Meidän taloudessa on ensimmäinen diesel-auto ja se on varustettu kauko-ohjattavalla webastolla (automaattinen käynnistys tietyssä lämpötilassa on kytketty pois). Meillä tulee paljon pätkäajoa ja toisaaltaan sitten myös erittäin pitkää maantieajoa. Yritin tuossa syksyllä vihjata isännälle, että pitäisi varmaan hommata ylläpitolaturi pätkäajon takia. Ei kuulemma tartte. Noh, nyt on sitten auto katoksessa, akku tyhjänä. Ei lähdetä mihinkään.
Mikä olisi hyvä ylläpitolaturi dieseliin? Mitä sellaiset maksavat asennettuna? Meillä on 2 tunnin ajastinkello katospaikalla, riittääkö 2 h ylläpitolataus?
ylläpitolaturi dieseliin
21
15620
Vastaukset
- Cr-v diisel
Itse laitoin sen defan uuden ylläpitolaturin. Lataa 4 A saa olla johdon nokassa vaikka aina.
Hyvin on virta riittänyt vaikka eeberiä käytän 2-4 kertaa päivässä.- teksti
c-tek pieni laturi vaan .johdot kiinteesti akkuun,lataa 3,5A mutta yön aikana akku tulee täyteen .
maksaa noin 40€ . - ei nut sentään
teksti kirjoitti:
c-tek pieni laturi vaan .johdot kiinteesti akkuun,lataa 3,5A mutta yön aikana akku tulee täyteen .
maksaa noin 40€ .vaikka pikä yö 3,5a kertaa 10 tuntia=35a ei ihan tuu tyhjä dieselin akku täyteen (160ah)
- Herekki
ei nut sentään kirjoitti:
vaikka pikä yö 3,5a kertaa 10 tuntia=35a ei ihan tuu tyhjä dieselin akku täyteen (160ah)
Harvemmin kai sellainen 160 ampeeritunnin akku on ihan tyhjä auton tullessa ajosta.
- eqweqeq
on muuttaa eberi tai webaston niin ettei auton oma sisäpuhallin men ollenkaan päälle jos se on 0- asennossa, itse eberi ei vie sähköä kuin 4A mutta sisäpuhallin saattaa viedä tuplasti tuon. Kun eberi lämmittää moottorin ja sisäkennon kuumaksi ja kun sitten käynnistää auton tulee sieltä heti 75C ilmaa niin lämpiää nopeasti, itsellä ko kuytkentä eikä luýhyilläkään ajomatkoilla ole akku hyytynyt.
- Eri nopeuksilla
Olen kans miettiny että minkähän tehoinen se puhallin on. Ei viitsi repiä uutta autoa auki ja tutkia. Omassani on nopeudet 0-4, nollalla ei tosiaan pyöri, mutta kun joskus se voi unohtua neloselle.
Oletko mittailu jostain autosta että minkälaisia virtoja puhallus ottaa eri nopeuksilla?
- miehen logiikka
Edellisen pakkasjakson aikana otettiina akku sisälle ja ladattiin Ctekin akkulaturilla. Jätettiin sittemmin myös Ctek autoon ja silloin tällöin ladattiin kelloajastimen antaman 2 h ajan. Lauhemmilla pakkasilla ei ollut ongelmia, mutta tänään näytti olevan -24 liikaa - akku tyhjänä jälleen kerran!
Auto on reilun vuoden ikäinen, 30 tkm ajettu ja ollut tähän astisista ehdottomasti epäluotettavin kovilla pakkasilla. Ei voi luottaa ollenkaan siihen, että autolla pääsee liikenteeseen. Auto kyllä toimii muuten, on lämmin jne, jos se vaan suostuu lähtemään käyntiin!
Autossa on Vartan akku, yritin penkoa netistä teknisiä tietoja, olisko jokin 100 ampeerinen? Minkälainen järkäleakku tuohon pitää oikein hankkia, että ei olisi aina akku tyhjä, jos käyttää vaikka 10 min Webastoa (on kyllä huolehdittu siitä, että ajetaan jokaisella käynnistyksellä vähintään se, mitä on käytetty Webastoakin)? Ottaa päähän tämä koko asia, mies vain lässyttää, eikä suostu edes kysymään keltään apuja.- dtdfwfgas
liiallinen suurentamien ei aut apäin vastoin liian iso akku ei lämpenee hitaammin joten virran otto kyky pysyy huonona pitempään.
- ....................
Tässä kohtaa täytyy nyt kyllä sanoa että jos noin tuore auto ja välillä latailette erillisellä laturillakin niin joku muu nyt haukkaa vielä ekstra sähköä autossa jos koko ajan hyytyy tai joku muu vialla mikä syö sähköä esim. virtojen ollessa pois. Kyllä uuden auton pitäisi aika mukisematta lähteä tulille jos kaikki muu on kunnossa. Akkua kovin paljon suurentamalla ei sinänsä kummoisia paranneta jos fakta on se ettei ajoa ole riittävästi, koska ei se suurempitehoinen akku lataudu yhtään sen paremmin. Yksi iso tekijä on nimenomaan jo täälläkin esille tullut asia eli kuinka isolla sisäpuhallin on. Jos on täysillä niin se saattaa teholtaan haukata 70-100 wattia eli lähes saman kuin ajovalot palaisi päällä. Kylmillä pakkaskeleillä se vaan on valitettavaa ettei akku kovin kummoisesti ota sitä virtaa vastaan joten jos lämmität vartin ja ajat vartin niin todellisuudessa viivan alla on kovempi virran kulutus kuin akku ehtii ottaa vastaan siinä ajassa. Täytyy kuitenkin muistaa että starttaus vie hetkellisesti reilusti virtaa kaikki muut heebelit mitä autossa on päällä.
- KUHAn_kysyin
Vanha ketju.... mutta kiinnostisi kyllä tietää kestikö rakkaus pakkastalven... ?
;-)
"Yritin tuossa syksyllä vihjata isännälle, että pitäisi varmaan hommata ylläpitolaturi pätkäajon takia. Ei kuulemma tartte. Noh, nyt on sitten auto katoksessa, akku tyhjänä. Ei lähdetä mihinkään. "
" Ottaa päähän tämä koko asia, mies vain lässyttää, eikä suostu edes kysymään keltään apuja." KUHAn_kysyin kirjoitti:
Vanha ketju.... mutta kiinnostisi kyllä tietää kestikö rakkaus pakkastalven... ?
;-)
"Yritin tuossa syksyllä vihjata isännälle, että pitäisi varmaan hommata ylläpitolaturi pätkäajon takia. Ei kuulemma tartte. Noh, nyt on sitten auto katoksessa, akku tyhjänä. Ei lähdetä mihinkään. "
" Ottaa päähän tämä koko asia, mies vain lässyttää, eikä suostu edes kysymään keltään apuja."Ei mitään mahdollisuutta että vois HYÖDYNTÄÄ LÄMMITINTÄ(siis riittävän pitkiä käyttöaikoja) ilman lisälaturia varsinkaan jo vielä ajomatkat on lyhyitä. Lämmittimen tehon ottohan on vakio, kokonaistehon otto riippuu millä nopeudella puhallutetaan lämmintä sisään. Sähköiset asiat on laskettavissa ja mitattavissa. Kuitenkin laturin teho on oltava vähintään 10 amppeeria ja ainakin kotoa lähdettäessä laturi oltava lämmityksen aikana päällä. Vain laadukkailla laturimerkeillä voi näin tehdä ilman että elektronisille laitteille tulee vikoja. Kiinteään asennukseen hyväksyntä on myös laturissa oltava. Kyllä liikkeet tietää. Puhut todella tärkeästä asiasta, jos on varaa asennuttaa lisälämmitin on varaa laittaa pari sataa lisää laadukkaaseen laturiin.
Uusien autojen kanssa on automyyjän kanssa paras neuvotella asiasta kaupanteon yhteydessä.
Ja myös siitä että lämmittimessä on vapaa valinta koska haluaa lämmittää. Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet pysyy kunnossa parhaiten kun niiden lämmitysajat on reilun pituisia eikä pieniä pätkiä.
- Maor__
Kauko-ohjaimesta tietää jos akun jännite on rajoilla. Kova pakkanen pudottaa akun tehoa ja siksi on syytä huolehtia akun lisävarauksella tarvittaessa. Cetek on hyvä mutta vaatii riittävän latausajan. Alkuperäisasennettu Webasto lämmittää ensin moottorin jonka jälkeen myös sisätilat, Akun varauksen ollessa rajoilla kannattaa lämmittää vain moottori Webastolla.
Heikkokin akku antaa virtaa lämmettyään ja latautuu myös nopeammin lämpimänä.- xxxxxy
Testauttakaa akku, minullakin meni 1vuoden vanha akku vaihtoo kun ei enää lähtenyt käyntiin takuuseen tietty
- joskus..
kyselemään hintoja, ja jos on fiksu mies onnistuu vaarmaan asennus itsekkin mutta muuten kannattaa jättää ammattilaiselle. Omassa joudun joskus käyttämään muuten vaan akkulaturia, c-tec on erittäin hyvä.
- Riiseli
Normi autossa riittää ihan hyvin CTEKIN XS3600, hinta 55 ekee motonetissä. Yön aikana lataa sen mitä tarviikin (huom. kunnossa oleva akku ei ole tyhjä) eli kun laturi on riittävän usein kiinni autossa ei akku pääse tyhjäksi. Isot dieselit akku 100 Ah tai enemmän niin CTEK XS7000 on hyvä valinta, hinta n.110 ekee motonetissä.
Eikä tuota akkua nyt ihan joka yö tartte ladata jos sen on täyteen asti ladannut.
CTEKIN huono puoli on että vaikka mukana tulee akkukenkiin sopivat liitynnät niin töpselin pää on kuitenkin kaivettava konepellin alta (hieman ylimääräistä vaivaa).
Defan ylläpitolaturin voi asentaa lohkolämmittimen kanssa samaan pistokkeeseen, jolloin akku latautuu samalla kun lohkarinkin on päällä. Hinta tosin asennettuna 200 eken molemmin puolin.
- Defa
Pätkä muna ajua, silloin on hyvä varata silloin tällöin !
- Luetunymmärtäminen
Yksikään kommentoija ei tajunnut, että sähköä on saatavana vain 2 tuntia, kun on ajastin. Pitää sitten olla tehokas ctek, että riittää.
- hölynpöllyyää
Luetunymmärtäminen kirjoitti:
Yksikään kommentoija ei tajunnut, että sähköä on saatavana vain 2 tuntia, kun on ajastin. Pitää sitten olla tehokas ctek, että riittää.
Riittää!! 5x2h=10h viikossa!! Työviikko, viikonloppu parkissa esim. Jo lähtee katiskas käyntiin.
Itse olen ajanut usemmalla autolla 30 vuotta 5 min työmatkaa kesät talvet, paukkupakkaset.
En ole kertaakaan ladannut laturilla kun ei ole tarvinnut. Tuohon päälle tietysti 10 min kauppa-ajot. Joskus tietenki kerran pari kuussa pitempääkin ajoa. Normikäyttöä.
Penkinlämmittimet aina päällä ja poppi paukkuu, puhaltimet täydellä, kesällä ilmastointi.
Teillä taitaa olla latausongelma korvien välissä. - turatessa_tapahtuu
Riippuu muuten autosta paljonko tarvitsee ajoa. Itsellä Jeep jonka ohjekirjassa lukee että suositus on aina vähintään 15 km ajoa että latautuu startissa vaatimansa virran. Työmatka on 7 km joten lyhyttä ajoa. Viikossa starttien vaatimat virrat vetää akun tyhjäksi.
Eli joudun pitämään auton tolpassa niin voin käyttää ebriä akku täynnä starttia varten.
niin 2 h tolppa lataus vain mahdollinen.
Eli lähtöaika tolppaan ja lämmitin samalle ajalle.
10A defa hoitaa tuon latauksen hyvin.
Tuosta asiasta tuli puhetta erään korjaajan kansa. Sanoi että eräs asiakas oli lataillut autoaan (ylläpitolaturi) 4A tai 3A teholla niin auton akku ei latautunut tarpeeksi. Auto oli kuluttanut liian pienitehoisen lisävirran jostain syystä. - sgearotj345
turatessa_tapahtuu kirjoitti:
Riippuu muuten autosta paljonko tarvitsee ajoa. Itsellä Jeep jonka ohjekirjassa lukee että suositus on aina vähintään 15 km ajoa että latautuu startissa vaatimansa virran. Työmatka on 7 km joten lyhyttä ajoa. Viikossa starttien vaatimat virrat vetää akun tyhjäksi.
Eli joudun pitämään auton tolpassa niin voin käyttää ebriä akku täynnä starttia varten.
niin 2 h tolppa lataus vain mahdollinen.
Eli lähtöaika tolppaan ja lämmitin samalle ajalle.
10A defa hoitaa tuon latauksen hyvin.
Tuosta asiasta tuli puhetta erään korjaajan kansa. Sanoi että eräs asiakas oli lataillut autoaan (ylläpitolaturi) 4A tai 3A teholla niin auton akku ei latautunut tarpeeksi. Auto oli kuluttanut liian pienitehoisen lisävirran jostain syystä.No viikon starttien vaatimat virrat ei vedä mitenkään kunnollista dieselauton akkua tyhjäksi vaikka starttaisit ne kaikki startit putkeen. Jos starttaat joka päivä 4 kertaa 250 ampeerin virralla 5sek niin viikossa 28 starttia * 5 sekuntia niin virtaa kuluu 9,72 ampeerituntia.
Startin vaatima virta latautuu takaisin normaalisti ennenkuin saat ikkunat puhtaaksi kovia pakkasia lukuunottamatta.
Jos oikeasti viikossa menee akku tyhjäksi pelkästä starttaamisesta tuossa ajossa niin jossain on vikaa, akku on surkea, generaattori ei lataa kunnolla, akku purkaantuu auton seisoessa johonkin.
- Amps
Jos tyrkkäät jonkun 4A laturin kiinni akkuun niin auton CAN-väylä (uudemmat autot) herää joka saattaa viedä sen 5A ts. akku itse asiassa tyhjenee. Laturin on oltava vähintään tuo 10A eikä siitäkään paljoa jää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793