Onko katumaasturi perseestä lumimyräkässä?

Autolija...

Huomasin aamulla, että moni tientukko oli juuri tällainen iso katumaasturi. Onneksi aina pääsee ohi. Ohituskaistalla ei paljoa katumaastureita näkynyt.

Onko se niin, että neliveto tekee auton epävakaaksi, koska myös takapyörät vetää ja iso koko ottaa herkästi sivutuulta?

25

866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tahoe

Oletko ohitellut näitä etuvetoisia katu"maastureita" jotka vetävät takaalta vain tarvittaessa? Itsellä katumaasturi jossa voi valita kiinteän takavedon, kiinteän nelivedon tai sitten autonelivedon. Ei ole pienintäkään ongelmaa talvella. Oikeastaan auto on parhaimmillaan juuri silloin kun on paljon lunta. Vielä ei ole jäänyt mihinkään kiinni ja sutimaankaan ei lähde ellei kuski sitä välttämättä halua.

• Marko Ri

Suomen kieli ei tunne sanoja: "TAKAALTA" tai "TAKAANTA"

• Voi olla että katumaasturikuskeilla on enemmän järkeä päässä kun eivät kaahaile huonolla säällä... kas kas ketäs siellä ojanpohjalla noköttää, onkos vajaavetoinen?

• huhuhuhuhuuuu

suomalainen ääretön kateus saa höpöttään mitä sattuu..
      hommaa katumaasturi niin ei tarvi kärsiä enää siitä kateudesta pikkukirnussa!

• kateuteen

noi "maasturi"kuskit aina vetoaa. Ovat niin naurettavia kulkuvälineitä, että kateudesta tuskin voi mitään puhua. Niitähän saa samalla rahalla, kuin oikeitakin autoja.

• huhuhuhuhuuuu
        kateuteen kirjoitti:

noi "maasturi"kuskit aina vetoaa. Ovat niin naurettavia kulkuvälineitä, että kateudesta tuskin voi mitään puhua. Niitähän saa samalla rahalla, kuin oikeitakin autoja.

ensinnäkään en ole katumaasturin omistaja joten sorry nyt ku erehdyit tuossaki.
        Toiseksi mikä on sitten oikea auto??
        Sellanenko joka on vaan SUN mielestä oikea, eli kaksi- tai neli- tai viisiovinen "keskikyttyrä" jossa max 15" renkaat, etu- tai takaveto ja enimmillään 1,6l "myllyllä"?!
        Mun mielestä esim. rekkamiehet puhuu että heillä on allaan oikea auto!
        mutta eihän sun mielestä rekka tms. voi olla oikea auto kun se kulkee max 90km/h
        sä oot ottanu vaan kateuden kourissa silmätikukses ne katumaasturit, eiköhän se sun tuskas hellitä sit ku oot niin iso että saat hankittua alles sellasen jonkun toisen hylkäämän katumaasturin ;)

• helsingin tuiskussa
        huhuhuhuhuuuu kirjoitti:

Sellanenko joka on vaan SUN mielestä oikea, eli kaksi- tai neli- tai viisiovinen "keskikyttyrä" jossa max 15" renkaat, etu- tai takaveto ja enimmillään 1,6l "myllyllä"?!
        mutta eihän sun mielestä rekka tms. voi olla oikea auto kun se kulkee max 90km/h
        sä oot ottanu vaan kateuden kourissa silmätikukses ne katumaasturit, eiköhän se sun tuskas hellitä sit ku oot niin iso että saat hankittua alles sellasen jonkun toisen hylkäämän katumaasturin ;)

ei ollut todellakaan citymaastureitten kulta-aikaa paitsi hinausliikkeille, itse ajelin ongelmitta isolla ranskalaisella isopyöräisellä etuvetoisella kaikkien tiellejuuttuneiden citymaastureitten ohitse kättä heilauttaen samalla toivoen että hinuri tulee pian, tulee muuten cityruuhka.

• Vilhelmitonttu
        helsingin tuiskussa kirjoitti:

ei ollut todellakaan citymaastureitten kulta-aikaa paitsi hinausliikkeille, itse ajelin ongelmitta isolla ranskalaisella isopyöräisellä etuvetoisella kaikkien tiellejuuttuneiden citymaastureitten ohitse kättä heilauttaen samalla toivoen että hinuri tulee pian, tulee muuten cityruuhka.

Herää jo ja lakkaa uneksimasta katumaastureista. Ei sinulla
        kuitenkaan ole niihin varaa. Jo tonni kaks saa sinut itkemään
        auton hinnassa ja joudut valitsemaan sen halvemman. Luuletko
        että helpottaa kun tulet tänne kertomaan satuja? Kirjoita
        joulupukille jos tois ensi jouluksi kunnollisen auton, eli katu-
        maasturin.

Etkö huomaa itse, kuinka naurettavaa tekstiä suollat vastoin
        kaikkien tiedossa olevaa käsitystä katumaastureiden paremmuudesta
        näillä keleillä.

• vaan
        huhuhuhuhuuuu kirjoitti:

ittelles. Varsinainen asiantuntijja tunnut olevan. Alla on tehokas 270 heppainen etuvetoinen sedan. Sitä sentään voi autoksi sanoa. Tosin, kun nuo naurettavat citymaasturit. En ymmärrä mitä ihmiset niissä näkevät. Ajettavuus on surkea ja kulutus kova. Jos tilaa tarvitaan, niin farmari olisi paljon parempi vaihtoehto. En muuten ikinä hanki alle edes toisen hylkäämää katumaasturia. Hirveän kateuden kourissa todellakin olen:)

• niisssskk... niiissk
        vaan kirjoitti:

ittelles. Varsinainen asiantuntijja tunnut olevan. Alla on tehokas 270 heppainen etuvetoinen sedan. Sitä sentään voi autoksi sanoa. Tosin, kun nuo naurettavat citymaasturit. En ymmärrä mitä ihmiset niissä näkevät. Ajettavuus on surkea ja kulutus kova. Jos tilaa tarvitaan, niin farmari olisi paljon parempi vaihtoehto. En muuten ikinä hanki alle edes toisen hylkäämää katumaasturia. Hirveän kateuden kourissa todellakin olen:)

nessuja.... niitä sinä tuhisija tarvitset kipeästi ;) terv: 976hv etuvetositikan omistaja joka nysvää vm. -72 kuussatasen fiiatin jaloissa kun PITOA ei ole!!!!!!!

• ....
        vaan kirjoitti:

Niilla tehoilla ei tee mitään, kun vain sutii ja sutii, siis kesällä, talvella vielä enemmän.

• hjvhj
        .... kirjoitti:

Niilla tehoilla ei tee mitään, kun vain sutii ja sutii, siis kesällä, talvella vielä enemmän.

meinaat jotta 270hv takarenkailla ei sudi talvella?

• huhuhuhuuuu
        vaan kirjoitti:

mees ny kattoon josko se munakadettis lähtis vielä käyntiin sieltä kerrostalon vuokrakämpän parkkipaikalta, käy sit siwasta hakeen lava soppaa ja kyhää sen voimin meille tänne lisää noita sun satujas joille saa nauraa kippuras. heh.....

• kaatumavaara...

siinä missä henkilöauto pysähtyy ojaan pellit ehkä rutussa, katumaasturi kaatuu katolleen. siinä tulee rumaa jälkeä, kun 2,5 tonnia painaa katon kasaan. katsokaa vaikka katumaasturien vakuutuksien hintoja.

• markuseinari

Olen meinannut jäädä tämmöisen nelivetoisen alle kaupungilla se kun karkasi kuskilta ja meni ojan yli kohti kevyen liikenteen väylää jolla minä olin töllöttämässä suu auki että mitäs nyt tapahtuu! Jos kaikki pyörät sutivat yhtä aikaa on auto yhtä hyvin ohjattavissa kuin ketju toisesta päästä, eli ei mitään voi muuta kuin panna silmät kiinni. Vähän sama tilanne tulee jos isomoottorisessa on jäykkä tasauspyörästön lukko, kun molemmat vetävät pyörät menettävät otteensa niin auto liikkuu alamäkeen eli sinne mihin tie on kallellaan, eli semmonen ei sovi äkkinäiselle. Kokenut kuskihan ajaa vaikka millä ja vaikka minne ilman suurempia kommervenkkejä. Mistähän syystä huonolla kelillä on ojan pohjalla tai toista päin ajaneena usein isomoottorinen ja ajonvakautuksella varustettu ajoneuvo?

• huhuhuhuhuuuu
        markuseinari kirjoitti:

Olen meinannut jäädä tämmöisen nelivetoisen alle kaupungilla se kun karkasi kuskilta ja meni ojan yli kohti kevyen liikenteen väylää jolla minä olin töllöttämässä suu auki että mitäs nyt tapahtuu! Jos kaikki pyörät sutivat yhtä aikaa on auto yhtä hyvin ohjattavissa kuin ketju toisesta päästä, eli ei mitään voi muuta kuin panna silmät kiinni. Vähän sama tilanne tulee jos isomoottorisessa on jäykkä tasauspyörästön lukko, kun molemmat vetävät pyörät menettävät otteensa niin auto liikkuu alamäkeen eli sinne mihin tie on kallellaan, eli semmonen ei sovi äkkinäiselle. Kokenut kuskihan ajaa vaikka millä ja vaikka minne ilman suurempia kommervenkkejä. Mistähän syystä huonolla kelillä on ojan pohjalla tai toista päin ajaneena usein isomoottorinen ja ajonvakautuksella varustettu ajoneuvo?

mä en oo katumaasturivastainen ja varmaan siksi minun ei tarvikkaan keksiä tollasia juttuja niinku sä.
        oottele vaan että ku isona pääset töihin vaikka mäkkärille niin sit voit alkaa säästään rahaa ja niillä säästöilläs sitten voit saada irti jonkun toisen hylkäämän katumaasturin.
        sit loppuu toi sun kateus ainaki niitä katumaastureita kohtaan.

• 2
        huhuhuhuhuuuu kirjoitti:

mä en oo katumaasturivastainen ja varmaan siksi minun ei tarvikkaan keksiä tollasia juttuja niinku sä.
        oottele vaan että ku isona pääset töihin vaikka mäkkärille niin sit voit alkaa säästään rahaa ja niillä säästöilläs sitten voit saada irti jonkun toisen hylkäämän katumaasturin.
        sit loppuu toi sun kateus ainaki niitä katumaastureita kohtaan.

Siis oikea neliveto jossa jatkuva neliveto on hyviä ajettavia, mutta tälläiset avustvat "nelivedot" on surkeita,joissa voimanjako on toteutettu viskokytkimellä.esim golfi volvon nelivedot on esimerkkejä surkeista 4-vedoista, kun taas esim mitsu evon nelivetoa voidaan pitään parhaana toteutuksena 4-vedosta autoissa.

• 1231232312

Jos citymaasturissa on neliveto ja edes välttävät renkaat, niin kyllähän se ns. vajaavedon voittaa huonolla säällä. On toki halpis citymaastureita joissa ei edes ole nelivetoa. Sitten on vielä oikeita maastoautoja joille citymaasturit ovat altavastaajia. Citymaasturissa esim. maavara ei juuri olennaisesti eroa normaalista henkilöautosta, maastoautossa maavaraa voi olla vaikka kuinka ja sillä pääsee vaikka metsässä. Citymaastureita ole ole kehitetty metsiin eikä niiden omistajat juuri isoilta teiltä poikkea kuin mökkimatkoillaan.

Itse en omista citymaasturia. Oikea maasturi oli mielessä pari viikkoa sitten mutta oli huono kauppakohde, en ostanut. Ajelen etuvetoisella sedanilla jossa kitkat alla - vaikka V6 moottori antaa vääntöä, voin sanoa että olen kolme kertaa jo joutunut joko jumiin ylämäessä(piti lähteä paikaltaan paksussa lumessa ylöspäin) tai vetänyt jarrutuksen pitkäksi. Molemmista tilanteista selvittiin kun ylämäessä vähän peruutteli ja otti nopeutta alle, ja jarrutuksissa oli ennakoitua välimatkaa.. Sillä selviää parhaiten huonossa säässä, auto kuin auto.

• Toyota HD

Mutta mennessäni jouluaaattoa edeltävänä päivänä tampereelta jyväskylään melkoisessa lumimyräkässä, letkassa joka kuitenkin kulki sallittua 80 nopeutta. Ainoat letkaa ohittelevat autot olivat noita ns. city-maastureita. Ohituksillaan he saivat aikaan todellisia vaaratilanteita pöllyttäessään lumet muiden silmille.
        Onkin ilmeistä, että nykyisin eivät nopeusrajoitukset koske noita cityautoja, eivätkä Volvoja!
        Ps. opetelkaa edes takasumuvalon käyttö!

• kruykjuy
        Toyota HD kirjoitti:

Mutta mennessäni jouluaaattoa edeltävänä päivänä tampereelta jyväskylään melkoisessa lumimyräkässä, letkassa joka kuitenkin kulki sallittua 80 nopeutta. Ainoat letkaa ohittelevat autot olivat noita ns. city-maastureita. Ohituksillaan he saivat aikaan todellisia vaaratilanteita pöllyttäessään lumet muiden silmille.
        Onkin ilmeistä, että nykyisin eivät nopeusrajoitukset koske noita cityautoja, eivätkä Volvoja!
        Ps. opetelkaa edes takasumuvalon käyttö!

On se kumma että miksi sinä ja pari muuta katkeran kateellista reppanaa ette tajua sitä kuinka sanotte teksteissänne suoraan sen miten teillä on älytön kateus noita kohtaan jotka ajavat tietyillä autoilla ja sama pätee tiettyihin auton lisävarusteisiin yms.?

"Onkin ilmeistä, että nykyisin eivät nopeusrajoitukset koske noita cityautoja, eivätkä Volvoja!" Heh... voiko enää tuon selvemmin ilmaista ääretöntä kateuttaan.. ;)

Ihmeellistä että jos sinä ajat vaikka samassa jonossani missä minäkin niin esim. meidän muiden ohitse kaahaava karvalakki tojota tai golffi muuttuukin sinun kohdallasi citymaasturiksi tai volvoksi ;)
        Realisti (siis en sairaan kateellinen) kun olen niin kyllä siellä noita ohituksia tekee kaikenmerkkiset autot joten turhaa sä yrität selitellä kateuttasi noilla typerillä ohitusjutuillasikaan!

• auto aatu
        kruykjuy kirjoitti:

On se kumma että miksi sinä ja pari muuta katkeran kateellista reppanaa ette tajua sitä kuinka sanotte teksteissänne suoraan sen miten teillä on älytön kateus noita kohtaan jotka ajavat tietyillä autoilla ja sama pätee tiettyihin auton lisävarusteisiin yms.?

"Onkin ilmeistä, että nykyisin eivät nopeusrajoitukset koske noita cityautoja, eivätkä Volvoja!" Heh... voiko enää tuon selvemmin ilmaista ääretöntä kateuttaan.. ;)

Ihmeellistä että jos sinä ajat vaikka samassa jonossani missä minäkin niin esim. meidän muiden ohitse kaahaava karvalakki tojota tai golffi muuttuukin sinun kohdallasi citymaasturiksi tai volvoksi ;)
        Realisti (siis en sairaan kateellinen) kun olen niin kyllä siellä noita ohituksia tekee kaikenmerkkiset autot joten turhaa sä yrität selitellä kateuttasi noilla typerillä ohitusjutuillasikaan!

no jopas on tullut itkuisilta lapsilta tekstiä. yhyyyyy...sitimaasturi jäi hankeen ja vuoden -82 datsun veti sen hangesta pois yhdellä renkaalla. yhyyyy....
        sitimaasturit eivät paljoa ohittele kun ne ovat niin huonoja autoja ja kaikki jäivät lumituiskussa tien varteen, minä ja mun kaverit ajettiin vuoden -82 ja -91 malleilla komeasti ohitse ja heilautettiin posliinisia käsiä kun ohitettiin nämä sitimaasturit yhyyyy...yhyyyy.....

ei typerämpiä itkuvirsiä ole nähty ja kuultu, melkein tulee itelleenkin tippa silmaan kun lukee näitä tarinoita.

jos se kirjoittaja nyt ensi alkuun laittaisi oman elämänsä kuntoon ja yrittäisi päästä jaloilleen. ettet näe painaijaisia muista autoista tai ihmisistä, jotka eivät ole samanlaisia kuin sinä.

• Toyota HD
        auto aatu kirjoitti:

no jopas on tullut itkuisilta lapsilta tekstiä. yhyyyyy...sitimaasturi jäi hankeen ja vuoden -82 datsun veti sen hangesta pois yhdellä renkaalla. yhyyyy....
        sitimaasturit eivät paljoa ohittele kun ne ovat niin huonoja autoja ja kaikki jäivät lumituiskussa tien varteen, minä ja mun kaverit ajettiin vuoden -82 ja -91 malleilla komeasti ohitse ja heilautettiin posliinisia käsiä kun ohitettiin nämä sitimaasturit yhyyyy...yhyyyy.....

ei typerämpiä itkuvirsiä ole nähty ja kuultu, melkein tulee itelleenkin tippa silmaan kun lukee näitä tarinoita.

jos se kirjoittaja nyt ensi alkuun laittaisi oman elämänsä kuntoon ja yrittäisi päästä jaloilleen. ettet näe painaijaisia muista autoista tai ihmisistä, jotka eivät ole samanlaisia kuin sinä.

Ovat käsittääkseni kaikkia tiellä liikennöiviä varten. Letkan nopeus oli mukavat 80 km/h eli juuri niin kuin sallittua oli. Olosuhteet eivät ainakaan nopeampaan ajoon soveltuneet turvallisuutta silmällä pitäen.
        Enpä tiedä tuosta kateudesta, meillä seisoo tallissa vaimon uuden uutukainen Datsun maasturi joten
        eiköhän kadehtiminen siltä osin ole turhaa.
        Maanteillä olen ajanut tähän mennessä noin 50 vuotta ammatiksenikin yli 20 vuotta, joten suuta soukemmalle nuorukaiset!

• kfbukuk
        Toyota HD kirjoitti:

Ovat käsittääkseni kaikkia tiellä liikennöiviä varten. Letkan nopeus oli mukavat 80 km/h eli juuri niin kuin sallittua oli. Olosuhteet eivät ainakaan nopeampaan ajoon soveltuneet turvallisuutta silmällä pitäen.
        Enpä tiedä tuosta kateudesta, meillä seisoo tallissa vaimon uuden uutukainen Datsun maasturi joten
        eiköhän kadehtiminen siltä osin ole turhaa.
        Maanteillä olen ajanut tähän mennessä noin 50 vuotta ammatiksenikin yli 20 vuotta, joten suuta soukemmalle nuorukaiset!

kyllä sä nolaat ittes aina! dorkaaaaa!!!!!

• Automies 45v.
        kfbukuk kirjoitti:

kyllä sä nolaat ittes aina! dorkaaaaa!!!!!

Olevasi mielipiteiltäsi vaarallinen kuski, myös itsellesi! Kortti hyllylle hulluilta!

• harmaamassa

ohituskaistalla kyllä mennään katusaasturilla polleana, mutta vauhti on jostain syystä sama kuin ohitettavilla rekoilla - pahimpia tientukkoja huonolla kelillä on nykyään nimenomaan lyhytakseliväliset korkean painopisteen omaavat feikkimaasturit - quashqai, cr-v, rav4 jne - tuollaisella ei ole mitään tekoa jos maantieajo-ominaisuuksia huonossa kelissä etsitään - saattaa olla että lumipallon yli pääsee paremmin kuin kaksivetoisella, mutta kun huonoon säähän mennään moottoritielle niin perä edellä näytte tulevan vastaan....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      62
      7552
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      119
      1487
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1439
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe