Oon huomannut tulleeni lievästi riippuvaiseksi tuosta juomasta.Tiedustelisinkin että voiko kyseisen juoman liiallisella käytöllä olla haittavaikutuksia?
Kofeiinia siinä on aika reilusti ja sit jotain tauriinia, mitä lie sekin.
Battery energiajuoman haitat
72
22337
Vastaukset
- Violet
Kofeiinin tappava annos on 5000mg (kupillisessa kahvia n. 40mg). Kofeiini poistuu elimistöstä n. 5 tunnissa, tupakoitsijoilla n. kolmessa tunnissa.
Ihmisen tauriinin tarve on minimaalinen, lähinnä imeväiset tarvitsevat sitä. Tauriinia tarvitaan silmänsidekudoksissa, jossain määrin aivoissa hormonien tuotannossa ja se stimuloi sydänlihasta.
Ongelma ei ole kumpaisestakaan yksistään vaan niiden yhteisvaikutuksista ja miten alkoholi vaikuttaa niihin.
Tutkittua tietoa ei ole paljon (ehkä ei lainkaan), on sen verran nuorta energiajuoma kulttuuri.- Battery-man
Batteryssä näyttää olevan kofeiinia 320mg/l ja tauriinia 4000mg/l
Voiko toi liian suuri tauriini annos vahingoittaa silmiä? - Bonkkiz
Joo nuo kyseiset energiajuomat on kyllä pirun hyviä ja koukuttavia. Itse olen noin vuoden ajan juonut noita 1 päivässä eikä mitään haittavaikutuksia ole tullut enintään hampaat mennyt paskaksi. Keho varmaan tottuu kofeiinii, tauriiniin ja guaranaan, kun ei huomaa mitään eroa jos 2h ennen nukkumaan menoa vetäsee tollasen juoman. Olen kyllästynyt limpparin makuun ja hyvän maun vuoksi noita juomia on tullut juotua. Vois kyllä tauko olla tarpeen nimittäin rahaahan noihin pulloihin menee jonkin verran. En sanoisi energiajuomia vaarallisiksi vaikka kaikenmailman elintarvikemummot niistä paskaa jauhaakin. Oma asia mitä suuhunsa laittaa.
- Voielämänkarutkävyt
Bonkkiz kirjoitti:
Joo nuo kyseiset energiajuomat on kyllä pirun hyviä ja koukuttavia. Itse olen noin vuoden ajan juonut noita 1 päivässä eikä mitään haittavaikutuksia ole tullut enintään hampaat mennyt paskaksi. Keho varmaan tottuu kofeiinii, tauriiniin ja guaranaan, kun ei huomaa mitään eroa jos 2h ennen nukkumaan menoa vetäsee tollasen juoman. Olen kyllästynyt limpparin makuun ja hyvän maun vuoksi noita juomia on tullut juotua. Vois kyllä tauko olla tarpeen nimittäin rahaahan noihin pulloihin menee jonkin verran. En sanoisi energiajuomia vaarallisiksi vaikka kaikenmailman elintarvikemummot niistä paskaa jauhaakin. Oma asia mitä suuhunsa laittaa.
Ai että rakastuin tohon kommenttiin! :D "eikä mitään haittavaikutuksia ole tullut enintään hampaat mennyt paskaksi". Itse lasken sen aika helvetin suureksi haittavaikutukseksi. :D
- kokemuta on "myrkyistä...
Hei miksi haluat juoda Battery tai Red Bull tai muita "myrkkyjä", ne kaikki ovat ihmiselle haitallisia juomia. Jos olet esimerkiksi väsynyt etkä jaksa ilman juomia niin kannattaa etsiä syytä että miksi olet väsynyt eikä peittää väsymystä keinotekoisella piristeellä joka vain polttaa sinut loppuun ja sitten olet kuoleman väsynyt. Väsymykseen on syynsä ja lääkkeenä yleensä lepo. Samalla lailla olipa syy näiden juomien nauttimiseen mikä muu tahansa, niin kannattaa tutkia sitä ja selvittää miten voit luopua niistä, kun pääset eroon huomaat kuinka haitallisia ne ovat olleet sinulle etkä enää ikinä halua käyttää niitä.
Jos on pakko juoda jotain piristettä, niin kahvikin on parempi vaihtoehto kuin Battery. Kahvi sentään on lähes luonnontuote eikä kemianteollisuuden "huume" koukku.- Battery-Man
Mä juon tota Battery juomaa vain lähinnä sen takia että se on hyvän makuista.Parempaa kuin limsat,kahvit,alkoholit.En ole huomannut että sillä olis minkäänlaista piristävää vaikutusta.Ei se varmaan terveellistä oo mutta eipä ole Suomalaisten ykkösjuoma viinakaan......
- ---------
Meeppä muualle jakamaan tota sun valistusta.
- -----------------------
--------- kirjoitti:
En tiiä mitä haittaa noista on, mutta nykyisin ei limukka maistu enään niin hyvälle ja sen takia juon energiajuomia.
- Jokerijamis
--------- kirjoitti:
Nii just! Mäkin juon sitä vaan hyvän maun vuoks! PS. Olen vasta 11-vuotias!
- elintarvikeala
te kans uskotte kaikki mitä terveysvirastot sanoo... oli kyseessä sitten peltipurkkituote tai säilöntä-aineet tai energiajuoma voin hyvällä omatunnolla sanoa että jos ruuas ei ole säilöntä-aineita niin tuskin te varmaan popsisitte madonsekaista homehtunutta ruokaa, sitäkö terveysviranomaiset haluavat että suomalaiset syövät sontaa paljaaltaan, toki suomalaiset syövät vaikka sontaa jos terveysintoilija töllös sanoo että sonta on terveellistä ja luonnontuote... Ei energiajuomat niin paljon sentäs sisällä näitä piristeitä jotta ne kasvattaisivat siivet niinkuin red bullin mainokses, nyt miksi joihinkin ihmisiin vaikuttaa tv niin paljon koska ne uskovat kaikki näkemänsä ja kuulemansa. Haloo kieltäkää kaikki mutta sitten ei ole ruokaakaan eikä muutakaan syötävää tai juotavaa kyllä energiajuoman ostan kaupasta mieluummin kuin kaljapullon! JÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTU. ps.rekkamiehetkin käyttävät kolajuomaa lasinpesunesteenä että sitä rataa.
- ES alas
Jokerijamis kirjoitti:
Nii just! Mäkin juon sitä vaan hyvän maun vuoks! PS. Olen vasta 11-vuotias!
11v.... tääl meilpäi kaikki 9-3 ja harvat sitä vanhemmat juovat eeässää.... hinta on hyvä, mutta mausta ei voi sanoo samaa :D
- egorsandalnev94
tää on kyl aika totta! yritän jo kauaa selittää se muille ihmisille, mut jotkut pellet vaa luottaa makuun eikä aavista tuotteen sisällöstä, joka asiana alkaa jo (anteeks) vituttaa! mä esim pysyn elossa ilman alkoholia ja energiajuomia.....NO WAUUU!!!! lapsellista juoda tota energiapaskaa. hankkikaa muut elämä!! teil on sitte tulevaisuudessa laosia, joita kenties pitää kasvattaa ja joilla sitte ennen syntymää ehtii kehittyä hermo- tai sydän sairauksia/ ongelmia
- ED greenlight
Mä juon energia juomii yleensä pari tai kolme tölkkii/pulloo viikos, joskus enemmän mut mä en oo huomannu mitää haittavaikutust siin. Oon joskus pitäny useamman kuukauden taukoo ja olo on pysyny samana nii mitä haittaa niist muka on. Oon kyl pari kertaa menettäny yöunet mut vittu kaikki sanoo et ne on vaarallisii mut ei oo mulle käyny viel yhtää mitää nii voiks joku sanoo et mitä muuta niis voi käydä ku tulla univaikeuksii helvetti!
- TEHOMIES
Battery-Man kirjoitti:
Mä juon tota Battery juomaa vain lähinnä sen takia että se on hyvän makuista.Parempaa kuin limsat,kahvit,alkoholit.En ole huomannut että sillä olis minkäänlaista piristävää vaikutusta.Ei se varmaan terveellistä oo mutta eipä ole Suomalaisten ykkösjuoma viinakaan......
Kannattas mielummin juoda mad crockii. Ainaki munmielest Battery ja mädäri maistuu iha samalle mut batterys on kyl muistaakseni enemmän kofeiinii. Itte kyl tykkään juoda tehoo.
- poika vaan
elintarvikeala kirjoitti:
te kans uskotte kaikki mitä terveysvirastot sanoo... oli kyseessä sitten peltipurkkituote tai säilöntä-aineet tai energiajuoma voin hyvällä omatunnolla sanoa että jos ruuas ei ole säilöntä-aineita niin tuskin te varmaan popsisitte madonsekaista homehtunutta ruokaa, sitäkö terveysviranomaiset haluavat että suomalaiset syövät sontaa paljaaltaan, toki suomalaiset syövät vaikka sontaa jos terveysintoilija töllös sanoo että sonta on terveellistä ja luonnontuote... Ei energiajuomat niin paljon sentäs sisällä näitä piristeitä jotta ne kasvattaisivat siivet niinkuin red bullin mainokses, nyt miksi joihinkin ihmisiin vaikuttaa tv niin paljon koska ne uskovat kaikki näkemänsä ja kuulemansa. Haloo kieltäkää kaikki mutta sitten ei ole ruokaakaan eikä muutakaan syötävää tai juotavaa kyllä energiajuoman ostan kaupasta mieluummin kuin kaljapullon! JÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTU. ps.rekkamiehetkin käyttävät kolajuomaa lasinpesunesteenä että sitä rataa.
Haista sinä elintarvikeala (nimimerkki) pitkä vittu polttaisitko tupakkaa vai joisitko energia juomaa joka onn varmasti terveellisempää kuin tupakka joka tuhoaa aivosoluja ja aiheuttaa keuhkosyöpää.energia juomat ja kahvi on hyvää batteryy en oo ku kerran juonu varmaan 3v sitte muita juomia kyllä juon
- Fodps
----------------------- kirjoitti:
En tiiä mitä haittaa noista on, mutta nykyisin ei limukka maistu enään niin hyvälle ja sen takia juon energiajuomia.
Ootko ihan tosissasi energia juomaan on kuollut jo ihmisiä
- Anonyymi
Battery-Man kirjoitti:
Parempi sekin kuin joisit alkoholi tuotteita.
- suvi-ka
meiän koulussa lattialle oli joku joskus vahingossa kaatanu jotain energiajuomaa (battery tms) ja se oli sitten sulattanu vahat pois siitä lattiasta. niin miettikääs että mitä nää juomat sitten tekee teiän elimistölle ?
- Treyac
Joku lattiavaha ja ihmisen elimistö on kaksi aivan eri asiaa. Suolaliuos voi syövyttää tiettyjä aineita (kemiallisesti ei kyse ole syövyttämisestä mutta kuitenkin natriumin ja kloorin reagoinnista toisten aineiden kanssa) . Tauriini ei tapa. Sitä saat kuule vetää aika pirusti ennenkuin huomaat yhtään mitään, sitä jopa tarvitsee... no ei nyt tuhannen mg:n lisinä joka päivä mutta vähän kuitenkin. Energiajuomat ovat täysin turhia, kyllä, mutta mitä sitten ellei niitä? Kirkasta pullosta? Juu ei kiitos. Energiajuomat maistuvat hyvältä. Smirnoff siideri maistuu hyvältä. Vesi... terveellistä, mutta ei aina yhtä tyydyttävää halutulla tavalla. Jokaisen oma valinta juoko vaiko ei. Energiajuoma: Normi limu kofeiinia tauriinia b vitamiineja (tunnetuimpana niasiini) guaranaa jne. tässä malliesimerkki energiajuomasta. Ihan yhtälailla huume kuin muut. Mutta ihmisten oma valinta yhtälailla kuin polttaako vai ei, käyttääkö huumeita, juoko jne.
- tämä...
Se että pelkästään itse juoma SULATTAISI vahat lattiasta kuulostaa aika hatusta vedetyltä koulujutulta joka on paisunut ja värittynyt suusta suuhun.
Joko kyseessä on jonkinasteinen kemiallinen reaktio, tai sitten vain sontapuhetta.
Se että jos kemiallinen reaktio tapahtuu lattiavahan ja batteryn kanssa, ei todellakaan sulata elimistöä.
Itse en kauheammin energiajuomia harrasta, mutta sanoohan sen nyt järkikin että kyllä 2000-luvulla moiset jutut tulisi ilmi jo ennen myyntiä jos ihmisen elimistö myös sulaisi tai muuta vastaavaa.
En energiajuomia juo kuin pakon alla. Esim ollessani ratissa väsyneenä jos ei ole mahdollista nukkua.
Mutta se että päivittäin juo... jos kahvikupissa on 40 mg kofeiinia ja joissain energia juomissa jo pelkästään parin kupin edestä niin miettikööt siitä itse kukin mitä on olla riippuvainen sellaisista määristä kun jo kahvipäänsäryt ym:kin on todettu. - 13.v. Hyvinge
Kuulkaas, enpä usko, että on ihan energiajuoma tuollaista tuhoa saanut aikaan.
Lukaiskaapa. : ) Lähde: Evira, Energiajuomien piristävät yhdisteet.:
Energiajuomien piristävät yhdisteet
Kofeiini
Kofeiinia esiintyy yli 60 kasvin lehdissä, siemenissä tai hedelmissä. Näistä tunnetuimpia ovat kahvi, tee, kaakaopavut, kola ja guarana. Kemialliselta nimeltään kofeiini on 1,3,7-trimetyyliksantiini.
Kofeiinia nautitaan kahvin ja kolajuomien muodossa sen piristävän vaikutuksen takia. Piristävä vaikutus kestää muutaman tunnin kofeiinin määrästä ja henkilön aineenvaihdunnasta riippuen. Kofeiinin vaikutus on hyvin yksilöllistä. Kofeiiniherkille ihmisille, raskaana oleville naisille ja lapsille kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina sydämentykytystä ja vapinaa.
Viereisessä kuvassa kerrotaan kofeiinin määrä pakkausta tai annosta kohti kola- ja energiajuomissa, kahvissa, teessä ja suklaassa.
Kofeiinin haittavaikutuksia on etenkin sen riippuvuutta aiheuttava vaikutus. Esimerkiksi henkilölle, joka on tottunut juomaan kahvia noin viisi kuppia päivässä eli saamaan kofeiinia 450-700 mg/vrk, voi kahvinjuonnin äkillinen vähentäminen aiheuttaa väsymyksen tunnetta tai päänsärkyä. Muita kofeiinin liikasaantiin liittyviä sivuvaikutuksia ovat sydämentykytys, rytmihäiriö, hermostuneisuus, levottomuus, ärtyneisyys, vatsavaivat ja stressinsietokyvyn laskeminen. Kofeiiniherkät henkilöt voivat saada oireita pienilläkin annoksilla.
Saantisuositusta kofeiinille ei ole asetettu, koska kofeiini ei ole välttämätön ravintoaine. Myrkyllinen annos kofeiinia on useimmille henkilöille noin 20 mg/kg eli 70 kg henkilölle 1400 mg. Tämä vastaa noin 22 kupillista kahvia tai esimerkiksi 13,2 – 17,5 tölkillistä energiajuomaa.
Tauriini
Tauriini on pienimolekyylinen aminohappo, jota muodostuu elimistössä metioniini- ja kysteiiniaminohappojen aineenvaihdunnan lopputuotteena. Tauriinia on paljon lihassa, kalassa ja äyriäisissä. Kasveissa sitä ei juuri esiinny, poikkeuksena eräät pavut ja pähkinät. Tauriinia on myös sienissä. Lisäksi elimistö syntetisoi tauriinia itse jonkin verran.
Tauriinia on runsaasti aivoissa, jossa sen oletetaan toimivan välittäjäaineena. Keskushermostovaikutuksista tiedetään, että tauriini estää kouristuksia ja vaikuttaa hormonien eritykseen, kivuntuntoon sekä elimistön lämmönsäätelyyn. Tauriinia esiintyy aivojen lisäksi silmän verkkokalvossa, sydän- ja luustolihaskudoksessa sekä sapessa, jossa se osallistuu sappihappojen muodostukseen. Tauriinia erittyy myös äidinmaitoon, minkä vuoksi sitä lisätään äidinmaidonkorvikkeisiin.
Tauriinille ei ole annettu saantisuosituksia ravinnosta. Sen keskimääräinen saanti ravinnosta on noin 100 mg/vrk. Energiajuomien tauriinipitoisuus vaihtelee 250-4000 mg/l. EFSAn elintarvikkeiden lisäaineita ja elintarvikkeisiin lisättäviä ravintoaineita käsittelevä lautakunta toteaa 15.1.2009 antamassaan lausunnossa, että tauriinin runsaastakaan nauttimisesta ei pitäisi olla haittaa. Uudet tiedot vahvistivat tauriinin suurimmaksi vuorokautiseksi määräksi, jolla ei ole havaittavia haittavaikutuksia, 1 000 mg kehon painokiloa kohden eli 60 kg:n painoisella henkilöllä 60 g. Tämän määrän tauriinia voi saada noin 15 litrasta energiajuomaa.
Guarana
Guaranakasvi on Brasiliasta peräisin oleva kasvi, jota alkuperäiskansat ovat käyttäneet luonnonlääkkeenä vuosituhansien ajan. Kasviin liitetään paljon positiivisia vaikutuksia, kuten suorituksen parantuminen, rasvanpoltto, sairauksien ehkäisy, aivotoiminnan virkistyminen sekä potenssin kohottaminen.
Guaranan lyhytaikaiset vaikutukset perustuvat tavallisesti kasvin korkeaan kofeiini- ja tanniinipitoisuuteen. Guaranauute sisältää 3,5-5 % kofeiinia. Muiden ainesosien vaikutuksesta ei ole saatu varmuutta. Guaranapitoisten tuotteiden vaikutus ei eroa muista kofeiinipitoisista tuotteista. Guaranaan liitetyistä muista vaikutuksista ei ole saatu tieteellistä näyttöä.
Guaranaan liittyvät sivuvaikutukset ovat samat kuin muilla kofeiinipitoisilla tuotteilla.
Glukuronolaktoni
Delta-glukurono-gamma-laktonia eli glukuronolaktonia muodostuu elimistössä glukoosista. Elimistössä glukuronolaktonia tarvitaan mm. sidekudosten muodostamisessa. Sen esiastetta glukuronihappoa esiintyy kasveissa, etenkin kasvikumeissa.
Ravinnosta glukuronolaktonia saadaan 1,2-2,3 mg/vrk. Energiajuomista glukuronolaktonia voi saada monisatakertaisesti ravintoon nähden, sillä juomien glukuronolaktonipitoisuus vaihtelee 2000-2400 mg/l. EFSAn 15.1.2009 antaman lausunnon mukaan glukuronilaktonin runsaasta nauttimisesta ei pitäisi olla haittaa. Uudet tutkimukset osoittavat glukuronolaktonin suurimmaksi haitattomaksi vuorokausimääräksi 1 000 mg kehon painokiloa kohden eli 60 kg:n painoisella henkilöllä 60 g. Tämän määrän glukuronolaktonia voi saada noin 25 litrasta energiajuomaa. - viisastelija
Onko meidän elimistös vahaaki nykyään? Eise mitää meinän elimistölle ter. Taino riippuu ihmisestä että minkä moinen "sietokyky" on...
- ja piste
Minulle kaikki energiajuomat aiheuttaa allergisen reaktion. Ihoni alkaa kutisemaan hulluntavalla päästä varpaisiin! Kutiaa niin kuin hyttysen purema, eli tuntuu kuin koko iho olisi yhtä hyttysen puremaa, mutta mitään ei näy... Ihmettelin mistä moinen johtuu, mutta pian tajusin kutinan alkavan aina juoman nautittuani.
Että näin. Ja siskolleni muuten tulee sama reaktio vähän lievemmin.
Loppui siihen kyseisten litkujen juonti.
Enkä ymmärrä miten ihmiset antavat lastensa juoda näitä juomia!!!- allergiatesti
Oletko varma että olet juonut kaikkia energia juomia? tietyissä energia juomissa on kaksi ainetta jolle saatat olla allerginen se on joko lemon eli sitruuna tai inositoli makeustus aine, kumpikin aiheuttaa kutinaa jos on jommalle kummalle allerginen.
- samoin!
Minulla on luultavasti sama ongelma. Olen pari kertaa energiajuomia nautittuani huomannut saman. Ihoni alkaa kutiamaan seuraavana päivänä aivan helvetisti, ja siinä on havaittavissa ehkä vaaleita pieniä "näppylöitä".
En tosin ole aivan varma johtuuko kutina energiajuomista, mutta se on todennäköisin vaihtoehto. Ärsyttävää.
- HUOLESTUNUT ÄITI
Tyttäreni on 16-vuotias ja on juonut tätä energia juomaa. Nyt häellä on tullut ilmeiseti siitä haittavaikutuksia, huimaa ja pään särkyä toiseen silmään tullut verenpurkaus, polvet tuntuu löystyneet joutuu varomaan kävellessä. Onko kellään samanlaisia oireita.
- *eräs*
Mahtaakohan tyttäresi oireet johtua energiajuomista? Lääkärin avulla varmasti selviää oireiden syyt...
- silloin 12v
*eräs* kirjoitti:
Mahtaakohan tyttäresi oireet johtua energiajuomista? Lääkärin avulla varmasti selviää oireiden syyt...
Muutama vuosi sitten minulla oli Ed. energiajuomapullo jossa oli pohjat jäljellä, niin laitoin sinne pienen mangneetin ihan huvin vuoksi. sitten laitoin pullon johonkin laatikkoon syrjään ja unohdin koko jutun. Noin puolen vuoden kuluttua löysin pullon ja mangneetti oli kai ''sulanut'' mustaksi klöntiksi kiini pullon pohjaan.
- Koffin kuski
silloin 12v kirjoitti:
Muutama vuosi sitten minulla oli Ed. energiajuomapullo jossa oli pohjat jäljellä, niin laitoin sinne pienen mangneetin ihan huvin vuoksi. sitten laitoin pullon johonkin laatikkoon syrjään ja unohdin koko jutun. Noin puolen vuoden kuluttua löysin pullon ja mangneetti oli kai ''sulanut'' mustaksi klöntiksi kiini pullon pohjaan.
Itse olen jo muutaman vuoden ajannut koffin juomia johon kuuluu muunmuassa kyseinen battery energiajuoma. Päivisin tulee litkittyä noin kolme tölkkia joka päivä ja enkä ole huomannu mitään haittavaikutuksia.
- Jokku
No jos niitä ny juo 3-4 pulloo päiväs ni iha varmaa huippaa!!!
- x files
ei kannattaisiko syytä lähteä etsimään neuropoliklinikan/silmälääkärin puolelta... Nuo oireet liittyvät johonkin muuhun naurettavaa pistää energiajuomanpiikkiin. onko tyttärelläsi silmälasit? tai muuta liikehäiriö ongelmaa?
- energy drinker
olen huomannut itsellänikin osia noista oiseista, mm huimaa joskus, äkkinäisesti n 2-3 min kestonen päänsärky, ja kävellessä horjuu joskus :P Ps: olen 13 vuotta vanha ylä-astellainen.
energiajuomista tulee ERITTÄIN pienet oireet verrattuna kaljaan.
luempas ny tässä sitte megaforcen aines osat :P :
ENERGIAJUOMA - vitaminoitu korkea kofeiinipitoisuus (32mg/100ml). Sisältää tauriinia. Ainesosat: hiilihapotettu vesi, sokeri, glukoosifruktoosisiirappi, happo: sitruuna happo(E330) tauriini(0,4%), happamuudensäätöaine: natrium sitraatti(E331) glukuronolaktoni(0,12%) kofeiini (0,032%) aromit, väri (E150b)
,insolitoli, vitamiinit b3 b5 b6 b2 b12. (puolet, en jaksa enään kirjoittaa :P - Sureva sukulainen
Viime vuonna setäni maistoi energiajuomaa ja tänään hänellä todettiin syöpä. Energiajuomaa ei kannata juoda!
- en suurentele asioit
Sureva sukulainen kirjoitti:
Viime vuonna setäni maistoi energiajuomaa ja tänään hänellä todettiin syöpä. Energiajuomaa ei kannata juoda!
no ei syöpä enrgiajuomasta tullut,siitä olen ihan varma!miks kaikki suurentelee asioita täällä.menkää lukemaan oikeaa tietoa niiden haittavaikutuksista jonnekkin eviran sivuille.ja omapa on ongelansa,jos tulee haittavaikutuksia enrgiajuomista,jos on mennyt juomaan!!!
- Joku joka luki tän jutun
Joo siis ite oon saarnannu kavereille tosta hommasta että se tauriini tuhoaa maksan niinkuin alkoholi (en tiiä et tuhooaako yhtä tehokkaasti) koska maksa ei tunnista kyseistä ainetta. Sit mua arsyttää ku ihmiset sanoo näihin et "juon sitä päivittäin eikä mitään haittoja näy!" ja mun tietääkseni kun nuorena juo alkoholia niin ei hän se heti näy vaan ehk vasta 10 vuoden päästä näkyy et maksa on paskana. Sit oon kuullu et näitä energiajuomia ei edes saanu myydä suomessa enneku suomi oli EU:ssa. Pullossa/tölkissä lukee että "ei lapsille" mutta sitä ne silti juo.(en ole varma että onko kaikki teksti tässä 100% totta mut ite olen päättänyt että en juo näitä juomia).
- oikeassa
ainakin siinä, kun sanot, ettei haitat näy heti. Ei energyt ketään tapa silmänräpäyksessä niinkuin vaikka hengitetty butaani, vaan hiljalleen tulee haitat, jotka monet on joko mahdottomat tai erittäin vaikeat korjata. Nuori elimistö on tehokas itsensä korjaaja, mutta miksi aiheuttaa sille haittaa, joka ei ole välttämätöntä.
Joku sanoi sitä, että miksi pitäisi itseään ylipiristää silloin kun on oikeasti todella väsynyt. Se on tunne, joka luontaisesti hoituu nukkumalla ja lepäämällä, silloin elimistö on jo siinä pisteessä, että ylipiristäminen on vaarallista. Esimerkiksi sydän tarvitsee oman määränsä lepoa, eikä asia korjaannu sillä, että kroppa saadaan piristettyä liikkeelle. Joku siinä pettää, ja se on sydän. - EVILD DER
oikeassa kirjoitti:
ainakin siinä, kun sanot, ettei haitat näy heti. Ei energyt ketään tapa silmänräpäyksessä niinkuin vaikka hengitetty butaani, vaan hiljalleen tulee haitat, jotka monet on joko mahdottomat tai erittäin vaikeat korjata. Nuori elimistö on tehokas itsensä korjaaja, mutta miksi aiheuttaa sille haittaa, joka ei ole välttämätöntä.
Joku sanoi sitä, että miksi pitäisi itseään ylipiristää silloin kun on oikeasti todella väsynyt. Se on tunne, joka luontaisesti hoituu nukkumalla ja lepäämällä, silloin elimistö on jo siinä pisteessä, että ylipiristäminen on vaarallista. Esimerkiksi sydän tarvitsee oman määränsä lepoa, eikä asia korjaannu sillä, että kroppa saadaan piristettyä liikkeelle. Joku siinä pettää, ja se on sydän.mun mielest olis hyvä asia, että joku valmistaja(hartwall, olvi..yms) valmistais keinotekosesti maustettua energiajuoman makuist limsaa, koska itte rakastan energiajuoman makuu. Teki varmaa
- Turhaa hysteriaa
EVILD DER kirjoitti:
mun mielest olis hyvä asia, että joku valmistaja(hartwall, olvi..yms) valmistais keinotekosesti maustettua energiajuoman makuist limsaa, koska itte rakastan energiajuoman makuu. Teki varmaa
Ihmisen oma elimistö valmistaa tauriinia, eikä se välttämättä tarvitse tauriinia. Tauriinia on kaikessa liharuuassa, kalassa ei ole. Kissan on saatava liharuokaa, koska sen elimistö ei valmista tauriinia, vaan on riippuvainen ruuan tauriinista. Tauriini on nisäkkäiden elämälle välttämästön aine. Sopivista määristä en tiedä. Itse olen omavalmistuksen varassa, koska en syö lihaa. Toisinaan juon energiajuomaa.
- ddfdddf
Turhaa hysteriaa kirjoitti:
Ihmisen oma elimistö valmistaa tauriinia, eikä se välttämättä tarvitse tauriinia. Tauriinia on kaikessa liharuuassa, kalassa ei ole. Kissan on saatava liharuokaa, koska sen elimistö ei valmista tauriinia, vaan on riippuvainen ruuan tauriinista. Tauriini on nisäkkäiden elämälle välttämästön aine. Sopivista määristä en tiedä. Itse olen omavalmistuksen varassa, koska en syö lihaa. Toisinaan juon energiajuomaa.
Enerkiajuomat on ulkomaalisversio jostain suomi juntti kahvista
- en ol maistanu
ddfdddf kirjoitti:
Enerkiajuomat on ulkomaalisversio jostain suomi juntti kahvista
tuollaista litkua ryyppäämään, joka vie yöunetkin. Sitten lähdetään aamulla väsyneenä liikenteeseen ja on monasti nähty, mikä on lopputulos. Väsyneenä ajo on yhtä paha rikos kuin humalahakuisuuskin.
- Kalimero
Tauriini pitää sapen ja kolesterolin liukoisena, jotan tauriinin puute aiheuttaa rasvan imeytymishäiriön. Samalla menetetään rasvaliukoisia vitamiineja A, D, E, K2; mistä saattaa olla vakavia seurauksia. Lisäksi vaarana on kolesteroli sappikivien muodostuminen. Vanhemmiten tauriinin tuotanto hiipuu, joten varsinkin vanhemmat ihmiset saattavat piristyä energiajuomien nauttimisesta.
Eräs mahdollinen tapa kokeilla, kuinka herkkä on tauriinin puutokselle, on syödä urheilijoiden lisäravinnetta beeta-alaniinia noin 1-4 g päivässä ja lopettaa kun sydämessä alkaa tuntua joko kipua tai sen lyöntitiheys nousee kiivaaksi. Nämä ovat merkkejä tauriinin vajeesta, joka taas aiheuttaa magnesiumin ja kaliumin vajeen sekä kalsiumin epätasapainon sydänlihaksessa.
Liika tauriinin pitäisi vastaavasti poistaa beeta-alaniinia kudoksista, millä taas on omat seurauksensa. - meekälääne
EVILD DER kirjoitti:
mun mielest olis hyvä asia, että joku valmistaja(hartwall, olvi..yms) valmistais keinotekosesti maustettua energiajuoman makuist limsaa, koska itte rakastan energiajuoman makuu. Teki varmaa
ni tuohon EVILD DER:in viestiin. olet oikeassa, että saisivat tehdä energiajuoman makusta limuu. Maku on jännä(ainaki joissai) ensi semmonen kirpakka ja sit se maistuu iha limulle ja lopuks sellane jännä..
- egorsandalnev94
uskotko, että tauriini energiajuomissa on luonnollinen????? ihmisen elimistössä valmistuu tauriinia sen tarpeen, kuin ihminen sitä tarvitsee. taas lihanpuute ruokavaliossa on iha hyvä juttu vai!? mä en ymmärrä kasvissyöjiä.
- ------
Käytin nyt pari kuukautta EDiä, jotta jaksaisin herätä aamulla kouluun ja keskittyä iltaluennoilla. Join ehkä 4 pulloa viikossa kyseistä juomaa. ED sopi myös vatsalleni huomattavasti paremmin kuin kahvi. Nyt muutama päivä sitten heräsin yöllä kovaan päänsärkyyn, mutta sain nukuttua otettuani reilusti ibuprofeiinia. Koko seuraava päivä oli pää kipeä ja viimeisenä kahtena yönä nukuin vain muutaman tunnin, sillä kipulääkkeet ei enää vaikuttanut päänsärkyyn mitenkään. Tajusin tänään aamulla, etten ole pariin päivään juonut kahvia lainkaan, ja ajattelin että jos se sittenkin johtuis kofeiinin puutteesta (kofeiiniriippuvuudesta). Join monta kupillista, mutta ei auttanut.
Nyt illalla kävin ruokakaupassa ja päätin ostaa yhden ED pullon, ja 20min juomisen jälkeen päänsärky lähti kokonaan. Eli olen nyt riippuvainen johonkin EDin ainesosaan, siis johonkin muuhun kuin kofeiiniin.- helper
ED sisältää mm. guariinia, ja muita piristäviä aineita. Olen lukenut, että energia juomissa on huumeen kaltaisia haittavaikutuksia. Jos olet juomatta, sinulle tulee kovaa päänsärkyä, lihasipuja tai kesittymishäiriöitä. Ei kaikille, mutta joillekkin. Oletko kokeillut muita energia juomia ED:in sijaan?
- jännäjuttu
oliko jännää?
- tinkkipääker
hei olen lähes 13v poika ja oon juonu energiajuomia joka päivä joka päivä juon 1 tölkin ja sitten niin ja ne on hyvii mut ne jotka ei pidä energiajuomasta painukaa koko sivulta helvettiin ELI] TEIDÄN EI TARVITSE TULLA KOKO SIVULLE MUTTA HEI EI SE MITÄÄN MYRKKYY OO JA JOS ON NIIN VITUT SIITÄ!
- siikamies
Nauti sydänsairauksistasi.
- Hmm.
En ennen juonu ollenka energiajuomia, koska aattelin et niistä tulee just jotain päänsärkyä ja vastaavaa. Oon muutenki aika kofeiiniherkkä, joskus ku join kahvia tyhjään mahaan 2 mukia (isohkoa) niin alkoi päässä heittää ihanku olis pyörryttäny tms. No joo, niin nyt oon alkanu ihan (en tiä minkä takia, varmaan maun vuoksi) kokeileen enrgiajuomia ,eikä niistä oo mitään pahaa oloa tullut. Riippuvuus? No ehkä. Oon kesän alussa juonut ehkä joka toinen pv/ joka pv tölkillisen tai pullollisen joko Batteryä, Ediä (sokeritonta) tai jotain Lidlin litkua. Ihan hyviähän ne on. Ainakin vähemmän ne laittaa mahan sekaisin ku light -limsa, josta mulla tulee vatsa ihan sekaisin :/
Mut mietin just et pitäisköhän lopettaa alkuunsa tää litkiminen... Ettei tuu pahempia riippuvuuksia sit.- sdgdggdfg
Ite ku juon energiajuomaa nii alkaa sydämen kohdalle koskemaan... Nyt sitte oon lopettanu
- M. Jackson
sdgdggdfg kirjoitti:
Ite ku juon energiajuomaa nii alkaa sydämen kohdalle koskemaan... Nyt sitte oon lopettanu
I'm not really dead.
- MonsterEnergyDrink
Ite vedin tänään tuossa suunnilleen 6 aikoihin einespizzan kanssa monsterin ja tässä sitä vielä ollaan, eikä ole tullu nukuttuu tippaakaan eikä edes nukuta
- 17
Vanha ketju, mutta löytyipä yllättäen. Itselläni on ollut lievä on/off -riippuvuus energiajuomista n. 3 vuoden ajan. Välillä olen onnistunut lopettamaan, mutta sitten taas lipsun, kun en kestä väsymystä ja kofeiiinittomuudesta johtuvaa päänsärkyä. Ja psyykkinen riippuvuus on varmasti pahin: ne ovat niin hyvänmakuisia. Pitää kyllä oikeasti ottaa itseäni niskasta kiinni... Veljeni on huomattavasti minua pahemmin koukuttunut juomiin, juo joku tölkkiä 3 päivässä, kun minä juon 3-5 viikossa.
Haittavaikutuksista olen huomannut, että joskus on tullut omituisia rintakipuja, kun olen juonut paljon energiajuomia. Kipuja ei ole ollut, jos olen pitänyt taukoa juomista. Joskus tulee myös huimausta tai käsien tärinää.
Kaverini oli aika pahasti riippuvainen energiajuomista. Hän oli jatkuvasti väsynyt, kun hänellä oli koliikkivauva ja vanhempi ADHD-lapsi. Hän joi päivittäin ainakin 0,5 l energiajuomaa. Kun hän meni hammaslääkäriin, hänelle sanottiin, että jos hän ei muuta tapojaan, hän voi jättää hyvästit hampailleen. Hänen hampaistaan on kuulemma kadonnut kiille melkein kokonaan, joten monien ruokien syöminen vihloo. - Sixteenth Six-tooth
Valtavasti turhan vinkumista ja yksilökohtaisien ongelmien yleistämistä. Itse olen energiajuomien "suurkuluttaja" enkä ole huomannut mitään haittavaikutuksia. Tuttavapiirissä on useita muitakin energiajuomia runsaasti nauttivia, ja ainoa henkilö jolla tiedän ongelmia tulleen sai lievän päänsäryn, tämänkin kofeiinista, sillä kahvin juonti aiheuttaa hänellä samaa. Mistä kaikki tämä turha energiajuomavastaisuus?
- Papin Poika
Energiajuomista en paljoa tiedä, vaikka olen harrastuksenani
tutkinut mm elintarvialaa noin 35 vuotta.
Taisi muuten olla silloin kun aloitin, kun vedettiin markkinoilta
yksi ainoita markkinoilla valmiina nesteliuoksena ( juomana )
saatavilla ollut "urheilujuoma"
Nimi oli Vita-Nova muistaakseni ja eeppisen hauskan, tapauksesta
teke se, että ko tuotteen lopettamispäätös syntyi liian vähäisen
myynnin jihdosta, ja resepti oli muistaakseni liki identtinen,
kuin sittemmin suunnattoman suoson saavuttaneessa
oliko "RED BULL" vai mikä seka eka merkki oli, tuotteen kanssa.
Tiedän useita tapauksia joissa hyvä tuete vedetty markkinoilta,
eri syista.
Kotisaaren tietyt jäätelöt, Tanskan kuninkaan rintapastillit, Chesterfeild
savukkeet, jne jne
No Vita-Novahan ei mitenkään hyvä tuote ollut, aivat kuten eivät
ole nämä nykyisetkään energiajuomat.
Aivan uutena ilmiönä olen havainnut, nämä keskustelupalstojen
kyselyt, joissa nuoret hakevat apua ja turvautuvat koulun
terveydenhoitajaa tai terveyskeskuslääkäriin, kun eivät osaa
yhdistää vaivojaan jokapäiväiseen energiajuomien käyttöön.
Yleisempiä, uni ja, nukkumis , mieliala ja vireystaso häiriöiden
ohella ovat, virtsaputken kirvely, tihentynyt virtsaamistarve,
hikoilut ja sydämmentykytykset, ahdistumisen tunne ja
aikuisväestöllä esim alttius rytmihäiriöihin ja todelliset
sydän ja verenpaine ongelmat niihin lääkitystä nauttivilla.
No, toisaalta, meillä rotuna korostunut addiktioalttius
joka tapauksessa, että mielummin Red Deviliä kuin viinaa..
Hauska nyassi sinänsä, että olemme maailmassa suurkuluttajia
myäs kofeiinin luonnonmuodon kohdalla, kahvin muodossa.
Kysyinen juoma niin pahan makuista, että juomisen opettaminen
pitää johdonmukaisesti aloitta imeväisiässä ja mieluiten joka
tapauksessa ennen kouluikää ja parhaiten onnistuu maidon
avulla, johon asteittain lisätään kahvia.
Aluksi pari tippa ja annosta vähitellen kasvattaen.
Useimmat vanhemmat tekevät sen lähes tiedostamattaan, ja
kysyttäessä kieltävät, näin tapahtuneen.
Itse olen mielenkiinnosta tätäkin asiaa seurannut ja huomannut
ettei kahvinjuonti onnistu. ilman tehokasta valmentamista
pienestäpitäen.
uomi varmasti energiajuomien luvattu maa, sillä meillä
makureseptorit jo tottuneet kyseisiin ainesosiin.
No, eivät ne hengenvaarallisia ole, äärettömän haitallisia vain. - Jonnet -.-
Ite ku oon nähny kauppojen edessä jotain keskimäärin 12v. Jonneja vetämässä es:ää nii kyl siinä vaa jonkilaine myötähäpeää vaa tulee. Hirvee ryhmä aina vetämässä siinä ja esittää kovia nii hohhoijaa. Osa niitten ostajista hyvä ku ylettyy ees kaupan kassalle nii kyl se ikäraja kannattas vetää sinne k-15 että ne ees älyis et se ei oo kovaa vetää niitä siinä kaupan eessä. Eihän niistä mitää haittaa oo lievästi käytettynä mut ku niissä porukoissa voi mennä viiski päiväs.
- hope2020
- ok
oon juonu energyä aika pitkää ja ei vaikutuksii ja ion lopettaa tänää oon muutekin vast 13
- vierailija 70
Hei!
miten te jaksatte kinastella kuka juo mitäkin. mun mielestäni kaikissa juomissa on jotain epäterveellistä. Mitä sitten, monissa ruuissakin on lisäaineita.
kuka sanoo mitä kukakin suustaan sisään laittaa, oma asia.
Ite juon joka päivä pienen tölkin energiajuomaa. kahvia en voi juoda koska sydän alkaa tykyttää, koska kahvi pitää juoda nopeassa tahdissa, energiajuoma tölkin voit juoda ajankanssa. eipä tykytä.
toinen mitä luin tossa aikaisemmin, sanottiin että lepää tarpeeksi, mutta kun se ei auta ku joutuu vetää lääkkeitä jotka väsyttää. ehkä energiajuoma näiden lääkkeiden kans ei ole hyvä juttu. mut ei ainakaan vielä mitään ole tullut ja toivottavasti ei tuukkaan.
Turhaa te täällä kinastelette tämmöisistä asioista. Onhan vapaa-aikana parempaakin tekemistä. =)) - Juustoleipä
Ei herranjestas.....Itse olen juonut energiajuomia jo 7½ vuotta. Yksi tölkki tai pullo päivässä. En ole edelleenkään huomannut mitään haittavaikutuksia. Syön sairauteni takia lääkkeitä joiden sivuvaikutuksena esiintyy unisuutta, mutta poistatin moisen ongelman juuri energiajuomilla. Niiden avulla pysyin hereillä kouluelämäni ja töissäkin. Kahvi saa vatsani sekaisin ja aiheuttaa pahoinvointia koko päiväksi, mutta energiajuomat eivät. Ne ovat myös hyvänmakuisia toisin kuin alkoholijuomat mitkä taas OVAT vaarallisia. Ne kun sattuvat viemään hengen usein käyttäjältä ja joskus sivullisilta.
Niin ja lisään tähän vielä: pidin puolivuotta taukoa energiajuomista ja en huomannut sinä aikana minkäänlaisia riippuvuusoireita. Ei päänsärkyä, vapinaa, pahoinvointia, huimausta, ilmavaivoja ;), närästystä, hermostuneisuutta/levottomuutta, keskittymishäiriötä, ärtyneisyyttä tai mitään muuta. Että lopettakaa se yliampuva terveysintoilu. Se on sitäpaitsi ihan oma asia mitä juo. Olkoon se sitten vaikka litra hevosenkusta tai kossupullo päivässä :D - kaitsu
oon 11v ja mä juon batteryy,monsterii yms oon juonu kyl kähes jokapäivä puolen vuoden ajan, ei mitää haittoja oo tullut viel ^^ en kyl sanois et siit mitään haittaa tulee kunhan ei juo liikaa päivässä.
- Battery
Olen itse juonut kolme batterya päivässä kaksi vuotta. Lisäksi polttanut askin tupakkaa vrk. Vielä menee ihan hyvin, eli ei mitään haittavaikutukisa tunnu. Tällaista tämä on.
- lääket. kand.
Energiajuomien säännöllisen käytön pahimmat haitat täysi-ikäiselle ovat happamuuden ja sokerin aiheuttama kiille-eroosio, ja jatkuvan sokerin saannin aiheuttama insuliiniherkkyyden lasku ja lihominen.
Lapsille liiallinen kofeiinin saanti ei liene hyväksi, ei ainakaan jos sillä paikataan huonoja yöunia. Hyvät yöunet ovat kasvun ja aivojen kehittymisen kannalta lapselle tärkeitä. - jokurandomvaa
itse olen juonut energia juomia,mutta nyt on ruvennut tulemaan mahakipeäksi jos juon esim vaikka yhden pullon energiajuomaa ja nyt
päänsärkyä on useimmin kuin ennen.. mutta en minä silti energiajuoman juomista lopeta,juon vähintään yhden pullon viikossa ja se riittää.. - kettu.pls
mutta jonneja ei kiinnosta
- joku morso
Eiks tauriini oo jotain eläinten suolistoissa pieniä määriä esiintyvää juttuaaa?
- Viheraho
Juokaa ES ENERGIA Juomia.Niistä saa piristystä koko päiväksi.Eikä ES ENERGIA JUOMIA ole tehty eläinten suolista.
- Ajajanvaimo
Olen ihmetellyt mikä se on kun nuoret miehet (yleensä miehet) ostavat energia juomia. Sitten sain pikkuisen osviittaa: Edesmennyt mieheni ajoi rekkaa työkseen (43 v) ja sanoi että juo 3-4 energiatölkkiä että jaksaa kun aamuyöstä heräsi ajoon. Kun tuli kotiin hän oli yliväsynyt mutta ylivilkas. Ei saanut unta sitten millään. Muuten ei ko. tuotteita käyttänyt mutta sanoi että pitää kummasti silmät auki kun tarpeeksi kuulemma joi, hänkin joutui kuitenkin Viroon saakka busseineen. Monesti miehelläni oli silmät isona kun saapui kotiin. Väsy oli muttei pystynyt nukkumaan.
- Edellinen
Ajoi bussia ja rekkaa.
- Igsc
Jos olet 12v ja juot ostarilla energia juomaa se ei tee sinusta jonnea?! Piiis antakaa ihmisten juoda energia joumaa jos he haluavat :)
- Anonyymi
Alle viisitoista ihmiselle ei saa myydä vain täysikäiselle ainoastaan eikä nuorimmille
- Anonyymi
Olen juonut neljä vuotta ja ei oireita. Paino kasvanu jotain 45 kiloo mut olinkin hoikka aiemmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005