Kysyn kokemuksia diabeetikoilta, joille on määrätty muista syistä ketiapiinilääkitys (Seroquel, Ketipinor). Ovatko sokerinne selkeästi nousseet ja oletteko voineet jatkaa lääkitystä vai joutuneet lopettamaan sen?
Itselläni on tyypin 2 db (lääkkeinä tähän Metforem, Amaryl ja Januvia) ja sain Ketipinor-reseptin joulun alla. Olen huomannut sokerien nousua ilman muuta selkeää syytä ad 18.5 mmol/l. Ketipinor-annokseni on tosin aika pieni, 25-50 mg iltaisin.
Diabeetikot joilla on ketiapiinilääkitys
12
4602
Vastaukset
- ei omakohtaista
on mainittu aineen tiedoissa (siis tarkoissa, ei ehkä paketin mukana tulevassa).
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/3/10496003.shtml
Tuolta löytyy varoitukset-kohdasta. Olethan keskustellut tuosta diabeteslääkärisi kanssa, ehkäpä diabetes-lääkityksellesi on tehtävä jotain, jollei tuota Ketipinoria voida lopettaa. Sokeriarvosi ovat aivan liian korkeita ollakseen noin pitempiä aikoja.Sama lääkäri on määrännyt sekä Januvian että Ketipinorin ja on todellakin tietoinen sairauksistani. Toki tiedän itsekin kahdeksan vuotta diabetesta sairastaneena, että jatkuva 18.5 olisi liian korkea arvo.
Kotimittauksissa sokeri on noin korkeaksi mennyt vasta äskettäin (kertamittaukset samana päivänä 18.5 ja 17.9). Olin mittauksia edeltävänä iltana nostanut Ketipinorin annoksen 25 mg:sta 50 mg:aan. Mitään konkreettista muuta syytä sokerin äkilliselle nousulle en löytänyt (ruoka tms.), joten ajattelin, että se voisi liittyä lääkitykseen, koska tuoteselosteessa nimenomaan mainitaan, että ketiapiini voi nostaa sokereita. Ja olen selosteet lukenut.
Sen vuoksi olen kiinnostunut nimenomaan, onko muilla diabeetikoilla samansuuntaisia kokemuksia.
Minulla ei siis tietenkään jatkuvasti ole noin korkeat sokerit. Diabeteslääkitykselleni on juuri tehty "jotain" Januvian mukaanottamisen muodossa 1.1.2010, jolloin lääke pääsi erityiskorvattavuuden piiriin.
- jklnm
vielä seroquelia peräti 800 mg iltaisin. Verensokeri oli jatkuvasti yli 8. Sain sitten anafylaktisen reaktion ja verensokeri oli peräti 25. Lopetin lääkkeen ja nyt verensokerit hilluu 5-8 välillä. Eli kyllä se voi hyvinkin nostaa sitä.
Ilmeisesti en siis ihan turhaan tuota mieti. Tosin annokseni on ollut paljon pienempi. Mutta kiitos tiedosta!
- VAROVAISUUTTAA.
DIABEETIKOT EIVÄT SAA LAINKAAN KÄYTTÄÄ MASENNUSLÄÄKKEITÄ, EIVÄT VARSINKAAN SSRI-LÄÄKKEITÄ, SILLÄ NE VAIKUTTAVAT HAIMASOLUIHIN JA LISÄÄVÄT NÄIN OLLEN VEREN GLUKOOSIPITOISUUTTA VERESSÄ.
ON MYÖSKIN TODETTU SSRI-LÄÄKKEIDEN AIHEUTTAVAN TÄYSIN TERVEILLE KAKKOSTYYPIN DIABETEKSEN. TÄLLÖIN SSRI -LÄÄKE ON HETI LOPETETTAVA JOS VEREN SOKERIPITOISUUS ON KOHONNUT LÄÄKITYKSEN AIKANA,SILLÄ PIDEMMÄN AJAN KÄYTTÖ SA AIKAA LOPULLISTA SOLUKUOLEMAA HAIMASSA JA TUOLLOIN SOKERITAUTI EI OLE ENÄÄ KORJATTAVISSA.- hoh,hoijaa
kohta A) ketiapiini ei ole masennuslääke, se on neurolepti, kohta B) viestisi ei muutoinkaan pidä paikkaansa.
Aika löysin rantein argumenttisi esität. Heitä hieman lähdetietoa ajatuksillesi.
Suomihan olisi Sinun järkeilysi mukaan täynnä epäpäteviä lääkäreitä.
Diabeetikon masennusta ei voisi/saisi Sinun mukaasi lääkkeillä hoitaa? Voi helvetti. Ehkä on parempi, että aloitat uuden keskustelun julistamastasi aiheesta, koska et osannut kommentillasi antaa vastauksia kysymyksiini. Mainitsinko SSRI-lääkkeet tai edes masennuslääkkeet kysymyksessäni?
- kokenut 111111111111
ruokahalun kattoon ja sitten tulee huikee nälkä ja popsii mitä käteen saa, siitä seuraa sitten korkea verensokeri.
>>ruokahalun kattoon ja sitten tulee huikee nälkä ja popsii mitä käteen saa, siitä seuraa sitten korkea verensokeri.>>
Ymmärtääkseni lääkeaine itsessään nostaa sokereita osalla potilaista. Tämähän lukee lääkelaitoksen sivuilla ja lääkkeen mukana olevassa pakkausselosteessakin. Kohdallani ei _todellakaan_ ole ollut kyse ruokahalun kasvusta ja siitä seuranneesta syömisestä, vaan ateriat ovat olleet hyvin samankaltaisia kuin ennen ketiapiinilääkitystä. Nyt kun olen kokeilumielessä jättänyt lääkkeen tauolle (ehkä kokonaankin pois!), niin sokerit eivät ole enää aiemmassa kommentissani mainitsemiin lukemiin nousseet. Nyt ovat pyörineet 6-9 välillä ja korkein kertamittaustulos on ollut 12.7.
- Anonyymi
Voiko jo 25
Mg annos vaikuttaa diabetes ja verensokeri?
Aikaisemmin suurempi annos ja nyt pitkään 25.
Sokeriarvot nousseet ja edessä lääkitys varmaan.
Jos syynä ketipinor niin hullua aloittaa lääkitys.
Voiko myös melatoniini vaikuttaa koska sitäkin moni syö tuon ohella? - Anonyymi
No
- Anonyymi
Näin on minullekin käynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823706Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g60776Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745