Hinaus+täyskasko, apua tarvitsisin!

miiiii

Ongelmani on seuraavanlainen; autoni on hyytynyt pakkasten takia kotipihaan, ei lähde käyntiin. Kaikkia mahdollisia kotikonsteja kokeiltu, jäänestoainetta, pitkiä aikoja lämppärissä, akkupiuhoja.

Soitin äsken vakuutusyhtiöni hätäpalveluun ja sieltä sanottiin, ettei hinausta korvattaisi vaikka minulla autopalvelu sisältyy täyskaskooni. Mitä ihmettä?? Kai tuollainen pakkasten aiheuttama jäätyminenkin on vika siinä missä jokin muukin ja ei kukaan voi olla satavarma etteikö autosta olisi hajonnut jotain muutakin. Kun saisi sen nyt vain korjaamolle lämpimään. Mitä merkitystä sillä on, onko auto hyytynyt tien varteen vai pihaan, pakko olisi päästä autolla liikkumaan nytkin vaikka se tuossa omassa pihassa onkin.

Jos korjaamossa jotain vikaa löytyisi niin kuuluuko vak.yhtiön korvata se korjaamolasku?

Aion soittaa heti maanantaina korvauspuolelle, mutta sitä ennen olisi kiva saada jotain tietoa muilta.

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastailla!

159

23298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinattu

      hinaa tai työnnä autosi korttelin päähän sitten tilaat hinauksen ja vakuutus maksaa hinauksen kun matka on keskeytynyt .

    • 18+3

      Täyskasko korvaa hinauksen vain matkan keskeytyessä. Korjaamolaskua se ei korvaa, vain lisäkustannukset tien päällä korjauksesta.

    • 984

      Niin se on että pihasta ne ei hae vakuutusyhtiön piikkiin vaan työnnä se tielle niin sitten kyllä.

      • fiikus 02

        haki. tapiolan piikkiin parkkiruudusta pajalle


      • santeri811123
        fiikus 02 kirjoitti:

        haki. tapiolan piikkiin parkkiruudusta pajalle

        Kuin myös. Akku oli finaalissa. Tapiola maksoi.


    • Autopalveluvakuutus ei yleensä kata jäätymistä, polltoaineen loppumista tai renkaan puhjetessa vararenkaan puuttumista. Toiset yhtiöt korvaavat kotipihaankin zipanneen auton. Voihan se vika olla muuallakin koska olette sitä yrittäneet lämmittää.
      Korjaamolasku tulee itselle maksettavaksi, jollei auto ole palanut, ilkivalloin kohdeltu, varastettu tms. vakuutuksesta korvattavaa.
      Hinaa kaverin kanssa se auto pajalle. Annat kaverille 20€ vaivanrahaa. :)

      • ennakoi kelit

        Ei se auton lämmittäminen auta jos akku on startattu tyhjäksi tai akkun kunto ei kestä pakkasta. Mikäli yritit käynnistää autoa normaalisti lämmityksen jälkeen eikä akussa riittänyt puhti startin pyörittämiseen vaihda akku. Jos autossasi on ajotietokone ei apuvirtaa saa antaa vaan akku on aina ladattava erikseen laturilla. Omalle kohdalle kävi viikonloppuna näin, ettei akun varaus riittänyt starttaamiseen, mutta uudella akulla lähti vaivatta käyntiin. Niin ja millainen autosi on bensa vai diesel? Mikäli diesel onko polttoaineensuodatin vaihdettu kesälaadun dieselin suodatettavuus on vain -15 astetta ja talvilaadun -32 astetta eli jäämät kesälaadusta suodattimessa tukkivat suodattimen pakkastentullen eikä auto lähde käyntiin ennenkuin suodatin on vaihdettu. bensalla toimiva auto ei ole niin tarkka, mutta jos polttoainesuodattimessa on tiivistynyttä vettä on edessä samanlainen prosessi. Toivottavasti olet hoitanut auton huollot kuntoon ennen talvea myös nesteiden pakkaskestävyys on tarkistettu. Muuten vakuutus ei kata MITÄÄN hinauskuluja jos OMISTAJA ON OMILLA TOIMILLAAN TAI LAIMINLYÖNNILLÄ AIHEUTTANUT MATKA KESKEYTYMISEN.


      • Korjaamo päällikkö
        ennakoi kelit kirjoitti:

        Ei se auton lämmittäminen auta jos akku on startattu tyhjäksi tai akkun kunto ei kestä pakkasta. Mikäli yritit käynnistää autoa normaalisti lämmityksen jälkeen eikä akussa riittänyt puhti startin pyörittämiseen vaihda akku. Jos autossasi on ajotietokone ei apuvirtaa saa antaa vaan akku on aina ladattava erikseen laturilla. Omalle kohdalle kävi viikonloppuna näin, ettei akun varaus riittänyt starttaamiseen, mutta uudella akulla lähti vaivatta käyntiin. Niin ja millainen autosi on bensa vai diesel? Mikäli diesel onko polttoaineensuodatin vaihdettu kesälaadun dieselin suodatettavuus on vain -15 astetta ja talvilaadun -32 astetta eli jäämät kesälaadusta suodattimessa tukkivat suodattimen pakkastentullen eikä auto lähde käyntiin ennenkuin suodatin on vaihdettu. bensalla toimiva auto ei ole niin tarkka, mutta jos polttoainesuodattimessa on tiivistynyttä vettä on edessä samanlainen prosessi. Toivottavasti olet hoitanut auton huollot kuntoon ennen talvea myös nesteiden pakkaskestävyys on tarkistettu. Muuten vakuutus ei kata MITÄÄN hinauskuluja jos OMISTAJA ON OMILLA TOIMILLAAN TAI LAIMINLYÖNNILLÄ AIHEUTTANUT MATKA KESKEYTYMISEN.

        Ajotietokoneella ei ole mitään vaikutusta voiko autoon antaa lisävirtaa.


    • Vakuuttaja 62

      täyskasko pihaan hyytyneen auton hinausta eikä korjausta. Täyskasko korvaa vain vahingon, ei muuta. Jos auto hajoaa maantielle, korvaa täyskasko auton hinauksen pajalle ja muut matkakulut - mutta ei korjausta ellei se johdu selvästi ulkoisista asioista esim tulipalo, kivi öljypohjaan, hirvi tai vastaava. Normaalit konerikot, rengasvauriot, tuulilasit, pelivauriot ymv eivät kuulu täyskaskon piiriin.

      Keskeytysvakuutukset ovat yleensä kolaritilanteita varten, toki näissäkin on eroja.

      • HUOMIO47

        EI APUVIRTAA JOS AUTOSSASI ON AJOTIETOKONE ......OTA AKKU SISÄLLE LÄMPIÄMÄÄN JA LATAUKSEEN JA LATAA AKKU KUNNOLLA


      • ajotietokone
        HUOMIO47 kirjoitti:

        EI APUVIRTAA JOS AUTOSSASI ON AJOTIETOKONE ......OTA AKKU SISÄLLE LÄMPIÄMÄÄN JA LATAUKSEEN JA LATAA AKKU KUNNOLLA

        Mistä se ajotietokone tietää, että tuleeko virta omasta vai vieraasta akusta ? En ymmärrä !


      • Maxl
        ajotietokone kirjoitti:

        Mistä se ajotietokone tietää, että tuleeko virta omasta vai vieraasta akusta ? En ymmärrä !

        sehan on tietokone hassu, mikäs tietokone se olisi jos ei tietäisi?


      • ajotietokone
        ajotietokone kirjoitti:

        Mistä se ajotietokone tietää, että tuleeko virta omasta vai vieraasta akusta ? En ymmärrä !

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...


      • .......
        ajotietokone kirjoitti:

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...

        Voisiko tämä olla urbaani legenda?


      • Roosterinna
        ajotietokone kirjoitti:

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...

        Kato autos manuaalista. Siellä kerrotaan miten sitä apuvirtaa saa antaa autolle. Jos ohjeen mukaan tekee, niin ei se ajotietokone siitä miksikään mene. Urbaania legendaa taas porukka täällä heittää


      • ajotietokone
        ajotietokone kirjoitti:

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...

        Ja omasta akusta ei tule virtapiikkiä ??? Legendan puolelle menee.


      • Räjäytetty on
        ajotietokone kirjoitti:

        Ja omasta akusta ei tule virtapiikkiä ??? Legendan puolelle menee.

        Apuvirtaa voi antaa oli tietokoneita tai ei. Tärkeää on muistaa apukaapeleiden oikea kytkentäjärjestys ja sekin sen vuoksi ettei aiheuta mahdollisesti avustavasta akusta purkautuvien kaasujen nopeaa palamista, ns. vetyräjähdystä.


      • antaa apuvirtaa?
        HUOMIO47 kirjoitti:

        EI APUVIRTAA JOS AUTOSSASI ON AJOTIETOKONE ......OTA AKKU SISÄLLE LÄMPIÄMÄÄN JA LATAUKSEEN JA LATAA AKKU KUNNOLLA

        Jos virtapiikkejä pelkää, niin kyllä siellä autossa on muutakin särkyvää elektroniikkaa kuin joku ajotietokoneen himmeli.. Kokolailla kaikista autoista löytyy elektroninen moottorinohjauyksikkö (auton käyntiä säätävä tietokone), joten eiköhän sekin siellä silloin hajoaisi.. mutta eipä nekään vaan herkkinä laitteita ole koskaan apuvirran takia hajonneet.


      • sg
        ajotietokone kirjoitti:

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...

        laitta apuakkua kiinni silloin autossa on sytysvirta käännetty päälle vaan virrat POIS niin ei tietokone saa spigua.


      • Tt
        ajotietokone kirjoitti:

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...

        Se on vaan että kaikii tumpelot menis antamaan lisävirtaa mistä sattuu oikosulkuja tai kaapelit vääriin napoihin... kyllä lisävirtaa voi antaa eikä tule mitään virtapikkejä


      • säätiedote
        ajotietokone kirjoitti:

        Ajotietokone ei kestä virtapiikkiä, mikä tulee kun antaa ns. Apuvirtaa...

        se piiki tulee siinä kohti kun auto käynnistyy ja ylimääräinen akku on kytkettynä, tällöin käynnistyneen auton laturi antaa virtaa molemmille akuille, tässä kohti pahin virhe on jos käynnistyskaapelit irroitetaan.
        Jos annat apuvirtaa, käynnistymisen jälkeen pidä tupakan mittainen tauko ennenkuin irroitat kaapelit


      • HUOMIO48
        HUOMIO47 kirjoitti:

        EI APUVIRTAA JOS AUTOSSASI ON AJOTIETOKONE ......OTA AKKU SISÄLLE LÄMPIÄMÄÄN JA LATAUKSEEN JA LATAA AKKU KUNNOLLA

        AJOTIETOKONE EI TIEDÄ PASKAAKAAN APUVIRRASTA. SE ETTÄ JOS SAAB HAJOAA APUVIRRAN ANTAMISESTA NIIN SE JOHTUU PUUTTEELLISISTA SUOJAUKSISTA ELEKTRONIIKASSA.


      • hhhmmm
        antaa apuvirtaa? kirjoitti:

        Jos virtapiikkejä pelkää, niin kyllä siellä autossa on muutakin särkyvää elektroniikkaa kuin joku ajotietokoneen himmeli.. Kokolailla kaikista autoista löytyy elektroninen moottorinohjauyksikkö (auton käyntiä säätävä tietokone), joten eiköhän sekin siellä silloin hajoaisi.. mutta eipä nekään vaan herkkinä laitteita ole koskaan apuvirran takia hajonneet.

        juuri noita ECUja on mennyt lisävirran antamisen yhteydessä.

        ECUt ovat hieman arkoja nopeille jännite vaihteluille, joten lisävirran antamisen ajaksi on parasta sammuttaa lisävirtaa antava auto ja kääntää ko. autosta virrat pois. Tällöin tarvitaan tajuton mälli jotta lisäakun tarjonneen auton elektroniikka ottaisi siipeensä ja tälläisestä en ole ikinä kuullut, mutta toki sekin on teoriassa mahdollista.


      • .....
        Räjäytetty on kirjoitti:

        Apuvirtaa voi antaa oli tietokoneita tai ei. Tärkeää on muistaa apukaapeleiden oikea kytkentäjärjestys ja sekin sen vuoksi ettei aiheuta mahdollisesti avustavasta akusta purkautuvien kaasujen nopeaa palamista, ns. vetyräjähdystä.

        volvossa alko herjata vaikka mitä vikoja, muka mm. airbagit ois ollu hajalla yms oli muutenki sekaisin. Ei kait se muuten vaarallista oo, hatutti vaan kun ei voinu luottaa ajotietokoneeseen yhtään ja täytyi käydä liikkeessä hoidattamassa asia kuntoon.


      • Bemarista
        hhhmmm kirjoitti:

        juuri noita ECUja on mennyt lisävirran antamisen yhteydessä.

        ECUt ovat hieman arkoja nopeille jännite vaihteluille, joten lisävirran antamisen ajaksi on parasta sammuttaa lisävirtaa antava auto ja kääntää ko. autosta virrat pois. Tällöin tarvitaan tajuton mälli jotta lisäakun tarjonneen auton elektroniikka ottaisi siipeensä ja tälläisestä en ole ikinä kuullut, mutta toki sekin on teoriassa mahdollista.

        ABS:n ja luistoneston ohjausyksikkö apuvirran vastaanottamisen takia. Ei tosin virtaa otettu toisesta akusta vaan isosta laturista jossa on myös apukäynnistysvirran antomahdollisuus. Onneksi tuttavani on lahjakas noissa hommissa ja vikakin löytyi boksi purkamalla. Joku satiainen sieltä oli mennyt ja vaihto oli helppo juttu.
        Oma mokahan tuo taisi olla mutta on kyllä Bemarikin näköjään älyttömän herkkä tällaisille asioille.


    • 9870

      meinaan jos sulla on kesä laatua tankissa se ei käynnisty kovan pakkasen jälkeen,vaan joudut hinaamaan sen korjaamoon. samoin jos akku on purkautunut se ei jaksa käynnistyä kun kaikki teho menee startin pyörittämiseen. tosin jos sulla on vanha paljon rullattu auto,suhauta start pilottia ilmanputsarista ja starttaa. mun edellinen vanha auto vaati eetteri hörpyn ennen talvi starttia.uuteen autoon sitä ei saa laittaa!!!!!

      • Miksiköhän

        autovakuutukset ovat kalliita...


    • Kasperinkujalainen

      Itelläki on auto hyytyny. Helsingin laajasaloon saa tulla antamaan sähköä jos viittii. Saat 6 euroo vaivanpalkkaa.

    • Feroza

      Miksi olet laittanu jäänestoainetta tankkiin? Ei se sieltä mihinkään vaikuta jos moottori ei ole käynnissä ja polttoaine liikkeessä!
      Jos polttoaine puolella on ns. jäätymistä niin pitää viedä auto lämpimään, vaihtaa suodatin ja tankki täyteen ainetta!
      Itse en ole ikinä joutunut jättämään matkaa pakkasen takia tekemättä kun vaihdan joka syksy suodattimen ja kovilla pakkasilla pidän tankin aikalailla täynnä koko ajan! Niin siis vesi siellä polttoaineen seassa tekee niitä ongelmia! Harvoin itse polttoaine! Ja totta kai jäänestoa on mukana aina että jos auto antaa yhdenkin merkin jäätymisestä niin voin kaataa heti aineet tankkiin eli jo silloin kun moottori vielä käy!
      Ja tuosta vakuutuksesta ei se tosiaan korvaa auton rikkoutumista! IKINÄ! Takuu voi korvata jos auto särkyy yllättäen ja yleisesti katsoen liian nopeasti. Mutta muuten on turha vaatia mistään mitään tällaisissa tilanteissa!
      Hyvä ja säännöllinen huoltaminen yleensä pelastaa näiltä ikäviltä tilanteilta.

      • Irna Anto

        Väärin "Ja tuosta vakuutuksesta ei se tosiaan korvaa auton rikkoutumista! IKINÄ", vakuutus nimen omaan korvaa tässä ote suoraan vakuutus ehdoista. Tosin vakuutus pitää olla oikea. Tämä ominaisuus kuuluu ainakin omaan kaskoon - laajin mahdollinen.

        Törmäysturva
        Törmäysturvasta korvataan esinevahinko, jonka syynä on törmäys, tieltä suistuminen, ajoneuvon kaatuminen tai muu vastaava äkillinen, ennalta arvaamaton ulkoinen tapahtuma. Törmäysturvasta maksettava korvaus alentaa kaskosi bonusta. Korvauksesta vähennetään Törmäysturvaan valittu omavastuu.

        Törmäysturvasta korvattavia vahinkoja ovat mm. törmäys toiseen ajoneuvoon tai muuhun esteeseen
        tieltä suistuminen tai kaatuminen luonnonilmiöt, esim. raekuuro lumen putoaminen katolta
        puun kaatuminen tai oksan putoaminen ajoneuvon päälle tuntemattoman ajoneuvon aiheuttama vahinko.


      • ei niin avuton
        Irna Anto kirjoitti:

        Väärin "Ja tuosta vakuutuksesta ei se tosiaan korvaa auton rikkoutumista! IKINÄ", vakuutus nimen omaan korvaa tässä ote suoraan vakuutus ehdoista. Tosin vakuutus pitää olla oikea. Tämä ominaisuus kuuluu ainakin omaan kaskoon - laajin mahdollinen.

        Törmäysturva
        Törmäysturvasta korvataan esinevahinko, jonka syynä on törmäys, tieltä suistuminen, ajoneuvon kaatuminen tai muu vastaava äkillinen, ennalta arvaamaton ulkoinen tapahtuma. Törmäysturvasta maksettava korvaus alentaa kaskosi bonusta. Korvauksesta vähennetään Törmäysturvaan valittu omavastuu.

        Törmäysturvasta korvattavia vahinkoja ovat mm. törmäys toiseen ajoneuvoon tai muuhun esteeseen
        tieltä suistuminen tai kaatuminen luonnonilmiöt, esim. raekuuro lumen putoaminen katolta
        puun kaatuminen tai oksan putoaminen ajoneuvon päälle tuntemattoman ajoneuvon aiheuttama vahinko.

        Vähän pakkasta etelään,niin alkaa valitus hyytymisistä.
        Ei tääl pohjoises ole mitään ongelmaa autoissa,vaikka oli 35 pakkasta


      • Rosterinna
        Irna Anto kirjoitti:

        Väärin "Ja tuosta vakuutuksesta ei se tosiaan korvaa auton rikkoutumista! IKINÄ", vakuutus nimen omaan korvaa tässä ote suoraan vakuutus ehdoista. Tosin vakuutus pitää olla oikea. Tämä ominaisuus kuuluu ainakin omaan kaskoon - laajin mahdollinen.

        Törmäysturva
        Törmäysturvasta korvataan esinevahinko, jonka syynä on törmäys, tieltä suistuminen, ajoneuvon kaatuminen tai muu vastaava äkillinen, ennalta arvaamaton ulkoinen tapahtuma. Törmäysturvasta maksettava korvaus alentaa kaskosi bonusta. Korvauksesta vähennetään Törmäysturvaan valittu omavastuu.

        Törmäysturvasta korvattavia vahinkoja ovat mm. törmäys toiseen ajoneuvoon tai muuhun esteeseen
        tieltä suistuminen tai kaatuminen luonnonilmiöt, esim. raekuuro lumen putoaminen katolta
        puun kaatuminen tai oksan putoaminen ajoneuvon päälle tuntemattoman ajoneuvon aiheuttama vahinko.

        Sellaista vakuutusta ei ole, joka maksaisi sun korjaamolaskun kun auto vain hajoaa, ilman että sillä ajaa metsään tai joku muu jyrää sun yli. Esim. jos sun jakohihnas paukahtaa poikki ja venttiilit on solmussa, niin menee kyllä ihan omaan piikkiin eikä vakuutuksen (jos auton oma takuu on ummessa). Jos joku vakuutusmyyjä on muuta väittänyt niin on kusettanut ja pahasti


      • PETOLLINEN HIHNA
        Rosterinna kirjoitti:

        Sellaista vakuutusta ei ole, joka maksaisi sun korjaamolaskun kun auto vain hajoaa, ilman että sillä ajaa metsään tai joku muu jyrää sun yli. Esim. jos sun jakohihnas paukahtaa poikki ja venttiilit on solmussa, niin menee kyllä ihan omaan piikkiin eikä vakuutuksen (jos auton oma takuu on ummessa). Jos joku vakuutusmyyjä on muuta väittänyt niin on kusettanut ja pahasti

        vastasit jos jakohihna katkeaa ennenkuin tulee kilometrit täyteen
        autoliike korvaa kaikki kulut jos olet VAIHTANUT HIHNAN LIIKKEESSÄ.
        HIHNALLA ON KILOMETRITAKUU SE EI SAA KATKETA ENNENKUIN KILOMETRIT ON TÄYNNÄ.
        JOS KATKEAA NIIN VIRHEVASTUU KORVAA KORJAUKSEN.


      • Vanha perkins
        Rosterinna kirjoitti:

        Sellaista vakuutusta ei ole, joka maksaisi sun korjaamolaskun kun auto vain hajoaa, ilman että sillä ajaa metsään tai joku muu jyrää sun yli. Esim. jos sun jakohihnas paukahtaa poikki ja venttiilit on solmussa, niin menee kyllä ihan omaan piikkiin eikä vakuutuksen (jos auton oma takuu on ummessa). Jos joku vakuutusmyyjä on muuta väittänyt niin on kusettanut ja pahasti

        Nimittäin nimittäin sellainen vakuutus jossa autoa vuokrataan ilman kuskia esim,matkailuauto.


      • bimeristi
        PETOLLINEN HIHNA kirjoitti:

        vastasit jos jakohihna katkeaa ennenkuin tulee kilometrit täyteen
        autoliike korvaa kaikki kulut jos olet VAIHTANUT HIHNAN LIIKKEESSÄ.
        HIHNALLA ON KILOMETRITAKUU SE EI SAA KATKETA ENNENKUIN KILOMETRIT ON TÄYNNÄ.
        JOS KATKEAA NIIN VIRHEVASTUU KORVAA KORJAUKSEN.

        Hihna vanhenee aikaa myöden vaikka autolla ei ajaisikaan. hihna pitää vaihtaa kun sen aika on tullut umpeen, ei pelkästään kilometrien mukaan


      • Roosterinna
        PETOLLINEN HIHNA kirjoitti:

        vastasit jos jakohihna katkeaa ennenkuin tulee kilometrit täyteen
        autoliike korvaa kaikki kulut jos olet VAIHTANUT HIHNAN LIIKKEESSÄ.
        HIHNALLA ON KILOMETRITAKUU SE EI SAA KATKETA ENNENKUIN KILOMETRIT ON TÄYNNÄ.
        JOS KATKEAA NIIN VIRHEVASTUU KORVAA KORJAUKSEN.

        keskusteluun että mitä vakuutusyhtiön kasko korvaa. Korjaamon antama takuu työlleen ja tuotteilleen on ihan eri asia...?


      • jlsdk
        PETOLLINEN HIHNA kirjoitti:

        vastasit jos jakohihna katkeaa ennenkuin tulee kilometrit täyteen
        autoliike korvaa kaikki kulut jos olet VAIHTANUT HIHNAN LIIKKEESSÄ.
        HIHNALLA ON KILOMETRITAKUU SE EI SAA KATKETA ENNENKUIN KILOMETRIT ON TÄYNNÄ.
        JOS KATKEAA NIIN VIRHEVASTUU KORVAA KORJAUKSEN.

        sitäkin kierretään... sehän on "suositus", kuinka usein jakoremmi pitäisi vaihtaa... Tiedän kaksi tyyppiä jolla oli paukahtanu ennen kun kilometrit oli täynnä...toisessa tapauksessa sai tappelujen jälkeen korvaamaan, toisessa taas ei... so...


    • tietoa

      auton merkki ja malli (auttaa tyyppiongelmissa)?
      Bensa vai diesel, ja jos bensa, katalysaattori ei tykkää jäänestoaineista eikä sitä ruiskuvehkeisiin suositella enää. Dieselissä omat ongelmat, joihin on täällä kirjoitettukin.
      Kerro mitä tekee, eli startti varmaan pyörittää, muttei vaan lähde käyntiin?
      Onko mitään muuta havaintoa, eli hörähteleekö, onko autossa ajotietokonetta yms. hankaloittavaa tekniikkaa
      Nämä kun kerrot alkajaisiksi, voisi ruveta joku haarukoimaan mikä on vikana...

      Kaasutinvehkeissä tulppien kastuminen bensakoneissa on yleistä pakkasilla, jne. mutta kun tietäisi vähän enemmän kuin "auto" -tiedon.

    • heheh :D Olipa jotenkin symppis kirjoitus vaikka asia varmasti onkin vakava. No eiköhän se biili lähde siitä käyntiin jahka pakkaset hellittävät...

    • oikea laita

      Kummallista, minun autossani on ajotietokone, mutta ohjekirjassa on selkeät ohjeet miten käynnistää auto kaapeleilla toisen auton akusta. Joten tuo höpinä ajotietokoneen hajoamisesta apuvirtaa käyttäessä on pelkkää paskapuhetta ja harhaanjohtavaa kiusantekoa.

      • aatoslkj

        taas on kotona tietokone, jolla pelaan kloria


      • dodgeM

        Nykyautot on täynnä kaiken sortin elektroniikkaa, että varoa kai kannattaa. Jos ohjekirja antaa ohjeet varmaan onnistuu. Muistelen jotain, että jossain varoitettiin siitä että antaa itse virtaa uudemmasta autosta johonkin vanhaan. Niin päin saattaa tulla oman auton suuntaan starttaavasta autosta piikki, josta apua antavan auton sähkösysteemi ei tykkää.
        Lieneekö tämäkin hevosmiesten tietotoimistosta?


      • apuvirtakaapelit

        et näköjään tiedä sitä että näitä on poltettu vaikka kuinka monta. nääs noita tussari seppiä tästä maasta löytyy.ja kaiken maailman valopäitä,virran antajii. näitä nähty ihan tarpeeks. sitä on tuolla raskaalla puolella ja kevyellä.


    • vilpek

      Lähivakuutus on ainoa vakuutusyhtiö, joka korvaa kotipihasta hinauksen korjaamolle!! korjaamo laskun joutuu itse maksamaan!!!!

      • m-b

        Älä jätkä puhu paskaa, kyllä if on korvannut jo monet vuodet ko. tapauksen.


      • fare

        jaaaaaa...........................................................................


    • ladamäään

      lada, ei tarvii hinata

      • noladaever

        Se nostetaan kyytiin ja viedään murskaimen hampaisiin, sinnehän se jo alunpitäen jo kuuluikin.


    • muu syy

      Jos ei lähde reilulla lohkolämmittämisellä ja apuvirralla, syy on muu kuin pakkasessa. Ellei sitten dieselpolttoaine ole hyytynyt. Ole huoleti, jos asut taajamassa, se hinaus on luultavasti pieni hinta verrattuna itse korjauslaskuun...

    • niin se hoituu

      auo päätäsi paikallisten nuorison edustajien kanssa ja kohta autosi palaa roviona pihassa. ja vakuutus korvaa koko auton.

      • 11+16=öö?

        Niin siinä käy ku ostaa p**koja autoja. :)


    • Ovat saattaneet jäädä auki, jos autoa on ennen häiriötä siirretty pieni matka. Johtunee nykysestä
      polttoaineesta. Autossani oli tänään sellainen häiriö. Kysyin neuvoa saabin korjaamolta. Neuvoivat:
      pitkä starttaus kaasu pohjassa. Auto käynnistyi pikku hiljaa.
      Oli minulle aivan uusi kokemus. Olen autoillut vuodesta 1961 lähtien.

      • Ertsu2

        [quote] "Neuvoivat:
        pitkä starttaus kaasu pohjassa. Auto käynnistyi pikku hiljaa.
        Oli minulle aivan uusi kokemus. Olen autoillut vuodesta 1961 lähtien." [/quote]
        Juuri noinhan dieseli käynnistettiin entiwanhaan. Mikä uusi kokemus sellainen voi olla, jos olet autoillut vuodesta 1961 ??? Minä olen autoillut vasta vuodesta 1970, mutta pääsin leikkimään kuormureilla alusta alkaen.


      • qwedse
        Ertsu2 kirjoitti:

        [quote] "Neuvoivat:
        pitkä starttaus kaasu pohjassa. Auto käynnistyi pikku hiljaa.
        Oli minulle aivan uusi kokemus. Olen autoillut vuodesta 1961 lähtien." [/quote]
        Juuri noinhan dieseli käynnistettiin entiwanhaan. Mikä uusi kokemus sellainen voi olla, jos olet autoillut vuodesta 1961 ??? Minä olen autoillut vasta vuodesta 1970, mutta pääsin leikkimään kuormureilla alusta alkaen.

        Lyijyn sijaan bensiinissä käytetää kalium pohjaista lisäainetta, joka pakkasessa muuttuu tahmeaksi estäen venttilien vapaan liikkumisen jolloin täytöstä ei synny sylinteriin.


      • Ertsu2 kirjoitti:

        [quote] "Neuvoivat:
        pitkä starttaus kaasu pohjassa. Auto käynnistyi pikku hiljaa.
        Oli minulle aivan uusi kokemus. Olen autoillut vuodesta 1961 lähtien." [/quote]
        Juuri noinhan dieseli käynnistettiin entiwanhaan. Mikä uusi kokemus sellainen voi olla, jos olet autoillut vuodesta 1961 ??? Minä olen autoillut vasta vuodesta 1970, mutta pääsin leikkimään kuormureilla alusta alkaen.

        ETTÄ VENTTIILIT JAISIVÄT AUKI
        oli minulle käsittämätön kokemus. Niin kitenkin kertoivat merkkikorjaamosta.


    • ...kele

      Jos sinun täytyy ottaa apuvirtaa ajotietokoneella varustettuun autoon, se EI ole ongelma. Apuvirran ANTAMINEN ko autosta voi olla.

      Jos sinun pitää antaa virtaa naapurillesi, suojele ajotietokonettasi sammuttamalla auto ennen kytkentäjä. Se, jota tässä kovasti pelätään on ns virtapiikki, joka syntyy jännitteen laskiessa ja laturin mättäessä uutta, isompaa virtaa paikalle.

      Taikausko pois, hyvät lajitoverit ja tietoa tilalle :)

      • Viissaus

        Kiitoksia ..kele.Ehdotin pojalleni starttiapua -95 audiin.Omassani on varmasti ajotietokone.Kiitos myös pojalleni jolle oli jo uusi akku tulossa.Taitaa perhana tietää enemmän.Nyt tiedän minäkin jotain nykyautoista.


      • kokemusta on.

        auto on säännöllisesti huollettu niin kyllä silloin starttaa vaikka on 30 astetta pakkasta.


      • maanviljelijä 85v.

        Se on samaa virtaa eli tasavirtaa.. Kannattaa avata auton ovet ennekjuin ottaa apuvirtaa, tuuletus on tärkeää, ettei se virtapiikki lyö kynsillen...


    • ISO JUPPI

      OSTA MERSU NIIN PELAA, EI TARVI VALITTAA..!!!

      • vihasta punanen

        Sen syytä tämä helvetillinen kylmyys.Kun riittävän kauan itkee että ilmasto lämpenee ja lämpenee,niin tämän siitä saa.Tätä menoa ei Tynkkysyn oras keväällä takuulla kotipihalla viherrä.


      • peruttu!
        vihasta punanen kirjoitti:

        Sen syytä tämä helvetillinen kylmyys.Kun riittävän kauan itkee että ilmasto lämpenee ja lämpenee,niin tämän siitä saa.Tätä menoa ei Tynkkysyn oras keväällä takuulla kotipihalla viherrä.

        perse on jäätynyt polkupyörän satulaan kiinni! On sulamas naapurin autotallis paraikaa. Hömpötystä koko ilmastonmuutos nyt on alkamassa kylmien talvien kausi. Koko tammikuu on luvassa tätä herkkua. Samoin lopputalvi ja kevät ovat tavallista kylmempiä.


      • <sfddgsh

        Tunge sinä se saksalainen romu perseesees homo!


      • swind

        Ainoa auto joka jätti pakkasessa lähtemättä käyntiin, oli koeajossa ollut uusi mersu vuonna -80 jotain, sen jälkeen en ole sen merkkiseen p**kaläjään koskenut. Eikä ole käynnistysongelmia ollut, merkkejä on ollut toistakymmentä.


      • %&/
        <sfddgsh kirjoitti:

        Tunge sinä se saksalainen romu perseesees homo!

        Tää on mersu ja toista en huoli!


      • mersisti 2008
        swind kirjoitti:

        Ainoa auto joka jätti pakkasessa lähtemättä käyntiin, oli koeajossa ollut uusi mersu vuonna -80 jotain, sen jälkeen en ole sen merkkiseen p**kaläjään koskenut. Eikä ole käynnistysongelmia ollut, merkkejä on ollut toistakymmentä.

        Älä HORISE HISTORIAN KALUISTA!! Siirry NYKY MERSUUN ( maksavat ehkä enemmän) Mutta pääset autonkäyttäjiin joille kumarrellaan ja palvellaan, eIKÄ JÄÄDY TIELLE!!!!!


      • swind
        mersisti 2008 kirjoitti:

        Älä HORISE HISTORIAN KALUISTA!! Siirry NYKY MERSUUN ( maksavat ehkä enemmän) Mutta pääset autonkäyttäjiin joille kumarrellaan ja palvellaan, eIKÄ JÄÄDY TIELLE!!!!!

        minä olen ihan tyytyväinen nykyiseen autooni, Audi A6 4,2l V8, kaikilla mahdollisilla herkuilla.

        Kyllä minuakin palvellaan ihan hyvin, maksoihan tuo peltilaatikko lähes 140 000 € varusteineen, ja minusta se päihittää kyllä kaverini mersun mennen tullen, sekä laadussa, että mukavuudessa.

        Nii, joo: ei muuten ole jäätyny tielle.


      • Mersisti 55
        swind kirjoitti:

        minä olen ihan tyytyväinen nykyiseen autooni, Audi A6 4,2l V8, kaikilla mahdollisilla herkuilla.

        Kyllä minuakin palvellaan ihan hyvin, maksoihan tuo peltilaatikko lähes 140 000 € varusteineen, ja minusta se päihittää kyllä kaverini mersun mennen tullen, sekä laadussa, että mukavuudessa.

        Nii, joo: ei muuten ole jäätyny tielle.

        AUDIHAN ON ITÄSAKSAN IHME= DKW pahvilaatikko...


      • swind
        Mersisti 55 kirjoitti:

        AUDIHAN ON ITÄSAKSAN IHME= DKW pahvilaatikko...

        Ahvenistolle, otan haasteen vastaan koska vaan, ja millä kelillä vaan. Ja maksan vielä ratamaksun, jotta näät häviäväsi. Tosin on kai varoitettava, että ajoin muutaman vuoden rallia lähes työkseni.

        Missä vaan, milloin vaan haluat. Ja jopa millä säännöillä vaan haluat.

        TOISEKS JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄT.


      • swind
        swind kirjoitti:

        Ahvenistolle, otan haasteen vastaan koska vaan, ja millä kelillä vaan. Ja maksan vielä ratamaksun, jotta näät häviäväsi. Tosin on kai varoitettava, että ajoin muutaman vuoden rallia lähes työkseni.

        Missä vaan, milloin vaan haluat. Ja jopa millä säännöillä vaan haluat.

        TOISEKS JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄT.

        se joka voittaa pitää molemmat autot.


    • mk

      Joka on auton hinaaminen käyntiin toisella autolla. Autosi hinataan toisella autolla ja lähtiessä kakkos tao kolmosvaihde päälle ja kytkin pohjaan ja kun on riittävästi vauhtia niin virta päälle ja kytkin ylös niin moottori pyöriin takapyörien kautta ja kun hinataan vaikka kilometri vaihde päällä niin varmasti lähtee tai sitten jos autosi bensamoottorilla varustettu ja ei lähde hinaamallakaan niin vikä on joko sytytyksessä ettei lyö kipinää tai bensaan on kodensoitunut liikaa vettä ha vesitippa on jäätynyt polttoainejärjestelmään eikä saa bensaa.
      Jos on diesel auto niin polttoaine on jämähtänyt putkistoon ja ei auta kuin auto lämpimään ja talvilaatua tankkiin. Kokeile myös ladata akku täyteen akkulaturilla mikä toimiin verkkovirralla ja normaalilla laturilla kestää 10-20 tuntia ja sitten kokeile käynnistämistä siten että laturi on kiinni akussa kun starttaat. Kun akussa on vähän virtaa se riittää moottorin pyörittämiseen mutta ei enää sytytystulpille jos on bensakone kyseessä. Moottoritilaan sähköpuhaltaja puhaltamaan 5 tunniksi ja lohkolämmitin ja akku lataukseen niin pitäisi lähteä. Jos on ajonestosysteemit ja polttoaine katkaistaan magneettiventtiilillä niin se voi olla jäässä eikä aukea kun virta kytketään.

      • Viissaus

        Saakohan nykyautoja hinata käyntiin vaikka virtaa olisikin akussa muuhun kuin starttimoottorin pyöräyttämiseen.


      • Huuru Ukko

        Hinaaminen voi olla hyvä konsti, ainakin jos hinattava ei ole automaatti.

        Kaikki lämpöpuhaltimet ovat avuksi föönistä sisätilalämmittimeen jos pakkanen on hyydyttänyt, kannattaa ehkä hiukan moottorin kohtaa autosta peittää mutta myös vahtia tarkkaan ettei synny tulipaloa. Avotulen kanssa ei kannata lämmittää moottoria altapäin, se on liian vaarallista.

        Tyhjäksi purkautunut akku voi toimia vastuksena välissä, joten kannattaa ehkä (jso apuvirrasta akku->akku ei ole apua) kokeilla apuvirtaa antaessa ohittaa käynnistettävän auton akku, mutta joissain tapauksissa voipi apuvirtaa antavan auton elektroniikka joutua liian suurelle rasitukselle, eli riski siinäkin.

        Jännitemittarilla starttauksen aikana jos akkujännite putoaa jonkin verran alle 10 voltin, ei kipinää enää saa aikaiseksi sytytystulpissa vaikka käynnistysmoottori pyörittäisikin. Joskus vika voi olla käynnistysmoottorissakin, joka on tulossa tiensä päähän.

        Starttipilotti on hyvä konsti jos virtaa piisaa, dieseleihin se ei sovi niin hyvin (joku krouvimpi kone voi kestääkin).

        Kytkin kannattaa painaa pohjaan startatessa niin ei starttimoottorin tarvitse pyöritellä kaikkia rattaita kylmässä vaihteistossa.


      • PETE123412

        SITÄ MOOTTORIA PYÖRITTÄÄ TAKAPYÖRISTÄ JOS AUTO ON ETUVETOINEN


      • mk
        PETE123412 kirjoitti:

        SITÄ MOOTTORIA PYÖRITTÄÄ TAKAPYÖRISTÄ JOS AUTO ON ETUVETOINEN

        Pyörii etupyöristä muuta kun itsellä on takavetoiset autot niin se on niin selvää.


      • Tiksulaeia

        Mulla yks talvi hyyty sillonen auto ihan totaalisesti kun oli about viikon 30-40 pakkasta. Hallin missä se oli muutaman päivän piti olla lämmin, mutta kuinka ollaakkan sieltä menin lämmitys ja kun oli pakko saada auto käyntiin niin hinattiin se sitten. Noh, pääsi sillä kyllä töihin, mutta lämpimään halliin se jäi seisomaan ja odottamaan että kerkesin sen korjata. Venttiilikopankannen tiiviste meni siinä hommassa ja huohotusputket tukkoon :D Saksalaista laatutyötä 90 luvun alusta :) Vaihdoin akun ja osat, putsasin nopeesti koneen ja ei ollu enää mitään ongelmia koko talvena, eikä seuraavanakaan. Tosin visusti pidin lämmössä, ettei moinen pääse uusimaan.


      • nykyautoja
        Viissaus kirjoitti:

        Saakohan nykyautoja hinata käyntiin vaikka virtaa olisikin akussa muuhun kuin starttimoottorin pyöräyttämiseen.

        Ei saa hinata!


    • Lissu:

      Osta Mersu niin eu tartte selitellä

      • Traktori

        Vanha 70-80 luvun mersu


      • Pajalle
        Traktori kirjoitti:

        Vanha 70-80 luvun mersu

        Hinata nyky autoja käyntiin,eiköhän siitä hinauksen jälkeen löydy joku oikeakin vika korjaamolla.


      • Katalysaattori
        Pajalle kirjoitti:

        Hinata nyky autoja käyntiin,eiköhän siitä hinauksen jälkeen löydy joku oikeakin vika korjaamolla.

        Katalysaattori,jos joku tietävä vois vielä kertoa onko käynnistys hinaamalla terveellistä.
        Jos akku on maanantaipäivärobotin tuote ja on sökö niin ei autoa sen takia korjaamolle tarvii hinata.
        Siis,valot syttyy mittareihin mutta virtaa ei riitä starttaamiseen,onko järkevää hinata tai tuupata katalysaattori vehje käyntiin?Sehän lähtee kyllä kun se on kunnossa,pari kertaa kiertokanki ympäri ja se on siinä.


      • Maragrande1
        Katalysaattori kirjoitti:

        Katalysaattori,jos joku tietävä vois vielä kertoa onko käynnistys hinaamalla terveellistä.
        Jos akku on maanantaipäivärobotin tuote ja on sökö niin ei autoa sen takia korjaamolle tarvii hinata.
        Siis,valot syttyy mittareihin mutta virtaa ei riitä starttaamiseen,onko järkevää hinata tai tuupata katalysaattori vehje käyntiin?Sehän lähtee kyllä kun se on kunnossa,pari kertaa kiertokanki ympäri ja se on siinä.

        Lukee ettei saa hinaamalla käynnistää!


      • Viissaus
        Maragrande1 kirjoitti:

        Lukee ettei saa hinaamalla käynnistää!

        Kannattais varmaan muidenkin lukea käyttöohjekirjaa,itse en niitä ole oppinut lukemaan.Oli kysymyksessä tv-digiboksi-kännykkä tai mikä hyvänsä laite.
        Kiitoksia Maragrande1.


      • gari

        taitaa olla mersu nykyään eniten hinattavan oleva automerkki :D


      • dfsgh

        Osta mersu niin ei tarvii ajaa ollenkaan koska mersuthan ei tunnetusti ikinä toimi :D


      • -taksi 238-

        Minulla on ollut jo 18 mersua ja voin sanoa että niissä on vikoja ihan samalla tavalla kuin muissakin merkeissä. Etenkin näissä nykyisissä malleissa. Yleensä mersumies on kuitenkin niin ylpeä ettei se autonsa vikoja kertoile. Kaikki automerkit, jopa ranskalaiset, toimivat mikäli ne pidetään kunnossa ja niitä osataan käyttää.


      • Zavon UGGO

        Siinä on nainen, joka puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä. Oon sammoo miältä!!!


      • Maragrande1
        Viissaus kirjoitti:

        Kannattais varmaan muidenkin lukea käyttöohjekirjaa,itse en niitä ole oppinut lukemaan.Oli kysymyksessä tv-digiboksi-kännykkä tai mikä hyvänsä laite.
        Kiitoksia Maragrande1.

        Oleppa hyvä.


    • mikään

      Ford jos on kyseessä. Liikkeelle saa vain dynamiitillä.

      • Ford

        Oli uusi akku josta yllättäen ei sunnuntaina mökillä löytynytkään virtaa starttaukseen.Akussa oli komeasti vihreä merkki silmässä.mutta sehän näyttää vain sen kennon.Tuuppaus ja kolmosella pari kytkimen nostoa ja Fordi -95 oli käynnissä.Kiitos Fordin,takuuseen uusi akku ja kyllä lähtee.Siinäkin oli katalysaattori?


    • S_irpa

      Vakuutus korvaa kyllä, jos on vaan maksut hoidettu!!! Asia tarkistettu kuljettaja-asiamieheltä ja sieltä päästä sanottiin että vakuutusyhtiön on pakko maksaa.
      Myös auton sulle myynyt liike on vastuussa, joten ne kannattaa haastaa suoraan käräjille kanssa. Voi saada yllättävän paljonkin kipurahoja.
      Me haastettiin myyjäliike korvauksiin syksyllä kun auton kumi oli tyhjentynyt ja ei päästy reissuun ja tuli paha mieli. Ostettiin sitten niillä korvauksilla(mitkä saatiin myyjäliikkeeltä kuljetusmiehen avustuksella) asunto Espanjasta, nyt onkin sitten uusi oikeusjuttu menossa Finnairia kohtaan kun matkalaukku jäi HkiVantaalle.

      • lol.....

        hahhaha !!! paras!


      • patipitpöö

        yllytä oikeesti. Näistä nettikirjoittelijoista moni on sellaista sakkia, että ryhtyvät vielä tuumasta toimeen, kun uskovat pöljänä tän jutun hah hah heh


    • pöljä 2

      niin, että jos olet lähtenyt autolla liikkeelle, eli matka on alkanut vaikka se oli kestänyt vain metrin niin vakuutuksen kuuluu korvata. Jos auto ei parkista kotipihalta käynnisty sitä ei korvata, koska se ei ole hajonnut matkalle.

      Eihän nyt mikään vakuutus voi hajonnutta autoa korjata !!!!! Muutenhan kaikki ostais romuautoja ja korjauttelis ne vakuutusyhtiön piikkiin. Melko tyhmä kysymys kyllä

    • ranearska

      käynnistää hinaamalla.... jos näin tekee on suuriVAARA, notta katalysaattoriin menee palamatonta bensaa,joka palaa sitten siellä tehden reiän katalysaattoriin,joka sitten on ENTINEN ja "ei kovin halpa" vaihdettava .
      Pakokaasupäästöt nähkääs on sitten "hieman" korkeat ja ne innokkaat katsastusinssit ei löy sitä vanhaakaan leimaa,kun konttorilla käytte ja RAUTALANGASTA vääntäen ehkä tulee halvemmaksi ostaa uusi kottero.
      Kat.auto vain avaimella käyntiin...että HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE, pianhan se tulee

      • Viissaus

        Kai se nyt kaikille tuli selväksi,mikä on katalysaattorin arvo autossa,-95 Fordistani se ei mennyt koska katsastin sen parikertaa myöhemmin.


      • mk

        Maksaa 100€ ja muutama putkiliitos ja pystyy itse tekmään jos peukalo ei ole keskellä kämmentä mutta merkkikohtainen katalysaattóri joka sopii suoraa voi maksa jopa 500€. Pakoputket katalysaattorilla on kulutusosia jota joutuu välillä uusimaan.


    • grh...

      taitaa olla joku ranskan tai italian rimpula,vaihtoon osta auto!!!

      • Sepi_

        auto vaihtoon! ostat japinilaisen auton niin pelaa pakkesella ainakaan itsellä ei koskaan ole ollut missään aidossa japsi autossa mitään ongelmaa pakkasella.


      • Sesiitä
        Sepi_ kirjoitti:

        auto vaihtoon! ostat japinilaisen auton niin pelaa pakkesella ainakaan itsellä ei koskaan ole ollut missään aidossa japsi autossa mitään ongelmaa pakkasella.

        Itselläni on ollut niitä viisi Nissan ok,Mazda ok,Daihatsu applause(henkilöauto) nelivetona aivan mahtava,myöskin Daihatsu 1600 toyotan tekniikalla oli hyvä.Toyota starlet käynnistyi vaikka millä pakkasella,ainut oli maanantaipäivän 70-luvun Corolla josta paukahti mikä milloinkin mutta koskaan ei tien päälle jääty,kiitos minun.


      • oikei on ,joka
        Sepi_ kirjoitti:

        auto vaihtoon! ostat japinilaisen auton niin pelaa pakkesella ainakaan itsellä ei koskaan ole ollut missään aidossa japsi autossa mitään ongelmaa pakkasella.

        pelaa ikuisuuden jo sitä ei huolleta kerro äkkiä,ähden torstaina heti ostamaan sellaisen.


      • yx blonti
        oikei on ,joka kirjoitti:

        pelaa ikuisuuden jo sitä ei huolleta kerro äkkiä,ähden torstaina heti ostamaan sellaisen.

        Nyt män yl lipan, tän ketjun myöttä..hyvvee yötä..


      • Sesiitä
        Sesiitä kirjoitti:

        Itselläni on ollut niitä viisi Nissan ok,Mazda ok,Daihatsu applause(henkilöauto) nelivetona aivan mahtava,myöskin Daihatsu 1600 toyotan tekniikalla oli hyvä.Toyota starlet käynnistyi vaikka millä pakkasella,ainut oli maanantaipäivän 70-luvun Corolla josta paukahti mikä milloinkin mutta koskaan ei tien päälle jääty,kiitos minun.

        Ensin ford(tähtiperä),fiat 600,kaksi escorttia,aivan mahtavia soratiellä esim.eikä tarvinnut muuta kuin kantaa akku paikalleen 40 asteen pakkasessa,niin kyllä lähti.Nyky öljyillä ei kahden Fordin kans ole ollut mitään ongelmia Lapin pakkasissakaan.Nissanista meni keirtokangenlaakeri veivattuani sen käyntiin 37 asteen pakkasessa tavallisella öljyllä,lähti vaikka oli seissyt siinä yli yli vuorokauden(akku paikalla).Vanhat fordit ei paljon öljynlaadusta piitanneet mutta parhaat pisteet annan....

        Datsun Bluebird...uskomaton,yläkuolokohdan yli ja käyntiin.Taisi siinä olla veivikin


      • V.A.G
        yx blonti kirjoitti:

        Nyt män yl lipan, tän ketjun myöttä..hyvvee yötä..

        ..karkasi taas piiiiiitkälle tämä ketju... aloittajalle sen verran että mitä vaihtoehtoja sinulla on, joko annat auton olla siinä kevääseen asti tai maksat sen hinauslaskun?


      • se siitä
        yx blonti kirjoitti:

        Nyt män yl lipan, tän ketjun myöttä..hyvvee yötä..

        Yhtenä aamuna oli 44 pakkasta,itse kannoin Escortiini akun paikalle>ei käynnistynyt,
        Vaimoni veljellä oli vieressä Datsun Bluebird,akku paikalla.
        Wow wow ja wow ...wow ja se oli käynnissä.
        (Muistoja Sodankylästä)


      • Tisseli
        se siitä kirjoitti:

        Yhtenä aamuna oli 44 pakkasta,itse kannoin Escortiini akun paikalle>ei käynnistynyt,
        Vaimoni veljellä oli vieressä Datsun Bluebird,akku paikalla.
        Wow wow ja wow ...wow ja se oli käynnissä.
        (Muistoja Sodankylästä)

        Viisaita on kysyjät kuin myös vastaajat. Kun auto on kunnossa lähtee se niin kuin palmun alta. Ja varmaa on vain se että kannattaa itse huolehtia siitä että se on kunnossa.
        Kaikkien neuvojen äiti: Tarkista että vararenkaan paine on riittävä! Se saattaa estää auton käynnistymisen!


      • Vähän lipes
        se siitä kirjoitti:

        Yhtenä aamuna oli 44 pakkasta,itse kannoin Escortiini akun paikalle>ei käynnistynyt,
        Vaimoni veljellä oli vieressä Datsun Bluebird,akku paikalla.
        Wow wow ja wow ...wow ja se oli käynnissä.
        (Muistoja Sodankylästä)

        Eli tässähän tuli selväksi perusasiat.Kun autosi on kunnossa sehän käynnistyy kelillä kun kelillä.
        Jos ei niin katalysaattorilla varustettuja ei kannate hinata käyntiin,diiseleistä ja automaateista puhumattakaan.Kun annetaan apuvirtaa niin kannattee ennen kaapeleiden kytkemistä vääntää virta pois omasta autosta ettei mene se ajotietokone ja annetaan rauhassa sen tyhjän akun latautua,ei hosuta.Kun niitä kaapeleita käsitellään niin laitetaan vaikka hansikas toiseen punaiseen eli plussaan suojaksi .Terveellä järjellä pärjää ja ainahan soittaa voi.Kymmenen viisitoista minuuttia,starttaus.(Vois vaikka varmuudeksi irroittaa plus kaapelin ja suojata sen hanskalla)
        edellisestä starttauksesta eroittaa selvästi ottaako akku virtaa.jos ottaa ja autosi on kunnossa niin se käy jo,jos ei käy niin hörähtikö(pensa).Jos hörähti niin saatat selvitä tutkimalla pimeässä jotain koneestasi.Paras neuvo,tee tulet ja nauti luonnosta soitettuasi112.
        Ja onhan sulla siinä se kaveri joka antoi virtaa.


      • pörpötti..
        Sesiitä kirjoitti:

        Ensin ford(tähtiperä),fiat 600,kaksi escorttia,aivan mahtavia soratiellä esim.eikä tarvinnut muuta kuin kantaa akku paikalleen 40 asteen pakkasessa,niin kyllä lähti.Nyky öljyillä ei kahden Fordin kans ole ollut mitään ongelmia Lapin pakkasissakaan.Nissanista meni keirtokangenlaakeri veivattuani sen käyntiin 37 asteen pakkasessa tavallisella öljyllä,lähti vaikka oli seissyt siinä yli yli vuorokauden(akku paikalla).Vanhat fordit ei paljon öljynlaadusta piitanneet mutta parhaat pisteet annan....

        Datsun Bluebird...uskomaton,yläkuolokohdan yli ja käyntiin.Taisi siinä olla veivikin

        oli ihme kikotin lähtemään käyntiin pakkasella kuin pakkasella,vaikka peittyikin siniseen savuun sen jälkeen mitä 120A cherryillä oli tapana tuprutella viherpiipertäjien iloksi..ja yhtä kuuma kuin lada.. sisältä..ei tarvinnut pentuna palella takapenkillä jouluna pakkasilla kun hautuumaita kierrettiin kynttilöitä sytyttelemässä..lämmin ja varmaan nykyään ahtaan puoleinen että posket jäis ovenkarmeihin yrittäessä datsunin sisälle..


      • sesiitä
        pörpötti.. kirjoitti:

        oli ihme kikotin lähtemään käyntiin pakkasella kuin pakkasella,vaikka peittyikin siniseen savuun sen jälkeen mitä 120A cherryillä oli tapana tuprutella viherpiipertäjien iloksi..ja yhtä kuuma kuin lada.. sisältä..ei tarvinnut pentuna palella takapenkillä jouluna pakkasilla kun hautuumaita kierrettiin kynttilöitä sytyttelemässä..lämmin ja varmaan nykyään ahtaan puoleinen että posket jäis ovenkarmeihin yrittäessä datsunin sisälle..

        Jees,hienoja muistoja!


      • Laadukas autoilija

        kuitenkin joku VAG-ryhmän kesäauto.


      • minulle jäi
        Sesiitä kirjoitti:

        Ensin ford(tähtiperä),fiat 600,kaksi escorttia,aivan mahtavia soratiellä esim.eikä tarvinnut muuta kuin kantaa akku paikalleen 40 asteen pakkasessa,niin kyllä lähti.Nyky öljyillä ei kahden Fordin kans ole ollut mitään ongelmia Lapin pakkasissakaan.Nissanista meni keirtokangenlaakeri veivattuani sen käyntiin 37 asteen pakkasessa tavallisella öljyllä,lähti vaikka oli seissyt siinä yli yli vuorokauden(akku paikalla).Vanhat fordit ei paljon öljynlaadusta piitanneet mutta parhaat pisteet annan....

        Datsun Bluebird...uskomaton,yläkuolokohdan yli ja käyntiin.Taisi siinä olla veivikin

        mukava muisto Fiat 600:sta. Lähti kasarmin parkista aina käyntiin vaikka oli seissyt yleensä pari viikkoa pakkasessa. Pahimmillaan taisi olla 25-30 asteen välillä. Sitten naureskellaan vieläkin sen ajan armeijakavereiden kanssa kun neljä tavallisen kokoista nuorta miestä ahtautui autoon sen ajan manttelit päällä kun ei se ollut takamoottorisena mikään hirveän lämmin auto. Mutta oli kyllä intiimi tunnelma sisällä, ja välillä hyvät jutut. Mitenköhän tällaiset asiat jäävät niin hyvin muistiin.


    • Ei korvaa mitään.

      Kotipihaan jos hyytyy ei makseta mitään ei vedetä ei kuljeteta,Korjamo tai vakuutus ei korvaa mitään korjauksista. elikkäs sulla saattas olla diesel tai vaikka olis bensa koskaan ei pidä laittaa jäänestoaineita ne pahentaa hetken päästä niissä on vettä usko tai elä elä koskaan käytä se on myynti artikkeli ihmisille vettä on ja jäätyy 100% varmasti.Lämpimään sisään jos diesel vaihto diesel suodattimelle kun on lämmennyt lähtee käyntiin kuin palmun alta.

      • vähän lipes

        En ole joutunut pensavehkeeseen laittamaan mitään lisäaineita 40-vuoden aikana.Olenko ollut onnekas?


      • viisas?
        vähän lipes kirjoitti:

        En ole joutunut pensavehkeeseen laittamaan mitään lisäaineita 40-vuoden aikana.Olenko ollut onnekas?

        Ompa asiantuntijoita. Kaiken maaliman "vitsinikkarit" ottaa kantaa ja kirjoittelee "viisauksiaan". Käydäämpä läpi perusasiat. ÄLÄ irroita akkua jos kyseessä uudempi auto, jos irrotat niin syötä jostain autoosi varavirtaa muuten radiot,tietokoneet ym sekoavat ja auto ei mahdollisesti käynisty sen takia. Jos käynnistät hinaamalla niin auton pitää käynnistyä HETI kun nostat kytkintä korkeitaan pari yritystä niin ei se katalysaattori hajoa. Paras tapa on toisesta autosta annettu virta mutta siinäkin on omat vaaransa varsinkin siitä voi kärsiä avustava auto. Sammuta avustava auto kytke kaapelit ohjekirjan mukaan, anna olla minuuttin rauhassa, starttaa avustava auto odota pari minuuttia ja starttaa avustettava. Jos ei käynnisty niin hinaus korjaamolle. Nykyisillä öljyillä huollettu auto kyllä käynnistyy varmasti jos akku on latingissa, se voi purkautua lyhyillä päivittäisillä ajomatkoilla kun kaikki mukavuus ym. varusteet on käytössä. Aja aina välillä vähintään 1h lenkki niin akkusi voi hyvin ja käynnistyy kuin entiset kuplavolkkarit tai takaveto ladat. Edellä oleva koskee bensa vehkeitä. Dieselit ovat vähän tarkempia akun kunnosta mutta talvilaatuinen polttoaine, vaihdetut polttoainesuodattimet, oikeat moot.öljyt ja hyvä akku niin jo käynnistyy, jos ei niin korjaamolle, toivottavasti ei kyseessä ole loppuun kulunut moottori.


    • LIMI

      VAIHDA TÄYSSYNTEETTISET ÖLJYT.MULLA AUTTOI

      • ongelmaa,

        koska pakkasella jätän auton talliin ja pyöräilen työmatkan. Tosin sekin on pukeutumiskysymys, ettei hyydy. Työmatka, eli asunto kannattaa muuttaa lähelle työpaikkaa, säästyy monelta ongelmalta. Hyvää Loppiaista!


    • pateq

      vakuutus korvaa korjauksen jos se johtuu auton viasta jota ei ennakolta tiedä

      • Kokemusta 04

        Bensanlisäaineet kannattaa unohtaa heti alkuunsa ellei halua ongelmia. Ne pistää kaiken paskan liikkeelle tms. ja sitten niitä tukoksia alkaakin vasta tulla.. Itse käytin öljynsekaan laitettavaa RVS:ää 600cc enduro moottoripyörässä, niin se oli kyllä hyvä aine.


      • viluville
        Kokemusta 04 kirjoitti:

        Bensanlisäaineet kannattaa unohtaa heti alkuunsa ellei halua ongelmia. Ne pistää kaiken paskan liikkeelle tms. ja sitten niitä tukoksia alkaakin vasta tulla.. Itse käytin öljynsekaan laitettavaa RVS:ää 600cc enduro moottoripyörässä, niin se oli kyllä hyvä aine.

        vaivaa autoasi. Odottakaa kesää.


      • kuhankattoja
        viluville kirjoitti:

        vaivaa autoasi. Odottakaa kesää.

        Paras konsti,oikeastaan ainoa kesälaatuisen naftan suodatattamiseen on muutama litra BENSAA tankkiin,ei kuitenkaan suositella uusiin autoihin.


      • on kokeiltu
        Kokemusta 04 kirjoitti:

        Bensanlisäaineet kannattaa unohtaa heti alkuunsa ellei halua ongelmia. Ne pistää kaiken paskan liikkeelle tms. ja sitten niitä tukoksia alkaakin vasta tulla.. Itse käytin öljynsekaan laitettavaa RVS:ää 600cc enduro moottoripyörässä, niin se oli kyllä hyvä aine.

        - en tuohon litrinki-puteliin enää rahaa pistäisi.


    • ovimikko

      onko synteettiset öljyt? venttiilit ei toimi liian jäykillä öljyillä uusissa autoissa.

    • somali2

      saattaisit saada ihan tarkan syynkin, jos kerrot autosi merkin, tarkan mallin ja iän.
      nyt saat kaiken maailman arvaukset ja vitsiviestit.

      jos haluat salata autosi merkin, niin tee just niinkuin on kehoitettu.. työnnä auto korttelin päähän ja ota vakuutuspetoksesta syytteet. korjaamo voi pystyä kertomaan vakuutusedustajalle, pitääkö tarinasi auton hyytymisestä paikkaansa ja lisäksi olet ilmeisesti jo soittanut sinne vakuutusyhtiöön. kyllä siellä soitot muistetaan.

    • kotiin jää

      polttoaineen tilanne. Tankki on kuitenkin tyhjä. Nuukuuttasi et ole viittunyt tankata tankkia täyteen.
      No hyvä puoli tässä on se, että nythän saat muutaman ylimääräisen vapaapäivän.

      • kädetön7

        Vantaalla sain apua suoraan korjaamolta kävivät hakemassa auton (Kesälaatua) nyt kaikkihyvin (041726091,
        lupa kysytty)


    • Jos vain on

      Lähivakuutus korvaa! Vaihda vakuutusta niin alkaa pelaamaan korvaukset ja hinaukset.

      • vinkki.

        Mene heti huomenna autoliikkeeseen ja vaihda merkkiä,esim.Saab. Se on tehty pohjoismaihin jossa olosuhteet muuttuvat ja on pakkasta. Autossa kun on kunnon akku ja bensamoottori,silloin ei tarvitse tuskailla,oli pakkasta tai ei. Ranskalaiset ja muut lämpimien maiden automerkit kannattaa unohtaa,niistä ei koidu kuin riesaa ja niitä saa lepuuttaa korjaamoilla tämän tästä. Jos Saab syö vähän enemmän bensaa,se kuittaantuu,kun jättää muutamalla huoltamolla pullakahvit juomatta,niin ja kormaamolla olot vähentyy.


      • JANIS PETKE
        vinkki. kirjoitti:

        Mene heti huomenna autoliikkeeseen ja vaihda merkkiä,esim.Saab. Se on tehty pohjoismaihin jossa olosuhteet muuttuvat ja on pakkasta. Autossa kun on kunnon akku ja bensamoottori,silloin ei tarvitse tuskailla,oli pakkasta tai ei. Ranskalaiset ja muut lämpimien maiden automerkit kannattaa unohtaa,niistä ei koidu kuin riesaa ja niitä saa lepuuttaa korjaamoilla tämän tästä. Jos Saab syö vähän enemmän bensaa,se kuittaantuu,kun jättää muutamalla huoltamolla pullakahvit juomatta,niin ja kormaamolla olot vähentyy.

        Ei muuta kun annat osoitteen niin kaveri tulee hakeen sen pois ja maksaa 100€.. se paalaa sen lavalle ja vie kierrätykseen osta eroituksella bussilipuja niin on jo kevätkun ne liput loppuu.. sit voikin mennä pyörällä.. eikä tarvi maksaa kalliita vakuutus maksuja jolla ei korvaus tilanteessa tee mitää... joku paska maha tulee aina pullistelemaan ja sanoo et oletkos lukenut sen pienellä printatun sieltä takakannesta?!?ei korvausta!! HYVIA PAKKAS KELEJÄ.. ;)


      • kokemusta on
        vinkki. kirjoitti:

        Mene heti huomenna autoliikkeeseen ja vaihda merkkiä,esim.Saab. Se on tehty pohjoismaihin jossa olosuhteet muuttuvat ja on pakkasta. Autossa kun on kunnon akku ja bensamoottori,silloin ei tarvitse tuskailla,oli pakkasta tai ei. Ranskalaiset ja muut lämpimien maiden automerkit kannattaa unohtaa,niistä ei koidu kuin riesaa ja niitä saa lepuuttaa korjaamoilla tämän tästä. Jos Saab syö vähän enemmän bensaa,se kuittaantuu,kun jättää muutamalla huoltamolla pullakahvit juomatta,niin ja kormaamolla olot vähentyy.

        Pidä autoasi lämpenemässä sähköpiuhan päässä n.1-2 tuntia,niin auto hurahtaa käyntiin.Toivottavasti sinulla on mahdollisuus tuohon.


      • pohjoisen poika
        kokemusta on kirjoitti:

        Pidä autoasi lämpenemässä sähköpiuhan päässä n.1-2 tuntia,niin auto hurahtaa käyntiin.Toivottavasti sinulla on mahdollisuus tuohon.

        on jäässä. syksyllä pitäisi aina vaihtaa vähintään se. asuin parikymmentävuotta pk-seudulla ja joka syksy sama juttu hki tre väli oli täynnää jäätyneitä autoja. nyt asun pohjoisessa. täällä ei kenenkään auto ole jäässä. ajellaan kuin kesäkeleillä. sillä erolla että huollot tehdään syksyllä ja hyväkuntoisella akulla sekä lämmitysroikalla viimeistellään talviajovarmuus.
        terv pohjoisen poika


      • tietämättömille
        vinkki. kirjoitti:

        Mene heti huomenna autoliikkeeseen ja vaihda merkkiä,esim.Saab. Se on tehty pohjoismaihin jossa olosuhteet muuttuvat ja on pakkasta. Autossa kun on kunnon akku ja bensamoottori,silloin ei tarvitse tuskailla,oli pakkasta tai ei. Ranskalaiset ja muut lämpimien maiden automerkit kannattaa unohtaa,niistä ei koidu kuin riesaa ja niitä saa lepuuttaa korjaamoilla tämän tästä. Jos Saab syö vähän enemmän bensaa,se kuittaantuu,kun jättää muutamalla huoltamolla pullakahvit juomatta,niin ja kormaamolla olot vähentyy.

        Jos auto toiminut normaalisti tähän saakka ja nyt kovilla pakkasilla tekee tenän. Tulee tietysti ensimmäisenä mieleen, että se on jäätynyt. Mikä siellä pellin alla jäätyy? Vesi jäätyy 0 asteessa eikä tarvitse kovia pakkasia. Ongelmat tulee ensimmäisillä pakkaskeleillä, jos vettä järjestelmässä.

        Jos kyseessä diesel-auto niin todennäköisintä mikä siellä on jäätynyt, on huonolaatuinen diesel. Mutta jos autolla on ajettu normaalisti, sitä on tankattu säännöllisesti huoltoasemilla väkisinkin talvilaatuisella dieselillä. Syynä ehkä voisi olla huoltamaton suodatin ja talvilaatu diesel. Suodattimen läpivirtaavuus pienentynyt, kovat pakkaset ja talvilaatu diesel(=menee kohmeeseen). Kohta saa arktista laatua, (ainakin täällä pohjoisessa) joka kestää kovatkin pakkaset. Eli kannattaa huoltaa syksyllä dieselit.

        Apuvirralla käynnistämisen vaarat liittyvät kaapeleita kytkettäessä syntyviin jännitepiikkeihin. Moni tietämättään "hieroo" kaapeleita akunkenkiin ja siinä vaiheessa syntyy kipinöintiä=jännitepiikkejä. Nämä jännitepiikit saattavat vaurioittaa herkimpiä elektronisia laitteita. Eli tuo kipinöinti on merkkinä siitä, että välillä kaapeli on kontaktissa ja välillä irti. Sähköllä on kumma taipumus nostaa jännitettä, kun virtapiiri lähtee aukeamaan=kaapeli irtoaa. No nämä jutut ei kyllä ehkä aukene kuin sähköstä enemmän perillä olevalle.

        Jos kytket henkilöauton apukaapelit vääriin napoihin on seurauksena erittäin voimakas akkujen oikosulku, jossa akku voi myös tulla silmille. Yleensä sen huomaa kytkettäessä erittäin suuresta kipinöinnistä ja siinä vaiheessa jätetään kytkemättä. Pitää olla varma napaisuudesta! Eli normaalisti henkilöautoissa kytketään apuakun -napa autettavan -napaan ja miinus miinukseen.


        Akun varaustila saattaa laskea varsinkin talvisin herkemmin johtuen lyhyistä ajomatkoista suhteessa käynnistyksiin. Jos akku jaksaa juuri ja juuri pyörittää konetta voi olla, että virtaa ei riitä kipinän tekemiseen, dieselissä pysäytyssolenoidin aukipitämiseen yms. Samoin aivan sippiin startattu akku ei hinattaessa välttämättä tee kipinää, aukaise pysäytyssolenoidia yms.

        Muistappa myös jos olet talvella startannut akun aivan tyhjäksi, että akun sisällä tapahtuu varaustilan laskiessa muutos akun nesteessä. Täynnä olevassa akussa akunneste rikkihappoa(=kestää pakkasta), puretussa akussa neste vettä! Eli jäätyy ja rikkoo siten akun. Tällöin irroita akku ja vie lämpimään lataukseen. Latausvirta max 1/10 osa akun ampeerituntimäärästä. Ne pikku laturit ovat parhaita tähän tarkoitukseen. Tästä pienestä laturista ei ole sitten apua käynnistäessä, niinkuin täällä joku väitti.

        Hinaamalla katalysaattorin saa pilalle, jos moottori ei käynnisty. Tällöin palamatonta polttoainetta menee moottorin läpi pakoputkeen katalysaattorin sisäpinnoille. Poltoaine tuhoaa katalysaattorin herkät pinnat sisältä.

        Jos tielle sipannutta auto yritetään heti käynnistää hinaamalla eikä se käynnisty(yleensä ei, koska siihen tuli joku vika) kuumaan katalysaattoriin joutunut polttoaine syttyy ja syntynyt paine rikkoo pakoputkistoa.

        Eli auto korjaamolle.


      • Tiisselikunkku
        pohjoisen poika kirjoitti:

        on jäässä. syksyllä pitäisi aina vaihtaa vähintään se. asuin parikymmentävuotta pk-seudulla ja joka syksy sama juttu hki tre väli oli täynnää jäätyneitä autoja. nyt asun pohjoisessa. täällä ei kenenkään auto ole jäässä. ajellaan kuin kesäkeleillä. sillä erolla että huollot tehdään syksyllä ja hyväkuntoisella akulla sekä lämmitysroikalla viimeistellään talviajovarmuus.
        terv pohjoisen poika

        Suapihan sen suotattimen vaihtaa vaikka joka ilta, jos siltä tuntuu. Kyllähän kauppiaat tykkää...Olen vaihtanut pa. suotattimen viimeksi vuonna 2005. Ei mitään ongelmia, vaikka auto on aina "pohjolan tallissa". No, minä ajan vain 40000- 45000 km/vuosi. Ai niin, autoni on Mersu eikä karvanoppa tai ranskan vinoneliö


      • sheippaa
        vinkki. kirjoitti:

        Mene heti huomenna autoliikkeeseen ja vaihda merkkiä,esim.Saab. Se on tehty pohjoismaihin jossa olosuhteet muuttuvat ja on pakkasta. Autossa kun on kunnon akku ja bensamoottori,silloin ei tarvitse tuskailla,oli pakkasta tai ei. Ranskalaiset ja muut lämpimien maiden automerkit kannattaa unohtaa,niistä ei koidu kuin riesaa ja niitä saa lepuuttaa korjaamoilla tämän tästä. Jos Saab syö vähän enemmän bensaa,se kuittaantuu,kun jättää muutamalla huoltamolla pullakahvit juomatta,niin ja kormaamolla olot vähentyy.

        HAHAAHA, Saabin käyttöohjeessa kielletään apuvirta. Siinäpä oikea talviauto.


    • onxe dieseli vaiko bensapeli???????????? onko tankissa muutakin kuin ilmaa?????? jos nämä kriteerit on täytetty aloitan keskustelun ok????????????????

    • Rastuii

      Työnnä auto pihasta tielle, siten se on siis jättänyt tien päälle. Sitten hinausta ja muista etukäteen kertoa korjaamolle, että vakuutusyhtiö maksaa, keksivät jonkun sopivan vian jos ei oikeasti löydy.

    • suikkapää!!!!!!

      Paalaamoon.

      Nykyiset elekroniikkakasat ei ole edes autoja.

      • jl

        eihän ne olekkaan jos on varustettu sun kapasiteetilla. Tiadat olla r..sä!


      • lisävirtaa-

        vastauksena kaikille, kun näyttää olevan se manuaali niin tarkkaan luettu, jos sen mukaan toimitte, niin siellähän lukee aina, että ota yhteys merkkikorjaamoon tai laita merkkikohtaista lasinpesunestettä jne. kyllä sen auton saa hinata käyntiin niin on tehty maailman sivu ja tullaan tekemään. Lisävirtaa voi antaa autoon, on annettu isoon ja pieneen autoon varoittelusta huolimatta eikä ole särkynyt siihen, tarinan opetus on, älkää tuijottako liian tarkkaan sitä oppikirjaa.


    • säätiedotus

      Pakkanen on ennalta arvattava vian aiheuttaja, eikä näin ollen kuulu vakuutuyhtiön korvauspiiriin

    • veistäjä

      riittävän vanha arktisiin olosuhteisiin tehty auto (20 v ja pohjoismainen) ei piuhaa- mut ei ongelmia! Aina lähtee! Su aamuna mittarissa -32 ja kerrasta tulille. Tulkaapa sit tyrkyttään ekovaihtoehtojanne. On kuiski katastettu ja päästömittauksista leiskuvin lipuin läpi menty. Auton arvo n. 500€ (tankki täynnä) mut koskaan ei oo tielle jättäny!
      Nimim. 7v ja 100tuhatta yhteiseloa

    • tee omantunnon mukaa

      1. Tuuppaa auto tielle.
      2. Pyydä hinuria laittamaan lähtöosoitteeksi muuta kuin kotiosoite.

      • eilisen teeren poika

        Ajonestolaiteessa voi olla vikaa.
        Mulla auto ei aina käynnisty ja akkukin vaihdettiin turhaan.
        Googleta ajonestolaite, niin huomaat, että muillekin on käynyt samoin.


    • tiina.niska

      kokeile nyt heti huomenna ajaa se kaupan lämpimään parkkihalliin.hyvävinkkijoka toimii ja on ilmainen.sitten menet kahville 2 tunniksi niin autosi on kun uusia ja voit ajaa kotiin.kokeiltu on

    • jari joensuu

      Norsunluu rannikon maahanmuutoministeri on huolissaan suomessa vallitsevista pakkasista
      ja ottaa osaa autosi hyytymiseen.Samalla hän haluaa viestittää suomalaisille viranomaisille
      että hankkisivat pian helsingistä isoja ja lämpimiä asuntoja meille afrikkalaisille meitähän
      on jo yli miljardi eikä sovita mihinkään yksiöihin.(PS.Neuvona jos pakkasta yli -20 eikä ole välttämätön
      käyttää autoa anna seistä pakkasten yli selviät helpommalla ja halvemmalla)

    • hondadonna

      Onx sulla ooppeli?

      • lähtee

        Mielenkiitoinen keskustelu.
        Jos nyt kuitenkin mentäs asiaan. Jos sen hyytyneen akku on sahattu tyhjäksi niin lisävirta ei heti auta. Startatessa ei minkään auton lisävirta riitä kun tyhjä akku starttaus aiheuttaa totaalisen oikosulun. Vaikka moottori pyörisi niin se ei riitä. Moottori pyörii vielä pienemmällä jännitteellä mitä moottorinohjaus järjestelmä tarvii. Elikä se siintä. Ensin kaapelit kiinni ja sitten parin tupakan odotus. Kyllä se siintä lähtee ellei kyseessä ole nää surullsen kuuluisa eco dieseli.
        Miksi vanhat sitten lähtee pelkällä avainten helisyttelyllä ? Kaasarikoneen polttoaine järjestelmä toimi täysin mekaanisesti. Ja jonkinlaista kipinääkin tulee kunhan kone edes vähän pyörähtää. Yli 30 vuotta kun noiden kanssa joutu pulaamaan töissä niin elämä on kummallita. Yhdestäkin ECUsta löyty piiri mille valmistajan speksit antoi toiminta rajoiksi -20 - 60. Eipä ole ihme vaikka sanois sopimuksen irti liiastakin lämmöstä.


    • vedä jatkojohdolla sähköä moottorin lämmittimeen, jos ulkopistoketta ei ole.

    • Pakkas Ukko

      kotipihalta mitattuna, jotta vakuutus maksaa hinauksen?

      • KiKi.

        Eli aloittaja voisi tyynesti vain työntää vaikka kaverinsa kanssa auton kadule, jolloin asia on selvä.


    • Kaikkia kyseletkin. Eihän se auto mihinkään ole jäätynyt. Ei edes öljyt, näillä nykypikkupakkasillakaan.
      Pakkasneste, voi jähmettyä, mikäli sitä on liian vahvalti, tai ohuelti. Ainoa mikä jäätyy on polttoainesysteemissä (lähinnä letku ja tankki) oleva, sinne kerääntynyt vesi. Ei autosi korjaamoa tarvitse
      hieman lämmintä tallia enkä, jos hinaamalla ei käynnisty. Miksette varaudu ihmiset talveen, kunse kuitenkin
      tulee jonkinlaisena joka vuosi. Eli vieä kerran, nykyajan öljyt kään eivät jähmety. Hinatkaa se käymään,
      ei ole isokaan asia, eikä hankala, mikäli sen molemmat osaavat hallita.

    • 940 Classic

      Autot ei koskaan pakkasen takia jumi vaan auton kunnossapidon laiminlyöntien takia!!!!
      Allekirjoittaneen auto on nyt viikon seisonut pakkasessa, huomenna olisi liikkeelle lähtö joten aloitan siihen valmistautumisen jo tänään! Auton roikan päähän ja katson että lähteekö käyntiin, toivottavasti. Jos ei niin on aikaa vaikka akku ladata jne...

    • 170 euroa

      Eli poikani kevyt nelipyörä=mopoauto, jossa on täyskasko hyytyi koulun parkkiin 25 asteen pakkasessa. Kutsuin hinauspalvelun , koska vastaavat palvelut sisältyvät henkilöautoihini. Hinauspalvelu sanoi vakutusyhtiöni eli iff... maksavan kaiken kuljetuksen, mutta kuinka ollakaan seuravana pvnä ilmoitettiin yhtiöstä , etteivät maksa koska kyseessa on MOPO !

      Kilpailevassa yhtiössä taas kerrottiin , että toki heillä kuljetus olisi maksettu !

      Äärimmäisen pettynyt Iffin suurmaksaja vakuutuksista ... yhtiön vaihtoa harkiten !

      • pahvo

        Startti hajos jumpperista pihaan kun piti lähtee töihin korvataanko hinaus pajalle? täyskasko on voimassa.


      • kauas on pitkä m....
        pahvo kirjoitti:

        Startti hajos jumpperista pihaan kun piti lähtee töihin korvataanko hinaus pajalle? täyskasko on voimassa.

        Monella vakuutusyhtiöllä sääntö on, että vakuutus korvaa hinauksen joko lähimmälle korjaamolle tai kotiin. Tuossa ei paljon hinaamista ole.


    • Mautokuski

      Moi, Minulta hajosi mauto joka vasta korjattiin puolitoistaviikkoa sitten Tuusulan Mopoauto paikassa, Jossa ne teki remonttia, laakerit, alapallonivelet, jarrulevyt, korjas tankinletkun, ja pisti maksamaan 900e laskun tommosesta! Minusta tuntuu että on kusetettu ihan huolella nimittäin... Eihän puolessatoistaviikossa ihan uuden karhea jarrulevy voi alkaa laahaamaan on katottu nesteet yms, vika ei ole siellä ennen oli toiminut hyvin moiteitta, mut hetikun meni huoltoon niin kävi tollein?
      Ei se oo normaalia et alumiinivanne kuumenee sen verran et oli pakko vettä laittaa jäähykeeks ettei sytähdä palamaan et savu vaan nousee... Täyskasko maksaa hinauksen? Liike korjauksen? Tarviisin apua

    • Mautokuski

      IF ei korvaa, tuli huomattua ei tee mitään koko yhtiöllä maksat 500e vuodessa ja ei mitään tapahdu.

      • Ei kolareita

        Samat kokemukset. Olen 8 vuotta maksanut vakuutuksia ja mitään ei ole korvattu. Paska firma


    • Hinauspalvelu Tornio

      Vakuutus todellakin yleensä korvaa vain tienpäälle hyytyneen auton, ei kotipihasta haettuja. Kuitenkin tähän mahtuu usein poikkeuksiakin.

      Paras tapa on soittaa ensiksi hinauspalveluun, joka osaa antaa neuvoja pitääkö vakuutusyhtiöltä kysyä hinaukseen lupaa ja miten samantyyppisten tilanteiden kanssa on menetelty.

      -Hinauspalvelu Johansson, Kemi-Tornio
      http://www.hinauspalvelujohansson.fi

      • Huono neuvo tuo

        Eikö tule turhan pitkä keikka kun asun lähellä Kemiä? Hinausfirma laskuttaa paikalletulostakin ?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7400
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      49
      5541
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      60
      3070
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1588
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      200
      1427
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe