Miksi et ole ottanut kantaa Il-Marin kysymykseen siitä kun hän pohtii että pitääkö kokouksessa kaatuu ja miksi jos pitää? En nyt muista tarkaan miten hän sen kysymyksen esitti, mutta kai sinullakin nyt joku mielipide asiasta on? Kiinnostaisi varmaan monia lukijoita se, että mikä kaataa ihmisiä kokouksissa ja miksi? Onko niissä jotain vikaa uskossa jotka eivät kaadu? Il-Marikin mainitsi että hän ei ole milloinkaan kaatunut kokouksessa, niin onko hän sitten uskossakaan kun ei kaatuile? Miksi tämä aihe on niin arka, jottei siitä uskalleta keskustella?
Jaikalille kysymys!
13
319
Vastaukset
Ja miksi tästä asiasta pitää keskustella? Jos Jumala kaataa jonkun ihmisen, mitä minulla on siihen sanomista?
Itse en ole koskaan kaatanut ketään rukouksen voimalla. En myöskään itse ole kaatunut kenenkään rukoillessa puolestani. En ole koskaan etsinyt kaatumista enkä tavoittele sitä itselleni enkä toisille. Kaatuminen ei ole tarpeellinen eikä sitä saa eikä tarvitse uskovan tavoitella. Tärkeintä on että ihminen saa kohdata Jumalan.
Tapahtuuko se sitten kaatumalla ja siinä lattialla maatessa tai seisten tai istumalla penkissä, se ei ole meidän asiamme ratkaista. Se on ihmisen itsensä ja Jumalan välinen asia. Miksi tästä kaatumisilmiöstä pitää tehdä niin suuri numero? Eikö pelastus ja vapautuminen synnistä Jeesuksen veren voimasta ole paljon suurempi ja mielenkiintoisempi keskusteluaihe? Tämän olen kokenut itse hyvin voimallisesti ja voin suositella sitä ja siitä toisillekin kertoa. Hallelujaa!!!
Mutta kaatumisista puheen ollen;
Kerron sinulle jotakin. Olin vasta tullut uskoon. Seurakunnassa vieraili saarnaaja jonka kokouksissa ihmisiä kaatui. Seurakunta seisoi loppurukouksessa. Monet kaatuivat. Minun vieressäni molemmilla puolilla seisovat miehet kaatuivat penkkien väliin. Minä jäin seisomaan. Sanoin siinä ajatuksissani Herralle että minua sinun ei tarvitse kaataa jos se ei ole tarpeellista mutta että sinä saat kaataa minutkin jos tahdot. EN KAATUNUT. En myöskään loukkaantunut siitä kenellekään, en Jumalalle joka ei minua kaatanut enkä kavereilleni jotka kaatuivat.
Minun uskossani ei varmasti ollut mitään vikaa eikä minussa ihmisenä. Pidin itseäni kavereideni kanssa saman arvoisena uskovana. Sen kuitenkin voin varmuudella sanoa että tuossa kokouksessa oli Pyhä Henki. Uskon että Hän kaatoi ihmisiä. Kun Jumala kaataa ihmisen, Hänellä on siihen omat syynsä. Niitä emme välttämättä ymmärrä mutta emme myöskään kritisoi Jumalan tekoja. Hän sai tehdä minun kohdallani mitä tahtoi. Hän valitsi minun pystyssä pitämiseni.
Olen kyllä kokenut Jumalan voimaa kokouksissa mutta toisella tavalla.
Kerran tulin yhdestä kokouksesta niin siunattuna että minun täytyi polvistua kokouspaikan pihalle ihmispaljoudesta huolimatta kiittämään ja ylistämään Jeesusta Kristusta. Niin siunattu oli kokous josta tulin ja niin siunattu olin minä. Joskus olen yksityisessä rukouksessani kokenut sellaista voimaa että olen pudonnut polvilleni ylistämään ja rukoilemaan. 1 Kor 12:6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.""Kaatuminen ei ole tarpeellinen eikä sitä saa eikä tarvitse uskovan tavoitella. Tärkeintä on että ihminen saa kohdata Jumalan."
No, sittenhän meitä on ainakin kaksi, jotka emme ole kaatuneet kokouksissa! :)
"En myöskään itse ole kaatunut kenenkään rukoillessa puolestani"
Minä harkitsin tarkkaan, että teenkö avauksen koskien Marku Koivistoa ja tein kuitenkin, kun sisimmässäni niin koin. Koen edelleen niin, että onko hänen opetuksessaan kaikki hyvin? Toivoisin että on!?Il-Mari kirjoitti:
"Kaatuminen ei ole tarpeellinen eikä sitä saa eikä tarvitse uskovan tavoitella. Tärkeintä on että ihminen saa kohdata Jumalan."
No, sittenhän meitä on ainakin kaksi, jotka emme ole kaatuneet kokouksissa! :)
"En myöskään itse ole kaatunut kenenkään rukoillessa puolestani"
Minä harkitsin tarkkaan, että teenkö avauksen koskien Marku Koivistoa ja tein kuitenkin, kun sisimmässäni niin koin. Koen edelleen niin, että onko hänen opetuksessaan kaikki hyvin? Toivoisin että on!?* Olen joskus kaatunut Niilo Yli-Vainion kätten alla. Mutta aivan sama vaikka en olisikaan, sillä saman Hengen voiman voi kokea yhtälailla vaikka penkissä istuessaan.
* Kukkula oli puhumassa eräässä metodistikirkossa, jossa helluntailaiset kokoontuivat myöskin. Kun Arthur päätti puheensa ja lähti tulemaan alas puhujatuolista, (metodistella on aika korkea, vähän kirkon tyylinen alttari, ja puhuja on tosi korkeella) käveli keskikäytävää, ja kun tuli minun kohdalleni, istuin aina vasemmalla puolella käytävän vieressä, tapahtui, että oli kuin saavillinen yliymmärryksen käyvää rauhaa ja iloa olisi kaadettu päälleni, se valui koko kehoani pitkin ihan varpaisiin saakka. Tapahtui samaa kun Pietarin varjo kosketti sairaita, he paranivat, minä en ollut kylläkään sairas, mutta varmaan sain lääkettä sisäisiin haavoihini.
* Kaatuminen ei ole mikään merkki, onko uskossa tai ei.
* Niinkuin veljet on dellä todistaneet, jos Jumalöa haluaa kaataa, Hän myös kaataa, miksikö, sen tietää Jumala yksin. Ja jos kaatuminen on aito Pyhän Hengen aikaansaama, siinä ei ole mitään pahaa myöskään, eikä siinäkään, jos ei kaadu. Se ei jaa ihmisiä mitenkään eriarvoiseksi Jumalan edessä ja pelastukseen nähden Kristuksen nimessä ja veressä, tässä on ainut pelastus, Jeesus nimessä !
* Tosiaan, miksi tuosta kaatumisesta pidetään niin kovaa mekkalaa? Ei se ketään pelasta, eikä varmaan vie kadotukseenkaan, aivan sama, kaatui tai oli kaatumatta !? Uudestisyntyminen Kristuksen sanan ja Pyhän Hengen pesun kautta on ainut jolla on merkitystä iankaikkisuutta varten!
* TV:n aamuhartaudessa pukui joku nuori teologi, ihan hyvin puhui, kunnes sitten pelasti kaikki ne, jotka on kastettu kirkon jäseniksi. Pilasi hyvän ja koskettavankin puheensa.
* Mitähän ne siellä teologian tunneilla oikein opettaa, kun tuo kaste on niin tärkeä, se ylittää kaikki muut Raamatun totuudet? Vaikka Raamattu ei asiaa noin opeta? Miten ne opettajat tohtii tietentahtoen viedä ihmisiä harhaan, sillä en usko, että he, vuodesta toiseen opettaessaan, mm. kasteoppia, etteivät tietäisi totuutta, he valehtelvat suorastaan, tuskin itsekkään uskovat. Perus luterilaisuus vaan vaatii sitä, kirkko romahtaisi jos vauvakaste kumottaisiin ja siirryttäisiin Raamatulliseen kaste käytäntöön. Sellaiset piispat ja papit saisivat varmaan lopputilin samantien ? Sillä koko kirkon uskonperustus ja oppi ja sakaramentit sun muut, nivoutuvat vauvakasteen valheeseen !
* Ja tämä valhe sai alkunsa jo alkuseurakunnan vahetessa ja apostoleiden jäädessä pois opettamasta ja valvomasta opetusta.
* Jospa Paavali jo tiesi ja aavisti moisesta vaukasteen tulosta, kun kirjoitti, "Jumala lähettää suuren eksytyksen, niin että he uskovat valheen, kun eivät ottaneet vastaan totuutta"!
* Jospa tuo vauvakaste on juuri se "suuri" eksytys, sehöän on eksyttänyt vauvakaste valheellaan lähes 1800 vuotta? Eikö sitä voitaisi sanoa jo suureksi eksytykseksi? Ja sopii muutenkin kuvaan, koska kirkkoisät hylkäsivät apostolisen opetuksen, ja sommittelivat vauvakaste-valheen-totuuden-tilalle! Ja Jumala antoi heille mitä he janosivat.
* Miettikää vaan itse tykönänne, miten myrkyllinen ja voimakas tuo valhe on, ei ole vuosisatojenkaan saatossa muuttunut, niin lujaan se on tarrautunut papistoon, ja juuri siksi, koska he itsekkin ovat vauvakasteen varassa , eivät voisi siitä luopua, niinpä he uskovat valheen, jonka Jumala on itse heille antanut, kun hylkäsivät apostolisen Raamatun sanoman Kristuksen Jeesuksen evankeliumin, ja sorvasivat oman mieleisensä sen tilalle. Mitenkä suuri on se petettyjen joukko, kun totuus paljastuu?
* Ei turhaan Urho LÄHDE SANOUT AIKANAAN, ETTÄ "HELVETIN PERÄSEINÄ ON MUURATTU PAPPIEN PÄÄKALLOISTA!"
* Nykyajan nuoret papit eivät edes asiaa sisäistä, koska ovat "aivopestyt", jopa liberaalisella Raamatun väännöksellä! Jota ovat tukemassa proffat, Riekkinen ja Räisänen ainakin, ja heitä toki muitakin, ja entä piispat? Miksi he hyväksyvät kaikki mitä luonnevikaiset, uudestisyntymättömät teologit harrastavat ja tekevät niistä oppeja vääriä dogmeja kirkon opetukseen?
* Heillä on valtava vastuu! kansa uskoo "kirjanoppineita", ennemmin kuin oppimattomia tavallisia maallikkoja, kuten esm. helluntaiseurakuntien opetusta ja oppeja, vaikka nykyään on h-saarnaajatkin lähes kaikki käyneet Raamattuopiston lyhemmän ta pidemmän kurssin, ja valmistuuhan sieltäkin "teologeja" jotka toivottavasti eivät sentään ala liberalisoimaan, joka lopulta vie mukaanaan vauvakasteen valheeseen, se on niin "kaunista", niin miksei sitä voisi hyväksyä? Sanoo jo monet helluntailaisetkin?
* Ja miten ihmiset onkaan opetettu uskomaan "viisaita ja ymmärtäväisiä"? Joka sekään ei ole raamatullista opetusta?
* Jeesus opettaa aivan päinvastaista. " Minä kiitän sinua Isä, että olet salannut nämä (evankeliumin) viisailta ja ymmärtäväisiltä, ja ilmoittanut ne lapsenmielisille"!
* Tässä nyt vaan annan hieman ajattelemisen aihetta, kaatuilun tilalle !?Mohikaani_27 kirjoitti:
* Olen joskus kaatunut Niilo Yli-Vainion kätten alla. Mutta aivan sama vaikka en olisikaan, sillä saman Hengen voiman voi kokea yhtälailla vaikka penkissä istuessaan.
* Kukkula oli puhumassa eräässä metodistikirkossa, jossa helluntailaiset kokoontuivat myöskin. Kun Arthur päätti puheensa ja lähti tulemaan alas puhujatuolista, (metodistella on aika korkea, vähän kirkon tyylinen alttari, ja puhuja on tosi korkeella) käveli keskikäytävää, ja kun tuli minun kohdalleni, istuin aina vasemmalla puolella käytävän vieressä, tapahtui, että oli kuin saavillinen yliymmärryksen käyvää rauhaa ja iloa olisi kaadettu päälleni, se valui koko kehoani pitkin ihan varpaisiin saakka. Tapahtui samaa kun Pietarin varjo kosketti sairaita, he paranivat, minä en ollut kylläkään sairas, mutta varmaan sain lääkettä sisäisiin haavoihini.
* Kaatuminen ei ole mikään merkki, onko uskossa tai ei.
* Niinkuin veljet on dellä todistaneet, jos Jumalöa haluaa kaataa, Hän myös kaataa, miksikö, sen tietää Jumala yksin. Ja jos kaatuminen on aito Pyhän Hengen aikaansaama, siinä ei ole mitään pahaa myöskään, eikä siinäkään, jos ei kaadu. Se ei jaa ihmisiä mitenkään eriarvoiseksi Jumalan edessä ja pelastukseen nähden Kristuksen nimessä ja veressä, tässä on ainut pelastus, Jeesus nimessä !
* Tosiaan, miksi tuosta kaatumisesta pidetään niin kovaa mekkalaa? Ei se ketään pelasta, eikä varmaan vie kadotukseenkaan, aivan sama, kaatui tai oli kaatumatta !? Uudestisyntyminen Kristuksen sanan ja Pyhän Hengen pesun kautta on ainut jolla on merkitystä iankaikkisuutta varten!
* TV:n aamuhartaudessa pukui joku nuori teologi, ihan hyvin puhui, kunnes sitten pelasti kaikki ne, jotka on kastettu kirkon jäseniksi. Pilasi hyvän ja koskettavankin puheensa.
* Mitähän ne siellä teologian tunneilla oikein opettaa, kun tuo kaste on niin tärkeä, se ylittää kaikki muut Raamatun totuudet? Vaikka Raamattu ei asiaa noin opeta? Miten ne opettajat tohtii tietentahtoen viedä ihmisiä harhaan, sillä en usko, että he, vuodesta toiseen opettaessaan, mm. kasteoppia, etteivät tietäisi totuutta, he valehtelvat suorastaan, tuskin itsekkään uskovat. Perus luterilaisuus vaan vaatii sitä, kirkko romahtaisi jos vauvakaste kumottaisiin ja siirryttäisiin Raamatulliseen kaste käytäntöön. Sellaiset piispat ja papit saisivat varmaan lopputilin samantien ? Sillä koko kirkon uskonperustus ja oppi ja sakaramentit sun muut, nivoutuvat vauvakasteen valheeseen !
* Ja tämä valhe sai alkunsa jo alkuseurakunnan vahetessa ja apostoleiden jäädessä pois opettamasta ja valvomasta opetusta.
* Jospa Paavali jo tiesi ja aavisti moisesta vaukasteen tulosta, kun kirjoitti, "Jumala lähettää suuren eksytyksen, niin että he uskovat valheen, kun eivät ottaneet vastaan totuutta"!
* Jospa tuo vauvakaste on juuri se "suuri" eksytys, sehöän on eksyttänyt vauvakaste valheellaan lähes 1800 vuotta? Eikö sitä voitaisi sanoa jo suureksi eksytykseksi? Ja sopii muutenkin kuvaan, koska kirkkoisät hylkäsivät apostolisen opetuksen, ja sommittelivat vauvakaste-valheen-totuuden-tilalle! Ja Jumala antoi heille mitä he janosivat.
* Miettikää vaan itse tykönänne, miten myrkyllinen ja voimakas tuo valhe on, ei ole vuosisatojenkaan saatossa muuttunut, niin lujaan se on tarrautunut papistoon, ja juuri siksi, koska he itsekkin ovat vauvakasteen varassa , eivät voisi siitä luopua, niinpä he uskovat valheen, jonka Jumala on itse heille antanut, kun hylkäsivät apostolisen Raamatun sanoman Kristuksen Jeesuksen evankeliumin, ja sorvasivat oman mieleisensä sen tilalle. Mitenkä suuri on se petettyjen joukko, kun totuus paljastuu?
* Ei turhaan Urho LÄHDE SANOUT AIKANAAN, ETTÄ "HELVETIN PERÄSEINÄ ON MUURATTU PAPPIEN PÄÄKALLOISTA!"
* Nykyajan nuoret papit eivät edes asiaa sisäistä, koska ovat "aivopestyt", jopa liberaalisella Raamatun väännöksellä! Jota ovat tukemassa proffat, Riekkinen ja Räisänen ainakin, ja heitä toki muitakin, ja entä piispat? Miksi he hyväksyvät kaikki mitä luonnevikaiset, uudestisyntymättömät teologit harrastavat ja tekevät niistä oppeja vääriä dogmeja kirkon opetukseen?
* Heillä on valtava vastuu! kansa uskoo "kirjanoppineita", ennemmin kuin oppimattomia tavallisia maallikkoja, kuten esm. helluntaiseurakuntien opetusta ja oppeja, vaikka nykyään on h-saarnaajatkin lähes kaikki käyneet Raamattuopiston lyhemmän ta pidemmän kurssin, ja valmistuuhan sieltäkin "teologeja" jotka toivottavasti eivät sentään ala liberalisoimaan, joka lopulta vie mukaanaan vauvakasteen valheeseen, se on niin "kaunista", niin miksei sitä voisi hyväksyä? Sanoo jo monet helluntailaisetkin?
* Ja miten ihmiset onkaan opetettu uskomaan "viisaita ja ymmärtäväisiä"? Joka sekään ei ole raamatullista opetusta?
* Jeesus opettaa aivan päinvastaista. " Minä kiitän sinua Isä, että olet salannut nämä (evankeliumin) viisailta ja ymmärtäväisiltä, ja ilmoittanut ne lapsenmielisille"!
* Tässä nyt vaan annan hieman ajattelemisen aihetta, kaatuilun tilalle !?Seurakuntamme pastori MATIAS ROTO opettaa mielestäni kasteesta aivan raamatullisesti.
Tutustuppa hänen opetuksiinsa seuraavista linkeistä.
Kastekäsky Matteuksen evankeliumin lopussa
http://www.roto.nu/doku.php/text004
Kastekäsky Markuksen evankeliumin lopussa
http://www.roto.nu/doku.php/text005Tapio522 kirjoitti:
Seurakuntamme pastori MATIAS ROTO opettaa mielestäni kasteesta aivan raamatullisesti.
Tutustuppa hänen opetuksiinsa seuraavista linkeistä.
Kastekäsky Matteuksen evankeliumin lopussa
http://www.roto.nu/doku.php/text004
Kastekäsky Markuksen evankeliumin lopussa
http://www.roto.nu/doku.php/text005* Kiitos vaan vastauksesta, mutta jos tämä pastori Matias Roto edelleen jankuttaa vauvakasteesta, en huoli avata linkkejä ollenkaan ? Kas kun Raamatullinen uskovien kaste upottamalla, ei selityksillä miksikään muutu ! Tapio, tutki itse Raamatusta, ja unohda kaikki toisten opetukset, niin jos rehellinen olet itsellesi ja lukemallesi Jumalan sanalle, et voi päätyä muunlaiseen tulokseen? Uskovien kaste upottamlla.
* "< Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>"
* Tämän allekirjoittaa Herramme JEESUS !
* Jos taas oletetaan, että tuo järjestys ei olisi Jeesusken asettama, niin se luulo on ihmisen manipulointia Jumalan sanalla.
* Veikko Manninen selventää tätä hyvin juhannus puheessaan. " 1Kor.5:14. Yksi on kuollut kaikkien puolesta, siispä kaikki ovat kuolleet."
* Veikko M. Kaste on hautaamista, Kristuksessa kuolleet haudataan kasteessa. Muroma, Juudan leijona, sanoo Veikko, on sanonut, mitä väliä, kumpi ensin, kaste vai usko? Äiti huutaa Mattia ja Pekkaa kotiin, mitä väliä kumpi ensin tulee, tai jos juo kupin teetä tai kahvia, tai päinvastoin? Niin on Matin ja Pekan suhteen, ja kahvin ja teen juonnin suhteen, mutta ei kasteen kanssa.
* Onko niin, että ei ole väliä, jos ensin haudataan, ja sitten vasta kuollaan, on täysin mahdoton yhtälö!
* Vauvakasteessa synnytään uudesti, kun taas Raamatun uskovien kasteessa haudataan, koska on kuollut Kristuksen kanssa, niin Hänen kanssaan Kristuksessa kuolleet haudataan. On siis ehdottoman varma ero. Ensin ei voi haudata, ja kuolla vasta sitten? haudasta noustaan ylösnousemuksen kautta iankaikkiseen elämään, ja tätä kaste tarkoittaa syvimmältään. Kuollaan Kristuksessa, haudataan Kristuksessa kasteessa kasteen hautaan, ensin siis kuoltiin Kristusen kanssa, sitten haudataan Kristuksen kanssa lihan kuolemaan, noustaan ylösnousemus voimassa ja eletään Kristuksessa, niinkuin Kristuskin nousi kuolleista elääkseen Jumalalle, me elääksemme Kristuksessa Jumalalle. Tässä Raamatullisessa kasteessa ei ole vauvoilla mitään tekemistä. Vauvat hoitaa Jumala Kristuksen lunastustyön kautta, vaikka kuolisivat syntyessään, kaste ei heitä pelasta, eikä uudestisynnytä.
* Tapio, olet järkevä mies, luovuta jo, ja luovu luterilaisesta harhasta. En epäile uskoasi, varmasti olet uudestisyntynyt, mutta et vauvakasteessa, olet uskonut Jumalan sanan ja uskonut Jeesukseen sydämessäsi, siinä sinä suuntunnustuksen kautta olet pelastunut, nyt sinun tulisi päästä uskovien kasteelle, saisit Pyhän Hengen kasteen, vaikka ei kaste ole siinäkään mikään ehto, ainoastaan uudestisyntyminen on välttämätön, saadaksemme Hengen täyteyden!
* Kun saat Hengen voitelun, selviää sinulle koko totuus, niinkuin Johannes sanoo kirjeissään! Nyt sinä olet kirkon teologien "armoilla".Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kiitos vaan vastauksesta, mutta jos tämä pastori Matias Roto edelleen jankuttaa vauvakasteesta, en huoli avata linkkejä ollenkaan ? Kas kun Raamatullinen uskovien kaste upottamalla, ei selityksillä miksikään muutu ! Tapio, tutki itse Raamatusta, ja unohda kaikki toisten opetukset, niin jos rehellinen olet itsellesi ja lukemallesi Jumalan sanalle, et voi päätyä muunlaiseen tulokseen? Uskovien kaste upottamlla.
* "< Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>"
* Jos taas oletetaan, että tuo järjestys ei olisi Jeesusken asettama, niin se luulo on ihmisen manipulointia Jumalan sanalla.
* Veikko Manninen selventää tätä hyvin juhannus puheessaan. " 1Kor.5:14. Yksi on kuollut kaikkien puolesta, siispä kaikki ovat kuolleet."
* Veikko M. Kaste on hautaamista, Kristuksessa kuolleet haudataan kasteessa. Muroma, Juudan leijona, sanoo Veikko, on sanonut, mitä väliä, kumpi ensin, kaste vai usko? Äiti huutaa Mattia ja Pekkaa kotiin, mitä väliä kumpi ensin tulee, tai jos juo kupin teetä tai kahvia, tai päinvastoin? Niin on Matin ja Pekan suhteen, ja kahvin ja teen juonnin suhteen, mutta ei kasteen kanssa.
* Onko niin, että ei ole väliä, jos ensin haudataan, ja sitten vasta kuollaan, on täysin mahdoton yhtälö!
* Vauvakasteessa synnytään uudesti, kun taas Raamatun uskovien kasteessa haudataan, koska on kuollut Kristuksen kanssa, niin Hänen kanssaan Kristuksessa kuolleet haudataan. On siis ehdottoman varma ero. Ensin ei voi haudata, ja kuolla vasta sitten? haudasta noustaan ylösnousemuksen kautta iankaikkiseen elämään, ja tätä kaste tarkoittaa syvimmältään. Kuollaan Kristuksessa, haudataan Kristuksessa kasteessa kasteen hautaan, ensin siis kuoltiin Kristusen kanssa, sitten haudataan Kristuksen kanssa lihan kuolemaan, noustaan ylösnousemus voimassa ja eletään Kristuksessa, niinkuin Kristuskin nousi kuolleista elääkseen Jumalalle, me elääksemme Kristuksessa Jumalalle. Tässä Raamatullisessa kasteessa ei ole vauvoilla mitään tekemistä. Vauvat hoitaa Jumala Kristuksen lunastustyön kautta, vaikka kuolisivat syntyessään, kaste ei heitä pelasta, eikä uudestisynnytä.
* Tapio, olet järkevä mies, luovuta jo, ja luovu luterilaisesta harhasta. En epäile uskoasi, varmasti olet uudestisyntynyt, mutta et vauvakasteessa, olet uskonut Jumalan sanan ja uskonut Jeesukseen sydämessäsi, siinä sinä suuntunnustuksen kautta olet pelastunut, nyt sinun tulisi päästä uskovien kasteelle, saisit Pyhän Hengen kasteen, vaikka ei kaste ole siinäkään mikään ehto, ainoastaan uudestisyntyminen on välttämätön, saadaksemme Hengen täyteyden!
* Kun saat Hengen voitelun, selviää sinulle koko totuus, niinkuin Johannes sanoo kirjeissään! Nyt sinä olet kirkon teologien "armoilla".Pohjolassa suurin harhaoppi. Vartiotorniseura jää varmasti toiseksi. Vauvakasteoppi on syypää tähän harhaan.
Suuri on se joukko joka menee kadotukseen turvaten kasteen armoliittoon.
Voi niitä pappeja jotka tuudittavat ihmisen väärään luulouskoon.
Nyt olisi aika suomalaisten herätä ja nousta kapinaan kirkon harhaoppeja ja sen johtajia vastaan jotka
antavat potkut uskoontulleille kirkon työntekijöille ja palkkaavat uskosta osattomia uskovien työntekijöiden tilalle. Nämä työntekijät sitten vastustavat elävää uskoa. Sitten sellaista seurakuntaa kutsutaan ja luullaan Jumalan seurakunnaksi. Mitä pitäisikään tässä sanoa???jaikal kirjoitti:
Pohjolassa suurin harhaoppi. Vartiotorniseura jää varmasti toiseksi. Vauvakasteoppi on syypää tähän harhaan.
Nyt olisi aika suomalaisten herätä ja nousta kapinaan kirkon harhaoppeja ja sen johtajia vastaan jotka
antavat potkut uskoontulleille kirkon työntekijöille ja palkkaavat uskosta osattomia uskovien työntekijöiden tilalle. Nämä työntekijät sitten vastustavat elävää uskoa. Sitten sellaista seurakuntaa kutsutaan ja luullaan Jumalan seurakunnaksi. Mitä pitäisikään tässä sanoa???jaikal: "Suuri on se joukko joka menee kadotukseen turvaten kasteen armoliittoon".
--
Eikö uskovien kasteeseen liity mitenkään ARMO (=Jeesus)?Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kiitos vaan vastauksesta, mutta jos tämä pastori Matias Roto edelleen jankuttaa vauvakasteesta, en huoli avata linkkejä ollenkaan ? Kas kun Raamatullinen uskovien kaste upottamalla, ei selityksillä miksikään muutu ! Tapio, tutki itse Raamatusta, ja unohda kaikki toisten opetukset, niin jos rehellinen olet itsellesi ja lukemallesi Jumalan sanalle, et voi päätyä muunlaiseen tulokseen? Uskovien kaste upottamlla.
* Kun saat Hengen voitelun, selviää sinulle koko totuus, niinkuin Johannes sanoo kirjeissään! Nyt sinä olet kirkon teologien "armoilla".Mohikaani_27* Onko niin, että ei ole väliä, jos ensin haudataan, ja sitten vasta kuollaan, on täysin mahdoton yhtälö!
"....ensin siis kuoltiin Kristusen kanssa, sitten haudataan Kristuksen kanssa lihan kuolemaan, noustaan ylösnousemus voimassa ja eletään Kristuksessa,...".
--
Vain kuolleet haudataan!
(Myös hengellisessä mielessä!)
Joh. 5:25
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää".
Adamin lankeemuksen rangaistukseksi asetettiin ”kuolemalla kuoleminen”; ”sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Rangaistus oli siis ajallinen ja hengellinen kuolema.
Tuon rangaistuksen alaiseksi JOKAINEN ihminen syntyy maailmaan. Ihminenhän syntyy maailmaan lihasta ( Jh 3:6), eli miehen tahdosta( Jh 1:13).
Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh.3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh.3:5).
Näin Raamattu opettaa.
Kukaan ei ole luonnollisen syntymänsä perusteella Jumalalle kelpaava.
KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
Kol.2:11-13
--
2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
--
Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11).
Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.
Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).
Kaste on kristillinen vastine ympärileikkaukselle.
Ympärileikkaus oli Vanhan Liiton merkki, ”uskonvanhurskauden sinetti” (Room. 4:11).
Kaste taas on Uuden Liiton merkki.
Alkukirkko piti lapsikastetta itsestään selvänä asiana. Israelilaisten poikalapset ympärileikattiin jo kahdeksan päivän vanhana. Näin heidät liitettiin Jumalan kansaan.
Siksi oli luonnollista kristityille vanhemmille kastattaa lapsensa, jotta heistäkin tulisi Jumalan kansan jäseniä.
Apostolien Teoissa kerrotaan useista perhekuntakasteista. Kaikki perheen jäsenet- ikään katsomatta- kastettiin perheen pään tullessa uskoon. Ketään ei haluttu jättää ulkopuolelle Kristus-ruumiin (1. Kor. 12:13).Tapio522 kirjoitti:
Mohikaani_27* Onko niin, että ei ole väliä, jos ensin haudataan, ja sitten vasta kuollaan, on täysin mahdoton yhtälö!
"....ensin siis kuoltiin Kristusen kanssa, sitten haudataan Kristuksen kanssa lihan kuolemaan, noustaan ylösnousemus voimassa ja eletään Kristuksessa,...".
--
Vain kuolleet haudataan!
(Myös hengellisessä mielessä!)
Joh. 5:25
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää".
Adamin lankeemuksen rangaistukseksi asetettiin ”kuolemalla kuoleminen”; ”sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Rangaistus oli siis ajallinen ja hengellinen kuolema.
Tuon rangaistuksen alaiseksi JOKAINEN ihminen syntyy maailmaan. Ihminenhän syntyy maailmaan lihasta ( Jh 3:6), eli miehen tahdosta( Jh 1:13).
Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh.3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh.3:5).
Näin Raamattu opettaa.
Kukaan ei ole luonnollisen syntymänsä perusteella Jumalalle kelpaava.
KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
Kol.2:11-13
--
2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
--
Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11).
Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.
Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).
Kaste on kristillinen vastine ympärileikkaukselle.
Ympärileikkaus oli Vanhan Liiton merkki, ”uskonvanhurskauden sinetti” (Room. 4:11).
Kaste taas on Uuden Liiton merkki.
Alkukirkko piti lapsikastetta itsestään selvänä asiana. Israelilaisten poikalapset ympärileikattiin jo kahdeksan päivän vanhana. Näin heidät liitettiin Jumalan kansaan.
Siksi oli luonnollista kristityille vanhemmille kastattaa lapsensa, jotta heistäkin tulisi Jumalan kansan jäseniä.
Apostolien Teoissa kerrotaan useista perhekuntakasteista. Kaikki perheen jäsenet- ikään katsomatta- kastettiin perheen pään tullessa uskoon. Ketään ei haluttu jättää ulkopuolelle Kristus-ruumiin (1. Kor. 12:13).* Kaste on niin selvä ja kirkas , kun sen vaan uskoo, niikuin sen Raamattu ilmoittaa. Armo tulee ennen kastetta, silloin kun ihminen uudestisyntyy, se on armosta ja yksin armosta, ettei kukaan kerskaisi.
* Uudestisyntymässä kastetaan Hengessä Kristukseen sisäisesti, 1Kor.12:13. " sillä me olemme kaikki (silloinen seurakunta) yhdessä HENGESSÄ kasteut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
* Tässä ei ole kyse vesikasteesta, vaan kasteesta Hengessä Kristukseen, se on yhtä kuin uudestisyntyminen. Ymmärräthän, että siinä ei puhuta vedestä mitään, vaan Hengestä, jota saamme juoda, kastevettä ei voi juoda? Armosta uskoon tullut ja uudestisyntynyt sitten kastetaan Kristukseen, eli seurakunta ruumiiseen. Roomalaiskirjeen mukaan hautaamalla, ja hauta on aina pinnan alapuolella, siis upottamalla!
*jaikal kirjoitti:
Pohjolassa suurin harhaoppi. Vartiotorniseura jää varmasti toiseksi. Vauvakasteoppi on syypää tähän harhaan.
antavat potkut uskoontulleille kirkon työntekijöille ja palkkaavat uskosta osattomia uskovien työntekijöiden tilalle. Nämä työntekijät sitten vastustavat elävää uskoa. Sitten sellaista seurakuntaa kutsutaan ja luullaan Jumalan seurakunnaksi. Mitä pitäisikään tässä sanoa???jaikal: "...antavat potkut uskoontulleille kirkon työntekijöille,...".
---
Huoleen on todellakin aihetta.
Tästä on hyvänä esimerkkinä Jari Rankisen tapaus.
http://rankinen.blogspot.com/Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kaste on niin selvä ja kirkas , kun sen vaan uskoo, niikuin sen Raamattu ilmoittaa. Armo tulee ennen kastetta, silloin kun ihminen uudestisyntyy, se on armosta ja yksin armosta, ettei kukaan kerskaisi.
* Uudestisyntymässä kastetaan Hengessä Kristukseen sisäisesti, 1Kor.12:13. " sillä me olemme kaikki (silloinen seurakunta) yhdessä HENGESSÄ kasteut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
* Tässä ei ole kyse vesikasteesta, vaan kasteesta Hengessä Kristukseen, se on yhtä kuin uudestisyntyminen. Ymmärräthän, että siinä ei puhuta vedestä mitään, vaan Hengestä, jota saamme juoda, kastevettä ei voi juoda? Armosta uskoon tullut ja uudestisyntynyt sitten kastetaan Kristukseen, eli seurakunta ruumiiseen. Roomalaiskirjeen mukaan hautaamalla, ja hauta on aina pinnan alapuolella, siis upottamalla!
*Mohikaani_27: * Tässä ei ole kyse vesikasteesta, vaan kasteesta Hengessä Kristukseen, se on yhtä kuin uudestisyntyminen".
---
Puhut edelleen pelkästä vesikasteesta ikäänkuin kaste olisi vain pelkkää vettä.
Jeesuksen asettamaan kasteeseen liittyy "Isä, Poika ja Pyhä Henki" (Matt. 28:19).
(Erityisesti Pyhä Henki; Joh.3:5, Tiit.3:5. 1.Kor.6:11)Tapio522 kirjoitti:
Mohikaani_27: * Tässä ei ole kyse vesikasteesta, vaan kasteesta Hengessä Kristukseen, se on yhtä kuin uudestisyntyminen".
---
Puhut edelleen pelkästä vesikasteesta ikäänkuin kaste olisi vain pelkkää vettä.
Jeesuksen asettamaan kasteeseen liittyy "Isä, Poika ja Pyhä Henki" (Matt. 28:19).
(Erityisesti Pyhä Henki; Joh.3:5, Tiit.3:5. 1.Kor.6:11)* Veri on vettä sakempaa, ja siksi Jeesuksen veri yhdessä Pyhän Hengen kanssa syynyttää uudesti ylhäältä!
* Vedessä ei ole mitään erikoista, ei Pyhää Henkeä, eikä muutakaan mikä vaikuttaisi jotain puhdistumista.
* Kaste ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
* Miten siis vesi voisi esm. uudestisynnyttää? Eikä Raamattu sellaista missään opetakkaan.
* Vesi kasteena, on hautausmaa, sinne haudataan vanha ihmisemme Kristuksen kanssa kuolemaan, ja sieltä noustaan ylösnousemus voimassa, sinne vetteen jää periaatteessa syntinen lihamme, niin miten siellä Pyhä Henki voisi viihtyä?
* Kun Pietari sanoo, että "te saatte Pyhän Hengen", ei sitä PH:ä sen kasteen takia saada, vaan siksi, että tehdään parannus ja uskotaan evankeliumi, ja tähän koknaisvaltaiseen pelastukseen kuuluu kaste Kristukseen, kun on JO pelastunut, silloin liitetään kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan.
* vedessä itsessään ei ole mitään, se toimii ainoastaan hautana, vanhalle ihmiselle, uudestisyntynyt kastetaan, ei-uskovaa ei kasteta. Siinäkin mielessä vauvaa ei voida kastaa, koska vauva ei ole uudestisyntynyt! Ja koska kaste ei uudestisynnytä, niin mitä hyötyä on kastaa vauva? Eikä Raamattu siihen lupaa annakkaan. Kirkko on vaan niin itselleen vauvakasteen tehnyt, vastoin Raamatun arvovaltaa!
* (Erityisesti Pyhä Henki; Joh.3:5, Tiit.3:5. 1.Kor.6:11)
* Joh.3:5. Eihän siinä kasteesta mitään puhuta, vaan uudestissyntymisestä?
* Tiit. 3:5. Eikä tässäkään puhuta kasteesta mitään?
* 1Kor. 6:11. Eikä tässäkään puhuta kastesta mitään?
* Nämä kaikki Raamatun sitaatait puhuu uudestisyntymisestä Pyhän Hengen pesun, ja Kristusen sanan kautta, kasteesta ei puhuta mitään. Mistä sinä saat sellaisen käsityksen, että tässä kastevesi olisi se pesuaine? Niin näissä ei kuitenkaan sanota, ja jso siitä kasteveden löytää, se on Jumalan sanan manipulointia ja epärehellistä Raamatun tulkintaa.
* Jos Jeesus puhuu vedestä uudestisyntymisen yhteydessä, niin Hän puhuu elämän vedestä.
Siihen on monia Raamatun kohtia jotka sen vahvistaa.
* Joh.4: 10. "...Anna minulle juotavaa, niin sinä pyytäist häneltä, ja hän antaisi sinulle ELÄVÄÄ VETTÄ:" 14. "..Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään." Jeesus itse on elävän veden lähde, ja juuri tästä vedestä on kysymys uudestisyntymisessä. Ja kaikki nuo lainaamasi Raamatun kohdat puhuu juuri tästä elämän veden lähteestä Jeesuksesta. Jeesus tulee juhlille, ja siellä huutaa, "Joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi ja juokoon.
* Samoin Ilm. viimeisessä luvussa Jeesus pihuu juuri tässtä elävän ja elämän veden lähteestä. Ilm. 22:17. On siis kyse Jeesuskesta elävän veden lähteenä joka puhdistaa, ei missään nimessä kastevedestä, siihen ei Raamattu anna mitään tukea! Tämän elävän veden lähteen muuttaminen kastevedeksi, on röyhkeää Sanan vääristelemistä. ja siihen ei Jumala mielisty.
'1Kor. 12:13. myös sanoo, "että olemme saaneet juoda samaa Henkeä." Eli saamme käydä elävän ja elämän veden lähteelle, ja sinne voi mennä matkalla taivaaseen milloin tuntee tarvetta saada juotavaa ermaa matkllamme. Kastelle emme voi mnnä virkistymään emmekä uudistumaan, mutta Jeesuksen Golgatalla avaamalle elävän veden lähteelle tie on aina auki!
* Tuo lähde on uudestisynytymisen, anteeksiantamuksen, ja uudistuksen lähde, pohjaton, josta saamme ammentaa ilolla vettä pelastuksen lähteestä. Näin sanoo jo Jesaja ajassaan!
No niin. Jaikal vastasi kysymykseesi, mutta sitten näyttää keskustelu kääntyneen kasteasioihin. Näin arka ja vaikea tämä kaatumisasia siis on, että siirrytään aiheesta aivan toiseen. On tietysti kaatumisella ja kasteellakin yhtymäkohtansa: kumpikin sana alkaa k-kirjaimella.
Olen jo vuosia sitten ottanut kielteisen kannan näihin kaatuilemisiin ja perustellut myös näkemystäni Jumalan Sanalla. Erikoisen voimakkaasti minua on arvosteltu ja moitittu aikanaan torontolaisuutta ja Lakelandin herätystä käsittelevistä kirjoituksistani samoin kuin menestysteologian leimaamisesta harhaopiksi.
Oli raskasta aikaa paneutua tutkimaan pintaa syvemmältä ajassamme vaikuttavia harhaoppeja ja kokouksissa ilmenevien fyysisisten manifestaatioiden syitä. Tahdoin kuitenkin selvittää itselleni nämä asiat ja niiden etiologiaa (syntymekanismia). Huomasin pian, että tällaisia asioita tutkiessa pitää palata ajassa pitkälle taaksepäin voidakseen ymmärtää, mistä kaikesta on kysymys ja miten nämä eksytykset saivat alkunsa. Jos jaksan niin kirjoitan asiasta vielä jotakin tämän aloituksesi alle; ehkä tänään tai vasta tulevina päivinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2329856
- 1236761
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h486304- 794837
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324530- 353632
- 613234
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na283095Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta253088Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue263033