Tuulilasin suojapeite

Uusdieselisti

Pakettiautossani on Webasto-lämmitin. Ajattelin ostaa tuulilasin suojapeitteen, jotta vältyn ikkunan raaputtamiselta jäästä ja lumesta, koska auto seisoo välillä viikonkin.
Mietin vain, voiko Webaston kytkeä päälle suojapeitteen ollessa paikallaan, koska se peittää myös ilmanottoaukot? Onko kenties jopa vaarallista?

10

7027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

kytke ihan vapaasti,jos wepasto toimii niin ei niitä ikkunoita tarvii raaputtaa

• aargh mikä deja vu

Aaaaarghhh! Oliko pakko muistuttaa lämppärin ja suojapeitteen yhdistelmästä.

Kun asuin opiskeluaikana vielä vanhempien nurkissa ei käytössä ollut tallia tai katosta mutta kylläkin roikkajohto ilman ajastinta omakotitalon pihalla seisovalle autolle.

Tulipa sitten yksi ilta rankka lumimyrsky kovasta pakkasesta huolimatta ja aamulla oli lähtö tärkeään tenttiin joten keksin laittaa sekä suojapeitteen auton ikkunoiden suojaksi että sisälämppärin huutamaan yön yli.

Aamulla riemu olikin melkoinen. Suojapeitteen päälle satanut 15cm lumikerros oli sulanut koska alla oli 40 asteeseen lämminnyt kabiini. Suojapeite oli kuitenkin ohjannut sulaneen lumen peitteen nurkkia pitkin joten vedet olivat valuneet etuoven etureunan ja lokasuojan välistä saumaa pitkin.

Tai PER**LE ne mitään valuneet olleet. Vedet olivat jäätyneet saumaan molemmilla puolilla 5cm paksuiseksi jääpuikoksi joka ulottui tietenkin myös ovenkarmin sisään. Koitapa siinä sitten hakata ruuvimeisselillä ja taltalla jäätä pois saumasta maalipintaa vahingoittamatta. Puhalluslamppu EI ollut hyvä idea vaikka äkkiseltään siltä kuulostaisi :(

• yli 30v kokemus

Puhdistanut autojeni tuulilasit jäästä, huurteesta ja lumesta jo vuosikymmenet, ottamalla kotoa pulloon lämmintä vettä ja sitä sitten sitä valuttanut laseille. Puhdasta tulee nopeasti ja kun tuulilasi on kauttaaltaan sula, pistän pyyhkijät vähäksi aikaa päälle jolloin loppukin vesi poistuu lasilta ennen kuin se ehtii jäätymään.
        Niille varoittajille, jotka sanovat lasin särkyvän, voin ilokseni ilmoittaa että ainoatakaan lasia en ole onnistunut tuolla sulatustavallani rikkomaan, en edes säröilemään, vaikka pakkasta on ollut yli 30 astetta.
        On varsinaista paskapuhetta, että lasi särkyy kun lämmintä vettä kaadetaan kylmälle tuulilasille!
        En viitsi raapia kynsiäni verille skraban kanssa, vaan käytän edelleenkin lämmintä 40-50 asteista vettä ja ajelen heti kirkkailla laseilla!

• alle 30 s. kokemus
        yli 30v kokemus kirjoitti:

Puhdistanut autojeni tuulilasit jäästä, huurteesta ja lumesta jo vuosikymmenet, ottamalla kotoa pulloon lämmintä vettä ja sitä sitten sitä valuttanut laseille. Puhdasta tulee nopeasti ja kun tuulilasi on kauttaaltaan sula, pistän pyyhkijät vähäksi aikaa päälle jolloin loppukin vesi poistuu lasilta ennen kuin se ehtii jäätymään.
        Niille varoittajille, jotka sanovat lasin särkyvän, voin ilokseni ilmoittaa että ainoatakaan lasia en ole onnistunut tuolla sulatustavallani rikkomaan, en edes säröilemään, vaikka pakkasta on ollut yli 30 astetta.
        On varsinaista paskapuhetta, että lasi särkyy kun lämmintä vettä kaadetaan kylmälle tuulilasille!
        En viitsi raapia kynsiäni verille skraban kanssa, vaan käytän edelleenkin lämmintä 40-50 asteista vettä ja ajelen heti kirkkailla laseilla!

Ja on myöskin varsinaista paskapuhetta, etteikö lasi voi särkyä kun lämmintä vettä kaadetaan kylmälle tuulilasille. Pari vuotta sitten näin omin silmin kun sukulainen särki tuulilasinsa näin. Pakkasta ei ollut kuin ehkä -5 ja vesikään ei ollut tulikuumaa.

Tuo on niin tyypillistä typerää "kun mulle ei käynyt niin niin ei voi kellekään muullekaan käydä" -asennetta. Jos sulla on lasit kestäny, niin onnea, mutta älä muille opeta hölmöilyjäsi.

• yli 30 v kokemus
        alle 30 s. kokemus kirjoitti:

Ja on myöskin varsinaista paskapuhetta, etteikö lasi voi särkyä kun lämmintä vettä kaadetaan kylmälle tuulilasille. Pari vuotta sitten näin omin silmin kun sukulainen särki tuulilasinsa näin. Pakkasta ei ollut kuin ehkä -5 ja vesikään ei ollut tulikuumaa.

Tuo on niin tyypillistä typerää "kun mulle ei käynyt niin niin ei voi kellekään muullekaan käydä" -asennetta. Jos sulla on lasit kestäny, niin onnea, mutta älä muille opeta hölmöilyjäsi.

Tuulilasissa on pienikin särö, jolloin syntyvä jännitys saattaa rikkoa tuulilasi, kuten edellinen kirjoittaja totesi. Ehyt virheetön lasi kestää vallan mainiosti kyseisen toimenpiteen.
        En toki opeta kenellekkään "hölmöilyjäni", mutta minä tykkäänlähteä liikenteeseen kirkkailla laseilla ja muut saavat puolestani raapia lasejansa millä lystäävät.
        Sanonpahan vain että uskomaton tuuri minulla sitten on käynyt, kun ei ensimmäistäkään lasia ole särkynyt, vaikka käyttämäni konsti on ollut ainoa jolla olen jäätyneet lasit puhdistanut!
        Tottakai lasi voi särkyä, mutta se voi särkyä myös kovakouraisesssa raaputtamisessa!
        Jos tädillä olisi munat, hän olisikin setä, vai mitä?

• hhh54eddsdfg
        yli 30v kokemus kirjoitti:

Ei mullakaan ole koskaan missään autossa lasi haljennut jos lämmintävettä on tuulilasille kaatanut.

Meilä on ennen joutunut duunissa joskus duuniautotkin sulattamaan ajokuntoon lämpimällävedellä eikä
        ole ongelmia ollut. Siellä on vielä helpompaa kun vaan letkulla laskee lämmintävettä ja sulattaa/huuhtelee jäät ja lumet pois.

• yli 30v kokemus kirjoitti:

Viimeiset arviolta 20 vuotta olen tuulilasille heittänyt vanhan kokolattiamaton kappaleen siten, että se peittää myös lämmityslaitteen ilmanottoritilän. On nopeampi ja helppokäyttöisempi kuin peite ja ajaa saman asian riittävällä tarkkuudella.

• Miii iiii
        yli 30 v kokemus kirjoitti:

Tuulilasissa on pienikin särö, jolloin syntyvä jännitys saattaa rikkoa tuulilasi, kuten edellinen kirjoittaja totesi. Ehyt virheetön lasi kestää vallan mainiosti kyseisen toimenpiteen.
        En toki opeta kenellekkään "hölmöilyjäni", mutta minä tykkäänlähteä liikenteeseen kirkkailla laseilla ja muut saavat puolestani raapia lasejansa millä lystäävät.
        Sanonpahan vain että uskomaton tuuri minulla sitten on käynyt, kun ei ensimmäistäkään lasia ole särkynyt, vaikka käyttämäni konsti on ollut ainoa jolla olen jäätyneet lasit puhdistanut!
        Tottakai lasi voi särkyä, mutta se voi särkyä myös kovakouraisesssa raaputtamisessa!
        Jos tädillä olisi munat, hän olisikin setä, vai mitä?

Mulla halkes uusi tuulilasi heti ensimmäisessä pesussa, kuumana kesäpäivänä kun pesula ruiskutti lasiin vettä niin kuului riksraks ja tuli 3 halkeamaa ympäri tuulilasia. Että näin.

• Anonyymi

Minulla ei ole tullut minkäänlaista juttua tuulilasiin tulikuumasta vedestä.
      Tosin ei minulla ole autoakaan , mutta periaatteessa siten täten todistan.

• Anonyymi

Itse kusen tuulilasiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe