Kipeät patit kainalossa

Jenny

Osaisiko kukaan sanoa mitä ovat oudot pienehköt patit kainalossa. Aluksi niitä oli vain yksi, mutta parin päivän sisällä niitä on nyt jo kolme! Ja ne on tosi kipeitä kun esimerkiksi nostaa käsivartta. Niitä vihloo ja ne tuntuu olevan puoleksi ihon alla ja ulospäin näyttää vain hieman punaiselta. Ennen ei oo tälläisia ollut ja nytkin vaan toisessa kainalossa. Voivatko olla tulehtuneita imusolmukkeita tai hikirauhasia?

29

41378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miia

      Käy näyttämässä lääkärille. Itselläni oli patti kainalossa joka osoittautui kasvaimeksi.

      • mutta...

        ...eipäs nyt pelotella. Ei nuo kolme pattia kyllä syövältä kuulosta, ei todellakaan. Käy kuitenkin näyttämässä niitä jos eivät mene pois, ihan oman mielenrauhan takia. Itselläni oli yksi samankuuloinen vasemmassa kainalossa, joka oli kipeä mutta häipyi viikon sisällä. Häntä pystyyn!


      • mira
        mutta... kirjoitti:

        ...eipäs nyt pelotella. Ei nuo kolme pattia kyllä syövältä kuulosta, ei todellakaan. Käy kuitenkin näyttämässä niitä jos eivät mene pois, ihan oman mielenrauhan takia. Itselläni oli yksi samankuuloinen vasemmassa kainalossa, joka oli kipeä mutta häipyi viikon sisällä. Häntä pystyyn!

        Oletko koskaan kuullut, että sana "kasvain" voi olla joko hyvänlaatuinen tai pahanlaatuinen. Kukaan ei tässä yhteydessä ole puhunut syövästä. Ai niin...sinä olet. Itse peloittelet alkuperäistä kysyjää.


      • kyllä
        mira kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut, että sana "kasvain" voi olla joko hyvänlaatuinen tai pahanlaatuinen. Kukaan ei tässä yhteydessä ole puhunut syövästä. Ai niin...sinä olet. Itse peloittelet alkuperäistä kysyjää.

        sana "kasvain" riittää pelottelemiseen, tulee siitä sitten hyvä- tai pahanlaatuiset mieleen... kaikki näppylät eivät todellakaan ole kasvaimia, eivätkä kasvaimet putkahtele tosta vaan monin kappalein parin päivän sisällä. Eipä kannata joka finnistä heti arvailla kasvainta.


      • mira
        kyllä kirjoitti:

        sana "kasvain" riittää pelottelemiseen, tulee siitä sitten hyvä- tai pahanlaatuiset mieleen... kaikki näppylät eivät todellakaan ole kasvaimia, eivätkä kasvaimet putkahtele tosta vaan monin kappalein parin päivän sisällä. Eipä kannata joka finnistä heti arvailla kasvainta.

        Aivan: kaikki eivät ole kasvaimia mutta tietty se mahdollisuus melkein kaikilla tulee ekaksi mieleen. Siispä syytä on muistaa, että kaikki eivät ole pahanlaatuisia. Itseltäni on leikattu kaksikin hyvänlaatuista kasvainta.Tai oikeastaan kolme. Kaksi niistä oli samaan aikaan rinnoissani.


    • Ilonanna

      Jep mullakin on välillä tullu noita kipeitä patteja varsinkin kesäsin. Inhottavasti paitakin kun hankaa ni sekin sattuu. Ja rintaliivien pitäminenkin sattuu kun ne osuu niihin kainalo patteihin. Joka tapauksessa ne ovat tulleet ja menneet. Eli multa ainakin lähti ihan itestään pois jonkun ajan päästä.

      • kääkks

        mulla on kans kainalossa tommosia patteja, mutta ne on aivan järjettömän suuria! osa on ihan liiloja, siis ne on ulospäin liiloja tai jotkut punaisia ja kun kokeilee niin sisälläpäin tuntuu olevan kaks kertaa lisää sitä pattia. Ne on tosi kipeitä ja pari kertaa oon yrittänyt puristaa niitä luulessani finneiksi, mutta sieltä tulee ihan heti vaan ohutta verta ja sitten ne laajenee tuplasti. osa lähtee viikon kuluessa mutta niitä tulee koko ajan lisää.. apua auttakaa, nää häiritsee jo mun jokapäiväistä elämää ja llääkäri kuitenkin sanois vaan että käytä kortisonia ym. ja niin olen käyttänytkin, mutta ne tulee takaisin eikä lähe kauheen nopeesti kortisonilla... oon kokeillu eri dödöjä mut ei... huoh


      • Anonyymi

        Huora


    • Äijjä

      voi johtua siitä jos suihkuttaa deodoranttia hikiseen kainaloon usein.. mutta ne patit kyllä siitä lähtee menemäänki.

      • peter

        Mulla oli joskus samanlainen ongelma. Pirun kipeitä, niinkuin julmettu finni ihon alla, jota ei voi edes puristaa. Noh, tajusin että käytin sillä hetkellä jotain huonoa antiperspiranttia(joka tunnetusti supistaa ihohuokosia), ja näin ollen pääsi sitten ilmeisesti tulehtumaan. Noh, kunnon deodorantit vaan kainaloon, niin varmaan lähtee sillä, eikä tule takaisin.


    • :))

      Hei! itselläni on kanssa vain yhdessä kainalossa finnin tapaisia patteja. Ekaksi niitä oli yksi iso ja sitten tuli useimpia myöhemmin!! Milläköhän keinolla näitä voisi hoitaa pois?!

      • :))

        Ja patit ovat olleet minulla noin 1kk jo!! ja välillä häipyvät ja tulevat heti takaisin kun kainalo karvat ajaa pois, mutta ihmettelen sitä että miksi ne patit tulevat vain yheen kainaloon?? :D kamalaa!!!


      • Jotain kummaa

        Jotain kummallista mullakin. Ensin tuli sääriin kutinaa, raavin, nousi ihon alaisia, ihon värisiä näppyjä, jotka kutisi ajoittain hirmusti ja raapimisen tuloksena ne muuttuivat punaisiksi. Ei mitään märkiviä eikä kipeitä. Pesin vedellä, sitten desinfioin ja päälle rasvaa. Hävisivät jonkun viikon kuluessa. Pikku hiljaa niitä alkoi ilmestymään kainaloihin. Sama kaava niiden synnyssä kuin säärissä. Samalla lailla olen hoitanut, mutta paraneminen ei ole lähtenyt vielä ainakaan käyntiin. Sellaista isompaa ja pienempää kutiavaa näppyä ihan jo vieri vieressä.

        Allergiaako vai onko jokin tauti? Miten pitäisi hoitaa? Pitäisikö mennä lääkäriin, en millään viitsisi. Paranisiko itsestään?


      • jotain kummaa
        Jotain kummaa kirjoitti:

        Jotain kummallista mullakin. Ensin tuli sääriin kutinaa, raavin, nousi ihon alaisia, ihon värisiä näppyjä, jotka kutisi ajoittain hirmusti ja raapimisen tuloksena ne muuttuivat punaisiksi. Ei mitään märkiviä eikä kipeitä. Pesin vedellä, sitten desinfioin ja päälle rasvaa. Hävisivät jonkun viikon kuluessa. Pikku hiljaa niitä alkoi ilmestymään kainaloihin. Sama kaava niiden synnyssä kuin säärissä. Samalla lailla olen hoitanut, mutta paraneminen ei ole lähtenyt vielä ainakaan käyntiin. Sellaista isompaa ja pienempää kutiavaa näppyä ihan jo vieri vieressä.

        Allergiaako vai onko jokin tauti? Miten pitäisi hoitaa? Pitäisikö mennä lääkäriin, en millään viitsisi. Paranisiko itsestään?

        Ystäväni suosituksesta ostin Sibicort-nimisen voiteen (apteekista ilman reseptiä), kokeillakseni sitä, ennenkuin menen tilaamaan lääkärin. Olen käyttänyt sitä nyt pari päivää ja ihan vauhdilla ihottuma kainaloistani on alkanut paranemaan.
        Vinkiksi siis, jos jollakin on samanlaista vaivaa.


      • jepulis
        jotain kummaa kirjoitti:

        Ystäväni suosituksesta ostin Sibicort-nimisen voiteen (apteekista ilman reseptiä), kokeillakseni sitä, ennenkuin menen tilaamaan lääkärin. Olen käyttänyt sitä nyt pari päivää ja ihan vauhdilla ihottuma kainaloistani on alkanut paranemaan.
        Vinkiksi siis, jos jollakin on samanlaista vaivaa.

        Moi!
        Itellä on nyt kanssa kainalossa. On ollut samaa ongelmaa myös nivustaipeissa. Itelläni on herkkä iho, ja aina kun on kova reenikausi menossa alkaa patteja ilmenemään. Eli itselläni ne johtuu hankauksesta. Mutta noi kortisonirasvat sekä muut voiteet mitä apteekista löytyy ilman reseptiäkin, tuntuvat toimivan. Ilkeitä ovat, mutta voi kyllä olla varma, että jos on parissa päivässä tulleet niin eivät ole kasvaimia, kunhan hoitaa pois, eikä anna vaan olla ja kehittyä pahemmaksi.


      • Tärkeää auttakaa !?!
        jepulis kirjoitti:

        Moi!
        Itellä on nyt kanssa kainalossa. On ollut samaa ongelmaa myös nivustaipeissa. Itelläni on herkkä iho, ja aina kun on kova reenikausi menossa alkaa patteja ilmenemään. Eli itselläni ne johtuu hankauksesta. Mutta noi kortisonirasvat sekä muut voiteet mitä apteekista löytyy ilman reseptiäkin, tuntuvat toimivan. Ilkeitä ovat, mutta voi kyllä olla varma, että jos on parissa päivässä tulleet niin eivät ole kasvaimia, kunhan hoitaa pois, eikä anna vaan olla ja kehittyä pahemmaksi.

        minulla on vasemmassa kainalossa kaks suurta pattia. ne on sen verran kipeitä ettei voi nostaa edes kättä ylös koska iho ei anna periksi mikä neuvoksi?? SATTUU!!! olen kokeillut Avitcid 0,025 nimistä voidetta joka on lääkärin määrämä mutkun ei auta MITÄ teen??


    • Jonske

      Mullakin on yksi patti kainalossa. enkä tiedä mikä se on? ajattelin täältä tutkia mikä se vois olla mutta en saanut siihen oikein vastausta.. Minulla ehkä vähän näkyy tuo patti ja se on punainen. Mulla käy hirveen kipeesti siihen jos vaikka käyn lenkillä ja alan hikoilemaan niin se on tosi kipee.. ja jos sitä räplää kauheesti nii sen jälkeenki kippee. jos vaan kukaan osaa sanoa mikä se on niin voisi kommentoida tänne.. Pitää kait se kohta mennä lääkäriin jos ei ala lähtemään pois. :/ Toivottavasti se ei ole mitään vakavaa!

      • mamili83

        Itsellä on toisessa kainalossa vuodesta toiseen ollut oikein rykelmä 'patteja' sekä yksi suurempi, jotka ultrassa osoittautuivat normaaleiksi imusolmukkeiksi. Toisessa kainalossa niitä ei tunnu, mutta ultrassa näkyi samanlaiset patit kuin toisessasin. Niitä on kaikilla ja joskus ne voivat jäädä suuriksi kuten minulla - ilman mitään vakavampaa. Ja laihoilla/hoikilla ihmisillä imusolmukkeet voivat tuntua helposti ja vaikuttaa suurilta vrt. isommalla ihmisellä niitä ei edes välttämättä huomaa ollenkaan itse tunnustelemalla.


    • apua kaipaava

      Hei, minä huomasin tuossa n. kolme päivää sitten reidessä ihon alla patin joka ei ollut kipeä, mutta viime yönä oli kainaloonkin ilmestynyt patti ihon alle eikä niitä katsomalla edes huomaa, mutta kainalon patin huomasin koska aamulla kun heräsin se oli aika kipeä ja vaivannut melkein koko päivä:/ ??? onko mitään tietoa mitä ne voisi olla?

    • Sandis___

      Turvonneita imusolmukkeita ehkä... Mene lääkäriin niin selviää.. Kummat patit kannattaa aina tutkia,ei niistä voi kukaan näkemättä sanoa, onko vakavaa vai ei.

    • enua

      Minulla on tullut semmoisia kipeitä finnejä kainalon alle tai rinnan alle...on tullut n.s. yksittäin. Olen laittanut sinne "Professorin nenävoidetta", sitä on saatavilla Yliopiston apteekkissä(siellä sitä valmistellaan). se on kyllä semmoinen "ihmelääke", se auttaa myös huuliherpekseen tai hyttyspuremaan jne.
      Olen voitellut finniä (monta kertaa päivässä/yöllä)), finnit ovat poistunee, mutta ne ovat välillä uusiuntunut(siis ihan uuden paikkaan), olen saanut ne taas pois sille "Professorin nenävoite"-lla.
      Luulen itse että ne johtuu stressistä tai n.s. kuumesta, kun minulla ei melkein koskoon ole kuumetta,niin ne finnit varmaan tulee siitä...

    • pipuli

      Minulla on tullut finnintapaisia näppylöitä sheivaamisesta ja liian kuivan saippuan yhdistelmästä. Pahimmillaan jopa 2cmx2cm kokoinen paise tullut tästä aikaan.. Kyseessä ns. karvatupen tulehdus. Asia hoitui öljyn käyttämisellä sheivaamisessa ja pattien rasvaaminen hydrokortisonivoiteella.

    • siin teille. :)

      Hikirauhastulehdus on ihmisen laajalla taive- ja rauhasalueella esiintyvä ihonalainen tulehdustaipumus. Yleisimmin märkäinen tulehdus voi syntyä kainaloon, nivusseutuun ja pakaroihin, joissa apokriiniset hiki- ja talirauhaset sijaitsevat. Pienet hikirauhaset, jotka ovat osa kehon lämmönsäätelyä, eivät yleensä sitä vastoin tulehdu.

      Hikirauhastulehduksen kehittymiseen liittyy taivealueiden hautumista, turvotus ja ihon pehmeneminen, jonka seurauksena ihon pintaan syntyy herkemmin hiertymiä ja punoittelua. Seurauksena voi olla jopa kipeä ihonsisäinen paiseen syntyminen. Osa ihmisistä reagoi myös herkästi erilaisille keinokuiduille ja niiden hankaukselle. Yleensä luonnolliset kuidut, puuvilla ja silkki ovat taivealueita vähiten ärsyttäviä kankaita. Yliherkkyys deodoranttien tai hajusteiden kemikaaleille voi myös aiheuttaa ärsytys- ja punoitusreaktion. Markkinoilla on nykyään riittävästi herkälle iholle tarkoitettuja ihon hajusteita ja voiteita herkkäihoisille ihmisille.

      Hikirauhastulehduksen perushoitoa ovat riittävä hygienia, taipeiden ja kainaloiden hautumisen välttäminen, oikea vaatetus ja hygieniatuotteet, toistuvat suihkuttelut ja tarvittaessa hankalassa tulehdustapauksessa suun sisäinen antibioottihoito.

    • Patiton

      Viime talvena tuli kutiavia, punottavia, märkiviä, jatkuvassa kierteessä olevia patteja kainaloihin karvan viereen ja nivusiin samoin. Kokeilin kaikenlaisia kortisoni- ja antibakteerisia voiteita eikä auttanut juurikaan. Huonotsa hygieniastakaan ei ollut kyse eikä likaisista vaatteista.

      Apu löytyi:
      talkkia vähntään kerran päivässä nivusiin ja karvoituksen alueelle ja kainalot alkoivat parantua viikossa, kun ostin apteekin triple dry deodoranttia eikä ole moneen kuukauteen tullut mitään patteja eikä kutinoita mihinkään.
      Joten ilmeisesti se oli kosteus, joka antoi alusta muhiville bakteereille?, sienille? tai mitä nyt olivatkaan.

    • vierailija20

      Olen 13 vuotias tyttö ja itsellänikin on yksi ginnin säkiönen patti vasemmassa kainalossa. En tiedä, mistä voisi johtua?

    • Moikn

      Hei!
      Mulla on ollut noin 2-viikkoa punainen patti kauinalossa on myös vähän valkousta jos joku osaa neuvoa mitä sille pitää tehdä auttakaa!! Tuntuu että siellä alla olisi "lisää"niitä yksi apua!!!

    • Kokelija

      Hei! Kokeile 650mg E-EPAA kolme ampulia päivässä,ja 1,5 litraa vettä/vrk.Roskaruoka minimiin,sokerit,limut,pullat ,jotta omega6/
      omega3 suhde on 4:1 tai jopa 1:1:n.Patit "sulavat" viikossa.

    • Anonyymi

      Mulla kans tulee tälläsii ihon alla olevia finnejä ja välillä myös tosi kipeitä perus finnien kaltasia kainaloon.. Itellä nää varmaan johtuu sheivaamisesta mut tosi kipeitä ja häiritseviä:( kellään vinkkejä miten lähtis pois ilman jotain kalliita voiteita??! Lääkäriin en mielelläni menisi:/

    • Anonyymi

      Lekuriin.

      Voi olla hikirauhasia, lintuflunssaa, antibiootilla tai puhkaisulla hoidettavissa kenties... tai jotain muuta

      Ei ehkä nyt päivän päälle mut aika nopeesti lekuriin jos jatkuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe