Olen käyttänyt Norspan 20 tässä noin neljä viikkoa, lääke ei kovin vahvalta tunnu, koska joudun ottamaan muita särkylääkkeitä päivittäin. Olen ottanut myös Panacodia ja sitten yksi ystäväni sanoi, ettei sitä saa missään nimessä käyttää yhtä aikaa Norspanin kanssa. No, pelästyin tietysti, parasta olisi tietysti ollut ottaa yhteys lääkäriin, mutta en ottanut vaan jätin Panacodin pois. No, nyt se kysymys, eli tietääkö kukaan asiasta mitään. Minulla ei ole mitään muita lääkkeitä, kuin sitten Buranaa, Panadolia eli särkypillereitä.
Norspan ja Panacod ?
21
15577
Vastaukset
- Sarahanna
Olen syönyt panacodia krooniseen kipuun vuosia ja siihen kaikenmaailman muut lääkkeet. Ei mitään haittaa, ummetusta hiukan voi aiheuttaa, mutta voihan se huomioida. Hyvä ja halpa lääke, ei ole aiheutatnut mitään vahinkoa minulle.Lääkemäärä pitää hallita, ettei siihen tule riippuvuutta.
- 2+2
molemmat ovat opioideja:
4.5 Yhteisvaikutukset muiden lääkevalmisteiden kanssa sekä muut yhteisvaikutukset
Norspania ei saa käyttää samanaikaisesti MAO-estäjien kanssa eikä siinä tapauksessa, että potilas on käyttänyt MAO-estäjiä edeltävien kahden viikon aikana (ks. kohta 4.3).
Muiden lääkeaineiden vaikutus buprenorfiinin farmakokinetiikkaan:
Buprenorfiini metaboloituu lähinnä glukuronidoitumalla ja vähäisemmässä määrin (noin 30 %) CYP3A4:n välityksellä. CYP3A4-estäjien samanaikainen käyttö saattaa aiheuttaa plasman buprenorfiinipitoisuuksien suurenemista ja voimistaa buprenorfiinin tehoa.
Yhteisvaikutustutkimuksessa CYP3A4-estäjä ketokonatsoli ei suurentanut buprenorfiinin keskimääräistä maksimialtistusta (Cmax) eikä kokonaisaltistusta (AUC) kliinisesti merkitsevässä määrin, kun Norspanin ja ketokonatsolin käyttöä verrattiin pelkän Norspanin käyttöön.
Buprenorfiinin ja CYP3A4-indusorien välisiä yhteisvaikutuksia ei ole tutkittu. Norspanin ja entsyymi-indusorien (kuten fenobarbitaalin, karbamatsepiinin, fenytoiinin ja rifampisiinin) samanaikainen käyttö saattaa johtaa puhdistuman suurenemiseen ja siten tehon heikkenemiseen.
Jotkin yleisanestesia-aineet (esim. halotaani) ja muut lääkevalmisteet saattavat heikentää maksan verenkiertoa, mikä saattaa vähentää buprenorfiinin eliminoitumista maksan kautta.
Farmakodynaamiset yhteisvaikutukset:
Norspanin käytössä tulee noudattaa varovaisuutta, jos potilas käyttää myös seuraavia aineita:
Bentsodiatsepiinit: Yhdistelmä saattaa voimistaa sentraalista hengityslamaa ja aiheuttaa kuoleman vaaran (ks. kohta 4.4).
Muut keskushermoston toimintaa lamaavat aineet: muut opioidijohdokset (esim. morfiinia, dekstropropoksifeeniä, kodeiinia, dekstrometorfaania tai noskapiinia sisältävät kipu- ja yskänlääkkeet). Tietyt masennuslääkkeet, sedatiiviset H1-reseptorin antagonistit, alkoholi, anksiolyytit, neuroleptit, klonidiini ja sen sukuiset aineet. Nämä yhdistelmät voimistavat buprenorfiinin keskushermoston toimintaa lamaavaa vaikutusta.
Buprenorfiini on osittainen myyreseptorien agonisti, jonka on kuitenkin kuvattu toimivan puhtaana myyreseptorien agonistina, kun sitä käytetään tyypillisinä analgeettisina annoksina. Näillä annoksilla buprenorfiinialtistus on verrattavissa Norspan 5, 10 ja 20 µg/h depotlaastareilla saavutettavaan altistukseen tai sitä suurempi. Norspanin kliinisissä tutkimuksissa, joissa puhtaita myyopioidiagonisteja saavat tutkimushenkilöt (enintään 90 mg morfiinia suun kautta tai tätä vastaava lääkemäärä vuorokaudessa) siirtyivät Norspan-hoitoon, ei ilmoitettu vieroitusoireita eikä opioidivieroituksen oireita tutkimushenkilöiden siirtyessä aiemmin käyttämästään opioidista Norspan-hoitoon (ks. kohta 4.4).
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/0/10509840.shtml
Varovaisuutta tulee noudattaa koska tosiaan molemmat ovat opioideja.
Sama lääkärikö nämä on määrännyt käytettäväksi _saman aikaisesti_??? - pipipkh
Todella järkevää juuri panacodia! Parasetamolit tuhoaa maksasi pikkuhiljaa. olemassa esim tramadoli.. Riippuvuus pienempi kuin ssri- ja varsinki snri-lääkkeiden kanssa. Panacod vierotuksessa ripuli on varmaan mukavaa. Ummettaa enempi ku temgesic yms.
. - nomiehänse
Bupre on tavallaan vasta aine ns
Luomu morfiinin (siis unikosta) joten sama on etyylimorfiinin(codein) sekä heroiinin kanssa. Ei se hengen vaarallinen ole normaalisti ottaa molempia mutta jarruttavat toistensa vaikutusta. Ollaan aikoinaan annettu i.v.nä buprea polle övereihin ja toimii. Itse olin aikoinaan ottanut n.100mg metadonia useamman päivän ja kun lopetin niin otin tietämättäni 8mg. Subutexin i.v.nä vierotukseen niin olikin kun olisi reviaa(salpaa täysin opioidi reseptorit)
Jotenka vieroitusoireet tulivat vain pahemmaksi. Olen samaa mieltä ettei panacodia ja buprea samaan aikaan. - leske
nomiehänse kirjoitti:
Bupre on tavallaan vasta aine ns
Luomu morfiinin (siis unikosta) joten sama on etyylimorfiinin(codein) sekä heroiinin kanssa. Ei se hengen vaarallinen ole normaalisti ottaa molempia mutta jarruttavat toistensa vaikutusta. Ollaan aikoinaan annettu i.v.nä buprea polle övereihin ja toimii. Itse olin aikoinaan ottanut n.100mg metadonia useamman päivän ja kun lopetin niin otin tietämättäni 8mg. Subutexin i.v.nä vierotukseen niin olikin kun olisi reviaa(salpaa täysin opioidi reseptorit)
Jotenka vieroitusoireet tulivat vain pahemmaksi. Olen samaa mieltä ettei panacodia ja buprea samaan aikaan.Etyylimorfiini ei ole sama kuin kodeiini.
- No15
Norspanin ohjeissa on MAO-estäjät ja Panacodin käyttö kielletty 2 edellisen viikon aikana. Tuoteseloste.Toisille sopii, toisille ei. Minulle ei sopinut, eri vaikutus.
- liebi
otan noin kuukauden norsspan jasteri 20mg ja5panaagod paiässäkova kiputilanesta varte.n. eiautaa palion. diagnnoosi: kompressionskipua oseoporotisen prolapsi takialiebi
- piåpikkbv
Näyttää käyvän päähän... Buprenorfiini estää muiden opioidien,opiaattie vaikutuksen. Tääl mistään bentsoista kysytty..
- piåikaj
piåpikkbv kirjoitti:
Näyttää käyvän päähän... Buprenorfiini estää muiden opioidien,opiaattie vaikutuksen. Tääl mistään bentsoista kysytty..
Eli jos ensin käyttänyt panacodia kuutio ja sitten otat buprea niin saat vieroitusoireita kun bupre syrjäyttää
- Kipuajakipua
Kiva kun sais vastauksen "kylmäst" EI tai Kyllä. Menee nuijalle läpi paremmin.
- Kivunsärkijä
Haluan osaltani vastata, vaikka kysymyksestä on jo melko kauan aikaa.
Nospanin kanssa voi hyvin käyttää Panacodia.
Norspanin aloituksessa on myös usein välttämätöntä, että on toinen kipulääke, esim. Panacod rinnalla, koska Norspanin annosta nostetaan hyvin hitaasti. Tavoitteena on, että pubrenorfiinihoidossa löytyy taso, jossa ylimääräisen kipulääkkeen tarve on vain satunnaista.
Kun Norspan aloitettiin minulle 5mmg/h laastarilla, oli rinnalla Panacod 2tblx3/vrk. Se ei tietenkään ollut riittävää, mutta hitaasti oli edettävä, ja Panacodissa tulee parasetamolin vuorokausiraja, 3g, helposti vastaan. Joillekin tiedän määrätyn Panacodia ad 8 tbl/ vrk eli silloin menee parasetamolia jo 4g. Itse en ole uskaltanut maksavaurion pelossa sellaista määrää käyttää.
Nyt on käytössä jo Norspan 20mmg/laastari ja Panacod tarvittaessa 1tbl1-4 x/ vrk. Yleensä tarvitsen vain yhden tbl / pv, joskus pärjään ilman ja laastarinvaihtopäivinä menee helposti 2tbl, koska laastarin pubrenorfiiniteho alkaa hiipua.
Veikkaan että seuraavaksi nostetaan Nosrpan-annokseni ad 25mmg/h, koska lähes päivittäin ylimääräistä kipulääkettä vielä tarvitsen.
Eli summa summarum: Norspanin ja Panacodin yhteiskäyttö on ihan ok, mutta liittyy aluksi Norspan-annoksen noston ajan tukilääkkeeksi ja jatkossa vain taittamaan satunnaisesti kipuhuippuja.
Olen kipuspesialistin hoidossa, ja tämä tyypillinen kroonisen kivun hoitokaava.
Olen itse kipupotilas mutta myös terveysalan ammattilainen, joten sanaani voi luottaa.
Tramadolia ja pubrenorfiinia ei mielellään yhdistetä. Minulla ainakin Tramal lopetettiin, kun Norspan aloitettiin ja otetettiin tuo Panacod Norspanin tueksi.
Lisätietona vielä, että tramadolia ja kodeiini-parasetamoli yhdistelmää ei sovi käyttää yhtä aikaa. Se on tårta på tårta, eikä auta sen enempää, eli ovat vaihtoentoisia kekenään.- Kivunsärkijä
Ja sen Norspanin vaikuttava aine on tietekin buprenorfiini eikä pubrenorfiini, kuten vastausviestiini kirjoitin.
- Anonyymi
Vastaan vanhaan:
Itsellä on lääkärin määräämät Tramal 4 x 100 selkäkipuihin ja Panacod 6kpl vuorokaudessa hermoperäiseen särkyyn. Tämä yhdistelmä on toiminut vuosikausia, eikä ole ollut tarvetta nostaa tai muuttaa annostusta.
Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut.
Kaikki ihmiset ei toimi samalla tavalla fyysisesti, niinkuin on monta kertaa todettu. Toiselle toimii - toiselle ei.
Siihen en ota kantaa, tuleeko tramadolia ja para/codea käyttää yhtäaikaa. Se on lääkärien, eli jumalien hallussa... - Anonyymi
Hei! Onhan tästäkin taas aikaa kun tämän kirjoitit mutta en voi kuin kompata. Sekä norspan ohjelman läpikäyneenä voin vahvistaa tämän tekstin. Olen käynyt läpi kolme eri variaatiota kroonisen säryn hoidossa ja tämä ^^ on ollut se tehokkain. Tramadolit ajettiin alas ja vaihdettiin nopeisiin tramaleihin, en millään saa päähäni ko rinnakkaislääkkeen nimeä jota käytettiin siirtymävaiheessa tramaleista norspaneihin sekä panacodeihin. Ehdoton huomio käyttömäärissä koska kuten mainittu niillä helposti ylittää tuon raja-arvon parasetamolissa mikä on nopeastikkin haitallista maksalle. Suosittelen konsultoimaan särkyihinerikoistunutta lääkäriä, HUOM KIPUSPESIALISTIA, ennenkun menet ja ominpäin lähdet lisäilemään tai vähentämään annostasi minkään kanssa. Itse pidin tuota maksasta puhumista vouhkaamisena kunnes maksa-arvoni olivat vaarallisilla tasoilla syötyäni salaa tramaleita ja panacodeja alkuun koska kipu ei tuntunut helpottavan pelkillä panacodeilla. Toki tyhmistä teoista viisastuu ja sen jälkeen olen oppinut olemaan tekemättä mitään ilman vahvistusta lääkäriltä. Minulla on jalkaproteesi ja voin sanoa että olen jos jonkinlaista hoitoa saanut ja kokeillut fyysisten särkyjen sekä haamukipujen poistamiseen. Lähellä ollut etten päättänyt päiviäni kipujeni kanssa taistellessa. Vaikka täälläkin selkeästi on ihmisiä jotka asioista tietävät väitän hyvin harvan olevan koulutukseltaan lääkäri, saati kipuspesialisti tai neurologisten vammojen spesialisti. Suosittelen vaikka anonyymisti lähteä kyselemään lääkäriltä tai edes apteekista puhelimitse tms että joku läheisesi on sekakäyttäjä ja kyselet näistä sen takia (sikäli kyseessä ei ole omat reseptisi jolloin luontevaa on että et pysty lääkäriltä omalla nimelläsi kysellä ja ehkä ihan totuudessa pysyä)
- Anonyymi
Tämä jäi minulle kertomatta, kun aloitettiin Norspan kroonistuneen nivelrikkokivun hoitoon.
Pitkän aikaa oli Voltaren Retard aamuin ja illoin ja tarvittaessa illalla Panacod. Nyt haluttiin poistaa Voltaren ja ensin käskettiin mennä pelkällä parasetamolilla. Juu, ei kiitos!! Kivut yltyivät ihan tolkuttomasti.
Nyt sain Norspan 5 mg ja se on ollut käytössä vasta muutaman päivän. Kivut on taas ihan järkyttävät - mutta jäi doctorilta kertomatta, että voin tarvittaessa ottaa sen Panacodinkin.
Juuri otin yhden Panacodin enkä nyt kyllä usko heti-nyt-just kuolevani tähän lääkekombinaatioon :D
- JatkuvakipuVieVoimia
Kokemuksia Panacodista. Käytin muutaman päivän ajan ko. lääkettä 1x3 pv pahentuneeseen alaselän ja lonkkanivelen kipuun. Ei auttanut kipuun eikä tullut mitään mielihyvää enkä pysytynyt nukkumaan kipujen takia montaa tuntia yössä. Oloni oli heikko jo kovien kipujen ja valvomisen takia. Panacod aiheutti hikoilua ja ummetusta. Aivan turha kokeilu.
Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta opioideista. Sitten kokeiltiin Tramalia, joka aiheutti jotenkin turtuneen huonon olon mutta ei helpottanut kipuja ja lopetin käytön. Käytössäni on ollut jo vuosia selkäkipujen mm. vanha iskias vaiva, takia kipukynnystä nostava ja uneenpääsyä auttava ei huumava eikä kolmio lääke, jonka annosta vähän lisättiin. Olen saanut nyt nukuttua vähän paremmin. Aion vielä katsoa miten pärjään. Lääkäri ehdotti ja kirjoitti myös reseptin Gabrion epilepsia lääkkeeseen,jota en ole aloittanut koska näyttää olevan kovin paljon haittavaikutuksia,kolmiolääke. En halua että mieltäni sotkee joku huumaava lääke.- Anonyymi
Jos olet panaa ottanut 1x3 niin ei ole ihme, ettei auta. Itsellä Norspan tällä hetkellä 20mg ja 6 panacodia/vrk. Gabrion on melko turhanpäiväinen lääke. Paremman vasyeen saa vaikka Triptylillä ja vähemmillä sivuvaikutuksilla.
Ja siis mulla on leikattu selkä viidesti ja molemmat lonkat vaihdettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet panaa ottanut 1x3 niin ei ole ihme, ettei auta. Itsellä Norspan tällä hetkellä 20mg ja 6 panacodia/vrk. Gabrion on melko turhanpäiväinen lääke. Paremman vasyeen saa vaikka Triptylillä ja vähemmillä sivuvaikutuksilla.
Ja siis mulla on leikattu selkä viidesti ja molemmat lonkat vaihdettu.buprenorfiinin kanssa ei kannata syödä muita opioideja bupre salpaa muut opioidireseptorit jos olen oikein ymmärtänyt.kokeilin kerran kun sain kaverilta2 150mg:stä tramalia depottia vielä otin ne tramalit odotin koska rupeaa toimimaan en huomannut vaikutusta ollenkaan koko päivänä ja olen kokeillut myös panacodia ei mitään vaikutusta koko päivänä!!!!!!
- Anonyymi
Ummetuksista vaan se, että joillain on nopeempi vatsa ja käyvät päivittäin veskissä muutamankin kerran.
Muistan jo lapsuudesta kaverin jonka suolisto toimi kai vaan joka toinen tai jopa kolmas päivä.
Nopea--aineenvaihduntaisiaa on.
Joillain opiodi/opiaatti laittaa vatsan vain vähän kivemmin käymään, vaikka vain aamulla kivuttomasti ja kaikinpuolin normaalisti vessassa. - Anonyymi
Opioidi ja Pkv lääkkeet esim. Norspan ja Pananacod. Käytä aina vatsan toimintaa helpottavaa valmistetta. Esim. Pegorion.
Aiheuttaa lähes aina ummetusta. Codeiinia käytettäessa myös seurattava ihon kutinaa( kädet ja jalkapohjat) Maksan sietokyky tulee huomiota.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138