kertokeepa saako tuollaisella 12 voltin autossa lisälämmittimen toimimaan jatkuvasti ajonaikana jos laittaa vaikka 600w puhaltimen
invertteri
13
3382
Vastaukset
- kysyä?
Jos tarkoitit, että voiko 230 voltin 600 wattista sisätilanlämmitintä käyttää ajon aikana invertterillä, niin vastaus on, että voi. Hommaat vaan riittävän tehokkaan invertterin. Kannattaa tosin varmistaa, että laturi jaksaa puskea riittäävästi virtaa, ettei akku tyhjene.
- 12v lämppäri
Saa lämpöpuhaltimia 12V jännitteellekin. Ellei muuten niin venekäyttöön. Yli 500W invertterit alkavat nimittäin maksaa jo jonkin verran.
Muutenhan ongelmana ei ole kuin se että 600W invertteri lämppäri auton normaalien sähkölaitteiden lisänä voi helposti haukata enemmän virtaa kuin laturista irtoaa.
Yleensä laturit on mitoitettu niin että virtaa riittää vaikka auton omat lämmittimet ja valot ovat päällä ja autolla ajetaan jatkuvaa ajoa normaaleilla kierroksilla. Siihen 600W päälle ja pätkivää taajama-ajoa niin akku on tyhjä aika nopeasti. - näinpä joo
jos laturi on noi 90 amppeeria noin 1000w voisi inwetteri olla vaikka 1500w johon kytkettäisiin 600w lämmityspuhallin niin eihän inwetteri ja lämmityspuhallin ja auton muu sähköntarve ylittäisi laturin tuotantoa
- sähkö Tön
Pakkasaamuna nykyaikaisessa autosa on päällä ainakin:
- ajovalot
- lämmitettävä tuulilasi
- lämmitettävä takalasi
- lämmitettävät peilit
- lämmitettävät pissapojan suuttimet
- kaksi penkinlämmitintä
Tämä siis normaalin auton sytytyksen, ABS:n, luistoneston ja muun tietokonepatteriston vaatiman sähköntarpeen lisäksi. Niin ja sitä virtaa pitäisi riittä vielä akun lataamiseen mahdollisesti pitkänkin veivaamisen jäljiltä. Noinkohan tavalliseen perusautoon on mitoitettu laturiin vielä 600W tehoreserviä tämän päälle?
Todellisuudessa virta ei taida riittää edes auton omaan sähköntarpeeseen jos ajetaan nykivää kaupunkiajoa jossa valtaosa ajasta seistään valoissa kone tyhjäkäyntikierroksilla. - Mitttaaja
sähkö Tön kirjoitti:
Pakkasaamuna nykyaikaisessa autosa on päällä ainakin:
- ajovalot
- lämmitettävä tuulilasi
- lämmitettävä takalasi
- lämmitettävät peilit
- lämmitettävät pissapojan suuttimet
- kaksi penkinlämmitintä
Tämä siis normaalin auton sytytyksen, ABS:n, luistoneston ja muun tietokonepatteriston vaatiman sähköntarpeen lisäksi. Niin ja sitä virtaa pitäisi riittä vielä akun lataamiseen mahdollisesti pitkänkin veivaamisen jäljiltä. Noinkohan tavalliseen perusautoon on mitoitettu laturiin vielä 600W tehoreserviä tämän päälle?
Todellisuudessa virta ei taida riittää edes auton omaan sähköntarpeeseen jos ajetaan nykivää kaupunkiajoa jossa valtaosa ajasta seistään valoissa kone tyhjäkäyntikierroksilla.Ja aina kannattaa hiukan kaasutella ennen kuin menee pyyhkimään lumet ja raaputtamaan ikkunat, jotta laturi varmasti käynnistyisi. Eikä kukaan takaa, että 90 A laturista saa tätä virtaa edes normaaleilla ajokierroksilla.
Lisää kuluttavat myös muut valot, ilmastointi, tuulettajat, polttoainepumput, jne.. Ehdoton lisävarustus onkin tupakansytyttimeen kytketty volttimittari, jos hiukankin epäilee virran riittävyyttä. Oppii ihmeesti auton toiminnasta. Jännitten pitäisi nousta nopeasti käynnistyksen jälkeen 14 V:iin ja (kylmänä n. 14,5 V). - ................
sähkö Tön kirjoitti:
Pakkasaamuna nykyaikaisessa autosa on päällä ainakin:
- ajovalot
- lämmitettävä tuulilasi
- lämmitettävä takalasi
- lämmitettävät peilit
- lämmitettävät pissapojan suuttimet
- kaksi penkinlämmitintä
Tämä siis normaalin auton sytytyksen, ABS:n, luistoneston ja muun tietokonepatteriston vaatiman sähköntarpeen lisäksi. Niin ja sitä virtaa pitäisi riittä vielä akun lataamiseen mahdollisesti pitkänkin veivaamisen jäljiltä. Noinkohan tavalliseen perusautoon on mitoitettu laturiin vielä 600W tehoreserviä tämän päälle?
Todellisuudessa virta ei taida riittää edes auton omaan sähköntarpeeseen jos ajetaan nykivää kaupunkiajoa jossa valtaosa ajasta seistään valoissa kone tyhjäkäyntikierroksilla.raitisilmapuhallin on tosi sähkösyöppö, sitä varten on yleensä 20-40 A:n sulake.
- ojtero
pitäisi?
- joopa joo
saada lisälämmitys että tarkenoo joo
- sdsdfsdfsdfsdf
joopa joo kirjoitti:
saada lisälämmitys että tarkenoo joo
Sähkökäyttöinen lisälämmitin on varmasti autoon mahdollista asentaa, mutta epäilen sen vaativan HUOMATTAVASTI suuremman latauslaitteiston autoon, kuin mikä siinä nyt on.
Suosittelen ennemmin asentamaan polttoainekäyttöisen lämmittimen.
- sähköguru
vie virtaa 50 Amppeeria.
Siis 100% hyötysuhteella, ja nykyinverttereillä
ehkä n. 70...80 amppeeria joten talvikäytössä jossa auton
muitakin sähkönsyöppöjä on paljon voi melkein suoralta
kädeltä sanoa ettei laturi ja akku kestä millään moista.- Eipä liioitella
Luvataanhan noiden nykyinverttereiden hyötysuhteen olevan luokkaa 85 - 90 %. Tuolla hyötysuhteella ja 600 watin kuormalla invertterin ottama virta olisi 55 - 60 amppeeria. Tiukille se laturi tietenkin noillakin virroilla joutuu.
Sinänsähän talvikäytössä ei niitä muita sähkösyöppöjä ole loppujen lopuksi kovinkaan paljoa kesää enempää. Takalasinlämmitintä on turha käyttää jos peruuttelu onnistuu peilien avulla. Etulasi ja sivupeilit sulavat hyvin nopeasti jos noista lämmitys löytyy, ja sen jälkeen voi lämmittimet kytkeä pois päältä. Jäljelle ei jää enää muita sähkösyöppöjä kuin istuinlämmittimet, jotka ottavat yhteensä ehkä n. 100 wattia. - sähköguru
Eipä liioitella kirjoitti:
Luvataanhan noiden nykyinverttereiden hyötysuhteen olevan luokkaa 85 - 90 %. Tuolla hyötysuhteella ja 600 watin kuormalla invertterin ottama virta olisi 55 - 60 amppeeria. Tiukille se laturi tietenkin noillakin virroilla joutuu.
Sinänsähän talvikäytössä ei niitä muita sähkösyöppöjä ole loppujen lopuksi kovinkaan paljoa kesää enempää. Takalasinlämmitintä on turha käyttää jos peruuttelu onnistuu peilien avulla. Etulasi ja sivupeilit sulavat hyvin nopeasti jos noista lämmitys löytyy, ja sen jälkeen voi lämmittimet kytkeä pois päältä. Jäljelle ei jää enää muita sähkösyöppöjä kuin istuinlämmittimet, jotka ottavat yhteensä ehkä n. 100 wattia."Jäljelle ei jää enää muita sähkösyöppöjä kuin istuinlämmittimet, jotka ottavat yhteensä ehkä n. 100 wattia."
Vieväthän jo valotkin (parkit ajovalot takavalot) noin 150 wattia.
Ja täytyyhän akun lataantuakin käynnistyssahauksen jäljiltä. - Eipä liioitella
sähköguru kirjoitti:
"Jäljelle ei jää enää muita sähkösyöppöjä kuin istuinlämmittimet, jotka ottavat yhteensä ehkä n. 100 wattia."
Vieväthän jo valotkin (parkit ajovalot takavalot) noin 150 wattia.
Ja täytyyhän akun lataantuakin käynnistyssahauksen jäljiltä.Niin, tarkoitin siis, että kesäkäyttöön verrattuna lisäkuormitusta talvikäytössä on lähinnä nuo istuinlämmittimet. Valot, moottorinohjaus, lämmitys(ilmastointi)laitteen puhallin, radio, ohjaustehostin jne. kun ovat käytössä myös kesäisin eikä nykyautoja enää kovillakaan pakkasilla tarvitse käyntiin sahata. Käynnistyvät kylmästäkin kuten kesäkelillä, tai sitten eivät käynnisty ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202248
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4232151Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669