Finaviaa ei paljon kiinnosta Tampereen lentoaseman halppisterminaalin kehittäminen. Ymmärtäähän sen; halpalentoyhtiöt ovat uhka Finnairille ja eivätkä juuri halua maksaa lentokentän käyttämisestä juuri mitään. Tampereelle nämä yhteydet ovat kuitenkin jättipotti ja tuovat seudulle tunnettuvuuden lisäksi myös puhdasta pätäkkää.
Siksipä pitäisikin ehkä yksityistää Tampereen lentoasema ja laittaa yhteyksien määrä tuottavuutta suuremmaksi prioriteetiksi ja rahoittaa kentän toiminta oheistoimminoilla ja sijoittajilla. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan selvästi viihtyisämpi, edustavampi ja isompi terminaali.
On olemassa kaupunkeja, joissa on vain "halppisterminaali", eli aivan tavallinen terminaali hyvin varusteltu terminaali, mutta sitä käyttää pääosin halpalentoyhtiöt. Tampere ei ole sen kokoinen kaupunki, että siellä kannattaa pyörittää perinteistä konseptia, vaan siellä kannattaisi nimen omaan panostaa lentotoiminnan ympärillä olevaan bisnekseen ja polkea lentokentän käyttömaksut niin alas kuin mahdollista.
Eli, Lentoaseman toiminta ei voi olla Tampereella bisnes ja kaikki rahat mitä siellä tuottuisikin menisi Finavian yhteiskirstuun, eikä jäisi Pirkkalaan. Sen sijaan lentoaseman oiheistoiminta ja turismi voi olla bisnes Tampere-Pirkkalan kentällä ja siihen tulisi panostaa. Tampere-Pirkkalan lentokentästä saisi mainion menestyvän yksityisen lentokentän.
Kannattaisiko Tampere-Pirkkala yksityistää
10
563
Vastaukset
- MiccoJK
Käsittääkseni esim. Tampereen kaupakamari on jo ehdotanutkin Pirkkalan kentän yksityistämistä, mutta Finavia vastustaa hanketta. Tampere-Pirkkalan kohdalla mahdollista olisi ehkä terminaalitoimintojen yksityistäminen, mutta koko kenttää lienee vaikea yksityistää, koska myös ilmavoimat käytää sitä.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että yksityistämällä kentän siitä saisi kannattavan liikeyrityksen. Hyvä esimerki on esim. Tukholma-Skavsta, joka on yksityinen kenttä.- 7+12
Eikö Tampereen kaupunki voisi ostaa nyk. 2-terminaalin Finavialta ja sen jälkeen kehittää sitä omin päin? Vai onko tälle jokin jokin este (muu kuin Finavian mahdollinen haluttomuus)?
- ---..---
Erittäin hyvä teksti! Pirkkalasta olisi voinut tulla halpalentohubi (base) jo ajat sitten. Haluttomuus ja byrokratia estivät sen.
- mistä kyse???
Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.
Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
mutta jotain rajaa pummaamisellakin. - Sacce_T
mistä kyse??? kirjoitti:
Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.
Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
mutta jotain rajaa pummaamisellakin.Olet toisaalta ihan oikeassa kommentissasi matkustajamaksuista.
Mutta jottei myöskään toinen totuus unohtuisi:
Finavia rahoitti Vantaan kentän laajennusta 143Me:lla, sen sijaan Pirkkalan 2.terminaalin laajennukseen ei Finnair..öh, Finavialta löytynyt puolta miljoonaa euroa! Perusteluna se, että Ryanair on niin epävarma pidemmällä aikavälillä (mutta Finnairin Aasian-strategia on niin varmalla pohjalla..).
--> On täysin päivänselvää, että Finavia suosii Finnairia täysin voimin. Niinpä Finavialla ei ole ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan tulevaisuudessakaan pienintäkään intressiä kehittää Pirkkalan kenttää mitenkään.
Niinpä kehityksen varmistamiseksi olisi Pirkkalan terminaalipalvelut yksityistettävä mahdollisimman pian. Koko kenttää ei tosiaan voida yksityistää johtuen ilmavoimien tarpeista.
- pikku peukku
On ärsyttävää, että Finavian rahat valuu kaikki Helsinki-Vantaan varusteluun. Ei se lentoasema ole koskaan tietääkseni ollut tyänä. Aina on ollut mahdollisuus laittaa jossain pitkäkseen, eikä paikkaa ole tarvinnut juuri kauan hakea. Millä muulla ylimitoitettuja terminaaleja voidaan todellisuudessa perustella kuin Helsingin imagon kehittämisellä?
Tampereen imago ei ilmeisesti ole tärkeää. Tampereelle voidaan aivan hyvin ottaa turistit vastaan vaikka vajassa. Finaviaa ei kiinnosta imagokehittäminen Tampereella lainkaan. Vain välttämättömät toimen piteet suoritetaan.
Asiaa ei muuta sekään, että Oulu sai Finavian investointi huomion. Tottakai sai, Oulu on Helsinki-Vantaan paras syöttöasema. Siksi sen kehittämiseen riittää kiinnostusta. Tampere-Pirkkala sen sijaan on Finavian kannalta tosi huono kenttä. Ihmiset lentää suoraan ulkomalle käyttämättä Finnairia tai Helsinki-Vantaata. Finavian näkökulmasta Ryanairin toiminta Tampereella on heille ja Helsinki-Vantaalle hyödytöntä toimintaa, jota ei haluta tukea. - parkkipirkko
Tässä kun Ryanair vielä lisää lentojaan Tampereelta, niin saattaa olla että ykköstä käyttää Raikku ja kakkosta Finski. Näin se menisi oikein jos matkustajamääriä vertaa.
Hieman yksityistämistä jo Pirkkalassa onkin. Finavian parkkipaikka on haastettu yksityisellä parkilla, joka sijaitsee vain 200 metrin päässä terminaalista. On muuten puolta halvempi kuin finavian parkkialue, toivottavasti saa lisämaata ja pystyy laajentamaan, sillä se on aina täynnä.
www.lentoparkki.fi- no_compromise
Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.
Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin. - ---..---
no_compromise kirjoitti:
Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.
Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.Tämähän on seuraava syy kakkosterminaalin laajentamiseen. Pikaisesti!
- ghghgh43
Turistit tyytymättömiä Ryanairin terminaaliin:
Huono, kamala, kuuma...
http://www.iltalehti.fi/tampere/2009122110821564_te.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli2742810Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!2121808Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt591502Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!
Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t11261- 771188
Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?
8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni2491117- 801032
Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen
mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.52963- 78882
Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?
Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen15760