Milloin vaatimuksenmukaisuustodistusta tarvii autoa Suomeen reksiteröidessä ja mitä se sisältää? Vai tarviiko aina? Eikö EU-alueella rekisteriotekäytäntö ole jo jokseenkin yhtenäinen?
Vaatimuksenmukaisuustodistus
15
4170
Vastaukset
- Turisti2006
Ei tarvitse, koska kaikki tiedot löytyvät rek.otteesta -1995
Tarvitsee jarruista -1996
Tarvitsee jos rekisterioteessa ei ole hyväksyntä todistusta (E1********? 1997- - alkuvuodesta tuonut
Menee niin, että CoC-todistus pitää olla jos aikoo selvitä katsastuksesta ilman kuntotarkastusta. Ainakin minä viimeksi tuodun auton kanssa selvisin pelkillä alustanumerotarkistuksilla, kun oli CoC-todistus mukana. EU-alueen rekisteröintikäytäntö nimenomaan perustuu tuohon CoC-todistuksen olemassa oloon. Hanki ihmeessä se joka tapauksessa.
- OlleBackman
Coc-todistuksella ei ole mitään tekemistä kuntotarkastuksen kanssa. Jos autossa on tarpeeksi tuore voimassaoleva katsastus toisesta EU-maasta, kuntotarkastusta ei tarvitse tehdä. Maahantuontitarkastus on aina suoritettava auton saamiseksi Aken tietokantaan - turisti 2006:n antamat tiedot vaatimuksenmukaisuudesta olivat ihan oikein.
- apz
Vastaavuustodistusta ei saa vaatia yksityshenkilön toisesta eu-jäsenvaltiosta yksittäin maahantuodusta autosta, mikäli autossa on tyyppikilvessä eu hyväksynnän todentava numerosarja.(löytynee myös rekisteriotteesta.)
Katsastusmiehet saavat lisä provikkaa kyykyttämällä yksittäisiä asiakkaita vaatimalla vastaavuustodistuksia, (toimittavat sen erittäin edullisesti 150 e lisähintaan , eli rahastavat jo muutoinkin sika hinnoilla).
Valheellisesti väittävät,että kyseisestä numerosarjasta ei selviä variante eikä version tiedot.(kaikki kyseiset tiedot saa ammattitaitoinen katsastusmies runkonumeron perusteela selvitettyä mikäli haluaa toimia oikein, Aken tietokannasta kaikki löytyy, mikäli haluaa toimia ammattimaisesti.
Eu asetus on yksiselitteinen kuluttajalle riittää näytöksi kyseinen numerosarja, kaikki muut vaateet on huu- haata lähinnä rahastusta.
Mikäli näin on tapahtunut valitus ensin Ake ja mikäli Ake ei palauta rahoja takaisin , niin lähettäkää paperit eu-käsittelyyn ei maksa mitään varma loppu tulos saat rahat korkojen kera takaisin.- einari etukeno
Parin 180c- mallin Mersun tuoneena tiedän miltä se kyykytys tuntuu kun vaadittiin kyseinen todistus. Kyseiset Mersut ovat 1996 valmistettuja. Kyseinen Mersu malli lienee erittäin yleinen niin Suomessa kuin EU-n sisärajattomalla alueella.
- a-katsuri
einari etukeno kirjoitti:
Parin 180c- mallin Mersun tuoneena tiedän miltä se kyykytys tuntuu kun vaadittiin kyseinen todistus. Kyseiset Mersut ovat 1996 valmistettuja. Kyseinen Mersu malli lienee erittäin yleinen niin Suomessa kuin EU-n sisärajattomalla alueella.
Ne ohjeet löytyvät ihan sieltä AKE:n sivuiltakin,ei katsastaja niitä ole keksinyt.
Jos auto on EU-tyyppihyväksytty, ei ongelmia liene kuin korkeintaan joidenkin sivuvilkkujen ym. pikkuasioiden muodossa.
Valmistenumerosta vain aniharvan variantti- ja versiotiedot saa johdettua joten jätetään se paskanjauhanta sikseen.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Kaytetyn_ajoneuvon_maahantuominen/Ajoneuvon tekniset vaatimukset/Henkil%C3%...
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Kaytetyn_ajoneuvon_maahantuominen/Usein kysytty%C3%A4.htm - eräs vaan
Älä levitä valheita eli disinformaatiota.
Valmistenumero ei ole tie onneen.
Et ymmärrä hevonvittuakaan rekisteröintikatsastuksesta.
On auton maahantuojan itsensä päänsärky toimittaa tarvittavat hyväksyntäpaperit, jos auto ei esim. ole EY-tyyppihyväksytty kuten esim. pakut.
Esim. uutena ruotsista ostettu auto vaatii COC-paperin, jos se tuodaan Suomeen.
Tämänkin AKE on vaatinut. - einari etukeno
eräs vaan kirjoitti:
Älä levitä valheita eli disinformaatiota.
Valmistenumero ei ole tie onneen.
Et ymmärrä hevonvittuakaan rekisteröintikatsastuksesta.
On auton maahantuojan itsensä päänsärky toimittaa tarvittavat hyväksyntäpaperit, jos auto ei esim. ole EY-tyyppihyväksytty kuten esim. pakut.
Esim. uutena ruotsista ostettu auto vaatii COC-paperin, jos se tuodaan Suomeen.
Tämänkin AKE on vaatinut.Kun kyseessä on uusi taikka käytetty yksi suosituimmista malleista olevista laadukkaista autoista, joita aivan samanlaisina versioina liikkuu koko EU:n alueella valtavia määriä, niin kyseiselle autolle vaaditaan kyseinen vaativaisuusmukaisuus todistus maahan tuodessa. Se vaan tuntuu tosi hölmöltä kun maahan tuodussa autossa on katsastukset kunnossa ja hyväksytty Saksassa liikenteeseen, niin miksi Suomessa on sellainen ajatustapa virkamiehillä, että eivät ymmärrä sisärajattoman EU:n alueella tapahtuvaa vailla kaupan esteitä olevaa vapaata tavaran liikkumista, ilman kaupallisia esteitä?
- T&G
einari etukeno kirjoitti:
Kun kyseessä on uusi taikka käytetty yksi suosituimmista malleista olevista laadukkaista autoista, joita aivan samanlaisina versioina liikkuu koko EU:n alueella valtavia määriä, niin kyseiselle autolle vaaditaan kyseinen vaativaisuusmukaisuus todistus maahan tuodessa. Se vaan tuntuu tosi hölmöltä kun maahan tuodussa autossa on katsastukset kunnossa ja hyväksytty Saksassa liikenteeseen, niin miksi Suomessa on sellainen ajatustapa virkamiehillä, että eivät ymmärrä sisärajattoman EU:n alueella tapahtuvaa vailla kaupan esteitä olevaa vapaata tavaran liikkumista, ilman kaupallisia esteitä?
Sitten vasta lysti alkaa, kun aletaan vaatia vastaavuustodistusta.
On aivan sama, onko auto ollut esim. Ruotsissa kilvissä, jos se
ei vastaa Suomen vaatimuksia. Pelkkä todistus maksaa 1000 e.
96 vuoden jälkeen vaihdat lamput, jos ei e tunnuksia, samaten
jarrut pitää todistaa oikeiksi. Kaikki lasit joutuu vaihtamaan, jos
ei e tyyppihyväksytyt, tämä koskee vuoden 2003 jälkeen
rekisteröidyistä autoista. Lista on loputon, jos tiellesi sattuu
todella tarkka katsastusmies, nimimerkillä kokemusta on.
Toisaalta joku toinen voi päästää auton suomen kilpiin ilman
kummempia vaatimuksia. - tepi...
mielestä. Mutta kyllä pohjois-savon konttoreilta löytyy niitä miehiä jotka ei löydä sieltä koneelta mitään. Mutta jättää asian sikseen ja ajellee ammattinsa osaaville miehille. Siinä tuohonkin pulmaan ratkaisu!
- Ammattilainen
Vaatimustenmukaisuustodistuksen tarve on aina tapauskohtainen. Joskus kaikki tarvittavat tiedot löytyv'ät auton papereista ja kilvistä, joskus ei, jolloin tarvitaan jokin muu todistus käyttöönottoajankohdan vaatimustenmukaisuuksien täyttymisestä. Merkitystä ei ole sillä, tuleeko auto Eu-alueelta vai muualta. Kaikilla autoilla on periaatteessa samat vaatimukset. Osoittamistapa vain vaihtelee.
Maahantuojan velvollisuun on osoittaa vaatimustenmukaisuuksien täyttyminen. Katsastusmies voi vaatia kaikkia tarpeelliseksi katsomiaan dokumentteja esitettäväksi. Ake sitten valvoo sitä, oliko katsastusmiehen vaatimukset oikeita. Akeen voi muutoinkin valittaa kaikista katsatuspäätöksistä. Valitus on maksullinen.
Eu-alueelta tulevat henkilöautot yleensä menevät kilpiin auton omilla papereilla, mutta ei aina. Mene lähimmälle katsastusasemalle auton ja papereiden kanssa, niin siellä asia lopullisesti selviää. Täältä internetistä saat hyviä neuvoja, mutta niistä ei ole ammattitaitoista katsastusmiestä vastaan mitään iloa. Sori vaan.
Meidän asemalla vaatimustodistus maksaa 130e, jossa katetta jää 7e. Jos se on jonkun mielestä liikaa, niin lopetamme ilomielin niiden tilaamisen. Saksassa TUV-konttorilla ne maksavat kuulemma n.50-60e. Kaikki TUV-todistukset eivät muuten kelpaa. Tarkkana.- sgasg
tuv.fi sieltä todistukset n.75 egee kappale euroautoihin, volkkareihin reinikaiselta vw-autosta n.70e kpl, bemareihin bmw suomi n.50e kpl. ps.älkää katsastako valtion konttoreissa koska vaativat todistuksia usein ilman syytä! nim.200 autoa maahantuonnut!
- tonhakua suunnitte
sgasg kirjoitti:
tuv.fi sieltä todistukset n.75 egee kappale euroautoihin, volkkareihin reinikaiselta vw-autosta n.70e kpl, bemareihin bmw suomi n.50e kpl. ps.älkää katsastako valtion konttoreissa koska vaativat todistuksia usein ilman syytä! nim.200 autoa maahantuonnut!
Valistatko hiukan...Mikä on valtion konttori,kun olen luullut,että engelsmannit omistaa vanhan A-katsastuksen...
- Vaari+76
Ei ainoastaan suomessa. Jokaisessa euroopan maassa on näköjään sama käytäntö tuontiauton kanssa.
-eli lyhyesti, milloinkahan me "päästään EU:n?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055127Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453353Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503185Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382407Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2471490Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 801237
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1311097