Finaviaa ei paljon kiinnosta Tampereen lentoaseman halppisterminaalin kehittäminen. Ymmärtäähän sen; halpalentoyhtiöt ovat uhka Finnairille ja eivätkä juuri halua maksaa lentokentän käyttämisestä juuri mitään. Tampereelle nämä yhteydet ovat kuitenkin jättipotti ja tuovat seudulle tunnettuvuuden lisäksi myös puhdasta pätäkkää.
Siksipä pitäisikin ehkä yksityistää Tampereen lentoasema ja laittaa yhteyksien määrä tuottavuutta suuremmaksi prioriteetiksi ja rahoittaa kentän toiminta oheistoimminoilla ja sijoittajilla. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan selvästi viihtyisämpi, edustavampi ja isompi terminaali.
On olemassa kaupunkeja, joissa on vain "halppisterminaali", eli aivan tavallinen terminaali hyvin varusteltu terminaali, mutta sitä käyttää pääosin halpalentoyhtiöt. Tampere ei ole sen kokoinen kaupunki, että siellä kannattaa pyörittää perinteistä konseptia, vaan siellä kannattaisi nimen omaan panostaa lentotoiminnan ympärillä olevaan bisnekseen ja polkea lentokentän käyttömaksut niin alas kuin mahdollista.
Eli, Lentoaseman toiminta ei voi olla Tampereella bisnes ja kaikki rahat mitä siellä tuottuisikin menisi Finavian yhteiskirstuun, eikä jäisi Pirkkalaan. Sen sijaan lentoaseman oiheistoiminta ja turismi voi olla bisnes Tampere-Pirkkalan kentällä ja siihen tulisi panostaa. Tampere-Pirkkalan lentokentästä saisi mainion menestyvän yksityisen lentokentän.
Kannattaisiko Tampere-Pirkkala yksityistää
10
618
Vastaukset
- MiccoJK
Käsittääkseni esim. Tampereen kaupakamari on jo ehdotanutkin Pirkkalan kentän yksityistämistä, mutta Finavia vastustaa hanketta. Tampere-Pirkkalan kohdalla mahdollista olisi ehkä terminaalitoimintojen yksityistäminen, mutta koko kenttää lienee vaikea yksityistää, koska myös ilmavoimat käytää sitä.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että yksityistämällä kentän siitä saisi kannattavan liikeyrityksen. Hyvä esimerki on esim. Tukholma-Skavsta, joka on yksityinen kenttä.- 7+12
Eikö Tampereen kaupunki voisi ostaa nyk. 2-terminaalin Finavialta ja sen jälkeen kehittää sitä omin päin? Vai onko tälle jokin jokin este (muu kuin Finavian mahdollinen haluttomuus)?
- ---..---
Erittäin hyvä teksti! Pirkkalasta olisi voinut tulla halpalentohubi (base) jo ajat sitten. Haluttomuus ja byrokratia estivät sen.
- mistä kyse???
Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.
Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
mutta jotain rajaa pummaamisellakin. - Sacce_T
mistä kyse??? kirjoitti:
Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.
Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
mutta jotain rajaa pummaamisellakin.Olet toisaalta ihan oikeassa kommentissasi matkustajamaksuista.
Mutta jottei myöskään toinen totuus unohtuisi:
Finavia rahoitti Vantaan kentän laajennusta 143Me:lla, sen sijaan Pirkkalan 2.terminaalin laajennukseen ei Finnair..öh, Finavialta löytynyt puolta miljoonaa euroa! Perusteluna se, että Ryanair on niin epävarma pidemmällä aikavälillä (mutta Finnairin Aasian-strategia on niin varmalla pohjalla..).
--> On täysin päivänselvää, että Finavia suosii Finnairia täysin voimin. Niinpä Finavialla ei ole ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan tulevaisuudessakaan pienintäkään intressiä kehittää Pirkkalan kenttää mitenkään.
Niinpä kehityksen varmistamiseksi olisi Pirkkalan terminaalipalvelut yksityistettävä mahdollisimman pian. Koko kenttää ei tosiaan voida yksityistää johtuen ilmavoimien tarpeista.
- pikku peukku
On ärsyttävää, että Finavian rahat valuu kaikki Helsinki-Vantaan varusteluun. Ei se lentoasema ole koskaan tietääkseni ollut tyänä. Aina on ollut mahdollisuus laittaa jossain pitkäkseen, eikä paikkaa ole tarvinnut juuri kauan hakea. Millä muulla ylimitoitettuja terminaaleja voidaan todellisuudessa perustella kuin Helsingin imagon kehittämisellä?
Tampereen imago ei ilmeisesti ole tärkeää. Tampereelle voidaan aivan hyvin ottaa turistit vastaan vaikka vajassa. Finaviaa ei kiinnosta imagokehittäminen Tampereella lainkaan. Vain välttämättömät toimen piteet suoritetaan.
Asiaa ei muuta sekään, että Oulu sai Finavian investointi huomion. Tottakai sai, Oulu on Helsinki-Vantaan paras syöttöasema. Siksi sen kehittämiseen riittää kiinnostusta. Tampere-Pirkkala sen sijaan on Finavian kannalta tosi huono kenttä. Ihmiset lentää suoraan ulkomalle käyttämättä Finnairia tai Helsinki-Vantaata. Finavian näkökulmasta Ryanairin toiminta Tampereella on heille ja Helsinki-Vantaalle hyödytöntä toimintaa, jota ei haluta tukea. - parkkipirkko
Tässä kun Ryanair vielä lisää lentojaan Tampereelta, niin saattaa olla että ykköstä käyttää Raikku ja kakkosta Finski. Näin se menisi oikein jos matkustajamääriä vertaa.
Hieman yksityistämistä jo Pirkkalassa onkin. Finavian parkkipaikka on haastettu yksityisellä parkilla, joka sijaitsee vain 200 metrin päässä terminaalista. On muuten puolta halvempi kuin finavian parkkialue, toivottavasti saa lisämaata ja pystyy laajentamaan, sillä se on aina täynnä.
www.lentoparkki.fi- no_compromise
Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.
Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin. - ---..---
no_compromise kirjoitti:
Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.
Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.Tämähän on seuraava syy kakkosterminaalin laajentamiseen. Pikaisesti!
- ghghgh43
Turistit tyytymättömiä Ryanairin terminaaliin:
Huono, kamala, kuuma...
http://www.iltalehti.fi/tampere/2009122110821564_te.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827086Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267053Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1086157Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635185Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405098Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003380