Voiko olla mahdollista?

Voiko kristtyjen jumala olla olemassa sellaisena kun väitetään?

Mainitun jumalolennon kerrotaan pitävän hyvänä sellaisia, jotka uskovat ja kostavan hirmuisella tavalla niille, jotka eivät usko. Eikö niin?

Joillekin on mahdotonta uskoa asioihin, joita ei voi todentaa ja jotka perustuvat ristiriitaisiin väitteisiin. Jotkut taas uskovat mihin tahansa.

Jotkut ovat rohkeita ja heihin pelottelu ei tehoa. Toiset taas pelossaan uskovat mitä tahansa heidän käsketään uskoa.

Ihmiset ovat siis lähtökohtaisesti eriarvoisessa asemassa.

Eikö kaikkivaltias jumalolento ottaisi tämän asetelman huomioon alkaessaan vaatia uskomissuorituksia. Järkeville ja rohkeille annettaisiin riittävät todisteet uskomisen perustaksi. Se olisi reilua ja oikeudenmukaista.

Nykytulkinnan mukaan kristittyjen jumalolentohan on kuin henkilö, joka kulkee bensakanisterin kanssa kadulla ja käskee ihmisiä heittämään voltin. Ne jotka eivät siihen pysty sytytetään palamaan.

5

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Riippuu siitä minä jumalaa pidetään.
      Ihmisen kehityksen myötä on kehittynyt myös ajatukset jumalista. Kehitystä on tapahtunut jumalkuvissa niin sukupuolisesti kuin henkisesti ihmisen oman kehityksen myötä.

      Jos jumalan premissi on rakkaus, ei kristiuskon jumalkuva sovi yhteen tuon premissin kanssa, eikä muuten sovi tälläinen olemassaolo-konseptikaan.

    • ytimekkäästi

      "Voiko kristtyjen jumala olla olemassa sellaisena kun väitetään?"

      Ei voi!

      "Eikö kaikkivaltias jumalolento ottaisi tämän asetelman huomioon.."

      Kyllä vain. Tai tarkkaan ottaen kaikkivaltias ja kaikkitietävä ottaisi huomioon. Kristinuskon jumalan sanotaan olevan kaikkivaltais ja kaikkitietävä mutta juuri sellainen jumala ei olisi tehnyt juuri tällaista maailmankaikkeutta.

      "Nykytulkinnan mukaan kristittyjen jumalolentohan on kuin henkilö, joka kulkee bensakanisterin kanssa kadulla ja käskee ihmisiä heittämään voltin. Ne jotka eivät siihen pysty sytytetään palamaan."

      Niinhän se melko tarkkaan on, paitsi että palava ei koskaan kuole eikä bensa lopu.

    • Naff

      Tässä uskontoasiassa kyseessä on ihmisen ”oman minän” suojautumiskeino. Tietynlaisten ihmisten pitää, jollakin tavoin selittää itselleen, että ovat itse arvokkaita. Näin nämä omanarvontunnoltaan heikot ihmiset voivat hyväksyä itsensä.

      Helpoin tapa nostaa itseään arvokkaaksi muiden joukossa on tuomita toisia ihmisiä ja heidän tekemisiään. Melkein aina tuon tuomitsemisen selityksenä on kateus - se nyt vain on inhimillistä.

      Toinen yleinen tapa tehdä itsensä arvokkaaksi on viedä eteenpäin ”ilosanomaa Jeesuksesta”. Siinä ei tarvita ajattelua, ei rehellisyyttä, ei rakkautta (vaikka se sillä naamioidaankin) – robottimainen toiminta riittää. Ladellaan Raamatunlauseita sieltä ja täältä. Ne, jotka tätä ilosanoman levitystä epäilevät, on helppo leimata ”ymärtämättömiksi”, ”riidankylväjiksi” tai vaikka ”saatanan kannattajiksi”.

    • Iloa rauhaa armoa

      Ne, jotka uskovat Uuden Testamentin ilmoituksen ja tekevät Jumalan tahdon. Kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä samanlaisessa asemassa pelastuksen suhteen. Tietysti sillä, miten ihminen elämänsä käyttää ja kenen kanssa sen viettää on merkitystä, sillä ei usko ole joka miehen eikä naisen eikä lapsen, mutta Jumala on omalta puoleltaan kaiken valmistanut kaikille ihmisille etsittäväksi, anottavaksi ja vastaanotettavaksi. Elämän tarkoitus on että voisimme saada ihmisinä niin Aadam merkitsee sen yhteyden Jumalaan, joka synnin tähden lakkasi, mutta Jeesus on kuollut ristillä ja noussut kuolleista taivaaseen, että hänessä saisimme elää siinä Elämässä, mikä hän on.

      • Kaikille ihmisille uskominen ei ole yhtä helppoa.

        Minulle on täysin mahdotonta uskoa asiaan, joka vilisee ristiriitaisuuksia ja on olemukseltaan tälle meidän maailmallemme vieras.

        Monien uskontojen oppien mukaan joku jumalolento on luonut minut juuri tällaiseksi. Miksei se jumaluus tai ne jumaluudet, jotka ihmisiä ovat tänne askarrelleet luoneet meitä muuten erilaisiksi, mutta tämän ominaisuuden suhteen yhdenvertaisiksi?

        Tai jos erilaisuus uskonherkkyydessä jää meitä erottamaan, miksi siitä on tehty juuri se tekijä, jonka perusteella suurin osa ihmiskunnasta tuomitaa ikuiseen kidutukseen?

        Epäreilua! (tai epätotta)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      135
      2232
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1725
    3. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      381
      1696
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1216
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      1049
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      97
      1045
    7. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1014
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1003
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      888
    10. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      877
    Aihe