Auton laturin latausteho?

miten toimii

Onnistuin käyttämään akun tyhjäksi eberillä ja sisäpuhalluksella.

Tuli vain mieleen että pitäisikö akun rasitus jotenkin erityisesti huomioida ajaessa, eli ajaa vaikka pinemmällä vaihteella, jotta moottorissa on enemmän kierroksia.

Onko laturin antamaan tehoon joku nyrkkisääntö, eli vaikuttaako kierrosnopeus laturin tehoon? Mille kierrosnopeudelle laturin maksimiteho osuu, vai saako täyden tehon jo tyhjäkäynnillä?

15

20374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bensamies..

      yli 100 A, mutta kun lyijyakku latautuu kovalla pakkasella h-i-t-a-a-s-t-i eli startatessa kuluneen virra lataamiseksi pitää ajaa pitkä matka. Karvalakkikauden konsti on pitää akku yön yli sisällä.

      • ap.

        Lähinnä kiinnostaisi se että lataako auto akkua tyhjäkäynnillä jos jättää auton helisemään pihalle. Lataantuuko akku vai tyhjeneekö se entisestään jos on lämmitin täysillä. Vai voiko luottaa siihen että laturista riittää sähkö vähintää kulutukseen (lämmittimen puhallin ja valot) ja akkukin alkaa hiljalleen lataantua?


      • ml213.
        ap. kirjoitti:

        Lähinnä kiinnostaisi se että lataako auto akkua tyhjäkäynnillä jos jättää auton helisemään pihalle. Lataantuuko akku vai tyhjeneekö se entisestään jos on lämmitin täysillä. Vai voiko luottaa siihen että laturista riittää sähkö vähintää kulutukseen (lämmittimen puhallin ja valot) ja akkukin alkaa hiljalleen lataantua?

        Jos akku ottaa virtaa vastaan, niin jo tyhjäkäynnilläkin latautuu.Aina,kun jännite on yli 12v


    • ml213.

      Kyllä laturin pyörimisnopeudella on suora vaikutus lataustehoon.Siis tyhjäkäynnillä,- vaikka jännite on ,14v , niibn latausteho on pienempi kuin esim. moottorin pyöriessä 2500 kierrosta. Taas säätimen toiminnalla on oma vaikutuksensa kokonaisuuteen.

      Toisaalta vaihtovirtalaturi alkaa ladata hyvin ja alhaisilla kierroksillakin,mutta kuitenkin.

    • Occu

      pitää saada välillä lämpöiseksi joten koko biili lämpöiseen halliin ainakin puoleksi päiväksi .
      Jos ei ole paikkaa niin sitten akku irti ja sisälle mutta katso ensin ohjekirja !

      Nyt kun pakkaset jatkuvat edelleen niin akku ei enää ota kylmänä latausvirtaa vastaan .

      • talveen

        laita autoosi ns.akkuvahti ja eikun piuha seinään aina kun mahdollista,jos käytät eberiä tai webastoa puolituntia pyri myös ajamaan sen jälkeen puolituntia .nyky autot on sellasia virta syöppöjä ettei akut kestä niiden mukana,neljä vuotta vanhat akut rupee veteleen viimesiä.akkuja uusiessa laita aina suurempi tehoset ku orginaali akut on sillä valmistaja ei ole tarkottanu aina autoja tänne peräpohjolaan.ja jos sulla on ajon aikana kaikki sähkö herkut päällä koita varmistaa et virtaa riittää akullekkin,niin kauan kun akku ei ole jäässä se ottaa virtaa vastaan.näistä huoltovapaa akuista kun ei voi mitata nesteitä ja varaustilaa kennoilta.


    • Voltti ja ampeeri

      Laita volttimittari (yleismittari) kabiiniin johon johdot akun navoista. Siitä näet koko totuuden. Käytät sähkövehkeitä ja kaasupoljinta siten, että mittari näyttää aina yli 14 V, niin kyllä sähköä riittää. (paitsi ylettömällä eberin käytöllä suhteessa olemattomiin ajoaikoihin)

      • ekkukaisla

        webaston haittapuoli tuo akku on entinen 3-5 vuodessa.


    • 2412412

      Laita(ta) autoosi lohkolämmittimen johtosarja (ilman lohko/letku/säteily) lämmitintä ja kytke sen kautta autosi akkua lataava laturi joka ottaa virran tolpasta. Esim. Defalta saa isolla rahalla koko systeemin plug'n play -järjestelmänä tai sitten sovellat esim Ctekin (esim. xs3600) laturilla tms. vastaavalla. Pysyy akut latingissa.

    • voltti

      Niin siitä lataamisesta, jos kaikki on kunnossa ja hihna ei lipsu niin tyhjäkäynnillä tulee jo täydet voltit, eli sellaiset noin 14,5 volttia, sitten rele hoitaa loput, mutta kylmässä akun otto ei todellakaan ole parhaimmillaan, olisi syytä viedä lämpöiseen ja tehdä kunnon pitkä peruslataus, sitten pärjäilee jonkun aikaa.

      Lyhyillä matkoilla tuota lämmitintä ei kyllä kannattaisi käyttää, sillä akku purkautuu liiaksi eikä ennätä latautua täyteen, joten järjen käyttö on sallitua tämän lisälämmittimen käytössä.

      Toivotan mukavia ajokelejä kaikille !

      • Mittarimato.

        "niin tyhjäkäynnillä tulee jo täydet voltit, eli sellaiset noin 14,5 volttia"

        Tuo on totta, mikäli sähkönkulutuslaitteet kuluttavat virtaa vähemmän kuin puolet laturin maksimivirrantuottokyvystä. Siis jos laturin nimellisvirta on 120 A, sen laturi pystyy antamaan suuremmalla kuin 6000 r/min pyörimisnopeudella. Hihnapyörämitoitus on usein sellainen, että tyhjäkäynnillä laturi pyörii vähän alle 3000 r/min, joka ei tuota kuin noin 60 A 14V:n kuormaan. Jos auto on dieseli, jonka startin jälkeinen jälkihehku haukkaa 50 A, moottorinohjainlaitteet 15 A, ajovalot parkkeineen 15 A, lämmityslaitteen puhallin pienellä puhalluksella 5 A, penkinlämmitin 5A, niin eipä tule akunnapaan lähellekään neljäätoista volttia, joten akku ei lataannu vaan jopa purkaantuu tyhjäkäynnillä.
        Kun jälkihehku loppuu parin minuutin päästä, kytkeytyy sähköinen lisälämmitys, joka vie sen saman 50 A.

        Jos sähkölämmitystä ei ole, jännite kyllä jälkihehkun päätyttyä nousee 14 V:iin ja akkukin alkaa latautua.


    • Perusinssi

      Voisikohan olettaa niin että mikäli auton käydessä tyhjäyntiä laskee jännite 13,7 alapuolelle niin lataus ei tapahdu maksimaalisesti (lämpötilavaikutusta ei huomida, mutta muiden laitteiden viemä kuorma tulee huomioiduksi).

      • Eimikääninssi

        Akku ottaa virtaa minkä ottaa, kunnostaan ja lämpötilastakin riippuen. Olen ymmärtänyt että mikäli se haluaa ottaa virtaa enemmän kuin mitä laturi tarjoaa, akun jännite laskee. Voin tietysti olla maallikkona väärässäkin.


    • Vironmamu

      Tuo volttimittari on hyvä varuste ja ajan kanssa sitä oppii lukemaan.
      Omassa vanhassa polliissimaijassa on kaksi akkua, toinen juurikin webastolle
      ym. lisälaitteille joten aina starttaa.
      Jos lisälämmitin on todella tärkeä, kannattanee
      laittaa sille oma akku. Ei ole vaikeaa.

      • KaikkiKaapelitUusiksi

        Auton sisätilan lämmittäjä päällä joka sähkötolpassa koko yön.
        Sätkäkonetta ladataan .
        Kaikille OMA sätkäkone, kaupungin julkinen liikenne voidaan lopettaa ???
        Kaspelit ylirasittuvat.
        Tulipaloja sattuu siellä sun täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5870
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5373
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3054
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      41
      2143
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2098
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1666
    Aihe