femto lasik

harmistunut

Hei!
Haluaisin kertoa minulle tehdystä Femto-lasik leikkauksesta toukokuussa 2008. Nyt siis 1½ vuotta aikaa leikkausesta. Olen jälkeenpäin ollut harmissani monta kertaa siitä, ettei minulle juuri kerrottu leikkauksen varjopuolista realistisesti. Toki olin tietoinen kaikista niistä riskeistä ja epäonnistumisen mahdollisuuksista, mutta silti mielestäni henkilökunta vähätteli jollei suorastaan tyrmännyt esittäessäni epäilyjä toimenpiteen vaikutuksista silmän fysiologiaan. Voimakkuus silmälasessani oli -9.95, joten elämä kyllä mullistui n. vuodeksi melko tavalla siltä osin, koska en enää leikkauksen jälkeen tarvinnut laseja, mutta se harmi, mitä leikkaus toi mukanaan, menne silti yli kaiken hyödyn ja nyt vielä näkö on alkanut heiketä siinä määrin, että joutunen aivan pian hankkimaan silmälasitkin. Harminani on siis kuivat silmät, eikä mikään pieni kirvely vaan jatkuva kipu ja voiteiden ja tippojen lahes tauoton käyttö. Odotan vain iltaisin että saan lapset nukkumaan ja saan sulkea silmät ja pääsen hetkeksi pois tästä kipuilusta. Silmämeikkiä ei voi kuvitellakaan käyttävänsä ja julkinen liikkuminen on epämiellyttävää, kun silmäni punoittavat ja näytän siltä kuin olisin itkenyt tai krapulainen, ei mitään mieltä ylentävää!!!! Lääkärillä käydessä ei juuri ole empatiaa herunut, eikä myöskää apua silmien hoitoon. Nyt menee jatkuvasti tuo OFTAN A-PANT voide ja muita kostuttavia lisäksi. Miksei siis tätä voitu kertoa leikkausta suunnitellessani? Puhuttiin vain silmien tilapäisestä kuivumisesta, joka kyllä ajallaan helpottuisi, melko varmasti. Minusta kyseessä on sen hintaluokan satsaus, että myös nämä ikävät sivuseikat pitäisi kertoa asiakkaalle selkeästi ja realistisesti, eikä niin että jälkiseurauksia tulee, mutta niistä voidaan selvitä. Leikkaava lääkäri oli tunnettu silmäkirurgi jonka uskon edelleen olevan taitava, mutta toivoisin hänellekin hieman enemmän aikaa jutella jokaisen potilaan kanssa niin, että tämä voi tarkkaan vielä punnita leikkaukseen ryhtymistä! Ihmettä jään odottamaan, eli lääketieteen ja kirurgian keksintöä siirtää terveet silmät elintenluovuttajalta tällaiselle silmäpuolelle. Olen kuitenkin vielä nuori ihminen (39v) ja koen invalidisoituneeni leikkausesta enemmän, kuin mitä olin -10 laseillani!

96

10919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös pettynyt

      Voiko sinuun ottaa jotenkin yhteyttä.

      • harmistunut

        Hei!
        Eipä täällä oikein voi yhteystietojaan jakaa, vaikka kohtalotovereita toki kaipaa.... Tämä purkauksen jälkeen olen kyllä saanut ko yksityislääkäriasemalta yhteydenoton ja he koittavat korjata asiaa, mutta skeptinen olen. Jos tohdit niin pura omaa tilannettasi täällä, käyn kyllä lukemassa ja kommentoinkin mielelläni!


      • Myös pettynyt
        harmistunut kirjoitti:

        Hei!
        Eipä täällä oikein voi yhteystietojaan jakaa, vaikka kohtalotovereita toki kaipaa.... Tämä purkauksen jälkeen olen kyllä saanut ko yksityislääkäriasemalta yhteydenoton ja he koittavat korjata asiaa, mutta skeptinen olen. Jos tohdit niin pura omaa tilannettasi täällä, käyn kyllä lukemassa ja kommentoinkin mielelläni!

        Lyhyesti: Katselin ennen operaatiota valitettavasti vain muutaman nettisivun ja oli siellä ehkä joku negatiivinenkin. Pääosin positiivisia. En osannut kysyä lääkäriltä muuta, kuin että voiko joku mennä pieleen ja vastaus oli, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riski. Oikea vastaus olisi ollut, että on mahdollista saada kuivat silmät, halo- ja tähtisädeilmiöitä, heikompi näkö kuin ennen laseilla, ja ties mitä. Mutta näistä en ollut kuullut, mutta ne sain. Toisessa, huippupaikassa kyettiin kyllä jonkin verran korjaamaan, mutta tyytyväinen en ole vieläkään, koska halo- ja tähtisädeilmiöt eivät ole poistuneet, ainakaan vielä. Olen tosin jostain lukenut, että jollain ne häipyi vasta parin vuoden päästä. Kuivasilmäisyys on myös tietysti, mutta tipoilla se pysyy kurissa, enkä ole siitä paljoa kärsinyt. Yritän myös syödä joitain luonnonlääkkeitä. Olen myös hieronut poskipäihin kuolleen meren suolaa saunassa, kun tuntuu että naamakin kirvelee. Jotenkin tuntuu, että se olisi kirvelyyn auttanut.


      • harmistunut
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Lyhyesti: Katselin ennen operaatiota valitettavasti vain muutaman nettisivun ja oli siellä ehkä joku negatiivinenkin. Pääosin positiivisia. En osannut kysyä lääkäriltä muuta, kuin että voiko joku mennä pieleen ja vastaus oli, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riski. Oikea vastaus olisi ollut, että on mahdollista saada kuivat silmät, halo- ja tähtisädeilmiöitä, heikompi näkö kuin ennen laseilla, ja ties mitä. Mutta näistä en ollut kuullut, mutta ne sain. Toisessa, huippupaikassa kyettiin kyllä jonkin verran korjaamaan, mutta tyytyväinen en ole vieläkään, koska halo- ja tähtisädeilmiöt eivät ole poistuneet, ainakaan vielä. Olen tosin jostain lukenut, että jollain ne häipyi vasta parin vuoden päästä. Kuivasilmäisyys on myös tietysti, mutta tipoilla se pysyy kurissa, enkä ole siitä paljoa kärsinyt. Yritän myös syödä joitain luonnonlääkkeitä. Olen myös hieronut poskipäihin kuolleen meren suolaa saunassa, kun tuntuu että naamakin kirvelee. Jotenkin tuntuu, että se olisi kirvelyyn auttanut.

        Heippa!
        Minä puolestani olin kyllä selvittänyt kaikki mahdolliset komplikaatiot ja ongelmat ja ystäväpiirien kokemukset. Leikkausta olin pohtinut vaihtoehtona ja kymmenkunta vuotta. Mutta, tosiaankin kaikki mahdolliset ongelmat luettelin epäilevänä sekä silmät tutkineelle optikolle että lääkärille, ja kaikesta huolimatta sain hyvin uskottavat puheenvuorot siitä, kuinka hyvin tällaiset leikkaukset onnistuvat ja epäonnistumisen riski on vain promillen luokkaa. Onnistumisprosentiksi ammattihenkilöt sanoivat 99% ja minä siis lähdin mukaan.... Nyt olen menossa piakkoin laitattamaan kyynelkanaviin tulpat, mutta lukemani perusteella ei sekään tuo kovin paljon helpotusta. Itse silmälasit koin hankalaksi aikanaan vain urheillessani, koska en voinut piilolinssejä käyttää. Laseilla näkökykyni korjaaantui loistavaksi, eikä silmäni olleet koskaan kipeinä saati punaiset. Toivon, ettei kohtalotovereita ole kovinkaan monta ja leikkaukseen vielä uskaltautuvat saavat siitä avun, mutta itse en moiseen enää ryhtyisi. Potilasasiamieheen olen harkinnut ottavani yhteyttä, mutta eihän sekään enää tuo helpotusta tähän kipuun. Juu, ja hämäränäkö on aivan onneton, autolla en uskalla liikkua kuin aivan lähiympäristössä ja vältellen ruuhka-aikoja, että rajoitukset normaalille elämälle ovat tässä!


      • tyytyvainen
        harmistunut kirjoitti:

        Heippa!
        Minä puolestani olin kyllä selvittänyt kaikki mahdolliset komplikaatiot ja ongelmat ja ystäväpiirien kokemukset. Leikkausta olin pohtinut vaihtoehtona ja kymmenkunta vuotta. Mutta, tosiaankin kaikki mahdolliset ongelmat luettelin epäilevänä sekä silmät tutkineelle optikolle että lääkärille, ja kaikesta huolimatta sain hyvin uskottavat puheenvuorot siitä, kuinka hyvin tällaiset leikkaukset onnistuvat ja epäonnistumisen riski on vain promillen luokkaa. Onnistumisprosentiksi ammattihenkilöt sanoivat 99% ja minä siis lähdin mukaan.... Nyt olen menossa piakkoin laitattamaan kyynelkanaviin tulpat, mutta lukemani perusteella ei sekään tuo kovin paljon helpotusta. Itse silmälasit koin hankalaksi aikanaan vain urheillessani, koska en voinut piilolinssejä käyttää. Laseilla näkökykyni korjaaantui loistavaksi, eikä silmäni olleet koskaan kipeinä saati punaiset. Toivon, ettei kohtalotovereita ole kovinkaan monta ja leikkaukseen vielä uskaltautuvat saavat siitä avun, mutta itse en moiseen enää ryhtyisi. Potilasasiamieheen olen harkinnut ottavani yhteyttä, mutta eihän sekään enää tuo helpotusta tähän kipuun. Juu, ja hämäränäkö on aivan onneton, autolla en uskalla liikkua kuin aivan lähiympäristössä ja vältellen ruuhka-aikoja, että rajoitukset normaalille elämälle ovat tässä!

        Ikavaa etta sinun kohdallasi kavi noin. Mina kavin Lasek leikkauksessa n. 6 vuotta sitten ja siita lahtien olen elellyt ilman laseja. Lahtotilanne oli suunnilleen -6. Mitaan ongelmia ei ole ollut ja voin sanoa etta olen 100% tyytyvainen.


      • harmistunut
        tyytyvainen kirjoitti:

        Ikavaa etta sinun kohdallasi kavi noin. Mina kavin Lasek leikkauksessa n. 6 vuotta sitten ja siita lahtien olen elellyt ilman laseja. Lahtotilanne oli suunnilleen -6. Mitaan ongelmia ei ole ollut ja voin sanoa etta olen 100% tyytyvainen.

        Hienoa kuulla, että on myös tyytyväisiä ja varmasti maailma aukeni kohdallasi! Ajankin nyt vain takaa näiden leikkaavien yksiköiden vastuuta siinä, että muistaisivat kertoa mahdolliset sivuvaikutukset ja harmit mahdollsimman selkeästi ja vaikka promilleita puhutaan niin silti niin, että asiakas saa kuvan siitä, millaista tämä epäonnistuminen voi pahimmillaan pitää sisällään. En osaa sanoa, olisiko vaikuttanut omaan päätökseeni lopulta, koska tällaista kipua tuskin kukaan olisi voinut kuvailla, mutta eipä olisi jäänyt hampaankoloon!! Ja vain yhtenä näkökulmana leikkausta suunnitteleville....


      • Myös pettynyt
        harmistunut kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että on myös tyytyväisiä ja varmasti maailma aukeni kohdallasi! Ajankin nyt vain takaa näiden leikkaavien yksiköiden vastuuta siinä, että muistaisivat kertoa mahdolliset sivuvaikutukset ja harmit mahdollsimman selkeästi ja vaikka promilleita puhutaan niin silti niin, että asiakas saa kuvan siitä, millaista tämä epäonnistuminen voi pahimmillaan pitää sisällään. En osaa sanoa, olisiko vaikuttanut omaan päätökseeni lopulta, koska tällaista kipua tuskin kukaan olisi voinut kuvailla, mutta eipä olisi jäänyt hampaankoloon!! Ja vain yhtenä näkökulmana leikkausta suunnitteleville....

        Sama juttu. Jos olisin saanut selvityksen riskeistä, tuskin olisin mukaan lähtenyt. Tänään tapasin vanhan työkaverin ja kertoi vaimonsa loistavasta onnistumisesta leikkauksessa. En tunne yhtään epäonnista, tai ainakaan he eivät ole siitä kertoneet. Itse olen viime päivinä ajatellut, että nyt vaan on mentävä näillä korteilla. Ehkä korjautan myös toisen silmän siellä toisessa paikassa, kun tuntuu, että katson sillä jotenkin kieroon ja pää tulee kipeäksi. Siihen on alkuperäisesä leikkauksessa jäi karsastusta. Maksettava on tupla hinta, mutta voisin ottaa lainaa ja maksaa moninkertaisesti, jos voisin operaation peruuttaa.


      • 8+14=?
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Sama juttu. Jos olisin saanut selvityksen riskeistä, tuskin olisin mukaan lähtenyt. Tänään tapasin vanhan työkaverin ja kertoi vaimonsa loistavasta onnistumisesta leikkauksessa. En tunne yhtään epäonnista, tai ainakaan he eivät ole siitä kertoneet. Itse olen viime päivinä ajatellut, että nyt vaan on mentävä näillä korteilla. Ehkä korjautan myös toisen silmän siellä toisessa paikassa, kun tuntuu, että katson sillä jotenkin kieroon ja pää tulee kipeäksi. Siihen on alkuperäisesä leikkauksessa jäi karsastusta. Maksettava on tupla hinta, mutta voisin ottaa lainaa ja maksaa moninkertaisesti, jos voisin operaation peruuttaa.

        mitä tarkoitat tuolla jäi karsastusta? hajataittoako?


      • utelias iita
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Lyhyesti: Katselin ennen operaatiota valitettavasti vain muutaman nettisivun ja oli siellä ehkä joku negatiivinenkin. Pääosin positiivisia. En osannut kysyä lääkäriltä muuta, kuin että voiko joku mennä pieleen ja vastaus oli, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riski. Oikea vastaus olisi ollut, että on mahdollista saada kuivat silmät, halo- ja tähtisädeilmiöitä, heikompi näkö kuin ennen laseilla, ja ties mitä. Mutta näistä en ollut kuullut, mutta ne sain. Toisessa, huippupaikassa kyettiin kyllä jonkin verran korjaamaan, mutta tyytyväinen en ole vieläkään, koska halo- ja tähtisädeilmiöt eivät ole poistuneet, ainakaan vielä. Olen tosin jostain lukenut, että jollain ne häipyi vasta parin vuoden päästä. Kuivasilmäisyys on myös tietysti, mutta tipoilla se pysyy kurissa, enkä ole siitä paljoa kärsinyt. Yritän myös syödä joitain luonnonlääkkeitä. Olen myös hieronut poskipäihin kuolleen meren suolaa saunassa, kun tuntuu että naamakin kirvelee. Jotenkin tuntuu, että se olisi kirvelyyn auttanut.

        Silmävaivoihisi?


      • Myös pettynyt
        utelias iita kirjoitti:

        Silmävaivoihisi?

        Olen kokeillut mm. AstaCaps tapletteja, syön joka aamu mustikkahilloa, sinkkiä, omega3:sta E-vitamiinia. Siis kirjavaa laatua. Mutta söi sitä tai tätä, aikaisempaa olotilaa se ei tuo takaisin ja nyt on vaan sitten pärjättävä sillä mitä on. Tosin kuulin sellaisenkin ajatuksen, että pitämällä laseja, korjautumista itsekseen voisi tapahtua. Tapasin taas erään kaverin, jonka vaimolla tulokset olivat mitä loistavimmat, joten taas yksi tosi onnistunut tapaus. Minulle vaan nyt osa riskeistä realisoitui, mutta ei onneksi kaikkein pahimmat mahdolliset, jotka voivat johtaa jopa sokeuteen. Olisi pitänyt lukea nettiä ahkerammin, että olisi edes ymmärtänyt, mitä ne riskit ovat, koska lääkäri ei niistä kertonut.


      • Myös pettynyt
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Olen kokeillut mm. AstaCaps tapletteja, syön joka aamu mustikkahilloa, sinkkiä, omega3:sta E-vitamiinia. Siis kirjavaa laatua. Mutta söi sitä tai tätä, aikaisempaa olotilaa se ei tuo takaisin ja nyt on vaan sitten pärjättävä sillä mitä on. Tosin kuulin sellaisenkin ajatuksen, että pitämällä laseja, korjautumista itsekseen voisi tapahtua. Tapasin taas erään kaverin, jonka vaimolla tulokset olivat mitä loistavimmat, joten taas yksi tosi onnistunut tapaus. Minulle vaan nyt osa riskeistä realisoitui, mutta ei onneksi kaikkein pahimmat mahdolliset, jotka voivat johtaa jopa sokeuteen. Olisi pitänyt lukea nettiä ahkerammin, että olisi edes ymmärtänyt, mitä ne riskit ovat, koska lääkäri ei niistä kertonut.

        Vielä voisin lisätä, että operaationi epäonnistuminen sai vähintäänkin toivomaan kuolemaa. Kokemus on tietysti subjektiivinen, mutta en kenellekään ikimaailmassa voi silmien laserleikkausta suositella.


      • pettynyt kans
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Sama juttu. Jos olisin saanut selvityksen riskeistä, tuskin olisin mukaan lähtenyt. Tänään tapasin vanhan työkaverin ja kertoi vaimonsa loistavasta onnistumisesta leikkauksessa. En tunne yhtään epäonnista, tai ainakaan he eivät ole siitä kertoneet. Itse olen viime päivinä ajatellut, että nyt vaan on mentävä näillä korteilla. Ehkä korjautan myös toisen silmän siellä toisessa paikassa, kun tuntuu, että katson sillä jotenkin kieroon ja pää tulee kipeäksi. Siihen on alkuperäisesä leikkauksessa jäi karsastusta. Maksettava on tupla hinta, mutta voisin ottaa lainaa ja maksaa moninkertaisesti, jos voisin operaation peruuttaa.

        Leikkauksesta vuosia ja en ole päiväkään ollut ihmeissäni että näkisi paremmin (kuten monissa tv-dokumenteissa näkee) .Olin tottunut siihen ,että rilleillä saa priimanäön. Nyt leikkauksen jälkeen näkö ei olekaan enää priima. Hieman toinen silmä meni plussalle ja tuli taittovirhettä, ja näihin seikkoihin ei tahdo tottua. Periaatteessa nämä voisi kai lasilla korjata, mutta lisäksi tuntuu ,että kontrasti on huono ja olen ryhtynyt joka paikassa valittamaan huonoa valaistusta ja käännän pääni pois raidallisista paikoista tämän taittovian takia. Ei se hämäränäön huononeminen tarkoita vaan tosi hämäriä paikkoja vaan ympäri kellon elämää. Lisäksi lähelle ei enää ne ja pitäisi hommata lukulasit. Ja tippoihin menee paljon rahaa. Olen tullut siihen tulokseen että leikkaamaton silmä on paras silmä.


      • ..
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Vielä voisin lisätä, että operaationi epäonnistuminen sai vähintäänkin toivomaan kuolemaa. Kokemus on tietysti subjektiivinen, mutta en kenellekään ikimaailmassa voi silmien laserleikkausta suositella.

        Voi surku! Otan osaa.
        Ymmärrän mistä tuulee. Itse kans toivon, että jos jotain saisi muuttaa elämässään niin sen ettei ois mennyt lasik-leikkaukseen. Tuli taittovikaa ja kuivat silmät ja plussan puolelle meni ja kauheesti joutuu katsoon ikäänkuin toistamiseen kaikkea, ei tunnu niin tarkalta kuin ennen ja lukeminen rankkaa. Ainakin niiden lääkäreiden pitäisi suositella miinukselle jättämistä jos ikää ja sanoa et jos paljon miinusta, ei välttämättä asetu nollaan ja se plussalla oloon tosi vaikea tottua kun on ollut miinusta.


      • kerrolisää
        .. kirjoitti:

        Voi surku! Otan osaa.
        Ymmärrän mistä tuulee. Itse kans toivon, että jos jotain saisi muuttaa elämässään niin sen ettei ois mennyt lasik-leikkaukseen. Tuli taittovikaa ja kuivat silmät ja plussan puolelle meni ja kauheesti joutuu katsoon ikäänkuin toistamiseen kaikkea, ei tunnu niin tarkalta kuin ennen ja lukeminen rankkaa. Ainakin niiden lääkäreiden pitäisi suositella miinukselle jättämistä jos ikää ja sanoa et jos paljon miinusta, ei välttämättä asetu nollaan ja se plussalla oloon tosi vaikea tottua kun on ollut miinusta.

        mit´ä tarkoitat tuolla tuli taittovikaa? minkä verran meni plussan puolelle ja tuli taittovikaa? eikö voi uusintaleikata? oletko hommannut lasit uudestaan ja auttaisko ne? onko helpottanut ajan kuluessa milloin sut on leikattu?


      • Myös pettynyt
        .. kirjoitti:

        Voi surku! Otan osaa.
        Ymmärrän mistä tuulee. Itse kans toivon, että jos jotain saisi muuttaa elämässään niin sen ettei ois mennyt lasik-leikkaukseen. Tuli taittovikaa ja kuivat silmät ja plussan puolelle meni ja kauheesti joutuu katsoon ikäänkuin toistamiseen kaikkea, ei tunnu niin tarkalta kuin ennen ja lukeminen rankkaa. Ainakin niiden lääkäreiden pitäisi suositella miinukselle jättämistä jos ikää ja sanoa et jos paljon miinusta, ei välttämättä asetu nollaan ja se plussalla oloon tosi vaikea tottua kun on ollut miinusta.

        Kiitos.
        Noita vikoja voi korjata ammattimaisessa paikassa niin kuin itselleni tehtiin. Siitä huolimatta en voi muuta kuin harmitella todella huonoa päätöstäni.


    • hhmmmmm

      Hei!
      Itse harkitsen leikkaukseen menemistä, mutta tosiaan taas tätä ketjua lukiessani epäilen menenköhän koskaan...Joka tapauksessa haluaisin tiedustella, että missä olette käyneet leikkauksessa ja oliko nämä kaikki leikkaukset nimenomaan femtolasikilla vai jollain muulla tekniikalla?

      • Myös pettynyt

        Älä mene, jos vaikka valot ovat sinulle tärkeitä.
        Leikattu läppä ei parane koskaan.


      • harmistunut

        Minulla oli nimenomaan Femtolasik ja Tampere, Mehiläinen. Kannattaa kyllä todella tarkkaan harkita mahdolliset haitat ja edut suhteessa niihin. En menisi suosittelemaan....


      • zeiss visumax
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Älä mene, jos vaikka valot ovat sinulle tärkeitä.
        Leikattu läppä ei parane koskaan.

        kylläkaít kaikki kudokset ajan kanssa paranee.
        Joku valittaa valo ongelmista, ei niitä käsittääkseni tule kuin harvinaistapauksissa.
        Itsekin olen menossa leikkaukseen ja vituttaa suoraan sanoen lukea tämmöstä.

        kokemuksia helsingin yksityisen silmäsairaalan operoinneista kaivataan?


      • Myös pettynyt
        zeiss visumax kirjoitti:

        kylläkaít kaikki kudokset ajan kanssa paranee.
        Joku valittaa valo ongelmista, ei niitä käsittääkseni tule kuin harvinaistapauksissa.
        Itsekin olen menossa leikkaukseen ja vituttaa suoraan sanoen lukea tämmöstä.

        kokemuksia helsingin yksityisen silmäsairaalan operoinneista kaivataan?

        Siten niin ei parane, kun on tehty testejä kuolleilla operaation läpikäyneillä henkilöillä, voima jolla silmän pinta on kiinni, oli vain 2,4 % siitä, mitä se on leikkaamattomassa silmässä. Eipä tullut käytyä ennen operaatiota esimerkiksi tällä sivulla: http://www.lasikdisaster.com/ Vaikka kuinka luulette, että se on potaskaa, niin suosittelen silti sen lukaisemista.
        Minuakin "v***"i" joku harva vastaan oleva, mutta ei tee sitä enää. Olisinpa uskonut heitä.


      • adafgafd
        harmistunut kirjoitti:

        Minulla oli nimenomaan Femtolasik ja Tampere, Mehiläinen. Kannattaa kyllä todella tarkkaan harkita mahdolliset haitat ja edut suhteessa niihin. En menisi suosittelemaan....

        myös minulla edelleen. Silmäni operoitiin jo vuonn 1997 PRK-tekniikalla, siinä ei tehdä läppää silmään vaan laser hio sarveikalvon pinnnan. Tiesin jo ennen leikkausta, että minulla on kuivat silmät, mutta leikkauksen jälkeen, vaikka siitä on jo yli kymmen vuotta ne ovat vielä kuivemmat. Varsinkin yöllä herätessä, kun silmät avaa on kirpaissut melko tavalla. Olen onneksi tähän mennessä pärjännyt kostutustipoilla. Minäkin luulin, että leikkauksen aiheuttama kuivuus on vain tilapäistä.


      • zeiss
        adafgafd kirjoitti:

        myös minulla edelleen. Silmäni operoitiin jo vuonn 1997 PRK-tekniikalla, siinä ei tehdä läppää silmään vaan laser hio sarveikalvon pinnnan. Tiesin jo ennen leikkausta, että minulla on kuivat silmät, mutta leikkauksen jälkeen, vaikka siitä on jo yli kymmen vuotta ne ovat vielä kuivemmat. Varsinkin yöllä herätessä, kun silmät avaa on kirpaissut melko tavalla. Olen onneksi tähän mennessä pärjännyt kostutustipoilla. Minäkin luulin, että leikkauksen aiheuttama kuivuus on vain tilapäistä.

        Mutta kun siitä on aikaa jo toistakymmentä vuotta, se ei ole tosiaankaan enään samaa tekniikkaa tänäpäivänä. Minulla on muuten hiukan kuivat silmät jo luonnostaan, ei näitä kyllä olisi halunnut lukea. Aiheuttaako leikkaus aina jonkin sortin kuivuutta silmissä, mitä lääkärit on sanoneet?


      • Myös pettynyt
        zeiss kirjoitti:

        Mutta kun siitä on aikaa jo toistakymmentä vuotta, se ei ole tosiaankaan enään samaa tekniikkaa tänäpäivänä. Minulla on muuten hiukan kuivat silmät jo luonnostaan, ei näitä kyllä olisi halunnut lukea. Aiheuttaako leikkaus aina jonkin sortin kuivuutta silmissä, mitä lääkärit on sanoneet?

        Hermot, jotka väliittää silmien kosteuden tunteen, katkeaa. Joillakin kasvaa takaisin niin, hyvin, ettei haittaa. Toisilla näemmä ei.
        Ihmettelen, miksi olen koskaan edes uskaltanut operaatioon mennä.


      • zsamppa
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Hermot, jotka väliittää silmien kosteuden tunteen, katkeaa. Joillakin kasvaa takaisin niin, hyvin, ettei haittaa. Toisilla näemmä ei.
        Ihmettelen, miksi olen koskaan edes uskaltanut operaatioon mennä.

        Täytyypä kyllä todeta, että ikäviä tapauksia nuo epäonnistuneet leikkaukset. Syy, miksi itse satuin tämän viestiketjun löytämään oli se, että olen huomenna menossa yhden silmän Femtolasik-leikkaukseen...

        Olen kyllä kovasti punninnut, kannattaako leikata mutta aion ottaa riskin. Mulla miinusta vain 3,75 ja 1,5 eli huonompi yritetään nollata ja koska ikää on kohta 40v, jätetään kirurgin suosituksesta toinen silmä leikkaamatta. Kuten nimim. harmistunut tuossa totesikin, että kaikilla muilla on leikkaus onnistunut paitsi hänellä, niin minäkin toivon että leikkaukseni onnistuisi eikä ongelmia ilmenisi.

        Olen useampaa tuttua, joille on tehty laserointi jututtanut ja kyllä siellä on pelkästään positiivista palautetta tullut lähes 100%. Eräällä ystävälläni ylikorjaantui toinen silmä, mutta sekin saatiin uusinnalla korjattua. Tänään hän kertoi, ettei ole katunut leikkausta, vaikka oli kyllä säikähtänyt sitä eka kerran ongelmaa aika kovastikin.

        Itseänihän voin lohduttaa, että onhan mulla vielä toinen leikkaamaton silmä jäljellä jos homma menee pieleen (sarkasmia)... No, jos olisi kristallipallo niin voi olla etten huomenna menisi leikkaukseen... Leikkaus on aina riski, oli se sitten mikä tahansa. Olen käynyt kesäkuussa umpisuolen poistossa, toissapäivänä suoristettiin nenän väliseinä ja huomenna taas "leikkaus" eli kolmas kerta toden sanoo. Pistän tänne kommentteja lähipäivinä, miten homma meni. Pitäkää peukkuja. :)


      • zeiss
        zsamppa kirjoitti:

        Täytyypä kyllä todeta, että ikäviä tapauksia nuo epäonnistuneet leikkaukset. Syy, miksi itse satuin tämän viestiketjun löytämään oli se, että olen huomenna menossa yhden silmän Femtolasik-leikkaukseen...

        Olen kyllä kovasti punninnut, kannattaako leikata mutta aion ottaa riskin. Mulla miinusta vain 3,75 ja 1,5 eli huonompi yritetään nollata ja koska ikää on kohta 40v, jätetään kirurgin suosituksesta toinen silmä leikkaamatta. Kuten nimim. harmistunut tuossa totesikin, että kaikilla muilla on leikkaus onnistunut paitsi hänellä, niin minäkin toivon että leikkaukseni onnistuisi eikä ongelmia ilmenisi.

        Olen useampaa tuttua, joille on tehty laserointi jututtanut ja kyllä siellä on pelkästään positiivista palautetta tullut lähes 100%. Eräällä ystävälläni ylikorjaantui toinen silmä, mutta sekin saatiin uusinnalla korjattua. Tänään hän kertoi, ettei ole katunut leikkausta, vaikka oli kyllä säikähtänyt sitä eka kerran ongelmaa aika kovastikin.

        Itseänihän voin lohduttaa, että onhan mulla vielä toinen leikkaamaton silmä jäljellä jos homma menee pieleen (sarkasmia)... No, jos olisi kristallipallo niin voi olla etten huomenna menisi leikkaukseen... Leikkaus on aina riski, oli se sitten mikä tahansa. Olen käynyt kesäkuussa umpisuolen poistossa, toissapäivänä suoristettiin nenän väliseinä ja huomenna taas "leikkaus" eli kolmas kerta toden sanoo. Pistän tänne kommentteja lähipäivinä, miten homma meni. Pitäkää peukkuja. :)

        kokemukset kiinostaa kyllä kuulla.


      • Huurusilmä
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Älä mene, jos vaikka valot ovat sinulle tärkeitä.
        Leikattu läppä ei parane koskaan.

        Mulla lasik-leikkaus 2 v sitten ja edelleen saunassa toinen silmä menee niinkuin huuruun..Ei se leikattu silmä oo ikinä sama kun leikkaamaton.


      • Zsamppa
        zeiss kirjoitti:

        kokemukset kiinostaa kyllä kuulla.

        Noniin, 5vrk kulunut silmän operoinnista. Suunnitelmiin tuli sitten muutos paikan päällä:
        Kävi ilmi, että sarveiskalvon paksuus on keskivertoa ohuempi. En muista tarkkoja lukuja mutta alaraja , jolloin ei leikata Femto-Lasikilla oli 270(?). Mulla lukema tais olla 320-330, kun "normaali" on 370(?). Tai jotain sinne päin.

        Lääkäri sitten esitti asian ja sanoi, että voidaan leikata myös Prk-menetelmällä. Siinä hetken keskusteltuamme kysyin lääkäriltä, jos hän saisi päättää kumman ottaisi niin vastaus oli "Prk". Oikeastaan hyviä perusteluja Femton puolesta ei löytynyt (ellei oteta huomioon kivuttomuutta). Yllättäen edullinen Prk olikin hyvä vaihtoehto.

        Lääkäri sanoi "jos vain kivun kestät, ota Prk". Tein sitten valinnan hetken kyseltyäni ja otin "halpis vaihtoehdon" siltä seisomalta leikkaus halpeni noin 800e...

        Leikkaus sujui kuulemma hyvin, miinusta oli sittenkin vain 3,50 ja se nollattiin. Toinen silmä jäi entiseen, -1,00 arvoon. Leikkauksen jälkeen lääkäri tarkisti työnsä tuloksen ja lähdin kotimatkalle. Näkökyky oli varsin hyvä. Seuraavana yönä noin 9-tuntia operoinnin jälkeen alkoi vesi valumaan ja tuntui, että olisi roska silmässä. Tätä jatkui reilu vuorokausi. Yöllä silmä vetisti ja roskan tunne oli suurimman osan ajasta. Kipuja, joita odotin ei kyllä ollut. Otin kyllä kipulääkettä aamuin illoin (lähinnä nenäleikkauksen jälkihoitoon), mutta esim. morfiini-pohjaisiin kipulääkkeisiin, jota sain matkaan ja unilääkkeisiin ei tarvinnut turvautua.

        Olihan tuo roskan tunne pidemmän päälle aika ärsyttävää/hajottavaa, eli voin edes hitusen kuvitella, miltä tuntuu niiltä, joilla on jäänyt leikkauksesta pysyvä ongelma roskan tunteesta silmässä. Ei todellakaan hyvä.

        Kaikki kuitenkin on mennyt tähän mennessä ihan ok, kait. Silmällä ei tällä hetkellä näe kuin suunnilleen -1,00 arvoisesti. Tämänhän pitäisi korjaantua ajan kuluessa. Valoherkkyyttä tai vääristymiä ei tällä hetkellä ole. Mielestäni silmä on siinä suhteessa suht. normaalin oloinen.

        Paranemisprosessi on vielä alussa. Seuraan tilannetta ja kirjoitan myöhemmin lisää. Jos tästä jotain apua olisi jollekin.


      • zeiss
        Zsamppa kirjoitti:

        Noniin, 5vrk kulunut silmän operoinnista. Suunnitelmiin tuli sitten muutos paikan päällä:
        Kävi ilmi, että sarveiskalvon paksuus on keskivertoa ohuempi. En muista tarkkoja lukuja mutta alaraja , jolloin ei leikata Femto-Lasikilla oli 270(?). Mulla lukema tais olla 320-330, kun "normaali" on 370(?). Tai jotain sinne päin.

        Lääkäri sitten esitti asian ja sanoi, että voidaan leikata myös Prk-menetelmällä. Siinä hetken keskusteltuamme kysyin lääkäriltä, jos hän saisi päättää kumman ottaisi niin vastaus oli "Prk". Oikeastaan hyviä perusteluja Femton puolesta ei löytynyt (ellei oteta huomioon kivuttomuutta). Yllättäen edullinen Prk olikin hyvä vaihtoehto.

        Lääkäri sanoi "jos vain kivun kestät, ota Prk". Tein sitten valinnan hetken kyseltyäni ja otin "halpis vaihtoehdon" siltä seisomalta leikkaus halpeni noin 800e...

        Leikkaus sujui kuulemma hyvin, miinusta oli sittenkin vain 3,50 ja se nollattiin. Toinen silmä jäi entiseen, -1,00 arvoon. Leikkauksen jälkeen lääkäri tarkisti työnsä tuloksen ja lähdin kotimatkalle. Näkökyky oli varsin hyvä. Seuraavana yönä noin 9-tuntia operoinnin jälkeen alkoi vesi valumaan ja tuntui, että olisi roska silmässä. Tätä jatkui reilu vuorokausi. Yöllä silmä vetisti ja roskan tunne oli suurimman osan ajasta. Kipuja, joita odotin ei kyllä ollut. Otin kyllä kipulääkettä aamuin illoin (lähinnä nenäleikkauksen jälkihoitoon), mutta esim. morfiini-pohjaisiin kipulääkkeisiin, jota sain matkaan ja unilääkkeisiin ei tarvinnut turvautua.

        Olihan tuo roskan tunne pidemmän päälle aika ärsyttävää/hajottavaa, eli voin edes hitusen kuvitella, miltä tuntuu niiltä, joilla on jäänyt leikkauksesta pysyvä ongelma roskan tunteesta silmässä. Ei todellakaan hyvä.

        Kaikki kuitenkin on mennyt tähän mennessä ihan ok, kait. Silmällä ei tällä hetkellä näe kuin suunnilleen -1,00 arvoisesti. Tämänhän pitäisi korjaantua ajan kuluessa. Valoherkkyyttä tai vääristymiä ei tällä hetkellä ole. Mielestäni silmä on siinä suhteessa suht. normaalin oloinen.

        Paranemisprosessi on vielä alussa. Seuraan tilannetta ja kirjoitan myöhemmin lisää. Jos tästä jotain apua olisi jollekin.

        kiinostaisi kuulla että mikä siinä prk:ssa sitten oli niin hyvää tai miksi se oli parempi kuin femto?
        millainen tekniikka se ylipäätään oli tuo prk?


      • Antilasik
        zeiss kirjoitti:

        kiinostaisi kuulla että mikä siinä prk:ssa sitten oli niin hyvää tai miksi se oli parempi kuin femto?
        millainen tekniikka se ylipäätään oli tuo prk?

        PRK:lla viilletään suoraan silmän pintaa, lasikissa leikataan läppä ja kärytetään alta kudosta pois. Läppä käännetään päälle, mutta se ei ikinä enää kasva takaisin, muuta kuin reunoilta.
        Tällä tiedolla en missään tapauksessa suostuisi silmiäni pilaamaan. Mutta se on jälkiviisautta nyt.


      • Zsamppa
        Antilasik kirjoitti:

        PRK:lla viilletään suoraan silmän pintaa, lasikissa leikataan läppä ja kärytetään alta kudosta pois. Läppä käännetään päälle, mutta se ei ikinä enää kasva takaisin, muuta kuin reunoilta.
        Tällä tiedolla en missään tapauksessa suostuisi silmiäni pilaamaan. Mutta se on jälkiviisautta nyt.

        Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Prk-menetelmän laseria käytetään myös Femto-Lasikissa:
        eli Femtossa on erillinen laite, joka "leikkaa" silmän pinnan, eli tekee läpän. Tämän jälkeen silmä laseroidaan tuolla Prk-laitteella. Korjatkaa jos olin väärässä. Siis Femtossa yksi kone enemmän. Prk:ssa silmän pinta- (epiteeli) kerros kuoritaan mekaanisesti pois ja sitten laserointi.


      • ei jaksa.
        Zsamppa kirjoitti:

        Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Prk-menetelmän laseria käytetään myös Femto-Lasikissa:
        eli Femtossa on erillinen laite, joka "leikkaa" silmän pinnan, eli tekee läpän. Tämän jälkeen silmä laseroidaan tuolla Prk-laitteella. Korjatkaa jos olin väärässä. Siis Femtossa yksi kone enemmän. Prk:ssa silmän pinta- (epiteeli) kerros kuoritaan mekaanisesti pois ja sitten laserointi.

        Minä olen ollut femtolasik-leikkauksessa syyskuussa 2007. Elämäni huonoin päätös. Kuivat silmät ovat olleet siitä asti, ei siis mitenkään vähän kuivat vaan aivan järkyttävän kuivat ja kipeät. Olen 23-vuotias nuori nainen, miinuksia oli paljon -10.5 molemmissa. Näkö on hyvä, mutta valot häikäisevät eikä ulos voi mennä aurinkoisena päivänä ilman aurinkolaseja. Toimistossa loisteputket sattuu silmiin, KAIKKI sattuu silmiin. Sinnittelen päivästä toiseen, työssä on raskasta eivätkä mitkään tipat auta. Ahdistaa valtavasti joka päivä. En tiedä kauanko jaksan jatkaa työelämässä. Niin paljosta olen joutunut luopumaan! Rukoilen joka päivä ihmettä tapahtuvaksi, Taivaan isän käteen jätän jokaisen tuskallisen päivän. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi IKINÄ mennyt leikkaukseen. Kipu on sanoinkuvailematon.


      • Antilasik
        ei jaksa. kirjoitti:

        Minä olen ollut femtolasik-leikkauksessa syyskuussa 2007. Elämäni huonoin päätös. Kuivat silmät ovat olleet siitä asti, ei siis mitenkään vähän kuivat vaan aivan järkyttävän kuivat ja kipeät. Olen 23-vuotias nuori nainen, miinuksia oli paljon -10.5 molemmissa. Näkö on hyvä, mutta valot häikäisevät eikä ulos voi mennä aurinkoisena päivänä ilman aurinkolaseja. Toimistossa loisteputket sattuu silmiin, KAIKKI sattuu silmiin. Sinnittelen päivästä toiseen, työssä on raskasta eivätkä mitkään tipat auta. Ahdistaa valtavasti joka päivä. En tiedä kauanko jaksan jatkaa työelämässä. Niin paljosta olen joutunut luopumaan! Rukoilen joka päivä ihmettä tapahtuvaksi, Taivaan isän käteen jätän jokaisen tuskallisen päivän. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi IKINÄ mennyt leikkaukseen. Kipu on sanoinkuvailematon.

        Auttaisikohan kyyneltulpat yhtään.


      • Antilasik
        ei jaksa. kirjoitti:

        Minä olen ollut femtolasik-leikkauksessa syyskuussa 2007. Elämäni huonoin päätös. Kuivat silmät ovat olleet siitä asti, ei siis mitenkään vähän kuivat vaan aivan järkyttävän kuivat ja kipeät. Olen 23-vuotias nuori nainen, miinuksia oli paljon -10.5 molemmissa. Näkö on hyvä, mutta valot häikäisevät eikä ulos voi mennä aurinkoisena päivänä ilman aurinkolaseja. Toimistossa loisteputket sattuu silmiin, KAIKKI sattuu silmiin. Sinnittelen päivästä toiseen, työssä on raskasta eivätkä mitkään tipat auta. Ahdistaa valtavasti joka päivä. En tiedä kauanko jaksan jatkaa työelämässä. Niin paljosta olen joutunut luopumaan! Rukoilen joka päivä ihmettä tapahtuvaksi, Taivaan isän käteen jätän jokaisen tuskallisen päivän. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi IKINÄ mennyt leikkaukseen. Kipu on sanoinkuvailematon.

        Tämä kannattaa lukaista, voi löytyä apua
        http://www.docshop.com/education/vision/eye-disorders/dry-eye/treatment/


      • ei lasikille
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Älä mene, jos vaikka valot ovat sinulle tärkeitä.
        Leikattu läppä ei parane koskaan.

        Mulla lasikista muutama vuosi ja on jäänyt jäljelle silmien sumeneminen löylyssä. Näkö menee ihan höyryseksi ja kauheesti joutuu räpytteleen et vähksi aikaa hälvenisi.
        Niin, ja ei auta mitään vaik kuinka paljon ja ennen nukkumaan menoa laittas tippoja kun yön aikana menee aivan kuiviks ja punaisiksi silmät.. vaikka ilmankostutin hyrisee vieressä. Ihan turhaan ne silmälääkärit paapattaa "kunhan käyttää tarpeeks kostutustippoja niin on ok"....Miten ihmeessä nyt pitkin yötä niit voi lisäillä.


      • et silllee
        ei jaksa. kirjoitti:

        Minä olen ollut femtolasik-leikkauksessa syyskuussa 2007. Elämäni huonoin päätös. Kuivat silmät ovat olleet siitä asti, ei siis mitenkään vähän kuivat vaan aivan järkyttävän kuivat ja kipeät. Olen 23-vuotias nuori nainen, miinuksia oli paljon -10.5 molemmissa. Näkö on hyvä, mutta valot häikäisevät eikä ulos voi mennä aurinkoisena päivänä ilman aurinkolaseja. Toimistossa loisteputket sattuu silmiin, KAIKKI sattuu silmiin. Sinnittelen päivästä toiseen, työssä on raskasta eivätkä mitkään tipat auta. Ahdistaa valtavasti joka päivä. En tiedä kauanko jaksan jatkaa työelämässä. Niin paljosta olen joutunut luopumaan! Rukoilen joka päivä ihmettä tapahtuvaksi, Taivaan isän käteen jätän jokaisen tuskallisen päivän. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi IKINÄ mennyt leikkaukseen. Kipu on sanoinkuvailematon.

        femtossa ei konenita oo enmmän.


    • x-rillipää

      Mulle tehtiin femto-lasik leikkaus 5 päivää sitten. Silmät eivät ole kuivat, vain aamulla tarvitsen yhden tipan ja vielä kun pitää antibiotti-tippaa laittaa 3 kertaa päivässä. Ei ole mitään haloja yms virheitä, näkö on huomattavasti parempi kuin rilleillä tai piilareilla. Mulla oli -6,75 ja toisessa -5,75. Ainoa on se että silmä väsyy eritavalla kuin ennen. Ennen piti siristellä ja nyt silmä joutuu toisella tavalla töihin, mutta luultavasti siihen tottuu. Olen ainakin täysin tyytyväinen.

      • Zsamppa

        Lähes kuukausi kulunut leikkauksesta ja tänään oli jälkikontrolli. Silmä oli ok, näkö tällä hetkellä 0,5. Näön pitäisi "huonontua" tuosta sen verran, että päästään 0,00-arvoon. En kyllä koe, että tämän hetkinen tilanne olisi mitenkään huono. Silmällä näkee tosi hyvin!

        Lääkärin mukaan silmä oli kirkas, joka on kuulemma hyvä asia. Alunperin jälkihoitoon määrättiin 3kk:n kuuri kortisonitippaa - nyt lääkärin neuvosta tipat lopetetaan jo reilun 4:n vkon jälkeen.

        Kysyin myös siitä Femto-tekniikasta: kuten aiemmassa viestissä kirjoitinkin, Femto on se kone joka leikkaa läpän ja tämä Prk laseroi näön nollaksi.

        Sen verran olen huomannut, että yöllä kun käyn hereillä ja avaan silmät tuntuu, että leikattu silmä on "tarttunut" luomeen tms. outo tunne. Ilmeisesti silmä kuivuu jonkin verran, joten ei se ihan normaali enää ole.
        En ole käyttänyt ollenkaan kostuttavia tippoja tms, muuta kuin 5vrk leikkauksen jälkeen.

        Tällä hetkellä olen tyytyväinen tilanteeseen ja opettelen elämään uuden monovisio-näön kanssa:
        hieman häiritsee tuo leikkaamattoman silmän -1,00, kun se ei ole niin tarkka. Olen ajatellut katsoa tilannetta vuoden ja mikäli siltä tuntuu, leikkautan oikean silmäni myös. Toivottavasti tarvetta ei tule. Leikkaamaton on aina parempi vaihtoehto (?).


      • Pottef
        Zsamppa kirjoitti:

        Lähes kuukausi kulunut leikkauksesta ja tänään oli jälkikontrolli. Silmä oli ok, näkö tällä hetkellä 0,5. Näön pitäisi "huonontua" tuosta sen verran, että päästään 0,00-arvoon. En kyllä koe, että tämän hetkinen tilanne olisi mitenkään huono. Silmällä näkee tosi hyvin!

        Lääkärin mukaan silmä oli kirkas, joka on kuulemma hyvä asia. Alunperin jälkihoitoon määrättiin 3kk:n kuuri kortisonitippaa - nyt lääkärin neuvosta tipat lopetetaan jo reilun 4:n vkon jälkeen.

        Kysyin myös siitä Femto-tekniikasta: kuten aiemmassa viestissä kirjoitinkin, Femto on se kone joka leikkaa läpän ja tämä Prk laseroi näön nollaksi.

        Sen verran olen huomannut, että yöllä kun käyn hereillä ja avaan silmät tuntuu, että leikattu silmä on "tarttunut" luomeen tms. outo tunne. Ilmeisesti silmä kuivuu jonkin verran, joten ei se ihan normaali enää ole.
        En ole käyttänyt ollenkaan kostuttavia tippoja tms, muuta kuin 5vrk leikkauksen jälkeen.

        Tällä hetkellä olen tyytyväinen tilanteeseen ja opettelen elämään uuden monovisio-näön kanssa:
        hieman häiritsee tuo leikkaamattoman silmän -1,00, kun se ei ole niin tarkka. Olen ajatellut katsoa tilannetta vuoden ja mikäli siltä tuntuu, leikkautan oikean silmäni myös. Toivottavasti tarvetta ei tule. Leikkaamaton on aina parempi vaihtoehto (?).

        Eilen olin Mehiläisessä Femtossa laittamassa molemmat silmät kuntoon. Leikkauksen jälkeen silmiä aristi jonkin verran muutaman tunnin ajan mutta sen jälkeen ok. 3h leikkauksen jälkeen ajelin omalla autolla kotiin ilman mitään vaikeuksia.
        Ensimmäinen yö meni normaalisti lukuunottamatta suojalasien käyttöä. Aamulla silmät aika lailla normaalin tuntuiset.
        Nyt koko päivän töissä päätteen ääressä tuhertaneena silmät ei tunnu kuivilta, mutta päivän mittaan kumminkin lykännyt lääketippoja ja kosteustippoja.
        Ainut mikä hieman häiristää on se että oikea silmä on vielä hieman sumea ja sen näkö ei ole vielä samanveroinen kuin vasemman. Ilmeisesti paranee pikku hiljaa. Täytyy lekurille soitella loppuviikosta jos ei ala "kuva" tarkentumaan.
        Vaasan Mehiläisessä ei näyttänyt lekurilla olevan turhaa kiirettä ja mukavaa palvelua muutenkin.


      • Zsamppa
        Pottef kirjoitti:

        Eilen olin Mehiläisessä Femtossa laittamassa molemmat silmät kuntoon. Leikkauksen jälkeen silmiä aristi jonkin verran muutaman tunnin ajan mutta sen jälkeen ok. 3h leikkauksen jälkeen ajelin omalla autolla kotiin ilman mitään vaikeuksia.
        Ensimmäinen yö meni normaalisti lukuunottamatta suojalasien käyttöä. Aamulla silmät aika lailla normaalin tuntuiset.
        Nyt koko päivän töissä päätteen ääressä tuhertaneena silmät ei tunnu kuivilta, mutta päivän mittaan kumminkin lykännyt lääketippoja ja kosteustippoja.
        Ainut mikä hieman häiristää on se että oikea silmä on vielä hieman sumea ja sen näkö ei ole vielä samanveroinen kuin vasemman. Ilmeisesti paranee pikku hiljaa. Täytyy lekurille soitella loppuviikosta jos ei ala "kuva" tarkentumaan.
        Vaasan Mehiläisessä ei näyttänyt lekurilla olevan turhaa kiirettä ja mukavaa palvelua muutenkin.

        Laitetaanpa tähän väliaikatietoa: tänään kontrolli, leikkauksesta kulunut reilu 4kk. Näkö oli 0,25, eli parannusta edelliseen hieman. Kaikki kunnossa jne. Edelleen öisin kun avaan silmäni, kuivuutta havaittavissa. Kuten jo edellisessä viestissä mainitsinkin, en käytä kostuttavia tippoja laisinkaan. Viimeinen kontrolli tammikuussa 2011, mikäli tässä ei mitään uutta käännettä tule. Lääkärin mukaan 3-4kk leikkauksesta on yleensä se aika, jolloin arpeutumista voi tulla = näköhäiriöitä.


    • Zsamppa

      Noniin, reilu vuosi kulunut leikkauksesta. Vajaa kuukausi sitten oli viimeinen kontrolli ja kaikki kunnossa. Näkö oli erinomainen ja silmän kuivuus on vähentynyt. Olen tyytyväinen lopputulokseen.

      • katutäyttyyaskeleist

        Mulla myös noin vajaa vuosi leikkauksesta.Silmien kuivuus vähäistä, ja näkötarkkuus on kyllä hieno.
        Olen myös tyytyväinen leikkaustulokseen, en kyllä koskaan laseilla tai piilareilla(yli 25v.) nähnyt näin tarkasti.


    • e4rdgdf

      hei sinä joka kärsit kuivista silmistä.

      onko tiedossa tapauksia, jossa kuivuus olisi mennyt ohitse 5v operoinnin jälkeen? Eli onko se yksilöllistä se kosteuden takaisin saaminen?

      minkä ikäinen olet ja kuinka paljon oli miinusta ennen leikkausta?

      Käytätkö e-pillereitä? ne kuivattaa silmiä.

      • calath

        Yksilöllistähän tuo on, joillain menee kauankin silmien paranemiseen. Poikaystäväni löysi taannoin netistä USA:ssa tehdyn tutkimuksen, jossa silmän pinnan hermosto oli vasta 5 vuoden jälkeen korjaantunut kokonaan. En tosin nyt valitettavasti löydä tutkimusta tähän hätään, mutta itseni ja muiden vuoksi toivon ja rukoilen, että toivoa olisi vielä.


    • calath

      Hei,

      kiinnostaa kanssa, onko silmien kuivuus helpottanut vuosien päästä. Itse kadun femtoa myös syvästi lähinnä kuivuusongelmien takia ja rukoilen, että saisin terneet silmäni takaisin! En ole mitään koskaan katunut kuten tuota. Välillä tuntuu, että elämä on lopullisesti ohi, kun silmäongelmat vaivaavat niin paljon ja joka päivä. Ongelmat ovat nyt viime syksynä, 2 vuotta operaatiosta, pahentuneet huomattavasti. Lisäksi harmittaa, kun silmätippoihin ja -lääkkeisiin ja lääkärikäynteihin menee rahaa. Silmälasit olivat paljon pienempi haitta ja ottaisin ne takaisin milloin tahansa!

      Haluaisin jotain toivoa tähän tilanteeseen, lähinnä olisi lohdullista kuulla, jos jonkun silmäongelmat ovat parantuneet ajan kanssa. Olisinpa vain lukenut (ja myös uskonut) nämä keskustelut ENNEN operaatiota, nyt ei voi kuin itkeä ja toivoa parempaa! Ja yrittää olla masentumatta liikaa.

      Onkohan laserointiongelmista kärsiville olemassa mitään potilasjärjestöä Suomessa?

      • katuva

        Myös minua kiinnostaisi mahdollinen potilasjärjestö, Leikkauksesta kulunut nyt 5 vko, ja näkökyky heikentyi silmälaseihin verrattuna oleellisesti Tippoja kuluu.Harmittaa tosi paljon. Lukeminen ja kirjoittaminen vaikeaa. Sanalla sanoen kauniisti ilmaistuna kaduttaa.


    • calath

      Aidosti todella masentavaa, että pettyneitä ja katuvia on näin paljon kuin mitä tältä palstalta löytyy :'(

      Ahdistaa ja masentaa! Onko koko loppuelämä yhtä silmäongelmaa! En kestä, olen vasta päälle kolmekymppinen :'(

    • Jos kipu ei johdukaan kosteuden puutteesta vaan hermovauriosta, eikö silmien puudutus olisi mahdollinen hoitovaihtoehto? Tippoja tarkoitukseen löytyy.

      • Oculisti

        Periaatteessa hyvä idea, mutta silmän pinta tarvitsee hermotusta ja mikäli hermot puudutetaan, niin sak:lle kehittyy ns neurotrofinen ulcus eli haavauma. Tämä vie kyllä ennenpitkää näön mennessään kun haavauma laajenee ja silmä tulehtuu.


    • hfxhdfx

      femtolasik on jo vanhaa tekniikkaa.odottakaa uutta relex smile laserleikkaustekniikkaa.

    • Minhey

      mulle tehtiin femtolasik 8kk sitten. lähtötilanne oli -6,25 ja -6,75. toiseen silmään jätettiin "varastoon" -0,75 kun ikänäkö tulee kuulemma pian kuvioihin (olen 37v). olen kärsinyt silmien kuivuudesta ja viime aikoina myös heikenneestä näöstä. kävinkin silmälääkärillä, ja näköni olikin huomattavasti huonontunut -2.0 ja -2.25, sekä hajataittoa, jota ei aiemmin ole ollut. Tilasin siis silmälasit. menen kolmen viikon päästä kontrolliin, josko takuuleikkaus voidaan tehdä tai sitten ei, kun sarveiskalvoni on melko ohut. tällä hetkellä kyllä tuntuu siltä, etten siihen uudestaan ryhdy vaikka pystyttäisikin. Harmittaa vallan he***tisti! :/

      • tammikuussa operoitu

        Tuntuu,että tuo hoitotakuu kaatuu siihen,että sanotaan silmien sarveiskalvon olevan liian ohut operoitavaksi uudelleen ja juoksutetaan useita kertoja uusinta tarkastuksissa josko näön huononeminen olisi pysähtynyt.Kusetustako????


      • Hyvä likinäkö

        En tiedä kävitkö sinä leikkauksessa, Minhey, mutta muille saman ikäisille sanon, että -2.0 silmiä ei missään nimessä kannata leikata. Ikänäköä tulee kaikille viimeistään yli nelikymppisenä ja silloin olet iloinen tästä likinäöstä. Pienellä likinäöllä et koskaan tarvitse lukulaseja vaan sinulla on lukulasit aina mukana. Kun muut etsivät laseja, voit vain ottaa kaukolasit pois päästä. Usko minua, se on paljon helpompaa kuin etsiä aina lukulaseja lähelle katsoessa. Lukulaseja ei todellakaan tarvita vain lukiessa vaan lähelle täytyy katsoa monta kertaa päivässä.

        Ikänäköä tulee yleensä 2.5 - 3.0 eli jos ihmisellä on sopiva likinäkö, hän ei koskaan tarvitse lähilaseja. Olen yli nelikymppinen ja minun ihannenäköni olisi -2.0 molemmissa silmissä. Silloin näkee kauas aika hyvin ja kaukolasit pois ottamalla lähelle hyvin rasittamatta silmiä.


    • Toiveikas

      Minulle tehtiin femtolasik pari viikkoa sitten ja sain sitkeän silmätulehduksen. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Näkö on oikein hyvä nyt. Mietin myös sitä, mistä erottaa silmätulehduksen ja leikkauksesta seuraavan silmien kuivumisen? Samanlaisia oireita kai molemmisss?

    • Pera1959

      Lasik on melko turvalinen mutta siitä seuraa arpi näköalueelle sarveiskalvoon. Etenkin hämäränäkö keikkenee. Joskus kiireisillä lääkäreillä tulee erehdyksiä,
      itseltäni sarveiskalvoja höylätty x2 Eiran sairaalassa, ja tarvitsen 1 lukulasit telkkaria katsoessa, 2 lehteä lukiessa. 3000e hinnalla en ole tyytyväinen. Asiakas(potilas?) kärsii aina nahoissaan. Kannattaa miettiä meneekö leikkaukseen, ja jos menee, niin Eira on viimeinen paikka mitä suosittelen.
      Jos on lähellä ikänäköä (35v.? tai yli) niin kannattaa säilyttää n. 1 diopteri liinäköä toisessa silmässä. Melkein kaikki mitä joutuu tarkemmin katsomaan on lähellä.

    • Pettynyt...

      Minulla tehtiin femtolasik noin vuosi sitten. Halo näkyy edelleen kirkkaiden valojen ympärillä ja tähtisädettä joidenkin autonvalojen ympärillä. Näkö on 1.2 testin mukaan mutta käytännön näkeminen tätä huonompi. Hämäränäkö on heikompi ja ihmisten kasvot näen tarkasti vasta ihan läheltä. Lasitkin hankin, mutta ne eivät auta tuohon viimeksi mainittuun. Aikaisemmin tunnistin ihmisten kasvot paljon kauempaa. Joku viisas varmaan tietää mistä tämä voi johtua?

      • Zasa

        Moi,

        Mulla reilu kuukausi lasik-leikkauksesta ja näen hieman sumeasti ja vasen silmä näki haloja valojen ympärillä eli sateenkaaren värisiä renkaita ja valo levisi näkökentässä. Myös voimakkaita huonovointisuus kohtauksia ollut leikkauksen jälkeen tasaiseen tahtiin liittyen silmien jatkuvaan tarkentamiseen ja sumenemiseen. Kävin muutama päivä sitten 1 kk kontrollissa. Näkö periaatteessa ihan hyvä -0,25, mutta lääkäri havaitsi epiteelissä haavauman ja sumentumaa eli epiteelin liikakasvua jonkin verran epiteelin jossain kerroksessa. Minulle määrättiin lievä kortisonikuuri. Nyt jo muutaman päivän jälkeen näen kirkkaammin ja halo on loppunut vasemmasta silmästä eli luulenpa että sumentumat/epiteelikasvusto pienentynyt. Haavaumasta johtuva jatkuva näön tsuumaaminen kyllä on jatkunut joka aiheuttaa huonoa oloa varsinkin jos olen tilassa on missä kirkkaat loisteputkivalot. Vaihdoin myös Oftageelin samalla hieman nestemäisempään kostutustippaan ja sekin on vähentänyt silmieni sumuisuutta. Oftageeli on aika geelimäinen ja joudun aika paljon käyttämään kostutusta, joten pelkkä oftageelinkin runsas käyttö sumensi vielä lisää näköäni. Nyt toivon vain että tuo haavaumakin paranisi ajan kanssa ja näön tarkentamisongelmat loppuisivat sen myötä.


      • pettynyt1

        Jatkona edelliseen voisin lisätä, että minulle ei myöskään kerrottu realistisesti mahdollisista riskeistä, joita leikkaukseen liittyy. Riskejä vähäteltiin. Kun lisäksi tulin lukeneeksi leikkaavien lääkäriasemien palstoja, minulle syntyi liian ruusuinen kuva leikkausten onnistumisista.


    • ijgretgert

      Kenelläkään esiintynyt silmän verisuonten esiintymistä leikkauksen jälkeen entistä voimakkaammin, kivun yhteydessä? Vuoden päivät leikkauksesta kulunut,eikä liian tyytyväinen voi olla, toivotaan että luontoäiti korjaisi vielä jonain päivänä tilanteen ennalleen.

      Harkitkaa hyvät ihmiset vakavasti ennen kuin lähdette tähän operaatioon mukaan. Ottakaa selvää asioista etukäteen, koska varoittavia esimerkkejä on liikaa.

    • Tuhottu näkökyky

      Itselläni leikkaus epäonnistui molemmissa silmissä Tampereen Medilaserissa. Toiseen silmään jäi hajataittoa (näen kolmena) ja toiseen silmään tuli tauti nimeltä keratokonus, tämän silmän näköä ei voi korjata millään lasilla, käytännössä olen siis näkövammainen, vaikka luvattiin supenäköä. Nyt elän pääkipuineen joka ikinen päivä. Ainoa jolla toista silmää voitaisiin yrittää korvata on sarveiskalvon siirrännäinen joka on todella iso ja vaativa prosessi. Sitä ei olla vielä tekemässä kun näen silmällä kuitenkin vielä jotakin.

      En ymmärrä miten tämä touhu on laillista. Onneksi voitin vakuutuskiistan, vaikka lääkäri yritti viimeiseen asti puolustaa tehneensä oikein. Väärin teki.

      • Uteliasrillip.

        Millä menetelmällä leikkaus tehtiin ? oliko tavallinen lasik, femtolasik, vai uusin Smile leikkaus ??


      • Linssilyyli

        Hei Tuhottu näkökyky, minkälaiset arvot sinulla oli silmissä ennen leikkausta? Ja minkä ikäinen olet? Tavoiteltiinko monovisionia vai ns. nollanäköä molempiin silmiin? Antoiko esitutkimuksen topografia keratoconus-varoituksen? Vai tuliko keratoconus ihan yllättäen? Mikä oli sarveiskalvojesi paksuus ennen leikkausta? Kuinka pian leikkauksen jälkeen keratoconus ilmeni?

        Sorry, että kyselen, mutta nämä ovat kaikki olennaisia tietoja kun mietitään mahdollisia lasik-riskejä. Lääkärin tai optikon olisi pitänyt kertoa sinulle näistä riskeistä esitutkimuksessa. Puhuivatko mitään riskeistä?

        Itsekin kävin Tampereen Medilaserissa esitutkimuksessa, mutta jätin pitkällisen harkinnan jälkeen leikkaukseen menemättä mm. hämäränäön ja lähinäön menettämisriskin takia (tai näiden menetyshän on ainakin yli nelikymppisillä 100% fakta eikä pelkkä riski). Myös pysyvän kuivasilmäisyyden riski pelotti. Ja lopullisen päätöksen lasikin skippaamisesta tein, kun huomasin, että esitutkimuksen topografian alareunassa oli varoitus keratocouksesta. Lääkäri olisi kyllä leikannut eikä pitänyt riskejä suurina.. Keratoconus-varoituksen sanoi johtuvan siitä, että kone ei näe eikä osaa tulkita kokonaisuutta. Tiedä sitten, mikä on totuus. Itse ajattelin, ettei vara venettä kaada. Mutta olen kuitenkin kateellinen niille, joiden leikkaus on onnistunut. Haluaisin kovasti itsekin leikkaukseen, mutta koen omalla hdallani riskit yksinkertaisesti liian suuriksi.


    • katuva1

      Olisinpa itsekin päättänyt olla menemättä leikkaukseen. Näköni on huonompi kuin ennen laseilla, tähtisädeilmiötä on ja hämäränäkökin on heikompi.

      Mutta tehty mikä tehty. Toivoa sopii, että ainakin tähtisädeilmiö poistuisi vielä ajan kanssa. Minua ei juuri varoiteltu esitutkimuksessa riskeistä. Tuskinpa olisin mennyt leikkaukseen, jos riskit olisi käyty perusteellisesti läpi. Minusta ei ole oikein, että potilaan tulisi käydä omatoimisesti eri nettipalstat läpi koskien aihepiiriä.

    • puoli sokea

      Minä olin molempien silmien femtolasik leikkauksessa Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa 3/2011. Silmiini leikattiin ns. monovision, eli toisella silmällä näkee lähelle ja toisella kauas. Tämän koin erittäin huonoksi, silmät olivat jatkuvasti kuivat ja näkökykyni oli samea lähelle ja kauas, aivan kuin veden alla olisi katsellut ja oikealla silmällä ei nähnyt lukea kunnolla. Valitin asiasta useampaan kertaan, mutta he eivät olisi halunneet tehdä asialle mitään, joten kävin kysymässä toisen lääkärin mielipidettä Mehiläisessä. Tämän jälkeen he suostuivat leikkaamaan vasemman silmän uudestaan (n. 3 kk edellisestä leikkauksesta). Leikkaus ei auttanut vieläkään ja he eivät halunneet tehdä asialle mitään useista valituksistani huolimatta, vaan pompottelivat henkilöltä toiselle.

      • puoli sokea

        ...jatkoa...tämän jälkeen kysyin 3. lääkärin mielipidettä Medilaserista. Oli mennyt silmien leikkaus "väärin päin". ts toinen silmä olisi pitänyt leikata "määrääväksi". Tämän jälkeen suostuivat tutkimaan silmät kunnolla ja vähättelivät tapahtunutta. Nyt olisi taas uusi leikkaus edessä, mutta lähinäkö ainakin mennyttä(ihme kun voi vielä leikata), mutta en tiedä uskallanko enää mennä vai hankinko suosiolla silmälasit. Suoraan sanoen v....aa tämä kallis kokeilu ja ihmisten terveydellä leikkiminen ja välinpitämättömyys!! Nämä leikkaukset tulisi kokonaan kieltää!! Älkää ikinä menkö pilaamaan terveitä silmiänne, jotka voi laseilla korjata.


    • her6hyhyerh

      Pahimpana riskinä tässä leikkauksesta on pitkään jatkuva kiputila, joka voi pahimmillaan ajaa masennukseen, ja jopa itsemurhaan, kuten Yhdysvalloissa on eräiden potilaiden kohdalla käynyt.

      Pitäkää leikkausta harkitsevat ihmiset lasit ja järki päässänne!

    • playa4

      Elämäni paras päätös mennä leikkaukseen! On se elämä vaan ilman laseja niin paljon vaivattomampaa! Nyt täydellinen näkö, toipuminen leikkauksesta kesti käytännössä 2 päivää =) Suosittelen!

    • heles11111

      mulla on -7 näkö ja en mene leikkaukseen vaikka lukenut olen paljon siitä. mietin vain mitä vuodet toisivat tullessaan, kun vanhenee jne. muuttuhan ne silmätkin iän myötä. en tosiaan uskaltaisi mennä. lasit eivät ole minulle mikään ongelma, toisinaan vaan toivoo että näkisi paremmin ilman laseja. ainut missä kärsin huonosta näöstä on kylpylät ja uimahallit, ei siellä lasit päässäkään kehtaa olla eikä tule siellä paljon käytyäkään. siihen harkitsenkin josko kokeilisi piilolinssejä. 20 v sitten käytin piilolinssejä, mutta silmäni kuivuvat ja piti lopettaa. mutta voisi käydä nyt kyselemässä, voisiko noin lyhytaikaisesti käytää ja on kai ne jo kehittyneetkin tässä ajassa.

      • piilol

        piilolinssit on kehittyneet varmasti paljon.On ne huomaamattoman pehmeitä jotain silikooniseosta.Ja nopea laittaa silmään sormen päällä.

        laadukkaita kertakäyttölinssejä käytän,rasittaa nekin silmiä jos käyttää 7 päivää viikossa jatkuvasti,tätä en suositte.KK linssit on paksummat sekä ne joutuu joka kerta pesemään tarkasti,eikä koskaan tiedä onko jäänyt jotakin siihen siksi en käytä niitä.Päivälinssit on niin helpot.

        Koskahan tulee sellaisia linssejä jotka on hieman silmästä irti.

        Itse en usko tuohon leikkauksen haitattomuuteen koska silmässä ei ole yhtään ylimääräistä leikkaukseen.


      • markus5
        piilol kirjoitti:

        piilolinssit on kehittyneet varmasti paljon.On ne huomaamattoman pehmeitä jotain silikooniseosta.Ja nopea laittaa silmään sormen päällä.

        laadukkaita kertakäyttölinssejä käytän,rasittaa nekin silmiä jos käyttää 7 päivää viikossa jatkuvasti,tätä en suositte.KK linssit on paksummat sekä ne joutuu joka kerta pesemään tarkasti,eikä koskaan tiedä onko jäänyt jotakin siihen siksi en käytä niitä.Päivälinssit on niin helpot.

        Koskahan tulee sellaisia linssejä jotka on hieman silmästä irti.

        Itse en usko tuohon leikkauksen haitattomuuteen koska silmässä ei ole yhtään ylimääräistä leikkaukseen.

        Piilolinssit ovat kyllä kehittyneet ja yli 10v kokemuksella sanoisin, että jos piilolinssejä käyttää niin parhaat mukavuudeltaan ja silmien terveyden kannalta ovat tällähetkellä Dailies Total1 ja Acuvue TruEye kertakäyttölinssit.

        Likinäköisillä ihmisillä silmissä on todellakin ylimääräistä, koska silmän taittovoima on liian suuri. Laserleikkauksella tuo ylimääräinen sitten höylätään pois ja näöstä tulee tarkka. Jos haluat nähdä tarkasti 24/7 ilman silmälaseja niin laserleikkaus on ainoa vaihtoehto, koska ei piilolinssejä voi pitää koko aikaa. Itse kävin femtolasikissa ja suosittelen lämpimästi!


    • harkitseva3

      Olen menossa keskustelemaan lääkärin kanssa laserleikkauksesta (FemtoLasik) toista kertaa. Pari vuotta sitten kävin ja totesin, että lääkäri oli kuin mikäkin autokauppias, väitti ettei riskejä periaatteessa ole, tulehdukset yms. on todella harvinaisia, hän on niiiiin hyvä, että mikään ei mene pieleen jne. Ei suostunut vastaamaan suoraan, lisääkö harmaakaihin riskiä & voiko näkö huonota "takuu"ajan (5v) jälkeen jne. Myös kuivuus, hämäränäkö yms. paranee heti.. Silmäni ovat täydelliset kandidaatit jne. (Olen 25v ja miinusta 4)

      Jätin touhun sikseen, koska pärjäsin piilolinsseillä mainiosti. Nyt silmät kuivuvat piilolinsseistä (olen kokeillut monia merkkejä) ja olen alkanut harkita asiaa uudelleen, ja menen toiseen firmaan keskustelemaan. Ymmärrän kyllä ettei esim. tulehdusta voi ennustaa (paitsi jos ei hoida silmiä), mutta haluaisin kyllä kuulla rehelliset arviot riskeistä, juurkin hämäränäön ja kuivumisen suhteen. 3500e on niin iso raha, että kyllä sillä pitää tulla erinomainen näkö väh. 20v!

      Onko uusia kokemuksia, miten jo kirjoittaneet pärjäävät?

      • hertz2

        Itselle tehtiin Femtolasik noin 6 viikkoa sitten, ikää 26v ja vahvuudet ennen leikkausta molemmissa -4.75. Täytyy sanoa, että ei minkäänlaisia ongelmia ja näkö on aivan loistava. 1 kk kontrollissa näin taulusta kaikki rivit eli siis aikamoinen haukankatse. Samalla sain luvan lopettaa silmätippojen käytön kokonaan, mitään kuivumista ei ole ja hämäränäkö on vähintään yhtä hyvä kuin ennen leikkausta.

        En voi siis muuta kuin suositella. Myös 4 kaveriani kävi syksyn aikana Femtolasikissa ja kaikki ovat todella tyytyväisiä että menivät leikkaukseen. Itsekin käytin piilolinssejä noin 10v ja kyllä silmät nyt tuntuvat ja näyttävätkin paljon terveemmiltä kun ei tarvitse enää käyttää piilareita. Varmasti leikkaus on silmien terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin pitkäkestoinen monia vuosia jatkuva piilarien käyttö.


      • harkitsija3
        hertz2 kirjoitti:

        Itselle tehtiin Femtolasik noin 6 viikkoa sitten, ikää 26v ja vahvuudet ennen leikkausta molemmissa -4.75. Täytyy sanoa, että ei minkäänlaisia ongelmia ja näkö on aivan loistava. 1 kk kontrollissa näin taulusta kaikki rivit eli siis aikamoinen haukankatse. Samalla sain luvan lopettaa silmätippojen käytön kokonaan, mitään kuivumista ei ole ja hämäränäkö on vähintään yhtä hyvä kuin ennen leikkausta.

        En voi siis muuta kuin suositella. Myös 4 kaveriani kävi syksyn aikana Femtolasikissa ja kaikki ovat todella tyytyväisiä että menivät leikkaukseen. Itsekin käytin piilolinssejä noin 10v ja kyllä silmät nyt tuntuvat ja näyttävätkin paljon terveemmiltä kun ei tarvitse enää käyttää piilareita. Varmasti leikkaus on silmien terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin pitkäkestoinen monia vuosia jatkuva piilarien käyttö.

        Kiitos kommentista. Missä kävit?


      • hertz2
        harkitsija3 kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Missä kävit?

        Eyekarelia Lappeenrannassa


    • harkitsija3

      Minulle vastailtiin näin:

      Silmien kuivuus: leikkaus ei itsessään aiheuta silmien muuttumista kuiviksi, vaan leikkauksen jälkeen hlö tiedostaa silmänsä (ja niihin liittyvät vaivat) paremmin. Kuivasilmäinen on kuivasilmäinen leikkauksen jälkeen. Jopa noin kolmasosa suomalaisista kärsii ajoittain kuivista silmistä.

      Näön huonontuminen: ongelma koskee pääasiassa 45 v. Syynä ikänäkö.

      Riskeistä ja mahd. haitoista sai taas jankata, että tuli vastauksia. Ja tosiaan nettipalstoja lukemalla tiesi kysyä, eivät ne siellä kerro, jos ei itse ensin mainitse.

      • hertz2

        Ihan asiaa nuo vastaukset ovat.

        Jokaisessa leikkauksessa on riskinsä, mutta Femtolasikissa ne ovat hyvin pienet ja suurin riski on se ettei aivan haluttua taitteisuutta saavuteta. Tämäkään ei ole mikään katastrofi, koska se voidaan korjata uusintaleikkauksella. Oman leikkaavan lääkärini mukaan tällainen korjausleikkaus joudutaan tekemään noin 1-2 %:lle potilaista ja näistä reilusti suurin osa on sellaisia, joilla lähtöarvot ovat suuret eli jotain luokkaa -10 D. Sinun -4 D arvoillasi uusintaleikkauksen tarve tulee olemaan todella epätodennäköinen.

        Tottakai itsekin mietin riskejä ja ammensin kaiken mahdollisen tiedon aiheesta ennen leikkausta ja niiden perusteella varmistuin, että turha tuota on pelätä :) Leikkauspäivänä ennen paikalle menoa hieman jännitti, mutta jo heti ovesta vastaanottoon saavuttuani kaikki pelko hävisi kun huomasi miten kovan luokan ammattilaisten käsissä olen. Itse leikkaus oli ohi parissa minuutissa oikeastaan ennen kuin ehdin huomatakaan eikä ollut pelottava kokemus ollenkaan. Voisin mennä vaikka heti uudestaan, hammaslääkärissä käynti on paljon pahempi.

        Lähes kaikilla suomalaisilla silmäkirurgeilla taitaa olla Femtolasikista tuhansien ellei kymmenien tuhansien silmien kokemus, joten kyllä minä ainakin luotan heihin täysin. Itselläni leikkauksesta on kulunut nyt siis vajaa 2kk ja olen jo oikeastaan unohtanut ikinä koko leikkauksessa käyneenikään. Silmiin ja näkemiseen kun ei tule enää kiinnitettyä mitään huomiota kun kaikki näkyy koko ajan loistavasti eikä ole mitään epämukavia tuntemuksia silmissä. Voi siis keskittyä muihin asioihin huolettomasti ilman rillejä/piilareita =)

        Tsemppiä vaan ja toivottavasti uskallat leikkaukseen mennä! Tuskin tulet pettymään :)


      • tuipo

        "Riskeistä ja mahd. haitoista sai taas jankata, että tuli vastauksia. Ja tosiaan nettipalstoja lukemalla tiesi kysyä, eivät ne siellä kerro, jos ei itse ensin mainitse. "

        Eipä ole kovin rehellistä käytöstä leikkaavalta lääkäriltä tuollainen.

        Itse en antaisi sellaisen lääkärin koskea silmiini joka panttaa tietoa leikkauksen mahdollisista riskeistä ja haitoista.


      • harkitsija3
        tuipo kirjoitti:

        "Riskeistä ja mahd. haitoista sai taas jankata, että tuli vastauksia. Ja tosiaan nettipalstoja lukemalla tiesi kysyä, eivät ne siellä kerro, jos ei itse ensin mainitse. "

        Eipä ole kovin rehellistä käytöstä leikkaavalta lääkäriltä tuollainen.

        Itse en antaisi sellaisen lääkärin koskea silmiini joka panttaa tietoa leikkauksen mahdollisista riskeistä ja haitoista.

        Niinpä, kuten jo sanoin, vuosi sitten lääkäri käyttäytyi kuin käytettyjen autojen helsinkiläiskauppias, ei kuten lääkäri. Näköjään kuuluu tuohon kilpailtuun (?) alaan..


    • 20+10

      Lisää kokemuksia!!

    • zeisei

      käyty noin viikko sitten kuopion medilaserilla. lähtökohta oli -1.75 ja -1.5 ja hajataittoa melkoisesti. leikkaus oli nopeasti ohi ja kyllä siinä ennemin makaili kuin hammaslääkärin operoitavana. näkö leikkauksen jälkee heti miltein yhtähyvä kuin silmälaseilla. seuraavana päivänä jo todella hyvä. en mielestäni ole laseilla näin hyvin nähnyt. pimeällä näkö on hyvä. ei mitään valohäiriöitä. välillä tuntuu erikoiselle etäisyys kun katsoo eka kauas jonkun aikaa ja sit katsot lähelle eteen. varmaan hetki menee enneku tottuu näköön. en ainakaan itse ole katunut yhtään menoa. harmi kun eioo enemmin tullu mentyä. lasit on kuitenkin aika epämukavat!
      leikkaaja oli tapio kannisto ja voi hyvillä mielin suositella.

      • 6+18

        Painoiko laite naamaa?
        Oletko tarvinnut miten paljon kosteustippoja?
        Mitkä ovat silmiesi arvot nyt? -0,5 ?


    • zeisei

      eipä se naamaan juuri painanut mielestäni. silmään se sai aikaan sen paineen tunteen läppää tehdessä joka nyt ei iha mukavimmalle tuntunu.se meni ehkä ohi jossain 20 sekunnissa. mutta itse laaserointi ei tuntunut missään ja oli ohi nopeasti. pari viikkoa piti antibioottitippoja laittaa ja ne kuivattaa silmiä. et sinä aikana piti muutaman kerra päivässä laittaa kosteustippoja. nyt kun se on ohi jo niin en ole kyllä juuri kuivaksi silmiä tuntenut. olen silti laittanu ehkä pari kertaa päivässä tippoja kun kerra sitä suositeltiin. silmien arvoja en tiedä vielä. menen ensikuun puolenvälin tietämiä sinne uudelleen näyttämään silmiä niin varmaan siinä samalla katsotaan näkö. voin päivittää tiedot sitten tänne

    • zeisei

      jeps meinas ihan unohtua tänne tarinoida. eli joo kaikki oli 100% onnistunut. näkö on nyt aavistuksen plussalla. jos en väärin muista niin 0.25 vai oliko sitäkään. se korjaantuu nollaan niin sanottiin ja noin pitäisi leikkauksen jälkee olla. itse ainakin olen ollut tyytyväinen kun ennoo enää laseja tarvinnut. voi aurinkolasitkin nyt valita mieleiset kaupasta eikä tarvia olla nekin vahvuuksilla. toivottavasti teilläkin onnistuu jos aioitte leikkaukseen mennä :) sillon tällön joutuu silmätipat laittamaan jos tuntuu vähä kuiville silmät. mut jokapäivä ei oo sitä tunnetta.

    • emma31

      Minulle tehtiin toiseen silmään Lasik-leikkaus ja toiseen PRK 15pv sitten. Kumpaankin silmään oli tarkoitus tehdä Lasik, mutta leikkauksen yhteydessä ilmeni, ettei Lasik ole mahdollista toisen silmän osalta. Syynä tähän oli se, että silmäni sijaitsevat niin syvällä päässä, että luomenlevitintä ja imua oli hyvin vaikea käyttää. Toisesa silmässä se onnistui juuri ja juuri, tosin hyvin kivuliaasti. Verenmaku oli suussa koko toimenpiteen ajan ja hampaita piti purra yhteen, jotta kivun kesti. Toisessa silmässä Lasikia yritettiin kahdesti, mutta silmässä ollut laite ponkaisi pois ja imua ei näin kyetty pitämään silmässä. Onneksi terä ei ehtinyt leikata silmään läppää lainkaan, muuten nämä yrityikset olisivat päättyneet ikävämmin. Toiseen silmään tehtiin siis PRK. Toipuminen siitäkin oli vaivatonta, kipua ei ilmennyt pientä roskantunnetta lukuun ottamatta, mutta nyt 15pv leikkausten jälkeen kumpikaan silmä ei kyllä ole HD-tasoa. Tietokoneen näyttöä joutuu zoomaamaan vielä eikä kaukonäkökään ole priimakuntoinen kummassakaan silmässä.

      Kivuliaan toimenpiteen takia en haluaisi mennä uusintaleikkaukseen, mutta näkökykyni on tällä hetkellä ainakin vielä niin huono, että ellei näkö tästä kirkastu, olen aika pettynyt lopputulokseen. Silmälaseilla näköni oli nimittäin oikeinkin hyvä.

      Joka tapauksessa en suosittele leikkausta niille, joilla silmät tosiaan on syvemmällä, koska silmän ympärille laitettavat vempeleet painaa kyllä silloin aika ikävästi luuta vasten, eikä leikkaus edes välttämättä ole mahdollinen. Lisäksi minulla oli PRK-leikkausta varten aika paljon miinusta, -5.5. Toisessa, eli Lasik-leikatussa silmässä miinusta oli -3.75.Yleensä PRK:ta ei tehdä noin suuriin miinuksiin, mikä saattaa vaikuttaa lopputulokseenkin.

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon oheneminen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus


      • Riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        -sokeutumisenkin vaara on, mutta tosin epätodennäköinen (johtuu silmän paineistuksesta, jossa silmän verenkierto lakkaa, silmä voi mennä kuolioon)
        -onnistumista mitataan vain näkökyvyllä taululle (Visus)
        -läppä 9mm (hermot kasvavat n.1mm/kk, jos ikinä palautuvat normaaliksi enään)
        -”muutaman” päivän sairausloman tarpeesta saattavat osoittautua täydeksi pupuksi -> pitkä toipuminen
        -mitä suurempi lähtötaittovirhe, uusinan tarve lisääntyy, esim yli -4D
        -näkö heittelee useita kuukausia -> laseja ei voida määrittää
        -simän tarkennus ongelmat (joutuu räpäyttelemään tarkentuakseen)
        -lopputulosta ei kukaan voi ennustaa täysin
        -kun ongelmia toipumisessa ilmenee, ihminen jää huolineen yksin
        -optikko ei saa määrätä leikatuille silmille laseja
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät, roskantunne
        - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare, näitä ei voi laseilla korjata) Kukaan ei tiedä kenelle näitä tulee tai jääkö pysyväksi
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla (korkeamman asteen taittovirheet)
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen (ei ole edes harvinaista )
        - kaksois, haamu, varjokuvat (mustaa tekstiä valkoisella taustalla, television teksitys)
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus, Esimerkiksi on täysin eri jääkö jäännöstaittovirheeksi -0,50D vai 0,50D
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla (jätetään käyttämättä akkomodaatio lamauttavat tipat ”sykloplegia” )
        - uusintaleikkaus (smile leikkausta ei voida enään korjata smilellä, vaan pitää tehdä läppä -> LASIK, silmän rakenne heikkenee uusintaleikkausen seurauksena
        - taittoisuuden regressio
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä ( miinuslaseja käyttäneillä )
        - päänsärky (migreenin paheneminen, pahimmassa tapauksessa laukaiseen kroonisen päänsäryn
        - silmäkipu, pahoinvointi, huimaus, punaiset silmät, turvonnut silmä, kolmoishermokipu
        - karsastuksen paheneminen (tiesitkö, että piilokarsastus voi pahentua ilmikarastukseksi)
        - lasiaisen samentumat
        - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
        - pysyvä valonarkuus (Saat alennusta aurinkolaseista, kuuluu osana bisnekseen)
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille (loppuelämän riesana silmätipat ja nekin muuten maksavat n. 7-15e pullo)
        - sarveiskalvon oheneminen ( tervettä sarveiskalvoa hiotaan pois, hermot katkeaa -> silmän kostutus ei toimi)
        - sarveiskalvon pullistuma ”ektasia” (keratoconus, vaatii erikoispiilolinssit) -> sarveiskalvosiirto
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu


    • qvertum

      Antilasik.fi taitaa pahaenteisesti tietää kokemuksesta tämänkin:

      "Ainiin, muistiko leikkaava taho mainita, että verenvuoto on myös tyypillistä leikkauksen yhteydessä, koska verisuonia katkeaa paineistuksen ja läpän tekemisen yhteydessä? Tai että silmiin asennettava laite voi hieman sattua, kun se painetaan silmäluuhun saakka?"

      Harmillista että tällaiset asiat huomataan vasta leikkausta suoritettaessa, ei kyllä anna kovin luotettavaa kuvaa toiminnasta.

    • Lasikia katuva

      Minulla oli punaiset silmät kuukauden leikkauksen jälkeen eikä tästä todellakaan mainittu mitään ennen leikkausta. Tosin tämä oli vain pieni juttu verrattuna niihin ongelmiin, mitä silmäleikkauksesta tuli sen jälkeen. Femtolasik tuhosi näköni ja silmäni.

      Valitettavasti en lukenut tätä ketjua ennen leikkausta niinkin mitättömän syyn takia että femtolasik oli kirjoitettu erikseen otsikossa. Hakukone ei löytänyt ketjua. Ehkä olisin miettinyt leikkausta tarkemmin.

      Toiminta ei todellakaan ole luotettavaa. Vaikka yritin kysyä riskeistä, niistä ei kerrottu esitutkimuksessa. Esitutkimus tehtiin myös niin huonosti, että siinä ei huomattu, että silmiäni ei olisi saanut leikata lainkaan. Kun ongelmia alkoi tulla, leikkauksen tehnyt lääkäri jätti minut etsimään apua muualta.

      • MUKAturvallista

        Näin se menee, minullekkaan riskeistä ei juuri kerrottu mitään. Kahdella hyvä maineisella kokeneella silmäkirurgilla kävin tarkastuksessa. Vähätellään riskeistä ja niistä ei juuri haluta puhua. Jäi kyllä niin paska maku suuhun koko touhusta. Potilas äkkiä laserin alle ja pois. Sitten jäädään yksin apua etsimään muualta. Yrityksiä ei juuri kiinnosta pätkääkään miten leikatut asiakkaat voivat ja miten on mennyt. Tulosta arvioidaan vain ja ainostaan näkökyvyllä. Paljon saattaa tulla muita ongelmia, niistä kukaan ei vaan puhu täysin rehellisesti. Se on lottovoitto jos ei saa mitään ongelmaa operaatiosta.


    • Naux

      En ole koskaan ollut toimenpiteessä, joka ei sattuisi tai tuntuisi lainkaan epämiellyttävältä. Femtolasik ei ollut poikkeus. Tottakai sattuu hieman, kun kone painetaan kiinni luuhun, mutta siihen kipuun ei kyllä takuulla kuole. Kipeämpää käy kun potkaisee varpaan ovenpieleen. Kuivuus katosi muutamassa viikossa.

      Minulla leikkaus oli muutenkin onnistunut, hienoinen halo jäi tietynväristen valojen ympärille, mutta se ei häiritse lainkaan, sillä näin haloja myös laseilla. Suosittelen kyllä.

    • Älkää_leikkautako

      Touhu on suorastaan rikollista, koska niin paljon epäonnistrumisia. Alla yksi syy ongelmiin. Väite että 98 % onnistuu, voidaanpa melkein kääntää negaatioksi.

      First, and most importantly, the ugly truth about Lasik is that the cornea flap never actually heals. The cut is permanent. The cornea is forever compromised. You may hear Lasik surgeons repeating a familiar talking-point that: “Within two years, the lasik flap will be strong enough that any force significant enough to dislodge it, would injure an untreated eye.” This is a lie. It’s a lie told over and over again by countless lasik doctors. They sleep at night by telling themselves that the wound does ‘heal’ in that the skin heals and it creates a bond, however the cornea itself never actually heals, never rebinds together, the flap is permanent

    • Anonyymi

      Tämä puoskarointi on todella perseestä!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lääkäri sivustot poistavat kaikki negatiiviset kommentit.
        Pahimmillaan operaatiosta saa
        post lasik ectasian, googlettakaa.
        Paljon vääristymiä näkemässä..
        Ja hyvin mahdollinen on saada
        neuralgia, googlettakaa.
        Siinä ei sitten enää öitäkään saa kipujen vuoksi nukuttua.
        Voi lopettaa elämisen ja keskittää kaikki voimavarat silmien hoitamiseen.


    • Anonyymi

      Tämä on sen verran vanha juttu, että toivon mukaan apu on jo löytynyt. Niille, joille vielä on sama ongelma, suosittelen kokeilemaan käyttämään vain kertakäyttöampulleja kosteutustipoista muutaman viikon. Minulla nimittäin moneen kertaan käytettävien silmätippojen säilöntäaineet aiheuttivat kuivasilmöisyyskierteen ja kesti pitkään ennen kuin tajusin kosteutustippojen säilöntäaineen ylläpitävän silmien kuivumista.

    • Anonyymi

      Hei. Tiedän että todella vanha ketju, mutta kirjoitan siitä huolimatta. Jos joku vaikka näitä lukisi. Itsellä Silmäasemalla tehdystä leikkauksesta seurasi kuivat silmät ja jo ennen ensimmäistä kontrollia soitin lääkärille ja valitin kuivuudesta ja hennoista kaksoiskuvista jotka ilmestyivät vasemmalle alaviistoon erityisesti pistemmäisten valonlähteiden alle ja television tekstit näin ikään kuin kahtena.
      Lääkäri totesi että kostuta enemmän ja näkö asettuu vielä jonkin aikaa. No aikaa kului ja ennen toista tarkastusta soitin ja valitin samoista asioista. Kuivat silmät ja erityisesti illalla näkyvät kaksoiskuvat. Taas samat sävelet lääkäriltä. Kostuta vaan niitä silmiä enemmän. Ne kaksoiskuvat johtuvat kuulema siitä kuivuudesta. Kysyin että mites jos on hajataittoa. Lääkäri sanoi että ei voi olla sitä.
      Tässä vaiheessa olisi jälkiviisaana jo pitänyt käydä toisella lääkärillä, mutta hölmönä uskoin.
      Kului vuosia ja kävin minut leikanneessa firmassa noin puolentoista vuoden välein tarkistuttamassa näköni. Joka kerta sanoin, että nämä kaksoiskuvat vaivaavat edelleen, mutta näin ihan tarkasti. Ei mitään reaktiota lääkäriltä vanhojen lorujen lisäksi. Käski vain edelleen kostuttaa. Silloin sai riittää.
      Firman vaihto ja optikon tekemä näöntarkistus ja perusteellinen silmälääkärin tutkimus. Tuloksena sain selville, että minulla on ihan reipas hajataitto molemmissa silmissä ja lievä likinäkö joka pahensi hajataiton aiheuttamaa silmien rasittumista joka yhdessä hajataiton kanssa aiheutti edellä mainitut kaksoiskuvat.
      Päivän mittaan silmät väsyivät jatkuvasta tarkentamisesta ja illalla ne eivät enää yksinkertaisesti jaksaneet kompensoida taittovirheitä. Kuvilla silmillä ei ollut mitään osuutta kaksoiskuvien kanssa. Yhdessäkään silmäaseman tarkastuksessa minulta ei tarkistettu hajataittoa aina vain käskettiin kostuttaa enemmän.
      Nyt taas käytän tyytyväisenä laseja ja ei näy kaksoiskuvia. Silmät edelleen kuvat, mutta ei onneksi roskan tunnetta ja ei tarvitse kostuttaa silmiä kuin kerran tai kaksi päivässä. Toinen lääkäri sanoi, että silmissäni olevat taittovirheet saattoivat silmien jatkuvan rasituksen takia pahentaa kuivuuden tunnetta. Ilmeisesti silmäni leikattiin päin helvettiä ja leikkauksesta asti ongelmana oli kuivuuden lisäksi hajataitto. Ennen leikkausta silmissä oli vain likinäköä. Kaikki vaivat mitä minulla on sen jälkeen ollut voidaan tavalla tai toisella jäljittää leikkaukseen. Miksi leikkaava lääkäri ei vaivautunut käyttämään muutamaa minuuttia hajataiton tarkistukseen en varmaan saa koskaan tietää. Asiaa selvitellään vieläkin ja lääkäri väittää, että minun olisi pitänyt mainita asiasta aikaisemmin ja kyseisen puoskarifirman takuut päättyivät kahden vuoden päähän leikkauksesta. Anteeksi, mutta mitäs helvettiä? Joka saatanan kerta minä niistä kaksoiskuvista valitin!
      Älkää käykö silmiänne tuhoamassa. Ei ne lasit niin ärsyttävät ole, että niistä eroon päästäkseen pitäisi ottaa riski pysyvästä haitasta. Kokeilkaa piilareita ja jos ne ärsyttävät silmiä, niin muistakaa, että laseroinnista voi tulla sama tunne koko loppuelämän ajaksi. Minulla onneksi lähes kaikki vaivat katosivat uusilla silmälaseilla.
      Jos painitte samojen ongelmien kanssa vaihtakaa lääkäriä ja MUISTAKAA PYYTÄÄ HAJATAITON TARKISTUSTA. Tiedän useamman ihmisen jolla leikkauksen jälkeiset näköongelmat johtuivat hajataitosta.

    • Anonyymi

      Eilen kävin Femtolasikissa, näkö oli jotain -2.5 kummassakin silmässä ja voimakasta hajataittoa, käytin msyö monitehoja 1.5 kummassakin.

      Operaatio oli ohi noin 15min ja meni paremmin mitä olin kuvitellut, vasemmassa silmässä tuntui kyllä epämieluisaa kipua kun tekivät läppää, melkein meinasin mainita asiasta homman aikana.

      Näkö oli heti aika hyvä, sumuinen ja näin kyllä tilata bussilipunkin luurista. Illala kävin jo kävelylenkillä ja katuvaloissa vaan oli sellainen pieni sumukehä. Tänä aamuna näkö ihan normaali, erikoista oli se (vai onko se edes) että näin eilen leikkauksen jälkeen ja iltaan asti lähellekin ok mutta nyt on yön aikana palannut samaksi mitä ennen leikkausta eli pidettävä 1.5 lähilaseja.

      Eli näin alle vrk kokemuksella todella positiiviinen fiilis :)

      ps. Silmäasemalla nousi hinnat 200e mut sain omani vielä vanhalla hinnalla, 2391€ ( tutkimukset)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3199
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2811
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1570
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe