letku vai lohko?

letku vai lohko?

Kysymys siis, kumpiko parempi, lohko vai letku lämmitin?
Niin perustelu tietysti olis kiva ettei mitään musta tuntuu.
Onko kukaan vaihtanut, millasta vaikutusta.
Letkuhan lämmittää alempaa, eli suurempaa aluetta vai?

66

28848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prmo

      lohkolämmitin lämmittää vain öljytilan,eli auto käynnistyy nöyrästi,mut letkulämmitin lämmittää veden,ja vesihän kiertää moottorissa,eli auto puhaltaa lämmintä heti,kun laittaa käyntiin,näillä perusteilla itse suosin letkulämmitintä,mut asiata niin monta mieltä,kuin käyttäjääkin...

      • poroko

        tavallinen lohkolämmitin lämmittää myös jäähdytinnestettä, se on säteilylämmitin joka lämmittää vain moottorin pintaa


      • letku vai lohko

        lohkoläämmitin lämmittää vettä joka on lohkossa, ei öljyä!


      • Lohkolämmitin

        Öljyn lämmittimet ovat aivan eri kun lohkolämmitin. Perinteinen lohkolämmitin asennetaan yleensä lohkon sivussa olevan peltilätkän eli eräänlaisen paikoilleen puristeun kannen tilalle ja vastus tulee suoraan moottorin jäähdytysnetetilaan. Muutamissa moottoreissa on ruuveilla irroitettava kansi ja tähän saadaan lämmitin kiinni kannen ruuvien avulla.

        Letkulämmitin asennetaan yleensä alavesiletkuun ja lämmittimen toimiessa lämmin vesi nousee moottorin lohkoon eli lämmittää lohkossa olevaa jäähdytysnestettä niin kuin varsinainen lohkolämmitinkin.

        Moottorin lämmitin voi olla myös erillinen ja se kytketään letkuilla niin että se kierrättää nestettä lämmittimen ja moottorin lohkon välillä eli lämmittää edellisten lämmittimien tapaan lohkossa olevaa jäähdytysnestettä. Nämä lämmittimet ovat yleensä suuritehoisia ja niissä on termostaattiohjaus. Näitä käytetään pääasiassa isompien koneiden lämmittiminä esimerkiksi kuorma-autoissa vastaavan järeysluokan työkoneissa. Henkilöautoissakin näitä käyttetään, mutta lähinnä takseissa.


      • Paskanmarjat1

        Lohkolämmitin asennetaan auton lohkoon, ja vastus tulee vesitilaan ja piste.

        Letkulämmitin laitetaan tietenkin alavesiletkuun, ja se on noin 10 minuutin asennus. Letku poikki ja lämmitin väliin.

        Toki lohkolämmitin on tehokkaampi, mutta työläämpi asentaa, mutta se etu siinä on että eipähän ole alavesi letkussa mitään heikkoja lenkkejä, niin kuin tuo letkulämmitin on.


      • roopesetä...
        Paskanmarjat1 kirjoitti:

        Lohkolämmitin asennetaan auton lohkoon, ja vastus tulee vesitilaan ja piste.

        Letkulämmitin laitetaan tietenkin alavesiletkuun, ja se on noin 10 minuutin asennus. Letku poikki ja lämmitin väliin.

        Toki lohkolämmitin on tehokkaampi, mutta työläämpi asentaa, mutta se etu siinä on että eipähän ole alavesi letkussa mitään heikkoja lenkkejä, niin kuin tuo letkulämmitin on.

        on tullut nyt ajankohtaiseksi vaihtoehdoksi monelle, jos omistaa uuden auton... niin siinä ei välttämättä ole enää noita valuproppuja, kun alumiinivalutekniikka on kehittynyt niin, ettei niitä enää tarvise olla ja ainoa vaihtoehdot on silloin letku tai säteilylämmitin, mikä sekin kyllä näyttää lämmittävän ihan riittävästi moottoria, kunhan pitää sitä enempi, kuin 2h päällä ja sehän tulee liimalla öljypohjaan, joten asennus on helppo varsinkin uuteen autoon, kun se öljypohjakin on suht puhdas


      • toinen turhake
        roopesetä... kirjoitti:

        on tullut nyt ajankohtaiseksi vaihtoehdoksi monelle, jos omistaa uuden auton... niin siinä ei välttämättä ole enää noita valuproppuja, kun alumiinivalutekniikka on kehittynyt niin, ettei niitä enää tarvise olla ja ainoa vaihtoehdot on silloin letku tai säteilylämmitin, mikä sekin kyllä näyttää lämmittävän ihan riittävästi moottoria, kunhan pitää sitä enempi, kuin 2h päällä ja sehän tulee liimalla öljypohjaan, joten asennus on helppo varsinkin uuteen autoon, kun se öljypohjakin on suht puhdas

        Näyttää näitä moottorin ulkopuolellekin asennettavia olevan useampaa lajia...

        Ainakin omassa biilissäni Defan valmistama lämmitin on asenneusohjeiden perusteella pikkuruinen, vähän tulitikkuaskia suurempi metallimötikkä, joka kiinnitetään yhdellä pultilla lohkon kylkeen pitäisi vielä laittaa piitahnaa tms. väliin eli tässä lämmön pitäisi siirtyä johtumalla eikä säteilemällä....

        On vaan watteja aika nihkeästi - muistaakseni 300 - joten teho on edellisen auton 600 W letkulämppäriin verrattuna ihan onneton. Pikkupakkasilla ei mitenkään huomaa - ei matkustamoon tulevan ilman lämpötilasta eikä moottorin lämpenemisnopeudesta, onko lämmitin ollut käytössä 2 h vain ei lainkaan.... -20°C pakkasilla sentään olin jo jotain pientä vaikutusta havaitsevinani.

        ...olikin kiva näin jälkikäteen huomata, että Calixilta olisi saanut autoon sopivan letkulämppärin....

        Taitaa näiden ulkoisten lämmittimien todellinen suosion syy olla helppo & nopea asennustyö = parempi kate autojen maahantuojille!


      • frangrabba

        vai lämmittää lohko öljytilan,mietippä uusiksi mitä paikkaa se lohko oikein lämmittää


      • toimi noin.

        "Lohkolämmitin lämmittää vain öljytilan" Kuule! Lohkolämmitin ei ole missään tekemisissä öljytilan kanssa. Se on lohkon nestetilassa oleva sähkövastus joka lämmittää jäähdytysnestettä ja siten samalla moottorin sisäosia, sylinterinseinämiä, kampikoineistoa ym. Eikä käynnistymisen kannalta ole mitään merkitystä onko öljytilassa oleva öljy lammintä vai ei. Asian ratkaisee se, millaista on öljy, joka juuri käynnistyshetkellä on laakereissa, sylinterinseinämissä ja muissa liukupinnoissa.

        Jos haluat lämmintä heti käynnistyksen jälkeen, se letkulämmitin on muuten huomattavasti huonompi ratkaisu. Suurin osa lämmitystehosta menee harakoille juuri sen takia että neste kiertää. Jos edes yleensä kiertää. Kaikissa autoissa termostaatissa ei ole sitä pientä reikää joka on aina auki, joten mitään kiertämistä ei tosiasiassa edes tapahdu.
        Letkulämmitin on korvikeratkaisu kun lohkolämmitintä ei voi käyttää.


      • Samaa_mieltä

        Itse kokeilin Anjovikseeni (1,6l vm- 2001, T22)tuota letkulämmitintä. Teholtaan lämmitin oli 550W. Ei lähtenyt nesteet kiertään -> porasin 4mm reijän termain yläosaan -> rupes nesteet kiertään, mutta ei kuitenkaan niin, että lämmintä olis tullut "roppakaupalla"(ulkoilman ollessa -3 astetta noin 3h lämmityksen aikana). Toinen ongelma tuli ajon aikana. Lämpömittarin mukaan lämmöt jäivät selvästi alle tavoitteen -> moottorinohjaus nosti tyhjäkäynti kierroksia luullen, että moottori oli kylmä. Yritin ilmata järjestelmää, mutta tulos oli edelleen sama: käy ikäänkuin kylmänä...


      • Porailija

        Tietenkään moottorin lämpö ei nouse, kun termostaatissa on 4mm reikä.


      • Ei ole lohkolämmitin mikä lämmittää öljypohjaa. Lohkolämmitin on mikä laitetaan sylintereitten lohkoon ja lämmittää koko moottorin ja veden. Valitettavasti tuota ei nykyautoihin voi asentaa.


      • janipteri
        roopesetä... kirjoitti:

        on tullut nyt ajankohtaiseksi vaihtoehdoksi monelle, jos omistaa uuden auton... niin siinä ei välttämättä ole enää noita valuproppuja, kun alumiinivalutekniikka on kehittynyt niin, ettei niitä enää tarvise olla ja ainoa vaihtoehdot on silloin letku tai säteilylämmitin, mikä sekin kyllä näyttää lämmittävän ihan riittävästi moottoria, kunhan pitää sitä enempi, kuin 2h päällä ja sehän tulee liimalla öljypohjaan, joten asennus on helppo varsinkin uuteen autoon, kun se öljypohjakin on suht puhdas

        Itellä on audi diesel ja siinä on se säteilylämmitin. Se on aivan surkea. -30 astetta ja vaikka se on päällä kokopäivän niin ei lämmitä mitään. laitan letkulämmittimen ja säteilylämmitin roskiin. Miksi pitää tehdä tuommosia säteilylämmittimiä. En suosittele kenellekkään


      • hatsa
        janipteri kirjoitti:

        Itellä on audi diesel ja siinä on se säteilylämmitin. Se on aivan surkea. -30 astetta ja vaikka se on päällä kokopäivän niin ei lämmitä mitään. laitan letkulämmittimen ja säteilylämmitin roskiin. Miksi pitää tehdä tuommosia säteilylämmittimiä. En suosittele kenellekkään

        säteilylämmitin aivan surkea. Kun usemissa taloyhtiössä saa vain 2 tunnin lämmityksen. Sillä ei ole mitään merkitystä. Sopii paremmin säteilylämmitin linnut pelätimiksi


      • 812017klo2252
        letku vai lohko kirjoitti:

        lohkoläämmitin lämmittää vettä joka on lohkossa, ei öljyä!

        Lohkolämmitin on ehdottomasti paras. Lämmittää koko moottorin. Valitettavasti nykyautoihin ei saa kuin öljynpohjan säteilylämmittimiä


      • Anonyymi
        Porailija kirjoitti:

        Tietenkään moottorin lämpö ei nouse, kun termostaatissa on 4mm reikä.

        Noiden porailujen jälkeen termostaatti ei enää toimi!


    • minusta parempi

      vaihtoehto. Lämmittää moottorin huomattavasti nopeammin kuin lohkolämmitin. Molemmista kokemusta.
      Nykyisessä autossa käytössä webasto.

      • 0000000000000000

        "Lämmittää moottorin huomattavasti nopeammin kuin lohkolämmitin."
        olisiko nopeampi sen vuoksi, että letkulämmittimen vastus saattaa olla lähempänä lämpöanturia?


    • Hessu Hopo hessumopo

      Kaikkiin autoihin ei saa letkulämmitintä, kaikkiin autoihin ei saa edes lohkolämmitintä, pelkästää lohkon kylkeen ulkopuolelle tulevan "limpun" jonka on tarkoitus lämmittää.

      • limpulla lämmintä

        ja tälläkin palstalla kyselin että näkiskö jostain että onko se edes päällä kun ihan sama lämmittikö yhden tai viisi tuntia, niin mitään vaikutusta ei tuntunut olevan. Joku antoi vinkin että konepelti auki ja kuuntelemaan ja kyllähän sieltä jotain ääntä kuului, mutta mitään se ei kyllä lämmittänyt.

        meni reilu 400€ toivottavasti hyvään tarkoitukseen.


    • 3735336

      Kyllä lämpimästä lohkosta on enemmän hyötyä kuin lämpimistä letkuista. Joten lohkolämmitin parempi. Itse suosin letkuihin asennettavaa lohkolämmitintä, lämmittää nopeasti koko lohkon jäähdytysnesteen kautta.

      Miksi lämmittäisi letkuja? En ymmärrä. Ei ole letkulämmitintä koskaan tullut vastaan.

      • olitpasvitsikäs

        Kyllä sulla se letku ensin lämpiää jos joku lämpiää!


      • säteilyletku

        Tottakai lohkolämmitin on paras, mutta kyse on siitä, että nykymoottoreihin ei sellaisia saa. Siis sellaista mikä lämmittää suoraan vesitilaa. Se on aito lohkolämmitin.

        Eli nykyään vaihtoehdot joko öljyppohjaan liimattava säteilylämmitin tai letkulämmitin. Säteilylämmittimestä monet puhuu, että lämmöt menee vain harakoille, mutta se lämmittää kuitenkin öljyä, joka on kai moottorille parempi kuin jäähdytinnesteen lämmitys, jonka letkulämmitin tekee. Toki jäähdytinnestettä lämmittämällä sisälle saa nopeammin lämmintä, mutta sisätilalämmittimellähän sisätilat lämmitetään. Joten itse lämmittäisin ennemmin öljyä säteilylämmittimellä (vaikka vaatiikin pidemmän lämmitysajan), kuin jäähdytinnestettä letkulämmittimellä.

        Letkulämmittimen kanssa on ollut ongelmia myös siinä, että auton anturit tulkitsevat olevan lämpimämpi kuin onkaan, ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää käynnistää autoa kuin olisi kesä, ja eihän se lähde tai lähtee heikommin kuin kokonaan ilman lämmitystä.

        Senkin takia ennemmin säteily.


      • öljyt-kiehuu

        Säteilylämmittimen minimiaika on 3-4 tuntia, kun lohkolämmittimellä pärjää puolet lyhyemmällä aikajaksolla.
        Varsinaista öljytilaa lämmittävänä lisävarusteena vastukset sain ainakin kuplavolkkariin, jossa öljytilassa oli ikäänkuin korkki, minkä sijaan se lämmitin asennettiin. Volkkari oli siis ilmajäähdytteinen.
        Tuosta on tosin jo aikaa 40-50 vuotta.


      • Mikä_unohtui
        säteilyletku kirjoitti:

        Tottakai lohkolämmitin on paras, mutta kyse on siitä, että nykymoottoreihin ei sellaisia saa. Siis sellaista mikä lämmittää suoraan vesitilaa. Se on aito lohkolämmitin.

        Eli nykyään vaihtoehdot joko öljyppohjaan liimattava säteilylämmitin tai letkulämmitin. Säteilylämmittimestä monet puhuu, että lämmöt menee vain harakoille, mutta se lämmittää kuitenkin öljyä, joka on kai moottorille parempi kuin jäähdytinnesteen lämmitys, jonka letkulämmitin tekee. Toki jäähdytinnestettä lämmittämällä sisälle saa nopeammin lämmintä, mutta sisätilalämmittimellähän sisätilat lämmitetään. Joten itse lämmittäisin ennemmin öljyä säteilylämmittimellä (vaikka vaatiikin pidemmän lämmitysajan), kuin jäähdytinnestettä letkulämmittimellä.

        Letkulämmittimen kanssa on ollut ongelmia myös siinä, että auton anturit tulkitsevat olevan lämpimämpi kuin onkaan, ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää käynnistää autoa kuin olisi kesä, ja eihän se lähde tai lähtee heikommin kuin kokonaan ilman lämmitystä.

        Senkin takia ennemmin säteily.

        Eiköhän yleisin kuitenkin ole lohkon kylkeen laitettava säteilylämmitinmötikkä.


      • säteilyletku
        Mikä_unohtui kirjoitti:

        Eiköhän yleisin kuitenkin ole lohkon kylkeen laitettava säteilylämmitinmötikkä.

        Lohkon kylkeen tai öljypohjaan, mihin se nyt missäkin merkissä asennetaan, säteilylämmitin se on jokatapauksessa, joten ei mitään unohtunut.


      • supi

        avensis huollossa sanottiin, että letkulämmitintä ei saa asentaa , sekottaa moottorin tekniikkaa.


      • Anonyymi
        supi kirjoitti:

        avensis huollossa sanottiin, että letkulämmitintä ei saa asentaa , sekottaa moottorin tekniikkaa.

        Siis tunnustivat rehellisesti, että tehtaan suunnitteluosasto on mokannut. Takuu ei luonnollisestikan korvaa mitään.


    • palmunalta

      Webastolla tai eberillä lämpenee kone kuin kone!

      • ahyekn

        Ja akku on aina tyhjä!


      • ahyekn kirjoitti:

        Ja akku on aina tyhjä!

        Riippuu paljonko ajaa normaalisti. Vaatii parikymmentä kilsaa talvella, että latautuu takaisin tuo 20 minuutin lämmitys...


    • lohko-punaiseksi

      Ketjua lukiessa kävi ilmeiseksi, että puolet porukasta ei edes tiennyt mistä kirjoitti. Kannattaisi kuitenkin perehtyä puheena olevien laitteiden tekniikkaan ennenkuin antaa mitään "asiantuntija" lausuntoja.

    • lämmittimetKehittyneet

      Kannattaa tutustua valmistajien sivuihin (Calix ja Defa), sieltä saa oikeaa tietoa lämmittimistä ja oikean lämmitintyypin omaan autoon. Usein ei ole kuin yksi mahdollinen vaihtoehto ja Valmistajat ovat tutkineet parhaan vaihtoehdon kyseiseen moottorityyppiin ja korimalliin.
      Suomeksi: turha miettiä onko joku parempi tai huonompi jos on vain yksi mahdollinen lämmitin joka sopii tai valmistaja on tehnyt tutkimustyön puolestasi.

    • faktamies2

      Letkulämmitin on itselläni käytössä, ja vaikka olisi 30 pakkasta niin parin tunnin lämmityksen jälkeen lähtee auto käyntiin.

      Niksi on siitä, että letkulämmitin pitää laittaa ajastimella sammumaan 10-15min ennen auton käynnistystä. Tällöin itse vastus on jo jäähtynyt sen verran, ettei sekaa moottorin lämpöantureita.

    • Junnu671

      Letkulämmitin joka tapauksessa huomattavasti nopeampi ja tehokkaampi kuin säteily lämmitin.Meillä pari autoa joissa sama tekniikka ja toisessa säteily ja toisessa letkulämppäri.Sama aika lämmitettynä vie autolta lämmetä normaaliin ajossa n.2-3km enemmän säteilylämmittimellä kuin letkulämppärillä.
      Säteilylämmitin aloittajan kyselyssä ei ollut vaihtoehtona mutta se on uudehkoissa autoissa melko yleinen ja useasti se ainoa vaihtoehto.

    • pöljät.osaa

      Aikoinaan käytetty moottirin vesitilassa käytetty lohkolämmitin oli hyvä ja tehokas peli. Nykyiset moottorin ulkopintaan asennettavat säteilylämmittimet ovat vain kalpea aavistus tästä. Se vaan on yksinkertainen ja nopea asentaa, että sellaista "edistystä".

      • tutkiDefaCalixSivut

        Ei noita säteilylämmittimiä helppouden takia ole keksitty, vaan niitä käytetään silloin kun parempia ei voida käyttää.


      • muitakinmerkkejä
        tutkiDefaCalixSivut kirjoitti:

        Ei noita säteilylämmittimiä helppouden takia ole keksitty, vaan niitä käytetään silloin kun parempia ei voida käyttää.

        letkulämmitin käy kaikkiin autoihin ja parempi vaihtoehto, kun säteilylämmitin..


      • Toureri

        Hondan vtec moottoreissa löytyy vieläkin paikka tuolle vanhanliiton lohkolle. Nää koneet onkin jo vanhahkoon mutta luotettavaan tekniikkaan perustuvia moottoreita.


    • wuattro558

      Säteilylämmittimen yksi etu lienee että samalla saa helposti laitettua akkulaturin ja sisätilalämmittimen.
      Ainakin defan sarja helppo laittaa..

    • defa

      oottekohan edes ikinä omistanu yhtäkään autoa..???? veikkaan et ei n.98% näistä ketkä tänne kirjoittelevat.

      • ipetti

        Siltä kyllä vaikuttaa muutamat kirjoitukset että ei tiedä asiasta mitään.


    • konejakoppa

      Jos ei Webasto/Eberi kiinnosta niin tämä on paras "letku"lämmitin, tosin tarvitsee säköä toimiakseen: http://www.tt-thermo.fi/

    • hjgj

      kyllä talvet alkaa olla niin leutoja etten enää hankkisi erikseen lisälämmitintä..Joo moottori tykkää kun käyttää jo 5 asteessa mutta ei se auton arvoa nosta yhtään kun myyt eteenpäin...

      • E220_CDI

        Minä käytän lämmitintä oman mukavuuteni ja polttoaineen säästön vuoksi.


      • Anonyymi
        E220_CDI kirjoitti:

        Minä käytän lämmitintä oman mukavuuteni ja polttoaineen säästön vuoksi.

        Jo yksi kylmäkäynnistys -30 asteessa voi tuhota moottorin tiivisteitä


    • Huomatkaa_tämä

      Letkulämmitintä on kahta tyyppiä: kelvoton jäähdyttimen alavesiletkuun kytkettävä, jonka teho vain 300 W:n luokkaa. Tehoa ei voi tuosta lisätä, sillä kiinni olevan termostaatin takia vesi ei kierrä kunnolla. Parempi versio, mitä käytetään työkoneissa, kytketään lämmityslaitteen letkuihin tms, mistä löytyy tehoa 500 W:sta ainakin 2000 W:iin asti. Tuollaisen kun saa konehuoneeseen soviteltua, niin kylläpä lämpenee! http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/defa/letkulammittimet

      • kysymystämä

        onko tuossa defan letkulämmittimessä kiertovesipumppu itsessään, jos ei ole ei sillä mitään tee ja sama, kuin laittaa silloin säteilylämmittimen


    • 34534634

      Lohkolämmitin = Lohkossa on reikä missä lämmitysvastus asennetaan jäähdytyskanavaan, en tiedä onko näiden käyttö lopetettu mutta ainakin -03 Mazdassani on ihan valmiina lohkossa tulppa jäähdytysnestekanavaan tulevalle lämmitysvastukselle

      Letkulämmitin = Tulee myös jäähdytysnesteeseen mutta asennetaan jäähdytysletkuun, tämä sellaisissa tapauksissa missä lohkossa ei ole asennuspaikkaa nestekanavaan tulevalle vastukselle

      Säteilylämmitin = Lohkon kylkeen asennettava lämmitin joka EI ole yhteydessä jäähdytysnesteeseen, tehottomampi koska lohkon kylki ei johda lämpöä koko moottoriin yhtä tehokkaasti kuin neste

      Toisaalta kaikkien tarkoitus on lämmittää lohkoa mutta nämä ovat käytännön nimitykset. Puolet vastaajista ilmeisesti sekoittavat toisiinsa.

    • Pakkasakko

      Monikaan ei taida enää tietää, mikä se sellainen lohkolämmitin oli, säteilylämmittimillä vaan menevät eteenpäin. Eipä moni enää tiedä mikä oli pakkasakku, silloin kun autoissa ei ollut juurikaan minkäänlaisia moottorinlämmittimiä.

    • Toyotafani

      Minulla on Rav 4 maasturi ja siinä letkulämmitin. Vastus on palanut kahdesti ja maksaa yli 100€.. Mitä mahtaa lohkolämmittimen vastus maksaa, sekään kun ei varmaan ikuinen ole. Toisessa autossa on lohkolämmitin ja ääni kuuluu kun on päällä, Ravin lekusellaisesta ei kuulu mitään. Itse antaisin paremmat pisteet lohkolämmittimelle, niissä autoissa joihin se käy.

      • Anonyymi

        Väärä asennus polttaa vastuksen, koska vesi ei kierrä. Ex-vaimon autoon Tuusniemen huoltoaseman tunarit vaihtoivat toimivan systeemin minulle tuntemattomasta syystä letkuilla kytkettyyn lämmittimeen, mutta kytkivät sen väärin jolloin vesi ei kiertänyt. Lämmittimen vastus kärvähti alta minuutissa.
        Ei pitäisi mitään osaamattomia tunareita päästää auton kimppuun, tekevät vain asiakkaalle kalliksi tulevaa sutta! Muuallakin kuin Tuusniemellä, minkä olen liian usein nähnyt.


    • Anonyymi

      Letkulämmitin ylivoimaisesti parempi. Letkulämmitin lämmittää koko moottoria sekä jäähdytin nestettä. Kun lähdet ajoon, auton lämmitin puhaltaa heti sisätiloihin lämmintä, koska jäähdytinneste on jo valmiiksi lämmintä.

      • Anonyymi

        Ja miten se lämmittää koko moottorin. Ei se vesi siellä kierrä ja teho ei riitä koko möykyn lämmittämiseen. Eikä sieltä lämppäristä mitään lämmintä heti tule, koneen pitää joka tapauksessa ensin lämmitä.


      • Anonyymi

        Riippuu mitä haetaan. Moottorin rasituksen minimointia, vai mukavuutta. Itselleni ei sisätilan lämpö alussa ole mikään tärkeä kriteeri. Tärkeämpi on moottorista huolehtiminen ja kylmäkäynnistyksien minimoiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mitä haetaan. Moottorin rasituksen minimointia, vai mukavuutta. Itselleni ei sisätilan lämpö alussa ole mikään tärkeä kriteeri. Tärkeämpi on moottorista huolehtiminen ja kylmäkäynnistyksien minimoiminen.

        Minä en välitä moottorista. Se on seuraavan omistajan ongelma. Sitäpaitsi autotehtaiden mukaan esilämmittäminen ei ole tarpeellista. Erityisesti BMW on tätä asiaa toitottanut pitkään.


    • Anonyymi

      Ei tuo 300w säteilylämmitin kyllä paljoa lämmitä...voisikohan mitenkään tehostaa....

      • Anonyymi

        Kontaktilämmittimiä koskevat määräykset sanovat, että sen lämpötila ei koskaan saa ylittää 300 astetta. Siksi niissä on PTC vastus, joka ottaa yleensä tehoa maksimissaan tuon 300W kylmänä. Mutta teho siis pienenee, kun PTC vastuksen lämpötila kasvaa.

        Vanhoilla kulahtaneilla piitahnoilla tai huonosti asennettuna kontaktilämmitin voi alun 300W sijasta lämmittää kuumentuessaan vain esim. 100-150W tehollal

        Vaikka olisi kunnossakin, niin 0W öljy on öljypohjan kontaktilämmitintä parempi ratkaisu kylmäkäynnistykseen

        Lohkon kyljessä kontaktilämmittimillä ei tee yhtään mitään.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lohkolämmitin

      Lohkolämmitin on moottorilohkon vesitilaan asennettu vastus, joka lämmittää moottorin jäähdytysnestettä. Tätä kautta lämpö johtuu moottorin eri osiin.

      Moottorin lohkon kylkeen tuleva lohkolämmitin oli vanhoissa autoissa yleisin lämmitinmuoto, mutta sitä ei teknisesti ole enää mahdollista asentaa moneenkaan uuteen autoon.

      Letkulämmitin

      Letkulämmitin lämmittää niin ikään nestettä, mutta on kytketty jäähdytysnesteletkujen väliin. Letkulämmittimistä on saatavilla myös versioita, joissa lämmittimen jatkona on kiertovesipumppu. Tällaisissa versioissa lämmin neste leviää tehokkaammin moottorin eri osiin.

      Nykyautoissa letkulämmitin voi antaa moottorinohjaukselle vääristynyttä tietoa, kun auto tulkitsee käyntilämpötilaa nesteestä ja säätää sen perusteella moottorin toimintaa.

      Säteilylämmitin

      Säteilylämmitin on tyypillisesti moottorin öljypohjaan asennettu vastus ja lämmittää joko lähes yksinomaan moottoriöljyä tai lohkon kylkeen asennettuna jäähdytysnestettä.

      Moottorin öljypohjaan asennettava säteilylämmitin on nykyisin yksi yleisimmistä autoissa käytettävistä lämmitintyypeistä, sillä se ei aiheuta auton moottorinojausjärjestelmälle ristiriitaista tietoa ulkona vallitsevista olosuhteista. Öljypohjaan asennettavan säteilylämmittimen asennus on verrattain helppoa ja se myös lämmittää lähes yksinomaan moottoriöljyä, joka on tärkeimpiä esilämmitettäviä asioita.

      Webasto tai Eber – polttoainekäyttöinen moottorilämmitin

      Polttoainekäyttöiset lämmittimet, tutummin kansankielellä kutsutut Webasto ja Eber, ovat tänä päivänä todella yleisiä lämmittimiä erityisesti diesel-autoissa. Ne lämmittävät tehokkaasti niin auton moottorin kuin sisätilatkin. Tämä ilman sähkötolppaa toimiva lämmitysjärjestelmä käyttää lämmön tuottamiseen auton omaa polttoainetta ja virta tulee sähköpistokkeen sijaan auton akusta.

      On kuitenkin huomioitava, että polttoainekäyttöinen moottorilämmitin on kova virrankuluttaja. Siksi lyhyttä ajomatkaa säännöllisesti ajamalla auto ei ehdi lataamaan lämmittimen käyttämää virtaa ja akku hiipuu. Akun elonjäämistaisteluna on silloin säännöllinen akun ylläpitolataus tai pidemmän ajomatkan tekeminen, jotta akku ehtii latautua tarpeeksi. Lataukseen tarvittavaa ajoaikaa ei voi suoraan yleistää, mutta autosta ja olosuhteista riippuen tarvitaan vähintään yhtä pitkä aika ajoa kuin mitä lämmitintä on käytetty. Kovilla pakkasilla vaaditaan yleensä vieläkin pidempää ajoaikaa, koska kylmä akku ei pysty ottamaan latausta vastaan heti.

      Polttoainekäyttöinen lämmitin on nopea, mutta vaatii huolenpitoa

      Hyvä puoli polttoainekäyttöisessä lämmittimessä on se, ettei sitä tarvitse pitää yhtä pitkään päällä kuin sähköllä lämmittäessä. Riittävä lämmitysaika vaihtelee n. 10 - 30 minuutin välillä, ulkolämpötiloista riippuen. Ei siis haittaa, jos et illalla muista ajastaa lämmitystä päälle – saat autosi lämpimäksi hyvinkin lyhyessä ajassa.

      Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei kuitenkaan ole yhtä huoltovapaa kuin sähköiset lämmitysmenetelmät. Lämmittimen moitteettoman toiminnan kannalta on tärkeää muistaa käyttää sitä välillä myös kesällä, jotta polttoaine ei pääse vanhentumaan tai muodostamaan sakkaa järjestelmään.

      Lähde:
      https://oilpoint.fi/b/03-03-2023/auton-lammitys–miksi-se-on-niin-tarkeaa-

    • Anonyymi

      Miksipä ei pistäisi letku- ja säteilylämmitintä molempia. Jos ovat samanlta valmistajalta niin sähkön haaroituskin onnistuu.
      Olisi sitten lämpimänä vesitila ja öljy.

      Alitehoinen säteilylämmitin on energian tuhlaaja. Mitä nopeammin moottori (ja myös sisätila) lämmitetään sen vähemmän energiaa kuluu. Tämä syystä, että lämpöä siirtyy koko lämmityksen ajankin ulkoilmaan auton osiin mitä ei tervitse lämmittää.
      Kun lämmitys tehdään nopeasti hävikki lämpö on pienempi.

      • Anonyymi

        Ja nopein ja tehokkain keino tuohon lämmittämiseen on laittaa se moottori käyntiiin!


    • Anonyymi

      Älkää laittako niitä artikkeli auto lämmittimiä. 4 laittanut ja käyttöikä hiukan yli vuoden. Sitten menee pumppu. Mieluummin tt termo.

    • Anonyymi

      Piti kirjoittaa arctic auto.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe