Lähetin yritykselle laskun marraskuussa jossa oli myös eräpäivä marraskuussa.
Yritys maksoi laskun joulukuun alussa.
Mille kuukaudelle kirjaus tehdään?
Merkitäänkö kirjanpitoon se päivä jolloin maksu on suoritettu? Vai se päivä jolloin lasku on lähetetty?
Kaivataan apua laskun kirjaamisessa
11
2332
Vastaukset
- osaava kirjanpitäjä
...maksaa itsensä takaisin...säästyy murheet ja tyhmät kysymykset...
- Jokkemi
No enpä kuule viitsi maksaa kirjanpitäjälle koska tästä sivutoimisesta hommasta ei kovin usein tuloja tule.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vaan tyhmiä vastauksia ;) - IHAN ihme...
kun joku täällä kysyy jotain, niin aina ilmestyy joku joka paitsi ettei osaa vastata, haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja vastaa juuri kuten sinä, ihan naurattaa :=)
- hjdtyujdtyjsdtg
Riippuu siitä onko kirjanpitosi maksu vai suoriteperusteinen. Jos olet toiminimi voit tehdä kirjanpitosi maksuperusteisesti tilikauden aikana.
Jos kyseessä on osakeyhtiö sinun on tehtävä kirjanpitosi suoriteperusteisesti myös tilikauden aikana.
Yleinen nyrkkisääntö kahdenkertaisessa kirjanpidossa on että myynnit kirjataan sille kuukaudelle jolloin ne on laskutettu. myyntisaamiset debet/myynnit kredit. Kun asiakas sitten aikanaan maksaa laskun se kirjataan pankkitili debet/myyntisaamiset kredit.- Veromies
"Riippuu siitä onko kirjanpitosi maksu vai suoriteperusteinen. Jos olet toiminimi voit tehdä kirjanpitosi maksuperusteisesti tilikauden aikana. Jos kyseessä on osakeyhtiö sinun on tehtävä kirjanpitosi suoriteperusteisesti myös tilikauden aikana."
Tässä menee tältä neuvonantajalta yhden-/kahdenkertainen kirjanpito ja maksuperusteinen/suoriteperusteinen kirjanpito sekaisin.
Kirjanpidon maksu- ja suoriteperusteisuus ei ole sidottu siihen, minkälaisessa muodossa liiketoimintaa harjoittaa. Tämä on vapaasti kirjanpitovelvollisen valittavissa.
Tilinpäätös on aina laadittava suoriteperusteisesti (poislukien yhteisömuodossa toimivat maatilatalouden harjoittajat.)
Ammatinharjoittaja voi pitää yhdenkertaista kirjanpitoa. - Jokkemi
Veromies kirjoitti:
"Riippuu siitä onko kirjanpitosi maksu vai suoriteperusteinen. Jos olet toiminimi voit tehdä kirjanpitosi maksuperusteisesti tilikauden aikana. Jos kyseessä on osakeyhtiö sinun on tehtävä kirjanpitosi suoriteperusteisesti myös tilikauden aikana."
Tässä menee tältä neuvonantajalta yhden-/kahdenkertainen kirjanpito ja maksuperusteinen/suoriteperusteinen kirjanpito sekaisin.
Kirjanpidon maksu- ja suoriteperusteisuus ei ole sidottu siihen, minkälaisessa muodossa liiketoimintaa harjoittaa. Tämä on vapaasti kirjanpitovelvollisen valittavissa.
Tilinpäätös on aina laadittava suoriteperusteisesti (poislukien yhteisömuodossa toimivat maatilatalouden harjoittajat.)
Ammatinharjoittaja voi pitää yhdenkertaista kirjanpitoa.Itse käytän yhdenkertaista kirjanpitoa ja minulla on toiminimi.
Eli miten siis kirjaan maksun? - KaisaEveliina
Jokkemi kirjoitti:
Itse käytän yhdenkertaista kirjanpitoa ja minulla on toiminimi.
Eli miten siis kirjaan maksun?Minä kirjaan kun maksu on tullut, eli sinun tapauksessasi joulukuussa.
- Tee mitä tarvitsee
Lisäksi voit ottaa kaksi laatikkoa joissa toisessa on ostokuitit ja toisessa lähettämistäsi laskuista kopiot. Kolmanteen laatikkoon kaikki sekalaiset laput. Sitten teet vihkoon keskelle viivan, toiselle puolelle kirjoitat mustekynällä menot ja toiselle puolelle tulot. Kirjoitat kaikki tapahtumat vihkoon allekkain. Näin kirjanpito on lain mukaan tehty ja on valmis. Tilinpäätökset voi tehdä suoraan veroilmoitukseen ja ottaa kopiot niistä. Itse olen tehnyt näin yli 20-vuotta ja mm. verotarkastuksessa ei ollut ko. tavasta mitään huomautettavaa.
- yrittäjä2002
En ole ammattilainen ja meillä hoitaa kirjanpitäjä kirjanpidon. Marraskuussa lähetty lasku menee marraskuulle ja tarkkapäivä löytyy siitä laskusta sen pvm.
- sdfsdf
"En ole ammattilainen ja meillä hoitaa kirjanpitäjä kirjanpidon. Marraskuussa lähetty lasku menee marraskuulle ja tarkkapäivä löytyy siitä laskusta sen pvm. "
Miksi vaivaidut sitten vastaamaan. Ja toikin vastaus meni sitten päin helvettiä - No problem
sdfsdf kirjoitti:
"En ole ammattilainen ja meillä hoitaa kirjanpitäjä kirjanpidon. Marraskuussa lähetty lasku menee marraskuulle ja tarkkapäivä löytyy siitä laskusta sen pvm. "
Miksi vaivaidut sitten vastaamaan. Ja toikin vastaus meni sitten päin helvettiäse on selkeintä: kirjaukset aina laskun päivämäärän mukaan. Koskaan ei tarvitse arpoa päivämäärää tiliotteen maksu- ja arvopäivien väliltä. Jos joskus reskontraan jää lasku, mihin ei tule suoritusta, niin lasku perintään ja korjausviennillä aiemmin kirjatulle summalle korjausvienti (-) -merkkisenä. Ja tämäkin korjaustosite sen laatimispäivälle. Vuodenvaihteessa ei tarvitse miettiä saamisia tai velkoja, kun kaikki on jo kirjattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799