Hei!
Olen uusi täällä enkä ole aijemmin käyttänyt kyseistä foorumia. Joten tämä saattaa olla tullut väärälle alueelle.
Minua on huolestuttanut pituuskasvuni, koska se on ollut hyvin vähäistä. Isäni on 186cm ja äitini ~173cm ainakin ja oma pituus on nykyään ~167cm. Ikää on se 16v (1993). Vanhempani ovat aika pitkiä mutta itse olen taas aika lyhyt ja se harmittaa. Voimaa löytyy ja hartioita kyllä. Kaikki kaverini ovat minua melkein päätä pitempiä tai enemmän ja itse olen porukan lyhin, myös minua nuoremmat ovat alkaneet menemään minun ohi.
Minun ennustettiin kasvavan johonkin 190-200cm mittoihin mutta jäinkin reilusti alle sen. Onko toivoa jäljellä, jotain tehtävissä?
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille ja auttajille!
Pituuskasvusta kysymys
26
891
Vastaukset
- confined
En löytänyt Edit nappia mistään joten lisätietoja voin antaa. En ole koskaan ryypännyt tai polttanut tupakkia, joskus maistoin. Liikuntaa harrastan ja syön tarpeeks (- liikaa), unta tulee joku 7-10h riippuu kuinka nopeasti nukahdan, joskus enemmänkin.
- osteo
kasvat vielä
syö D-vitamiinia
Osteoporoosin ehkäisy!
http://areena.yle.fi/video/632313
Viimeinen vartti ohjelmassa. - confined
osteo kirjoitti:
kasvat vielä
syö D-vitamiinia
Osteoporoosin ehkäisy!
http://areena.yle.fi/video/632313
Viimeinen vartti ohjelmassa.Kiitos vastauksesta! Voisi ruveta syömään enemmän ruokia missä sitä D-vitamiinia on, myös näitä vitamiini pillereitä voisi kysellä jos sais hommattua.
Tulee kyllä harrastettua liikuntaa ihan reippaasti. Lentopallo, jääkiekko ja sähly. Myös punttis harjoittelua ajattelin lisätä mutta jos kasvan niin sentit ovat tervettulleita ja voin tätä harrastusta lykätä sen takia. - osteo
confined kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Voisi ruveta syömään enemmän ruokia missä sitä D-vitamiinia on, myös näitä vitamiini pillereitä voisi kysellä jos sais hommattua.
Tulee kyllä harrastettua liikuntaa ihan reippaasti. Lentopallo, jääkiekko ja sähly. Myös punttis harjoittelua ajattelin lisätä mutta jos kasvan niin sentit ovat tervettulleita ja voin tätä harrastusta lykätä sen takia.Kalassa on D-vitamiinia.
Muuten sitä on erittäin vähän esim. kananmunassa ja maidossa, johon sitä on lisätty.
Eli purkista sinun täytyy syödä läpi vuoden D-vitamiinia.
http://www.tiede.fi/keskustelut/post1228365.html#p1228365
- ......
Itse alkaisin tuossa tilanteessa epäillä onko isäni oikeasti isäni... Mutta geenit sekoittuvat ja voi saada juuri ne lyhimmät geenit. Tosin kasvusi voi vielä jatkua vuosia ja ottaa vielä pienen spurtin.
D-vitamiinia saat apteekista. Jokaisen suomalaisen pitäisi syödä sitä talvisaikaan ja sitä lisätään maitoonkin hieman jotta ei olisi kamalia puutoksia ja kalsium imeytyisi paremmin. Kesällä sitä saa auringosta. Kaikille vauvoille ja pienille lapsillekin annetaan d-vitamiinilisää. Harmi ettei isommat sitä useinkaan syö.
Jos sinulla on esim. astma, jäät todennäköisesti normaalia lyhyemmäksi. - 190 cm
190 cm olla pää kolisee joka paikkaan ja kaikki "käyttöesineet" on hyvin matalalla koska on asennettu "keskimittaisten" tasolle.Kenkiä ym saa ruveta jo hakemaan kaupasta kuin ei löydy jne sinuna en kyllä kahdehtisi pitkiä.
- confined
Heh. Toivottavasti tulisi pituuteen vielä 5-15cm lisää niin olisin kyllä kieltämättä todella tyytyväinen. Lyhyenä taas ei ole kiva olla. :D
Kotoa löytyy kyllä joku vitamiini purkki, kahtoa vielä mitä siittä saa. En nyt muista mitä se lääkäri sanoi kun joskus käytiin sielä. Ne röntgen kuvas ja puhuivat jotain että ne alkaa olemaan menossa umpeen, että saattaa olla tulossa vielä muutama senttimetri lisää pituuteen tai sitten ei. Toivottavasti tulisi. :)
Toki eihän tässä nykysessä koossa ole mitään vikaa, vaikka ~167cm tuntuu lyhyelle niin moni on luullut mua pitemmäks mitä oikeasti olen.. :D - 186cm
confined kirjoitti:
Heh. Toivottavasti tulisi pituuteen vielä 5-15cm lisää niin olisin kyllä kieltämättä todella tyytyväinen. Lyhyenä taas ei ole kiva olla. :D
Kotoa löytyy kyllä joku vitamiini purkki, kahtoa vielä mitä siittä saa. En nyt muista mitä se lääkäri sanoi kun joskus käytiin sielä. Ne röntgen kuvas ja puhuivat jotain että ne alkaa olemaan menossa umpeen, että saattaa olla tulossa vielä muutama senttimetri lisää pituuteen tai sitten ei. Toivottavasti tulisi. :)
Toki eihän tässä nykysessä koossa ole mitään vikaa, vaikka ~167cm tuntuu lyhyelle niin moni on luullut mua pitemmäks mitä oikeasti olen.. :DJos sinulta on rötgenkuvattu jotain, ovat kuvanneet kasvupisteet eli luista näkee jatkuuko kasvu. Jos pisteet ovat jo menossa kiinni, et enää voi kasvaa kuin muutaman sentin. Oletko nyt aivan varma että isäsi on biologinen isäsi? On hyvin harvinaista että jälkikasvu jää noin lyhyeksi.
Itse kävin röntgenkuvauksessa ollessani 183 cm ja kasvupisteet olivat silloin sulkeutumassa. Sanottiin että pari cm tulee. Ja tuli 3 cm lisää. Isäni on 188, äitini 173. Ja siis olen NAINEN. Veljeni on 195 cm. Meidän perheessä on tehty paljon erilaisia pituusennusteita ja olen itsekin kaavalla laskenut (useilla erilaisilla) mm. vauvani odotuspituuden. Millään kaavalla en saa sinulle noin lyhyttä pituutta, siksi kysyinkin tuota oletko aivan varma biologisesta isästäsi. - confined
186cm kirjoitti:
Jos sinulta on rötgenkuvattu jotain, ovat kuvanneet kasvupisteet eli luista näkee jatkuuko kasvu. Jos pisteet ovat jo menossa kiinni, et enää voi kasvaa kuin muutaman sentin. Oletko nyt aivan varma että isäsi on biologinen isäsi? On hyvin harvinaista että jälkikasvu jää noin lyhyeksi.
Itse kävin röntgenkuvauksessa ollessani 183 cm ja kasvupisteet olivat silloin sulkeutumassa. Sanottiin että pari cm tulee. Ja tuli 3 cm lisää. Isäni on 188, äitini 173. Ja siis olen NAINEN. Veljeni on 195 cm. Meidän perheessä on tehty paljon erilaisia pituusennusteita ja olen itsekin kaavalla laskenut (useilla erilaisilla) mm. vauvani odotuspituuden. Millään kaavalla en saa sinulle noin lyhyttä pituutta, siksi kysyinkin tuota oletko aivan varma biologisesta isästäsi.Minkälaisia kaavoja olet käyttänyt? Kyllä ihteekin ihmetyttää miten näin lyhyeksi olen jäänyt. Oletin kyllä itekki että itestä tulee joku 180cm mutta eipä ole pituutta tullut. Toki voihan sitä olla että tulee vielä lisää jonkin ajan kuluttua (armeija iällä?).
Kyllä ainakin uskon että on minun isäni... Toki muistutan hänen veljeään kovin, joka on minua 8v vanha. Joten todella epätodennäköistä että hän olisi isäni (synnyin kun hän oli 8v, ja tuskin vielä sen ikäsenä näin käy että huhhuh).
Missään ei ole sanottu että hän ei ole oikea isäni, en kyllä tiedä mitä ajatella nyt... - confined
confined kirjoitti:
Minkälaisia kaavoja olet käyttänyt? Kyllä ihteekin ihmetyttää miten näin lyhyeksi olen jäänyt. Oletin kyllä itekki että itestä tulee joku 180cm mutta eipä ole pituutta tullut. Toki voihan sitä olla että tulee vielä lisää jonkin ajan kuluttua (armeija iällä?).
Kyllä ainakin uskon että on minun isäni... Toki muistutan hänen veljeään kovin, joka on minua 8v vanha. Joten todella epätodennäköistä että hän olisi isäni (synnyin kun hän oli 8v, ja tuskin vielä sen ikäsenä näin käy että huhhuh).
Missään ei ole sanottu että hän ei ole oikea isäni, en kyllä tiedä mitä ajatella nyt...Niin ja isän veljet ovat myös jotain 175-180cm mittasia. Jos voisit antaa kaavoja niin voisin laskella, edes jotain sivustoja josta näkee näitä.
- 186 cm
confined kirjoitti:
Niin ja isän veljet ovat myös jotain 175-180cm mittasia. Jos voisit antaa kaavoja niin voisin laskella, edes jotain sivustoja josta näkee näitä.
TV:ssä oli jokin aika sitten lääkärit-ohjelmassa kaksi laskutapaa: toinen on että katsotaan kuinka pitkä olet ollut 2 vuotiaana neuvolassa (näet sen neuvolakortista) ja kerrot sen pituuden kahdella. Tai sitten lasket isäsi ja äitisi pituuden yhteen ja jaat kahdella ja lisäät siihen 6,25 cm. Netissä on paljon kaavoja miten voi laskea ja niihin laitetaan myös isovanhempien pituudet. Kaavat ovat englanniksi ja pituudet lasketaan vielä tuumina, joten eivät ole ihan yksinkertaisia. Googlettaen löytyy esim. tuolta yksi yksinkertainen: http://www.numericalexample.com/index.php?view=article&id=17 eli esim. tuon perusteella olisit 191 cm. En tiedä kuinka pitkään vielä kasvat tai mitä ne röntgenkuvat tarkalleenottaen sanoivat...mutta jos et enää paljon kasva, olet todella poikkeus. Isyyden näkee kyllä tietyistä piirteistäkin, silmien väristä, veriryhmästä jne. eli aika helposti näkee jos ei ole jonkun lapsi. Jos olet kovin isäsi tai hänen sukunsa näköinen niin eipä siinä sitten mitään.
- confined
186 cm kirjoitti:
TV:ssä oli jokin aika sitten lääkärit-ohjelmassa kaksi laskutapaa: toinen on että katsotaan kuinka pitkä olet ollut 2 vuotiaana neuvolassa (näet sen neuvolakortista) ja kerrot sen pituuden kahdella. Tai sitten lasket isäsi ja äitisi pituuden yhteen ja jaat kahdella ja lisäät siihen 6,25 cm. Netissä on paljon kaavoja miten voi laskea ja niihin laitetaan myös isovanhempien pituudet. Kaavat ovat englanniksi ja pituudet lasketaan vielä tuumina, joten eivät ole ihan yksinkertaisia. Googlettaen löytyy esim. tuolta yksi yksinkertainen: http://www.numericalexample.com/index.php?view=article&id=17 eli esim. tuon perusteella olisit 191 cm. En tiedä kuinka pitkään vielä kasvat tai mitä ne röntgenkuvat tarkalleenottaen sanoivat...mutta jos et enää paljon kasva, olet todella poikkeus. Isyyden näkee kyllä tietyistä piirteistäkin, silmien väristä, veriryhmästä jne. eli aika helposti näkee jos ei ole jonkun lapsi. Jos olet kovin isäsi tai hänen sukunsa näköinen niin eipä siinä sitten mitään.
Kiitos tiedosta! Selvensi todella paljon. Ihmetyttää kyllä miten tosiaan kävi näin... Toivottavasti kasvaisin vielä. Nimittäin sitten vanhempana vituttaa kun nuorempi veli puskee paljon pitemmäksi kuin minä. :D Nykyään se on kolme vuotta...
- sivustaseuraaja
confined kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Selvensi todella paljon. Ihmetyttää kyllä miten tosiaan kävi näin... Toivottavasti kasvaisin vielä. Nimittäin sitten vanhempana vituttaa kun nuorempi veli puskee paljon pitemmäksi kuin minä. :D Nykyään se on kolme vuotta...
Siis onko teillä ikäeroa 13 vuotta? Aika harvassa perheessä biologisten lasten ikäero on noin suuri, etenkin jos ei ole mitään 10 henkistä perhettä. Minä luulin ensimmäiset 18 vuotta elämästäni että isäni on isäni. Oli hyvin samannäköinenkin. Sitten yksi mies tuli baarissa juttusille ja sanoi olevani isäni :o En nyt tarkoita että pitäisi tivaamaan mennä, mutta kysypä isältäsi: "miten voit olla isäni jos olen 20 cm pituusennustetta lyhyempi??" Onhan noita lapsettomia miehiäkin paljon ja yksi ystäväni käytti spermanluovuttajaa hedelmällisyysklinikalla, kun mies oli sairastanut sikotaudin, eikä pystynyt siksi saamaan lapsia.
- confined
sivustaseuraaja kirjoitti:
Siis onko teillä ikäeroa 13 vuotta? Aika harvassa perheessä biologisten lasten ikäero on noin suuri, etenkin jos ei ole mitään 10 henkistä perhettä. Minä luulin ensimmäiset 18 vuotta elämästäni että isäni on isäni. Oli hyvin samannäköinenkin. Sitten yksi mies tuli baarissa juttusille ja sanoi olevani isäni :o En nyt tarkoita että pitäisi tivaamaan mennä, mutta kysypä isältäsi: "miten voit olla isäni jos olen 20 cm pituusennustetta lyhyempi??" Onhan noita lapsettomia miehiäkin paljon ja yksi ystäväni käytti spermanluovuttajaa hedelmällisyysklinikalla, kun mies oli sairastanut sikotaudin, eikä pystynyt siksi saamaan lapsia.
Ite olen vanhin lapsi -93, -96, -01, -06 ovat syntyneet muut lapset.
Toki voihan olla niin että kasvan loput sitten kun alkaa armeija ikä läheneen? Mitään varsinaista kasvupyrähdystä ei ole niissä listoissa näkynyt.
Ala-asteella meni tasaisesti joku 130-160cm ja sen jälkeen ollut kans hidasta. Eli oliko suuri kasvupyrähdys tässä vai onko tulossa lisää pituutta? Minusta sitä pitäisi tulla vielä. Niin ja lääkärissä olivat laskeneet kans monien kaavojen perustella että minusta tulisi 185-195cm ainakin.
No aika näyttää... - confined
confined kirjoitti:
Ite olen vanhin lapsi -93, -96, -01, -06 ovat syntyneet muut lapset.
Toki voihan olla niin että kasvan loput sitten kun alkaa armeija ikä läheneen? Mitään varsinaista kasvupyrähdystä ei ole niissä listoissa näkynyt.
Ala-asteella meni tasaisesti joku 130-160cm ja sen jälkeen ollut kans hidasta. Eli oliko suuri kasvupyrähdys tässä vai onko tulossa lisää pituutta? Minusta sitä pitäisi tulla vielä. Niin ja lääkärissä olivat laskeneet kans monien kaavojen perustella että minusta tulisi 185-195cm ainakin.
No aika näyttää...Myös moni kaveri kasvoi tätä rataa. Olin kyllä pisimpiä ala-asteella aina. Sitten kun alettiin menemään seiskalle niin nää rupes kasvamaan vielä enemmän ja ite en. Jotenkin tuntuis että se kasvupyrähdys tulisi vielä myöhemmin ja pituutta. Nämä kaverit venyivät ylä-asteella joku 170--> 180cm(190cm). :(
- poika 18v.
186 cm kirjoitti:
Tuon linkin "pituuslaskuriin" ei kannata ehkä liikaa mennä luottamaan, koska se tuntuu arvioivan hieman yläkanttiin nuo ennustepituudet.. Esim. Itsestäni pitäisi tuon mukaan tulla 184cm, mutta olen vain 176.5cm enkä siis kasva enää yhtään, koska en ole kasvanut yli 2 vuoteen pituutta enää senttiäkään...
Vaikka itse jäin ennustepituuteni alapuolelle (nyt voin sen sanoa, kun tiedän että en kasva enää), - niin tehtiinpä se sitten millä menetelmällä tahansa, niin sanoisin kuitenkin että tuo laskuri arvioi n. 5cm liikaa pituutta realistiseen pituusarvioon verrattuna. - ...........
poika 18v. kirjoitti:
Tuon linkin "pituuslaskuriin" ei kannata ehkä liikaa mennä luottamaan, koska se tuntuu arvioivan hieman yläkanttiin nuo ennustepituudet.. Esim. Itsestäni pitäisi tuon mukaan tulla 184cm, mutta olen vain 176.5cm enkä siis kasva enää yhtään, koska en ole kasvanut yli 2 vuoteen pituutta enää senttiäkään...
Vaikka itse jäin ennustepituuteni alapuolelle (nyt voin sen sanoa, kun tiedän että en kasva enää), - niin tehtiinpä se sitten millä menetelmällä tahansa, niin sanoisin kuitenkin että tuo laskuri arvioi n. 5cm liikaa pituutta realistiseen pituusarvioon verrattuna.Useimmissa pituuslaskureissa lukee myös, että vaihteluväli on - 4tuumaa eli suuntaan jos toiseenkin sen 10 cm. Eli oma pituutesi menee tuon vaihtelun sisään. Se laskettu pituus on siis keskiarvo jonka vaihteluväli -10 cm.
- confined
........... kirjoitti:
Useimmissa pituuslaskureissa lukee myös, että vaihteluväli on - 4tuumaa eli suuntaan jos toiseenkin sen 10 cm. Eli oma pituutesi menee tuon vaihtelun sisään. Se laskettu pituus on siis keskiarvo jonka vaihteluväli -10 cm.
Hehe. Kiitos, auttaa taas kannustamaan jaksamaan eteenpäin. Olisi kyllä todella mukava kasvaa sen 10cm vielä nykyseen pituuteen lisää. Sitten olisin imo hyvissä mitoissa omasta mielestä. Vissiin siinä ~18v ikäsenä kasvaa lisää ja kokoajan? Muutama tuttu kasvoi armeija aikana vielä joku 10cm :O.
- radic
confined kirjoitti:
Hehe. Kiitos, auttaa taas kannustamaan jaksamaan eteenpäin. Olisi kyllä todella mukava kasvaa sen 10cm vielä nykyseen pituuteen lisää. Sitten olisin imo hyvissä mitoissa omasta mielestä. Vissiin siinä ~18v ikäsenä kasvaa lisää ja kokoajan? Muutama tuttu kasvoi armeija aikana vielä joku 10cm :O.
Nimenomaan, monet kasvaa just silloin armeija-aikana sen viimeset 10 cm. Ja ihminen on yksilö, geenejäsi et ole voinut valita. Esimerkiksi mun vanhemmat on molemmat pitkiä, mutta toinen isoveljistä on yli 190 cm ja toinen vähän alle 170 cm. Ja isä on kyllä ihan sama. :D Joten ihan yksilöllinen juttu on kyseessä, tietysti geenien lisäksi pituuteen vaikuttaa elämäntavat, uni, syömiset ym. Se on asennekysymys, mun veli on alle 170-senttisenä oikeen onnellinen ja sitä paitsi tytöt tykkää, harteikas ja lyhyt, ei paha. :)
- poika 18v.
radic kirjoitti:
Nimenomaan, monet kasvaa just silloin armeija-aikana sen viimeset 10 cm. Ja ihminen on yksilö, geenejäsi et ole voinut valita. Esimerkiksi mun vanhemmat on molemmat pitkiä, mutta toinen isoveljistä on yli 190 cm ja toinen vähän alle 170 cm. Ja isä on kyllä ihan sama. :D Joten ihan yksilöllinen juttu on kyseessä, tietysti geenien lisäksi pituuteen vaikuttaa elämäntavat, uni, syömiset ym. Se on asennekysymys, mun veli on alle 170-senttisenä oikeen onnellinen ja sitä paitsi tytöt tykkää, harteikas ja lyhyt, ei paha. :)
Onhan se toki mahdollista kasvaa vielä 18-vuotiaanakin, mutta toisaalta taas monet
eivät todellakaan enää kasva yhtään pituutta siinä 16-20 ikävuosien välillä.
Pituuskasvu onkin tosi yksilöllistä. Esim. itse en ole 15-ikävuoden jälkeen kasvanut enää käytännössä ollenkaan, ja nyt lukio-aikanakin on saanut huomata, että muut ovat kasvaneet ohi, kun itse en enää ole kasvanut ollenkaan pitkiin aikoihin.
Oikeastaan olen nyt huomannut, että olen jostakin syystä jopa alkanut hieman kutistumaan - nimittäin viime mittausten välillä olen lyhentynyt: 17-vuotiaana mitattiin että olisin ollut n. 177cm pitkä, mutta nykyisin 18-vuotiaana olenkin uusimpien mittausten mukaan vain 176cm - hieman outoa, mutta niin vain mitta näyttää.
Noh, toivottavasti pysyisin edes tuossa pituudessa, vaikka onhan se totta, että vanhemmiten pituuskasvun loputtua ihminen alkaa vähitellen "kutistua", mutta en olisi arvannut että jo näin nuorena... Toivottavasti en nyt sentään oikeasti ole kutistunut, vaikka mielestäni mittaukset ovat kyllä tarkkoja. Toisaalta kutsuntatarkastuksessa mitattiin 176.5cm. Mutta en tiedä, kuitenkin nyt mitattuna pituuteni on tasan 176cm, joten kai se on sitten se oikea pituus (ne 5 milliä olen ehkä jopa siis "lyhentynyt") mutta ei voi mitään, enpähän enää ainakaan kasva :(
Saattoi kuullostaa kauheelta vuodatukselta, mutta tosiaankaan ei voi olla liian varma että vielä n.17-19 ikäsenä kasvaa, itsekkin luulin vielä silloin 16-vuotiaana että kasvaisin, mutta enpä ole kasvanut siitä senttiäkään. En halua siis mitenkään murskata kenenkään "pituusunelmia" tai väittää etteikö 18-vuotiaana voisi kasvaa, mutta voin kuitenkin varoittaa, ettei se itsestäänselvää ole, että kaikki pojat vielä kasvavat tyyliin vielä armeijassa. Voi siis olla että kasvat, - tai sitten et. - 186 cm
poika 18v. kirjoitti:
Onhan se toki mahdollista kasvaa vielä 18-vuotiaanakin, mutta toisaalta taas monet
eivät todellakaan enää kasva yhtään pituutta siinä 16-20 ikävuosien välillä.
Pituuskasvu onkin tosi yksilöllistä. Esim. itse en ole 15-ikävuoden jälkeen kasvanut enää käytännössä ollenkaan, ja nyt lukio-aikanakin on saanut huomata, että muut ovat kasvaneet ohi, kun itse en enää ole kasvanut ollenkaan pitkiin aikoihin.
Oikeastaan olen nyt huomannut, että olen jostakin syystä jopa alkanut hieman kutistumaan - nimittäin viime mittausten välillä olen lyhentynyt: 17-vuotiaana mitattiin että olisin ollut n. 177cm pitkä, mutta nykyisin 18-vuotiaana olenkin uusimpien mittausten mukaan vain 176cm - hieman outoa, mutta niin vain mitta näyttää.
Noh, toivottavasti pysyisin edes tuossa pituudessa, vaikka onhan se totta, että vanhemmiten pituuskasvun loputtua ihminen alkaa vähitellen "kutistua", mutta en olisi arvannut että jo näin nuorena... Toivottavasti en nyt sentään oikeasti ole kutistunut, vaikka mielestäni mittaukset ovat kyllä tarkkoja. Toisaalta kutsuntatarkastuksessa mitattiin 176.5cm. Mutta en tiedä, kuitenkin nyt mitattuna pituuteni on tasan 176cm, joten kai se on sitten se oikea pituus (ne 5 milliä olen ehkä jopa siis "lyhentynyt") mutta ei voi mitään, enpähän enää ainakaan kasva :(
Saattoi kuullostaa kauheelta vuodatukselta, mutta tosiaankaan ei voi olla liian varma että vielä n.17-19 ikäsenä kasvaa, itsekkin luulin vielä silloin 16-vuotiaana että kasvaisin, mutta enpä ole kasvanut siitä senttiäkään. En halua siis mitenkään murskata kenenkään "pituusunelmia" tai väittää etteikö 18-vuotiaana voisi kasvaa, mutta voin kuitenkin varoittaa, ettei se itsestäänselvää ole, että kaikki pojat vielä kasvavat tyyliin vielä armeijassa. Voi siis olla että kasvat, - tai sitten et.Ihminen on aamulla 1-2 cm pidempi kuin illalla. Ihan totta! Lukion biologiankirjassakin luki niin ja lääkäri sanoi.
Mielummin hieman lyhyt kuin liian pitkä! - confined
186 cm kirjoitti:
Ihminen on aamulla 1-2 cm pidempi kuin illalla. Ihan totta! Lukion biologiankirjassakin luki niin ja lääkäri sanoi.
Mielummin hieman lyhyt kuin liian pitkä!Kiitos vastauksista!
Joko kasvan tai en, olen tottunut jo nykyiseen pituuteeni ja olen ihan tyytyväinen. Olisihan se kiva olla vielä pitempi niin näkisi paremmin ihmismassassa. Voihan olla että nyt on tullut sitä pituutta jo lisää mutta se selviää myöhemmin onko sitä oikeasti tullut.
- Jonbe
Itse olen n. 193 cm, veljeni ovat siinä 190cm paikkeilla ja siskokin lähes 180 senttinen. Isäni oli 190cm ja äiti 175cm. Itse kasvoin aika tasaista vauhtia, yläasteen lopussa pituus oli jotain 190cm.
Olen harrastanut paljon urheilua ja käynyt salilla jo kasvuiässä, eikä se ole vaikuttanut pituuteen millään tavalla. Ennustepituus oli 195cm. Armeijan jälkeen kasvoin vielä 3-4cm. Nyt olen 24-vuotias. Ethän ole mitenkään alipainoinen? Se voi ainakin vaikuttaa kasvuun.
Kannattaa syödä paljon ja monipuolisesti, juo paljon maitoa ja huolehdi, että saat kaikki tarvittavat vitamiinit sun muut. Eihän tuo 167cm ole mikään huono pituus, varsinkin jos siitä vielä kasvaa. 170 senttiähän on aika normaali pituus suomalaisilla miehillä. Ja niinkuin tuossa edellä jo mainittiin, niin ei se pitkänkään elämä ole aina niin mukavaa. - Anonyymi
Näin vuosien kuluttua tekisi mieli kysyä: Kuinka pitkä sinusta tuli?
- Anonyymi
Katso sukulaisia. Geenit määrää. Minustakin tuli juuri enonimittainen!
- Anonyymi
Naisena sanon, sisarukset normaalimittasia, samoin vanhemmat ja minä jäin noin 140 cm ja tästä enää kasva kun aikuinen olen. Ja musta piti tulla 158 cm. Elämä on hankalaa, kun ei maailmaa ole tehty lyhytkasvuisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014