Kannattaisiko Tampere-Pirkkala yksityistää

Gonzales-Hernandez

Finaviaa ei paljon kiinnosta Tampereen lentoaseman halppisterminaalin kehittäminen. Ymmärtäähän sen; halpalentoyhtiöt ovat uhka Finnairille ja eivätkä juuri halua maksaa lentokentän käyttämisestä juuri mitään. Tampereelle nämä yhteydet ovat kuitenkin jättipotti ja tuovat seudulle tunnettuvuuden lisäksi myös puhdasta pätäkkää.

Siksipä pitäisikin ehkä yksityistää Tampereen lentoasema ja laittaa yhteyksien määrä tuottavuutta suuremmaksi prioriteetiksi ja rahoittaa kentän toiminta oheistoimminoilla ja sijoittajilla. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan selvästi viihtyisämpi, edustavampi ja isompi terminaali.

On olemassa kaupunkeja, joissa on vain "halppisterminaali", eli aivan tavallinen terminaali hyvin varusteltu terminaali, mutta sitä käyttää pääosin halpalentoyhtiöt. Tampere ei ole sen kokoinen kaupunki, että siellä kannattaa pyörittää perinteistä konseptia, vaan siellä kannattaisi nimen omaan panostaa lentotoiminnan ympärillä olevaan bisnekseen ja polkea lentokentän käyttömaksut niin alas kuin mahdollista.

Eli, Lentoaseman toiminta ei voi olla Tampereella bisnes ja kaikki rahat mitä siellä tuottuisikin menisi Finavian yhteiskirstuun, eikä jäisi Pirkkalaan. Sen sijaan lentoaseman oiheistoiminta ja turismi voi olla bisnes Tampere-Pirkkalan kentällä ja siihen tulisi panostaa. Tampere-Pirkkalan lentokentästä saisi mainion menestyvän yksityisen lentokentän.

10

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiccoJK

      Käsittääkseni esim. Tampereen kaupakamari on jo ehdotanutkin Pirkkalan kentän yksityistämistä, mutta Finavia vastustaa hanketta. Tampere-Pirkkalan kohdalla mahdollista olisi ehkä terminaalitoimintojen yksityistäminen, mutta koko kenttää lienee vaikea yksityistää, koska myös ilmavoimat käytää sitä.

      Olen täysin samaa mieltä siitä, että yksityistämällä kentän siitä saisi kannattavan liikeyrityksen. Hyvä esimerki on esim. Tukholma-Skavsta, joka on yksityinen kenttä.

      • 7+12

        Eikö Tampereen kaupunki voisi ostaa nyk. 2-terminaalin Finavialta ja sen jälkeen kehittää sitä omin päin? Vai onko tälle jokin jokin este (muu kuin Finavian mahdollinen haluttomuus)?


    • ---..---

      Erittäin hyvä teksti! Pirkkalasta olisi voinut tulla halpalentohubi (base) jo ajat sitten. Haluttomuus ja byrokratia estivät sen.

      • mistä kyse???

        Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
        parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
        on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.

        Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
        mutta jotain rajaa pummaamisellakin.


      • Sacce_T
        mistä kyse??? kirjoitti:

        Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
        parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
        on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.

        Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
        mutta jotain rajaa pummaamisellakin.

        Olet toisaalta ihan oikeassa kommentissasi matkustajamaksuista.

        Mutta jottei myöskään toinen totuus unohtuisi:
        Finavia rahoitti Vantaan kentän laajennusta 143Me:lla, sen sijaan Pirkkalan 2.terminaalin laajennukseen ei Finnair..öh, Finavialta löytynyt puolta miljoonaa euroa! Perusteluna se, että Ryanair on niin epävarma pidemmällä aikavälillä (mutta Finnairin Aasian-strategia on niin varmalla pohjalla..).

        --> On täysin päivänselvää, että Finavia suosii Finnairia täysin voimin. Niinpä Finavialla ei ole ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan tulevaisuudessakaan pienintäkään intressiä kehittää Pirkkalan kenttää mitenkään.

        Niinpä kehityksen varmistamiseksi olisi Pirkkalan terminaalipalvelut yksityistettävä mahdollisimman pian. Koko kenttää ei tosiaan voida yksityistää johtuen ilmavoimien tarpeista.


    • pikku peukku

      On ärsyttävää, että Finavian rahat valuu kaikki Helsinki-Vantaan varusteluun. Ei se lentoasema ole koskaan tietääkseni ollut tyänä. Aina on ollut mahdollisuus laittaa jossain pitkäkseen, eikä paikkaa ole tarvinnut juuri kauan hakea. Millä muulla ylimitoitettuja terminaaleja voidaan todellisuudessa perustella kuin Helsingin imagon kehittämisellä?

      Tampereen imago ei ilmeisesti ole tärkeää. Tampereelle voidaan aivan hyvin ottaa turistit vastaan vaikka vajassa. Finaviaa ei kiinnosta imagokehittäminen Tampereella lainkaan. Vain välttämättömät toimen piteet suoritetaan.

      Asiaa ei muuta sekään, että Oulu sai Finavian investointi huomion. Tottakai sai, Oulu on Helsinki-Vantaan paras syöttöasema. Siksi sen kehittämiseen riittää kiinnostusta. Tampere-Pirkkala sen sijaan on Finavian kannalta tosi huono kenttä. Ihmiset lentää suoraan ulkomalle käyttämättä Finnairia tai Helsinki-Vantaata. Finavian näkökulmasta Ryanairin toiminta Tampereella on heille ja Helsinki-Vantaalle hyödytöntä toimintaa, jota ei haluta tukea.

    • parkkipirkko

      Tässä kun Ryanair vielä lisää lentojaan Tampereelta, niin saattaa olla että ykköstä käyttää Raikku ja kakkosta Finski. Näin se menisi oikein jos matkustajamääriä vertaa.
      Hieman yksityistämistä jo Pirkkalassa onkin. Finavian parkkipaikka on haastettu yksityisellä parkilla, joka sijaitsee vain 200 metrin päässä terminaalista. On muuten puolta halvempi kuin finavian parkkialue, toivottavasti saa lisämaata ja pystyy laajentamaan, sillä se on aina täynnä.
      www.lentoparkki.fi

      • no_compromise

        Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.

        Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.


      • ---..---
        no_compromise kirjoitti:

        Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.

        Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.

        Tämähän on seuraava syy kakkosterminaalin laajentamiseen. Pikaisesti!


    • ghghgh43

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4443
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3198
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2874
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2665
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2519
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2437
    7. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2314
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2265
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2045
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1717
    Aihe