Onko koskaan kukaan karavaanari

Vain kesällä

paleltunut/jäätynyt vaunuunsa kovilla pakkasilla? Syy esim ottanut liikaa viinaa ja sammunut ja sillä välin lämmitys pysähtynyt aiheuttaen vaunun muuttumisen pakastimeksi.

22

912

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Das gut

en ole kuullut 20 karavaanivuoden aikana.
      Joistain vaunuista on kyllä lämmitin valuttanut nesteet ulos, mutta vaunuilijat ovat selvimpäin olleet ja lähteneet vaunultaan hoidettuaan vaunun ensin lepotilaan.

• 8565156

Itse asuin avioeron jälkeen Mersun 508:ssa talven 2001. Paikka oli tuttavani huoltoaseman takapiha. Päällä oli lisäeristeenä lainapeitteen pressu ja lämmittimenä Primuksen kaksiliekkinen.

Pahimmillaan oli -36 ja viimaa. Ovea ei pitänyt avata, kuin korkeintaan paskallekäyntiä varten huoltikselle. Lattiat oli viikon jäässä ja ostin sähköä kahteen 1200 W lämmittimeen. Ne työnsi mitä työnsivät, mutta kylmää oli! Ei tarvinnut pitää jääkaappia päällä. Välillä oli pakko tuulettaa ja sitten taas pitää jopa kolmea hellan liekkiä taas eyömässä happea. Vaihdoin muistaakseni huoltiksella ajalla marraskuun alusta huhtikuun loppuun 21 pulloa kaasua. Se on kuulkaa kovaa hommaa asua silleen.

• Nybin Asseri

Sulla on melkein sama tarnia kuin mullakin. Itse otin paikan Kultahiekalta ja värjötin eron jälkeen kevättalven Mersun 608:ssa. Vuosi oli 2003 ja kylmää riitti joulusta maaliskuun loppuun.
        Ei siinä auta sähköpatruunat ja primuksen pohottaminen, kun sivuoven auvauksessa kaikki lämpö karkaa taivaalle ja uutta pitää odotella puolituntia.

• drink¨drink

jotka ovat ryypännyt ja palellut kuoliaksi vaunussa kun lämmitin ei ole toiminut. Nämä henkilöt ostivat sitten uuden vaunun ja hyvin ovat nyt pärjännyt talven.

• 99999991

On useita jäätynyt kotiinsakin ,kun lämppäri ei ole toiminut
        Monta puliukkoa kuollut omaan oksennukseensakin,joilla ei ollut omaa vaunua

• Thermostaatti..

vaunuun. Mutta: Palaneita ja paistuneita karavaaneja on vaikka kuinka paljon......saharassa on kuuma ja camelin paska palaa hyvin.......

• as.autoilija

Juuri pakkasin tavarat as.autosta kotiin. Uuden vuoden olin perheeni kanssa sukuloimassa ja nukuimme autossa hienosti retkeillen. Vaimo vielä töni yöllä kylkeäni ja pyysi säätämään lämmittimen termostaattia pienemmälle, kun oli kuulemma kuuma autossa, 25. Ulkona oli kyllä kylmää, -23. Oikein mukava kokemus kertakaikkiaan. Larsenia emme käytä, joten yksi pieni siideri riitti molemmille puokkiin saunan jälkeen. Autona on Solifer- Fiat -00, ilman keulasuojaa jopa ja lämmittimenä Truma. Startti vähän keljuilee, kun taisi rasvat jäätyä siinä pakkasessa. Pitänee odotella sulia kelejä, ja puhdistaa ylim. rasvoista.

Piti sitten lähteä moottorikelkalla pienelle safarille, mutta kelkka hyytyi ennen lähtöä tyystin.

Pitää kyllä sanoa, että uudemmat as.autot ovat vieläkin lämpöisempiä.

• vilu vilu vilu

Meillä on Rapido / Mersu vm; 2007 ja jo -1 asteen pakkasessa lattialla on myös tuo -1 aste kylmää.
        Emme voisi edes ajatella lähteä sillä matkalle jos olisi ulkona tuollainen - 10asteen pakkanen!

• Joosua 7
        vilu vilu vilu kirjoitti:

Meillä on Rapido / Mersu vm; 2007 ja jo -1 asteen pakkasessa lattialla on myös tuo -1 aste kylmää.
        Emme voisi edes ajatella lähteä sillä matkalle jos olisi ulkona tuollainen - 10asteen pakkanen!

Meillä on Hymer etupäästään niin saatanan kylmä.
        Ei tarvi pakastinta ,kun säilyttää ruoat etupäässä.
        Auto kylmä myös ajaessa etupäästään .Hanskat kädessä ajettava pakkasella .
        Eikä aina ole saatavilla sähkö parkissa ollessamme,että voisi lisälämmitintä käyttää

• Viime talvena asuin -32C muutaman yön ja nyt Jouluna olin Oulun lähellä jossa paukkui -25C. Kaasua menee mutta uudessa Combissani (lämmitin) on hieman sähköapuja jos töpseli sattuu lähelle, tosin se vain hieman auttaa pakkasilla. Autoni (Hymer) on integroitu joten peitän ison etuikkunan peitteellä joka ainakin hieman auttaa etupään lämmityksessä. Vaimo joka nukkuu etupäässä siinä riippukeinussa ei ole valittanut kylmästä vaan päin vastoin. Uuden Combin termostaatti ei pysty oikein pitämään tasaista lämpöä vaan tuppaa karkailemaan kuumaan suuntaan tosin vain pari astetta mutta kuitenkin. Vanhan Truman vastaava toimi paremmin edellisessä autossani joka oli Knaussin alkovimalli, sielläkään ei tarvinnut palella.

Nykyisissä matkailuautoissa pystyy lämpötilan vuoksi asumaan läpi talven jos kaasua riittää.

Fiatin 2,3 moottori sen sijaan hieman ääntelee oudosti kun sitä käynnistää noissa pakkasissa vaikka olenkin pitänyt Webastoa päällä lähes tunnin, se meteli, joka johtunee jostain hihnasta, loppuu kuitenkin varsin pian ja kysyessäni viime talvena Deltan pojilta he sanoivat sen olevan ominaisuus eikä se ollut "vika" kuten luulin.

• Joosua 7 kirjoitti:

Meillä on Hymer etupäästään niin saatanan kylmä.
        Ei tarvi pakastinta ,kun säilyttää ruoat etupäässä.
        Auto kylmä myös ajaessa etupäästään .Hanskat kädessä ajettava pakkasella .
        Eikä aina ole saatavilla sähkö parkissa ollessamme,että voisi lisälämmitintä käyttää

enkä ole moista havainnut. ajellessani viime talvena yli 30 asteen pakkasissa ja nyt Joulun tienoissa noin 25 asteen niin moottorin lämpö on riittänyt ajon aikana eikä Trumaa ole tarvinnut ajossa käyttää. Olen tosin hieman jarruttanut etumaskin virtausta ja asentanut pohjalevyn moottorin alle ja mittarin mukaan ajolämmöt ovat viisarin paksuuden tarkkuudella samat kuin kesällä ja puhallin puskee parhaimmillaan 60C ilmaa cabiiniin. Tosin nyt raitisilmasuodatinten aikakautena puhallus on heikentynyt siitä mitä se ennen oli mutta riittävästi sitä ainakin minulla tulee, puhallinta tosin saa pitää aika isolla kun moottori on lämminnyt ja on varaa ottaa energiaa käyttöön.

Paitahihasillaan ja paljain käsin minä ajelen aamutohvelit jalassa kuin olohuoneen laiskanlinnassa istuskellen ja automaatti pitää nopeuden sopivana maantiellä.

Minulla on Webasto moottorin lämmitystä varten ja saahan siitä sisällekin vaan en ole sitä muutoin käyttänyt kuin juuri moottorin lämmitykseen kylmäkäynnistyksissä.

• 00000000001
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Viime talvena asuin -32C muutaman yön ja nyt Jouluna olin Oulun lähellä jossa paukkui -25C. Kaasua menee mutta uudessa Combissani (lämmitin) on hieman sähköapuja jos töpseli sattuu lähelle, tosin se vain hieman auttaa pakkasilla. Autoni (Hymer) on integroitu joten peitän ison etuikkunan peitteellä joka ainakin hieman auttaa etupään lämmityksessä. Vaimo joka nukkuu etupäässä siinä riippukeinussa ei ole valittanut kylmästä vaan päin vastoin. Uuden Combin termostaatti ei pysty oikein pitämään tasaista lämpöä vaan tuppaa karkailemaan kuumaan suuntaan tosin vain pari astetta mutta kuitenkin. Vanhan Truman vastaava toimi paremmin edellisessä autossani joka oli Knaussin alkovimalli, sielläkään ei tarvinnut palella.

Nykyisissä matkailuautoissa pystyy lämpötilan vuoksi asumaan läpi talven jos kaasua riittää.

Fiatin 2,3 moottori sen sijaan hieman ääntelee oudosti kun sitä käynnistää noissa pakkasissa vaikka olenkin pitänyt Webastoa päällä lähes tunnin, se meteli, joka johtunee jostain hihnasta, loppuu kuitenkin varsin pian ja kysyessäni viime talvena Deltan pojilta he sanoivat sen olevan ominaisuus eikä se ollut "vika" kuten luulin.

Meillä on iso integroitu Hymer
        Etupää on niin saatanan harva ,että veto johtuu siltä olevista reiistä
        Olemme yrittäneet tukkia reikia ,mutta ei ole täysin onnistunut
        Webastoakin pidän jatkuvasti talvella päällä ajaessani
        Kyllä tuulilasipeitto on pysähdyksissä aina ,mutta kylmä on etupää ilman sähköä talvella
        Ei se riitä jos teidän auto on lämmin ,pitäisi kaikkien auto olla lämmin jos autoa mainostetaan lämpöisenä talviautona
        Susi mikä susi

• entäpäs
        00000000001 kirjoitti:

Kyllä tuulilasipeitto on pysähdyksissä aina ,mutta kylmä on etupää ilman sähköä talvella
        Ei se riitä jos teidän auto on lämmin ,pitäisi kaikkien auto olla lämmin jos autoa mainostetaan lämpöisenä talviautona
        Susi mikä susi

hiiret ?

• 3333333332
        entäpäs kirjoitti:

hiiret ?

Tarvitko hiiriä,voin lähettää
        Onko sullakin hiiriä autossasi,kun niin sattuu .
        Taitaa ukolla olla kanssa Hymerin paska ja velkaa vielä 9.5 vuotta
        Et vaan kehtaa tunnustaa että olet mennyt samaan miinaan kuin minä Hymeriä ostaessani

• joskushan
        3333333332 kirjoitti:

Tarvitko hiiriä,voin lähettää
        Onko sullakin hiiriä autossasi,kun niin sattuu .
        Taitaa ukolla olla kanssa Hymerin paska ja velkaa vielä 9.5 vuotta
        Et vaan kehtaa tunnustaa että olet mennyt samaan miinaan kuin minä Hymeriä ostaessani

oli Tabbert 560, semmoinen alkoovi -88, Fiiat Dukato 2.5 diesel.
        Yhdenkin kerran ampiaiset oli tehny pesän Fiiatin konepellin alle.
        Per...e että jurppi, en saanut mistään myötätuntoa vaikka minne valitin, oli ihan paska auto.
        Onneksi sain jollekkin äkkinäiselle ujutettua sen, ei ikinä enää Fiiattia.
        Siinäpähän tappelevat ampiasten kanssa, Fiiattifanit.

• 00000000001 kirjoitti:

Susi mikä susi

Runko on Fiatin ja kone 2,3 litrainen. Heti uutena laitoin alle suojan sekä suolaroiskeita että talven viimaa vastaan. Lisäksi laitan pakkasten alettua etupäähän niihin maskin takana oleviin verkkoihin klipsuilla kiinni ilmasuodattimesta (metritavaraa) leikatut kappaleet jarruttamaan viimaa vaan ei kokonaan pysäyttämään. Näin käsiteltynä moottorin lämpö nousee maantiellä mittarin mukaan lähes kesäarvoonsa eli noin viisarin paksuutta vaille. Se lisäsuojasuodatinkangas pitää laittaa sen verkon etupuolelle niin se ei lähde viiman avustuksella lentoon vaan tiivistyy painuessaan verkon päälle. Sitä olen nyt kokeillut parina talvena ja todennut toimivaksi ratkaisuksi. HYMER tekstiin voi leikkailla kirjaimen muotoiset suojat jos se alempi aukko ei riitä, minulla tosin on vain M peitossa ja koska se suodatin on mustaa materiaalia niin ei sitä edes huomaa.

Sisäänpuhallus on mittarilla jonka olen uteliaisuuttani siihen kojetaulun keskellä olevaan suuttimeen asentanut noin 60C pakkasillakin kun puhallus on asennossa 3. Se riittää pitämään kämpän ajon aikana lämpimänä. Minä ajelen paitahihasillaan kunhan auto on ensin lämminnyt eli parin kolmen kymmenen kilometrin jälkeen, paitsi jos olen etukäteen lämmittänyt auton niin sitten heti lähdöstä.

En tiedä mitä se ajossa vaikuttaa mutta sivuikkunat minulla on tuplina. Tämän lämpötilan suhteen minulla ei ole ollut valittamista mutta erilaisia pikkuvikoja on muutaman kerran korjailtu kuten esim. takapään lämmönjakoa eli mihin mikäkin ilmalämpöletku on vedetty ja miten haaroitettu. Alkuun se oli tehty päin pyllyä mutta värkin myyjän huolto korjasi asian enkä enää osaa siitäkään valittaa.

Joku kysyi hiiristä, eivät kuitenkaan kuulu autoni varustukseen ainakaan toistaiseksi vaikka säilytän sitä tuossa metsikössä puun (mänty) alla.

• 12123123123123123123

Nyt on ollut muutama päivä sellaista että on paleltanut. Ajan Tunturi automatic 1868 kaljareissut paariin. Voin sanoa, että eilenkin oli 27 ja viima ottaa naamaan.

• hermanni7

Olet kunnon karavaanari
        Onko pitkäkin matka tempasti laarseenia hakeen?
        Laita sellainen totterö päähäsi, kuin ennen käytettiin.
        Eikömatkalla ole ketään sellaista muoria ,että pääsisi vähän peitonalle lämmittelemään

• ymmärrä

, mene Tunturihuoltoon jo valittamaan.
        Vaan eipähän ne kun yrittävät myydä sinulle vaan sen tötterön naamalle ylihinnalla.
        Ja väittävät että se on ominaisuus eikä mikään vika jos on kylmä.

• jetsulleen...

Valitettavasti tapahtuu kun ukko ja akka makaavat sammuneena vaunun lattialla ja lämmitys myös sammuu,mutta me karavaanarit huolehdimme toisistamme ja pyrimme vointimme mukaan tarkastamaan vaunut ennen nukkumaan menoa.

• ;-)

pakkasilla!Pitää tulla ensin talvi ja kylmät kelit. Taidatte olla pulla mössö porukkaa, jos näillä ilmoilla kylmää!

• Tarkenen hyvin

aina kun juopottelen as-autossa siltä varalta jos nukahdan ja lämmöt putoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe