valuvika
        Turvoksissa kirjoitti:

        Hyvä kuulla muiden kokemuksia. Toipuminen vie näköjään kauan. Oma olotilani on mennyt oikeastaan koko ajan huonompaan suuntaan, koska turvotus ei laske. Päin vastoin, pääni on kuin pallo ja tuntuu hirveä paine ja kiristys kasvoilla ja kaulalla. Ihan kuin leuan alla olisi kireä kumilanka, joka pureutuu ihan lihaksiin asti... Olo kyllä helpottuisi, jos tuon turvotuksen saisi pois. Olenkin tänään menossa lymfaan ja mielenkiinnolla odotan tuleeko sieltä helpotusta. Hirvittää, että pian pitäisi mennä töihin, mutten ehkä pysty vielä.

        Minäkin tässä harkitsen liftiä, kun otsa valuu silmille. Minulta on korjattu silmäluomet ja kulmakarvoja koetettu kohottaa langoilla ja molempien operaatioiden jälkeen kirjaimellisesti koko pää turposi ja olin tosi kipeä. Kun turpoamisesta kauhistuneena otin yhteyttä lääkäriin, hän sanoi että se johtuu joko allergisesta reaktiosta puuduteaineeseen - tai sitten vaan se on minun elimistöni tapa reagoida toimenpiteen aiheuttamaan stressiin. Lymfaa en tullut ajatelleeksi, sehän kai auttaa stressiin? Laskiko se sinulla turvotusta?

        Entä onko sinulle tullut paljon mustelmia? Minulle on selitetty, että mustelmien tuleminen riippuu leikkaustekniikasta.


      • Turvoksissa
        valuvika kirjoitti:

        Minäkin tässä harkitsen liftiä, kun otsa valuu silmille. Minulta on korjattu silmäluomet ja kulmakarvoja koetettu kohottaa langoilla ja molempien operaatioiden jälkeen kirjaimellisesti koko pää turposi ja olin tosi kipeä. Kun turpoamisesta kauhistuneena otin yhteyttä lääkäriin, hän sanoi että se johtuu joko allergisesta reaktiosta puuduteaineeseen - tai sitten vaan se on minun elimistöni tapa reagoida toimenpiteen aiheuttamaan stressiin. Lymfaa en tullut ajatelleeksi, sehän kai auttaa stressiin? Laskiko se sinulla turvotusta?

        Entä onko sinulle tullut paljon mustelmia? Minulle on selitetty, että mustelmien tuleminen riippuu leikkaustekniikasta.

        Minä kävin lymfassa pari kertaa, mutta en huomannut siitä olevan apua turvotukseen. Lähinnä sain siitä henkistä apua, sillä keskustelu kosmetologin kanssa oli rauhoittavaa. Hän kun oli nähnyt monenmoisia leikkauspotilaita ja tiesi kertoa millaista jälkeä syntyy faceliftin jälkeen. Sain myös kuulla, etten ole pahimmasta päästä. Ehkä lymfassa olisi pitänyt käydä jo ennen leikkausta.
        Mustelmia minulle tuli jonkin verran, pahimmat ovat silmien alla ja leukapielissä.
        Menin kuitenkin parin viikon kuluttua leikkauksesta töihin hyvin vahvan meikkikerroksen ja särkylääkkeiden turvin. Mielessä oli kyllä koko ajan, että varmasti työkaverit ihmettelee mitä kasvoilleni on tapahtunut, mutta kukaan ei ole ainakaan tähän mennessä kehdannut kysyä mitään. Ehdottomasti suosittelen 3-4 viikon lomaa leikkauksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Turvoksissa kirjoitti:

        Minä kävin lymfassa pari kertaa, mutta en huomannut siitä olevan apua turvotukseen. Lähinnä sain siitä henkistä apua, sillä keskustelu kosmetologin kanssa oli rauhoittavaa. Hän kun oli nähnyt monenmoisia leikkauspotilaita ja tiesi kertoa millaista jälkeä syntyy faceliftin jälkeen. Sain myös kuulla, etten ole pahimmasta päästä. Ehkä lymfassa olisi pitänyt käydä jo ennen leikkausta.
        Mustelmia minulle tuli jonkin verran, pahimmat ovat silmien alla ja leukapielissä.
        Menin kuitenkin parin viikon kuluttua leikkauksesta töihin hyvin vahvan meikkikerroksen ja särkylääkkeiden turvin. Mielessä oli kyllä koko ajan, että varmasti työkaverit ihmettelee mitä kasvoilleni on tapahtunut, mutta kukaan ei ole ainakaan tähän mennessä kehdannut kysyä mitään. Ehdottomasti suosittelen 3-4 viikon lomaa leikkauksen jälkeen.

        Puhut asia, kiitos


    • Mimmukkainen

      Kertoisitteko te faceliftin jälkeisestä voimakkaasta turvotuksesta kärsineet,, että pidittekö päivittäin useamman kerran kylmägeelipusseja kasvojen päällä?

      Nukuitteko puoli-istuvassa asennossa kuinka pitkään?

      Noiden keinojen sanotaan auttavan, mutta auttavatko ne?

      Kiitos vastauksistanne! :)

    • Leilai

      Nostan ylös tämän ketjun kun tuossa on hyvä kysymys turvotuksen hoidosta.

    • Riittamiia

      Minulla facelift kolme päivää sitten. Ruoan pureminen ei onnistu ollenkaan, eikä hampaiden pesukaan taka- ja puruhampaisiin, kun ei suu aukea kunnolla - pikkulusikalla sosekeittoa ja puuroa suuhun..

      Kuuluukohan asiaan? En ole löytänyt tällaisista muiden kokemuksia.

    • Rouvali

      Onnistuiko teiltä hampaiden pesu faceliftin jälkeen

    • RrO

      Helpottavaa tietää, että joillakin on samoin kuin minullakin ollut syömisen vaikeutta jopa kaksi viikkoa - siis kuulunee asiaan ja mennee ohi.

      Kiitos kun kirjoitatte kokemuksianne, se on avuksi monille!

    • Riittamiia

      Vajaa kolmisen viikkoa leikkauksesta. Turvotus on kovaa myhkyrää, luulin sen olevan pehmeämpää - no ei se mitään, kunhan se poistuisi edes parin viikon kuluttua.

      Leukapielet ja kaula kiristävät ja pullottavat ja suu ei ihan avaudu vielä entiseen malliin. Ruoan pureminen vähän vielä sattuu ja omena pitää tosiaan viipaloida, kun ei suu avaudu niin paljoa, että puraisemaan omenaa pystyisi.

      Olen nukkunut puoli-istuvassa asennossa ja pitänyt päivittäin kylmää kasvoilla pari kertaa geelipussia käyttäen - talouspaperia välissä, ettei ole liian kylmä.

      Muutaman kerran nukuin normaaliasennossa ja kyllä oli turvotus paljon pahempaa kun heräsin ja heräsin siihen, että turvotus puristi kurkkua - ei mikään niin ihana tunne.

      Toinen poski on jo aika hyvä, eli sen puolesta voisi mennä kauppaankin, kun vähän muutamia mustelmia peittäisi, mutta toinen poskipää ja leukapieli ovat enemmän paisuksissa, joten näin muotopuolena ei viitsi vielä lähteä mihinkään kauppoihin.

      Toispuoleisuus johtuu kai siitä, että toista puolta jouduttiin kiristämään enemmän kun roikkuikin hamsterinpussi enemmän. Toivottavasti siihen enemmän kiristettyyn poskeen ei jää tuo kiristyksen jälki, mikä on nyt aika selvänä ylöspäin vetona havaittavissa.

      Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta? Näytittekö kiristetyiltä/leikatuilta esim. vielä puoli vuotta leikkauksen jälkeen?

      Olen tyytyväinen, että menin leikkaukseen ja osasin varata onneksi yli kuukauden toipumisaikaa - kiitos nettikirjoitusten!

      Kiitos vastauksista!

      • qwq

        Hei! Kenellä lääkärillä kävit toimenpiteessä?


    • riittamiia

      Hei qwq! Miksi haluat tietää?

      Kerron ihan varmasti sitten kun lopullinen tulos on nähtävissä.

    • 363

      Onko teillä mustelmat valuneet poskista alaspäin. Mulla neljän viikon päästäkin edelleen mustelmia, tosin haalentuneita ja tismalleen samassa paikassa korvan edessä. Liekö jäävätkin siihen?

      Kokemuksia kertoilkaa, kiitos

    • Turboilijatar

      Nelisen viikkoa alakasvokohotuksesta. Turvotus vaihtelee????

      Välillä on päiviä, että näyttää kuin olisi kasvot vain vähän enää turvoksissa, mutta sitten jonain päivänä alkaa kiristää tosissaan, kun kasvot turpoaa taas takaisin niihin mittoihin, jotka oli noin kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen.

      Onko normaalia, että turvotus menee pois ja tulee takaisin ja samaa edestakaisin vaihtelua usein?

      Ymmärrän toki, että aamulla on enemmän turvoksissa, mutta kun yhtäkkiä illalla alkaa turvottaa ja kohta kuitenkin kuukausi leikkauksesta, niin en oikein käsitä..

      Plese kertokaa, onko teillä ollut tällaista.

      • Liian kauanko

        Olen ollut faceliftissä syyskuussa 2010 ja minulla vielä kiristää. Meniköhän joku pieleen!? Päällisin puolin kaikki näyttää hyvältä.


    • Turboilijatar

      Tänä aamuna kasvojen alaosa ja korvantaustat lisääntyneesti turvoksissa.

      Luulin, että turvotus vähitellen alkaisi helpottaa kun kuitenkin yli kuukausi leikkauksesta, mutta näköjään tulee päiviä, että turvotus on entistäkin pahempaa.

      Harmittava puoliero myös, kun toinen poskipää on selvästi paksumpi kuin toinen.

      Kerrottehan kokemuksia nimenomaan siitä, että vaihteliko turvotuksenne kovasti, eli juuri kun alatte toivoa, että alkaa helpottaa, niin meneekin pahempaan suuntaan.

      Mitä voin tehdä asialle?

    • Myhkyröitä

      Ollut toimenpiteessä kaksi vuotta sitten ja edelleen ja jopa lisääntyneesti kiristää ihon alta ja kasvoihin tullut epämääräistä myhkyrää. Ei varmaan mene päivääkään, etten tutkisi kasvojani pettyneenä. Lopputulos on ihan ok, mutta näiden tuntemusten takia ja siksi, että iloinen ja nauravainen ilme, joka minulla aikaisemmin oli, on nyt erilainen. Sen lisäksi ihoon on tullut tummia läiskiä.
      Onko jollain muulla samankaltaisia kokemuksia?

      • Anonyymi

        Ottamatta kantaa kehenkään yksittäiseen kirurgiin niin aivan varmaa on se että jokaisen (hyvänkin)plastiikkakirurgin uralle sattuu aidosti epäonnistuneita leikkauksia ja varmasti myös tilanteita, joissa plastiikkakirurgi kokee päässensä hyvään lopputulokseen mutta asiakas on tyytymätön (odotti erilaista lopputulosta).

        Ja vaikka plastiikkakirurgi haluaisi korjata niin aina korjausleikkaus ei enää pelasta tilannetta.

        Tämän riskin jokainen valitettavasti ottaa kun esteettiseen kirurgiaan lähtee, vaikka olisi hyvämaineinen plast.kirurgi. Hyvällä kirurgilla riski on vain paljon pienempi mutta silti olemassa. Itse olen päätynyt tämän takia siihen että en halua leikkauttaa mitään kasvoissani, korkeintaan ottaa pistoshoitoja.


    • ei i

      Kannattais laikkauttaa Suomessa...

    • hamsteripussit pois

      Mielenkiintoinen viestiketju. Kokemukset on näköjään kovasti yksilöllisiä.

      Itsellä takana viisi päivää leikkauksesta ja mustelmat alkavat hiipua vihertävän-kellertäviksi (yhtä lukuunottamatta), turvotus on laskenut aika hyvin (ei kokonaan), suu aukeaa ja purenta ihan ok. Eli kovaa pystyy puremaan.

      Ainoa ongelmat, jos niitä voi tässä vaiheessa vielä ongelmiksi sanoa, on kiristyksen tunne kaulassa, tunnottomuus korvien ympärillä ja toisen korvan alla kaulalla häijyn punainen mustelma. Mutta nämä siis täysin normaaleja tässä vaiheessa toipumista.

      Mielestäni toipuminen on sujunut todella hyvin. Voisin olla "ihmisten ilmoilla", jos tukka riittäisi korvien päälle. Poolokaulusta vaan peliin ja menoksi. Nyt ei riitä, eli piilottelu jatkuu.

      Jos takapakkia ei toipumisessa tule, uskon olevani 2-3 viikkoa toimenpiteestä aika ok kunnossa.

      Leikkaaja kannattaa valita tarkkaan. Itse hain pitkään luotettavan tuntuista paikkaa ja osaavaa lääkäriä. Nyt ainakin tuntuu, että valinta osui nappiin!

      • facelift takana

        Facelift tehtiin Helsinki Clinicissä, leikkaava lääkäri oli Peter Lilius. Todella miellyttävä ja asiallinen lääkäri. Pitää kyllä huolen potilaastaan.
        Toipuminen on edistynyt hyvin, viime yö oli ensimmäinen ilman tukisidosta.
        Mustelmia ei juuri ole, toisen korvan alla on 2 euron kolikon kokoinen mustelma.
        Yöksi otin vielä Panacodin, sillä nukkuminen on hankalaa istuvassa asennossa (olen tottunut nukkumaan mahallani) ja niska ja selkä on ihan jumissa. Kipuja ei ole ;)
        Turvotusta on vähän, sitäkin olen hoitanut kankaaseen käärityllä kylmä kallella.
        Outoa katsella peilistä itseään kun on kunnon poskipäät ja leukalinja on todella tiukka.
        Tänään olisi tarkoitus(vihdoin) pestä hiukset, ne ovatkin tahmaiset kuivuneesta verestä sekä keittosuolaliuoksesta.
        Tikkejä ja niittejä on kyllä ihan tuhottomasti, pitänee kysyä lukumäärää kunhan ensi keskiviikkona menen niiden poistoon.
        Mutta näillä näkymin kaikki on paremmin kuin hyvin :)


      • Facelift takana
        facelift takana kirjoitti:

        Facelift tehtiin Helsinki Clinicissä, leikkaava lääkäri oli Peter Lilius. Todella miellyttävä ja asiallinen lääkäri. Pitää kyllä huolen potilaastaan.
        Toipuminen on edistynyt hyvin, viime yö oli ensimmäinen ilman tukisidosta.
        Mustelmia ei juuri ole, toisen korvan alla on 2 euron kolikon kokoinen mustelma.
        Yöksi otin vielä Panacodin, sillä nukkuminen on hankalaa istuvassa asennossa (olen tottunut nukkumaan mahallani) ja niska ja selkä on ihan jumissa. Kipuja ei ole ;)
        Turvotusta on vähän, sitäkin olen hoitanut kankaaseen käärityllä kylmä kallella.
        Outoa katsella peilistä itseään kun on kunnon poskipäät ja leukalinja on todella tiukka.
        Tänään olisi tarkoitus(vihdoin) pestä hiukset, ne ovatkin tahmaiset kuivuneesta verestä sekä keittosuolaliuoksesta.
        Tikkejä ja niittejä on kyllä ihan tuhottomasti, pitänee kysyä lukumäärää kunhan ensi keskiviikkona menen niiden poistoon.
        Mutta näillä näkymin kaikki on paremmin kuin hyvin :)

        Leikkaukseen meno ei todellakaan ollut pitkän harkinnan tulos, mieheni kanssa vaan asiasta puhuttiin ja hän ei sitä vastustellut joten tuumasta toimeen. Konsultaatiossa kävin helmikuussa ja 2 vkoa ennen leikkausta puhumassa toimenpiteestä ja sopimassa muut asiat. Eli 1½ kk meni ;) ja olin jo pöydällä.
        Ihmisten ilmoille menin jo heti torstaina ja nyt olen ollut jo liikkeellä ihan normaalisti.
        Töihin voisin palata ihan hyvin jo ensi viikon tikkien poiston jälkeen, mutta mulla on vielä lomaa pari viikkoa.
        Niin, olen 49v


      • uskaltaa/ei uskalla/
        Facelift takana kirjoitti:

        Leikkaukseen meno ei todellakaan ollut pitkän harkinnan tulos, mieheni kanssa vaan asiasta puhuttiin ja hän ei sitä vastustellut joten tuumasta toimeen. Konsultaatiossa kävin helmikuussa ja 2 vkoa ennen leikkausta puhumassa toimenpiteestä ja sopimassa muut asiat. Eli 1½ kk meni ;) ja olin jo pöydällä.
        Ihmisten ilmoille menin jo heti torstaina ja nyt olen ollut jo liikkeellä ihan normaalisti.
        Töihin voisin palata ihan hyvin jo ensi viikon tikkien poiston jälkeen, mutta mulla on vielä lomaa pari viikkoa.
        Niin, olen 49v

        Miten päädyit juuri kys. lääkäriin. Olen kyllä kuullut hänestä mutta luulin hänen jo jättänen työt. Muistaaakseni on kuitenkin reilusti yli 65.
        Kerrothan lisää kuulumisia. Minua nuo arvet jännittää, jos hakeutuisin, uskaltaisin mennä liftiin.Miten paranevat sinulla?


      • Facelift takana
        uskaltaa/ei uskalla/ kirjoitti:

        Miten päädyit juuri kys. lääkäriin. Olen kyllä kuullut hänestä mutta luulin hänen jo jättänen työt. Muistaaakseni on kuitenkin reilusti yli 65.
        Kerrothan lisää kuulumisia. Minua nuo arvet jännittää, jos hakeutuisin, uskaltaisin mennä liftiin.Miten paranevat sinulla?

        Sain kyseisen lääkärin Helsinki Clinikin kautta, Janne Jyränki leikkasi mun ekat silarit ja hänen kanssaan aloin faceliftistä puhumaan ja hän sanoi, että hän voi olla tavallaan tarkkailemassa, jos annan luvan Liliuksen leikata. Hänellä on niin pitkä kokemus noista hommista, joten olin ehdottomasti mielissäni. Ja konsultaatio Liliuksen kanssa oli juuri niin ihana kun olin ajatellutkin. Miellyttävä herrasmies ja kertoi juurta jaksaen kaikki, niin hyvät kuin huonotkin puolet, riskejä unohtamatta.
        Ennen leikkaustakin hän vielä kyseli vointeja ja kertoili vielä tapahtumien kulusta ym Ihan mieletön lääkäri!
        Mulla parani kaikki kasvoissa olevat haavat todella nopeasti, arpia ei kukaan edes nähnyt kun menin muutaman viikon jälkeen töihin!
        Korvien takana on jäljet, mutta kuitenkin niin pienet, että poninhäntää/nutturaa voin ihan hyvin pitää.
        Kannattaa mennä, jos vaan pystyy. Ainakaan en itse ole katunut ;)


    • Hamsteripussit pois

      Itse mietin pitkään leikkausta, varmaan 10 vuotta, kunnes asiassa ei ollut enää miettimistä. Sisäinen oloni ei ollut yhtä roikkuvien marsupussien kanssa. Pirteänäkin näytin kulahtaneelta.Tai ainakin tunsin niin ja sehän riittää.

      Ajattelin myös ensin Lilliusta leikkaajaksi, mutta päädyin hieman nuoremman kaartin osaajaan Asko Salmeen (KL-klinikka). Teki hyvää jälkeä. Olen tosi tyytyväinen.
      Varmasti osaamista on muuallakin, mutta kerron tämän oman leikkaajani nimen tässä, koska muistan, miten itse pelkäsin meneväni jollekulle, jolla homma ei ole halussa. Toki aina leikkauksessa on riskinsä.

      Toipuminen edistyy kovaa vauhtia. Nyt vajaat 2 viikkoa takana. Korvien edusarvet, joita eniten pelkäsin, kun ovat niin näkyvillä, ovat jo hiipumassa näkymättömiin. Asko Salmi laittoi sulavat tikit, joten nekään ei näy.

      Toki iho leikkauskohdalla tulee olemaan pitkään muun ihon kanssa hieman eri väristä, mutta meikki peittää ja harva toisen korvia niin tarkkaan tuijottaa. Ja nyt on siis kulunut vain vajaat 2 viikkoa leikkauksesta. Turvotusta on hieman ja mustelmaa kaulalla ja poskipäissä. Mitään joidenkin kuvaamia "kuoppia" mulle ei koskaan tullutkaan. Korvat vielä vähän turtana. Joka aamu kuitenkin kohti parempaa. Vähintään 2-3 viikkoa kannattaisi olla vapaata, jos ei tahdo kertoa käyneensä toimenpiteessä.

      Hassua että näitä juttuja on pakko piilotella. Jotenkin asiaan suhtaudutaan vaan niin tuomitsevasti. Tosin miehet pääsee tässäkin vähemmällä. Kun entinen miespuolinen työkaverini leikkautti luomensa, sanottiin, että se panostaa tosissaan uraansa, kun leikkaa väsyneen ulkonäoön pois. Me naiset ollaan samassa tilanteessa vaan turhanaikaisia harppuja, jotka ei hyväksy luonnollista ikääntymistä...

      Jokainen tehköön, miten itse parhaaksi näkee,kun itse toimenpiteensä maksaa.

      • toipilas10

        Haluan myös vähän kirjoittaa omasta kokemuksesta. Kaikki ei mennyt hyvin. Olin perehtynyt aiheeseen viimeisen vuoden ajan. Tiesin, että toipuminen vie aikaa mutta leikkaus oli minulle paljon rajumpi kokemus kun mikään aikaisempi. Olen aina ennen toipunut todella hyvin.
        Minut leikattiin 6 päivää sitten. Leikkauksen jälkeen alkoivat ongelmat. Naamani turpos aivan muodottomaksi ja se vaikeutti todella hengitystä. Seuraavan yön keskityin hengittämiseen suun kautta kun nenä ei enään toiminut. Yöllä hoitaja vaihtoi siteen ja laittoi sen löysemmälle. Verenpaineeni alkoi nousta uhkaavasti (ei koskaan aikaisemmin ollut ongelmia). En pystynyt, en myöskään olisi uskaltanut nukkua. Yö oli sinnittelyä, tärisin pelosta. Onneksi mieheni oli minun tukena. Olisin ollut hysteerinen ja kauhuissani ilman häntä. Seuraavana päivänä lääkäri tuli minua katsomaan ja vei suoraan uudestaan leikkaussaliin, eli toinen leikkaus heti perään. Leikkauksen jälkeen henki kulki ja näin ihan vähäsen turvonneilla silmillä. Olin onnellinen kun pystyin taas hengittämään jopa nenän kautta. Tämän jälkeen jäin tarkkailuun koska verenpaineet oliva todella korkeat. Illalla pääsin omaan huoneeseeni missä mieheni huolissaan minua odotteli. Minulle ei kerrottu miten ylös verenpaineeni nousi. Oltiin sairaalassa 3 yötä ja 4 päivää.
        Nyt onnellisesti kotona, turvotus laskenut hyvin mutta mustelmia kovasti. Luulen, että sain vielä flunssan, kurkku kipeänä, yskinyt limaa ja korvakäytävissä kovaa vihlontaa. Tulevana torstaina on täällä Suomessa lääkäri, joka ottaa pintatikit pois ja katsoo, että kaikki on hyvin. Olen ottanut jatkuvasti, useasti päivässä kylmähoitoa, mikä on minulla auttanut kovasti. Kokemus oli kauhea mutta nyt jo näkee, että kasvot ovat kauniit, kunhan mustelmat vielä haalistuu. Nyt naaman värit vaihtelee tumman lilasta keltaiseen. Leikkauksiin liittyy aina riski ja jotain yllättävää voi sattua vaikka kuinka olisi valmistautunut.


      • laseroitu
        toipilas10 kirjoitti:

        Haluan myös vähän kirjoittaa omasta kokemuksesta. Kaikki ei mennyt hyvin. Olin perehtynyt aiheeseen viimeisen vuoden ajan. Tiesin, että toipuminen vie aikaa mutta leikkaus oli minulle paljon rajumpi kokemus kun mikään aikaisempi. Olen aina ennen toipunut todella hyvin.
        Minut leikattiin 6 päivää sitten. Leikkauksen jälkeen alkoivat ongelmat. Naamani turpos aivan muodottomaksi ja se vaikeutti todella hengitystä. Seuraavan yön keskityin hengittämiseen suun kautta kun nenä ei enään toiminut. Yöllä hoitaja vaihtoi siteen ja laittoi sen löysemmälle. Verenpaineeni alkoi nousta uhkaavasti (ei koskaan aikaisemmin ollut ongelmia). En pystynyt, en myöskään olisi uskaltanut nukkua. Yö oli sinnittelyä, tärisin pelosta. Onneksi mieheni oli minun tukena. Olisin ollut hysteerinen ja kauhuissani ilman häntä. Seuraavana päivänä lääkäri tuli minua katsomaan ja vei suoraan uudestaan leikkaussaliin, eli toinen leikkaus heti perään. Leikkauksen jälkeen henki kulki ja näin ihan vähäsen turvonneilla silmillä. Olin onnellinen kun pystyin taas hengittämään jopa nenän kautta. Tämän jälkeen jäin tarkkailuun koska verenpaineet oliva todella korkeat. Illalla pääsin omaan huoneeseeni missä mieheni huolissaan minua odotteli. Minulle ei kerrottu miten ylös verenpaineeni nousi. Oltiin sairaalassa 3 yötä ja 4 päivää.
        Nyt onnellisesti kotona, turvotus laskenut hyvin mutta mustelmia kovasti. Luulen, että sain vielä flunssan, kurkku kipeänä, yskinyt limaa ja korvakäytävissä kovaa vihlontaa. Tulevana torstaina on täällä Suomessa lääkäri, joka ottaa pintatikit pois ja katsoo, että kaikki on hyvin. Olen ottanut jatkuvasti, useasti päivässä kylmähoitoa, mikä on minulla auttanut kovasti. Kokemus oli kauhea mutta nyt jo näkee, että kasvot ovat kauniit, kunhan mustelmat vielä haalistuu. Nyt naaman värit vaihtelee tumman lilasta keltaiseen. Leikkauksiin liittyy aina riski ja jotain yllättävää voi sattua vaikka kuinka olisi valmistautunut.

        Turvotusta ja kireä side-neste ei pääse kiertämään? Vai mitä tarkoitit toisella leikkauksella? Poistetttiinko hematoomaa eli mustelaa(kertynyttä verta? Tsemmpiterkut sinulle-uudempi virkeämpi ilme sieltä vielä tulee.


    • Facelift/pigmentti

      Oletteko huomanneet, että ihonne väri olisi jotenkin muuttunut faceliftin ja rasvansiirron jälkeen? Itselläni operaatiosta jo lähes kolme vuotta ja vuosi sitten kesällä totesin, että kasvoni eivät rusketu enää samalla tavalla kuin ennen leikkausta. Ainoastaan Etelän auringossa kasvot saivat terveen rusketuksen. Nyt on ollut huippukesä Suomessa ja olen kauttaaltani kauniin ruskea, mutta kasvot edelleen paljon vaaleammat.

      • tarkka tyty

        Älä ihmeessä pilaa faceliftingiä ottamalla urakalla aurinkoa! Ota suojakerroin 50 ja laita mielluummin itseruskettavaa naamaasi...tai jos haluat rahat heittää hukkaan-oma asiasi..


      • Kalvakka
        tarkka tyty kirjoitti:

        Älä ihmeessä pilaa faceliftingiä ottamalla urakalla aurinkoa! Ota suojakerroin 50 ja laita mielluummin itseruskettavaa naamaasi...tai jos haluat rahat heittää hukkaan-oma asiasi..

        Miten ihmeessä kuvittelet, että aurinko voisi pilata faceliftin? Eikö toimenpide ole tehty ihon alempiin kerroksiin lähinnä? Itselläni myös iho vaalentunut ja tullut paljon epätasaisemmaksi faceliftin ja rasvansiiron jälkeen (tehty 3 v sitten). Kauhistuttaa ajatuskin, että verenkierto ei palaudu ennalleen enkä enää koskaan saa luonnolista, terveen näköistä ihoa :( Ainakin omassa tapauksessani lääkäri olisi voinut kertoa paljon tarkemmin kaikki toimenpiteeseen liittyvät seikat ja mahdolliset miinuspuolet. Operaatio tehtiin Suomessa ja kirurgi on hyvin tunnettu ja pitäisi olla alansa huippu. Valitettavasti jäi kuitenkin sellainen rahat-pois-tunne :( Onko joku muu kärsinyt samanlaisista ongelmista ja löytänyt mahdollisesti apua?


    • kääk!

      Kyllä se iho veltostuu auringon vaiktuksesta että auringonoton saa unohtaa-tai siis kannattaa unohtaa.Vaikka kuinka olis kiristetty-iho rypistyy silti.

    • Pelännyt

      Minulle tehtiin facelift ja kaulankiristys sekä alaluomien korjaus Tallinnassa kolme viikkoa sitten. Kirurgi oli tri. Merle Sellend ja olen enemmän kuin tyytyväinen tulokseen. Pelkäsin toimenpidettä ja varsinkin kun olin lukenut tri. Sellendistä ikäviä kommentteja ( sosiaalisista taidoista).

      Sain ensiluokkaista hoitoa sairaalassa jossa olin kaksi vuorokautta. Kipua oli tosi vähän ja turvotuskaan ei ollut lainkaan sellaista kun olin luullut. Minulla oli vuorokauden dreenit. Pystyin syömään hyvin ja pesemään hampaat. Nukuin puoli-istuvassa asennossa ensimmäiset päivät. Yhtenä yönä nukuin vain yksi tyyny pään alla ja turvotus olikin aikamoinen kun heräsin. Mustelmaa oli vähän kaulalla ja pieni mustelma toisen silmän alla.

      Jo kolmen päivän kuluttua kävin kaupoissa isoon huiviin ja aurinkolaseihin piiloutuneena vieraalla paikkakunnalla.

      Olen tosi tyytyväinen että vihdoinkin uskalsin mennä faceliftiin. Tulos on jo nyt kolmen viikon jälkeen loistava. Näytän siltä kuin 10-15 vuotta sitten.

    • 58vuotias

      Eilen kävin alakasvojenkohotuksessa KLklinkikalla ja Asko Salmi leikkasi. Leikkaus meni hyvin, turvottaa vielä mutta kävin lymfassa ennen leikkausta ja tänään toisen kerran. Olo on ihan pirteä , kiristelee ja kaulassa mustelmaa ja turvotusta, mutta jo nyt näen että hyvä siitä tulee. Kipuja ei juuri ole, arvet vielä teipin alla ja ensi viikolla kontrolli. Pääsin siis samana päivänä pois ja yö meni kylmällä hautoessa puoli-istuvassa asennossa.

    • Matematiikka

      Minulle tehtiin epäonnistunut facelift vuosi sitten. Poskeni roikkuvat enemmän kuin ennen toimenpidettä, kaulani molemmin puolin roikkuu pussit, yläluomet tulevat edelleen silmien päälle tosin ei yhtä paljon kuin aikaisemmin , ja poskipäät korvan tasolla ovat edelleen tunnottomat. Viikon kuluttua tehdään korjausleikkaus takuuna. Kannattaa miettiä tarkkaan kenen antaa korjata kasvojaan, koska toimenpide ei ole halpa.

      • oolalaa

        Olin maaliskuun lopulla ala- /keskikasvojen sekä kaulan kohotuksessa. Edelleen poskissa korvien edustalla ja leuan alla ajoittaista kiristyksen tunnetta ja turvotusta. Kasvojen iho on myös hieman kosketusarka. Toipuminen on ollut yllättävän pitkää.


      • Anonyymi

        Itsellä vaja 5kk vastaavista operaatioista, ja nyt tuntuu, että ulkonäkö ja tuntemukset menee alamäkeä. Leukapielet turpoaa, ovat olleet arat koko ajan, kasvopesu, kevyt kuorinta on koko ajan ollut ilkeän tuntuista. Olen 1kk leikkauksesta ollut mielestäni kelvollinen ihmisten ilmoille (ainoastaan leuan arpi rumasti ja tietysti korvien taustat), mutta viimeisen kuukauden aikana olo on muuttunut. Olen miettinyt, että 6kk on kohtuullinen aika odottaa parantumista, mutta nyt tuntuu, etten niin pitkään voi odottaa, kun näkö ja olo huononee.
        Toiko korjausleikkaus sinulle paremman lopputuloksen?


    • Nainen1960

      Nyt on kulunut puoli vuotta kasvojen kohotuksesta. Tulos on hyvä, olen erittäin tyytyväinen. Arvet ovat jo haalentuneet eikä niitä näe edes ilman meikkiä. Tunto on palautunut miltei kokonaan. Olen huomattavasti ikävuosiani nuoremman näköinen! Varottaisin leikkaukseen hakeutuvia puhelimista. Puhelin on pöpöpesäke, kodin likaisin paikka. Sitä ei siis kannata laittaa korvalle, käyttäkää vaikka kaiutinta mieluummin. Mulla toinen puoli parani hitaammin, kun pidin puhelinta korvalla. Muuten olen tyytyväinen ja nautin elämästä joka päivä.

    • Anonyymi

      Leikkauksesta neljä vuotta. Iso operaatio,rasvaimua,alakasvot,kulmat ja vaikka mitä. Leukaperät on tunnottomat,valokuvissa huomaa että on vähän eloton toinen puoli kasvoista muuten ei huomaa. Korvan takana arvet piilossa,leikkauksen jälkeen tuntui että korvatkin irroitettiin. En enää menisi,nyt aion tyytyä pistoksiin ja täyteaineisiin kun tulee tarve. Ihan hyvä tulos,10 vuotta pois iästä. Ryppyjä ei ole,ei arpia. Silmien arvet jäi kulmakarvosen sekaan ja luomivakoon. Toipuminen oli pitkä kuitenkin.

    • Anonyymi

      Mitä kohotusleikkaukset ovat maksaneet? Kyselin Tallinnasta ja siellä koko lifting noin 5300€. Onko Suomessa tehtyjen ja ulkomailla tehtyjen leikkaukseen hintaerot suuret?

      • Anonyymi

        Onko kenelläkään kokemuksia Tallinnasta Kristine Kruunvaldista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemuksia Tallinnasta Kristine Kruunvaldista?

        En missään nimessä suosittele operaatiota kaukana kotoa.
        Itselleni tehtiin alakasvojen kohotus viisi viikkoa sitten. Kaikki meni hyvin ja lopputuloskin joskus viikkojen/kuukausien päästä todennäköisesti parempi kuin hyvä.
        MUTTA:
        leikkauksen jälkeen olen juossut kirurgin vastaanotolla pari-kolme kertaa viikossa. Verenvuotoa haavoista, punktiota toisesta poskesta, edelleen mustelmia, turvotusta ja tunnottomuutta. Ja näin tapahtuu varsin usein, vakkakaan asiasta ei puhuta sen todellisessa laajuudessa.
        Olen perusterve tupakoimaton, raitis ja liikunnallinen henkilö, eli minkään ei pitänyt ennakoida hidasta toipumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En missään nimessä suosittele operaatiota kaukana kotoa.
        Itselleni tehtiin alakasvojen kohotus viisi viikkoa sitten. Kaikki meni hyvin ja lopputuloskin joskus viikkojen/kuukausien päästä todennäköisesti parempi kuin hyvä.
        MUTTA:
        leikkauksen jälkeen olen juossut kirurgin vastaanotolla pari-kolme kertaa viikossa. Verenvuotoa haavoista, punktiota toisesta poskesta, edelleen mustelmia, turvotusta ja tunnottomuutta. Ja näin tapahtuu varsin usein, vakkakaan asiasta ei puhuta sen todellisessa laajuudessa.
        Olen perusterve tupakoimaton, raitis ja liikunnallinen henkilö, eli minkään ei pitänyt ennakoida hidasta toipumista.

        Jatkoa tuohon edelliseen kommenttiini (09.02.2020 18:57):

        Muutaman päivän päästä leikkauksesta tulee kuluneeksi 11 viikkoa. Haavat ovat parantuneet hyvin, mutta korvien edessä on jonkin asteisia mustelmia. Molemmissa poskissa turvotusta ja paineen tunnetta. Leikanneen kirurgin mukaan poskissa olisi jonkin asteinen tulehdus. Tulehduslääkkeet eivät valitettavasti tule kysymykseen nyt koronavirusepidemian aikaan. Kun tilanne on oikein huono, voin ottaa pari, kolme tippaa Tramalia, joka helpottaa hiukan oloa.
        Aamuisin olo ihan OK, mutta iltaa kohti poskien turtuminen ja tunnottomuus pahenevat.

        Lopputulokseen olen toistaiseksi varsin tyytyväinen, mutta kärsivällisyys on ehdottomasti koetuksella.
        Jos nykyinen kokemukseni olisi ollut tiedossani ennen leikkausta, olisin miettinyt useammin kuin kahdesti toimenpiteeseen ryhtymistä!


        Jos minulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa tuohon edelliseen kommenttiini (09.02.2020 18:57):

        Muutaman päivän päästä leikkauksesta tulee kuluneeksi 11 viikkoa. Haavat ovat parantuneet hyvin, mutta korvien edessä on jonkin asteisia mustelmia. Molemmissa poskissa turvotusta ja paineen tunnetta. Leikanneen kirurgin mukaan poskissa olisi jonkin asteinen tulehdus. Tulehduslääkkeet eivät valitettavasti tule kysymykseen nyt koronavirusepidemian aikaan. Kun tilanne on oikein huono, voin ottaa pari, kolme tippaa Tramalia, joka helpottaa hiukan oloa.
        Aamuisin olo ihan OK, mutta iltaa kohti poskien turtuminen ja tunnottomuus pahenevat.

        Lopputulokseen olen toistaiseksi varsin tyytyväinen, mutta kärsivällisyys on ehdottomasti koetuksella.
        Jos nykyinen kokemukseni olisi ollut tiedossani ennen leikkausta, olisin miettinyt useammin kuin kahdesti toimenpiteeseen ryhtymistä!


        Jos minulla

        Jatkoa edellisiin (kommenttini 26.3.):
        Leikkauksesta nyt tasan neljä kuukautta. Kolmen viikon kortisonikuurin jälkeen kivut huomattavasti lievemmät. Haavat parantuneet hyvin ja tuskin nähtävissä. Mutta molempien korvien takana pistävä kipu. Kaulassa edelleen painon tunne aivan kuin joku yrittäisi kuristaa. Lisäksi vasen silmä tulehtunut. Silmälääkärin tutkimus ensi viikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa edellisiin (kommenttini 26.3.):
        Leikkauksesta nyt tasan neljä kuukautta. Kolmen viikon kortisonikuurin jälkeen kivut huomattavasti lievemmät. Haavat parantuneet hyvin ja tuskin nähtävissä. Mutta molempien korvien takana pistävä kipu. Kaulassa edelleen painon tunne aivan kuin joku yrittäisi kuristaa. Lisäksi vasen silmä tulehtunut. Silmälääkärin tutkimus ensi viikolla.

        Miten nyt on toipuminen mennyt? Teitkö alakasvojen kohotuksen Suomessa? Itsellä on tämä harkinnassa juuri alakasvojen kohotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nyt on toipuminen mennyt? Teitkö alakasvojen kohotuksen Suomessa? Itsellä on tämä harkinnassa juuri alakasvojen kohotus.

        Jatkoa edellisiin (kommenttini 25.07.2020):

        Toipuminen epätoivoisen hidasta. Kivut vielä 8 kk leikkauksen jälkeen ovat päivittäisiä, etenkin kasvojen oikealla puolella korvasta ylähuuleen, alaleukaan ja ajoittain myös niskaan. Lääkityksenä nyt kolmoishermolääkitys (epilepsialääkitys). Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa,
        Alakasvojen kohotus tehty "hyvämaineisella" klinikalla "erittäin kokeneen ja ammattitaitoisen" kirurgin toimesta. Hinta 12 600 euroa, sis. 6 lymfaa.
        Hoitavan neurologin mukaan tilanteeni ei ole mitenkään poikkeuksellinen!
        Kun kauneusleikkauksia tekevä sairaala/lääkäri kertoo, että toipuminen saattaa viedä useita kuukausia, se tarkoittaa "jopa hyvinkin voimakkaita, toisinaan lähes sietämättömiä kipuja todella pitkään", kohdallani todennäköisesti ainakin kokonaisen vuoden.
        Positiivista kuitenkin on, että kasvojen iho on kimmoisampi ja ilme selvästikin virkeämpi kuin ennen leikkausta.
        Voin vakuuttaa, että toista leikkausta kohdalleni ei tule; paitsi kuolleen ruumini yli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa edellisiin (kommenttini 25.07.2020):

        Toipuminen epätoivoisen hidasta. Kivut vielä 8 kk leikkauksen jälkeen ovat päivittäisiä, etenkin kasvojen oikealla puolella korvasta ylähuuleen, alaleukaan ja ajoittain myös niskaan. Lääkityksenä nyt kolmoishermolääkitys (epilepsialääkitys). Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa,
        Alakasvojen kohotus tehty "hyvämaineisella" klinikalla "erittäin kokeneen ja ammattitaitoisen" kirurgin toimesta. Hinta 12 600 euroa, sis. 6 lymfaa.
        Hoitavan neurologin mukaan tilanteeni ei ole mitenkään poikkeuksellinen!
        Kun kauneusleikkauksia tekevä sairaala/lääkäri kertoo, että toipuminen saattaa viedä useita kuukausia, se tarkoittaa "jopa hyvinkin voimakkaita, toisinaan lähes sietämättömiä kipuja todella pitkään", kohdallani todennäköisesti ainakin kokonaisen vuoden.
        Positiivista kuitenkin on, että kasvojen iho on kimmoisampi ja ilme selvästikin virkeämpi kuin ennen leikkausta.
        Voin vakuuttaa, että toista leikkausta kohdalleni ei tule; paitsi kuolleen ruumini yli!

        Olis kiva tietää kirurgin nimi tai edes se missä paikassa kävit


    • Anonyymi

      Käykö oikeasti vielä joku Tallinassa !!!!

    • Anonyymi

      Olen 26v nainen ja minulle tehtiin facelift. Mietin, vedettiinkö iho liian kireäksi, sillä hymyni näyttää niin epäluonnolliselle ja silmäni kissamaisen.
      Ennen omasin kauniin leveän hymyn, nyt en vain pysty hymyilemään kunnolla.
      Leikkauksesta 1,5 viikkoa.
      Kertokaa joku pliis että iho vielä korjaantuu/tulee kimmoisammaksi ja saan hymyni takaisin :/

    • Anonyymi

      Ei 5 päivän jäleen vielä mitään voi sanoi lopputulokseesta. Menee joku muutama kukausi että turvotus laskenut ja alkaa mäyttää siltä kun oitääkin

    • Anonyymi

      Reilu 6 viikkoa mennyt alakasvojen ja kaulan faceliftistä. Sain sisäistä verenvuotoa ja vielä 4 viikon jälkeen alaposket täyttyivät verellä ja .nyt on kuin makkarat poskessa. Hematoomat kuulemma liukenee itsestään. Mutta. Näin isot,on monta senttiä paksuudeltaan. Onko muilla ollut? Ja posket kuin ilmaa täynnä. Lohduttavia nämä kommentit mutta mietin välillä tuleeko tästä hyvä.

      • Anonyymi

        Minulla yhdeksäs kuukausi leikkauksesta aluillaan. Nyt neurologinen lääkitys, ja toisinaan aika sietämättömät kivut, Posket ajoittain turruksissa.
        Lopputulos aikanaan varmasti ihan hyvä.
        Leikkauksen jälkeen olen käynyt paitsi leikanneella kirurgilla, silmälääkärissä, yleislääkärillä ja neurologilla.
        Sinun tapauksessasi menisin tuota pikaa yleislääkärin vastaanotolle. Varmastikaan ei mitään vialla, mutta saat sopivat kipulääkkeet, sekä vahvistuksen, että kaikki on hyvin ja uskoa tuleville kuukausille. Vielä on matkaa edessäsi.
        Tsemppiä!

        PS Ja kaikille faceliftiä miettiville: tämä leikkaus ei ole mikään pieni operaatio. Kannattaa miettä kahdest, onko leikkaus kipujen väärti.


    • Anonyymi

      Kauneusleikkaus ei ole riskitön
      https://seura.fi/hyvinvointi/kauneusleikkaus-ei-ole-riskiton/
      Mitä on tehtävissä, jos kauneusleikkaus kaduttaa operaation jälkeen?

      Valtaosa asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, mutta eivät kaikki. Osalla saavutettu muutos ulkonäössä ei ole vastannut asiakkaan omia odotuksia. Aika moni sanoo, että toipuminen leikkauksesta oli rankempaa kuin oli ajatellut.

      Voi olla yllätys, että on monta viikkoa murjotun näköinen ja saattaa kulua kuukausia, ennen kuin kaikki asettuu.

      https://seura.fi/hyvinvointi/kauneusleikkaus-ei-ole-riskiton/

      • Anonyymi

        Toipuminen leikkauksesta on todella rankkaa.
        Leikkausta harkitseville ohjeistuksena: harkitkaa vakavissanne, onko toimenpide todella tarpeen. Kipu ja epämukavuuden tunne ovat päivittäistä ja kestävät kuukausia ja jopa parikin vuotta!


    • Anonyymi

      Puoli vuotta kesti toipua, leukaperät pinkeet vielä 8kk. Kannattaa tarkkaan miettiä leikkausajankohta, lomaa tarpeeksi että ehtii toipua työkuntoon.
      Kaiken kärsimyksen arvoista!

      • Anonyymi

        Olisipa minullakin pinkeä olo. 9 viikkoa leikkauksesta, kaula ja hamsterit roikkuvat, olen pettynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisipa minullakin pinkeä olo. 9 viikkoa leikkauksesta, kaula ja hamsterit roikkuvat, olen pettynyt.

        Lipolyysi auttaa hamsteripusseihin. Mulla leikkauksesta viisi vuotta ja nyt pitää pistoksilla fixailla. Ryppyjä ei ole, leikkaus oli hyvä. Kallista lystiä mutta olkoot, alkaa olla yhtä normia käydä 6 vko välein kampaajalla ja joka toinen kk kasvoja hoitamassa. Kukaan ei huomaa että mitään on tehty, huuletkin tosi maltilliset. Ainoastaan olen kertonut että luomet leikattu.
        Ikää 60 ja en näytä yhtään yli 40 vuotiaalta.
        Elämä on valintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lipolyysi auttaa hamsteripusseihin. Mulla leikkauksesta viisi vuotta ja nyt pitää pistoksilla fixailla. Ryppyjä ei ole, leikkaus oli hyvä. Kallista lystiä mutta olkoot, alkaa olla yhtä normia käydä 6 vko välein kampaajalla ja joka toinen kk kasvoja hoitamassa. Kukaan ei huomaa että mitään on tehty, huuletkin tosi maltilliset. Ainoastaan olen kertonut että luomet leikattu.
        Ikää 60 ja en näytä yhtään yli 40 vuotiaalta.
        Elämä on valintoja.

        Ei ikinä lipolyysiä! Lukekaa tutkimukset siitä. Ihan huuhaata.


      • Anonyymi

        Missä sä kävit??? Kerrotko lisää tuloksesta??? Please!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lipolyysi auttaa hamsteripusseihin. Mulla leikkauksesta viisi vuotta ja nyt pitää pistoksilla fixailla. Ryppyjä ei ole, leikkaus oli hyvä. Kallista lystiä mutta olkoot, alkaa olla yhtä normia käydä 6 vko välein kampaajalla ja joka toinen kk kasvoja hoitamassa. Kukaan ei huomaa että mitään on tehty, huuletkin tosi maltilliset. Ainoastaan olen kertonut että luomet leikattu.
        Ikää 60 ja en näytä yhtään yli 40 vuotiaalta.
        Elämä on valintoja.

        Missä kävit?????


    • Anonyymi

      Muutama päivä leikkauksesta, toinen puoli kasvoista tosi turvoksissa, toinen ei niinkään.Olen 70 kymppinen mies ja sairautta korjattiin.Ruokahalu meni kokonaan (palautunee) eikä uudehkot ylätekarit sovi enää suuhun.
      Lyhyen kokemuksen jälkeen ei ikinä vastaavaan leikkaukseen (kesti yli 6 tuntia, nukutuksessa, ei siinä mitään ongelmaa) vaikka miten naama ja huuli roikkuisi

    • Anonyymi

      Kohta 3 viikkoa kasvojen kohotuksesta . Ei enää juuri mustelmia paitsi pari kaulalla eikä enää juuri turvotusta.Kun peiliin katsoo, olen virkeän näköinen vaikka ilman meikkiä ja huonoilla yöunilla. Valokuvista eron huomaa parhaiten. Mummomainen kasvojen roikkuminen on hävinnyt ja kasvot ovat nuorekkaan muotoiset. Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli tukala ja mietin, että mitähän sitä tuli tehtyä. Nyt olen tyytyväinen.

    • Anonyymi

      Kaksi ja puoli vuotta kasvojenkohotuksesta. Toinen poski edelleen kipeä, jonkin sortin hermovaurio. Olen edelleen neurologin hoidossa, eikä loppua näy!
      En suosittele kenellekään tällaisia operaatioita.

    • Anonyymi

      Kolme vuotta leikkauksesta. Kivut jatkuvia ja päivittäinen lääkitys. Tramal ja hermokipuihin käytetyt epilepsialääkkeet. Eikä valoa tunnelin päässä.
      Minkä ehkä ulkonäössä voitatte, menetätte kaksin verroin jatkuvina kipuina ja elämänlaadun romahtamisena.

    • Anonyymi

      Täällä olikin paljon kommentoitu - lähdin etsimään vertaistukea ja sitä löytyi - olotilani ei olekaan poikkeuksellinen. Jos olisin etukäteen lukenut, olisi toimenpide jäänyt tekemättä. En osaa sanoa, olisiko ollut hyvä vai huono. Etukäteen annettin ymmärtää lähinnä, että jonkun aikaa turvotusta ja muotoutuu kuukausia.

      Toimenpiteestä 4kk. Alun turvotuksen kanssa silmät / luomet näytti jopa paremmilta kuin nyt. Kiristävä tunne poskissa ja leuassa on jatkuva. Leuan arven tienoilla kuin haavakipua, vaikka haavaa ei tietysti ole.

      Välillä aina pistelee kuin joku iskisi sata neulaa poskeen. Samoin päälaella tuntuu pistelyä - otsalangat ehkä.

      Ensimmäisen viikon nukkuessa ajoittain tuntui että tukehtuu, henki ei kulkenut ulos.

      Alussa laitoin jääkaapista vesipussit alkuyöksi kaulalle.

      Ihan mahdotonta turvotusta ei ollut. Ekan viikon näytin toki ihan hirveältä.

      Olen nukkunut puoli-istuvassa asennossa 2,5kk ja nyt 1,5kk kyljelläni, mutta myös selälläni.

      Alussa kivut oli kovat, ja kuulemma pinnistelin turhan kauan ilman kunnon kipulääkettä. Nykyinen tila ei vaadi lääkitystä, mutta ketuttaa.

      Minulla on arpia mm. otsan yläpuolella, korvien takana, korvissa ja leuassa. Treenien jäljiltä muhkurat ohimoilla.

      Posket on vielä tunnottomat tai miten kuvailisi, ja esim. kasvojen pesu tuntuu ikävältä.

      Jos jotain ponnistelee, niin se tuntuu kasvoissa pistelynä.

      Vähän olen pettynyt silmäluomiin , kaulaan ja muhkuroihin, mutta ilme on kyllä freesimpi silti. Silmäluomet roikkuu edelleen. Olen tutkaillut urakalla ihmisten leukoja, ja oma ei näytä samanlaiselta eli luonnolliselta.

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin alakasvojen kohotus yli 2 vuotta sitten .
      Ulkonäköön olen tyytyväinen , leuka ja kaula ei roiku vaan on kauniin kaareva. Mutta ! : Leuan alus tuntuu hirveältä . Tunto palautunut vain osittain . Leukaa pistelee ja koskettaessa ikäänkuin olisi puudutettu vähän . Kylmällä ilmalla pahenee huomattavasti , ikäänkuin ”jäätyisi ” paikalleen . Välillä iskee paniikki koska oireet tuntuvat välillä vain voimistuvan. Onko muilla kokemusta, voiko vielä olla ohimenevää vai sainko elinikäisen ikävän tunteen kasvoihini

    • Mulla tehtiin Istanbulissa full facelift 8 vrk sitten. Eli ala- ja yläkasvojenkohotus sekä temporal facelift, eli otsankohotus "temporaalisesti", ohimolta. Alaluomet leikattiin myös. Yläluomet on leikattu useampi vuosi sitten.

      Minua oli jo pidempään häirinnyt raskaat silmäluomeni, joita sitten korjattiin leikkaamalla. Mutta koska otsani on raskas, ei pelkkä luomileikkaus auttanut väsyneeseen katseeseen. Harkitsin ja säästin pitkään päästäkseni otsankohotukseen. Fb:ssa olen ryhmässä, jossa vastaan tuli julkaisu Turkkilaisesta klinikasta ja sen palveluista. Päädyinkin valitsemaan koko naaman laiton +rasvaimun vatsaan, koska why not - kaikki kerralla kuntoon! Viiden naisen ryhmänä +reissua organisoiva nainen, menimme viikoksi Istanbuliin kuka mihinkin toimenpiteeseen.

      Pelotti kyllä kamalasti ja varsinkin näitä nettikeskusteluja lukiessa. Toimenpiteet mulla kesti useamman tunnin ja herätessäni olin tosi kipeä. En uskaltanut katsoa peiliin tai ottaa selfietä. Pelotti, mitä peilistä katsoo takaisin. Illalla kuitenkin otin kuvan, ja olihan se näky ihan hirveä! Naama turvoksissa, silmäkulma isosti mustelmilla, kulmakarvat kuin tiukat viivat. Tukka sojotti keittosuolaliuoksesta tahmaisena joka suuntaan, korvien takaa roikkui dreenit ja niiden keräysastioissa veristä eritettä.

      Ekat pari päivää leikkauksen jälkeen oli tosi tuskaisia. Kipuja oli etenkin leuan alla, kaulalla, korvien takana ja poskilla. Ensimmäisen vuorokauden haudoin haava-alueta ja silmiä kylmäpussein joka tunti, kylmähoitoa jatkoin vielä monta vrk eteenpäin monta kertaa päivässä. Sen lisäksi, että kylmän pitäisi lievittää turvotusta, se helpottaa kivun tunnetta huomattavasti. Ensimmäisenä yönä leikkauksen jälkeen en nukkunut minuuttiakaan, olo oli niin epämukava. Myös ensimmäinen virtsaamisen onnistuminen oli oikea työvoitto: virtsaamisen vaikeuteen lienee vaikuttaneen anestesia-aineet sekä ylleni rasvaimun jälkeen puettu lyhytlahkeinen tukibody, jota en voinut riisua vaan jonka haara-aukon kautta pissaamisen oli onnistuttava.

      Sairaalassa olin kaksi yötä, minkä jälkeen siirryin vielä muutamaksi päiväksi sairaalan vieressä sijaitsevaan hotelliin. Hotellissa jatkoin kylmähoitoja. Sairaalassa annetusta iv-antibiootista siirryttiin suun kautta otettavaan.

      Paikallaan makaamisesta ja nesteruokavaliosta seurasi jäätävä ummetus. Suosittelen säännöllistä pegorionia/makrogolia tms toimenpiteen jälkeen muutaman päivän ajan.

      Sain kattavat ohjeet leikkauksen jälkihoidolle, joita olen noudattanut tarkasti. Toipumista ja parhaan mahdollisen tuloksen saamista voitaneenkin parhaiten edistää onnistuneella jälkihoidolla. Kaikenlainen kumartelu ja kasvojen alaspäin roikottelu oli kielletty. Minua ohjeistettiin nukkumaan kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen kohoasennossa. Tukisidosta on pidettävä 2vk yötä päivää ja sen jälkeenkin vielä 2vk öisin. Puhuminen ja pureskelu oli kielletty ensimmäiset 5vrk ja olinkin nesteravinnolla. No eipä tuota suuta viitsi täysin avata vieläkään ja pienikin pureskelu tuntui kipeältä leukaperissä tuolloin 5.pv:n kohdallakin. Hampaiden harjaus onnistui jotenkuten sähköhammasharjalla 3.pvn jälkeen. Suihkussa sain käydä 4pv leikkauksesta ja hiukset sain pestä 5.pvnä leikkauksen jälkeen. Ohjeistukset peseytymisen suhteen näköjään vaihtelevat, suomalaisten klinikoiden sivuilta olen lukenut toisenlaisia ohjeita, mutta noudatin nyt näitä määräyksiä.

      Kasvoni turposivat voimakkaasti toispuoleisesti. Vasen poski on edelleen valtava, pinkeä turvotus ulottuu posken alaosassta leukapieleen ja kaulalle. Pian leikkauksen jälkeen koko vasen puoli kasvoista oli kuin täyteen puhallettu ilmapallo, joten edistystä siihen on paljon tapahtunut. Poskessa on kuulemma hematoomaa ja sen pitäisi parin kolmen viikon sisällä hävitä, sitten pinkeyskin helpottaa. Vasen poski ja kaula ovat kauttaaltaan sini-kelta-kukertavat. Ihan kuin Halloween-juhliin menossa! :D Korvannipukoissa ja korvien takana tuntuu välillä kiristystä, tosin vähemmän nyt kun tikit on poistettu.

      Parina kolmena päivänä leikkauksen jälkeen tuntui kamalalta, että mihin oikein olen lähtenyt. Itkettikin ja välillä nousi katumuksen tunteita, että tällaiseenko p*skaan menin rahani työntämään, nyt on naama pilalla! Kivut aiheuttivat epämukavuutta sekä likainen, nuhjuinen olo. Vessahommatkin aukkopuvun ja tikkien kiristelyn kanssa vaikeita - ei voinut ponnistella. Siskon kanssa oltiin tiiviisti yhteydessä ja hänelle päivitin tilannettani. Hän ihanasti rohkaisi ja tuki.

      Nyt olen kotona ja toipilaana vielä. Turvotusta jonkin verran on ja ne halloween-mustelmat, poskilla tunnottomuutta. Olen kuitenkin jo päässyt ihailemaan uutta kaulani linjaan, katse ja ilme näyttävät paljon fressimmältä, nasolabiaalit ja silmäpussit häivyttyneet. En malta odottaa, että turvotus laskee ja pääsen näkemään lopputuloksen, tästä tulee tosi kaunis! Synkkien ja surkeiden epätoivon hetkien jälkeen olen nyt onnellinen ja tyytyväinen, että kävin tuossa massiivisesta leikkauksessa.

      • Anonyymi

        Hei, olipa kiva lukea kokemuksestasi. Miten olet toipunut?

        Kiinnostuin itsekin ulkomaille menosta ja tuo Turkki voisi olla hyvä vaihtoehto, siellä lääkärit tekevät paljon näitä operaatioita verrattuna Suomeen. Minulla on varmaankin alakasvojen (ainakin) kohotus ja sitten mahdollisesti alaluomien laitto ajankohtaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe