Kannattaisiko Tampere-Pirkkala yksityistää

Gonzales-Hernandez

Finaviaa ei paljon kiinnosta Tampereen lentoaseman halppisterminaalin kehittäminen. Ymmärtäähän sen; halpalentoyhtiöt ovat uhka Finnairille ja eivätkä juuri halua maksaa lentokentän käyttämisestä juuri mitään. Tampereelle nämä yhteydet ovat kuitenkin jättipotti ja tuovat seudulle tunnettuvuuden lisäksi myös puhdasta pätäkkää.

Siksipä pitäisikin ehkä yksityistää Tampereen lentoasema ja laittaa yhteyksien määrä tuottavuutta suuremmaksi prioriteetiksi ja rahoittaa kentän toiminta oheistoimminoilla ja sijoittajilla. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan selvästi viihtyisämpi, edustavampi ja isompi terminaali.

On olemassa kaupunkeja, joissa on vain "halppisterminaali", eli aivan tavallinen terminaali hyvin varusteltu terminaali, mutta sitä käyttää pääosin halpalentoyhtiöt. Tampere ei ole sen kokoinen kaupunki, että siellä kannattaa pyörittää perinteistä konseptia, vaan siellä kannattaisi nimen omaan panostaa lentotoiminnan ympärillä olevaan bisnekseen ja polkea lentokentän käyttömaksut niin alas kuin mahdollista.

Eli, Lentoaseman toiminta ei voi olla Tampereella bisnes ja kaikki rahat mitä siellä tuottuisikin menisi Finavian yhteiskirstuun, eikä jäisi Pirkkalaan. Sen sijaan lentoaseman oiheistoiminta ja turismi voi olla bisnes Tampere-Pirkkalan kentällä ja siihen tulisi panostaa. Tampere-Pirkkalan lentokentästä saisi mainion menestyvän yksityisen lentokentän.

10

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiccoJK

      Käsittääkseni esim. Tampereen kaupakamari on jo ehdotanutkin Pirkkalan kentän yksityistämistä, mutta Finavia vastustaa hanketta. Tampere-Pirkkalan kohdalla mahdollista olisi ehkä terminaalitoimintojen yksityistäminen, mutta koko kenttää lienee vaikea yksityistää, koska myös ilmavoimat käytää sitä.

      Olen täysin samaa mieltä siitä, että yksityistämällä kentän siitä saisi kannattavan liikeyrityksen. Hyvä esimerki on esim. Tukholma-Skavsta, joka on yksityinen kenttä.

      • 7+12

        Eikö Tampereen kaupunki voisi ostaa nyk. 2-terminaalin Finavialta ja sen jälkeen kehittää sitä omin päin? Vai onko tälle jokin jokin este (muu kuin Finavian mahdollinen haluttomuus)?


    • ---..---

      Erittäin hyvä teksti! Pirkkalasta olisi voinut tulla halpalentohubi (base) jo ajat sitten. Haluttomuus ja byrokratia estivät sen.

      • mistä kyse???

        Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
        parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
        on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.

        Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
        mutta jotain rajaa pummaamisellakin.


      • Sacce_T
        mistä kyse??? kirjoitti:

        Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
        parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
        on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.

        Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
        mutta jotain rajaa pummaamisellakin.

        Olet toisaalta ihan oikeassa kommentissasi matkustajamaksuista.

        Mutta jottei myöskään toinen totuus unohtuisi:
        Finavia rahoitti Vantaan kentän laajennusta 143Me:lla, sen sijaan Pirkkalan 2.terminaalin laajennukseen ei Finnair..öh, Finavialta löytynyt puolta miljoonaa euroa! Perusteluna se, että Ryanair on niin epävarma pidemmällä aikavälillä (mutta Finnairin Aasian-strategia on niin varmalla pohjalla..).

        --> On täysin päivänselvää, että Finavia suosii Finnairia täysin voimin. Niinpä Finavialla ei ole ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan tulevaisuudessakaan pienintäkään intressiä kehittää Pirkkalan kenttää mitenkään.

        Niinpä kehityksen varmistamiseksi olisi Pirkkalan terminaalipalvelut yksityistettävä mahdollisimman pian. Koko kenttää ei tosiaan voida yksityistää johtuen ilmavoimien tarpeista.


    • pikku peukku

      On ärsyttävää, että Finavian rahat valuu kaikki Helsinki-Vantaan varusteluun. Ei se lentoasema ole koskaan tietääkseni ollut tyänä. Aina on ollut mahdollisuus laittaa jossain pitkäkseen, eikä paikkaa ole tarvinnut juuri kauan hakea. Millä muulla ylimitoitettuja terminaaleja voidaan todellisuudessa perustella kuin Helsingin imagon kehittämisellä?

      Tampereen imago ei ilmeisesti ole tärkeää. Tampereelle voidaan aivan hyvin ottaa turistit vastaan vaikka vajassa. Finaviaa ei kiinnosta imagokehittäminen Tampereella lainkaan. Vain välttämättömät toimen piteet suoritetaan.

      Asiaa ei muuta sekään, että Oulu sai Finavian investointi huomion. Tottakai sai, Oulu on Helsinki-Vantaan paras syöttöasema. Siksi sen kehittämiseen riittää kiinnostusta. Tampere-Pirkkala sen sijaan on Finavian kannalta tosi huono kenttä. Ihmiset lentää suoraan ulkomalle käyttämättä Finnairia tai Helsinki-Vantaata. Finavian näkökulmasta Ryanairin toiminta Tampereella on heille ja Helsinki-Vantaalle hyödytöntä toimintaa, jota ei haluta tukea.

    • parkkipirkko

      Tässä kun Ryanair vielä lisää lentojaan Tampereelta, niin saattaa olla että ykköstä käyttää Raikku ja kakkosta Finski. Näin se menisi oikein jos matkustajamääriä vertaa.
      Hieman yksityistämistä jo Pirkkalassa onkin. Finavian parkkipaikka on haastettu yksityisellä parkilla, joka sijaitsee vain 200 metrin päässä terminaalista. On muuten puolta halvempi kuin finavian parkkialue, toivottavasti saa lisämaata ja pystyy laajentamaan, sillä se on aina täynnä.
      www.lentoparkki.fi

      • no_compromise

        Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.

        Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.


      • ---..---
        no_compromise kirjoitti:

        Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.

        Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.

        Tämähän on seuraava syy kakkosterminaalin laajentamiseen. Pikaisesti!


    • ghghgh43

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2810
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1808
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      249
      1117
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      882
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      760
    Aihe