Savumittaus/OBD pistoke

Katsuri 32

Minkäköhän takia savumittaukset tehdään uudehkoille diesel autoille edelleen korvia raastavasti huudattaen? Eikös se ole pikkaisen vanhanaikaista, koska OBD pistokkeen takana on tieto mahdollisista päästöihinkin vaikuttavista vioista. Nykyisellä mittauksella mitataan uudemmista autoista ainoastaan pakoputkistoon kertynyttä karstan määrää.
Koita siinä kertoa autoista jotain ymmärtävälle asiakkaalle testin mielekkyydestä edes jotain.

AKE hoi tehkää naurettavalle testille jotain!!

35

1786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuus touhusta.

      Tuohon liittyy riski siitä, ettei katsastuskonttorin laitteet olisi jatkossa riittävän kovassa käytössä ja se johtaisi laitemyyjän tappioihin lainsäädäntöä muutettaessa.

      Laitemyyjä = Lobbari = katsastusmafia.

    • Totuus touhusta

      Miksi pitäisi yrittä kertoa asiakkaalle jotain testin mielekkyydestä? Ehkäpä olisi mielekästä kertoa asiakkaalle, että testissä ei ole mitään järkeä mutta se tulee suorittaa AKE:n vaatimuksesta. Eihän syy ole katsastajan vaaan AKE:n. Niin paitsi että AKE on katsastusmafian juoksupoika, eli vaatii juuri sitä, mitä katsastusmafia haluaa, eli mafia haluaa myydä koneita, joita se itse maahantuo, myy ja käyttää. Samainen mafia lobbaa jatkuvasti uusia laitteitaan lakisääteiseksi tieliikenteen turvallisuuteen ja päästoihin vedoten ja Suomihan maksaa..

      Jos edes katsastaja kertoisi asiakkaalle totuuden, esim siitä, että testi on päätön, saattaisi se johtaa lakimuutoksiin. Kun pukki on kaalimaan vartijana, sen tietää mihin se johtaa.

      • Mafiat

        Katsastusmafia vaatii AKE:lta jotain. Mitenköhän päin se meneekään; AKE vaatii ja katsastusasemat tekee just niin kuin on käsketty. Lainsäädäntö estää kaikenlaisen kaupallisen toiminnan katsastuksen suorittajalta.
        Katsastaja esim. ei saa ajaa taksia, olla Teboilin kassalla, myydä vakuutuksia, bensaa, renkaita, korjata kaupallisesti autoja tai muutakaan, mikä edes AKE:n mielestä on läheltä jääviyttä liippaavaa toimintaa;
        R-kioskille saa kuitenkin mennä extraamaan kuulemma.
        ""Katsastusmafia" ei nykyisellä lainsäädännöllä myy mitään, kaikki on kielletty.


      • Totuus to...
        Mafiat kirjoitti:

        Katsastusmafia vaatii AKE:lta jotain. Mitenköhän päin se meneekään; AKE vaatii ja katsastusasemat tekee just niin kuin on käsketty. Lainsäädäntö estää kaikenlaisen kaupallisen toiminnan katsastuksen suorittajalta.
        Katsastaja esim. ei saa ajaa taksia, olla Teboilin kassalla, myydä vakuutuksia, bensaa, renkaita, korjata kaupallisesti autoja tai muutakaan, mikä edes AKE:n mielestä on läheltä jääviyttä liippaavaa toimintaa;
        R-kioskille saa kuitenkin mennä extraamaan kuulemma.
        ""Katsastusmafia" ei nykyisellä lainsäädännöllä myy mitään, kaikki on kielletty.

        Otapa selvää kuka omistaa suuren osan Suomen katsastusbisneksestä JA myy laitteet näille! Niin, tämä on laitonta mutta nykykäytäntö Suomessa! AKE on jopa niin isäntänsä "tossun alla", ettei vaivaudu edes puuttumaan tähän lainvastaiseen tilanteeseen, koska elävät "toimivassa" symbioosissa ja "kaikki on tyytyväisiä". Nämä samaiset tahot vielä lobbaavat tavaransa Suomen markkinoille. Esimerkkinä mainittakoon OBD testi ENSIMMÄISENÄ Euroopassa Suomeen, maahan, jossa tuon testin kanssa eniten ongelmia Euroopassa, johtuen talvesta. Onhan se ekoloogista olle "edelläkävijä" mutta kukakohan maksoi ja kuka myi nuo laitteet, jotka varmasti halventuneet tekniikan yleistyttyä muuallakin. Jos haluaa jotain ekana, saa maksaa ja AKEhan ostaa, kun kansa maksaa. Jos monikansallinen katsastusasemalaitemyyjä informoisi AKElle, että hyppykeppi on katsastajan työssä välttämätön työväline, niin täällä pomppisi joka asemalla suikkapäät kymmenentuhannen euron vietärikepeillä, jotka olisi kaikki samalta toimittajalta ostettu.


      • 132-321
        Totuus to... kirjoitti:

        Otapa selvää kuka omistaa suuren osan Suomen katsastusbisneksestä JA myy laitteet näille! Niin, tämä on laitonta mutta nykykäytäntö Suomessa! AKE on jopa niin isäntänsä "tossun alla", ettei vaivaudu edes puuttumaan tähän lainvastaiseen tilanteeseen, koska elävät "toimivassa" symbioosissa ja "kaikki on tyytyväisiä". Nämä samaiset tahot vielä lobbaavat tavaransa Suomen markkinoille. Esimerkkinä mainittakoon OBD testi ENSIMMÄISENÄ Euroopassa Suomeen, maahan, jossa tuon testin kanssa eniten ongelmia Euroopassa, johtuen talvesta. Onhan se ekoloogista olle "edelläkävijä" mutta kukakohan maksoi ja kuka myi nuo laitteet, jotka varmasti halventuneet tekniikan yleistyttyä muuallakin. Jos haluaa jotain ekana, saa maksaa ja AKEhan ostaa, kun kansa maksaa. Jos monikansallinen katsastusasemalaitemyyjä informoisi AKElle, että hyppykeppi on katsastajan työssä välttämätön työväline, niin täällä pomppisi joka asemalla suikkapäät kymmenentuhannen euron vietärikepeillä, jotka olisi kaikki samalta toimittajalta ostettu.

        samaa mieltä.

        Mutta mainitset esimerkkinä OBD-testin, miten se talvi vaikuttaa On Board Diagnostic-testiin?


      • jotain ymmärtävä
        132-321 kirjoitti:

        samaa mieltä.

        Mutta mainitset esimerkkinä OBD-testin, miten se talvi vaikuttaa On Board Diagnostic-testiin?

        Uuudehkoissa Euro IV autoissa on nimenomaan paljon ongelmia liiaallisen savutuksen suhteen. Näissä autoissa on myös OBD-järjestelmä, mutta sen perusteella ei voi liiaallista savutusta todeta. Todella hyvä siis, että meillä ei vielä toimita kuten Saksassa. Kun Dieselautojen OBD-testit tulevat meillekin, ei savutustestejä tehdä uudempiin autoihin mikäli niissä on hiukkassuodatin ja kaikki OBD:n osajärjestelmätestit on suoritettu.


      • Totuus touhusta
        132-321 kirjoitti:

        samaa mieltä.

        Mutta mainitset esimerkkinä OBD-testin, miten se talvi vaikuttaa On Board Diagnostic-testiin?

        Kun aikanaan OBD-testi piti saada katsastukseen, ei tiedetty miten edes testiä tulkitaan. Pääasia oli, että laitteet äkkiä myyntiin ja käyttöön, jotta voidaan sitten ihmetellä, miten tuloksia ruvetaan arvostelemaan.

        Ajatus taisi alunperin olla, että autojen tulee olla kunnossa, eli osatestit valmiit. Mainittakoon, että osa autoista ei tee osatestejä -5 astetta kylmemmässä ensinkään, koska normit sallii järjestelmän toimivan niin. Siten talvi vaikuttaa On Board Diagnostic-testiin.

        No OBD:han on jo peruuttamattomasti nykypäivää, eikä siinä mitään. Huvittavaa oli vaan tuo rynniminen laitteiden käyttöönottoon, kun oltaisiin voitu siirtyä järjestelmiin ihan samaan tahtiin muiden maiden kanssa ja seurata yleistä käytäntöä muiden maiden kokemusten perusteella testien arvioinnin suhteen mutta jonkunhan pitää "kehitys" maksaa ja AKE:n mielestä Suomessa on innokkaita maksumiehiä tiet täynnä. Jo parin kuukauden kokemushan kertoi, ettei osaa autoista saa tilaan, jossa osatestit olisi valmiit, koskaan, vaikka varsinaisesti autossa ei mitään vikaa olisikaan. Edes osa autovalmistajista, kun ei ollut varautunut siihen, että jossain susirajalla tällaiseen käytäntöön suinpäin rynnätään.

        Aloittaja puhui Diesel autojen savutusmittauksesta ja OBD-diegnostiikasta. Yhtälailla voidaan kivittää bensa-autojen putkesta mitattava pakokaasumittaus. OBD-järjestelmä "tutkii" auton, joten tuokin testi on yhtälailla turha.


      • Totuus touhusta
        jotain ymmärtävä kirjoitti:

        Uuudehkoissa Euro IV autoissa on nimenomaan paljon ongelmia liiaallisen savutuksen suhteen. Näissä autoissa on myös OBD-järjestelmä, mutta sen perusteella ei voi liiaallista savutusta todeta. Todella hyvä siis, että meillä ei vielä toimita kuten Saksassa. Kun Dieselautojen OBD-testit tulevat meillekin, ei savutustestejä tehdä uudempiin autoihin mikäli niissä on hiukkassuodatin ja kaikki OBD:n osajärjestelmätestit on suoritettu.

        Tuo kiekautus todellakin vaan irrottaa paskat katista ja putkiston seinämistä, eikä sillä ole mitään tekemistä "todellisen" savutuksen kanssa, eikä testillä todellakaan siis mitata, kuin putkistosta irtoavan pölyn määrä, kuten aloittaja kertoi.


    • Älyä tai ei

      Aivan älytöntä touhua! 80/90-luvun autoista voisi mitata savut edelleen konetta huudattamalla, heh käyttötunnit niistä aina vähenee ja päästään niistä paskoista eroon.

      Mutta nämä uudemmat elektronisesti ohjatut dieselit, savumittaus testi on aivan järjetön; senhän ymmärtää jopa tyhmempikin Erkki, muttei AKE.

      • AKEn Erkki

        onko tämä nimirasismia? Erkkikin voi olla viisas ja AKE taas ei voi, yritetäänkö edes!?


      • On varmasti

        Täynnä itseänsä täynnä olevaa virkamies porukkaa. Suojatyöpaikka. Ei edes halua yrittää toimia nykyajassa.


      • anticommunist
        On varmasti kirjoitti:

        Täynnä itseänsä täynnä olevaa virkamies porukkaa. Suojatyöpaikka. Ei edes halua yrittää toimia nykyajassa.

        Voit haistaa pitkän vitun.

        Saatanan kommunistivalittaja.


      • Yrittäkää edes
        anticommunist kirjoitti:

        Voit haistaa pitkän vitun.

        Saatanan kommunistivalittaja.

        Voisitteko käydä esimies/alainen kehityskeskusteluja jonkun ulkopuolisen henkilön kanssa yhdessä. Voisipa tulla uusia visioita ja kas autoistunut Suomikin voisi olla teihin tyytyväisiä.


      • Kuka maksaa

        Ihmetyttää moottorin ankara ulvotus minuutin verran kaasu pohjassa. Onko tarkoitus rikkoa auton kone? Kuka kantaa vastuun moottorin vaurioista?


      • Kellotus
        Kuka maksaa kirjoitti:

        Ihmetyttää moottorin ankara ulvotus minuutin verran kaasu pohjassa. Onko tarkoitus rikkoa auton kone? Kuka kantaa vastuun moottorin vaurioista?

        Kylläpä Sinulla on lyhyet työpäivät, kun kellosi käy noin vikkelään.
        Nousuaika tyhjäkäynnistä maksimikierroksiin on tyypillisesti 1,5 - 2,0 sekuntia. Maksimikierrokset ovat enimmillään 2-4 sekuntia . Eli maksimissaan noin 6 sekuntia on sinulle 60 sekuntia. Katsastaja ei ole keksinyt dieselin savumittausta eikä savumittaustapaa, päättäjät ovat sen määränneet.

        Kellosi mukaan selviytyisit 8 tunnin työpäivästä maksimissaan 48:ssa minuutissa ja minimissään 28:ssa minuutissa.

        PS. Aika moni haluaisi kellosi työpaikalleen, kas vapaa-aika lisääntyisi aika roimasti.


      • Patenttia
        Kellotus kirjoitti:

        Kylläpä Sinulla on lyhyet työpäivät, kun kellosi käy noin vikkelään.
        Nousuaika tyhjäkäynnistä maksimikierroksiin on tyypillisesti 1,5 - 2,0 sekuntia. Maksimikierrokset ovat enimmillään 2-4 sekuntia . Eli maksimissaan noin 6 sekuntia on sinulle 60 sekuntia. Katsastaja ei ole keksinyt dieselin savumittausta eikä savumittaustapaa, päättäjät ovat sen määränneet.

        Kellosi mukaan selviytyisit 8 tunnin työpäivästä maksimissaan 48:ssa minuutissa ja minimissään 28:ssa minuutissa.

        PS. Aika moni haluaisi kellosi työpaikalleen, kas vapaa-aika lisääntyisi aika roimasti.

        Mistä saisimme älyämäsi kellon myös VR konsernin käyttöön. Johan lentoliikenne kotimaan osalta loppuisi, kun kaksi tuntia myöhässä oleva juna olisi melkein heti perillä, muista sovelletuista puhumattamaankaan.


      • Ei vittu!!
        Kellotus kirjoitti:

        Kylläpä Sinulla on lyhyet työpäivät, kun kellosi käy noin vikkelään.
        Nousuaika tyhjäkäynnistä maksimikierroksiin on tyypillisesti 1,5 - 2,0 sekuntia. Maksimikierrokset ovat enimmillään 2-4 sekuntia . Eli maksimissaan noin 6 sekuntia on sinulle 60 sekuntia. Katsastaja ei ole keksinyt dieselin savumittausta eikä savumittaustapaa, päättäjät ovat sen määränneet.

        Kellosi mukaan selviytyisit 8 tunnin työpäivästä maksimissaan 48:ssa minuutissa ja minimissään 28:ssa minuutissa.

        PS. Aika moni haluaisi kellosi työpaikalleen, kas vapaa-aika lisääntyisi aika roimasti.

        Mutta kun pointti on se, ettei moiselle pelleilylle ole yhtäkään järkiperäistä perustetta! MIKSI! Kansi halkeaa! Liukulaakeri kulahtaa! Turha on aivan turhaa, vaikka se ei kestäisi sekunttiakaan!

        Pitäisikö Esko päästä bylsimään muijaas, jos se ei kestä, kun 1,5 - 2,0 sekuntia? Maksimihöyläys enimmillään 2-4 sekuntia? Eli maksimissaan noin 6 sekuntia? Kerran vuodessa, ihan vaan vittuilessaan?


      • Eskoko?
        Ei vittu!! kirjoitti:

        Mutta kun pointti on se, ettei moiselle pelleilylle ole yhtäkään järkiperäistä perustetta! MIKSI! Kansi halkeaa! Liukulaakeri kulahtaa! Turha on aivan turhaa, vaikka se ei kestäisi sekunttiakaan!

        Pitäisikö Esko päästä bylsimään muijaas, jos se ei kestä, kun 1,5 - 2,0 sekuntia? Maksimihöyläys enimmillään 2-4 sekuntia? Eli maksimissaan noin 6 sekuntia? Kerran vuodessa, ihan vaan vittuilessaan?

        Kuka keksi tämänkin katsastus menetelmän ; savumittaus; katstushallissa duuniaan tekevä katsuriko on syyllinen moottoreiden järjettömään kiljuttamiseen.
        Päättäjät päättävät ja duunari tekee vain työnsä!
        Äänestetään seuraavissa eduskunta ja EU valeissa sopivia ehdokkaita, jotka ajavat asioita parempaan suuntaan.


      • Voi sinua reppanaa..
        Eskoko? kirjoitti:

        Kuka keksi tämänkin katsastus menetelmän ; savumittaus; katstushallissa duuniaan tekevä katsuriko on syyllinen moottoreiden järjettömään kiljuttamiseen.
        Päättäjät päättävät ja duunari tekee vain työnsä!
        Äänestetään seuraavissa eduskunta ja EU valeissa sopivia ehdokkaita, jotka ajavat asioita parempaan suuntaan.

        Ei täällä ole kukaan katsastajaa moittinut! Tais aloittaja olla katsuri itsekin!

        Keskustelu käydäänkin ihan aiheesta, että onko touhussa mitään järkeä.

        Et kai sinä Eskoa päästäisi muijaasi höyläämään, ellei laki niin määräisi?


      • asiantuntija.

        Viestin neropatti aloittaja voisi kertoa meille kaikille, miten zeuksen perseessä OBD-pistokkeen kautta pystyisi mittamaan savutuksen absorptiokertoimen eli ns. k-arvon? Eihän bensa-autossakaan OBD-järjestelmä pysty tutkimaan sylinterissä tapahtuvaa palotapahtumaa siten, että kertoisi eri päästökomponenttien olevan raja-arvoissa. Joten pakoputken päästä täytyy mitata.


      • diesel asiantuntija?
        asiantuntija. kirjoitti:

        Viestin neropatti aloittaja voisi kertoa meille kaikille, miten zeuksen perseessä OBD-pistokkeen kautta pystyisi mittamaan savutuksen absorptiokertoimen eli ns. k-arvon? Eihän bensa-autossakaan OBD-järjestelmä pysty tutkimaan sylinterissä tapahtuvaa palotapahtumaa siten, että kertoisi eri päästökomponenttien olevan raja-arvoissa. Joten pakoputken päästä täytyy mitata.

        kertoo pakoputken päästä tulevan, silmällä näkyvän "savutuksen" määrän. Kysehän ei ole uudemmissa dieseleissä savutuksesta vaan putkistoon kertyneestä karstasta.
        Kerrotko hyvä DIESEL ASIANTUNTIJA, miten eri päästökomponentit tulevat esiin moottoria sairaasti ryntäyttämällä savumittauksessa ja miten eri päästökomponentit näkyvät k-arvossa?


      • Niin nähty...
        asiantuntija. kirjoitti:

        Viestin neropatti aloittaja voisi kertoa meille kaikille, miten zeuksen perseessä OBD-pistokkeen kautta pystyisi mittamaan savutuksen absorptiokertoimen eli ns. k-arvon? Eihän bensa-autossakaan OBD-järjestelmä pysty tutkimaan sylinterissä tapahtuvaa palotapahtumaa siten, että kertoisi eri päästökomponenttien olevan raja-arvoissa. Joten pakoputken päästä täytyy mitata.

        Tuo koko spekulointi ei tarraudu ollenkaan siihen asiaan, mitä tuo "savu" on. Onko tarkoituksenmukaista pöllyttää putkistoon kertynytta paskaa ja mitä vitun järkeä on mittailla polkaisunopeuksia, joilla paska irtoaa parhaiten putkesta?

        Koko K-arvo korreloi moottorin kuntoa -oletus perustuu siihen, että kaasu, joka putkesta tulee, olisi suoraan moottorista. Lukemattomat Dieselautot hylätään vuosittain katsastuksessa, koska niillä ajellaan taloudellisuus syiden takia pintakaasulla, eikä niitä ryntäytellä, kun vasta katsastuksessa, jolloin tuo paska pöllähtää mittariin. Auto sitten "korjataan" moottoritiellä huudattamalla, katti uusimalla tai jopa poistamalla tuo paskankerääjä kokonaan.

        Onkohan yksikään näistä "polkaisunopeus-insinööreistä" miettinyt, miksi katsastuksessa hylätty Dieselauto tulee "puhtaaksi", kun katalysaattorin poistaa rautakangella?


      • tunnetko asiaa
        asiantuntija. kirjoitti:

        Viestin neropatti aloittaja voisi kertoa meille kaikille, miten zeuksen perseessä OBD-pistokkeen kautta pystyisi mittamaan savutuksen absorptiokertoimen eli ns. k-arvon? Eihän bensa-autossakaan OBD-järjestelmä pysty tutkimaan sylinterissä tapahtuvaa palotapahtumaa siten, että kertoisi eri päästökomponenttien olevan raja-arvoissa. Joten pakoputken päästä täytyy mitata.

        mitataan, uudemmissa dieseleissä vain putkistoon kertynyttä karstan määrää, eikä moottorin palotilan palamistapahtumasta aiheutuvaa savutuksen määrää.
        Miten voi silmällä näkyvä savutus, k-arvona mitattuna, pienentyä joka polkaisulla; palamistapahtuma paranee joka polkaisulla, vai lähtevätkö noet/karstat pois putkistosta.
        Kerro hyvä asiantuntija mistä on kyse, vaikuttaako ehkä jokin muu seikka k-arvoon?


      • fsfgs
        tunnetko asiaa kirjoitti:

        mitataan, uudemmissa dieseleissä vain putkistoon kertynyttä karstan määrää, eikä moottorin palotilan palamistapahtumasta aiheutuvaa savutuksen määrää.
        Miten voi silmällä näkyvä savutus, k-arvona mitattuna, pienentyä joka polkaisulla; palamistapahtuma paranee joka polkaisulla, vai lähtevätkö noet/karstat pois putkistosta.
        Kerro hyvä asiantuntija mistä on kyse, vaikuttaako ehkä jokin muu seikka k-arvoon?

        pääsääntöisesti mitatan moottorin savutusta ja putkesta irtoavaa pölyä, mutta viallisessa autossa myös itse vikaa, eli jos esim ilmanmäärä tunnistin viallinen niin se näkyy testissä joko kohonneena avona tai vikatílana, jolloin moottori ei ota kierroksia riittävästi.


      • on karstaa
        tunnetko asiaa kirjoitti:

        mitataan, uudemmissa dieseleissä vain putkistoon kertynyttä karstan määrää, eikä moottorin palotilan palamistapahtumasta aiheutuvaa savutuksen määrää.
        Miten voi silmällä näkyvä savutus, k-arvona mitattuna, pienentyä joka polkaisulla; palamistapahtuma paranee joka polkaisulla, vai lähtevätkö noet/karstat pois putkistosta.
        Kerro hyvä asiantuntija mistä on kyse, vaikuttaako ehkä jokin muu seikka k-arvoon?

        Palamistapahtuma ei palotilassa varmasti parane joka polkaisun jälkeen. Savumittauksessa kyse on todellakin vain karstan vähenemisestä jokaisella ryntäytyksellä. Eli mitä nykydieselissä savumittauksen k-arvolla mitataan; pelkästään miten karstoittunut kyseinen kulkuväline on. Moottorin vikavalo ja OBD testi paljastaisivat itsediagnostiikallaan viat järjestelmisä. Savumittaus on nyky dieseleihin täysin järjetön toimenpide.


      • Katsuri
        on karstaa kirjoitti:

        Palamistapahtuma ei palotilassa varmasti parane joka polkaisun jälkeen. Savumittauksessa kyse on todellakin vain karstan vähenemisestä jokaisella ryntäytyksellä. Eli mitä nykydieselissä savumittauksen k-arvolla mitataan; pelkästään miten karstoittunut kyseinen kulkuväline on. Moottorin vikavalo ja OBD testi paljastaisivat itsediagnostiikallaan viat järjestelmisä. Savumittaus on nyky dieseleihin täysin järjetön toimenpide.

        Muutama päivä sitten katsastuksessa kävi henkilöauto, jonka häkäpitoisuus pakokaasumittauksessa oli yli 6% eli ajokieltoon oikeuttava määrä. OBD- testissä vikakoodeja ei ollut ja MIL-valo ei ollut aktiivinen. Tästä voidaan hyvin tehdä sellainen johtopäätös, että OBD- järjestelmä ei yksin riitä auton pakokaasupäästöjen valvonnassa.


      • ei perkele..
        Katsuri kirjoitti:

        Muutama päivä sitten katsastuksessa kävi henkilöauto, jonka häkäpitoisuus pakokaasumittauksessa oli yli 6% eli ajokieltoon oikeuttava määrä. OBD- testissä vikakoodeja ei ollut ja MIL-valo ei ollut aktiivinen. Tästä voidaan hyvin tehdä sellainen johtopäätös, että OBD- järjestelmä ei yksin riitä auton pakokaasupäästöjen valvonnassa.

        Luuletkos nyt, että auto, jonka hylkäsit, on jotenkin viallinen? Kun "vika" korjataan sovittamalla rautakanki pöllyävän katalysaattorista läpi, niin tuleeko autosta ympäristöystävällisempi? Tuossa juuri kerrottiin faktaa, mistä "moottorin savutus" johtuu mutta sinä pölvästi et osaa sitä lukea!

        Suosittelisin teille puupääkatsastajille kurssia tosielämään, eli käyntiä Diesel pajalla katsomassa, miten tuo hylkäämäsi "viallinen" auto korjataan. Ymmärrän, että laki määrää sinua ehjän auton hylkäämään ja kuten yllä tuoassa kirjoitin, tehdään niin usein mutta älä perkele puolustele, että siinä on jotain järkeä.


      • Katsuri
        ei perkele.. kirjoitti:

        Luuletkos nyt, että auto, jonka hylkäsit, on jotenkin viallinen? Kun "vika" korjataan sovittamalla rautakanki pöllyävän katalysaattorista läpi, niin tuleeko autosta ympäristöystävällisempi? Tuossa juuri kerrottiin faktaa, mistä "moottorin savutus" johtuu mutta sinä pölvästi et osaa sitä lukea!

        Suosittelisin teille puupääkatsastajille kurssia tosielämään, eli käyntiä Diesel pajalla katsomassa, miten tuo hylkäämäsi "viallinen" auto korjataan. Ymmärrän, että laki määrää sinua ehjän auton hylkäämään ja kuten yllä tuoassa kirjoitin, tehdään niin usein mutta älä perkele puolustele, että siinä on jotain järkeä.

        vedä itse pääsi perseestä kun et osaa lukea. Kyseessä oli ottomoottorilla varustettu auto ja kyseenalaistin OBD-järjestelmän luotettavuuden. Ei auto ole silloin kunnossa , jos häkäpitoisuus on yli 6%. Dieselmoottorista ei mitata häkäpitoisuuksia koska niiden osuus on niin pieni johtuen ilmaylijäämästä.

        Perusteleppä väitteesi, että ko. auto muka ehjä?


      • näin täällä..
        Katsuri kirjoitti:

        vedä itse pääsi perseestä kun et osaa lukea. Kyseessä oli ottomoottorilla varustettu auto ja kyseenalaistin OBD-järjestelmän luotettavuuden. Ei auto ole silloin kunnossa , jos häkäpitoisuus on yli 6%. Dieselmoottorista ei mitata häkäpitoisuuksia koska niiden osuus on niin pieni johtuen ilmaylijäämästä.

        Perusteleppä väitteesi, että ko. auto muka ehjä?

        Niin täällä puhuttiin savutusmittauksesta. DIESELAUTON SAVUTUSMITTAUKSESTA.


      • Katsuri
        näin täällä.. kirjoitti:

        Niin täällä puhuttiin savutusmittauksesta. DIESELAUTON SAVUTUSMITTAUKSESTA.

        Kommentoisin nimim."on karstaa" kirjoitusta, että MIL-valon ja vikakoodien avulla voitaisiin päätellä pakokaasujen "puhtaudesta". Kyseenalaistin järjestelmän luotettavuuden tällä kertaa Ottomoottori-esimerkillä, koska Dieselmoottorilla varustetuista autoista ei vielä tehdä OBD-testiä. Kuten jo totesin, OBD ei luotettavasti kerro järjestelmän kunnosta.


      • tietoa?
        Katsuri kirjoitti:

        Kommentoisin nimim."on karstaa" kirjoitusta, että MIL-valon ja vikakoodien avulla voitaisiin päätellä pakokaasujen "puhtaudesta". Kyseenalaistin järjestelmän luotettavuuden tällä kertaa Ottomoottori-esimerkillä, koska Dieselmoottorilla varustetuista autoista ei vielä tehdä OBD-testiä. Kuten jo totesin, OBD ei luotettavasti kerro järjestelmän kunnosta.

        Ja pöllyttämällä karstaako saadaan luotettavaa tietoa järjestelmän kunnosta?


      • Katsuri
        tietoa? kirjoitti:

        Ja pöllyttämällä karstaako saadaan luotettavaa tietoa järjestelmän kunnosta?

        >1000 mittausta/vuosi määrällä tiedän milloin kohonnut k-arvo on putkessa olevaa nokea vaiko moottorin puutteellisesta kunnosta johtuvaa savutusta.


      • Tällaista..
        Katsuri kirjoitti:

        >1000 mittausta/vuosi määrällä tiedän milloin kohonnut k-arvo on putkessa olevaa nokea vaiko moottorin puutteellisesta kunnosta johtuvaa savutusta.

        Ahaa. On siis savua ja savua. Mittaus siis perustuu katsastajan tietoon savun lähteestä.

        15 vuoden kokemuksella voin taata, että kaikki "korjaamani" katsastuksessa "savutuksen" takia hylätyt Diesel autot, jotka ovat varustettu OBDiagnostiikalla, ovat pöllyttänyt karstaa tai vika on ollut luokkaa, joka näkyy OBD-testissä.

        Useimmiten on "vika" korjattu ajamalla.


      • Ei saatana!
        Katsuri kirjoitti:

        >1000 mittausta/vuosi määrällä tiedän milloin kohonnut k-arvo on putkessa olevaa nokea vaiko moottorin puutteellisesta kunnosta johtuvaa savutusta.

        Vittu, sinä mitään tiedä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      3233
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2162
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      362
      1884
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1864
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1497
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      30
      1400
    7. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      24
      1321
    8. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1172
    9. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      1039
    10. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      54
      1007
    Aihe