En tiedä mihin osioon tämä olisi pitänyt laittaa, niin tungen nyt tänne.
Oon 19-vuotias ja asun vielä kotona. Oon lukion abi, eli tänä keväänä kirjoitan ylioppilaaksi (kävin lukion neljässä vuodessa, välissä vaihto-oppilas vuosi). Töissä käyn kesäisin ja joululomalla. Rahat riittävät aina joksikin aikaa syksylle/keväälle, ja lopuksi pitää elää vanhempien armoilla 1-2 kuukautta. Vanhemmilleni ei ole ongelma maksaa isompia asioita (esim. lääkärissä käynnit, piilolinssit, oppikirjat, lukiojutut ym...).
Eihän tässä nyt mitään suurempaa ongelmaa ole, mutta muutama kaveri aiheuttaa ahdistusta. Kyse on neljästä samanikäisestä kaverista, jotka ovat muuttaneet omilleen viimeisten muutamien kuukausien aikana. He heittävät usein läppää siitä, kuinka "shoppailen ja dokaan vanhempien rahoilla". Olen aina ottanut nuo jutut ihan huumorilla vastaan, mutta alkaa jo pikku hiljaa keittää. Vika tikki tuli viime viikolla, kun pikkulinnut kertoivat näiden kavereiden puhuneen musta selän takana tyyliin: "Sehän elää himassa kuin täyshoitolassa!" ja "helppohan se on olla kun asuu vielä kotona ja mamma ja isi tuo ruuan pöytään".
Ei se nyt ihan noin mene. Kyllä mä teen kotitöitä himassa, ei tämä mikään täyshoitola todellakaan ole. Olen myös käynyt töissä kesäisin ja talvisin 16-vuotiaasta lähtien, en muista milloin viimeksi mulla olisi ollut viikkoa pitempää lomaa! Eikä se tunnu kivalta pyytää vanhemmilta rahaa, vaikka he luulevat että mulla ei ole mitään käsitystä rahasta ja miten sitä ansaitaan.
Haluaisin saada tuon läpänheiton ja selän takana puhumisen jotenkin loppumaan, mutten tiedä miten. Mitä heille pitäisi sanoa? Olen kyllä sanonut, että muutan ensi kesänä/syksynä pois kotoa, mutta läpänheitto ei tahdo loppua. Välillä vituttaa niin paljon, että tekisi mieli sanoa samalla mitalla takaisin (kun parikin näistä kavereista elää suurimmaksi osaksi kaikenmaailman tuilla, eivät käy edes töissä jne...), mutta en jaksaisi alkaa tappelemaan.
Täysi-ikäisyys ja kotona asuminen
14
1145
Vastaukset
- Ei tukea...
vaan sanoa suoraan et parempi elää vanhempien tuella kun sosiaalipummina. saattavat suuttua mutta ovatko tollaset ääliöt edes kavereita?
- sinun täytyy
saada senverran itsetuntoa ja selkärankaa että vähät välittäisit näiden
kaverien jutuista.
Jos 19-vuotias on noin arka muiden jutuille niin ei lupaa jatkossa hyvää. - juuri näin
Eli olet saanut vanhempiesi kotona asuessasi kivasti takuuvuokra-rahat säästöön? Vai maksoitko vuokraa isille ja äidille?
Aikuinen asuu omassa tai vuokraamassaan asunnossa. Ymmärän vanhempien luona majailun jos opinnot ovat kesken ja koulu kivasti lähellä, mutta siinä on aina se hauska "mun tupa mun lupa" -aspekti eli jos rahat riittää niin omilleen kannattaa muuttaa.
Ymmärrän myös kavereiden kuittailun vaikka siinä on aimo annos kateutta. Sinä elät nyt lapsen huoletonta elämää etkä tiedä mitä omillaan asuminen tarkoittaa. Joka penni menee elämiseen jos tulot eivät ole suuret. Opiskelijana maksat vuokrat ja pakolliset laskut ja näet loppukuun nälkää ellet nosta lainaa tai käy iltaisin töissä tienaamassa makkararahaa. Karua mutta toisaalta myös vapauttavaa.
Hmmm... käyt vapaa-aikoinasi töissä JA vanhemmat maksavat elämisen ja lukiokulut? Just. Mihin se loppuraha kuluu? Olethan tallettanut sen opintoja varten? Vai oletko humputellut kaiken liikenevän johonkin turhuuksiin? Baareihin ja vaatteisiin? Ymmärrän entistä enemmän kavereidesi kuittailuita.- omaan aikanaan
Vanhemmat maksaa elämisen ja sitten käy vielä töissä. Mihin omat rahat menee? Samaa ne kaveritkin voi vähän ihmetellä.
Mutta sinänsä en näe tuossa muuta ongelmaa kuin heikon itsetunnon. Ei siitä kannata välittää mitä kaverit ajattelee. Useimmat vanhemmat pitää lastaan mielellään kotona niin pitkään kuin tämä opiskelee. Jos ei kaipaa omaa rauhaa niin mihinpä sieltä olisi kiire, ilmeisesti yöseura ei ole vielä suuremmin kiinnostanu.
Itse muutin kotoa 19 vuotiaana, silloisen tyttöystäväni, eli nykyisen vaimoni kanssa yhteen. - seiken1
Puolet palkkarahoista menee siihen, että maksan vanhemmille takaisin vaihto-oppilas vuodesta tulleita kuluja.
Kiitos kaikille vastauksista!
- jepsjepsns9uryhregyz
En näe syytä miksi lukiolaisen pitäisi muuttaa pois vanhempien luota? Itse olin reilu 20vuotta kun muutin lapsuuden kodistani. Antaa kavereittesi naureskella, itse en ole koskaan ymmärtänyt vanhempien rahoilla itsenäistyviä nuoria...(se ette he väittävät tekevänsä kaiken ja maksavan kaiken on paskapuhetta. Luultavasti kela maksaa heille jotain ja porukat loput.)
- samaa...
Itse elätän lapseni niin pitkään kun asuvat kotona, sitten kun lähtevtä omilleen, ovat omillaan. Tämä ei tietenkään takroita sitä ettenkö auttaisi taloudellisesti tarpeen vaatiessa ja muutenkin, mutta siis teoriassa pitäisi pärjätä omilla ja yhteikunnan tuilla.
Minäkään en ymmärrä sellaista että muksu muuttaa omaan kämpään, mamma ja pappa betaala laskut ja käy parhaimmillaan ostamassa myös ruuat kakrun jääkaappiin. - käåp-ö.luiyjut
samaa... kirjoitti:
Itse elätän lapseni niin pitkään kun asuvat kotona, sitten kun lähtevtä omilleen, ovat omillaan. Tämä ei tietenkään takroita sitä ettenkö auttaisi taloudellisesti tarpeen vaatiessa ja muutenkin, mutta siis teoriassa pitäisi pärjätä omilla ja yhteikunnan tuilla.
Minäkään en ymmärrä sellaista että muksu muuttaa omaan kämpään, mamma ja pappa betaala laskut ja käy parhaimmillaan ostamassa myös ruuat kakrun jääkaappiin.Tiesitkö mitä yhteistä on nyky nuorella ja jeesuksella? No, asuu 30 kyppiseks kotona ja jos jotain tekee niin se on ihme.Mutta juu sano noille kavereille et vetää tumppuun,Kuka niin tyhmä olis et lähtee valmiilta pois? ei mitään kiirettä kyllä kerkeet vielä siipiä kokeilla.Ja totta se et vanhemmat maksaa yleensä alussa lastensa asumis kuluja,mikä on ihan leikki asumista.Parempi vielä kotona,ja vanhemmille halvempi.
samaa... kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä sellaista että muksu muuttaa omaan kämpään, mamma ja pappa betaala laskut ja käy parhaimmillaan ostamassa myös ruuat kakrun jääkaappiin.Jos sinulla on varaa elättää, niin miksi lause "yhteiskunnan tuilla"?
Jos et osaa laittaa lastasi töhin jo lakisääteisessä 16 vuoden iässä, siis opiskelun lomassa, ja sitten elätät työtävieroksuvaa "opiskelijaa", mutta sitten pitäisi saada yhteiskunnalta tukea!?!
Hyvä koulutus on täysin turhaa, jos ei ole oppinut tekemään töitä, ja lakimuutos jossa vanhemmat velvoitettaisiin maksamaan kaikki (!) lapsensa kulut, oli sitten jo täysi-ikäinen, kunnes "lapsi" on ollut vähintään 6 kk vakituisessa työssä, pitäisi tehdä heti!
- ayer
Älä suotta välitä siitä, vaikka kaverit aukoisikin päätänsä, aika harva tuntemani 19-vuotias vielä asuu omillaan ja nämä jotka asuvat, he elävät pääosin vanhempiensa rahoilla ja käyttävät opintotuet sun muut tuet baarireissuihin ja muihin turhuuksiin, sekä pitävät kämppäänsä jonain bileluolana. Tiedän erään 20-vuotiaan tapauksen, jolla on vielä saldoraja kännyliittymässään, eiköhä aikusen pitäisi jo senverran hallita puhelimen käyttöä, ettei tollasia lapsilukkoja tarvita? :D
Itse olin täyttänyt 23v kun muutin porukoiden luota pois, syynä tähän oli se, kun halusin varmistaa, että pystyn elämään omilla tuloillani sitten, ettei tarvisi vanhemmilta pyytää lainalle rahaa. Maksoin kyllä omat puhelinlaskuni, sekä pari aikakauslehteä ja autoni kulut,sillä mulla kyllä oli tuloja jonkinverran kun tein pätkätöitä ja myin puhelimitse kännyliittymiä, mutta aika tiukoilla olisi saanut elää, mikäli niillä tuloilla olisi omaan kämppään muuttanut. Asun siis nykyään omillani, koska sain vakipaikan eräästä kuljetusfirmasta.- meizi83
Ei toi ole mikään paha juttu, jos on 19v ja asuu vanhempien luona. Sulla on asiat todella hyvin, kun rahaa jää säästöönkin! Monella ei jää. Toisaalta rahaa sitten tarvitseekin erilailla, kun nykyään asuminen on kallista.
Se taas alkaa olla jo paha, jos on 25v ja sama juttu. Tälläinen on yleistymään päin, junnut haluaa uudet autot, ym. pitää näyttää, että on rahaa. Otetaan vähän vippiä, velkaa ja vekseliä.
- tsemppiä!!!
ovatko he jo täysduunissa 19 vuotiaina? jos ovat lukion sijasta käyneet ammattikoulun, niin sitten ehkä, mutta jos lukion, niin tuskinpa maksavat varsinaisilla työtuloillaan hekään asumistaan jne.
älä välitä kavereiden puheista.
on niitä sellaisiakin lapsia, joiden vanhemmat ostaa niille ruuat kotiin, vaikka lapsi on yli 30 vee. töitä tuo yksilö ei ole juurikaan elämänsä aikana tehnyt. sulla on jo hyvä alku, kun oot saanut (hyvän?) kielitaidon vaihtovuoden aikana, työhistoriaakin jo on cv:tä varten ja varmasti pääset opiskelemaankin. musta sulla ei oo mitään hävettävää. opiskelu ja töiden teko on rankkaa samanaikaisesti, joten hattua nostan sulle.- minäpä juuri :)
Itse ja omat kaverini (olen siis 19),paria poikkeusta lukuun ottamatta asuvat vielä kotona. Sinullakin kun on tuo abivuosi vasta meneillään niin ei varmasti olisi helppoa asua erillään. Itse aijon lähteä vasta kun olen varmasti valmis, eivätkä vanhemmatkaan juuri hoputa, melkeinpä päinvastoin. 19-vuotiaalla ei ole vielä mitään kiirettä.
- kotonamyös
no ne vaan pönkittää omaa egoaan "kun ovat niiiiin itsenäisiä ja aikuisia" kun asuvat omillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5201608- 641176
- 61872
- 62871
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18847Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 76751
- 30707
- 63695
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49691