Kaikkeuden synty.

Aika usein tällä palstalla uskovaiset viisastelevat tyyliin: kaikkeusko muka syntyi tyhjästä?
Mitä jos kaikkeus olikin alkuräjähdyksen aikaan singulariteetti.. Ja hups, järjettymyydestä tulikin järjellistä..
Hmmm......

19

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mursunorsu

...on turha pohtia ennen kuin sitä pystytään oikeasti tutkimaan, mitä ei välttämättä tapahdu ikinä.

• Wensteri

No höh. Kai sitä saa sentään spekuloida, vaikka täyttä varmuutta ei saataisikaan? Tuolla logiikalla tiede ei olisi koskaan kehittynyt tähän pisteeseen, kun kaikkea ei ole aina voitu tutkia.

• kuka tekee mitenkin

Itse uskon siihen mitä Raamattu sanoo, nykyisin on esiin kaivettu vain Raamatussa mainittuja henkilöitä kuten Herodeksen rakennuttama temppeli, jos Israelin arkeologiset löydöt kiinnostaa.

• kuka tekee mitenkin kirjoitti:

Itse uskon siihen mitä Raamattu sanoo, nykyisin on esiin kaivettu vain Raamatussa mainittuja henkilöitä kuten Herodeksen rakennuttama temppeli, jos Israelin arkeologiset löydöt kiinnostaa.

Niin onkin, kysymys kuuluu mitäsitten.
        Herodeshan ON ollu olemassa oleva henkilö.

• Mursunorsu
        Wensteri kirjoitti:

No höh. Kai sitä saa sentään spekuloida, vaikka täyttä varmuutta ei saataisikaan? Tuolla logiikalla tiede ei olisi koskaan kehittynyt tähän pisteeseen, kun kaikkea ei ole aina voitu tutkia.

ja onhan alkuräjähdykselle olemassa todisteitakin (kosminen säteily, galaksien loittoneminen), mutta tarkoitinkin, että vielä nykytiedoilla ei sitten paljoa muuta voikkaan todeta. Sitä ei esimerkiksi tiedetä, mitä oli ennen alkuräjähdystä.

• Nasaretista
        kuka tekee mitenkin kirjoitti:

Ei ole todisteita että Nasaret oli olemassa Jeesuksen aikaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nasaret

Raamatussa on todistettuja historiallisia tosiasioita hyvin vähän.

• Enkä minä toki öitäni valvo kyseisen asian takia. Kunhan nyt heittelen ajatuksia uskovaisille.
        Toisaalta on sitä kiva pohtia aina kun uusi teoria alusta tulee, että onko tuossa omasta mielestä yhtään järkeä.

• Kössönöm

En tosiaan tiedä miksi täällä olen, mutta ihan faktaa on, että tässä naputtelen näppistä.

Kun luen tiedekirjoja (joista en juurikaan mitään ymmärrä) tai katselen jotain tiedeohjelmaa, missä käsitellään mailmankaikkeutta, niin on todella helppo ajatella, että olen eliö, joka sattuu olemaan täällä vain siksi, että elämä maapallolla joskus aikoja sitten tuli mahdolliseksi.

Olen ihan hyvilläni siitä, että olen syntynyt. Onhan tässä reissussa ollut paljonkin kivoja hetkiä.

Maailmankaikkeus on valtava. Jotkut haluavat syyn sille, että se on. Minulle riittää se, että se on ja olen jonkun aikaa osa sitä.

• että siitä vaan

Väittääkö tiede seuraavaksi että ihminen on kehittynyt dinosauruksista, jotka kuolivat sukupuuttoon, mutta pikkulinnut, kanit ja oravat selvisivät hyvin tähänkin päivään asti.

• Mr.K.A.T.
        että siitä vaan kirjoitti:

Väittääkö tiede seuraavaksi että ihminen on kehittynyt dinosauruksista, jotka kuolivat sukupuuttoon, mutta pikkulinnut, kanit ja oravat selvisivät hyvin tähänkin päivään asti.

..että dinot ei kuolleet sukupuuttoon kuin vain osaksi, osalle ehti syntyä paitsi höyhenet myös siivet eli dinoja on keskuudessamme höyhenellisinä ja siivellisinä.

• Mursunorsu

ja nisäkkäät eriytyivät matelijoista jo triaskaudella, joten ihmiset eivät ole kehittyneet dinosauruksista.

• Kössönöm

http://www.biomi.org/biologia/evoluutio/

• Thomaus

"Mitä jos kaikkeus olikin alkuräjähdyksen aikaan singulariteetti."
      Jostainhan sen singulariteetinkin on ollut pakko syntyä.

• Mr.K.A.T.

Jospa koko "Syntymisen" käsite menettää siellä merkityksensä kuten pohjoisemman käsite pohjoisnavalla ja ajan käsite ajattomuudessa.

• Thomaus
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

Jospa koko "Syntymisen" käsite menettää siellä merkityksensä kuten pohjoisemman käsite pohjoisnavalla ja ajan käsite ajattomuudessa.

Mutta aloittaja kuitenkin sanoi, että näin järjettömästä tuli järjellistä. (singulariteetti)
        Mun mielestä singulariteettikin on aika järjenvastainen hypoteesi, vaikka siitä matemaattinen malli pystyttäisiinkin rakentamaan. Tätäkin tosin epäilen.

• Mursunorsu
        Thomaus kirjoitti:

Mutta aloittaja kuitenkin sanoi, että näin järjettömästä tuli järjellistä. (singulariteetti)
        Mun mielestä singulariteettikin on aika järjenvastainen hypoteesi, vaikka siitä matemaattinen malli pystyttäisiinkin rakentamaan. Tätäkin tosin epäilen.

ennen alkuräjähdystä ei luultavasti ollut aikaa, muista fysiikan laeista nyt sitten puhumattakaan. Voi olla aika vaikea rakentaa matemaattista mallia, jos ei ole mitään "sääntöjä" mitä noudattaa. Sekin voi olla mahdollista, että singulariteetti syntyi tyhjästä.

• Tämä on niitä ikuisuuskysymyksiä. Mistä kaikki materia on peräisin? Minun ajatusmaailmaani sopii kuitenkin paremmin ajatus siitä, että kaikkeuden massa olisi olisi keskittynyt pisteeseen. Joka sitten räjähti luoden tunnetun maailmankaikkeuden, kuin se että joku, hmmm,, "älykäs" olisi lähtenyt ajankulukseen sitä luomaan.

• Ulkopuolinen materian keskuudessa - henki siis...

Sietää olevaista materiaa, eihän siinä ole mitään huvittavaa.

Olette saman aivojäämän tuotosta, eri aikajanassa vain.

Miten maailmankaikkeuden materiaa tutkittaisiin kaikkia hyödyttävällä tavalla,

siinä on pohdittavaa kerrakseen. Olette sitten biologeja koulutukseltanne tai ette, ystävällisesti.

• arjuuna

Saattaa olla, että kaikki aika ja materia, on syntynyt ajattomasta elämästä, joka ei ole koskaan syntynyt, ja näinollen se ei myöskään koskaan kuole.
        Alkuräjähdys ajan ja aineen syntymistä tuosta ajattomasta elämästä,jonka me tunnemme tyhjyytenä, koska mielemme sisältö joka on ajan ja aineen synnyttämä, ja niinollen ,aikaa,ei voi sitä tuntea.Mielemme perusta on kuitenkin ajaton, mutta yhteys siihen katkesi, kun ajattelija syntyi .
        Kaikki mitä me näemme ulkopuolellamme on aikaa ja ainetta, mutta ajattomuus on sisällämme, koska mielemme perusta on ajatonta elämää, jonka me tunnemme omana elämänämme.
        Meillä ei ole kuitenkaan kosketusta siihen,sillä mielemme ajallinen sisältö estää sen, ja näinollen emme tule ajan ja aineen puitteissa tule ymmärtämään kaikkeutta, koska sen alkuperä ei ole materiassa
        Uskonto hakee myös kaikkeuden syntyä ajasta ja aineesta, jonka mukaan persoonallinen jumala on mahtikäskyllään luonut sen, mutta ovat samassa ajan ja aineen tyhjässä tynnyrissä, kuin tutkijatkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2282
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1547
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1115
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1098
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe