Luther ja Laestadius

Kuonneenuskonpappi

Muuan kirjoittaja esitti palstalla, että Luther ja Laestadius olivat aikoinaan herätysjohtajia.
Pitääkö Lutherinkin olla herätysjohtaja?

Jotkut rakentavat pietistisen näkemyksen mukaan kaavan, jota sitten Jumalankin olisi pakko noudattaa, jos meinaa pärjätä ja aikoo pelastaa ihmisen. Muuten se ei käy!
Muutamat menevät niinkin pitkälle, että tahtovat tehdä Aatamista ja Eevastakin pietiestejä ja samalla esimerkin kaikille muille: samaa tietä olisi kuljettava. Tässä kaavoittamisessa on 1 hankaluus:
Paratiisi ei sijainnut maailmassa - eikä nykymaailma sijaitse Paratiisissa. Se ei innokkaimpia lainkaan haittaa!
Mikä neuvoksi? Tietenkin Poliisiopiston pääsykokeen palikkatestin kallhiit opetukset.

Niin, mites se Lutherin uskoontulo?
Laestadiukskin tahtoo tehdä Lutherista pietistin. Laestadius kirjoittaa Hulluinhuonelaisessa kuinka
"Luther on sureksinut ja samalla tavalla pitää jokaisen sureksia". Oliko rovasti oikeassa?

Luther kyllä "sureksi" mutta vallan eri tavalla mitä Laestadius häneltä jälkikäteen vaatii.
Lutherin sureksiminen oli kokonaan toisenlaista sureksimista mitä Laestadiuksen heränneiden opetuslasten sureksiminen.
Laestadius ja hänen jälkeensä eräät tämän palstan kirjoittajista ajattelevat, että Luther tuli samanlaiseen
synnin murheeseen, mitä Kaaresuvantolaiset ja he itse ovat tulleet huomattuaan rikkoneensa kasteen armoliiton. (Jotkut eivät näe tässä mitään armoliittoa, tosin).
Tarkoitan, että tämän pietistisen ja Laestadiuksenkin ajaman tulkinnan mukaan tämä "kuolleen uskon munkki-pappi" Luther tuli kovaan synnintuntoon ja sitten "köyhän kerjäläismunkin" avustuksella pääsi uskoon - aivan kuiten Laestadius Lapin Marian synninpäästön kautta.
Eiks ookkin kiva shaploona! Sillä vaan kun painelee Raamattua, tulee säännönmukaista tavaraa, aivan kuin piparkakkuja!

Epäilen, ettei tämä tarina pidä miltään osin paikkaansa; ei Lutherin osalta, eikä Laestadius/Lapinmarian osalta.
Luther ei tullut sureksimaan "kuolleen uskon pappina", vaan Luther tuli herätykseen ja uskoon jo ennen sitä ollessaan matkalla Mansfeldiin 2. heinäkuuta 1505: Salama löi aivan hänen viereensa ja hän pelästyi.

Luther alkoi heti tekemään parannuksen soveliaita hedelmiä ja huudahti: "Auta Pyhä Anna, tahdon ruveta munkiksi!". Sillä tiellä Luther jatkoi - aivan kristillisyyden kalliiden neuvojen mukaisesti. Hän ahkeroi parannuksen tekijänä ja synnin poispanijana. Hän ahkeroi "huutamaan seurakuntaan" ja "käymään saarnaajien kaulassa". Aina seurakunta hänelle vastasi: "usko anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä".
Luther teki parannuksia ulkonaisista asioista, ajatuksista - aina kun synti tarttui ja teki hitaaksi.
Hän kuunteli veljien neuvoja siitä, kuinka kaikki synti pitää "panna pois". Hän teki rippiä ennen ehtoolliselle menoa ja muistaessaan taas jonkun mielen piiloon unohtuneen tekosynnin.
Sillä tiellä ei ollut loppua, koska synnittömäksi ei Luther tullut, ei näiden kalliiden kirkon vanhinten neuvojen seuraajana.

Vasta noin 10 vuotta myöhemmin Luther pääsi pois tästä väärien neuvojen kehästä, olkainsa ikeestä ja vaatijansa sauvasta. Se tapahtui hänen lukiessaan Roomalaiskirjettä. Siinä hänelle tornikamarin yksinäisyydessä paljastui, että Jumalan vanhurskaus on lahja: Se annetaan syntiselle, joka uskoo itsensä autuaaksi sellaisena kuin on - ilman lisäsiivekkeitä, kuten eräs esikoisuudessa poljettu saarnaaja Eero H. aikoinaan opetti. Muuta tietä ei ole, on vain tämä Kristus-tie; muut tiet ovat itsevanhurskaudesta.

Jälkipolvi ei ole säästänyt Laestadiustakaan. On tarvinnut luoda täysin tosiasioihin perustuva myytti siitä, että Lapin Maria antoi Laestadiukselle synnit anteeksi. On pakko sanoa näin, jotta käytäntöön tullut
synninpäästö-oppi saisi historiallista vahvistusta.
Asia ei kuitenkaan ole näin. Kuten eräs bestselleriksi noteerattu tutkimus osoittaa, tällainen perinteen mukainen selitysmalli on myytti. Laestadiuksen kohdalla oli kysymys uskon täyttymisestä, elämyksestä, jota hän itse pääteoksessaan Hulluinhuonelaisessa kutsuu armonmerkiksi.

52

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amen!

      Amen.

      • jhfytd5awa

        Aamen


      • kaalitunnel
        jhfytd5awa kirjoitti:

        Aamen

        Aamen.


      • teutatess
        kaalitunnel kirjoitti:

        Aamen.

        ei aamaenta , Luen itse paremmat tekstit , uskotteko .


      • teuta
        teutatess kirjoitti:

        ei aamaenta , Luen itse paremmat tekstit , uskotteko .

        Ja isolla P:llä , ja meidän LLL:n . herätys johtaja , oppi isä .


    • OletuksetPois

      esikoissaarnaajan ( nykyisinkin lähetysmiehenä ) sanovan saarnassaan, että Lapin Maria saarnasi Laestadiukselle synninpäästön, joka vapautti LLL:n omanvanhurskauden kahleista. Tästä kuulemma alkoi Laestadiuksen elävä uskominen Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä. Itse epäilen vahvasti tuon tarinan todenperäisyyttä. Mistään Laestadiusta koskevista lähteistä en ole löytänyt mitään mainintaa siitä, että tuo Maria olisi julistanut Laestadiukselle nuo evankeliumin ytimeen kuuluvat sanat: Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja Hänen kalliissa veressään. Laestadius itse mainitsee, että tuona iltana Maria avasi sydämensä hänelle ja kertoi kokemuksiaan armonjärjestyksestä. Laestadius itse sanoo, että hän tuona iltana sai kokea Taivaan esimakua ja lausui toivovansa, että saisi kohdata tuon Marian kerran kirkkaammassa ilmassa Jumalan luona taivaassa. Nyt hän vasta omien sanojensa mukaan näki, mistä tie menee Taivaan valtakuntaan. Silloin hän sanoo myöskin, että hänen saarnansa saivat uuden, kirkkaamman sävyn.
      Paljon muuta ei tuosta heidän kohtaamisestaan olkaan jäänyt jälkimaailmalle tiedoksi. Herätysliikkeessä on kyllä monet legendat siitä kehitetty ja niitä jopa uskottu. Mutta tieteellistä tutkimusta nuo monet väitteet eivät kestä.

      • EslestLukija

        Asia herättää suuria tunteita.
        Ilman muuta LLL tiesi jo ennen Lapin Mariaa mistä tie menee taivaaseen. Ei hän muuten sitä olisi osannut kertoa vaikka ei tiennyt Mariasta mitään. Se näkyy jo hänen saarnassaan joulukuussa 1843 ja pastoraaliteeseissä.
        Tämä tie taivaaseen täytyy olla elämyksellinen kokemus, kuten Taivaallisen Ilon Esimakukin. Hän selittää saman asian Hulluinhuonelaisessa muistaakseni § 1472 ja niillä main. Armonmerkin kokeminen toi taivaallisen ilon esimaun.
        Eräs teologian tohtori esittää, että LLL sai taivaan valtakunnan avaimet Lapin Marialta. 17 vuotta virassa toiminut pappi, sen ajan seurakuntakurin vallitessa. Ihan hassua väittää.
        Iso kuoro huutaa näille saduille kiivaana aamenta. Pitää näet selittää, ettei pappi ole mitään.....


      • teuta
        EslestLukija kirjoitti:

        Asia herättää suuria tunteita.
        Ilman muuta LLL tiesi jo ennen Lapin Mariaa mistä tie menee taivaaseen. Ei hän muuten sitä olisi osannut kertoa vaikka ei tiennyt Mariasta mitään. Se näkyy jo hänen saarnassaan joulukuussa 1843 ja pastoraaliteeseissä.
        Tämä tie taivaaseen täytyy olla elämyksellinen kokemus, kuten Taivaallisen Ilon Esimakukin. Hän selittää saman asian Hulluinhuonelaisessa muistaakseni § 1472 ja niillä main. Armonmerkin kokeminen toi taivaallisen ilon esimaun.
        Eräs teologian tohtori esittää, että LLL sai taivaan valtakunnan avaimet Lapin Marialta. 17 vuotta virassa toiminut pappi, sen ajan seurakuntakurin vallitessa. Ihan hassua väittää.
        Iso kuoro huutaa näille saduille kiivaana aamenta. Pitää näet selittää, ettei pappi ole mitään.....

        olen samaa mieltä muuten , mutta kyllä se maria jotakin antoi , vai olisiko ollut
        Jeesus joka antoi , Maria oli heikonpi astia , juuri sellaisia taivaasta käsin palvelukseen laitettu.


      • bobitza
        teuta kirjoitti:

        olen samaa mieltä muuten , mutta kyllä se maria jotakin antoi , vai olisiko ollut
        Jeesus joka antoi , Maria oli heikonpi astia , juuri sellaisia taivaasta käsin palvelukseen laitettu.

        jälleen kerran olen sitä mieltä että Luther on enempi Uskonpuhdistaja Katolilaisuuden ikeestä.Hän sai ymmärryksen Armonjärjestyksestä munkkina ollessaan.Lestadius oli taas armoitettu herättäjä jumalattomille vaikka he kirkossa kävivätkin.Taas sanon,hänen vaimonsa oli saanut Armonjärjestyksen,oikean,jo ennen miestään.Vaimoja ei niin noteerattu siihen aikaan,tuskin täysin vieläkään.(sorry)?Tämä lapin Maria-asia on minulle jäänyt kysymysmerkiksi muttei se minun uskooni vaikuta millään tavalla.lämmöllä vain omia mielipiteitäni kirjoittelen.Eikös täällä nyt jo saa tyhmätkin kirjoittaa,ettei heti ?se sikseen,rakkauden hengessä peppiina


      • teuta
        bobitza kirjoitti:

        jälleen kerran olen sitä mieltä että Luther on enempi Uskonpuhdistaja Katolilaisuuden ikeestä.Hän sai ymmärryksen Armonjärjestyksestä munkkina ollessaan.Lestadius oli taas armoitettu herättäjä jumalattomille vaikka he kirkossa kävivätkin.Taas sanon,hänen vaimonsa oli saanut Armonjärjestyksen,oikean,jo ennen miestään.Vaimoja ei niin noteerattu siihen aikaan,tuskin täysin vieläkään.(sorry)?Tämä lapin Maria-asia on minulle jäänyt kysymysmerkiksi muttei se minun uskooni vaikuta millään tavalla.lämmöllä vain omia mielipiteitäni kirjoittelen.Eikös täällä nyt jo saa tyhmätkin kirjoittaa,ettei heti ?se sikseen,rakkauden hengessä peppiina

        No siitä Mariasta tiedetään , että hän oli Lapin tyttö , noin 35 v. ikäinen , toiset tietää koko nimen
        toiset vain , Marian . Hän kuului lukijaisten maltilliseen sipeen ( oli myös tiukat lakihenkiset )
        Tämä tyttö oli kulkenut Pohjois Ruotsia sinne tänne ja löytänyt Pappi Brandellin Noran seurakunnasta
        se on Hänösadin pohjoispuolella lähes keskiruotsia , ja saanut tältä pailta synnit anteeksi ( JEESUKSELTA)

        Nytkö Maria oli kuulemassa Åselessa LLL:n saarnaa , hän havaitsi sanoista tuo on herännyt pappi , ja
        saarnan jälkeen hän meni sakastiin puhumaan LLL:n kanssa , mitä siellä puhuttiin sitä ei oletarkkaan Missään muussa kerrottu kuin Huutavan äänessä , ja Siitä LLL:n kertoo seraavaa. Sinä iltanä minulle koitti valkeus
        ja minä sain tuntea Taivaallisen ilon esimakua . Olen muistava köyhää Mariaa koko elämäni . Ja toivon kohtaavani hänet Kirkkaammassa maailmassa toisella puolen hautaa .


      • armo Jeesuksen uhris
        bobitza kirjoitti:

        jälleen kerran olen sitä mieltä että Luther on enempi Uskonpuhdistaja Katolilaisuuden ikeestä.Hän sai ymmärryksen Armonjärjestyksestä munkkina ollessaan.Lestadius oli taas armoitettu herättäjä jumalattomille vaikka he kirkossa kävivätkin.Taas sanon,hänen vaimonsa oli saanut Armonjärjestyksen,oikean,jo ennen miestään.Vaimoja ei niin noteerattu siihen aikaan,tuskin täysin vieläkään.(sorry)?Tämä lapin Maria-asia on minulle jäänyt kysymysmerkiksi muttei se minun uskooni vaikuta millään tavalla.lämmöllä vain omia mielipiteitäni kirjoittelen.Eikös täällä nyt jo saa tyhmätkin kirjoittaa,ettei heti ?se sikseen,rakkauden hengessä peppiina

        Pankaas ny uudestaan lukien Lutherin kirjoituksia niin siellä (eikä missään muuallakaan) puhuta armonjärjestyksestä. Se on todennäköisesti ihan lestadiolainen keksintö.


      • armoonjärjestyksest
        armo Jeesuksen uhris kirjoitti:

        Pankaas ny uudestaan lukien Lutherin kirjoituksia niin siellä (eikä missään muuallakaan) puhuta armonjärjestyksestä. Se on todennäköisesti ihan lestadiolainen keksintö.

        Armonjärjestys ei ole lestadiolainen käsite, vaan pietistinen ja sitä ennen jo luterilaisen puhdasoppisuuden aikana esiintynyt käsite. Sitä ennen jo katolisena aikana.


      • 13+8
        EslestLukija kirjoitti:

        Asia herättää suuria tunteita.
        Ilman muuta LLL tiesi jo ennen Lapin Mariaa mistä tie menee taivaaseen. Ei hän muuten sitä olisi osannut kertoa vaikka ei tiennyt Mariasta mitään. Se näkyy jo hänen saarnassaan joulukuussa 1843 ja pastoraaliteeseissä.
        Tämä tie taivaaseen täytyy olla elämyksellinen kokemus, kuten Taivaallisen Ilon Esimakukin. Hän selittää saman asian Hulluinhuonelaisessa muistaakseni § 1472 ja niillä main. Armonmerkin kokeminen toi taivaallisen ilon esimaun.
        Eräs teologian tohtori esittää, että LLL sai taivaan valtakunnan avaimet Lapin Marialta. 17 vuotta virassa toiminut pappi, sen ajan seurakuntakurin vallitessa. Ihan hassua väittää.
        Iso kuoro huutaa näille saduille kiivaana aamenta. Pitää näet selittää, ettei pappi ole mitään.....

        Tuskin löytyy sellaista teologian tohtoria. Hulluja puhut.


      • kirjotuksessa
        13+8 kirjoitti:

        Tuskin löytyy sellaista teologian tohtoria. Hulluja puhut.

        Mikä on hullua puhetta? Tuntuu vähän hullulta, kun kerrotaan vertauksia.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        teuta kirjoitti:

        No siitä Mariasta tiedetään , että hän oli Lapin tyttö , noin 35 v. ikäinen , toiset tietää koko nimen
        toiset vain , Marian . Hän kuului lukijaisten maltilliseen sipeen ( oli myös tiukat lakihenkiset )
        Tämä tyttö oli kulkenut Pohjois Ruotsia sinne tänne ja löytänyt Pappi Brandellin Noran seurakunnasta
        se on Hänösadin pohjoispuolella lähes keskiruotsia , ja saanut tältä pailta synnit anteeksi ( JEESUKSELTA)

        Nytkö Maria oli kuulemassa Åselessa LLL:n saarnaa , hän havaitsi sanoista tuo on herännyt pappi , ja
        saarnan jälkeen hän meni sakastiin puhumaan LLL:n kanssa , mitä siellä puhuttiin sitä ei oletarkkaan Missään muussa kerrottu kuin Huutavan äänessä , ja Siitä LLL:n kertoo seraavaa. Sinä iltanä minulle koitti valkeus
        ja minä sain tuntea Taivaallisen ilon esimakua . Olen muistava köyhää Mariaa koko elämäni . Ja toivon kohtaavani hänet Kirkkaammassa maailmassa toisella puolen hautaa .

        Lapin Marian nimi ei ollut kokonaan eikä osittain Maria. Laestadius ei saarnannut Åselessa.
        Maria ei ollut kulkenut Pohjois-Ruattia sinne tänne.


      • Jeesukseen uskova
        armoonjärjestyksest kirjoitti:

        Armonjärjestys ei ole lestadiolainen käsite, vaan pietistinen ja sitä ennen jo luterilaisen puhdasoppisuuden aikana esiintynyt käsite. Sitä ennen jo katolisena aikana.

        Raamatussa on kuitenkin selkeä tie kuinka syntinen vanhurskautetaan, eikä Raamattu puhu sanaakaan järjestyksestä armahduksessa. Toisin sanoen kysymyksessä on inhimillisiin intuitioihin ja kehossa tunnettqviin kokemuksiin pohjautuva ihmisoppi. Kun armon pitäisi perustua Jeesuksessa Kristuksessa tätettyyn Jumalan sanan lupeukseen, niin tällaisella tunnejohteisuuteen pohjatuvalla "opilla" on tosiasiassa Jeesuksesta Kristuksesta poispäin kuljettava oppi.

        Menköön perässä joka menee, omapa on asiansa. Jeesus on se jota Kristinuskossa seurataan, pyrkien olemaan joka hetki USKON KAUTTA hänen vanhurskaudellaan pukeutuneena..


      • teuta
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Lapin Marian nimi ei ollut kokonaan eikä osittain Maria. Laestadius ei saarnannut Åselessa.
        Maria ei ollut kulkenut Pohjois-Ruattia sinne tänne.

        Kaiken kertomani olen lukenut LLL:n itse kirjoittamasta tekstistä. On kumma kuinka sinun pitää jo kolmas joulu pilata meiltä tavallisilta ihmisiltä ??


      • ymmärräkkös mitä lue
        teuta kirjoitti:

        Kaiken kertomani olen lukenut LLL:n itse kirjoittamasta tekstistä. On kumma kuinka sinun pitää jo kolmas joulu pilata meiltä tavallisilta ihmisiltä ??

        Pitäisi myös ymmärtää lukemansa, teuta! Siinä koko juitsu.
        Ei kannattaisi puhua joulun pilaamisesta jos joku hiukan oikaisee noita vääriä tietojasi.


      • Hyvää Joulua
        Jeesukseen uskova kirjoitti:

        Raamatussa on kuitenkin selkeä tie kuinka syntinen vanhurskautetaan, eikä Raamattu puhu sanaakaan järjestyksestä armahduksessa. Toisin sanoen kysymyksessä on inhimillisiin intuitioihin ja kehossa tunnettqviin kokemuksiin pohjautuva ihmisoppi. Kun armon pitäisi perustua Jeesuksessa Kristuksessa tätettyyn Jumalan sanan lupeukseen, niin tällaisella tunnejohteisuuteen pohjatuvalla "opilla" on tosiasiassa Jeesuksesta Kristuksesta poispäin kuljettava oppi.

        Menköön perässä joka menee, omapa on asiansa. Jeesus on se jota Kristinuskossa seurataan, pyrkien olemaan joka hetki USKON KAUTTA hänen vanhurskaudellaan pukeutuneena..

        Sinun kannattaisi ottaa vähän näistä asioista selvää, kun tuo pelkkä sana armonjärjestys tuottaa tuollaista hankaluutta.
        Uskonelämäkään ei ole pelkkää mustavalkoisuutta. Kyllä Raamattu hyvinkin puhuu järjestyksestä, josta jo keskiajalla käytettiin sanaa ordo salutis = armon järjestys.
        Katumus on niistä ensimmäinen.


      • opikses Jeesuksest
        Hyvää Joulua kirjoitti:

        Sinun kannattaisi ottaa vähän näistä asioista selvää, kun tuo pelkkä sana armonjärjestys tuottaa tuollaista hankaluutta.
        Uskonelämäkään ei ole pelkkää mustavalkoisuutta. Kyllä Raamattu hyvinkin puhuu järjestyksestä, josta jo keskiajalla käytettiin sanaa ordo salutis = armon järjestys.
        Katumus on niistä ensimmäinen.

        Et ole vielä uskonut rakkauteen asti, uskonvanhurskaus on sinulle tuntematon asia, voi voi sinua raukkaa järjestysmiestä. :-( Rukoile että Jeesus kirkastaisi sinulle itsensä

        Minä tiedän ja tunnen perinteen ainakin yhtä hyvin kun sinäkin, mutta Jeesuksen (= Jumalan Sana) tunnen ilmeisesti paljon paremmin kuin sinä, -Jumalan armosta, kiitos Jeesuksen.

        Armonjärjestys on myöhäiskristillisyyttä, se on 1700 luvulla kehiteltyä ihmisoppia. Näitä erilaisia kehityskuvioita on ollut koko kristikunnan historian ajan.

        Pyhä Raamattu on kuitenkin se mitta jolla kaikki mitataan, ja mitään sellaista järjestystä sieltä ei löydy, jonka kautta ja avulla ihmisneuvoin tunnejohteisesti voisi armon saavuttaa.

        JEESUS ON AINUT TIE! Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Ihmisten moninaiset kiemurtelemiset joilla yritetään omin neuvoin saavuttaa Jumalan huomiota, ovat turhaa ajan ja vaivan käyttöä, ne tuovat mukanaan lisäsiivekkeitä jotka pahimmillaan jopa estävät evankeliumin puhtaan julistamisen ja Jumalan sanaan uskomisen.


      • Kuolleenuskonpappi
        opikses Jeesuksest kirjoitti:

        Et ole vielä uskonut rakkauteen asti, uskonvanhurskaus on sinulle tuntematon asia, voi voi sinua raukkaa järjestysmiestä. :-( Rukoile että Jeesus kirkastaisi sinulle itsensä

        Minä tiedän ja tunnen perinteen ainakin yhtä hyvin kun sinäkin, mutta Jeesuksen (= Jumalan Sana) tunnen ilmeisesti paljon paremmin kuin sinä, -Jumalan armosta, kiitos Jeesuksen.

        Armonjärjestys on myöhäiskristillisyyttä, se on 1700 luvulla kehiteltyä ihmisoppia. Näitä erilaisia kehityskuvioita on ollut koko kristikunnan historian ajan.

        Pyhä Raamattu on kuitenkin se mitta jolla kaikki mitataan, ja mitään sellaista järjestystä sieltä ei löydy, jonka kautta ja avulla ihmisneuvoin tunnejohteisesti voisi armon saavuttaa.

        JEESUS ON AINUT TIE! Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Ihmisten moninaiset kiemurtelemiset joilla yritetään omin neuvoin saavuttaa Jumalan huomiota, ovat turhaa ajan ja vaivan käyttöä, ne tuovat mukanaan lisäsiivekkeitä jotka pahimmillaan jopa estävät evankeliumin puhtaan julistamisen ja Jumalan sanaan uskomisen.

        "Opikses Jeesuksest"
        Minä olen täysin selvillä siitä, mitä uskon vanhurskaus on. Tiedän myös käyneeni läpi saman prosessin kuin Luther tornikokemuksessaan.
        Siitä huolimatta minäkin voin kertoa sinulle, että armonjärjestys on vanha kristillinen käsite, ja sen ensimmäinen vaihe on katumus.
        Millä ihmeen vallalla leimaat yhden tekstin perusteella tuntemattomia kirjoittajia?
        Oudoksun sinun tapaasi etsiä itsellesi vihan ja inttämisen kohteita yleisellä keskustelupalstalla. Onko tahallinen väärinymmärtäminen siinä joku henkisen masturboinnin väline? Ihmeellistä on sekin, että jonkun toisen kohdalla puhut sairaudesta.
        Eikö olisi jo aika hiljentyä joulun sanomaan?


      • Jeesus autuuteni
        Kuolleenuskonpappi kirjoitti:

        "Opikses Jeesuksest"
        Minä olen täysin selvillä siitä, mitä uskon vanhurskaus on. Tiedän myös käyneeni läpi saman prosessin kuin Luther tornikokemuksessaan.
        Siitä huolimatta minäkin voin kertoa sinulle, että armonjärjestys on vanha kristillinen käsite, ja sen ensimmäinen vaihe on katumus.
        Millä ihmeen vallalla leimaat yhden tekstin perusteella tuntemattomia kirjoittajia?
        Oudoksun sinun tapaasi etsiä itsellesi vihan ja inttämisen kohteita yleisellä keskustelupalstalla. Onko tahallinen väärinymmärtäminen siinä joku henkisen masturboinnin väline? Ihmeellistä on sekin, että jonkun toisen kohdalla puhut sairaudesta.
        Eikö olisi jo aika hiljentyä joulun sanomaan?

        Johan sanoin, Raamatussa on pelastuksen perusteet, usko ja Kaste, eikä niihin kuulu järjestystä.

        Mikäli henkilö ei tajua ilman ihmisten keksimiä järjestyksiä että VAIN heränneet, siis synnin tuntoon lain kautta heränneet ihmiset etsivät armoa, eivät heräämättömät, niin on turha jatkaa.

        Jokainen tietenkin uskoo omalla tavallaan, se on jokaisen oma asia. Mutta raamatullinen oppi ei ole järjestyksen oppi, Jumala ITSE kutsuu ja valmistaa jokaisen yksilöllisellä tavalla armon vastaanottamiseen.


      • Joulurauhaa
        Jeesus autuuteni kirjoitti:

        Johan sanoin, Raamatussa on pelastuksen perusteet, usko ja Kaste, eikä niihin kuulu järjestystä.

        Mikäli henkilö ei tajua ilman ihmisten keksimiä järjestyksiä että VAIN heränneet, siis synnin tuntoon lain kautta heränneet ihmiset etsivät armoa, eivät heräämättömät, niin on turha jatkaa.

        Jokainen tietenkin uskoo omalla tavallaan, se on jokaisen oma asia. Mutta raamatullinen oppi ei ole järjestyksen oppi, Jumala ITSE kutsuu ja valmistaa jokaisen yksilöllisellä tavalla armon vastaanottamiseen.

        Joulurauhaa sinunkin sydämeesi!

        Armonjärjestys on uskon tie.

        Olkoon se rauha niin syvä, ettei sinun tarvitse inttää asioista joita et ymmärrä.
        Olkoon se rauha niin aito, että se auttaa sinua ottamaan asioista selvää.
        Olkoon se rauha myös armoa toisia kirjoittajia kohtaan.

        Tarvitset rakkautta, jonka vain Jeesus voi antaa.


      • teuta
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Lapin Marian nimi ei ollut kokonaan eikä osittain Maria. Laestadius ei saarnannut Åselessa.
        Maria ei ollut kulkenut Pohjois-Ruattia sinne tänne.

        Olen kulkenut pitkiä matkoja , seuraappa vähän kartalta missä nuo paikat sijaitsevat ?


      • muille joutavia
        teuta kirjoitti:

        Olen kulkenut pitkiä matkoja , seuraappa vähän kartalta missä nuo paikat sijaitsevat ?

        Ne paikkakunnat ovat Keski-Ruotsissa. Ennenhän kuulutit täällä et tyttö on Norjasta.
        Lapin Marian nimi ei siltikään ollut Maria.


      • teuta
        muille joutavia kirjoitti:

        Ne paikkakunnat ovat Keski-Ruotsissa. Ennenhän kuulutit täällä et tyttö on Norjasta.
        Lapin Marian nimi ei siltikään ollut Maria.

        Sinä olet kieltänyt kaikki ?

        Minä sanon vieläkin että joka ainoa sana on LLL:n. kirjasta , sanoisitko mistä sinun
        omat asiat on , ettet niin sano nimi mikskäs sua käsketään .


    • uskosta vanhurskas

      Tässä kulkee Raamatun mukainen suora tie. Tämä tie on sellainen tie, joka ITSE KULJETTAA tielle lähteneet perille. Sitä tietä ei kulje yksikään saastanen, kuten Kristuksen Henki profeetta Jesajan suulla puhuu, mutta (kas kummaa) se onkin tie juuri heitä, - siis saastaisia varten.

      Jes. 35:4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne!
      Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."

      Jes. 35:5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat.
      Jes. 35:6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
      Jes. 35:7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
      ================================
      *) Jes. 35:8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan.
      ================================
      Jes. 35:9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
      Jes. 35:10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

    • Herätyksiä on monenlaisia. Ihan samalla kriterillä voimme kyseenalaistaa F G Hedbergin herätysjohtajuuden.

      Joka tapauksessa kaikissa muutoksissa ja mullistuksissa tarvitaan yliluonnollinen voima, joka panee joihinkin ihmisiin vipinää. Muuten ei muutoksi tapahdu hengellisessä kentässä.

      Yksityiskohtia saa sitten tutkia ja kirjoittaa bestsellereitä ja tukea omia päätelmiään. Ne eivät kuitenkaan muuta tätä asetelmaa.

      • teuta

        Tuon innoparkin seun miehenkin , eihän siinä tarvita kuin että , kysymme mitä
        hänen rauhaansa kuuluu. niin kohta tulee VT. puolelta sapiskaa .
        Muuten vihne hyvä viesti , toivotan Joulu rahaa.


      • Yksinkertainenveli

        Pitäisi tyytyä Jumalan sanaan muutosvoiman - eikä keskittyä ihmeisiin.

        Mitään muutosta ei tietenkään synny, jos ei ymmärretä sanan ja sanan puutteen merkitystä.
        Jos esikoisuuden kriisi nähdään vain ihmiskemian häiriöinä ja "yhdenmukaisten sääntöjen" ajamisen hallinnollisena ongelmana, on pääasia: Jumalan sana - ja oikeastaan kulmakivi Kristus vielä kadoksissa.

        Niin se oli Lutherillakin kadoksissa, vaikka hän ahkeroi synnin poispanijana ja huusi aivan vanhinten neuvojen mukaisesti seurakuntaan. Sieltä myös vastattiin.


      • Yksinkertainenveli kirjoitti:

        Pitäisi tyytyä Jumalan sanaan muutosvoiman - eikä keskittyä ihmeisiin.

        Mitään muutosta ei tietenkään synny, jos ei ymmärretä sanan ja sanan puutteen merkitystä.
        Jos esikoisuuden kriisi nähdään vain ihmiskemian häiriöinä ja "yhdenmukaisten sääntöjen" ajamisen hallinnollisena ongelmana, on pääasia: Jumalan sana - ja oikeastaan kulmakivi Kristus vielä kadoksissa.

        Niin se oli Lutherillakin kadoksissa, vaikka hän ahkeroi synnin poispanijana ja huusi aivan vanhinten neuvojen mukaisesti seurakuntaan. Sieltä myös vastattiin.

        Eipä tässä ole muuta, kuin että Jumala valitsi Lutherin työaseekseen ja valmisti hänet niiden kamppailujen kautta.

        Tuskin Luther itse olisi sitä keksinyt, jos ei olisi annettu ylhäältä.


      • Yksinkertainenveli
        vihne kirjoitti:

        Eipä tässä ole muuta, kuin että Jumala valitsi Lutherin työaseekseen ja valmisti hänet niiden kamppailujen kautta.

        Tuskin Luther itse olisi sitä keksinyt, jos ei olisi annettu ylhäältä.

        Mitään työasetta ei ole ilman Jumalan sanaa. Tuntuu siltä, että on aivan pakko korostaa yhä uudelleen tätä samaa asiaa. Sana oli Jeesuksenkin työkaluna.
        Luther ei jättänyt lampaitaan ja alkanut sitten puolustamaan katolisen kirkon traditioita.
        Hänen pysyi paikoillaan, koska hän näki ongelmien syyksi s a n a n puutteen. Hän alkoi julistaa puhdasta sanaa. Siksi hän sanoikin: "Sana yksin on tehnyt kaiken sillä aikaa kuin minä ja maisteri Filippus olemme juoneet Wittenbergin olutta"


      • teuta
        Yksinkertainenveli kirjoitti:

        Mitään työasetta ei ole ilman Jumalan sanaa. Tuntuu siltä, että on aivan pakko korostaa yhä uudelleen tätä samaa asiaa. Sana oli Jeesuksenkin työkaluna.
        Luther ei jättänyt lampaitaan ja alkanut sitten puolustamaan katolisen kirkon traditioita.
        Hänen pysyi paikoillaan, koska hän näki ongelmien syyksi s a n a n puutteen. Hän alkoi julistaa puhdasta sanaa. Siksi hän sanoikin: "Sana yksin on tehnyt kaiken sillä aikaa kuin minä ja maisteri Filippus olemme juoneet Wittenbergin olutta"

        Mää luulen set se oli kuin , Prinnekalja . nyt suomessa , jota judaan joka juhla ruuan painikkeesi .


      • teuta

        Olet ollut liian kova ei pehmii jouluksikaan .


      • ja tunnotonta
        teuta kirjoitti:

        Olet ollut liian kova ei pehmii jouluksikaan .

        "Ihan samat sanat" sanoo tämä jokkaisen alotuksen pillaaja!


      • vekkula...
        teuta kirjoitti:

        Tuon innoparkin seun miehenkin , eihän siinä tarvita kuin että , kysymme mitä
        hänen rauhaansa kuuluu. niin kohta tulee VT. puolelta sapiskaa .
        Muuten vihne hyvä viesti , toivotan Joulu rahaa.

        Mäkin haluan joulurahaa


      • varoitus x
        teuta kirjoitti:

        Olet ollut liian kova ei pehmii jouluksikaan .

        Minä olen se henkilö jota sinä olet vainonnut!

        Mutta huomaa tarkoin, sinun juttuihisi on väsynyt moni muukin ja toivoo sinun poistuvan kuvioista.
        Älä siis kutsu jatkossa eri henkilöitä sanalla "sinä" ja osittele ketään sormella, koska sinä et tiedä kuka kulloinkin varoittaa sinua tästä hölmöilystä. Rauhoitu nyt ja jätä meidät rauhaan häiriköimisiltäsi.


      • asiallista
        varoitus x kirjoitti:

        Minä olen se henkilö jota sinä olet vainonnut!

        Mutta huomaa tarkoin, sinun juttuihisi on väsynyt moni muukin ja toivoo sinun poistuvan kuvioista.
        Älä siis kutsu jatkossa eri henkilöitä sanalla "sinä" ja osittele ketään sormella, koska sinä et tiedä kuka kulloinkin varoittaa sinua tästä hölmöilystä. Rauhoitu nyt ja jätä meidät rauhaan häiriköimisiltäsi.

        Älä viitsi, Ahdas Portti jne.


      • näi on
        asiallista kirjoitti:

        Älä viitsi, Ahdas Portti jne.

        Mikäli halutaan keskustelurauha, niin teun on sopeuduttava kunnioittamaan kaikkien kirjoittajien mielipiteitä.
        Tuollaiset uhkailut eivät kuulu ihmisten väliseen normaaliin elämään.


      • joulunakin
        näi on kirjoitti:

        Mikäli halutaan keskustelurauha, niin teun on sopeuduttava kunnioittamaan kaikkien kirjoittajien mielipiteitä.
        Tuollaiset uhkailut eivät kuulu ihmisten väliseen normaaliin elämään.

        tietenkin sinä olet eri mieltä


      • teuta
        näi on kirjoitti:

        Mikäli halutaan keskustelurauha, niin teun on sopeuduttava kunnioittamaan kaikkien kirjoittajien mielipiteitä.
        Tuollaiset uhkailut eivät kuulu ihmisten väliseen normaaliin elämään.

        Minä en euhkaillut .... Sinä teet sitä koko aika , et vain huomaa enää metsältä puista


      • teuta
        joulunakin kirjoitti:

        tietenkin sinä olet eri mieltä

        Jos ei saa ketään mukaan , sen havaitsin varsin hyvin tänä aamuna jostakin 3:48 ...
        Sitten tuo hänen viestinsä oli oli jo keskeltä joulua aatto. Klo 14:06 , kun viksut oli
        lopettanut jo vuorokautta ennen , voi hyvää päivää .


      • teuta
        varoitus x kirjoitti:

        Minä olen se henkilö jota sinä olet vainonnut!

        Mutta huomaa tarkoin, sinun juttuihisi on väsynyt moni muukin ja toivoo sinun poistuvan kuvioista.
        Älä siis kutsu jatkossa eri henkilöitä sanalla "sinä" ja osittele ketään sormella, koska sinä et tiedä kuka kulloinkin varoittaa sinua tästä hölmöilystä. Rauhoitu nyt ja jätä meidät rauhaan häiriköimisiltäsi.

        Pyhän Hengen uudistama ( varoitus x) ja Hengen johtama ihminen , jonka pitäisi
        tehdä ilolla työtä , ja sydämensä halulla .
        Kun , omien maallisten ja lihallisten halujen ja suunnitelmien ,ies käy pian raskaaksi ,
        Tuottaen kirousta ja onnettomuutta.


      • teuta
        varoitus x kirjoitti:

        Minä olen se henkilö jota sinä olet vainonnut!

        Mutta huomaa tarkoin, sinun juttuihisi on väsynyt moni muukin ja toivoo sinun poistuvan kuvioista.
        Älä siis kutsu jatkossa eri henkilöitä sanalla "sinä" ja osittele ketään sormella, koska sinä et tiedä kuka kulloinkin varoittaa sinua tästä hölmöilystä. Rauhoitu nyt ja jätä meidät rauhaan häiriköimisiltäsi.

        Tälläisen viestin otin vastaan loka -Marras vaihteessa .

        On kysymys mitä ihmiset minusta /sinusta ajattelevat tai millainen leima annetaan .
        Se on yhdentekevää pelastuksen kannalta . Jumalan lapsen tuomitseva tekee vain itselleen vahingon , ei sille jota on tuomitsemassa /tuomisemalleen .


      • Ihmettelen!!
        teuta kirjoitti:

        Tälläisen viestin otin vastaan loka -Marras vaihteessa .

        On kysymys mitä ihmiset minusta /sinusta ajattelevat tai millainen leima annetaan .
        Se on yhdentekevää pelastuksen kannalta . Jumalan lapsen tuomitseva tekee vain itselleen vahingon , ei sille jota on tuomitsemassa /tuomisemalleen .

        Voisitko hoitaa noita ihmissuhdeasoitasi muualla kuin täällä Suomi24:lla?
        Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään yhtä sun toista lukijaa. Ei palstan kuulu olla sun henkilökohtanen kirjepalstasi.


      • Rauha maahan
        Ihmettelen!! kirjoitti:

        Voisitko hoitaa noita ihmissuhdeasoitasi muualla kuin täällä Suomi24:lla?
        Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään yhtä sun toista lukijaa. Ei palstan kuulu olla sun henkilökohtanen kirjepalstasi.

        Hänen konsteillaan on todella kätevää purkaa ihmissuhteet, siinä mielessä voidaan kai puhua ihmissude asioista. Mutta tuollainen ilmaisu ei kuvaa hänen toimintaansa täällä kyllä kovinkaan paljon, kysymys on lähinnä vakavasta keskustelujen häiritsemisestä. Hän käyttää osoittelevaa sanaa "sinä", kaikista kirjoituksista joissa ei hyväksytä hänen "tietojaan" eikä toimintamalliaan täällä. Mahdollisimman moni laittaa toivottavasti viestiä toimitukseen, IP osoitteen sulkupäätöksen aikaansaamisesi. Henkilö ei ole paha, mutta hän on selvästi (maaninen, pakkomielteinen) häiriintynyt. Tekisi hyvää olla toistaiseksi "selibaatissa" ja miettiä kaikessa rauhassa mitä tuli kirjoiteltua julkiselle palstalle.


      • teuta
        Rauha maahan kirjoitti:

        Hänen konsteillaan on todella kätevää purkaa ihmissuhteet, siinä mielessä voidaan kai puhua ihmissude asioista. Mutta tuollainen ilmaisu ei kuvaa hänen toimintaansa täällä kyllä kovinkaan paljon, kysymys on lähinnä vakavasta keskustelujen häiritsemisestä. Hän käyttää osoittelevaa sanaa "sinä", kaikista kirjoituksista joissa ei hyväksytä hänen "tietojaan" eikä toimintamalliaan täällä. Mahdollisimman moni laittaa toivottavasti viestiä toimitukseen, IP osoitteen sulkupäätöksen aikaansaamisesi. Henkilö ei ole paha, mutta hän on selvästi (maaninen, pakkomielteinen) häiriintynyt. Tekisi hyvää olla toistaiseksi "selibaatissa" ja miettiä kaikessa rauhassa mitä tuli kirjoiteltua julkiselle palstalle.

        Mutta noi kaikki ohjeet , sopii sullekin aivan yhtä hyvin.


      • höh,höh!
        teuta kirjoitti:

        Tälläisen viestin otin vastaan loka -Marras vaihteessa .

        On kysymys mitä ihmiset minusta /sinusta ajattelevat tai millainen leima annetaan .
        Se on yhdentekevää pelastuksen kannalta . Jumalan lapsen tuomitseva tekee vain itselleen vahingon , ei sille jota on tuomitsemassa /tuomisemalleen .

        ihminen teikäläis Jumalan lapsi saa tuomita toisia, ilman että tekee itsellee hallaa...teikäläisiä ei saa arvostwella missään muodossa. Sinun omahyväisyytesi ja kaikki tietäväisyytesi ärsyttää henkilöitä jotka helposti vertailevat ajatuksiasi piruun.


      • teuta
        höh,höh! kirjoitti:

        ihminen teikäläis Jumalan lapsi saa tuomita toisia, ilman että tekee itsellee hallaa...teikäläisiä ei saa arvostwella missään muodossa. Sinun omahyväisyytesi ja kaikki tietäväisyytesi ärsyttää henkilöitä jotka helposti vertailevat ajatuksiasi piruun.

        Vai häiritsee ?

        Mene itsees ja kerro muillekin .


      • Jeesukseen uskova
        höh,höh! kirjoitti:

        ihminen teikäläis Jumalan lapsi saa tuomita toisia, ilman että tekee itsellee hallaa...teikäläisiä ei saa arvostwella missään muodossa. Sinun omahyväisyytesi ja kaikki tietäväisyytesi ärsyttää henkilöitä jotka helposti vertailevat ajatuksiasi piruun.

        Ongelma on tämä: Hän syyttelee jatkuvasti muita kirjoittajia sellaisista teoista joita tekee koko ajan itsekin, vieläpä hyvin härskillä tavalla.

        Saatana on Jumalan lasten päällekantaja, siis syyttäjä. Yhdelläkään ihmisellä ei ole oikeutta syyttää ketään, vain Jumalalla on ihmiseen nähden syyteoikeus. Ihmisellä on tasan yksi vaihtoehto jos mielii päästä taivaaseen. Hänen on annettava kaikille itseään vastaan rikkoneille heidän syntinsä anteeksi sydämestään asti.

        Ihminen joka anteeksiantamattomana syyttelee koko ajan toisia, ja vieläpä syyttömiä lähimmäisiään, toimii täysin Jumalan sanan vastaisesti, kantaen näin hedelmää kuolemalle. Tällainen henkilö toimii pirun apupoikana, vaikka ei - KOROSTAN - , missään tapauksessa ole pirun kaltainen. Piru on miljoona kertaa viisaampi kavaluudessaan, kuin yksikään ihminen. Ihmistä ei voi koskaan verrata piruun. Pirulla ei ole myöskään mahdollisuutta pelastua, hänen on mentävä helvettiin. Ihmiselle palstuminen on sen sijaan mahdollista mikäli hän kelpuuttaa Jeesuksen edesvastaajakseen viimeiselle tuomiolle. Tämä edellyttää kuitenkin kaikista kanteista luopumista lähimmäistä vastaan. Se on ihmiselle erittäin vaikea asia, antaa anteeksi. Niin itselleen kuin toisillekin, on hyvin vaikeata antaa anteeksi. Sem tähden tämän tulee olla jokaiselle uskovalle rukousaihe numero yksi;

        - "anna meille anteeksi meidän syntimme, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."


      • teu
        Jeesukseen uskova kirjoitti:

        Ongelma on tämä: Hän syyttelee jatkuvasti muita kirjoittajia sellaisista teoista joita tekee koko ajan itsekin, vieläpä hyvin härskillä tavalla.

        Saatana on Jumalan lasten päällekantaja, siis syyttäjä. Yhdelläkään ihmisellä ei ole oikeutta syyttää ketään, vain Jumalalla on ihmiseen nähden syyteoikeus. Ihmisellä on tasan yksi vaihtoehto jos mielii päästä taivaaseen. Hänen on annettava kaikille itseään vastaan rikkoneille heidän syntinsä anteeksi sydämestään asti.

        Ihminen joka anteeksiantamattomana syyttelee koko ajan toisia, ja vieläpä syyttömiä lähimmäisiään, toimii täysin Jumalan sanan vastaisesti, kantaen näin hedelmää kuolemalle. Tällainen henkilö toimii pirun apupoikana, vaikka ei - KOROSTAN - , missään tapauksessa ole pirun kaltainen. Piru on miljoona kertaa viisaampi kavaluudessaan, kuin yksikään ihminen. Ihmistä ei voi koskaan verrata piruun. Pirulla ei ole myöskään mahdollisuutta pelastua, hänen on mentävä helvettiin. Ihmiselle palstuminen on sen sijaan mahdollista mikäli hän kelpuuttaa Jeesuksen edesvastaajakseen viimeiselle tuomiolle. Tämä edellyttää kuitenkin kaikista kanteista luopumista lähimmäistä vastaan. Se on ihmiselle erittäin vaikea asia, antaa anteeksi. Niin itselleen kuin toisillekin, on hyvin vaikeata antaa anteeksi. Sem tähden tämän tulee olla jokaiselle uskovalle rukousaihe numero yksi;

        - "anna meille anteeksi meidän syntimme, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

        sieltä löytyy, ellet ole poistattanut ....


      • jokohan riittäs
        teu kirjoitti:

        sieltä löytyy, ellet ole poistattanut ....

        Etkö pelkää joutuvasi syytteeseen näistä perättömistä lausumistasi?

        Varsinainen häirikkö, koko palsta alkaa olla jo pilalla. Kukaan ei kohta viitsi tänne kirjoittaa.
        Pitäis useampien laittaa sulkutoiveita toimitukseen, että päästäisiin asialliseen keskusteluun.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1957
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      107
      1731
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      115
      1217
    4. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      984
    5. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      133
      920
    6. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      86
      865
    7. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      66
      731
    8. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      36
      685
    9. Mies jos ottaisit yhteyttä

      Minuun.. kysyisit vaikka että mitä kuuluu? Eihän se paha ois..
      Ikävä
      47
      683
    10. On oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ikuisuus

      Aloitetaan tarkastelemalla sanaa ”ikuinen” tai ”loputon” Raamatussa. G. Campbell Morgan on yksi historian tunnetuimmista
      Hindulaisuus
      228
      663
    Aihe