Auton laturin latausteho?

miten toimii

Onnistuin käyttämään akun tyhjäksi eberillä ja sisäpuhalluksella.

Tuli vain mieleen että pitäisikö akun rasitus jotenkin erityisesti huomioida ajaessa, eli ajaa vaikka pinemmällä vaihteella, jotta moottorissa on enemmän kierroksia.

Onko laturin antamaan tehoon joku nyrkkisääntö, eli vaikuttaako kierrosnopeus laturin tehoon? Mille kierrosnopeudelle laturin maksimiteho osuu, vai saako täyden tehon jo tyhjäkäynnillä?

15

20963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bensamies..

      yli 100 A, mutta kun lyijyakku latautuu kovalla pakkasella h-i-t-a-a-s-t-i eli startatessa kuluneen virra lataamiseksi pitää ajaa pitkä matka. Karvalakkikauden konsti on pitää akku yön yli sisällä.

      • ap.

        Lähinnä kiinnostaisi se että lataako auto akkua tyhjäkäynnillä jos jättää auton helisemään pihalle. Lataantuuko akku vai tyhjeneekö se entisestään jos on lämmitin täysillä. Vai voiko luottaa siihen että laturista riittää sähkö vähintää kulutukseen (lämmittimen puhallin ja valot) ja akkukin alkaa hiljalleen lataantua?


      • ml213.
        ap. kirjoitti:

        Lähinnä kiinnostaisi se että lataako auto akkua tyhjäkäynnillä jos jättää auton helisemään pihalle. Lataantuuko akku vai tyhjeneekö se entisestään jos on lämmitin täysillä. Vai voiko luottaa siihen että laturista riittää sähkö vähintää kulutukseen (lämmittimen puhallin ja valot) ja akkukin alkaa hiljalleen lataantua?

        Jos akku ottaa virtaa vastaan, niin jo tyhjäkäynnilläkin latautuu.Aina,kun jännite on yli 12v


    • ml213.

      Kyllä laturin pyörimisnopeudella on suora vaikutus lataustehoon.Siis tyhjäkäynnillä,- vaikka jännite on ,14v , niibn latausteho on pienempi kuin esim. moottorin pyöriessä 2500 kierrosta. Taas säätimen toiminnalla on oma vaikutuksensa kokonaisuuteen.

      Toisaalta vaihtovirtalaturi alkaa ladata hyvin ja alhaisilla kierroksillakin,mutta kuitenkin.

    • Occu

      pitää saada välillä lämpöiseksi joten koko biili lämpöiseen halliin ainakin puoleksi päiväksi .
      Jos ei ole paikkaa niin sitten akku irti ja sisälle mutta katso ensin ohjekirja !

      Nyt kun pakkaset jatkuvat edelleen niin akku ei enää ota kylmänä latausvirtaa vastaan .

      • talveen

        laita autoosi ns.akkuvahti ja eikun piuha seinään aina kun mahdollista,jos käytät eberiä tai webastoa puolituntia pyri myös ajamaan sen jälkeen puolituntia .nyky autot on sellasia virta syöppöjä ettei akut kestä niiden mukana,neljä vuotta vanhat akut rupee veteleen viimesiä.akkuja uusiessa laita aina suurempi tehoset ku orginaali akut on sillä valmistaja ei ole tarkottanu aina autoja tänne peräpohjolaan.ja jos sulla on ajon aikana kaikki sähkö herkut päällä koita varmistaa et virtaa riittää akullekkin,niin kauan kun akku ei ole jäässä se ottaa virtaa vastaan.näistä huoltovapaa akuista kun ei voi mitata nesteitä ja varaustilaa kennoilta.


    • Voltti ja ampeeri

      Laita volttimittari (yleismittari) kabiiniin johon johdot akun navoista. Siitä näet koko totuuden. Käytät sähkövehkeitä ja kaasupoljinta siten, että mittari näyttää aina yli 14 V, niin kyllä sähköä riittää. (paitsi ylettömällä eberin käytöllä suhteessa olemattomiin ajoaikoihin)

      • ekkukaisla

        webaston haittapuoli tuo akku on entinen 3-5 vuodessa.


    • 2412412

      Laita(ta) autoosi lohkolämmittimen johtosarja (ilman lohko/letku/säteily) lämmitintä ja kytke sen kautta autosi akkua lataava laturi joka ottaa virran tolpasta. Esim. Defalta saa isolla rahalla koko systeemin plug'n play -järjestelmänä tai sitten sovellat esim Ctekin (esim. xs3600) laturilla tms. vastaavalla. Pysyy akut latingissa.

    • voltti

      Niin siitä lataamisesta, jos kaikki on kunnossa ja hihna ei lipsu niin tyhjäkäynnillä tulee jo täydet voltit, eli sellaiset noin 14,5 volttia, sitten rele hoitaa loput, mutta kylmässä akun otto ei todellakaan ole parhaimmillaan, olisi syytä viedä lämpöiseen ja tehdä kunnon pitkä peruslataus, sitten pärjäilee jonkun aikaa.

      Lyhyillä matkoilla tuota lämmitintä ei kyllä kannattaisi käyttää, sillä akku purkautuu liiaksi eikä ennätä latautua täyteen, joten järjen käyttö on sallitua tämän lisälämmittimen käytössä.

      Toivotan mukavia ajokelejä kaikille !

      • Mittarimato.

        "niin tyhjäkäynnillä tulee jo täydet voltit, eli sellaiset noin 14,5 volttia"

        Tuo on totta, mikäli sähkönkulutuslaitteet kuluttavat virtaa vähemmän kuin puolet laturin maksimivirrantuottokyvystä. Siis jos laturin nimellisvirta on 120 A, sen laturi pystyy antamaan suuremmalla kuin 6000 r/min pyörimisnopeudella. Hihnapyörämitoitus on usein sellainen, että tyhjäkäynnillä laturi pyörii vähän alle 3000 r/min, joka ei tuota kuin noin 60 A 14V:n kuormaan. Jos auto on dieseli, jonka startin jälkeinen jälkihehku haukkaa 50 A, moottorinohjainlaitteet 15 A, ajovalot parkkeineen 15 A, lämmityslaitteen puhallin pienellä puhalluksella 5 A, penkinlämmitin 5A, niin eipä tule akunnapaan lähellekään neljäätoista volttia, joten akku ei lataannu vaan jopa purkaantuu tyhjäkäynnillä.
        Kun jälkihehku loppuu parin minuutin päästä, kytkeytyy sähköinen lisälämmitys, joka vie sen saman 50 A.

        Jos sähkölämmitystä ei ole, jännite kyllä jälkihehkun päätyttyä nousee 14 V:iin ja akkukin alkaa latautua.


    • Perusinssi

      Voisikohan olettaa niin että mikäli auton käydessä tyhjäyntiä laskee jännite 13,7 alapuolelle niin lataus ei tapahdu maksimaalisesti (lämpötilavaikutusta ei huomida, mutta muiden laitteiden viemä kuorma tulee huomioiduksi).

      • Eimikääninssi

        Akku ottaa virtaa minkä ottaa, kunnostaan ja lämpötilastakin riippuen. Olen ymmärtänyt että mikäli se haluaa ottaa virtaa enemmän kuin mitä laturi tarjoaa, akun jännite laskee. Voin tietysti olla maallikkona väärässäkin.


    • Vironmamu

      Tuo volttimittari on hyvä varuste ja ajan kanssa sitä oppii lukemaan.
      Omassa vanhassa polliissimaijassa on kaksi akkua, toinen juurikin webastolle
      ym. lisälaitteille joten aina starttaa.
      Jos lisälämmitin on todella tärkeä, kannattanee
      laittaa sille oma akku. Ei ole vaikeaa.

      • KaikkiKaapelitUusiksi

        Auton sisätilan lämmittäjä päällä joka sähkötolpassa koko yön.
        Sätkäkonetta ladataan .
        Kaikille OMA sätkäkone, kaupungin julkinen liikenne voidaan lopettaa ???
        Kaspelit ylirasittuvat.
        Tulipaloja sattuu siellä sun täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe