Finaviaa ei paljon kiinnosta Tampereen lentoaseman halppisterminaalin kehittäminen. Ymmärtäähän sen; halpalentoyhtiöt ovat uhka Finnairille ja eivätkä juuri halua maksaa lentokentän käyttämisestä juuri mitään. Tampereelle nämä yhteydet ovat kuitenkin jättipotti ja tuovat seudulle tunnettuvuuden lisäksi myös puhdasta pätäkkää.
Siksipä pitäisikin ehkä yksityistää Tampereen lentoasema ja laittaa yhteyksien määrä tuottavuutta suuremmaksi prioriteetiksi ja rahoittaa kentän toiminta oheistoimminoilla ja sijoittajilla. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan selvästi viihtyisämpi, edustavampi ja isompi terminaali.
On olemassa kaupunkeja, joissa on vain "halppisterminaali", eli aivan tavallinen terminaali hyvin varusteltu terminaali, mutta sitä käyttää pääosin halpalentoyhtiöt. Tampere ei ole sen kokoinen kaupunki, että siellä kannattaa pyörittää perinteistä konseptia, vaan siellä kannattaisi nimen omaan panostaa lentotoiminnan ympärillä olevaan bisnekseen ja polkea lentokentän käyttömaksut niin alas kuin mahdollista.
Eli, Lentoaseman toiminta ei voi olla Tampereella bisnes ja kaikki rahat mitä siellä tuottuisikin menisi Finavian yhteiskirstuun, eikä jäisi Pirkkalaan. Sen sijaan lentoaseman oiheistoiminta ja turismi voi olla bisnes Tampere-Pirkkalan kentällä ja siihen tulisi panostaa. Tampere-Pirkkalan lentokentästä saisi mainion menestyvän yksityisen lentokentän.
Kannattaisiko Tampere-Pirkkala yksityistää
10
621
Vastaukset
- MiccoJK
Käsittääkseni esim. Tampereen kaupakamari on jo ehdotanutkin Pirkkalan kentän yksityistämistä, mutta Finavia vastustaa hanketta. Tampere-Pirkkalan kohdalla mahdollista olisi ehkä terminaalitoimintojen yksityistäminen, mutta koko kenttää lienee vaikea yksityistää, koska myös ilmavoimat käytää sitä.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että yksityistämällä kentän siitä saisi kannattavan liikeyrityksen. Hyvä esimerki on esim. Tukholma-Skavsta, joka on yksityinen kenttä.- 7+12
Eikö Tampereen kaupunki voisi ostaa nyk. 2-terminaalin Finavialta ja sen jälkeen kehittää sitä omin päin? Vai onko tälle jokin jokin este (muu kuin Finavian mahdollinen haluttomuus)?
- ---..---
Erittäin hyvä teksti! Pirkkalasta olisi voinut tulla halpalentohubi (base) jo ajat sitten. Haluttomuus ja byrokratia estivät sen.
- mistä kyse???
Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.
Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
mutta jotain rajaa pummaamisellakin. - Sacce_T
mistä kyse??? kirjoitti:
Ja suurestako summasta tässä onkaan kyse? Matkustajamaksut on Tampereella
parin kympin luokkaa ja Ryanaisi haluisi maksaa alle kympin. Jos lentomatkustaminen
on kympistä kiinni niin parempi sitten kävellä.
Kyllä Ryanair on ihan vapaa tuomaan vaikka 20 konetta Tampereelle
mutta jotain rajaa pummaamisellakin.Olet toisaalta ihan oikeassa kommentissasi matkustajamaksuista.
Mutta jottei myöskään toinen totuus unohtuisi:
Finavia rahoitti Vantaan kentän laajennusta 143Me:lla, sen sijaan Pirkkalan 2.terminaalin laajennukseen ei Finnair..öh, Finavialta löytynyt puolta miljoonaa euroa! Perusteluna se, että Ryanair on niin epävarma pidemmällä aikavälillä (mutta Finnairin Aasian-strategia on niin varmalla pohjalla..).
--> On täysin päivänselvää, että Finavia suosii Finnairia täysin voimin. Niinpä Finavialla ei ole ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan tulevaisuudessakaan pienintäkään intressiä kehittää Pirkkalan kenttää mitenkään.
Niinpä kehityksen varmistamiseksi olisi Pirkkalan terminaalipalvelut yksityistettävä mahdollisimman pian. Koko kenttää ei tosiaan voida yksityistää johtuen ilmavoimien tarpeista.
- pikku peukku
On ärsyttävää, että Finavian rahat valuu kaikki Helsinki-Vantaan varusteluun. Ei se lentoasema ole koskaan tietääkseni ollut tyänä. Aina on ollut mahdollisuus laittaa jossain pitkäkseen, eikä paikkaa ole tarvinnut juuri kauan hakea. Millä muulla ylimitoitettuja terminaaleja voidaan todellisuudessa perustella kuin Helsingin imagon kehittämisellä?
Tampereen imago ei ilmeisesti ole tärkeää. Tampereelle voidaan aivan hyvin ottaa turistit vastaan vaikka vajassa. Finaviaa ei kiinnosta imagokehittäminen Tampereella lainkaan. Vain välttämättömät toimen piteet suoritetaan.
Asiaa ei muuta sekään, että Oulu sai Finavian investointi huomion. Tottakai sai, Oulu on Helsinki-Vantaan paras syöttöasema. Siksi sen kehittämiseen riittää kiinnostusta. Tampere-Pirkkala sen sijaan on Finavian kannalta tosi huono kenttä. Ihmiset lentää suoraan ulkomalle käyttämättä Finnairia tai Helsinki-Vantaata. Finavian näkökulmasta Ryanairin toiminta Tampereella on heille ja Helsinki-Vantaalle hyödytöntä toimintaa, jota ei haluta tukea. - parkkipirkko
Tässä kun Ryanair vielä lisää lentojaan Tampereelta, niin saattaa olla että ykköstä käyttää Raikku ja kakkosta Finski. Näin se menisi oikein jos matkustajamääriä vertaa.
Hieman yksityistämistä jo Pirkkalassa onkin. Finavian parkkipaikka on haastettu yksityisellä parkilla, joka sijaitsee vain 200 metrin päässä terminaalista. On muuten puolta halvempi kuin finavian parkkialue, toivottavasti saa lisämaata ja pystyy laajentamaan, sillä se on aina täynnä.
www.lentoparkki.fi- no_compromise
Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.
Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin. - ---..---
no_compromise kirjoitti:
Tuo ykkösterminaali on auttamattoman ahdas, siellä on 4 "porttia" ja aamuisin se on tupaten täynnä (turvan jälkeinen aula) kun SAS, Wingo, ja FC on lähdössä samoihin aikoihin, vaikka lentävät pienillä koneilla.
Toki Ryanair saa tulla ykkösterminaaliin jos vain suostuu siittä maksamaan. Tilaa siellä on iltapäivisin ja iltaisin.Tämähän on seuraava syy kakkosterminaalin laajentamiseen. Pikaisesti!
- ghghgh43
Turistit tyytymättömiä Ryanairin terminaaliin:
Huono, kamala, kuuma...
http://www.iltalehti.fi/tampere/2009122110821564_te.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17222247Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant739460Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.297440Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va796291SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1815924Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot344936HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084600Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm984350Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo842012Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k771310